GNUS Boeren wachten met smart op regen 1.29 1 0.69 11.95 12.95 DE STEM Vereniging 'Lekkote gast in paviljoen Westkant Brandweerploeg gehuldigd SPETTER: Tardappels rollen zonder beschermend laagje grond de rooimachines en vrachtwagens in Emm Sasse wethouder L. Marquinie (72) plotseling overleden in bussen lijndienst Passagier kan eigen reis uitstippelen wm KAAS KIKTE GELDERSE BOLLETJE naturel OENFILET TJ0Y Oud-bokskampioen drukt nu handjes AGERIJ A5 I terneuzen - Veel aardappel telers in Zuidwest-Nederland wachten met smart op een fikse regenbui. Een enigszins natte akker staat er borg voor dat bij het oogsten veel min der schade aan de aardappels optreedt dan nu het geval is. Door de uitstekende structuur van de grond komen aardappels momenteel zonder een spoortje d via de oogstmachines op transportbanden en in am nu am nu I ivv am nu VLEES i^ü5 nü nu 0114-313016 Verkeersdode bij Biezelinge Dertig maanden eel voor ontucht met stiefdochter Sleep vaart-fanaten vieren lustrum volgend jaar in Terneuzen Tijdens voetbalwedstrijd Corn Boys ZWN-chauffeurs enthousiast 13.30 TOT 18.00 UUR. Zeeland 11111 MAANDAG 29 SEPTEMBER 1997 Lan onze verslaggever vrachtwagens om te worden weggevoerd. „Aardappels zijn zeer kwets baar. Je moet ze eigenlijk behan delen als eieren," zegt een land bouwer uit Cadzand. „Als je ze oogst met nog een beetje grond erop ontstaat min der schade, de grond werkt als een soort kussen als de aardap pelen op elkaar vallen. Nu vallen de piepers een aantal keren van een paar meter hoogte op elkaar en butsen. Je kunt het vergelij ken met een blauwe plek die ont staat als je jezelf ergens tegen stoot. Wij noemen de schade aan die aardappels dan ook stoot- blauw." Proefoogsten op diverse bedrij ven hebben aangetoond dat 25 tot 50 procent stootblauw geen uitzondering is. Een fikse schadepost voor de be trokken boer, want zo'n partij kan door de aardappelverwer- kende industrie geweigerd wor den. „Dan moet men de veevoeder- markt op, waar veel minder be taald wordt. Of ze moeten afge zet worden in gebieden waar de huisvrouw bereid is wat dikker te schillen dan wij doen," zegt aan andere landbouwer. „Jam mer, want de aardappels hebben dit jaar, dankzij de goede groei- omstandigheden grote hoeveel heden zetmeel gevormd. Ze zijn kwalitatief uitstekend, maar je moet ze wel ongeschonden uit de grond krijgen." Landbouwers die hun partijen aardappelen zelf opslaan om ze, als de prijs goed is, van de hand te doen, krabben zich duchtig achter de oren over de vraag wanneer te oogsten. Dat zo 'schoon' geoogst kan worden komt door de moderne oogstma chines. „Eigenlijk zou je nu die oude machines van twintig jaar terug moeten hebben, die namen altijd wel de nodige hoeveelheid grond mee." Beregening van de aardappel velden kan een oplossing zijn. Tien millimeter water is vol doende om veilig te kunnen oog sten. Maar niet elk akkerbouw bedrijf is uitgerust met een bere- geningsinstallatie. Ook al niet omdat in Zeeland op diverse plaatsen het grondwater brak, tot zelfs zout is. De akker met een giertank besproeien met op pervlaktewater werkt ook. „Er is niet zoveel nodig, een centimeter water is genoeg." Wachten op natter weer brengt ook risico's met zich mee. Er kan wel eens te veel van het goede regen komen. „Eigenlijk is het kiezen uit twee kwaden," zo werd zaterdag gezegd. IJ&95 druk- en zetfouten voorbehouden Van onze verslaggeefster Goes - De 63-jarige F. de Vos uit Arcen is zondag door een verkeersongeval op de A58 bij Biezelinge overleden. De politie vermoedt dat de man rond 11.00 uur vrij langzaam op de snelweg. Zijn auto werd vanachter aangereden door een personenauto, bestuurd door een 25-jarige man uit 's Heeren- hoek. Diens auto belandde in een sloot, De auto van het slachtoffer uit Arcen kwam na de botsing schuin op de weg terecht en is daar voor een tweede keer aan gereden, ditmaal door een 28-ja- rige automobilist uit Lewedorp. De man uit Arcen is met ernstige verwondingen door een trauma- helikopter overgebracht naar het Ziekenhuis Dijkzigt in Rot terdam, waar hij enkele uren la ter overleed. De automobilisten uit 's Heeren- loek en Lewedorp bleven nage noeg ongedeerd. AT* ft-v Van onze rechtbankmedewerker [Middelburg - De 51-jarige |,B. uit Rotterdam, die des- ijds in St.Maartensdijk wonde, is door de rechtbank i Middelburg na een eis van drie jaar celstraf veroordeeld Hot dertig maanden cel. werd er van verdacht in de pe riode 1 december 1991 tot en met augustus 1994 ettelijke keren zijn stiefdochter te hebben verkracht. Ook zou hij regelmatig ontucht met haar hebben gepleegd. De zaak kwam augustus 1995 aan iet rollen toen het meisje het aan een vriendinnetje vertelde, die 'et op haar beurt weer aan de schoolmeester doorgaf. Toen het sexuele misbruik met het meisje legon was zij acht jaar. De man, ïe in 1987 al eens is veroordeeld "egens een zedendelict, ontkent iverigens alles. Van onze verslaggever Oost-Souburg/Sas van Gent - Tijdens het bijwonen van de voetbalwedstrijd Jong Ambon-Corn Boys is wethouder L. Marquinie (72 jaar) van Sas van Gent - tevens jarenlang voorzitter van Corn Boys - zondagmiddag in Oost-Souburg plotseling overleden. De wedstrijd is wel uitgespeeld, de eindstand was 2-2. Met het heengaan van de heer Marquinie verliest Sas van Gent een van zijn meest markante fi guren. Bijna vier perioden lang maakte hij deel uit van het da gelijks gemeentebestuur. Te recht werd hij omschreven als het boegbeeld van de gemeente. Er is bijna geen samenwer kingsverband in Zeeuws- Vlaanderen te noemen of Mar quinie droeg daarin als be stuurslid, namens de gemeente Sas van Gent, zijn steentje bij. Zijn langdurige ervaring maak te hem een vraagbaak voor ie dereen en iemand waar je in de Kanaal-gemeente bijna niet omheen kon. Doet iedereen na zijn pensione ring een stapje terug, voor Mar quinie was indertijd zijn vertrek bij het toenmalig Arbeidsbu reau in Terneuzen alleen maar aanleiding er op politiek-be- stuurlijk terrein een stapje ex tra bij te zetten. Nog onlangs maakte hij kenbaar opnieuw aan het hoofd van de groepering Gemeentebelangen Groot-Sas de komende raadsverkiezingen in te gaan. „Het leek wel of het niet op kon," zei gisteravond een verslagen burgemeester Jo ke van Rest. Zijn plotselinge heengaan kon zij nog niet be vatten. „Elf jaar lang heb ik sa men met hem het lief en leed der gemeente gedragen. Steeds uit- L. Marquinie ...het boeg beeld van Sas van Gent foto archief de stem gaande van de idee: wat kunnen we voor Sas van Gent doen. Na tuurlijk betekent zijn heengaan op de eerste plaats een enorm verlies voor zijn directe familie, die hem altijd heeft gesteund in zijn werk voor de gemeente. Maar ook voor ons, de gemeen schap Sas van Gent, laat hij een enorme leegte achter. Wij zullen hem missen." Gisteravond was nog niet be kend waar en wanneer de be grafenis of crematie van Mar quinie zal plaatsvinden. ;l8 Dl r» ffil %)>lnl*,T Mist maakte het af en toe moeilijk om iets te zien van de demonstraties die vier grote sleepbedrijven op de Westerschelde, ter hoogte van de oude veerhaven van Ter neuzen, gaven. foto camile schelstraete Van onze correspondent Terneuzen - 'Lekko', de ver eniging van belangstellen den voor de sleepvaart hield zaterdag een geslaagde bij eenkomst in paviljoen West kant in Terneuzen. Hoogte punt van deze dag was een vlootshow op de Wester schelde, door de samenwer kende sleepdiensten. De term Lekko is een interna tionale kreet die voor ingewij den de verbasterde vorm is van het Engelse 'lets go' ofwel 'tros sen los'. De vereniging bestaat 22 jaar en heeft als doel mensen in contact te brengen, die geïn teresseerd zijn in de sleepvaart. De vereniging houdt maande lijks informatiedagen en kwam zaterdag voor de vierde keer naar Terneuzen. Lekko had een maritieme beurs ingericht met onder meer een druk bezocht ruilbeurs. Zwart wit en kleurenfoto's van sleep boten uit de hele wereld gingen over en weer bij de verzame laars. Een stand met opnieuw uitgebrachte kartonnen bouw platen deed goede zaken. Op een grootbeeld-televie was de berging van de gastanker Eeklo, op de Westerschelde, te zien. Maar liefst zestien sleepboten waren nodig om die tanker vlot te trekken. De hele zaal was opgesierd met statische- en vaarmodellen van sleepboten, ter beschikking ge steld door scheepsmodelbouw vereniging Zuid-Zuidwest. F. de Pauw showde een openge werkt model van een sleepboot. Verder waren er twee modellen van sleepboot De Leie. Een van voor en één van na de verbou wing. Om 13.00 uur begon er een vlootshow door de drie grote sleepvaartbedrijven uit Terneu zen, Multraship, de Unie van Redding en Sleepdienst en Wil lem Muller. Smit uit Vlissingen wilde niet achterblijven en trad als vierde aan. De boten gaven op de Wester schelde een blusdemonstratie, verder kon er een vaartochtje gemaakt worden en waren de schepen te bezichtingen. Jam mer dat de dichte mist letterlijk roet in het eten gooide. „Volgend jaar vieren we het eerste lustrum in Terneuzen. We gaan daar iets bijzonders van maken," aldus J. Hoogste- ger van de vereniging Lekko. Van onze verslaggever Middelburg/Boskoop - Door bussen uit te rusten met videoca mera's nemen vandalisme, agressie en criminaliteit, met name het zakkenrollen, aanmerkelijk af. Dit blijkt uit een experi ment van streekvervoerbedrijf Zuidwest-Nederland (ZWN), dat afgelopen jaar in honderd bussen camera's had geïnstal leerd. Klem en elegant. Zo oogde zondagmiddag Regilio Tuur, oud-wereldkampioen boksen en tegen woordig naamgever van een succesvolle herenmode-lijn. Wie hem gistermiddag, voorkomend en andachtig luisterend, zag staan tussen 'boomlange' Terneuzenaars, zag op het eerste gezicht niet e nardslaande bokser die zesmaal een wereldtitel wist te behouden. Van de 47 partijen die hij als Vin/\SWna^ k°kste won hij er 43. Op het hoogtepunt van zijn carrière, hij bezat nog steeds de A-wereldtitel, nam hij enige tijd geleden afscheid. Met dezelfde energie als tijdens de sport- oamere heeft hij zich nu in het modewereldje gestort. uur kwam naar Terneuzen ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van modezaak Wout Ca- 'als en verschafte daarbij vrijblijvend adviezen over de aanschaf van een naar hem vernoemd osuum- foto camile schelstraete Tijdens het experiment werd ook met een dergelijke bus in Zeeland gereden. De betrokken chauffeurs waren zeer positief. Zij zijn er zonder meer voorstander van een camera te plaatsen in risico-bus sen, waarbij zij de zogenaamde disco-bus uit Kloosterzande als voorbeeld aanhalen. Die wordt binnen Zeeuwse ZWN-kringen als een 'regelrechte ramp' be schouwd. „Wij hebben een ver voersplicht dus je moet iedereen meenemen. Maar als je ziet wat er soms wordt vernield: tl-balken die door de bus zijn gesmeten, stoel leuningen die zijn losgetrapt, een mes in de bekleding of bekladdin gen door graffiti. Zo'n camera achter in de bus legt alles vast en dan is het simpel daders op te spo ren. De camera zelf is door de chauffeur goed in de gaten te hou den. Is die voorwerp van vandalis me dan kun je als chauffeur snel maatregelen nemen. Wat mij be treft mag dat ding er direct in," zegt een van de chauffeurs. Zover is het nog lang niet, zegt ZWN-woordvoerder Geerdes in Boskoop. Na het aantoonbare suc ces van een camera in de honderd bussen - reizigers wanen zich ook veel veiliger- wordt het experi ment voortgezet in nog eens twee honderd bussen. In welke bussen de voorziening komt hangt ook af van de aanwijzingen van ZWN- chauffeurs. En met succes. Van de door hen vorig jaar aangewezen 'probleembussen' kwam er na een jaar camerabewaking niet een meer voor dat predikaat in aan merking. Of alle ZWN-bussen in Zeeland op korte termijn met een camera worden uitgerust is vol gens ZWN-woordvoerder Geerdes in Boskoop de vraag. „Er hangt wel een prijskaartje aan. Het ex periment tot nu toe kreeg van het ministerie van Verkeer en Water staat een fikse bijdrage in het ka der van de speciale veiligheid. Aan de andere kant bespaar je doordat bussen niet zo dikwijls van de weg hoeven te worden ge haald voor reparaties, die op zich zelf ook flink geld kosten." Inmid dels is gebleken dat alleen van het 'kastje' achterin al de nodige pre ventie uitgaat. „Er behoeft niet al tijd per se een camera in te staan, zoals dat ook het geval is bij de kasten langs verkeerswegen waar soms wel en soms niet een camera staat om snelheidsovertredingen vast te leggen. Je zou camera's dus over bussen kunnen laten roule ren. Wat ons betreft is het experi ment geslaagd." Burgemeester fCessen deelt aan alle leden van de wedstrijdploeg van de Hulster brandweer en hun commandanten een stropdas uit. foto camile schelstraete Van onze correspondente Hulst - De wedstrijdgroep van de vrijwillige brandweer Hulst presteert de laatste jaren op hoog niveau. Het behalen van het landskampioenschap in ju ni was voor het gemeentebe stuur reden om de volledige ploeg te huldigen in de centra le hal van het stadskantoor. Zaterdag kregen W. Biesebroek, A. Biesebroek, A. de Nijs, P. de Koning, L. Polfliet, J. Samen, P. de Smit, P. Koster, A. Mandjes, P. Robberechts en T. Pauwels van de wedstrijdploeg en A. de Bock (nu jurylid, maar geruime tijd ook lid van de wedstrijdploeg), onder commandant R. van Damme en commandant A. der Weduwe van burgemeester A. Kessen van Hulst een 'gemeente-stropdas', een das met de afbeelding van de Vos Rey- naerde. Daarnaast waren er veel lovende woorden en dat was te recht. De vrijwillige brandweer neemt vanaf 1975 met een wedstrijd- groep deel aan internationale brandweerwedstrijden. Zaterdag 14 juni won de ploeg van Hulst in Roosendaal de eerste prijs en het landskampioenschap „De ploeg zette toen een record tijd neer die niet snel meer geë venaard zal worden. Het aflegsys- teem in 50,9 seconden en het esta fettesysteem in 73,5 seconden en dan nog eens zonder fouten. De tweede ploeg deed er bijna twintig seconden langer over," aldus een trotse commandant. In voorgaande jaren is de ploeg vijf maal tweede geworden met het minimale verschil van 1 punt. Tussen 6 en 12 juli werd in het Deense Herning de brandweer olympiade gehouden. Toen zette de Hulster formatie eveneens pri ma tijden neer, was Hulst op nieuw de beste Nederlandse ploeg en won Hulst in het eindklassc ment het zilver. Van onze verslaggever Middelburg - Het publiek in Zeeland kan tijdens vier zaterdagen in oktober een eigen reis met openbaar vervoer uitstippelen. 'Maak je eigen reisadvies' is het motto waarmee de ZWN Shop in Middelburg - onderdeel van het Toeristisch Huis Zeeland - men sen hoopt te winnen voor reizen met openbaar vervoer. reiken. Hoe laat de bus bij het station komt en op welke tijd de trein van welk perron vertrekt, enz. enz. Gegevens over prijs en reiskilometers zijn ook te vinden. Al deze informatie kan worden uitgeprint. De ZWN Shop is hiervoor op 4, 11,18 en 25 oktober geopend van 10.00 tot 16.00 uur. Onder leiding van ZWN-mede- werkers kan iemand met de Openbaar Vervoer Reiswijzer uitzoeken hoe men van huis met bus en/of trein kan reizen, naar welke plaats in Nederland dan ook. De computer geeft precies aan hoe laat mensen thuis moeten vertrekken om lopend de dichtst bijzijnde bushalte op tijd te be- IB BH gg§ Wl uw—a SMniiM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7