Volkszanger herleeft
in musical 'Oh Johnny
Musical 'Grease' in première in Chassé Theater in Breda
ESTEM
UIT GIDS
Rob van de Meeberg levensecht als Jordaankoning
Probleem
Nieuwe liedjes
Dialogen
Stardust
Belevingswereld
Jeans
Nostalgie.
i i i i i
DONDERDAG 2 OKTOBER 1997 D3
DONDERDAG
BERGEN OP ZOOM
Sugartooth en Van Dik Hout - pop - Feesttent aan de Binnenschel
de - 20.00 uur
BREDA
Palinckx - impro - Para - 21.30 uur
EINDHOVEN
Landini Consort - Morris, Comte en Beckmann - blokfluiten - werken
van Ruffo, Ciconia, Bach, Dornel en Vivaldi - Muziekcentrum Frits Phi
lips-20.15 uur
ROOSENDAAL
De drie Baritons - Marco Bakker, Henk Poort en Ernst Daniël Smid -
Schouwburg De Kring - 20.00 uur
TILBURG
Saga - rock - Noorderligt - 20.00 uur
Het Brabants Orkest - O.l.v. Mare Soustrot - werken van Ravel,
Chausson, Stravinsky - Stadsschouwburg Tilburg - 20.30 uur
VRIJDAG
BERGEN OP ZOOM
Get Layed en Golden Earring - rock - Feesttent aan de Binnenschel
de - 20.00 uur
BREDA
Dutch Swing College Band - features Mrs. Einstein - show 'Boys
meet Girls' (Jazz/lichte muziek) - Chasse Theater - 20.00 uur
Verbazing v/h masker Wouse - Cor Fuhler, Michael Moore en Paul
Palessen - Lokaal 01, Kloosterlaan 138 - 20.00 uur
TILBURG
Courtney Pine - jazz - Noorderligt - 21.00 uur
Mylène d'Anjou - Platina - Stadsschouwburg Tilburg - 20.30 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
Ashbury Faith, Brotherhood Foundation en Osdorp Posse - rap -
Feesttent aan de Binnenschelde -19.00 uur
BREDA
Sprinkhuizen Fennis Didderen - Stichting Beaux Jazz Breda -
Kloosterlaan 309A - 22.00 uur
GEERTRUIDENBERG
Carlo D'Wys - virtuoos hammondorganist - De Schattelijn - 20.15 uur
ZONDAG
BERGEN OP ZOOM
Max Tax Y Sus Banditos en Rowwen Hèze - tex mex - Feesttent aan
de Binnenschelde -15.00 uur
BREDA
Die Zauberflöte - Nationale Opera van Szeged - Componist Wolf
gang Amadeus Mozart - Chassé Theater - 20.00 uur
Julya Lo'ko - Lichte muziek - Colour me forever - Chassé Theater -
20.30 uur
DONGEN
The Hoax en The Blues Stingers - blues - Café De Gouden Leeuw -
16.00 uur
MAANDAG
BREDA
Het Brabants Orkest - O.l.v. Mare Soustrot - werken van Ravel,
Chausson, Stravinsky - Chassé Theater - 20.30 uur
TILBURG
Vernon Reid - rock - Noorderligt
AMSTERDAM
De Jantjes - Ryan van den Akker, Johnny Kraaykamp Jr, Danny de
Munk, Leontine Ruiters en Carry Tefsen - Stadsschouwburg - 20.15 uur
Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov)
Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6
dec)
BREDA
The drowning of Mrs. Woolf - Toneelstuk door Josee Ruiter naar
het levensverhaal van Virgina Woolf - Chassé Theater 20.45 uur (3 en
4okt)
Grease - Musical - met o.a. Brigitte Nijman en Dennis van de Klundert
- Chassé Theater - 20.00 uur, zo. 19 okt. aanvang 14.30 uur - première
zo. 12 okt is besloten - ma. 13 okt. geen voorstelling (7 t/m 19 okt)
TILBURG
Moving Mime Festival - Stadsschouwburg Tilburg (3 t/m 11 okt)
DONDERDAG
BERGEN OP ZOOM
Cabarestafette - Met Pieter de Rijk, Kees Torn en Hetty Feteris -
Stadsschouwburg de Maagd, Grote Markt 32 - 20.15 uur
BREDA
De Kern - Met voorstelling 'La Fontaine of het fabelachtige onver
stand' - Chassé Theater - 20.45 uur
Authentiek Russisch Gala - n.a.v. 850 jaar Moskou - Chassé Theater
- 20.00 uur
ZATERDAG
OUDENBOSCH
Dubbelcabaret: Sanne Wallis de Vries en Mare Scheepmakers -
Cult. Centrum Fidei et Arti - 20.15 uur
ZONDAG
BREDA
Het Volk - Komedie - Plotto: Hitchcocks laatste dagen - Chassé
Theater, Claudius Prinsenlaan 8 - 20.45 uur
ETTEN-LEUR
Sjakie en de chocoladefabriek - Musical door Jeugd Musical Am
sterdam - Theater De Nobelaer, Anna V Berchemlaan 2 -15.00 uur
DINSDAG
ROOSENDAAL
Omtrent Edmund Rossler - toneel door De Korre - Schouwburg De
Kring - 20.00 uur
WOENSDAG
BREDA
Tewje - Een Nederlands/Jiddische klezmermusical - De wereld van het
Oosteuropese Joodse leven - Chassé Theater, Claudius Prinsenlaan 8 -
20.30 uur, Voorpremière 8 okt - première 9 okt
ETTEN-LEUR
Jenny Arean - Met Lucretia van der Groot in het muziektheater Tip
Top - Theater De Nobelaer, Anna V Berchemlaan 2-20.15 uur
OOSTERHOUT
Nuhr - cabaretprogramma 'Afgeragd' - Cultereel centrum De Bussel
Torenplein 12-20.15 uur
ROOSENDAAL
Cirque Interieur - Cloud Chamber - circusacts met dans en drama -
Schouwburg De Kring - 20.00 uur
irjan Mes en Jeanette Vergouwen
y Jordaan, de onge-
de koning van het Jorda-
volkslied, was een man
rstte van de emoties. Eén
brok gevoel. Hij kon zich
alleen uiten in zijn lied-
at een fatale uitwerking
zijn zieleleven, zijn hu-
en zijn gezondheid. Een
dijk, goedgelovig man,
;h door anderen liet ge-
:n, maar ook een volks
iet een ijzeren repertoire
stem, die met zijn on-
ste Jordaan-pathos uit
iden viel te herkennen.
an de Meeberg, die vorig
dm Kan meesterlijk por-
rde in het programma Ken
aat de tragische volkszan-
et het jubelende geluid
igend herleven in de thea-
-stelling Oh, Johnny. Ge-
an door dezelfde auteur,
oom, wordt het levensver-
ïn Johnny Jordaan in kor-
gmentarische scènes her-
tr neergezet. Zonder
apperigheid of melodrama,
iteur had maar weinig
:n nodig om 's mans ka
raak te treffen,
voorjaar ging Oh, Johnny
aot succes in première. Al-
nsies waren uitermate lo-
itob van de Meeberg had
lledig weten in te leven in
endarische Jordaan-zan-
■ek hij vorig jaar zelfs ui-
precies op Wim Kan, nu
Johnny Jordaan verbluf-
rkenbaar tot leven komen,
i het succes wordt de voor-
dit seizoen in de regiona-
:ers doorgespeeld,
angrijkste mensen in het
leven van de zanger, onder wie
zijn moeder, zijn vrouw Tottie,
Tante Leen, Wim Sonneveld, zijn
neef Willy Alberti (die hem als
jongen per ongeluk een glazen
oog bezorgde) en zijn latere le
vensgezel Ton Slierendregt wor
den allemaal vertolkt door Mar
jolein Sligte en Fred Florusse.
Marjolein Sligte heeft de vrou
wenrollen overgenomen van Car
ry Tefsen, die vorig seizoen schit
terde in Oh Johnny, maar nu in
de volksmusical De Jantjes staat.
De Amsterdamse kleinkunstar-
tieste (ook bekend als snoeplustig
dikkerdje in Medisch Centrum
West) had het vorig jaar al be
treurd dat ze haar niet hadden
gevraagd. „Ik ben tenslotte een
rasechte Amsterdamse en voel
het sfeertje goed aan."
Sligte: „Het stuk is zo goed dat ik
geen enkele moeite heb om er
heel mijn ziel en zaligheid in te
werpen. Bij de grote producties
van tegenwoordig verzandt vaak
veel in speciale effecten. Ik hou
daar niet echt van. Geef mij maar
klein en fijn en kwaliteit."
Het feit dat ze alle drie de vrou
wen in Johnny Jordaans leven
speelt, vindt Marjolein Sligte
spannend. „Een probleem is wel
dat je totaal geen kostuumwisse
lingen hebt. Je moet dus echt met
kleine nuances in houding, ge
baar en stemkleur het verschil
tussen de drie vrouwen duidelijk
maken. Maar wat ook speelt, is
dat je die drie vrouwen ook als
één figuur kunt zien, als De
Vrouw in het leven van Johnny.
Hij was iemand die graag onder
moeders rokken wegkroop."
Het aantrekkelijke van Oh John
ny is dat Lars Booms scenario op
filmische wijze door het leven
van de zanger trekt, zonder de
diepgang te vergeten. Tegelijker
tijd is het mooi amusement voor
de theaterliefhebber en de lief
hebber van het Jordaan-lied. Die
mogen volgens de producent, Me
lody Musical Productions uit
Hoorn, gerust meezingen.
Schrijver Lars Boom en compo
nist Martin van Dijk (o.a. ver
maard om zijn liedjes voor Adèle
Bloemendaal en het joodse pro
gramma Tip Top met Jenny Are
an en Frits Lambregts) hebben
bovendien het bestaande Jor-
daan-repertoire verrijkt met een
aantal prachtige nieuwe liedjes.
Halverwege de jaren vijftig was
Johnny Jordaan alias Jantje Hen-
drikus van Musscher razend po
pulair. Hij verkocht miljoenen
platen. Het geld stroomde bin
nen, maar hij kon er niet mee om
gaan. De goedgelovige zanger
werd gebruikt door mensen die
hij dacht te kunnen vertrouwen.
Hij werd geplukt en geplunderd.
En verguisd door de media, die
zijn 'smartlappen' niet op waarde
wisten te schatten.
Het maakte hem ziek en doodon
gelukkig want hij was een man
van simpele wijsheden en een
groot geloof in wat hij zong. Na
de dood van zijn moeder werd hij
ernstig ziek. Enkele jaren later
ontstond er een crisis in zijn hu
welijk, omdat hij zich bewust
was geworden van zijn homosek
sualiteit. Op zijn 18e was hij al
getrouwd met zijn 17-jarige
buurmeisje van wie hij ook een
dochtertje had gekregen. Niet dat
hij niet van zijn vrouw had ge
houden, maar toch...
In 1971 was er een Edison en een
ontvangst op Soestijk. En daarna
was het snel afgelopen: hartaan
vallen, een hersenbloeding en
reeksen operaties. In 1972 nam
Johnny op advies van zijn dokter
afscheid van het publiek. In 1977
begon hij samen met zijn vriend
Ton nog een café in het Spaanse
Alicante, maar dat werd een za
kelijke mislukking, die hem te
rugvoerde naar een huuretage in
Amsterdam. Kort daarna zou hij
aan de zoveelste hartaanval over
lijden.
Auteur Lars Boom had voor het
schrijven van zijn scenario aan de
twee boeken over de zanger niet
genoeg. Hij heeft daarom ge
sprekken gevoerd met mensen die
Johnny Jordaan goed hebben ge
kend. Vrienden en collega's van
de zanger, onder wie Albert Mol,
die hem op het hart bond: 'wees
een beetje lief voor hem'. Maar
uit die gesprekken kwamen voor
namelijk anecdotes naar voren,
terwijl Boom net iets meer wilde.
„De verdieping die ik wilde," zei
hij in een interview, „heb ik toen
gedeeltelijk uit mijzelf gehaald:
de moederbinding, de verloren
jeugd, het beeld van het kind dat
in een etalage staat en alles wil
hebben om vervolgens het meeste
daarvan weer weg te geven - en
dat heb ik op Johnny Jordaan ge
projecteerd."
Het succes van Oh Johnny is me
de te danken aan regisseur Mar
cel Sijm, die veel ervaring heeft
met operaregie, revue en musical,
o.a, bij de Nationale Reisopera.
Net als bij de opera laat hij alle
dialogen rechtstreeks tegen de
zaal zeggen. „Dat sluit prachtig
aan," aldus Lars Boom, „bij wat
mij al eerder van die Jordaan-
mensen was opgevallen; ze pra
ten vaak langs elkaar heen en als
het te emotioneel dreigt te wor-
Rob van de Meeberg als Johnny Jordaan in de muzikale theater
voorstelling 'Oh Johnny'. Hier met zijn vriend, gespeeld door Fred
Florusse, die o.a. ook de rollen van Wim Sonneveld en Willy Alber
ti voor zijn rekening neemt.
den, gaan ze wat anders doen.
Zoals het in de voorstelling wordt
gezegd: 'Een Jordanees praat
geen dingen uit, hij barst uit.'
De drie solisten worden begeleid
door een klein mannenkoor (en
twee muzikanten) waardoor ook
het katholieke geloof van Johnny
in Gregoriaans-achtige zang tot
uitdrukking kan komen, terwijl
de Jordaanliedjes probleemloos
worden afgewisseld met Napoli-
taanse aria's.
I 'Oh Johnny', muzikale theatervoorstel
ling van Lars Boom en Martin van Dijk,
is morgenavond (3 oktober) te zien in
Den Dullaert in Hulst, 14 oktober in
De Bussel in Oosterhout, 23 oktober in
De Nobelaer in Etten-Leur, 22 april in
Breda, 15 mei in Vlissingen.
r Marjan Mes
3 zou niet een seizoen lang
ie voetsporen willen treden
i John Travolta en Olivia
wton-John? En schitteren
het romantische paar Dan-
Zuko en Sandy Dumbrows-
de rock 'n rollende high-
ool-teenagers uit de film-
sical Grease?
nis van de Klundert en Bri-
a Nijman, twee jonge musi-
rtiesten met veel musicaler-
ng, zijn de uitdaging aange-
i. Het komende seizoen zet-
zij het befaamde koppel van
Amerikaanse Rydell-high-
rol op de planken in de Ne-
andse theaterversie van de
ical Grease.
dat ze John Travolta en Oli-
Tewton-John zullen imiteren,
blijven gewoon Brigitte en
nis, die hun best doen om zo
ofwaardig mogelijk twee ver-
e teenagers uit de jaren vijf-
it te beelden," zeggen ze een
mig tijdens een repetitiepau-
net een snelle pizzahap tus-
oor. „De mensen moeten
ny en Sandy te zien krijgen
iet John en Olivia."
:ns een try-out in Oss doet
neeslepende liefdesliedje Ho-
:sly devoted to you evenwel
denken aan de hartstochte
versie van Olivia. Brigitte
.ans stem lijkt er precies op,
1 ik haar en ze vindt het een
compliment. De lichtblon-
•igitte Nijman ziet er boven-
even onschuldig en vertede-
mooi uit als haar filmcolle-
e 25 jaar geleden.- In een
geel twinsetje op een kuit-
rok met daaronder gele
s in gymschoenen.
roet eerlijk zeggen dat ik de
ifilm nog wel even gauw heb
rilt," verklapt ze. „Maar ik
;r helemaal niet meer naar
een, want ik was toch bang
mijn rol zou gaan kopiëren,
ijl die van binnenuit moet
n, zodat het publiek ont-
kan raken en zich met jouw
nage kan identificeren."
2 oktober gaat Grease, een
ictie van Henk van der Mey-
Stardust, in Breda in pre-
Geregisseerd en gechoreo-
srd door de Deense Susanne
ling, die de musical al in
nhagen neerzette. Tot volle
ienheid van de producenten
e Amerikaanse oerversie. In
staat deze nostalgische
n rollmusical twaalf avon-
i Breda.
t Rijen afkomstige Joost de
(22) maakt ook deel uit van
-koppige cast (inclusief or-
Hij hoort bij de groep vet-
i van het zang- en dansen-
e en is tevens de understu-
mogelijke plaatsvervanger,
sen uit de jaren zeventig mee op
groeiden en waar ouderen hun ei
gen jeugd in de jaren vijftig in
konden herkennen."
De meiden in Grease denken
vooral aan jongens en dates, de
jongens aan versieren en (au-
to)sport. Allemaal willen ze cooi
zijn. Danny Zuko is net even an
ders. Stiekem is hij echt verliefd
geworden op de vreselijk keurige
Sandy Dumbrowski, een nieuw
komer op school, die heel wat
minder door de wol is geverfd
dan haar klasgenootjes.
Voor de vakantie zwoeren zij el
kaar eeuwige trouw, maar de op
dringerige stoerheid van de Bur
ger Palace Boys en de jaloezie
van de Pink Ladies, hun klasge
noten, gooien bijna roet in het
eten. Bij een rock'n roll-dans-
wedstrijd danst Danny nog uit
dagend samen met een exotische
schoonheid. Maar de brave San
dy laat zich niet kisten, onder
gaat uiterlijk een verleidelijke
metamorfose en verrast Danny,
die nu voorgoed weet: You're the
one that I want.
Zoetelijk vindt Brigitte Nijman
het verhaaltje niet. „Je moet niet
vergeten dat het om de belevings
wereld van teenagers gaat. De
eerste kus, het afwachten: komt
hij wel, komt hij niet?; dat blijft
toch altijd hetzelfde."
Dennis van de Klundert vindt het
'te gek' dat hij op zijn leeftijd nog
een tiener kan spelen.
„John Travolta was overigens
ook al eind twintig toen hij San
dy Zuko speelde."
Dat Dennis dezelfde rol al in
Duitsland vertolkt heeft, bete
kent allerminst dat hij zich nu
herhaalt.
„Het is weer helemaal een nieuwe
uitdaging, omdat er nu weer heel
andere dingen van me worden
verwacht. Het is bepaald geen ge
sneden koek, omdat elke rol toch
een heel nieuw proces in jezelf in
gang zet. Bovendien heb ik nu in
eens een totaal andere Sandy te
genover me," zegt hij lachend,
terwijl hij zijn tegenspeelster
even lekker knuffelt.
„In Düsseldorf hielden ze erg van
Grease. Dezelfde mensen kwa
men vaak weer terug. Ouderen,
die in de jaren vijftig zelf jong
waren, kwamen soms zelfs in le
ren jacks en met petticoats. Ik
heb daar veel geleerd. Maar de
basis was al gelegd bij Dansaca-
demie Brabant. Daar vonden ze
mij een'eeht-musicalmens; al-wist
ik dat toen zelf nog niet. Nu wil
■ik zo allround mogelijk zijn."
De musical 'Grease' gaat op zondag 12
oktober in première in het Chassé
Theater in Breda en is daar te zien van
7 tot 19 oktober. Verder: 3 en 4 febru
ari in Roosendaal, 6 en 7 februari in
Middelburg, 21 en 22 maart in Etten-
Leur, 31 maart-4 april in Breda, 5 en 6
mei in Tilburg, 15 en 16 mei in Bergen
op Zoom,
Dennis van de Klundert en Brigitte Nijman, de twee hoofdrolspelers uit de rock 'n roll-musical 'Grease': 'Geloofwaardig twee verlief
de tieners uit de jaren vijftig neerzetten'. foto wfa
'Geen imitatie van
John en Olivia'
voor de hoofdrolspeler en voor
Dirkjan Jansen, die de rol van
Danny's beste vriend Kenickie
vertolkt. „Dat is een nogal on
dankbare rol," bekent hij. „De
schouwburgdirecteuren zien het
namelijk helemaal niet zitten als
een onbekende artiest de hoofd
rol overneemt, bij ziekte of zo.
Tegelijkertijd is het wel een heel
goede, rustige manier om in je
vak te groeien."
Joost de Jong speelde eerder in de
musicals West Side Story en Ant
arctica. Hij deed dit seizoen ook
succesvol auditie voor de musical
Joe, maar toen hij door Henk van
der Meyden werd aangenomen
voor Grease koos hij toch voor
het laatste. Joost bezocht een jaar
de Amsterdamse Theaterschool
en studeerde daarna een jaar
zang aan het Conservatorium in
Tilburg.
„Bij West Side Story was ik voor
al gekozen vanwege mijn dansen.
Dat is mijn sterkste kant. Het
was indertijd ook mijn eerste am
bitie. Ik houd van musical omdat
je alles moet kunnen, ook zingen
en acteren. Maar dat laatste blijft
toch wel moeilijk."
Voor de Grease-hoofdrolspelers
Dennis van de Klundert en Bri
gitte Nijman wordt het hun eer
ste grote optreden in eigen land.
Dennis speelde Danny Zuko al
eerder met succes in Düsseldorf.
Brigitte was de plaatsvervangster
voor beroemde hoofdrollen als
Evita en Maria in The Sound of
Music en speelde zelf kleinere
rollen in deze musicals. Alletwee
stonden ze ook in meerdere afle
veringen van Jeans. Wat al met
een een band schiep toen ze el
kaar weer tegenkwamen in Grea
se.
De zwart gevetkuifde Dennis (30)
en de blonde, frêle Brigitte (27)
vertellen dat veel uit de film be
houden is gebleven. „Omdat het
belangrijk is dat het publiek, dat
de film kent en daarom naar de
voorstelling gaat, niet wordt te
leurgesteld. Daarom zijn ook de
liedjes, die door de film bekend
werden, aan de bestaande score
toegevoegd." Om de fans niet te
leur te stellen worden al die songs
zoals Sandy, Hopelessly devoted
to you, Summer Nights, You're
the one that I want en Grease
Lightnin' in de originele taal ge
zongen in deze verder Neder
lands gesproken theaterversie.
„Het spat allemaal van de ener
gie,'! vindt Brigitte -N-ijman,
„vooral in de ensemblenummers.
Het is een geweldig goed gemoti
veerde cast, vol vuur en lekker
massaal. Maar er zijn ook mooie,
rustige ballades. En nostalgie na
tuurlijk. „Dat moet wel want
Grease was toch een van die eer
ste filmmusicals waar jonge men-