k Verhuizing
>s-top
slechte zaak'
Philips
ien
:ie
Havenwerkers Amsterdam weer in actie
Oud-topman: 'Philips is er niet alleen voor aandeelhouder'
Acties Hema, Bijenkorf en Praxis afgeblazen
Gist-Brocades schrapt 200 banen
Honderden klachten
over tarief postbus
DE STEM
ECONOMIE
A6
ranglijst
Wallage op spreekbeurt:
Saudische prins
nu ook in mode
Wisse Dekker verwijt Cor Boonstra gebrek aan communicatie over de verhuizing
KOP MUNT
Luchtcultuur
ECONOMIE KORT
ABN Amro doet overname in Chicago
Japanse auto-export schiet omhoog
Concurrentie voor Nozema
FNV strijdt tegen hoge werkdruk
WOENSDAG 1 OKTOBER 1997
Ie niet hebt ge-
k," aljus Fujio-
Iraar hebben de
ngstroépen de
|rlog g«hersen-
hte dat ze ver-
len hebben be-
hebben zich die
orren op laten
f buurlanden er
lit sloegen door
bkyo compensa-
|ane leed los te
ngvanFujioka
j of de beweging
kloed zal hebben
(■op de Japanse
krijgt. Het on-
t het laatste zeg-
1 van de boeken,
jaren meer ge-
ngen van de Ja-
I trots en over de
Japanners heb-
|ij vinden dat de
en worden ge-
pan de gegevens
■zoek," zegt Ta-
ïvan de afdeling
|t ministerie,
f zo dat de Japan-
Jtblinken in een
bg van de oorlog
te Japanse acties
pst gedetailleerde
ise wreedheden
bewoordingen ge-
Jsen zich vaak toe
buitenstaanders
Iteeds onenigheid
gene wat Japan in
Handen deed 'een
pmars' genoemd
het overigens
de oorlog in de
de lessen over de
■zwaar bij de be-
zodat de scholie-
worden geobse-
le van hun cijfers,
Ijgen om zich de
eigen te maken,
rijven Fujioka en
geschiedenisboe-
e jaar door het mi-
ïen beoordeeld. In
I'met waardigheid
prden geschreven
ders veruit de duurste
i gepubliceerd onder-
late Research Group.
leden met 88 punten wa-
holm, Lusaka, Los An-
|blin, Hamburg, Chicago
i (Kameroen).
|dollarkoers heeft ervoor
dat de steden in de VS
rder werden. New York
leid kwam met zijn hon
ken vorige keer op de 38e
even plaatsen lager dan
|erikaanse steden kwa-
vege hun nauwe verbon
net de dollar ditmaal ook
Bt. Koploper Sao Paulo
fan de 21e naar de 15e
werden de steden die
kanse franc verbonden
I stuk goedkoper. Cairo,
|es op de honderd punten
York uitkwam, is de
|stad van het continent,
i lage koers van de Zuid-
Jise rand bungelt Johan-
jonderaan de lijst van 145
net boven hekkensluiter
nglijst van de duurste
i ziet er als volgt uit;
ikyo, Japan, 170.
mgkong, 153.
oskou, Rusland, 153.
;aka, Japan, 148.
•ijing, China, 141.
langhal, China, 136.
pul, Zuid-Korea, 133.
ngapore, 127.
■angzhou, China, 120.
Petersburg, Rusland,
5.
«den, Groot-Brittan-
114.
arijs, Frankrijk, 101.
ew York, VS, 100.
prlijn, Duitsland, 92,
bussel, Belgie, 88.
msterdam, Nederland,
Van onze verslaggever
Den Bosch - De we^onder-
brekingen en ludieje acties
vandaag bij de Hen*, de Bij
enkorf en Praxis zin van de
baan. De FNV Dimstenbond
heeft van de direcfe van Ko
ninklijke Bijenkp Beheer
(KBB) te horen gkregen dat
die de eisen vanjüe bond in
willigt.
In een reactie ophet ultimatum
van de bond ova invoering van
een nieuw arbeidscontractenstel-
sel zegt voorzittf A. Maas van de
Raad van bestuur van KBB 'de
eisen van de FNV Dienstenbond
volledig te onderschrijven en er
voor zorg te dragen dat onver
wijld passende maatregelen wor
den getroffen'.
De vakbond was ontevreden over
de wijze waarop KBB de nieuwe
regels voor meer flexibiliteit in
de arbeidsduur van het winkel
personeel invulde. Eerder dit jaar
stemden de bonden morrend in
met een voorstel om personeel in
drukke tijden langer te laten
werken en in rustige periodes
minder uren te laten draaien.
Deze week laaide het protest on
der het KBB-personeel op omdat
veel filiaalchefs zich niet aan lan
delijke regels rond de flexibilise
ring zouden houden. De werkne
mers dreigden met acties vanaf
vandaag, de dag waarop de nieu
we regeling moet ingaan.
Een woordvoerder van KBB in
Amsterdam bevestigt de brief
van de KBB directie, maar vult
daarbij wel aan dat er in principe
geen enkele aanleiding is terug te
komen op reeds gemaakte afspra
ken. „We gaan die ook gewoon
uitvoeren, uiteraard omkleed met
waarborgen". Het nieuwe ar
beidscontractenstelsel is een uit
vloeisel van CAO-afspraken en
geeft KBB de mogelijkheid per
soneel flexibeler in te zetten.
Voor de invoering hiervan is, na
uitvoerige onderhandelingen tus
sen vakbonden en KBB een aan
tal randvoorwaarden afgespro
ken. Bij invoering van het stelsel
bleek, aldus voorlichtster M.
Westmeijer van de Dienstenbond
dat de afgesproken randvoor
waarden niet werden nageleefd.
FNV Dienstenbond gaat vandaag
de vestigingen langs waar acties
gepland stonden om nadere uit
leg te geven. Ondermeer gaat het
om Hema-vestigingen in Eindho
ven en Breda. Volgens Westme
ijer zullen alle klachten van me-
dewerksers worden gebundeld en
aangeboden aan de KBB directie.
De centrale organisaties van
werkgevers en werknemers slui
ten binnenkort een akkoord over
deeltijdwerk. Daarin staat onder
meer dat ook mensen met hogere
functies recht hebben op deel
tijdwerk en dat parttimers voor
rang krijgen als er ruimte is om
hun baan uit te breiden.
Volgens FNV-onderhandelaar H.
van der Kolk zijn deze week de
laatste puntjes op de i gezet voor
een gezamenlijke regeling.
Door Hans van den Broek
Den Haag/Breda - Het kabinet moet 'z'n volle gewicht' in de
schaal leggen om de dreigende verhuizing van de Philips-top van
Eindhoven naar Amsterdam te voorkomen. Dat bepleit PvdA-
fractievoorzitter Wallage vanavond op een spreekbeurt in Breda.
Wallage wil dat 'een zware kabi
netsdelegatie' op korte termijn
met de Raad van Bestuur om de
tafel gaat zitten om over deze
kwestie te praten. Wallage is fa
liekant tegen een eventuele ver-,
huizing van de Philips-top naar
Amsterdam. Ook keert hij zich
tegen het voornemen van KPN
om het besturingscentrum (200
arbeidsplaatsen) over te hevelen
van Groningen naar de Randstad.
De PvdA-fractievoorzitter vindt
dat Philips met een eventueel
vertrek aan de regio Eindhoven
'onevenredig grote' schade aan
richt. „De economische infra
structuur in deze regio draait
New York (anp/dpa) - De
Saudische prins/belegger
Al-Waleed bin Talal heeft
zich ingekocht in het
Amerikaanse modehuis -
Donna Karan.
Voor Tttim" twintig miljoen
dollar heeft hij een belang
van 7 procent genomen.
Daarvan is 6 procent voor
hemzelf bestemd en 1 pro
cent voor zijn nog minderja
rige dochter prinses Reemt
bint al-Waleed.
De transactie heeft het mo
dehuis, waarmee het de laat
ste tijd niet zo goed ging,
volledig verrast. Een woord
voerster kon alleen kwijt er
blij mee te zijn.
Prins Waleed heeft zijn geld
overal in belegd. Zo bezit hij
belangen in de bank Citi
corp, in Euro Disney, in het
Britse kantorencomplex Ca
nary Wharf, in Apple, Planet
Hollywood en Trans World
Airlines. Vorig jaar richtte
hij samen met popster Mi
chael Jackson een amuse
mentsbedrijf op. Hij gaf vo
rig jaar ook aan belangstel
ling voor de failliete Fokker
boedel te hebben. Maar con
creet heeft dat nooit iets op
geleverd.
voor een zeer belangrijk deel op
het feit dat juist Philips daar zit",
aldus Wallage. Voorts wijst hij op
de sociale verantwoordelijkheid
van de multinational; „Philips is
groot geworden, mede door Eind
hoven". Het bedrijf moet z'n ei
gen geschiedenis niet verlooche
nen, vindt Wallage.
Telec oimnunic atie
Hij verbaast zich er ook over dat
uitgerekend bedrijven als KPN
en Philips, actief op de markt van
de telecommunicatie, zo'n punt
maken van de afstand tussen hun
vestigingsplaats en de Randstad.
Wallage is niet bang dat een ge
sprek met het kabinet niets uit
haalt. „Zulke concerns en de Ne
derlandse overheid hebben el
kaar nodig. Bedrijven vragen ook
regelmatig geld en inzet van die
zelfde overheid", weet de PvdA-
fractievoorzitter. Wallage: „Een
indringende argumentatie is
vaak belangrijker dan het inzet
ten van een machtsmiddel".
Hij wil dat het kabinet zich hoe
dan ook verzet tegen een dreigen-
•de verhuizing. „We mogen een
verschraling van economische
centra als Groningen en Eindho
ven niet toestaan".
Havenpoolers blokkeren de deur van het havengebouw in Amsterdam met een spandoek.
Amsterdam (anp) - Ongeveer
tweehonderd Amsterdamse
havenwerkers hebben giste
ren actie gevoerd voor behoud
van hun baan. Ze horen tot de
failliete Amsterdamse Haven-
pool.
Hun protesttocht ging per auto
eerst naar het gebouw van het
Gemeentelijk Havenbedrijf en
daarna naar het stadhuis. De ha
venwerkers betoogden al eerder
in en rond Amsterdam.
Zij eisen dat de directie van het
Havenbedrijf en het gemeentebe
stuur hun verantwoordelijkheid
nemen waar het gaat om de
werkgelegenheid in de haven. Di
recteur G. van den Heuvel van
het Havenbedrijf en wethouder
P. Krikke van Havenzaken lieten
de actievoerders weten dat er op
'diverse niveaus over een oplos
sing voor problematiek van de
Havenpool wordt gesproken'.
„Meer wilden ze helaas niet nog
zeggen", aldus woordvoerder R.
Wiechels van de Havenpool. Ha
venbedrijf en gemeente hebben
volgens hem 'te veel aandacht
voor de infrastructuuur van de
haven en te weinig oog voor de
sociale kant daarvan. „Dat moet
nu maar eens gaan veranderen".
De 315 werknemers van de Am
sterdamse Havenpool dreigen in
de WW te belanden zodra het
GAK de betaling van de salaris
sen staakt. De Havenpool kwam
in problemen doordat er te wei
nig werk was voor alle medewer
kers. De niet gewerkte uren (leeg
loop) moest de organisatie zelf
betalen. De kosten daarvan lie
pen zo hoog op dat aan een fail
lissement niet viel te voorkomen.
Curator Van Apeldoorn was
dinsdag niet voor een toelichting
bereikbaar.
Hoe sterk de spanningen rond de
Havenpool zijn toegenomen,
bleek gisteren tijdens het bezoek
van de medewerkers aan het ge
bouw van het Gemeentelijk Ha
venbedrijf. Terwijl ze zich op
hielden in de hal ontstond een
handgemeen tussen hen en direc
teur Van den Heuvel van het Ha
venbedrijf. „Een betreurens
waardig incident. Maar zoiets
kan nu eenmaal gebeuren als de
emoties hoog oplopen", vindt
Wiechels.
Delft (anp) - Bij Gist-Broca
des in Delft verdwijnen twee
honderd van de 1900 arbeids
plaatsen als gevolg van een re
organisatie.
Dat heeft de onderneming giste
ren bekendgemaakt. Gist noemt
het 'zeer onwaarschijnlijk' dat de
onderneming alle werknemers
die overbodig worden, intern kan
herplaatsen. De reorganisatie
moet jaarlijks een bedrag van cir
ca 36 miljoen gulden opleveren.
Tachtig banen gaan verloren
door sluiting van de fabriek voor
steriele penicillines. De overige
arbeidsplaatsen verdwijnen door
een 'rationalisatie van het pro
ductie- en logistieke proces' van
de antibiotica-divisie in Delft.
Gist-Brocades meent dat Delft
dankzij de ingrepen een belang
rijke productielocatie van het
concern kan blijven.
„We zijn de afgelopen vijf jaar
een globaal bedrijf geworden in
penicilline", aldus een woord
voerder. „Het aantal productielo
caties is in die tijd gestegen van
twee in Nederland en Portugal
tot vijftien over de hele wereld."
Met de sluiting van de fabriek
voor steriele penicillines trekt
Gist-Brocades zich helemaal te
rug uit dit segment. „Het is een
klein marktsegment dat niet
meer zo interessant is." De huidi
ge fabriek is ook verouderd, ter
wijl Gist meent dat een dure mo
dernisering moeilijk is terug te
verdienen. De sluiting resulteert
in een omzetverlies van twintig
miljoen gulden.
Gist-Brocades is gedwongen tot
een herbezinning bij de penicilli-
ne-productie omdat nieuwe pro
ducenten uit met name India en
China voor een prijzenslag heb
ben gezorgd. De prijzen zijn vorig
jaar met 25 procent gedaald,
waarna dit jaar nog eens een da
ling van 25 procent volgde. Als
gevolg van de prijzenslag heeft
Gist in augustus zijn winstver
wachting voor dit jaar verlaagd.
De CNV Voedingsbond noemt het
banenverlies bij Gist 'een gevoe
lige klap'.
De bond wil dat Gist helpt met
het zoeken van werk voor alle
overtollige werknemers die niet
intern een andere baan krijgen.
„Voor de bond staat vast dat geen
enkele werknemer in de WW mag
belanden."
Den Haag (anp) - PTT Post heeft al honderden klachten bin
nengekregen over de 250 gulden die klanten per 1 oktober
1998 jaarlijks moeten betalen voor een nieuwe postbus. Het
huidige exemplaar is nu gratis, na betaling van 150 gulden
borg.
Volgens een woordvoerder van
PTT Post gisteren is er sprake
van een 'verwachte en van te
voren ingeschatte klachten-
stroom'. Volgens het bedrijf is
de serviceverlening voor de
postbus oude stijl verre van
kostendekkend. Ook zijn de
300.000 postbussen ongeschikt
voor post op A4-formaat.
Klanten die nu al een nieuwe
postbus hebben of die voor 1
oktober 1998 één krijgen, gaan
toch pas per die datum betalen.
Voor particuliere postbushou
ders die er niets voor voelen om
straks 250 gulden neer te tellen,
komt PTT Post met het alterna
tief PostApart. Voor tien gulden
per maand houdt het postkan
toor de post voor de klant apart.
Na 2 uur 's middags is de post
dan af te halen. PTT Post ver
hoogt de binnenlandse tarieven
per 1 januari volgend jaar met
gemiddeld 1,3 procent.
Natuurlijk moet Philips
winst maken, maar het
concern is er niet alleen
voor de aandeelhouders.
Philips heeft ook ver
plichtingen ten opzichte
van Eindhoven, al is het
maar vanuit een welbe
grepen eigenbelang. Dat
verklaart oud-topman
dr. Wisse Dekker naar
aanleiding van de plan
nen van Philips om zijn
hoofdkantoor naar Am
sterdam te verplaatsen.
Door Chris Paulussen
Eindhoven - „De Philips-top
moet natuurlijk heel zelfzuchtig
zijn en zich de vraag stellen: wat
is goed voor Philips? Maar daar
bij mag niet uit het oog worden
verloren dat Philips en Eindho
ven een meer dan honderd jaar
oude band hebben. De stad en de
onderneming hebben veel aan el
kaar te danken. Dat verbreek je
niet zo maar."
Het nieuws dat Philips overweegt
om zijn hoofdkantoor te ver
plaatsen van Eindhoven naar
Amsterdam houdt ook dr. Wisse
Dr. Wisse Dekker: 'Balans is verstoord.
FOTO MEULENHOF
Dekker bezig. De oud-president
van Philips (1982-1986) was in
het buitenland toen het uitlekte.
Het onderwerp leeft ook bij ande
re oud-bestuurders van Philips,
zo weet Dekker, evenals de vrees
voor een mogelijke opsplitsing
van het concern.
Dekker geeft toe dat hij schrok
over de mogelijke verhuizing.
„Niet zozeer omdat het punt weer
ter sprake kwam. De discussie is
niet nieuw, ook in mijn tijd werd
gesproken over de beste plaats
voor het hoofdkantoor. Veel meer
ben ik geschrokken van de wijze
waarop het nieuws zo pats ineens
naar buiten is gekomen."
Dekker heeft er begrip voor dat
Philips zich intern de vraag stelt
of het met zijn hoofdkantoor nog
wel goed zit in Eindhoven. De
aanvankelijke ontkenningen en
de wijze waarop Philips nu met
de buitenwacht communiceert
over een verhuizing, verdienen
volgens Dekker geen schoon
heidsprijs. „Je weet dat je een
steen in de vijver gooit, die veel
kringen zal veroorzaken. Dan
moet je daar toch op anticipe
ren."
De oud-topman toont zich kri
tisch over het gebrek aan commu
nicatie van de zijde van Philips.
„We hebben een periode gehad
waarin Philips heel gesloten was.
Ik heb er zelf voor gezorgd dat er
meer openheid kwam. Nu is het
weer een gesloten geheel. Dat is
niet goed. Als je zo weinig com
municeert, geef je veel ruimte
voor speculaties."
Aandeelhouders
Traditioneel hield Philips altijd
rekening met alle stakeholders,
alle belanghebbenden bij de on
derneming. De huidige president
Cor Boonstra breèkt met die tra
ditie door vooral te streven naar
waardevermeerdering voor de
aandeelhouders.
Dekker: „Ook in mijn tijd moes
ten we winst maken, het bedrijf
aan de gang houden, internatio
naliseren. Maar er was altijd
meer. Philips heeft toch een enor
me duw gegeven aan de ontwik
keling van de regio. Het bedrijf
had personeel nodig, dus zorgde
het voor woningen en scholen.
Natuurrijk gebeurde dat vanuit
een welbegrepen eigenbelang.
Dat hangt altijd samen."
De aandacht die nu uitgaat naar
shareholder value (aandeelhou
derswaarde) ziet Dekker als een
verarming. „Natuurlijk zijn aan
deelhouders belangrijk, maar er
moet toch méér zijn. Als bedrijf
help je toch ook mee om een sa
menleving te creëren waarin voor
jou de goede dingen gebeuren."
Dekker geeft toe dat de komst
van meer buitenstaanders en bui
tenlanders in de concerntop een
rol speelt in de discussie over het
hoofdkantoor. Als president
commissaris heeft hij zelf leiding
gegeven aan het internationalise
ren van de Raad van Commissa
rissen. Hij staat daar nog steeds
achter, maar hij betreurt het dat
na het vertrek van Jan Timmer en
Martin Kuilman geen oud-be
stuurders van Philips meer in de
Raad zitting hebben. „Je zoekt
altijd naar een balans tussen Phi-
lips-mensen en mensen van bui
ten. Tussen Nederlanders en bui
tenlanders. Die balans is ver
stoord."
Ook in de samenstelling van de
Raad van Bestuur moet volgens
Dekker worden gestreefd naar
een evenwicht van binnen en bui
ten Philips en van verschillende
disciplines. Hij vindt dat in de
Raad van Bestuur de leden met
een financiële achtergrond of
oriëntatie inmiddels wel erg
zwaar vertegenwoordigd zijn.
Greep houden op een grote orga
nisatie als Philips is volgens Dek
ker altijd moeilijk. „Ik kan me
niet voorstellen dat je daaraan
iets verandert door het hoofdkan
toor te verplaatsen. In een grote
organisatie zie je bovendien altijd
de neiging bij mensen om zich af
te zetten tegen het hoofdkantoor.
Dat wordt alleen maar erger als
het hoofdkantoor meer afstand
neemt.
Dekker zegt wel iets te zien in de
gedachte van Boonstra om niet
meer alles tot in detail vanuit het
hoofdkantoor te regelen. Maar
met de komst van regionale
hoofdkantoren en met de grotere
verantwoordelijkheid van de di
visies, dreigen er volgens de oud
president weinig bindende ele
menten over te blijven. En daar
mee wordt de kans op opsplitsing
van Philips groter. „Ik kan me
niet voorstellen dat de bezwaren
daartegen niet worden gezien,"
wuift Dekker die gedachte weg.
Maar hij kan er niet omheen dat
'het onderwerp leeft, zeker zo
lang er weinig bekend is van de
policy van Boonstra'
KLM en NorthWest Air
lines verklaarden el
kaar deze week hun
eeuwige of anders toch tien
jaar durende liefde. Heerlijk
zoals de zaken kunnen verke
ren. Twee jaar lang vochten de
twee bedrijven hun onderlinge
vete op straat en in de rechts
zaal uit en maandag stonden
de twee topmannen John Das
burg en Leo van Wijk als de
grootste vrienden naast elkaar
op het podium, enthousiast
toegejuicht door een paar blik
ken stewardessen. De ceremo
nie was bijna net zo imposant
als de huwelijksvoltrekking
van Charles en Diana.
Maar wat betekent die samen
werking nu voor de consu
ment? Dat hij op één ticket de
wereld kan rondreizen, want
onder samenwerking vallen
liefst dertig (kleine) partners.
Dat hij op al zijn reizen spaar
punten krijgt, waardoor hij
nog meer kan reizen.
Je kunt het ook anders bekij
ken. Wie een hemelsblauw
ticket van de KLM koopt, weet
tevoren niet met welke maat
schappij hij vliegt. Is de passa
gier wel blij als-ie in een toe
stel van NorthWest wordt ge
dropt terwijl hij voor KLM
heeft gekozen?
Nederlandse journalisten kre
gen rond de persconferentie in
New York gelegenheid tot
enig vergelijkend warenonder
zoek, want heen vlogen wij
met KLM en terug met North
West.
Voor de afdeling economy of
wel toeristenklasse hoefden
we niet eens in actie té komen.
Want daarover waren de ver
tegenwoordigers van North
West heel open geweest: KLM
besteedt meer geld aan de pas
sagiers die achterin zitten, dan
NorthWest. En het klonk een
beetje alsof ze wilden zeggen:
dat moeten ze zelf maar weten.
Ik concludeer daar maar uit
dat je als economy-passagier
een beetje op je tellen moet
passen.
NorthWest en KLM zijn het er
trouwens over eens dat de eco-
nomy-reiziger die het volle ta
rief betaalt, onvoldoende waar
voor zijn geld krijgt. Zeker
vergeleken met de passagier
die gebruik maakt van aller
hande aanbiedingen. Er heemst
daarom heel wat haat en nijd
op de stoeltjes in de staart.
Want de een heeft twee mille
betaald voor zijn vlucht en de
ander amper de helft en toch
krijgen ze precies dezelfde ser
vice.
Daarom willen de maatschap
pijen een extra gordijntje neer
hangen, zodat de dure en de
goedkope reizigers van elkaar
worden gescheiden. Of dat zij
tijdens het lange wachten in
verschillende wachtkamers
hun tijd mogen verpozen. De
een op houten bankjes en de
ander op kussentjes of zo.
Door Willem Reijn
Maar de business-class is ge
heel gestandaardiseerd, ver
kondigden de Amerikanen
trots. En in dat compartiment
werden wij vervoerd.
De KLM zette heen een Jum
bo in, NorthWest een DC10.
Bepaald opwekkend was dat in
beide toestellen monteurs nog
enthousiast aan het sleutelen
waren, toen wij aan boord gin
gen. Het is een genot om te
zien hoe die vaklieden stukken
uit het plafond halen om de
draadjes nog eens stevig aan
elkaar te knopen voordat wij
het luchtruim zouden kiezen.
Je kunt het ook omdraaien:
stel dat ze het niet zouden
doen.
De DC10 van NorthWest
maakte een beduidend oudere
indruk dan de blauwe zwaan.
Vooral het toilet had het zwaar
te verduren gehad, want in de
rand van de pot waren al wat
gaten geslagen. Het toestel
maakte ook wat meer lawaai
dan de Jumbo van KLM, maar
ach, dat deed een Kever ook
en die was niettemin zeer be
trouwbaar.
De service dan. De blauwe juf
had niet helemaal haar dag.
Dat kan gebeuren - tenzij je
drieënhalfduizend gulden voor
je ticket hebt neergeteld. Dan
zou enig gevoel voor dit soort
humane subtiliteiten kunnen
verdwijnen. De bediening bij
NorthWest was oprecht vrien
delijk.
Maar dat is iets anders dan
perfect. Zo was de gewone
koffie op en werd een lauw
kopje decafé geserveerd. Met
excuses en het volle begrip
toen het lichtbruine slootwater
na één slok werd geretour
neerd: „Ik koop zelf mijn kof
fie ook liever in Amsterdam."
Verschil is wel dat deze consu
ment voor drieënhalfduizend
gulden toch wel een fatsoenlijk
kopje koffie had verwacht.
„Een kwestie van cultuurver
schillen," had de NorthWest-
directie een vraag over kwali
teit gebagatelliseerd. Dat lijkt
een miskenning: als Neder
landse consumenten met Sin
gapore Airlines moeten vlie
gen, blijken zij gewoonlijk toch
heel snel over dat cultuurver
schil heen te kunnen stappen.
Dat wil zeggen: als het product
ook beter is.
Chicago - ABN Amro Chicago Corporation, een zakendochter
van ABN Amro, neemt in Chicago Sage Clearing Limited Part
nership over. Sage houdt zich bezig met de administratieve af
wikkeling van de handel in aandelen en opties. ABN Amro
wacht nog op goedkeuring van de Amerikaanse autoriteiten,
maar hoopt de overname voor volgend jaar af te ronden. Verde
re details over de overeenkomst wil de bank niet kwijt. Sage
Clearing is actief op alle grote optiebeurzen van de VS. De
clearing-activiteiten krijgen in de toekomst een plaats binnen
ABN Amro Chicago onder de naam Sage Clearing Division.
Tokio - De auto-export van Japan is in augustus met 47 procent
omhoog geschoten. Een dergelijke groei is de laatste zeventien
jaar niet voorgekomen, zo heeft de Jama, het verbond van Ja
panse autofabrikanten gisteren bekendgemaakt. De elf auto
producenten in Japan exporteerden met elkaar 369.659 voertui
gen.
De sterkste groei deed zich voor bij de personenwagens. In ver
gelijking met augustus vorig jaar groeide de uitvoer in dit seg
ment met 48,1 procent tot 290.314 stuks.
Ondanks de toezegging van de Japanse fabrikanten dat ze zich
bij hun export zullen beheersen, is augustus de vijftiende ach
tereenvolgende maand dat er sprake is van meer uitvoer. Als de
exportgoei doorzet, kan Japan rekenen op protesten van de au
to-industrie in met name de VS en Europa.
Terneuzen - De Lopikse zendermaatschappij Nozema krijgt met
ingang van 1 januari concurrentie. Radio 538, Radio Noordzee
en Jazz Radio zijn een overeenkomst aangegaan met Broadcast
Partners in Terneuzen. Deze nieuwe zendermaatschappij gaat
met PTT Telecom in zee voor de plaatsing van nieuwe FM-zen-
ders op 21 plekken in het land. Radio 538 en Radio Noordzee
hebben hun lopende contracten met Nozema niet willen verlen
gen. Broadcast Partners is in gesprek met Radio 10 Gold en
denkt die contractonderhandelingen binnenkort af te ronden.
Ook met andere commerciële radiostations wordt gesproken, al
dus Broadcast Partners. Broadcast Partners wil met concurre
rende prijzen de markt op gaan. Nozema opereert al van voor de
Tweede Wereldoorlog als Nederlandse monopolist op de zender-
markt.
Houten - De Industriebond FNV gaat het 'veelkoppig monster
van de werkdruk' te lijf met een floppy. Met de zogenaamde
Quick Scan Werkdruk denkt de bond een middel te hebben ont
worpen dat het vage begrip werkdruk concreet kan maken.
Het computerschijfje biedt volgens de vakorganisatie een begin
voor daadwerkelijke oplossingen. De bond wil in CAO's regelen
dat kaderleden de tijd en faciliteiten krijgen om werkdruk aan
te pakken.
De filosofie achter de Quick Scan is dat het snel een concreet
rapport oplevert dat aangeeft waar de knelpunten zitten. Ande
re methoden concluderen alleen maar dat er werkdruk is, maar
geven niet aan waar dat aan ligt, aldus de bond. Gisteren werd
de floppy gepresenteerd.