CjIClS
DE STEM
4Zij was zo'n zuivere figuur'
Berlijnse voorstelling 'Tewje' in Breda in première
*4*«
Ed Wubbe brengt met ballet eerbetoon aan zangeres Nico
Ploeg van 'Zusje' wil
'Phileine' verfilmen
Hans Teeuwen krijgt
hoofdrol in speelfilm
Rechten van 6Candle in
the Wind' afgeschermd
Jiddisch muziektheater rond Russisch-joodse zanger Aizikovitch
DE STEM
Door Rinus van der Heijden
De popmuziek heeft vele
legendes opgeleverd. Een
van hen is Nico, in de jaren
zestig zangeres bij The Vel
vet Underground. De in
1988 overleden vocaliste
staat nu centraal bij Scapi-
no Rotterdam, waar artis
tiek leider Ed Wubbe een
choreografie wijdde aan
haar leven en werk. Nico
gaat op 4 oktober in pre
mière.
Van een cultfiguur wil Ed Wubbe
niet horen. Zo gaat hij haar in Ni
co ook niet uitbeelden. Nee, Nico
is voor hem een bijzondere kun
stenares, wier nalatenschap hij
dertig jaar na dato niet gedateer
de, vreemde muziek' vindt. „Zij
maakte muziek die niemand be
greep, maar die wel van grote
kwaliteit was. Naar mijn mening
is Nico zwaar onderschat."
Ed Wubbe maakte zo'n tien jaar
geleden kennis met de muziek
van Nico, pseudoniem voor de in
Keulen geboren Pools-Duitse
Christa Paffgen. Hij was onmid
dellijk gefascineerd door de so
nore stem van de zangeres, haar
pakkende, hallucinerende tek
sten en de eenvoud waarmee zij
muziek en teksten met elkaar
verbond. Wubbe liep sindsdien
met het idee 'iets met Nico te
gaan doen'. Dat plan werd wer
kelijkheid toen hij eind vorig jaar
in het Amsterdamse Paradiso in
contact kwam met John Cale, die
indertijd samen met Lou Reed de
kern vormde van The Velvet Un
derground.
John Cale bleef na de Velvet Un-
derground-periode als componist
betrokken bij de solo-elpees die
Nico opnam. „In Amsterdam had
ik een kort gesprek met John Ca
le, in januari ontmoette ik hem
weer in New York. Hij vond mijn
idee om een choreografie te ma
ken op de muziek en het leven
van Nico prima. Vooral omdat ik
geen verhalend ballet wilde ma
ken. In dans kun je namelijk geen
autobiografische elementen ver
werken."
Verwevenheid
Voor het avondvullende ballet
Nico schreef John Cale elf wer
ken, Ed Wubbe voegde er zes toe
*Nico in 1968
van de Nico-elpees Desert Shore,
The Marbell Index en The End
van Nico zelf. „Daardoor ont
staat een grote verwevenheid tus
sen haar en zijn muziek. Zo wilde
ik het ook", zegt de choreograaf,
die razend enthousiast vertelt
over wat hem in deze bijzondere
vrouw zo aantrekt.
„Ze werd waarschijnlijk in 1939
geboren. Ze heeft daar zelf nooit
duidelijk in willen zijn. Op 16-ja-
rige leeftijd was de beeldschone
Nico al fotomodel in Parijs. Ook
kreeg ze een rol in Fellini's film
La Dolce Vita. Begin jaren zestig
toog ze naar New York, waar ze
met Marilyn Monroe in dezelfde
artiestenklas terecht kwam en
kort daarna bij de kunstenaars-
scene van Andy Warhol."
Somber
Na een rol in de Warhol-film
Chelsea Girl werd ze als (onge
trainde) zangeres toegevoegd aan
de Velvet Underground die op
dat moment (1967) de eerste plaat
opnam. Haar versies van I'll be
your mirror, Sunday Morning en
Ed Wubbe, bedenker van het avondvullende ballet 'Nico'.
All tomorrow's parties werden
legendarisch. Daarna ging ze ver
der in de muziek.
Wubbe: „Ze nam een interessante
stap in haar leven. Ze was toen
nog een topmodel, maar daar
nam ze afstand van. Ze liet haar
haar kort knippen en ging voor
taan somber gekleed. Het ging
haar niet meer om de buitenkant,
maar om de binnenzijde. Ze had
schatrijk kunnen worden, maar
ze koos bewust voor het kunste
naarsleven in betrekkelijke ar
moede."
Nadat ze druggebruiker Jim
Morrison, zanger van The Doors,
had ontmoet, raakte Nico zelf
ook aan de dope. Ze werkte op
den duur alleen nog maar om te
kunnen 'scoren'. Begin jaren
tachtig trad ze op met Engelse
begeleiders, maar platen werden
niet meer gemaakt. In 1986 stop
te ze met het gebruik van heroïne
om over te gaan op methadon.
Het mocht niet meer baten. Toen
ze in 1988 op Ibiza op haar fiets
hasj wilde gaan halen, overleed
ze aan een hersenbloeding. Een
legende sloot haar leven af op
(waarschijnlijk) 49-jarige leef
tijd.
Geen musical
„Al die elementen gebruik ik in
mijn choreografie", legt Ed Wub
be uit. „Het wordt zeker geen
realistische voorstelling, ik wil er
namelijk absoluut geen musical
van maken. De muziek wordt het
belangrijkst. John Cale heeft zijn
ervaringen met en gedachten
over Nico in muziek vertaald. De
muziek wordt in feite het decor.
Op het toneel gebruik ik straks
ook slechts een paar schermen,
waar diaprojecties op komen. Al
les moet eenvoudig blijven."
Toch wordt Nico een pure dans
voorstelling, die wordt neergezet
door negen mannen en evenzove-
le vrouwen. Alle vrouwen in het
stuk beelden een episode in het
leven van Nico uit. Maar er is
geen dansende hoofdpersoon. De
mannen vertegenwoordigen alle
mannen uit haar leven. „Doordat
ik Nico zo bewonder ben ik heel
voorzichtig met haar omgegaan.
Bij alles wat ik doe heb ik het ge
voel dat zij over mijn schouder
meekijkt. Het klinkt wollig, maar
steeds houd ik er rekening mee:
wat zou zij ervan vinden? Zij was
zo'n zuivere figuur. Ik voel de
verantwoordelijkheid een stuk te
maken waarin ik haar kan eren."
In feite wordt Nico een montage-
voorstelling, een werkwijze die
Ed Wubbe ook bij Romeo Julia,
zijn vorige grote werk voor Sca-
pino Rotterdam, hanteerde. „Het
geheel bestaat uit zeventien de
len, die ik net als een filmregis
seur aan elkaar monteer. Alle de
len hebben namen: Out Of China,
Jim, Modelling, Underground om
maar wat te noemen. Ook Nico's
drugsverslaving komt aan bod,
maar niet zo dat ik iemand met
een spuit in zijn arm rond laat
huppelen."
Geloofwaardig
Door deze manier van werken,
waarbij Ed Wubbe wel een chro
nologische volgorde aanhoudt,
hoopt hij dat Nico straks heel ge
loofwaardig overkomt. „Ook
foto frans schellekens
voor mensen die haar niet ken
nen. Nico moet heel erg aanwezig
zijn, ook door haar stem. Dat is
namelijk het enige realistische
element in de voorstelling."
Tot slot de muziek van John Cale
zoals die wordt uitgevoerd. Daar
voor tekent een speciaal samen
gesteld ensemble, dat alle voor
stellingen live begeleidt. De be
zetting is afwijkend: vier altvio
len, cello, elektrische gitaar, per
cussie, contrabas, piano en ande
re toetsen. „Ik wilde graag strij
kers", zegt Ed Wubbe. „Cale
heeft een klassieke achtergrond.
Met Nico werkte hij vaak met alt
violen. Hun klankkleur past op
wonderlijke wijze heel érg bij
haar persoon. De muziek wordt
daardoor mooi, maar niet te lief.
Ik heb de pretentie van deze
voorstelling kunst te maken. Dus
moet de muziek die pretentie ook
hebben."
Scapino Rotterdam brengt 'Nico' op
zaterdag 4 oktober in première in de
Rotterdamse Schouwburg. Daarna o.a.
in Roosendaal (16-10), Bergen op
Zoom (21-10) en Breda (23-10)
Door Marjan Mes
Sinds drie jaar wordt er weer
Jiddisch theater gespeeld in
Berlijn. In het Hackesches
Hof Theater, vlakbij de Syna
goge en de Alexanderplatz,
waar eens de oude joodse
buurt lag, aan de rand van het
Scheunenviertel. Dagelijks
zijn er ook concerten met kle-
zmermuziek en twee keer per
jaar festivals met deze Oost-
europees-joodse volksmuziek.
Het is dit Berlijnse theater waar
de Utrechtse impresario Tassy
Schmid haar muzikanten van
daan haalt voor optredens in ons
land en waar zij ook de Russische
bariton/acteur Mark Aizikovitch,
inmiddels een ster in Duitsland,
ontdekt heeft voor haar mu
ziektheaterproductie Tewje. Op 9
oktober gaat Tewje in Breda in
Nederlandse première, een voor
stelling van het Hackesches Hof
Theater, aangevuld met een aan
tal Nederlandse spelers en muzi
kanten.
„Het is een theaterproductie vol
levendige, opzwepende joodse
muziek", benadrukt Tassy Sch
mid, „maar geen echte musical
zoals Anatevka, die op hetzelfde
verhaal was gebaseerd. We wil
den het tijdlozer houden en geen
geromantiseerde voorstelling van
het stjetl, het Oosteuropees-jood
se dorpje, geven. Ik ben al jaren
gefascineerd door de joodse
volksmuziek uit Oost-Europa en
wilde ook allang graag iets met
de figuur van Tewje doen."
„Toen ik Mark Aizikovitch in
Berlijn ontmoet had, wist ik dat
hij Tewje moest worden, de vro
me, joodse melkboer met zijn
donkerbruine stem, humor en
grote hart. Aizikovitch is inder
tijd uitgeweken uit de Oekraïne
en is in Duitsland inmiddels be
hoorlijk populair. Hij is Tewje
ten voeten uit."
De muziektheatervoorstelling
Tewje is net als de filmmusical
Fiddler on the Roof en de toneel
musical Anatevka gebaseerd op
een roman van de Jiddische
schrijver Sjolem Alejchem (1859-
1916). Een joodse filosoof van en
voor de kleine man, wiens Tewje
der Milchiger uit 1894 het be
kendst is geworden. Met name
door de verfilming van Norman
Jewison uit 1971, Fiddler on the
Roof, die destijds Oscars won
voor het beste camerawerk en de
muziek.
Melkboer
De Berlijns-Nederlandse uitvoe
ring van Tewje vertelt over de
lotgevallen van de gelijknamige
vrome, joodse melkboer, die op
zoek gaat naar geschikte mannen
voor zijn drie huwbare dochters,
maar geen enkele man goed ge
noeg vindt. Tewje stelt zich met
humor teweer tegen de ellende in
zijn arme dorpje, dat bedreigd
wordt door de progroms van het
Russische keizerrijk, aan de
vooravond van de Russische re
volutie. De Nederlandse actrice
Marlies Hamelynck speelt in de
Nederlandse voorstellingen Tew-
jes vrouw Golde. Zij vormt de
schakel tussen heden en verleden.
Zij brengt Tewje ertoe om terug
te gaan in zijn herinneringen en
haar zijn verhaal te vertellen.
Dat gebeurt in het Jiddisch, de
taal waarin ook wordt gezongen
en die redelijk verstaandbaar is
voor een Nederlander vanwege
de Duitse elementen. De andere
Nederlanders in deze muziek
theatervoorstelling zijn actrice
Yardeen Roos en de muzikanten
Larry Fishkind en Wilma Thalen,
de violiste die ook optrad het
De Russisch-joodse zanger-acteur Mark Aizikovitch repeteert in het Bredase Chassé Theater met
een Berlijns-Nederlandse (muziek)groep. foto johan van gurp
joodse cabaretprogramma Tip
Top met Jenny Arean.
Eigentijds
„De voorstelling idealiseert het
joodse léven in Oost-Europa
niet", onderstreept Tassy Sch
mid. „Het is geen nostalgische
sprong over de afgrond van Aus
chwitz. Regisseur Burkhart Sei-
demann heeft gekozen voor een
eigentijdse enscenering met een
terugblik op het verleden, met
historische maar ook met nieuw
gecomponeerde muziek."
Het Hackesches Hoftheater, dat
Tewje heeft uitgebracht, heeft
zich in Berlijn tot het Duitse cen
trum van de oude Jiddische cul
tuur ontwikkeld. De Duits ge
sproken voorstellingen, die er
worden uitgebracht, zijn altijd
voorzien van in het Jiddisch ge
zongen liedjes, begeleid door een
klezmer-orkest, zo'n exotisch or
kest met oosterse en jazz-achtige
ritmiek en een lyrische klarinet,
die kan huilen en kan lachen.
Het herbouwde Hoftheater staat
in een met tragische herinnerin-
M I II
VRIJDAG 3 OKTOBER 1997 Dl
Amsterdam (anp) - Zusje krijgt een zusje. Regisseur Robert-Jan
Westdijk en scriptbewerker Jos Driessen, de makers van de al-
ombejubelde productie Zusje, gaan hoogstwaarschijnlijk de
derde roman van Ronald Giphart, Phileine zegt sorry, verfil-
men. Kim van Kooten moet opnieuw de hoofdrol spelen.
Producent Egmond Film en Gip-
harts uitgever Podium hebben
een optiecontract getekend.
Joost Nijsen van Podium wil niet
kwijt hoeveel Egmond Film pre
cies voor de rechten moet beta
len. „Gebruikelijk is een bedrag
van tussen de zestig- en hon
derdvijftigduizend gulden. Mis
schien zitten we ongeveer in het
midden."
Egmond Film, voortgekomen uit
het ter ziele gegane Bergen,
raamt het benodigde budget op
zo'n 3,5 miljoen gulden. Daarvan
kan 2,5 miljoen in Nederland bij
elkaar worden gesprokkeld,
denkt producent Hans de Weers,
en zal het resterende miljoen van
buitenlandse financiers moeten
komen. Over dat laatste is De
Weers hoopvol gestemd, onder
meer omdat de film, die zich
voornamelijk in New York af
speelt, voor een belangrijk deel
engelstalig wordt. „Misschien
komt er zelfs wel een Nederland
se en een geheel Engelse versie."
Het idee voor de verfilming van
Phileine is min of meer door de
auteur van het boek zelf verwekt.
Uitgever Nijsen: „Ronald heeft
ooit in een interview gezegd dat
hij wel wat zou zien in een film
versie met Kim van Kooten in de
hoofdrol. Hij wordt dus op zijn
wenken bediend."
„Kim is heel geïnteresseerd",
meldt De Weers. „Als het met het
geld een beetje wil vlotten, kun
nen we tweede helft volgend jaar
gaan draaien. Dat zou ideaal
Kim van Kooten in 'Zusje'
zijn." Phileine zegt sorry is het
verhaal van een cynisch, zwart
gallig maar opmerkelijk levens
wijs meisje dat onverwachts op
bezoek gaat bij haar acterende
vriend Max, die in Manhattan
zijn handen vol heeft aan feesten,
drinken en het bevredigen van
vrouwen. Ondertussen werkt hij
mee aan een provocerende versie
van Romeo en Julia waarin de
westerse seksuele moraal aan de
kaak wordt gesteld. Volgens De
Weers staat dit verhaal garant
voor 'een hele actuele film waar
in de tijdgeest heel erg door
klinkt'.
Uitgever Nijsen droomt nu al van
'eenzelfde effect als Turks Fruit
25 jaar geleden'.
Van onze verslaggever r,
Cabaretier Hans Teeuwen is volgend jaar hoogstwaarschijnlijk
te zien in de Nederlandse speelfilm Jezus is een Palestijn. On
derhandelingen hierover zijn zo goed als afgerond. Teeuwen
krijgt de hoofdrol, die van Ramses.
gen geladen Berlijnse omgeving,
waar in 1945 geen steen meer op
elkaar stond en waar vrijwel alle
inwoners waren vermoord in de
concentratiekampen van de na
zi's. In dit voormalige joodse
Viertel leefden sinds het eind van
de vorige eeuw de arme Oosteu-
ropese joodse immigranten, die
het Jiddisch als voertaal hadden.
Een joodse volkstaal, die in de
middeleeuwen is ontstaan uit een
mengsel van Hoogduits en He
breeuws, met Romaanse en Slavi
sche elementen. Een taal, die
steeds minder wordt gesproken,
hoewel je haar - om dicht bij huis
te blijven - in Antwerpen zelfs
nog wel eens door jonge mensen
hoort spreken.
Herkennen
De vrome, orthodoxe joden had
den hun eigen theatercultuur,
wat uitsluitend op muziek en
dans neerkwam, omdat het vro
me joden verboden was om toneel
te spelen en 'beelden' te maken.
Het is deze overgeleverde, joodse
volkscultuur, die in Berlijn weer
sterk herleeft, omdat jonge joden
er hun wortels in herkennen of
die er graag in zouden willen te
rugvinden.
Vaak is het ook een kwestie van
romantische nostalgie. Iets waar
aan de muziektheatervoorstelling
Tewje nu juist niet wil appeleren.
Het zijn trouwens de afgelopen
jaren vooral de Amerikaanse kle-
zmer-orkesten geweest, die een
oude traditie in muzikaal opzicht
nieuw leven hebben ingeblazen.
'Tewje' door het Hackesches Hof
Theater uit Berlijn (met enkele Neder
landse artiesten) qaat op 9 oktober in
première in het Chassé Theater in Bre
da, 8 oktober try-out, 10 oktober her
haling. Op 4 november in De Bussel in
Oosterhout, 11 november in Stads
schouwburg Middelburg.
Dat deelde een woordvoerster
van het theaterbureau van de
Eindhovense cabaretier, Hum-
melinck Stuurman in Amster
dam, gisteren mee.
Teeuwen heeft enkele maanden
geleden alle aangekondigde
voorstellingen voor het lopende
seizoen afgezegd. Wat volgens de
woordvoerster niets met ge
noemde film te maken heeft. Het
besluit om dit seizoen niet met
een nieuw theaterprogramma te
komen, is simpelweg genomen
omdat er geen nieuw programma
was.
„Hans heeft het wel geprobeerd,
maar Met een Breierdeck was
een enorme tournee van twee
jaar en als je Hans wel eens hebt
zien spelen, weet je hoeveel
energie daar in gaat zitten. Om
een nieuw programma te maken
heeft hij rust en tijd nodig. Vol
gend theaterseizoen pakt hij de
draad weer op," aldus zijn
woordvoerster.
Geruchten, die haar vooral uit
de regio Eindhoven bereiken, als
zou Teeuwen opgenomen zijn in
een psychiatrische inrichting,
ontzenuwt zij. „We hebben hier
ook al van alles gehoord, maar
het is niet waar. Hans is hele-
Hans Teeuwen
FOTO HUMMELINCK STUURMAN
maal in orde."
De film Jezus is een Palestijn
wordt een productie van Lage-
stee Films uit Amsterdam. Re
gisseur is Lodewijk Crijns. De
opnamen, voornamelijk in Am
sterdam en omgeving en voor
een deel in België, beginnen op
10 maart. De première staat voor
september 1998 gepland.
Van onze verslaggever
Het management van Elton John heeft met onmiddelijke
ingang alle vertalingen en bewerkingen van het lied Cand
le in the wind verboden. Elton John en Bernie Taupin,
schrijvers van het lied, willen dat het nummer voor geen
enkel commercieel doel beschikbaar is. Het verbod is een
forse tegenvaller voor bladmuziekuitgeverijen in Neder
land, die een arrangementen hebben laten maken voor har
monieën en fanfares.
Het gaat zowel om de versie die de Britse zanger in 1973 opnam
als om Candle in the Wind 1997. Die versie werd recent uitge
bracht als ode aan de overleden Engelse prinses Diana.
Volgens Ruud Vinke van Polygram Music Publishing BV is de Ne
derlandse muziekuitgeverij overstroomd met verzoeken de tekst
van het lied te mogen gebruiken, te vertalen of te arrangeren. De
enige die nu bladmuziek van Candle in the Wind mag uitgeven, is
het Londense Music Sales Limited, dat alle inkomsten direct
doorsluist naar het Princess of Wales Memorial Fund.
Candle in the Wind 1997 is ondertussen binnen een week op de
eerste plaats van de Amerikaanse hitparade terechtgekomen. Het
record voor verkopen in een eerste week is gebroken, meldde
Soundscan, dat statistieken verzamelt van de platenverkopen in
Amerika. In totaal zijn over de hele wereld 21 miljoen exemplaren
geperst.
NEDERLAND 1
07 00 Journaal
07 05 Get the Picture (h)
07.29 Ontbijt-TV
09.00 Journaal
0908 The River
10 00 AsoShow
1 o,46 Turkse jongeren in Nederland
1119 Jos op 1 (h, tot 12.13)
14 56 Het Nederlands Film Festiva
'97 (h)
1511 The House of Eliott (h)
161)5 Jos op 1
16.57 Alles kits met De Transilvaans
enge dierenwinkel; 17.21 Mirro
mirror en 17.46 Alles kitskwis
17.58 Growing Pains, comedy
18*28 Get the Picture
18.58 Ha die Pa, comedy
19.29 Zo vader zo zoon, spelletje
20.00 Journaal
20.26 Netwerk, actualiteiten
20.59 Weeroverzicht
21.06 Memories, nostalgische show v
liefdesherinneringen
22.03 Emergency Room,
ziekenhuisserie
22.53 Het Nederlands Film Festiv
'97, feestelijke slotavond
23.59 De kassière, speelfilm
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 Nieuws uit de natuur (tot 09.50
10 00 Huisje boompje beestje (h, tc
10.20)
10.30 Sybe Satellyt 2 (h, tot 10.50)
11.00 Schooltv-Weekjournaal
11.30 Mentor magazine (tot 11.50)
12.00 Agrarisch journaal
(ook om 12.45)
13.00 Journaal
13.05 Interieurarchitectuur
13.35 Het ziekenhuis (h)
14.00 Mensenlief! (h)
14.30 Nederland zingt (h)
14.55 Bassie en Adriaan clip (h)
15.00 Spreekuur. Thema: Psychologie
16.00 Journaal
16.10 Our House, serie
16.59 Olympica (h)
17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.:
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjou
naai en 18.51 Hoofdpunten uith
nieuws gevolgd door het weer
19.01 Geef poot show
19.38 De reistafel, culinaire serie
20.09 Geef poot show. Vervolg
20.41 Windkracht 10, serie. Afl.
Stormschade
21.42 Geef poot show. Vervolg
22.54 Groen Links
22.57 Dierenbescherming Nederlani
23.00 Studio NOS, sportmagazinev
23.30 Journaal
23.35 Diagnose kanker:
Gynaecologische kanker
(h, tot 00.25)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie met om 12.30 ui
Sportjournaal
13.00 Journaal
13.09 D66 (h)
13.12 Noorderlicht (h)
13.40 Wonderen der natuur (h)
14.05 Lingo (h)
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws 13.25 Téléchat 13.30 Freu'
de fürs Leben, serie 14.15 Autant save
14,40 Schooltelevisie 15.35 lei bla b
16.35 Chips, politieserie 17.30 The Strec
of San Francisco, misdaadserie 18.30 R
gions soir 18.50 Cartes sur table 19.10
quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.:
Bon week-end 21.20 Le grand batre, se
22.55 Noms de dieux, portret Danielle M
terrand 23.55 Nieuws
BELGIË FRANS 2
16.50 lei bla bla 17.50 Téléchat 17.55
bla bla 18.55 Régions soir 19.15 Gourm,
dises, culinair magazine 19.30 Nieui
20.00 A la belle étoile, komedie 21.25
lésimes, magazine 21.55 Nieuws 22,
Spoutnik: 40 ans 23.30 Cartes sur table
23.45)
DUITSLAND 1
07.30 Der Maulwurf kommt in die Sti
08.00 Der Mann, der BSume pflan;
08.30 Tschetan, der Indianerjunge, w|
tem 10.00 KIK-KinderlnfoKiste 10.30
Sendung mit der Maus 11.00 Klassieke
ziek: 'Die Unvollendete' van Schubl
11.30 Fluchtgeschichten, documental
12.10 Tagesschau 12.15 Münchhausi
speelfilm 14.05 Liebe, Tod und Leidi
schaft, documentaireserie over beroei
opera's: Alexander Borodins 'Fürst li.
14.35 Strasse der Lieder 15.45 Sportsct
live: Paardensport live Internationaal
door Concours Hippique German Class]
Paardenkoersen Preis der Deutschen
heit 16.45 Tagesschau 16.50 Madame
vary, speelfilm 19.10 Expeditionen ins Ti
reich 19.53 Ansprache Bundeskanzler K
zum Tag der Deutschen Einheit 20.00
gesschau 20.15 Das Versprechen, tv-f:
22.05 ARD-exdusiv 22.35 Tagesthemj
23.10 A rischio d'amore, tv-film 00
Nachtmagazin 01.05 Disorganized Crii
speelfilm 02.45 Der Joker, misdaadthri
(h) 04.20 II sorpasso, komedie (tot 06.0C
DUITSLAND 2
10.00 Öcumenischer Gottesdienst. Ke
dienst t.g.v. de Duitse Eenwording 11
Auferstehen aus Ruinen. Reportage d!
wederopbouw klooster 11.30 Festakt z
Tag der Deutschen Einheit 13.00 He
13.05 Deutschlands Fest 1997 14.50 O
no de Bergerac, speelfilm 17.00 He
17.05 Romuald et Juliette, speelfilm 18
Heute. Aansl.: Ansprache des Bundesk;
Iers zum Tag der Deutschen Einheit 15
Hoffnung-nach bangen Jahren, report
over de Oost-Duitse modelstad
senhüttenstadt 19.30 Evelyn Hamai
'Geschichten aus dem leben' 20.15 Dei
r