k Verhuizing >s-top slechte zaak' Philips ien :ie Havenwerkers Amsterdam weer in actie Oud-topman: 'Philips is er niet alleen voor aandeelhouder' Acties Hema, Bijenkorf en Praxis afgeblazen Gist-Brocades schrapt 200 banen Honderden klachten over tarief postbus DE STEM ECONOMIE A6 ranglijst Wallage op spreekbeurt: Saudische prins nu ook in mode Wisse Dekker verwijt Cor Boonstra gebrek aan communicatie over de verhuizing KOP MUNT Luchtcultuur ECONOMIE KORT ABN Amro doet overname in Chicago Japanse auto-export schiet omhoog Concurrentie voor Nozema FNV strijdt tegen hoge werkdruk WOENSDAG 1 OKTOBER 1997 Ie niet hebt ge- k," aljus Fujio- Iraar hebben de ngstroépen de |rlog g«hersen- hte dat ze ver- len hebben be- hebben zich die orren op laten f buurlanden er lit sloegen door bkyo compensa- |ane leed los te ngvanFujioka j of de beweging kloed zal hebben (■op de Japanse krijgt. Het on- t het laatste zeg- 1 van de boeken, jaren meer ge- ngen van de Ja- I trots en over de Japanners heb- |ij vinden dat de en worden ge- pan de gegevens ■zoek," zegt Ta- ïvan de afdeling |t ministerie, f zo dat de Japan- Jtblinken in een bg van de oorlog te Japanse acties pst gedetailleerde ise wreedheden bewoordingen ge- Jsen zich vaak toe buitenstaanders Iteeds onenigheid gene wat Japan in Handen deed 'een pmars' genoemd het overigens de oorlog in de de lessen over de ■zwaar bij de be- zodat de scholie- worden geobse- le van hun cijfers, Ijgen om zich de eigen te maken, rijven Fujioka en geschiedenisboe- e jaar door het mi- ïen beoordeeld. In I'met waardigheid prden geschreven ders veruit de duurste i gepubliceerd onder- late Research Group. leden met 88 punten wa- holm, Lusaka, Los An- |blin, Hamburg, Chicago i (Kameroen). |dollarkoers heeft ervoor dat de steden in de VS rder werden. New York leid kwam met zijn hon ken vorige keer op de 38e even plaatsen lager dan |erikaanse steden kwa- vege hun nauwe verbon net de dollar ditmaal ook Bt. Koploper Sao Paulo fan de 21e naar de 15e werden de steden die kanse franc verbonden I stuk goedkoper. Cairo, |es op de honderd punten York uitkwam, is de |stad van het continent, i lage koers van de Zuid- Jise rand bungelt Johan- jonderaan de lijst van 145 net boven hekkensluiter nglijst van de duurste i ziet er als volgt uit; ikyo, Japan, 170. mgkong, 153. oskou, Rusland, 153. ;aka, Japan, 148. •ijing, China, 141. langhal, China, 136. pul, Zuid-Korea, 133. ngapore, 127. ■angzhou, China, 120. Petersburg, Rusland, 5. «den, Groot-Brittan- 114. arijs, Frankrijk, 101. ew York, VS, 100. prlijn, Duitsland, 92, bussel, Belgie, 88. msterdam, Nederland, Van onze verslaggever Den Bosch - De we^onder- brekingen en ludieje acties vandaag bij de Hen*, de Bij enkorf en Praxis zin van de baan. De FNV Dimstenbond heeft van de direcfe van Ko ninklijke Bijenkp Beheer (KBB) te horen gkregen dat die de eisen vanjüe bond in willigt. In een reactie ophet ultimatum van de bond ova invoering van een nieuw arbeidscontractenstel- sel zegt voorzittf A. Maas van de Raad van bestuur van KBB 'de eisen van de FNV Dienstenbond volledig te onderschrijven en er voor zorg te dragen dat onver wijld passende maatregelen wor den getroffen'. De vakbond was ontevreden over de wijze waarop KBB de nieuwe regels voor meer flexibiliteit in de arbeidsduur van het winkel personeel invulde. Eerder dit jaar stemden de bonden morrend in met een voorstel om personeel in drukke tijden langer te laten werken en in rustige periodes minder uren te laten draaien. Deze week laaide het protest on der het KBB-personeel op omdat veel filiaalchefs zich niet aan lan delijke regels rond de flexibilise ring zouden houden. De werkne mers dreigden met acties vanaf vandaag, de dag waarop de nieu we regeling moet ingaan. Een woordvoerder van KBB in Amsterdam bevestigt de brief van de KBB directie, maar vult daarbij wel aan dat er in principe geen enkele aanleiding is terug te komen op reeds gemaakte afspra ken. „We gaan die ook gewoon uitvoeren, uiteraard omkleed met waarborgen". Het nieuwe ar beidscontractenstelsel is een uit vloeisel van CAO-afspraken en geeft KBB de mogelijkheid per soneel flexibeler in te zetten. Voor de invoering hiervan is, na uitvoerige onderhandelingen tus sen vakbonden en KBB een aan tal randvoorwaarden afgespro ken. Bij invoering van het stelsel bleek, aldus voorlichtster M. Westmeijer van de Dienstenbond dat de afgesproken randvoor waarden niet werden nageleefd. FNV Dienstenbond gaat vandaag de vestigingen langs waar acties gepland stonden om nadere uit leg te geven. Ondermeer gaat het om Hema-vestigingen in Eindho ven en Breda. Volgens Westme ijer zullen alle klachten van me- dewerksers worden gebundeld en aangeboden aan de KBB directie. De centrale organisaties van werkgevers en werknemers slui ten binnenkort een akkoord over deeltijdwerk. Daarin staat onder meer dat ook mensen met hogere functies recht hebben op deel tijdwerk en dat parttimers voor rang krijgen als er ruimte is om hun baan uit te breiden. Volgens FNV-onderhandelaar H. van der Kolk zijn deze week de laatste puntjes op de i gezet voor een gezamenlijke regeling. Door Hans van den Broek Den Haag/Breda - Het kabinet moet 'z'n volle gewicht' in de schaal leggen om de dreigende verhuizing van de Philips-top van Eindhoven naar Amsterdam te voorkomen. Dat bepleit PvdA- fractievoorzitter Wallage vanavond op een spreekbeurt in Breda. Wallage wil dat 'een zware kabi netsdelegatie' op korte termijn met de Raad van Bestuur om de tafel gaat zitten om over deze kwestie te praten. Wallage is fa liekant tegen een eventuele ver-, huizing van de Philips-top naar Amsterdam. Ook keert hij zich tegen het voornemen van KPN om het besturingscentrum (200 arbeidsplaatsen) over te hevelen van Groningen naar de Randstad. De PvdA-fractievoorzitter vindt dat Philips met een eventueel vertrek aan de regio Eindhoven 'onevenredig grote' schade aan richt. „De economische infra structuur in deze regio draait New York (anp/dpa) - De Saudische prins/belegger Al-Waleed bin Talal heeft zich ingekocht in het Amerikaanse modehuis - Donna Karan. Voor Tttim" twintig miljoen dollar heeft hij een belang van 7 procent genomen. Daarvan is 6 procent voor hemzelf bestemd en 1 pro cent voor zijn nog minderja rige dochter prinses Reemt bint al-Waleed. De transactie heeft het mo dehuis, waarmee het de laat ste tijd niet zo goed ging, volledig verrast. Een woord voerster kon alleen kwijt er blij mee te zijn. Prins Waleed heeft zijn geld overal in belegd. Zo bezit hij belangen in de bank Citi corp, in Euro Disney, in het Britse kantorencomplex Ca nary Wharf, in Apple, Planet Hollywood en Trans World Airlines. Vorig jaar richtte hij samen met popster Mi chael Jackson een amuse mentsbedrijf op. Hij gaf vo rig jaar ook aan belangstel ling voor de failliete Fokker boedel te hebben. Maar con creet heeft dat nooit iets op geleverd. voor een zeer belangrijk deel op het feit dat juist Philips daar zit", aldus Wallage. Voorts wijst hij op de sociale verantwoordelijkheid van de multinational; „Philips is groot geworden, mede door Eind hoven". Het bedrijf moet z'n ei gen geschiedenis niet verlooche nen, vindt Wallage. Telec oimnunic atie Hij verbaast zich er ook over dat uitgerekend bedrijven als KPN en Philips, actief op de markt van de telecommunicatie, zo'n punt maken van de afstand tussen hun vestigingsplaats en de Randstad. Wallage is niet bang dat een ge sprek met het kabinet niets uit haalt. „Zulke concerns en de Ne derlandse overheid hebben el kaar nodig. Bedrijven vragen ook regelmatig geld en inzet van die zelfde overheid", weet de PvdA- fractievoorzitter. Wallage: „Een indringende argumentatie is vaak belangrijker dan het inzet ten van een machtsmiddel". Hij wil dat het kabinet zich hoe dan ook verzet tegen een dreigen- •de verhuizing. „We mogen een verschraling van economische centra als Groningen en Eindho ven niet toestaan". Havenpoolers blokkeren de deur van het havengebouw in Amsterdam met een spandoek. Amsterdam (anp) - Ongeveer tweehonderd Amsterdamse havenwerkers hebben giste ren actie gevoerd voor behoud van hun baan. Ze horen tot de failliete Amsterdamse Haven- pool. Hun protesttocht ging per auto eerst naar het gebouw van het Gemeentelijk Havenbedrijf en daarna naar het stadhuis. De ha venwerkers betoogden al eerder in en rond Amsterdam. Zij eisen dat de directie van het Havenbedrijf en het gemeentebe stuur hun verantwoordelijkheid nemen waar het gaat om de werkgelegenheid in de haven. Di recteur G. van den Heuvel van het Havenbedrijf en wethouder P. Krikke van Havenzaken lieten de actievoerders weten dat er op 'diverse niveaus over een oplos sing voor problematiek van de Havenpool wordt gesproken'. „Meer wilden ze helaas niet nog zeggen", aldus woordvoerder R. Wiechels van de Havenpool. Ha venbedrijf en gemeente hebben volgens hem 'te veel aandacht voor de infrastructuuur van de haven en te weinig oog voor de sociale kant daarvan. „Dat moet nu maar eens gaan veranderen". De 315 werknemers van de Am sterdamse Havenpool dreigen in de WW te belanden zodra het GAK de betaling van de salaris sen staakt. De Havenpool kwam in problemen doordat er te wei nig werk was voor alle medewer kers. De niet gewerkte uren (leeg loop) moest de organisatie zelf betalen. De kosten daarvan lie pen zo hoog op dat aan een fail lissement niet viel te voorkomen. Curator Van Apeldoorn was dinsdag niet voor een toelichting bereikbaar. Hoe sterk de spanningen rond de Havenpool zijn toegenomen, bleek gisteren tijdens het bezoek van de medewerkers aan het ge bouw van het Gemeentelijk Ha venbedrijf. Terwijl ze zich op hielden in de hal ontstond een handgemeen tussen hen en direc teur Van den Heuvel van het Ha venbedrijf. „Een betreurens waardig incident. Maar zoiets kan nu eenmaal gebeuren als de emoties hoog oplopen", vindt Wiechels. Delft (anp) - Bij Gist-Broca des in Delft verdwijnen twee honderd van de 1900 arbeids plaatsen als gevolg van een re organisatie. Dat heeft de onderneming giste ren bekendgemaakt. Gist noemt het 'zeer onwaarschijnlijk' dat de onderneming alle werknemers die overbodig worden, intern kan herplaatsen. De reorganisatie moet jaarlijks een bedrag van cir ca 36 miljoen gulden opleveren. Tachtig banen gaan verloren door sluiting van de fabriek voor steriele penicillines. De overige arbeidsplaatsen verdwijnen door een 'rationalisatie van het pro ductie- en logistieke proces' van de antibiotica-divisie in Delft. Gist-Brocades meent dat Delft dankzij de ingrepen een belang rijke productielocatie van het concern kan blijven. „We zijn de afgelopen vijf jaar een globaal bedrijf geworden in penicilline", aldus een woord voerder. „Het aantal productielo caties is in die tijd gestegen van twee in Nederland en Portugal tot vijftien over de hele wereld." Met de sluiting van de fabriek voor steriele penicillines trekt Gist-Brocades zich helemaal te rug uit dit segment. „Het is een klein marktsegment dat niet meer zo interessant is." De huidi ge fabriek is ook verouderd, ter wijl Gist meent dat een dure mo dernisering moeilijk is terug te verdienen. De sluiting resulteert in een omzetverlies van twintig miljoen gulden. Gist-Brocades is gedwongen tot een herbezinning bij de penicilli- ne-productie omdat nieuwe pro ducenten uit met name India en China voor een prijzenslag heb ben gezorgd. De prijzen zijn vorig jaar met 25 procent gedaald, waarna dit jaar nog eens een da ling van 25 procent volgde. Als gevolg van de prijzenslag heeft Gist in augustus zijn winstver wachting voor dit jaar verlaagd. De CNV Voedingsbond noemt het banenverlies bij Gist 'een gevoe lige klap'. De bond wil dat Gist helpt met het zoeken van werk voor alle overtollige werknemers die niet intern een andere baan krijgen. „Voor de bond staat vast dat geen enkele werknemer in de WW mag belanden." Den Haag (anp) - PTT Post heeft al honderden klachten bin nengekregen over de 250 gulden die klanten per 1 oktober 1998 jaarlijks moeten betalen voor een nieuwe postbus. Het huidige exemplaar is nu gratis, na betaling van 150 gulden borg. Volgens een woordvoerder van PTT Post gisteren is er sprake van een 'verwachte en van te voren ingeschatte klachten- stroom'. Volgens het bedrijf is de serviceverlening voor de postbus oude stijl verre van kostendekkend. Ook zijn de 300.000 postbussen ongeschikt voor post op A4-formaat. Klanten die nu al een nieuwe postbus hebben of die voor 1 oktober 1998 één krijgen, gaan toch pas per die datum betalen. Voor particuliere postbushou ders die er niets voor voelen om straks 250 gulden neer te tellen, komt PTT Post met het alterna tief PostApart. Voor tien gulden per maand houdt het postkan toor de post voor de klant apart. Na 2 uur 's middags is de post dan af te halen. PTT Post ver hoogt de binnenlandse tarieven per 1 januari volgend jaar met gemiddeld 1,3 procent. Natuurlijk moet Philips winst maken, maar het concern is er niet alleen voor de aandeelhouders. Philips heeft ook ver plichtingen ten opzichte van Eindhoven, al is het maar vanuit een welbe grepen eigenbelang. Dat verklaart oud-topman dr. Wisse Dekker naar aanleiding van de plan nen van Philips om zijn hoofdkantoor naar Am sterdam te verplaatsen. Door Chris Paulussen Eindhoven - „De Philips-top moet natuurlijk heel zelfzuchtig zijn en zich de vraag stellen: wat is goed voor Philips? Maar daar bij mag niet uit het oog worden verloren dat Philips en Eindho ven een meer dan honderd jaar oude band hebben. De stad en de onderneming hebben veel aan el kaar te danken. Dat verbreek je niet zo maar." Het nieuws dat Philips overweegt om zijn hoofdkantoor te ver plaatsen van Eindhoven naar Amsterdam houdt ook dr. Wisse Dr. Wisse Dekker: 'Balans is verstoord. FOTO MEULENHOF Dekker bezig. De oud-president van Philips (1982-1986) was in het buitenland toen het uitlekte. Het onderwerp leeft ook bij ande re oud-bestuurders van Philips, zo weet Dekker, evenals de vrees voor een mogelijke opsplitsing van het concern. Dekker geeft toe dat hij schrok over de mogelijke verhuizing. „Niet zozeer omdat het punt weer ter sprake kwam. De discussie is niet nieuw, ook in mijn tijd werd gesproken over de beste plaats voor het hoofdkantoor. Veel meer ben ik geschrokken van de wijze waarop het nieuws zo pats ineens naar buiten is gekomen." Dekker heeft er begrip voor dat Philips zich intern de vraag stelt of het met zijn hoofdkantoor nog wel goed zit in Eindhoven. De aanvankelijke ontkenningen en de wijze waarop Philips nu met de buitenwacht communiceert over een verhuizing, verdienen volgens Dekker geen schoon heidsprijs. „Je weet dat je een steen in de vijver gooit, die veel kringen zal veroorzaken. Dan moet je daar toch op anticipe ren." De oud-topman toont zich kri tisch over het gebrek aan commu nicatie van de zijde van Philips. „We hebben een periode gehad waarin Philips heel gesloten was. Ik heb er zelf voor gezorgd dat er meer openheid kwam. Nu is het weer een gesloten geheel. Dat is niet goed. Als je zo weinig com municeert, geef je veel ruimte voor speculaties." Aandeelhouders Traditioneel hield Philips altijd rekening met alle stakeholders, alle belanghebbenden bij de on derneming. De huidige president Cor Boonstra breèkt met die tra ditie door vooral te streven naar waardevermeerdering voor de aandeelhouders. Dekker: „Ook in mijn tijd moes ten we winst maken, het bedrijf aan de gang houden, internatio naliseren. Maar er was altijd meer. Philips heeft toch een enor me duw gegeven aan de ontwik keling van de regio. Het bedrijf had personeel nodig, dus zorgde het voor woningen en scholen. Natuurrijk gebeurde dat vanuit een welbegrepen eigenbelang. Dat hangt altijd samen." De aandacht die nu uitgaat naar shareholder value (aandeelhou derswaarde) ziet Dekker als een verarming. „Natuurlijk zijn aan deelhouders belangrijk, maar er moet toch méér zijn. Als bedrijf help je toch ook mee om een sa menleving te creëren waarin voor jou de goede dingen gebeuren." Dekker geeft toe dat de komst van meer buitenstaanders en bui tenlanders in de concerntop een rol speelt in de discussie over het hoofdkantoor. Als president commissaris heeft hij zelf leiding gegeven aan het internationalise ren van de Raad van Commissa rissen. Hij staat daar nog steeds achter, maar hij betreurt het dat na het vertrek van Jan Timmer en Martin Kuilman geen oud-be stuurders van Philips meer in de Raad zitting hebben. „Je zoekt altijd naar een balans tussen Phi- lips-mensen en mensen van bui ten. Tussen Nederlanders en bui tenlanders. Die balans is ver stoord." Ook in de samenstelling van de Raad van Bestuur moet volgens Dekker worden gestreefd naar een evenwicht van binnen en bui ten Philips en van verschillende disciplines. Hij vindt dat in de Raad van Bestuur de leden met een financiële achtergrond of oriëntatie inmiddels wel erg zwaar vertegenwoordigd zijn. Greep houden op een grote orga nisatie als Philips is volgens Dek ker altijd moeilijk. „Ik kan me niet voorstellen dat je daaraan iets verandert door het hoofdkan toor te verplaatsen. In een grote organisatie zie je bovendien altijd de neiging bij mensen om zich af te zetten tegen het hoofdkantoor. Dat wordt alleen maar erger als het hoofdkantoor meer afstand neemt. Dekker zegt wel iets te zien in de gedachte van Boonstra om niet meer alles tot in detail vanuit het hoofdkantoor te regelen. Maar met de komst van regionale hoofdkantoren en met de grotere verantwoordelijkheid van de di visies, dreigen er volgens de oud president weinig bindende ele menten over te blijven. En daar mee wordt de kans op opsplitsing van Philips groter. „Ik kan me niet voorstellen dat de bezwaren daartegen niet worden gezien," wuift Dekker die gedachte weg. Maar hij kan er niet omheen dat 'het onderwerp leeft, zeker zo lang er weinig bekend is van de policy van Boonstra' KLM en NorthWest Air lines verklaarden el kaar deze week hun eeuwige of anders toch tien jaar durende liefde. Heerlijk zoals de zaken kunnen verke ren. Twee jaar lang vochten de twee bedrijven hun onderlinge vete op straat en in de rechts zaal uit en maandag stonden de twee topmannen John Das burg en Leo van Wijk als de grootste vrienden naast elkaar op het podium, enthousiast toegejuicht door een paar blik ken stewardessen. De ceremo nie was bijna net zo imposant als de huwelijksvoltrekking van Charles en Diana. Maar wat betekent die samen werking nu voor de consu ment? Dat hij op één ticket de wereld kan rondreizen, want onder samenwerking vallen liefst dertig (kleine) partners. Dat hij op al zijn reizen spaar punten krijgt, waardoor hij nog meer kan reizen. Je kunt het ook anders bekij ken. Wie een hemelsblauw ticket van de KLM koopt, weet tevoren niet met welke maat schappij hij vliegt. Is de passa gier wel blij als-ie in een toe stel van NorthWest wordt ge dropt terwijl hij voor KLM heeft gekozen? Nederlandse journalisten kre gen rond de persconferentie in New York gelegenheid tot enig vergelijkend warenonder zoek, want heen vlogen wij met KLM en terug met North West. Voor de afdeling economy of wel toeristenklasse hoefden we niet eens in actie té komen. Want daarover waren de ver tegenwoordigers van North West heel open geweest: KLM besteedt meer geld aan de pas sagiers die achterin zitten, dan NorthWest. En het klonk een beetje alsof ze wilden zeggen: dat moeten ze zelf maar weten. Ik concludeer daar maar uit dat je als economy-passagier een beetje op je tellen moet passen. NorthWest en KLM zijn het er trouwens over eens dat de eco- nomy-reiziger die het volle ta rief betaalt, onvoldoende waar voor zijn geld krijgt. Zeker vergeleken met de passagier die gebruik maakt van aller hande aanbiedingen. Er heemst daarom heel wat haat en nijd op de stoeltjes in de staart. Want de een heeft twee mille betaald voor zijn vlucht en de ander amper de helft en toch krijgen ze precies dezelfde ser vice. Daarom willen de maatschap pijen een extra gordijntje neer hangen, zodat de dure en de goedkope reizigers van elkaar worden gescheiden. Of dat zij tijdens het lange wachten in verschillende wachtkamers hun tijd mogen verpozen. De een op houten bankjes en de ander op kussentjes of zo. Door Willem Reijn Maar de business-class is ge heel gestandaardiseerd, ver kondigden de Amerikanen trots. En in dat compartiment werden wij vervoerd. De KLM zette heen een Jum bo in, NorthWest een DC10. Bepaald opwekkend was dat in beide toestellen monteurs nog enthousiast aan het sleutelen waren, toen wij aan boord gin gen. Het is een genot om te zien hoe die vaklieden stukken uit het plafond halen om de draadjes nog eens stevig aan elkaar te knopen voordat wij het luchtruim zouden kiezen. Je kunt het ook omdraaien: stel dat ze het niet zouden doen. De DC10 van NorthWest maakte een beduidend oudere indruk dan de blauwe zwaan. Vooral het toilet had het zwaar te verduren gehad, want in de rand van de pot waren al wat gaten geslagen. Het toestel maakte ook wat meer lawaai dan de Jumbo van KLM, maar ach, dat deed een Kever ook en die was niettemin zeer be trouwbaar. De service dan. De blauwe juf had niet helemaal haar dag. Dat kan gebeuren - tenzij je drieënhalfduizend gulden voor je ticket hebt neergeteld. Dan zou enig gevoel voor dit soort humane subtiliteiten kunnen verdwijnen. De bediening bij NorthWest was oprecht vrien delijk. Maar dat is iets anders dan perfect. Zo was de gewone koffie op en werd een lauw kopje decafé geserveerd. Met excuses en het volle begrip toen het lichtbruine slootwater na één slok werd geretour neerd: „Ik koop zelf mijn kof fie ook liever in Amsterdam." Verschil is wel dat deze consu ment voor drieënhalfduizend gulden toch wel een fatsoenlijk kopje koffie had verwacht. „Een kwestie van cultuurver schillen," had de NorthWest- directie een vraag over kwali teit gebagatelliseerd. Dat lijkt een miskenning: als Neder landse consumenten met Sin gapore Airlines moeten vlie gen, blijken zij gewoonlijk toch heel snel over dat cultuurver schil heen te kunnen stappen. Dat wil zeggen: als het product ook beter is. Chicago - ABN Amro Chicago Corporation, een zakendochter van ABN Amro, neemt in Chicago Sage Clearing Limited Part nership over. Sage houdt zich bezig met de administratieve af wikkeling van de handel in aandelen en opties. ABN Amro wacht nog op goedkeuring van de Amerikaanse autoriteiten, maar hoopt de overname voor volgend jaar af te ronden. Verde re details over de overeenkomst wil de bank niet kwijt. Sage Clearing is actief op alle grote optiebeurzen van de VS. De clearing-activiteiten krijgen in de toekomst een plaats binnen ABN Amro Chicago onder de naam Sage Clearing Division. Tokio - De auto-export van Japan is in augustus met 47 procent omhoog geschoten. Een dergelijke groei is de laatste zeventien jaar niet voorgekomen, zo heeft de Jama, het verbond van Ja panse autofabrikanten gisteren bekendgemaakt. De elf auto producenten in Japan exporteerden met elkaar 369.659 voertui gen. De sterkste groei deed zich voor bij de personenwagens. In ver gelijking met augustus vorig jaar groeide de uitvoer in dit seg ment met 48,1 procent tot 290.314 stuks. Ondanks de toezegging van de Japanse fabrikanten dat ze zich bij hun export zullen beheersen, is augustus de vijftiende ach tereenvolgende maand dat er sprake is van meer uitvoer. Als de exportgoei doorzet, kan Japan rekenen op protesten van de au to-industrie in met name de VS en Europa. Terneuzen - De Lopikse zendermaatschappij Nozema krijgt met ingang van 1 januari concurrentie. Radio 538, Radio Noordzee en Jazz Radio zijn een overeenkomst aangegaan met Broadcast Partners in Terneuzen. Deze nieuwe zendermaatschappij gaat met PTT Telecom in zee voor de plaatsing van nieuwe FM-zen- ders op 21 plekken in het land. Radio 538 en Radio Noordzee hebben hun lopende contracten met Nozema niet willen verlen gen. Broadcast Partners is in gesprek met Radio 10 Gold en denkt die contractonderhandelingen binnenkort af te ronden. Ook met andere commerciële radiostations wordt gesproken, al dus Broadcast Partners. Broadcast Partners wil met concurre rende prijzen de markt op gaan. Nozema opereert al van voor de Tweede Wereldoorlog als Nederlandse monopolist op de zender- markt. Houten - De Industriebond FNV gaat het 'veelkoppig monster van de werkdruk' te lijf met een floppy. Met de zogenaamde Quick Scan Werkdruk denkt de bond een middel te hebben ont worpen dat het vage begrip werkdruk concreet kan maken. Het computerschijfje biedt volgens de vakorganisatie een begin voor daadwerkelijke oplossingen. De bond wil in CAO's regelen dat kaderleden de tijd en faciliteiten krijgen om werkdruk aan te pakken. De filosofie achter de Quick Scan is dat het snel een concreet rapport oplevert dat aangeeft waar de knelpunten zitten. Ande re methoden concluderen alleen maar dat er werkdruk is, maar geven niet aan waar dat aan ligt, aldus de bond. Gisteren werd de floppy gepresenteerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7