CjIClS DE STEM 4Zij was zo'n zuivere figuur' Berlijnse voorstelling 'Tewje' in Breda in première *4*« Ed Wubbe brengt met ballet eerbetoon aan zangeres Nico Ploeg van 'Zusje' wil 'Phileine' verfilmen Hans Teeuwen krijgt hoofdrol in speelfilm Rechten van 6Candle in the Wind' afgeschermd Jiddisch muziektheater rond Russisch-joodse zanger Aizikovitch DE STEM Door Rinus van der Heijden De popmuziek heeft vele legendes opgeleverd. Een van hen is Nico, in de jaren zestig zangeres bij The Vel vet Underground. De in 1988 overleden vocaliste staat nu centraal bij Scapi- no Rotterdam, waar artis tiek leider Ed Wubbe een choreografie wijdde aan haar leven en werk. Nico gaat op 4 oktober in pre mière. Van een cultfiguur wil Ed Wubbe niet horen. Zo gaat hij haar in Ni co ook niet uitbeelden. Nee, Nico is voor hem een bijzondere kun stenares, wier nalatenschap hij dertig jaar na dato niet gedateer de, vreemde muziek' vindt. „Zij maakte muziek die niemand be greep, maar die wel van grote kwaliteit was. Naar mijn mening is Nico zwaar onderschat." Ed Wubbe maakte zo'n tien jaar geleden kennis met de muziek van Nico, pseudoniem voor de in Keulen geboren Pools-Duitse Christa Paffgen. Hij was onmid dellijk gefascineerd door de so nore stem van de zangeres, haar pakkende, hallucinerende tek sten en de eenvoud waarmee zij muziek en teksten met elkaar verbond. Wubbe liep sindsdien met het idee 'iets met Nico te gaan doen'. Dat plan werd wer kelijkheid toen hij eind vorig jaar in het Amsterdamse Paradiso in contact kwam met John Cale, die indertijd samen met Lou Reed de kern vormde van The Velvet Un derground. John Cale bleef na de Velvet Un- derground-periode als componist betrokken bij de solo-elpees die Nico opnam. „In Amsterdam had ik een kort gesprek met John Ca le, in januari ontmoette ik hem weer in New York. Hij vond mijn idee om een choreografie te ma ken op de muziek en het leven van Nico prima. Vooral omdat ik geen verhalend ballet wilde ma ken. In dans kun je namelijk geen autobiografische elementen ver werken." Verwevenheid Voor het avondvullende ballet Nico schreef John Cale elf wer ken, Ed Wubbe voegde er zes toe *Nico in 1968 van de Nico-elpees Desert Shore, The Marbell Index en The End van Nico zelf. „Daardoor ont staat een grote verwevenheid tus sen haar en zijn muziek. Zo wilde ik het ook", zegt de choreograaf, die razend enthousiast vertelt over wat hem in deze bijzondere vrouw zo aantrekt. „Ze werd waarschijnlijk in 1939 geboren. Ze heeft daar zelf nooit duidelijk in willen zijn. Op 16-ja- rige leeftijd was de beeldschone Nico al fotomodel in Parijs. Ook kreeg ze een rol in Fellini's film La Dolce Vita. Begin jaren zestig toog ze naar New York, waar ze met Marilyn Monroe in dezelfde artiestenklas terecht kwam en kort daarna bij de kunstenaars- scene van Andy Warhol." Somber Na een rol in de Warhol-film Chelsea Girl werd ze als (onge trainde) zangeres toegevoegd aan de Velvet Underground die op dat moment (1967) de eerste plaat opnam. Haar versies van I'll be your mirror, Sunday Morning en Ed Wubbe, bedenker van het avondvullende ballet 'Nico'. All tomorrow's parties werden legendarisch. Daarna ging ze ver der in de muziek. Wubbe: „Ze nam een interessante stap in haar leven. Ze was toen nog een topmodel, maar daar nam ze afstand van. Ze liet haar haar kort knippen en ging voor taan somber gekleed. Het ging haar niet meer om de buitenkant, maar om de binnenzijde. Ze had schatrijk kunnen worden, maar ze koos bewust voor het kunste naarsleven in betrekkelijke ar moede." Nadat ze druggebruiker Jim Morrison, zanger van The Doors, had ontmoet, raakte Nico zelf ook aan de dope. Ze werkte op den duur alleen nog maar om te kunnen 'scoren'. Begin jaren tachtig trad ze op met Engelse begeleiders, maar platen werden niet meer gemaakt. In 1986 stop te ze met het gebruik van heroïne om over te gaan op methadon. Het mocht niet meer baten. Toen ze in 1988 op Ibiza op haar fiets hasj wilde gaan halen, overleed ze aan een hersenbloeding. Een legende sloot haar leven af op (waarschijnlijk) 49-jarige leef tijd. Geen musical „Al die elementen gebruik ik in mijn choreografie", legt Ed Wub be uit. „Het wordt zeker geen realistische voorstelling, ik wil er namelijk absoluut geen musical van maken. De muziek wordt het belangrijkst. John Cale heeft zijn ervaringen met en gedachten over Nico in muziek vertaald. De muziek wordt in feite het decor. Op het toneel gebruik ik straks ook slechts een paar schermen, waar diaprojecties op komen. Al les moet eenvoudig blijven." Toch wordt Nico een pure dans voorstelling, die wordt neergezet door negen mannen en evenzove- le vrouwen. Alle vrouwen in het stuk beelden een episode in het leven van Nico uit. Maar er is geen dansende hoofdpersoon. De mannen vertegenwoordigen alle mannen uit haar leven. „Doordat ik Nico zo bewonder ben ik heel voorzichtig met haar omgegaan. Bij alles wat ik doe heb ik het ge voel dat zij over mijn schouder meekijkt. Het klinkt wollig, maar steeds houd ik er rekening mee: wat zou zij ervan vinden? Zij was zo'n zuivere figuur. Ik voel de verantwoordelijkheid een stuk te maken waarin ik haar kan eren." In feite wordt Nico een montage- voorstelling, een werkwijze die Ed Wubbe ook bij Romeo Julia, zijn vorige grote werk voor Sca- pino Rotterdam, hanteerde. „Het geheel bestaat uit zeventien de len, die ik net als een filmregis seur aan elkaar monteer. Alle de len hebben namen: Out Of China, Jim, Modelling, Underground om maar wat te noemen. Ook Nico's drugsverslaving komt aan bod, maar niet zo dat ik iemand met een spuit in zijn arm rond laat huppelen." Geloofwaardig Door deze manier van werken, waarbij Ed Wubbe wel een chro nologische volgorde aanhoudt, hoopt hij dat Nico straks heel ge loofwaardig overkomt. „Ook foto frans schellekens voor mensen die haar niet ken nen. Nico moet heel erg aanwezig zijn, ook door haar stem. Dat is namelijk het enige realistische element in de voorstelling." Tot slot de muziek van John Cale zoals die wordt uitgevoerd. Daar voor tekent een speciaal samen gesteld ensemble, dat alle voor stellingen live begeleidt. De be zetting is afwijkend: vier altvio len, cello, elektrische gitaar, per cussie, contrabas, piano en ande re toetsen. „Ik wilde graag strij kers", zegt Ed Wubbe. „Cale heeft een klassieke achtergrond. Met Nico werkte hij vaak met alt violen. Hun klankkleur past op wonderlijke wijze heel érg bij haar persoon. De muziek wordt daardoor mooi, maar niet te lief. Ik heb de pretentie van deze voorstelling kunst te maken. Dus moet de muziek die pretentie ook hebben." Scapino Rotterdam brengt 'Nico' op zaterdag 4 oktober in première in de Rotterdamse Schouwburg. Daarna o.a. in Roosendaal (16-10), Bergen op Zoom (21-10) en Breda (23-10) Door Marjan Mes Sinds drie jaar wordt er weer Jiddisch theater gespeeld in Berlijn. In het Hackesches Hof Theater, vlakbij de Syna goge en de Alexanderplatz, waar eens de oude joodse buurt lag, aan de rand van het Scheunenviertel. Dagelijks zijn er ook concerten met kle- zmermuziek en twee keer per jaar festivals met deze Oost- europees-joodse volksmuziek. Het is dit Berlijnse theater waar de Utrechtse impresario Tassy Schmid haar muzikanten van daan haalt voor optredens in ons land en waar zij ook de Russische bariton/acteur Mark Aizikovitch, inmiddels een ster in Duitsland, ontdekt heeft voor haar mu ziektheaterproductie Tewje. Op 9 oktober gaat Tewje in Breda in Nederlandse première, een voor stelling van het Hackesches Hof Theater, aangevuld met een aan tal Nederlandse spelers en muzi kanten. „Het is een theaterproductie vol levendige, opzwepende joodse muziek", benadrukt Tassy Sch mid, „maar geen echte musical zoals Anatevka, die op hetzelfde verhaal was gebaseerd. We wil den het tijdlozer houden en geen geromantiseerde voorstelling van het stjetl, het Oosteuropees-jood se dorpje, geven. Ik ben al jaren gefascineerd door de joodse volksmuziek uit Oost-Europa en wilde ook allang graag iets met de figuur van Tewje doen." „Toen ik Mark Aizikovitch in Berlijn ontmoet had, wist ik dat hij Tewje moest worden, de vro me, joodse melkboer met zijn donkerbruine stem, humor en grote hart. Aizikovitch is inder tijd uitgeweken uit de Oekraïne en is in Duitsland inmiddels be hoorlijk populair. Hij is Tewje ten voeten uit." De muziektheatervoorstelling Tewje is net als de filmmusical Fiddler on the Roof en de toneel musical Anatevka gebaseerd op een roman van de Jiddische schrijver Sjolem Alejchem (1859- 1916). Een joodse filosoof van en voor de kleine man, wiens Tewje der Milchiger uit 1894 het be kendst is geworden. Met name door de verfilming van Norman Jewison uit 1971, Fiddler on the Roof, die destijds Oscars won voor het beste camerawerk en de muziek. Melkboer De Berlijns-Nederlandse uitvoe ring van Tewje vertelt over de lotgevallen van de gelijknamige vrome, joodse melkboer, die op zoek gaat naar geschikte mannen voor zijn drie huwbare dochters, maar geen enkele man goed ge noeg vindt. Tewje stelt zich met humor teweer tegen de ellende in zijn arme dorpje, dat bedreigd wordt door de progroms van het Russische keizerrijk, aan de vooravond van de Russische re volutie. De Nederlandse actrice Marlies Hamelynck speelt in de Nederlandse voorstellingen Tew- jes vrouw Golde. Zij vormt de schakel tussen heden en verleden. Zij brengt Tewje ertoe om terug te gaan in zijn herinneringen en haar zijn verhaal te vertellen. Dat gebeurt in het Jiddisch, de taal waarin ook wordt gezongen en die redelijk verstaandbaar is voor een Nederlander vanwege de Duitse elementen. De andere Nederlanders in deze muziek theatervoorstelling zijn actrice Yardeen Roos en de muzikanten Larry Fishkind en Wilma Thalen, de violiste die ook optrad het De Russisch-joodse zanger-acteur Mark Aizikovitch repeteert in het Bredase Chassé Theater met een Berlijns-Nederlandse (muziek)groep. foto johan van gurp joodse cabaretprogramma Tip Top met Jenny Arean. Eigentijds „De voorstelling idealiseert het joodse léven in Oost-Europa niet", onderstreept Tassy Sch mid. „Het is geen nostalgische sprong over de afgrond van Aus chwitz. Regisseur Burkhart Sei- demann heeft gekozen voor een eigentijdse enscenering met een terugblik op het verleden, met historische maar ook met nieuw gecomponeerde muziek." Het Hackesches Hoftheater, dat Tewje heeft uitgebracht, heeft zich in Berlijn tot het Duitse cen trum van de oude Jiddische cul tuur ontwikkeld. De Duits ge sproken voorstellingen, die er worden uitgebracht, zijn altijd voorzien van in het Jiddisch ge zongen liedjes, begeleid door een klezmer-orkest, zo'n exotisch or kest met oosterse en jazz-achtige ritmiek en een lyrische klarinet, die kan huilen en kan lachen. Het herbouwde Hoftheater staat in een met tragische herinnerin- M I II VRIJDAG 3 OKTOBER 1997 Dl Amsterdam (anp) - Zusje krijgt een zusje. Regisseur Robert-Jan Westdijk en scriptbewerker Jos Driessen, de makers van de al- ombejubelde productie Zusje, gaan hoogstwaarschijnlijk de derde roman van Ronald Giphart, Phileine zegt sorry, verfil- men. Kim van Kooten moet opnieuw de hoofdrol spelen. Producent Egmond Film en Gip- harts uitgever Podium hebben een optiecontract getekend. Joost Nijsen van Podium wil niet kwijt hoeveel Egmond Film pre cies voor de rechten moet beta len. „Gebruikelijk is een bedrag van tussen de zestig- en hon derdvijftigduizend gulden. Mis schien zitten we ongeveer in het midden." Egmond Film, voortgekomen uit het ter ziele gegane Bergen, raamt het benodigde budget op zo'n 3,5 miljoen gulden. Daarvan kan 2,5 miljoen in Nederland bij elkaar worden gesprokkeld, denkt producent Hans de Weers, en zal het resterende miljoen van buitenlandse financiers moeten komen. Over dat laatste is De Weers hoopvol gestemd, onder meer omdat de film, die zich voornamelijk in New York af speelt, voor een belangrijk deel engelstalig wordt. „Misschien komt er zelfs wel een Nederland se en een geheel Engelse versie." Het idee voor de verfilming van Phileine is min of meer door de auteur van het boek zelf verwekt. Uitgever Nijsen: „Ronald heeft ooit in een interview gezegd dat hij wel wat zou zien in een film versie met Kim van Kooten in de hoofdrol. Hij wordt dus op zijn wenken bediend." „Kim is heel geïnteresseerd", meldt De Weers. „Als het met het geld een beetje wil vlotten, kun nen we tweede helft volgend jaar gaan draaien. Dat zou ideaal Kim van Kooten in 'Zusje' zijn." Phileine zegt sorry is het verhaal van een cynisch, zwart gallig maar opmerkelijk levens wijs meisje dat onverwachts op bezoek gaat bij haar acterende vriend Max, die in Manhattan zijn handen vol heeft aan feesten, drinken en het bevredigen van vrouwen. Ondertussen werkt hij mee aan een provocerende versie van Romeo en Julia waarin de westerse seksuele moraal aan de kaak wordt gesteld. Volgens De Weers staat dit verhaal garant voor 'een hele actuele film waar in de tijdgeest heel erg door klinkt'. Uitgever Nijsen droomt nu al van 'eenzelfde effect als Turks Fruit 25 jaar geleden'. Van onze verslaggever r, Cabaretier Hans Teeuwen is volgend jaar hoogstwaarschijnlijk te zien in de Nederlandse speelfilm Jezus is een Palestijn. On derhandelingen hierover zijn zo goed als afgerond. Teeuwen krijgt de hoofdrol, die van Ramses. gen geladen Berlijnse omgeving, waar in 1945 geen steen meer op elkaar stond en waar vrijwel alle inwoners waren vermoord in de concentratiekampen van de na zi's. In dit voormalige joodse Viertel leefden sinds het eind van de vorige eeuw de arme Oosteu- ropese joodse immigranten, die het Jiddisch als voertaal hadden. Een joodse volkstaal, die in de middeleeuwen is ontstaan uit een mengsel van Hoogduits en He breeuws, met Romaanse en Slavi sche elementen. Een taal, die steeds minder wordt gesproken, hoewel je haar - om dicht bij huis te blijven - in Antwerpen zelfs nog wel eens door jonge mensen hoort spreken. Herkennen De vrome, orthodoxe joden had den hun eigen theatercultuur, wat uitsluitend op muziek en dans neerkwam, omdat het vro me joden verboden was om toneel te spelen en 'beelden' te maken. Het is deze overgeleverde, joodse volkscultuur, die in Berlijn weer sterk herleeft, omdat jonge joden er hun wortels in herkennen of die er graag in zouden willen te rugvinden. Vaak is het ook een kwestie van romantische nostalgie. Iets waar aan de muziektheatervoorstelling Tewje nu juist niet wil appeleren. Het zijn trouwens de afgelopen jaren vooral de Amerikaanse kle- zmer-orkesten geweest, die een oude traditie in muzikaal opzicht nieuw leven hebben ingeblazen. 'Tewje' door het Hackesches Hof Theater uit Berlijn (met enkele Neder landse artiesten) qaat op 9 oktober in première in het Chassé Theater in Bre da, 8 oktober try-out, 10 oktober her haling. Op 4 november in De Bussel in Oosterhout, 11 november in Stads schouwburg Middelburg. Dat deelde een woordvoerster van het theaterbureau van de Eindhovense cabaretier, Hum- melinck Stuurman in Amster dam, gisteren mee. Teeuwen heeft enkele maanden geleden alle aangekondigde voorstellingen voor het lopende seizoen afgezegd. Wat volgens de woordvoerster niets met ge noemde film te maken heeft. Het besluit om dit seizoen niet met een nieuw theaterprogramma te komen, is simpelweg genomen omdat er geen nieuw programma was. „Hans heeft het wel geprobeerd, maar Met een Breierdeck was een enorme tournee van twee jaar en als je Hans wel eens hebt zien spelen, weet je hoeveel energie daar in gaat zitten. Om een nieuw programma te maken heeft hij rust en tijd nodig. Vol gend theaterseizoen pakt hij de draad weer op," aldus zijn woordvoerster. Geruchten, die haar vooral uit de regio Eindhoven bereiken, als zou Teeuwen opgenomen zijn in een psychiatrische inrichting, ontzenuwt zij. „We hebben hier ook al van alles gehoord, maar het is niet waar. Hans is hele- Hans Teeuwen FOTO HUMMELINCK STUURMAN maal in orde." De film Jezus is een Palestijn wordt een productie van Lage- stee Films uit Amsterdam. Re gisseur is Lodewijk Crijns. De opnamen, voornamelijk in Am sterdam en omgeving en voor een deel in België, beginnen op 10 maart. De première staat voor september 1998 gepland. Van onze verslaggever Het management van Elton John heeft met onmiddelijke ingang alle vertalingen en bewerkingen van het lied Cand le in the wind verboden. Elton John en Bernie Taupin, schrijvers van het lied, willen dat het nummer voor geen enkel commercieel doel beschikbaar is. Het verbod is een forse tegenvaller voor bladmuziekuitgeverijen in Neder land, die een arrangementen hebben laten maken voor har monieën en fanfares. Het gaat zowel om de versie die de Britse zanger in 1973 opnam als om Candle in the Wind 1997. Die versie werd recent uitge bracht als ode aan de overleden Engelse prinses Diana. Volgens Ruud Vinke van Polygram Music Publishing BV is de Ne derlandse muziekuitgeverij overstroomd met verzoeken de tekst van het lied te mogen gebruiken, te vertalen of te arrangeren. De enige die nu bladmuziek van Candle in the Wind mag uitgeven, is het Londense Music Sales Limited, dat alle inkomsten direct doorsluist naar het Princess of Wales Memorial Fund. Candle in the Wind 1997 is ondertussen binnen een week op de eerste plaats van de Amerikaanse hitparade terechtgekomen. Het record voor verkopen in een eerste week is gebroken, meldde Soundscan, dat statistieken verzamelt van de platenverkopen in Amerika. In totaal zijn over de hele wereld 21 miljoen exemplaren geperst. NEDERLAND 1 07 00 Journaal 07 05 Get the Picture (h) 07.29 Ontbijt-TV 09.00 Journaal 0908 The River 10 00 AsoShow 1 o,46 Turkse jongeren in Nederland 1119 Jos op 1 (h, tot 12.13) 14 56 Het Nederlands Film Festiva '97 (h) 1511 The House of Eliott (h) 161)5 Jos op 1 16.57 Alles kits met De Transilvaans enge dierenwinkel; 17.21 Mirro mirror en 17.46 Alles kitskwis 17.58 Growing Pains, comedy 18*28 Get the Picture 18.58 Ha die Pa, comedy 19.29 Zo vader zo zoon, spelletje 20.00 Journaal 20.26 Netwerk, actualiteiten 20.59 Weeroverzicht 21.06 Memories, nostalgische show v liefdesherinneringen 22.03 Emergency Room, ziekenhuisserie 22.53 Het Nederlands Film Festiv '97, feestelijke slotavond 23.59 De kassière, speelfilm NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 Nieuws uit de natuur (tot 09.50 10 00 Huisje boompje beestje (h, tc 10.20) 10.30 Sybe Satellyt 2 (h, tot 10.50) 11.00 Schooltv-Weekjournaal 11.30 Mentor magazine (tot 11.50) 12.00 Agrarisch journaal (ook om 12.45) 13.00 Journaal 13.05 Interieurarchitectuur 13.35 Het ziekenhuis (h) 14.00 Mensenlief! (h) 14.30 Nederland zingt (h) 14.55 Bassie en Adriaan clip (h) 15.00 Spreekuur. Thema: Psychologie 16.00 Journaal 16.10 Our House, serie 16.59 Olympica (h) 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.: en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjou naai en 18.51 Hoofdpunten uith nieuws gevolgd door het weer 19.01 Geef poot show 19.38 De reistafel, culinaire serie 20.09 Geef poot show. Vervolg 20.41 Windkracht 10, serie. Afl. Stormschade 21.42 Geef poot show. Vervolg 22.54 Groen Links 22.57 Dierenbescherming Nederlani 23.00 Studio NOS, sportmagazinev 23.30 Journaal 23.35 Diagnose kanker: Gynaecologische kanker (h, tot 00.25) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met om 12.30 ui Sportjournaal 13.00 Journaal 13.09 D66 (h) 13.12 Noorderlicht (h) 13.40 Wonderen der natuur (h) 14.05 Lingo (h) BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.25 Téléchat 13.30 Freu' de fürs Leben, serie 14.15 Autant save 14,40 Schooltelevisie 15.35 lei bla b 16.35 Chips, politieserie 17.30 The Strec of San Francisco, misdaadserie 18.30 R gions soir 18.50 Cartes sur table 19.10 quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.: Bon week-end 21.20 Le grand batre, se 22.55 Noms de dieux, portret Danielle M terrand 23.55 Nieuws BELGIË FRANS 2 16.50 lei bla bla 17.50 Téléchat 17.55 bla bla 18.55 Régions soir 19.15 Gourm, dises, culinair magazine 19.30 Nieui 20.00 A la belle étoile, komedie 21.25 lésimes, magazine 21.55 Nieuws 22, Spoutnik: 40 ans 23.30 Cartes sur table 23.45) DUITSLAND 1 07.30 Der Maulwurf kommt in die Sti 08.00 Der Mann, der BSume pflan; 08.30 Tschetan, der Indianerjunge, w| tem 10.00 KIK-KinderlnfoKiste 10.30 Sendung mit der Maus 11.00 Klassieke ziek: 'Die Unvollendete' van Schubl 11.30 Fluchtgeschichten, documental 12.10 Tagesschau 12.15 Münchhausi speelfilm 14.05 Liebe, Tod und Leidi schaft, documentaireserie over beroei opera's: Alexander Borodins 'Fürst li. 14.35 Strasse der Lieder 15.45 Sportsct live: Paardensport live Internationaal door Concours Hippique German Class] Paardenkoersen Preis der Deutschen heit 16.45 Tagesschau 16.50 Madame vary, speelfilm 19.10 Expeditionen ins Ti reich 19.53 Ansprache Bundeskanzler K zum Tag der Deutschen Einheit 20.00 gesschau 20.15 Das Versprechen, tv-f: 22.05 ARD-exdusiv 22.35 Tagesthemj 23.10 A rischio d'amore, tv-film 00 Nachtmagazin 01.05 Disorganized Crii speelfilm 02.45 Der Joker, misdaadthri (h) 04.20 II sorpasso, komedie (tot 06.0C DUITSLAND 2 10.00 Öcumenischer Gottesdienst. Ke dienst t.g.v. de Duitse Eenwording 11 Auferstehen aus Ruinen. Reportage d! wederopbouw klooster 11.30 Festakt z Tag der Deutschen Einheit 13.00 He 13.05 Deutschlands Fest 1997 14.50 O no de Bergerac, speelfilm 17.00 He 17.05 Romuald et Juliette, speelfilm 18 Heute. Aansl.: Ansprache des Bundesk; Iers zum Tag der Deutschen Einheit 15 Hoffnung-nach bangen Jahren, report over de Oost-Duitse modelstad senhüttenstadt 19.30 Evelyn Hamai 'Geschichten aus dem leben' 20.15 Dei r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20