Verbeelden is noodzakelijk bij Car el Visser 13 h 0 Midden in de volheid van de atmosfeer Ferdinand Hart Nibbrig treedt uit de schaduw z lil z z ui 0 Design en affiches in De Beyerd Breda f/l D ui ui DE STEM D E INI D KUN Van Gogh Particulier Geld GD i i i i i DINSDAG 30 SEPTEMBER 1997 D3 Landschappen en boeren in alle stijlen Door Hans Rooseboom Ferdinand Hart Nibbrig be hoort tot de Domburgse schil dersgroep, die aan het begin van de 20e eeuw door Piet Mondriaan en Jan Toorop be kend werd. Bij alle tentoon stellingen die vanaf 1911 in Domburg werden georgani seerd, was Hart Nibbrig deel nemer. Hart Nibbrig werd pas laat in zijn korte leven een Zeeuwse schilder. Woonachtig in Laren bracht hij zijn zomers aanvankelijk door op Vlieland, in de Bollenstreek, in de Eifel en zelfs in Algerije. In 1909 viel hij, zoals veel andere kunstenaars, voor het onvolpre zen Zeeuwse licht. Hij koos voor de 'zomer in Zeeland' en bouwde een huis in de duinen van Zoute lande. Daar bracht hij tot zijn dood in 1915 (hij was 49) alle zo mers door, altijd schilderend. Hart Nibbrigs naam is er zo een die paradeert op lijsten van deel nemers aan groepstentoonstellin gen. Vooral in verband met Dom burg valt die naam zo frequent, dat het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg een ten toonstelling van schilderijen van Hart Nibbrig heeft georganiseerd. Het museum is gevestigd in de re plica van het paviljoen dat Jan Toorop in 1911 bouwde voor ten- stoonstellingen van zijn schil dersgroep, waartoe ook Hart Nib brig behoorde. De entourage is dus toepasselijk. De schilder, in 1866 geboren in Amsterdam en afgestudeerd aan de Rijksacademie aldaar, was een der eerste bewonderaars van Vin cent van Gogh. Toen hij 22 jaar was, in 1888, ging hij voor tien maanden naar Parijs. Daar ont moette hij de kunsthandelaar Theo van Gogh. Theo liet hem schilderijen zien van zijn broer, die in Zuid-Frankrijk woonde en werkte. 'Zondagmiddag': zo schilderde Hart Nibbrig Zoutelande rond 1911. Hart Nibbrig heeft Vincent nooit ontmoet. „Hij was in 't Zuiden toen ik zijn broer in Parijs veel zag," zei hij later. „Ik zag wel ge regeld zijn werk, want hij zond alles wat hij maakte naar zijn broer in Parijs." Bij Theo van Gogh ontmoette Hart Nibbrig wel de groten van de Franse schilderkunst. „Pis- arro, Redon, Sisley, Signac en Seurat, wie Parijs bezocht en van hen of de hunnen wat wilde zien, moest bij Van Gogh terecht." De tentoonstelling Zomers in Zoutelande in Domburg toont 26 schilderijen die nooit eerder zijn tentoongesteld. Ze komen alle maal uit particulier bezit. We zien pointillistische, luministische, neo-impressionistische en ook realistische doeken. Duinland schappen, de rode dakjes van Zoutelande, kerkjes, boomgaar den, boeren en boerinnen, en vele malen het Zeeuws Meisje. Ferdinand Hart Nibbrig was een hardwerkende, veel produce rende en goed verkopende schil der. Voor zijn tijdgenoten en col lega's was hij een gewaardeerde collega. Hij leefde in de tijd van de opwaardering van de kunstnij verheid. Hart Nibbrig deed er en thousiast aan mee. Hij maakte boekbandontwerpen, bladwij zers, kalenderbladen en affiches (onder meer voor Simplex-fiet sen). Hart Nibbrig behoorde tot de generatie van na de Haagse en de Amsterdamse school. Rond 1890 nam hij deel aan de aarze lende vernieuwing, met de na druk op aarzelend en aanhalings tekens rond vernieuwing. Want een revolutionair was Hart Nib brig allerminst. Vooral na 1905, toen de internationale stromingen in de moderne schilderkunst el kaar halsoverkop opvolgden, werd Hart Nibbrig door de tijd ingehaald. Zijn werk heeft een kameleon tisch karakter en wordt geken merkt door grote tegenstellingen. Hij schilderde even virtuoos in pointillistische trant als met de volle verfstreek. Impressionisme wisselde hij af met realisme. Lu- minisme beoefende hij net zo graag als de donkere toets. Hij wisselde dit gedurende zijn gehe le leven af, hij ontwikkelde zich niet in een bepaalde richting. Dat maakt Hart Nibbrig toch tot een aparte figuur, niet belast door enige doctrine of groepsstijl. Een woord tenslotte over het Ma rie Tak van Poortvliet Museum, waar de tentoonstelling van Hart Nibbrig is georganiseerd. 'Marie' (zo wordt zij in Domburg liefko zend genoemd) lijdt een armlastig bestaan. Ze moet het zonder fi nanciële steun van de gemeente Domburg doen. De (inmiddels op geheven) gemeente heeft destijds de bouw van het museum bekos tigd en vindt dat genoeg. Geld voor Marie komt van particulie ren en bedrijven. Gehoopt wordt op een iets gullere houding van de gemeente Veere waarvan Dom burg sinds dit jaar deel uitmaakt. In haar bescheiden ruimte orga niseert Marie elk jaar een eigen tentoonstelling plus een tentoon stelling samen met het Zeeuws Museum in Middelburg. Ferdinand Hart Nibbrig (1866-1915) in het Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat, Domburg. Geopend dage lijks 13-17 uur, behalve maandag. Het boekje 'Zomers in Zoutelande' kost 15. De grote catalogus 'Ferdinand Hart Nibbrig 1866-1915' is verkrijgbaar voor 45. (t/m 2 november) Door Frits de Coninck Een maand of wat geleden zond de NOS een reportage uit over de wording van een kunstwerk. Via de camera volgden we onder an deren de net overleden Ida Ger- hardt, ter ere van wie vooral dit programma uitgezonden werd, en de beeldhouwer Carel Visser. We zagen Visser (69 jaar) scharre lend over het erf van zijn boerderij in de Betuwe, niet zo ver van zijn geboorteplaats Papendrecht. Rus tig en overwogen in de weer met een ogenschijnlijke warboel aan dingen die daar zo maar lagen. Autobanden, touw, ijzeren buizen, stukken leer, autoruiten, steen, houten voorwerpen, doelloos ver spreid over het erf, afkomstig uit een voorbij bestaan en wachtend op een nieuwe kans. Wachtend op de beeldhouwer die het beeld al in zijn hoofd heeft en alleen nog de uitvoerders zoekt van wat in zijn gedachten al bestaat. Hij legt neer, stapelt en verbindt tot hij een constructie heeft en zoekt tenslotte naar een lange ij zeren staaf die in een precair evenwicht over het beeld komt te liggen. Van die laatste handeling die het beeld completeert, zijn we het langst getuige. Ze maakt in ie der geval een ding heel duidelijk: toeval bestaat niet in de opvatting die Carel Visser heeft van wat een beeld moet zijn. In weerwil van de chaos aan toevalligheden die zich her en der bevinden. Lambert Tegenbosch in Heusden heeft in de verschillende ruimtes van zijn galerie een presentatie gemaakt van beelden en collages van Carel Visser onder de titel Na- vigare necesse est. Van een van de belangrijkste beeldhouwers die ons land kent zien we hier een paar schitterende werken. Het beeld Rode boeg bij voorbeeld. Wat nog het meest weg heeft van een fietsspatbord in rood plastic ligt omgekeerd op de grond. Als een hond op zijn rug, met de poten omhoog. Het wordt op zijn plaats gehouden door vier ijzeren staven die als voetsteunen beginnen en zo door het spatbord heen naar bo ven gaan, ombuigen tot een con structie die uiteindelijk een auto ruit in de hoogte houdt. Het beeld van een zeilschip dat hier hulpe loos op het droge ligt, levend bij de gratie van het idee in het hoofd van de kunstenaar. Het ligt na drukkelijk op de vloer, het is ten slotte ook niet hoger dan het been van een mens lang is. Het is ern stig van constructie, symmetrisch en weloverwogen, en tegelijk heeft het een mate van luchthartigheid. Varen is noodzaak voor wat als boot door het leven gaat en verma kelijk voor wie ervan kan genie ten. Door die ijle, transparante constructie heeft het ook een zeke re leegheid en lichtheid, afgeleid van wind en water. Zoals gezegd laat Carel Visser niets aan toeval over. Het beeld bestaat in zijn hoofd en vervolgens zoekt hij daar zijn materiaal bij. Wat zich voordoet als scharrelen tussen afval is het doelbewust zoe ken van de instrumenten die het beeld kunnen construeren. Die middelen zijn bij hem vaak be staande materialen die opnieuw worden opgenomen in de kring loop van het bestaan. Aan het on derscheid tussen natuur en cul tuur gaan die beelden voorbij. Wat uitgesproken product is van een industriële cultuur, een autoruit bij voorbeeld, is door de mens af gedankt en zo teruggebracht tot een zekere toestand van natuur waaruit het door Carel Visser weer wordt tevoorschijn gehaald om beeld te worden. Van alles wat hij gebruikt kunnen we heel dui delijk de herkomst zien. Hij sta Carel Visser: 'Reizend' pelt en verbindt al die dingen tot een beeld dat een heel andere weg gaat dan de losse onderdelen op zich zelf mogelijk zouden kunnen maken. Het werkelijkheidsgehalte van de delen en de verbeelding van het uiteindelijke produkt lig gen in een zorgvuldig gezochte ba lans. Net als de horizontale en de verticale lijnen bij hem altijd in balans liggen. Het beeld Reizend uit 1992 speelt zich weer heel nadrukkelijk op vloerniveau af. Het is een delicate verbinding van een verticaal ele ment (een rechtopstaand bronzen vrouwenbeeld met de armen recht naar beneden tegen het lichaam) en een horizontaal element (een lange licht gebogen duig van een groot vat dat in een vorig leven de rode wijn heeft laten rijpen). De uiteinden van de duig rusten op steunen van aan elkaar gelaste ij zeren pijpen. Het beeld is een combinatie van bestaande materi alen en een combinatie van volko men verschillende geschiedenis sen. De duig van het wijnvat heeft niks te maken met het bronzen beeld dat een afgietsel blijkt te zijn van een gipsen beeld van de Hongaarse beeldhouwer Prinner, dat Carel Visser in zijn bezit heeft. Het resultaat is net als zoveel van zijn beelden van een grote natuur lijkheid en vanzelfsprekendheid. Wat is dit beeld anders dan de ge stolde voorstelling van de mens die aan zijn laatste, noodzakelijke tocht bezig is die hem over de ri vier naar het dodenrijk zal bren gen? Beelden van Carel Visser en kunstenaar sportretten van Ad Petersen zijn tot 4 oktober te zien bij galerie Lambert Te genbosch, Putterstraat 48, Heusden. De galerie is open van 2 tot 5 en op af spraak (0416-662772) 0 UI j AMSTERDAM Van Gogh Museum - tekeningen Van Gogh uit de Nuense periode dagelijks -10.00-17.00 uur (t/m 20 okt) Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Whistier en Holland - daqeliiks van 10.00-17.00 uur (t/m 9 nov) ANTWERPEN Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Renée Turner - do, vr za 13.00-17.00 uur (t/m 11 okt) Museum voor Schone Kunsten - Trance Dance: 25 eeuwen kunst thema stilte - di tot zo 10.00-17.00 uur (tot 30 nov) BAARLE NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Korsten, Reynders Lansdaal/schilderijen - Van Kemenade/beelden - Mookhoek/potsculp- turen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 5 okt) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Overzichtstentoonstelling Peter van Straaten -11.00-17.00 uur, ma gesloten (4 okt t/m 10 jan.) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Re(f)use/vormgeving en milieu (5 okt t/m 30 nov) - Dutch posters 1960-1996. (5 okt t/m 30 nov) - Lightning 3: Michael Kirkham/paintings (5 okt t/m 23 nov) - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 13.00-17.00 uur Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Dennis Happé/grafiek en Phoebe Maas/fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 22 nov) Lokaal 01 kloosterlaan 138 - Yarre Stooker, Sol Sneltvedt en Joncquil de Vries - do, vr, za 13.00-17.00 uur (t/m 12 okt) Galerie Molenaars ginnekenweg 79 - Kunstkabinet: Bredase ciemy Veeger, ook werk van o.a. Herman Brood, Ton Mertens, Susan Schild- kamp en Henk van den Berg - wo t/m vr 13.00-17.30 uur en za/11.00- 17.00 uur (t/m 10 okt) Galerie Segeren Raadhuisstraat 8-10 - Ad van Haandel/etsen en te keningen - di t/m vr 10.00-18.00 uur, do tot 21.00 uur en za tot 17.00 uur (t/m 11 okt) NBKS Reigerstraat 16 - Reprise: Paul den Hollander, Hans Waanders, Hermien van Herpt, Henck van Dijck, André Geertse - di t/m zo 13.00- 17.00 uur, zo 15.00-17.00 uur (t/m 26 okt) Galerie Ginneken Ginnekenweg 287 - Nora de Jong/schilderijen en keramiek, Andries van der Beek/schilderijen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 19 okt) DEN HAAG Museum Het Paleis Lange voorhout 74 - Venetiaans GlasHet ge heim van Murano - geheimen van het Italiaanse eiland in Lagune Ve netië - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec) GENT Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke dialoog tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-18.00 uur (t/m 15 dec) HULST Galerie Esprit Gravenstraat 99 - Belgische en Zeeuwse kunste naars/schilderijen en beelden - do t/m zo tot 17.30 uur, do avond 19.00-21.00 uur (t/m 5 okt) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Brabant in het Brand punt - fotografie (t/m 30 nov) - La Gare, de oude en nieuwe spoorzo- ne - art-impressions, audiovisuals, foto- en filmmateriaal, historische voorwerpen, maquettes en ontwerptekeningen (t/m 30 nov) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Piet Berghs/beelden - di-zo -14.00- 17.00 uur (5 okt t/m 3 nov) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Bruce Nau- man - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beek man (t/m 8 mrt 98)- Atelier van Lieshout: 15 jaar Joep van Lieshout (t/m 16 nov) - Herbergscènes uit de 17de eeuw - gebruiksvoorwerpen en prenten (t/m 27 okt) - Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec) TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts- di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m 18 jan) De Pont Wilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan) Minister De Boer van Milieu opent aanstaande zondag de ten toonstelling Re(fluse/Vormgeving en Milieu in De Beyerd. De ten toonstelling is gewijd aan heden daags design gemaakt van afval- materiaal. Op het eerste gezicht lijkt er met de getoonde modellen niets bij zonders aan de hand. De bezoe ker ziet kleurrijke lampen, vazen, meubels en huishoudelijke voor werpen. Voorbeelden van hergebruik zijn een kinderstoel van kunststof uit gebruikte plastic flessen, een cd- speler van gerecyclede cd's, kle ding uit plastic frisdrankflessen, horloges uit autoschroot, en zelfs bestek uit aardappelmeel. Een groot aantal bekende ontwerpers draagt aan de tentoonstelling bij. (t/m 30 nov.) Op dezelfde zondag begint in De Beyerd een tweede tentoonstelling, Dutch Posters 1960-1996, samengesteld door Anthon Beeke. De tentoonstel ling begeleidt het verschijnen van een gelijknamig boek. Boek en expositie tonen hoezeer het affi che een visuele neerslag is van de sociale, culturele en politieke ge schiedenis van een land. Op de tentoonstelling zijn affi ches te zien van Otto Treumann, Willem Sandberg, Jos Bons, Dick Elffers, Nicolaas Wijnberg, Wim Crouwel en vele anderen, onder wie samensteller Anthon Beeke zelf. (t/m 30 nov.) Een derde tentoonstelling is Lightning 3: Michael Kirk- ham/Paintings. De in 1971 in het Engelse Blackpool geboren schil der Michael Kirkham produceert 'stille schilderijen', (t/m 23 nov.) Een van de elektronische landschappen van Sol Sneltvedt Door Frits de Coninck Het grootse, stille landschap dat de Noorse Sol Sneltvedt op de muur van Lokaal 01 in Breda projecteert, heeft alle kwalitei ten van het romantische land schap. Ook al is het niet met de traditionele instrumenten tot stand gekomen maar met de mid delen van de elektronica. Het beeld is er niet minder intens door. Een videoprojector aan het pla fond laat een beeld verschijnen van een zeegezicht in wintertijd, waarop de zon tergend langzaam bezig is in de zee te verdwijnen. Het beeld is zo hoog als de muur in de grote zaal boven. De vloer van die halfduistere ruimte is he lemaal leeg. De bezoeker heeft niet anders dan dat brede, grote beeld van de zee dat op deze ma nier heel dichtbij is. Uit luid sprekers komen geluiden die sporen met wat op de muur te zien is. Het weinige licht dat hier hangt, komt van een tweede pro jectie op de korte wand: de be weeglijkheid van in water weer spiegelend licht dat van heel dichtbij is opgenomen. We zijn gewend om het beeld dat Sol Sneltvedt hier toont in de ca tegorie van het landschap te plaatsen. Juist in dit geval voel je de ontoereikendheid van zon be noeming. Van land is vrijwel geen sprake. We zien de lage ho rizon van de waterlijn en links en rechts daarvan een lange smalle strook bergland. Als twee coulis sen op een toneelpodium. Als we weten dat de opname in Noorwe gen gemaakt is en dat de zon on der gaat, dan mogen we aanne men dat we kijken met het land in de rug en dat het aan de einder de twee armen van het fjord zijn die ons beeld begrenzen. Daar achter begint de oneindigheid van de zee, die we van hieraf niet kunnen zien maar die we on weerstaanbaar aanwezig weten. De enorme lucht, dat witte licht, de nevelige atmosfeer, een af en toe door het beeld vliegende vo gel, de geluiden, alles valt samen in een indringend zeegezicht, een waterschap, maar geen land schap in de letterlijke zin van het woord. Sterker nog, als dit een schilderij zou zijn, dan zouden we het zelfs niet eens hebben over een zeegezicht maar over de schilderkunst op zichzelf. Wat Sol Sneltvedt (in 1965 in Noor wegen geboren) hier doet is een schilderkunstig beeld maken met de middelen van de elektronica. Kun je van veel videokunst van tegenwoordig beweren dat ze niks van doen heeft met de beel dende kunst, maar zich beweegt op het domein van de film, deze videopresentatie is zelf schilder kunst. Een platte presentatie op de muur die de ruimte, de leegte, het licht en de volheid van de at mosfeer vangt die horen bij vala vond aan zee. Hier kijken we niet eens als toeschouwer naar, hier zijn we bij betrokken, hier zitten we midden in. Het is eenzelfde gewaarwording als bij het schilderij van Caspar Davis Friedrich, Monnik aan zee, een doek uit 1809 dat je zou kun nen beschouwen als het begin van de moderne schilderkunst volgens de noordelijke romanti sche traditie. Dezelfde leegheid, datzelfde licht. De monnik die op het doek van Friedrich eenzaam aan zee staat, is de bezoeker in Lokaal 01 die om zich heen de duisternis weet en voor zich het licht, onbereikbaar en dichtbij. Het zeegezicht als voertuig van de ziel. I Sol Sneltvedt exposeert deze periode samen met de Oudenboschenaar Joncquil de Vries (student Sint Joost) en Yarre Stooker. Lokaal 01, Klooster laan 138, Breda. De presentatie duurt tot 13 oktober en is van donderdag t/m zondag te zien van 1 tot 5 uur. INFORMATIE Van alle in De Stem gepubliceerde werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organi- satie zijn de publicatierechten gere geld met Beeldrecht te Amstelveen. Deze kunstenaars worden verzocht in verband met reproductie van hun werk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22