Volkszanger herleeft in musical 'Oh Johnny Musical 'Grease' in première in Chassé Theater in Breda ESTEM UIT GIDS Rob van de Meeberg levensecht als Jordaankoning Probleem Nieuwe liedjes Dialogen Stardust Belevingswereld Jeans Nostalgie. i i i i i DONDERDAG 2 OKTOBER 1997 D3 DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Sugartooth en Van Dik Hout - pop - Feesttent aan de Binnenschel de - 20.00 uur BREDA Palinckx - impro - Para - 21.30 uur EINDHOVEN Landini Consort - Morris, Comte en Beckmann - blokfluiten - werken van Ruffo, Ciconia, Bach, Dornel en Vivaldi - Muziekcentrum Frits Phi lips-20.15 uur ROOSENDAAL De drie Baritons - Marco Bakker, Henk Poort en Ernst Daniël Smid - Schouwburg De Kring - 20.00 uur TILBURG Saga - rock - Noorderligt - 20.00 uur Het Brabants Orkest - O.l.v. Mare Soustrot - werken van Ravel, Chausson, Stravinsky - Stadsschouwburg Tilburg - 20.30 uur VRIJDAG BERGEN OP ZOOM Get Layed en Golden Earring - rock - Feesttent aan de Binnenschel de - 20.00 uur BREDA Dutch Swing College Band - features Mrs. Einstein - show 'Boys meet Girls' (Jazz/lichte muziek) - Chasse Theater - 20.00 uur Verbazing v/h masker Wouse - Cor Fuhler, Michael Moore en Paul Palessen - Lokaal 01, Kloosterlaan 138 - 20.00 uur TILBURG Courtney Pine - jazz - Noorderligt - 21.00 uur Mylène d'Anjou - Platina - Stadsschouwburg Tilburg - 20.30 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Ashbury Faith, Brotherhood Foundation en Osdorp Posse - rap - Feesttent aan de Binnenschelde -19.00 uur BREDA Sprinkhuizen Fennis Didderen - Stichting Beaux Jazz Breda - Kloosterlaan 309A - 22.00 uur GEERTRUIDENBERG Carlo D'Wys - virtuoos hammondorganist - De Schattelijn - 20.15 uur ZONDAG BERGEN OP ZOOM Max Tax Y Sus Banditos en Rowwen Hèze - tex mex - Feesttent aan de Binnenschelde -15.00 uur BREDA Die Zauberflöte - Nationale Opera van Szeged - Componist Wolf gang Amadeus Mozart - Chassé Theater - 20.00 uur Julya Lo'ko - Lichte muziek - Colour me forever - Chassé Theater - 20.30 uur DONGEN The Hoax en The Blues Stingers - blues - Café De Gouden Leeuw - 16.00 uur MAANDAG BREDA Het Brabants Orkest - O.l.v. Mare Soustrot - werken van Ravel, Chausson, Stravinsky - Chassé Theater - 20.30 uur TILBURG Vernon Reid - rock - Noorderligt AMSTERDAM De Jantjes - Ryan van den Akker, Johnny Kraaykamp Jr, Danny de Munk, Leontine Ruiters en Carry Tefsen - Stadsschouwburg - 20.15 uur Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov) Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6 dec) BREDA The drowning of Mrs. Woolf - Toneelstuk door Josee Ruiter naar het levensverhaal van Virgina Woolf - Chassé Theater 20.45 uur (3 en 4okt) Grease - Musical - met o.a. Brigitte Nijman en Dennis van de Klundert - Chassé Theater - 20.00 uur, zo. 19 okt. aanvang 14.30 uur - première zo. 12 okt is besloten - ma. 13 okt. geen voorstelling (7 t/m 19 okt) TILBURG Moving Mime Festival - Stadsschouwburg Tilburg (3 t/m 11 okt) DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Cabarestafette - Met Pieter de Rijk, Kees Torn en Hetty Feteris - Stadsschouwburg de Maagd, Grote Markt 32 - 20.15 uur BREDA De Kern - Met voorstelling 'La Fontaine of het fabelachtige onver stand' - Chassé Theater - 20.45 uur Authentiek Russisch Gala - n.a.v. 850 jaar Moskou - Chassé Theater - 20.00 uur ZATERDAG OUDENBOSCH Dubbelcabaret: Sanne Wallis de Vries en Mare Scheepmakers - Cult. Centrum Fidei et Arti - 20.15 uur ZONDAG BREDA Het Volk - Komedie - Plotto: Hitchcocks laatste dagen - Chassé Theater, Claudius Prinsenlaan 8 - 20.45 uur ETTEN-LEUR Sjakie en de chocoladefabriek - Musical door Jeugd Musical Am sterdam - Theater De Nobelaer, Anna V Berchemlaan 2 -15.00 uur DINSDAG ROOSENDAAL Omtrent Edmund Rossler - toneel door De Korre - Schouwburg De Kring - 20.00 uur WOENSDAG BREDA Tewje - Een Nederlands/Jiddische klezmermusical - De wereld van het Oosteuropese Joodse leven - Chassé Theater, Claudius Prinsenlaan 8 - 20.30 uur, Voorpremière 8 okt - première 9 okt ETTEN-LEUR Jenny Arean - Met Lucretia van der Groot in het muziektheater Tip Top - Theater De Nobelaer, Anna V Berchemlaan 2-20.15 uur OOSTERHOUT Nuhr - cabaretprogramma 'Afgeragd' - Cultereel centrum De Bussel Torenplein 12-20.15 uur ROOSENDAAL Cirque Interieur - Cloud Chamber - circusacts met dans en drama - Schouwburg De Kring - 20.00 uur irjan Mes en Jeanette Vergouwen y Jordaan, de onge- de koning van het Jorda- volkslied, was een man rstte van de emoties. Eén brok gevoel. Hij kon zich alleen uiten in zijn lied- at een fatale uitwerking zijn zieleleven, zijn hu- en zijn gezondheid. Een dijk, goedgelovig man, ;h door anderen liet ge- :n, maar ook een volks iet een ijzeren repertoire stem, die met zijn on- ste Jordaan-pathos uit iden viel te herkennen. an de Meeberg, die vorig dm Kan meesterlijk por- rde in het programma Ken aat de tragische volkszan- et het jubelende geluid igend herleven in de thea- -stelling Oh, Johnny. Ge- an door dezelfde auteur, oom, wordt het levensver- ïn Johnny Jordaan in kor- gmentarische scènes her- tr neergezet. Zonder apperigheid of melodrama, iteur had maar weinig :n nodig om 's mans ka raak te treffen, voorjaar ging Oh, Johnny aot succes in première. Al- nsies waren uitermate lo- itob van de Meeberg had lledig weten in te leven in endarische Jordaan-zan- ■ek hij vorig jaar zelfs ui- precies op Wim Kan, nu Johnny Jordaan verbluf- rkenbaar tot leven komen, i het succes wordt de voor- dit seizoen in de regiona- :ers doorgespeeld, angrijkste mensen in het leven van de zanger, onder wie zijn moeder, zijn vrouw Tottie, Tante Leen, Wim Sonneveld, zijn neef Willy Alberti (die hem als jongen per ongeluk een glazen oog bezorgde) en zijn latere le vensgezel Ton Slierendregt wor den allemaal vertolkt door Mar jolein Sligte en Fred Florusse. Marjolein Sligte heeft de vrou wenrollen overgenomen van Car ry Tefsen, die vorig seizoen schit terde in Oh Johnny, maar nu in de volksmusical De Jantjes staat. De Amsterdamse kleinkunstar- tieste (ook bekend als snoeplustig dikkerdje in Medisch Centrum West) had het vorig jaar al be treurd dat ze haar niet hadden gevraagd. „Ik ben tenslotte een rasechte Amsterdamse en voel het sfeertje goed aan." Sligte: „Het stuk is zo goed dat ik geen enkele moeite heb om er heel mijn ziel en zaligheid in te werpen. Bij de grote producties van tegenwoordig verzandt vaak veel in speciale effecten. Ik hou daar niet echt van. Geef mij maar klein en fijn en kwaliteit." Het feit dat ze alle drie de vrou wen in Johnny Jordaans leven speelt, vindt Marjolein Sligte spannend. „Een probleem is wel dat je totaal geen kostuumwisse lingen hebt. Je moet dus echt met kleine nuances in houding, ge baar en stemkleur het verschil tussen de drie vrouwen duidelijk maken. Maar wat ook speelt, is dat je die drie vrouwen ook als één figuur kunt zien, als De Vrouw in het leven van Johnny. Hij was iemand die graag onder moeders rokken wegkroop." Het aantrekkelijke van Oh John ny is dat Lars Booms scenario op filmische wijze door het leven van de zanger trekt, zonder de diepgang te vergeten. Tegelijker tijd is het mooi amusement voor de theaterliefhebber en de lief hebber van het Jordaan-lied. Die mogen volgens de producent, Me lody Musical Productions uit Hoorn, gerust meezingen. Schrijver Lars Boom en compo nist Martin van Dijk (o.a. ver maard om zijn liedjes voor Adèle Bloemendaal en het joodse pro gramma Tip Top met Jenny Are an en Frits Lambregts) hebben bovendien het bestaande Jor- daan-repertoire verrijkt met een aantal prachtige nieuwe liedjes. Halverwege de jaren vijftig was Johnny Jordaan alias Jantje Hen- drikus van Musscher razend po pulair. Hij verkocht miljoenen platen. Het geld stroomde bin nen, maar hij kon er niet mee om gaan. De goedgelovige zanger werd gebruikt door mensen die hij dacht te kunnen vertrouwen. Hij werd geplukt en geplunderd. En verguisd door de media, die zijn 'smartlappen' niet op waarde wisten te schatten. Het maakte hem ziek en doodon gelukkig want hij was een man van simpele wijsheden en een groot geloof in wat hij zong. Na de dood van zijn moeder werd hij ernstig ziek. Enkele jaren later ontstond er een crisis in zijn hu welijk, omdat hij zich bewust was geworden van zijn homosek sualiteit. Op zijn 18e was hij al getrouwd met zijn 17-jarige buurmeisje van wie hij ook een dochtertje had gekregen. Niet dat hij niet van zijn vrouw had ge houden, maar toch... In 1971 was er een Edison en een ontvangst op Soestijk. En daarna was het snel afgelopen: hartaan vallen, een hersenbloeding en reeksen operaties. In 1972 nam Johnny op advies van zijn dokter afscheid van het publiek. In 1977 begon hij samen met zijn vriend Ton nog een café in het Spaanse Alicante, maar dat werd een za kelijke mislukking, die hem te rugvoerde naar een huuretage in Amsterdam. Kort daarna zou hij aan de zoveelste hartaanval over lijden. Auteur Lars Boom had voor het schrijven van zijn scenario aan de twee boeken over de zanger niet genoeg. Hij heeft daarom ge sprekken gevoerd met mensen die Johnny Jordaan goed hebben ge kend. Vrienden en collega's van de zanger, onder wie Albert Mol, die hem op het hart bond: 'wees een beetje lief voor hem'. Maar uit die gesprekken kwamen voor namelijk anecdotes naar voren, terwijl Boom net iets meer wilde. „De verdieping die ik wilde," zei hij in een interview, „heb ik toen gedeeltelijk uit mijzelf gehaald: de moederbinding, de verloren jeugd, het beeld van het kind dat in een etalage staat en alles wil hebben om vervolgens het meeste daarvan weer weg te geven - en dat heb ik op Johnny Jordaan ge projecteerd." Het succes van Oh Johnny is me de te danken aan regisseur Mar cel Sijm, die veel ervaring heeft met operaregie, revue en musical, o.a, bij de Nationale Reisopera. Net als bij de opera laat hij alle dialogen rechtstreeks tegen de zaal zeggen. „Dat sluit prachtig aan," aldus Lars Boom, „bij wat mij al eerder van die Jordaan- mensen was opgevallen; ze pra ten vaak langs elkaar heen en als het te emotioneel dreigt te wor- Rob van de Meeberg als Johnny Jordaan in de muzikale theater voorstelling 'Oh Johnny'. Hier met zijn vriend, gespeeld door Fred Florusse, die o.a. ook de rollen van Wim Sonneveld en Willy Alber ti voor zijn rekening neemt. den, gaan ze wat anders doen. Zoals het in de voorstelling wordt gezegd: 'Een Jordanees praat geen dingen uit, hij barst uit.' De drie solisten worden begeleid door een klein mannenkoor (en twee muzikanten) waardoor ook het katholieke geloof van Johnny in Gregoriaans-achtige zang tot uitdrukking kan komen, terwijl de Jordaanliedjes probleemloos worden afgewisseld met Napoli- taanse aria's. I 'Oh Johnny', muzikale theatervoorstel ling van Lars Boom en Martin van Dijk, is morgenavond (3 oktober) te zien in Den Dullaert in Hulst, 14 oktober in De Bussel in Oosterhout, 23 oktober in De Nobelaer in Etten-Leur, 22 april in Breda, 15 mei in Vlissingen. r Marjan Mes 3 zou niet een seizoen lang ie voetsporen willen treden i John Travolta en Olivia wton-John? En schitteren het romantische paar Dan- Zuko en Sandy Dumbrows- de rock 'n rollende high- ool-teenagers uit de film- sical Grease? nis van de Klundert en Bri- a Nijman, twee jonge musi- rtiesten met veel musicaler- ng, zijn de uitdaging aange- i. Het komende seizoen zet- zij het befaamde koppel van Amerikaanse Rydell-high- rol op de planken in de Ne- andse theaterversie van de ical Grease. dat ze John Travolta en Oli- Tewton-John zullen imiteren, blijven gewoon Brigitte en nis, die hun best doen om zo ofwaardig mogelijk twee ver- e teenagers uit de jaren vijf- it te beelden," zeggen ze een mig tijdens een repetitiepau- net een snelle pizzahap tus- oor. „De mensen moeten ny en Sandy te zien krijgen iet John en Olivia." :ns een try-out in Oss doet neeslepende liefdesliedje Ho- :sly devoted to you evenwel denken aan de hartstochte versie van Olivia. Brigitte .ans stem lijkt er precies op, 1 ik haar en ze vindt het een compliment. De lichtblon- •igitte Nijman ziet er boven- even onschuldig en vertede- mooi uit als haar filmcolle- e 25 jaar geleden.- In een geel twinsetje op een kuit- rok met daaronder gele s in gymschoenen. roet eerlijk zeggen dat ik de ifilm nog wel even gauw heb rilt," verklapt ze. „Maar ik ;r helemaal niet meer naar een, want ik was toch bang mijn rol zou gaan kopiëren, ijl die van binnenuit moet n, zodat het publiek ont- kan raken en zich met jouw nage kan identificeren." 2 oktober gaat Grease, een ictie van Henk van der Mey- Stardust, in Breda in pre- Geregisseerd en gechoreo- srd door de Deense Susanne ling, die de musical al in nhagen neerzette. Tot volle ienheid van de producenten e Amerikaanse oerversie. In staat deze nostalgische n rollmusical twaalf avon- i Breda. t Rijen afkomstige Joost de (22) maakt ook deel uit van -koppige cast (inclusief or- Hij hoort bij de groep vet- i van het zang- en dansen- e en is tevens de understu- mogelijke plaatsvervanger, sen uit de jaren zeventig mee op groeiden en waar ouderen hun ei gen jeugd in de jaren vijftig in konden herkennen." De meiden in Grease denken vooral aan jongens en dates, de jongens aan versieren en (au- to)sport. Allemaal willen ze cooi zijn. Danny Zuko is net even an ders. Stiekem is hij echt verliefd geworden op de vreselijk keurige Sandy Dumbrowski, een nieuw komer op school, die heel wat minder door de wol is geverfd dan haar klasgenootjes. Voor de vakantie zwoeren zij el kaar eeuwige trouw, maar de op dringerige stoerheid van de Bur ger Palace Boys en de jaloezie van de Pink Ladies, hun klasge noten, gooien bijna roet in het eten. Bij een rock'n roll-dans- wedstrijd danst Danny nog uit dagend samen met een exotische schoonheid. Maar de brave San dy laat zich niet kisten, onder gaat uiterlijk een verleidelijke metamorfose en verrast Danny, die nu voorgoed weet: You're the one that I want. Zoetelijk vindt Brigitte Nijman het verhaaltje niet. „Je moet niet vergeten dat het om de belevings wereld van teenagers gaat. De eerste kus, het afwachten: komt hij wel, komt hij niet?; dat blijft toch altijd hetzelfde." Dennis van de Klundert vindt het 'te gek' dat hij op zijn leeftijd nog een tiener kan spelen. „John Travolta was overigens ook al eind twintig toen hij San dy Zuko speelde." Dat Dennis dezelfde rol al in Duitsland vertolkt heeft, bete kent allerminst dat hij zich nu herhaalt. „Het is weer helemaal een nieuwe uitdaging, omdat er nu weer heel andere dingen van me worden verwacht. Het is bepaald geen ge sneden koek, omdat elke rol toch een heel nieuw proces in jezelf in gang zet. Bovendien heb ik nu in eens een totaal andere Sandy te genover me," zegt hij lachend, terwijl hij zijn tegenspeelster even lekker knuffelt. „In Düsseldorf hielden ze erg van Grease. Dezelfde mensen kwa men vaak weer terug. Ouderen, die in de jaren vijftig zelf jong waren, kwamen soms zelfs in le ren jacks en met petticoats. Ik heb daar veel geleerd. Maar de basis was al gelegd bij Dansaca- demie Brabant. Daar vonden ze mij een'eeht-musicalmens; al-wist ik dat toen zelf nog niet. Nu wil ■ik zo allround mogelijk zijn." De musical 'Grease' gaat op zondag 12 oktober in première in het Chassé Theater in Breda en is daar te zien van 7 tot 19 oktober. Verder: 3 en 4 febru ari in Roosendaal, 6 en 7 februari in Middelburg, 21 en 22 maart in Etten- Leur, 31 maart-4 april in Breda, 5 en 6 mei in Tilburg, 15 en 16 mei in Bergen op Zoom, Dennis van de Klundert en Brigitte Nijman, de twee hoofdrolspelers uit de rock 'n roll-musical 'Grease': 'Geloofwaardig twee verlief de tieners uit de jaren vijftig neerzetten'. foto wfa 'Geen imitatie van John en Olivia' voor de hoofdrolspeler en voor Dirkjan Jansen, die de rol van Danny's beste vriend Kenickie vertolkt. „Dat is een nogal on dankbare rol," bekent hij. „De schouwburgdirecteuren zien het namelijk helemaal niet zitten als een onbekende artiest de hoofd rol overneemt, bij ziekte of zo. Tegelijkertijd is het wel een heel goede, rustige manier om in je vak te groeien." Joost de Jong speelde eerder in de musicals West Side Story en Ant arctica. Hij deed dit seizoen ook succesvol auditie voor de musical Joe, maar toen hij door Henk van der Meyden werd aangenomen voor Grease koos hij toch voor het laatste. Joost bezocht een jaar de Amsterdamse Theaterschool en studeerde daarna een jaar zang aan het Conservatorium in Tilburg. „Bij West Side Story was ik voor al gekozen vanwege mijn dansen. Dat is mijn sterkste kant. Het was indertijd ook mijn eerste am bitie. Ik houd van musical omdat je alles moet kunnen, ook zingen en acteren. Maar dat laatste blijft toch wel moeilijk." Voor de Grease-hoofdrolspelers Dennis van de Klundert en Bri gitte Nijman wordt het hun eer ste grote optreden in eigen land. Dennis speelde Danny Zuko al eerder met succes in Düsseldorf. Brigitte was de plaatsvervangster voor beroemde hoofdrollen als Evita en Maria in The Sound of Music en speelde zelf kleinere rollen in deze musicals. Alletwee stonden ze ook in meerdere afle veringen van Jeans. Wat al met een een band schiep toen ze el kaar weer tegenkwamen in Grea se. De zwart gevetkuifde Dennis (30) en de blonde, frêle Brigitte (27) vertellen dat veel uit de film be houden is gebleven. „Omdat het belangrijk is dat het publiek, dat de film kent en daarom naar de voorstelling gaat, niet wordt te leurgesteld. Daarom zijn ook de liedjes, die door de film bekend werden, aan de bestaande score toegevoegd." Om de fans niet te leur te stellen worden al die songs zoals Sandy, Hopelessly devoted to you, Summer Nights, You're the one that I want en Grease Lightnin' in de originele taal ge zongen in deze verder Neder lands gesproken theaterversie. „Het spat allemaal van de ener gie,'! vindt Brigitte -N-ijman, „vooral in de ensemblenummers. Het is een geweldig goed gemoti veerde cast, vol vuur en lekker massaal. Maar er zijn ook mooie, rustige ballades. En nostalgie na tuurlijk. „Dat moet wel want Grease was toch een van die eer ste filmmusicals waar jonge men-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24