GNUS
Boeren wachten met smart op regen
1.29
1
0.69
11.95
12.95
DE STEM
Vereniging 'Lekkote gast in paviljoen Westkant
Brandweerploeg gehuldigd
SPETTER: Tardappels rollen zonder beschermend laagje grond de rooimachines en vrachtwagens in
Emm
Sasse wethouder
L. Marquinie (72)
plotseling overleden
in bussen lijndienst
Passagier kan eigen
reis uitstippelen
wm
KAAS
KIKTE GELDERSE
BOLLETJE naturel
OENFILET
TJ0Y
Oud-bokskampioen drukt nu handjes
AGERIJ
A5
I terneuzen - Veel aardappel
telers in Zuidwest-Nederland
wachten met smart op een
fikse regenbui. Een enigszins
natte akker staat er borg voor
dat bij het oogsten veel min
der schade aan de aardappels
optreedt dan nu het geval is.
Door de uitstekende structuur
van de grond komen aardappels
momenteel zonder een spoortje
d via de oogstmachines op
transportbanden en in
am nu
am nu I ivv
am nu
VLEES
i^ü5 nü
nu
0114-313016
Verkeersdode
bij Biezelinge
Dertig maanden
eel voor ontucht
met stiefdochter
Sleep vaart-fanaten vieren lustrum volgend jaar in Terneuzen
Tijdens voetbalwedstrijd Corn Boys
ZWN-chauffeurs enthousiast
13.30 TOT 18.00 UUR.
Zeeland
11111
MAANDAG 29 SEPTEMBER 1997
Lan onze verslaggever
vrachtwagens om te worden
weggevoerd.
„Aardappels zijn zeer kwets
baar. Je moet ze eigenlijk behan
delen als eieren," zegt een land
bouwer uit Cadzand.
„Als je ze oogst met nog een
beetje grond erop ontstaat min
der schade, de grond werkt als
een soort kussen als de aardap
pelen op elkaar vallen. Nu vallen
de piepers een aantal keren van
een paar meter hoogte op elkaar
en butsen. Je kunt het vergelij
ken met een blauwe plek die ont
staat als je jezelf ergens tegen
stoot. Wij noemen de schade aan
die aardappels dan ook stoot-
blauw."
Proefoogsten op diverse bedrij
ven hebben aangetoond dat 25
tot 50 procent stootblauw geen
uitzondering is.
Een fikse schadepost voor de be
trokken boer, want zo'n partij
kan door de aardappelverwer-
kende industrie geweigerd wor
den.
„Dan moet men de veevoeder-
markt op, waar veel minder be
taald wordt. Of ze moeten afge
zet worden in gebieden waar de
huisvrouw bereid is wat dikker
te schillen dan wij doen," zegt
aan andere landbouwer. „Jam
mer, want de aardappels hebben
dit jaar, dankzij de goede groei-
omstandigheden grote hoeveel
heden zetmeel gevormd. Ze zijn
kwalitatief uitstekend, maar je
moet ze wel ongeschonden uit de
grond krijgen."
Landbouwers die hun partijen
aardappelen zelf opslaan om ze,
als de prijs goed is, van de hand
te doen, krabben zich duchtig
achter de oren over de vraag
wanneer te oogsten. Dat zo
'schoon' geoogst kan worden
komt door de moderne oogstma
chines. „Eigenlijk zou je nu die
oude machines van twintig jaar
terug moeten hebben, die namen
altijd wel de nodige hoeveelheid
grond mee."
Beregening van de aardappel
velden kan een oplossing zijn.
Tien millimeter water is vol
doende om veilig te kunnen oog
sten. Maar niet elk akkerbouw
bedrijf is uitgerust met een bere-
geningsinstallatie. Ook al niet
omdat in Zeeland op diverse
plaatsen het grondwater brak,
tot zelfs zout is. De akker met
een giertank besproeien met op
pervlaktewater werkt ook. „Er is
niet zoveel nodig, een centimeter
water is genoeg."
Wachten op natter weer brengt
ook risico's met zich mee. Er kan
wel eens te veel van het goede
regen komen. „Eigenlijk is het
kiezen uit twee kwaden," zo
werd zaterdag gezegd.
IJ&95
druk- en zetfouten voorbehouden
Van onze verslaggeefster
Goes - De 63-jarige F. de Vos
uit Arcen is zondag door een
verkeersongeval op de A58
bij Biezelinge overleden.
De politie vermoedt dat de man
rond 11.00 uur vrij langzaam
op de snelweg. Zijn auto
werd vanachter aangereden door
een personenauto, bestuurd door
een 25-jarige man uit 's Heeren-
hoek. Diens auto belandde in een
sloot,
De auto van het slachtoffer uit
Arcen kwam na de botsing
schuin op de weg terecht en is
daar voor een tweede keer aan
gereden, ditmaal door een 28-ja-
rige automobilist uit Lewedorp.
De man uit Arcen is met ernstige
verwondingen door een trauma-
helikopter overgebracht naar
het Ziekenhuis Dijkzigt in Rot
terdam, waar hij enkele uren la
ter overleed.
De automobilisten uit 's Heeren-
loek en Lewedorp bleven nage
noeg ongedeerd.
AT* ft-v
Van onze rechtbankmedewerker
[Middelburg - De 51-jarige
|,B. uit Rotterdam, die des-
ijds in St.Maartensdijk
wonde, is door de rechtbank
i Middelburg na een eis van
drie jaar celstraf veroordeeld
Hot dertig maanden cel.
werd er van verdacht in de pe
riode 1 december 1991 tot en met
augustus 1994 ettelijke keren zijn
stiefdochter te hebben verkracht.
Ook zou hij regelmatig ontucht
met haar hebben gepleegd.
De zaak kwam augustus 1995 aan
iet rollen toen het meisje het aan
een vriendinnetje vertelde, die
'et op haar beurt weer aan de
schoolmeester doorgaf. Toen het
sexuele misbruik met het meisje
legon was zij acht jaar. De man,
ïe in 1987 al eens is veroordeeld
"egens een zedendelict, ontkent
iverigens alles.
Van onze verslaggever
Oost-Souburg/Sas van Gent - Tijdens het bijwonen van de
voetbalwedstrijd Jong Ambon-Corn Boys is wethouder L.
Marquinie (72 jaar) van Sas van Gent - tevens jarenlang
voorzitter van Corn Boys - zondagmiddag in Oost-Souburg
plotseling overleden.
De wedstrijd is wel uitgespeeld,
de eindstand was 2-2.
Met het heengaan van de heer
Marquinie verliest Sas van Gent
een van zijn meest markante fi
guren. Bijna vier perioden lang
maakte hij deel uit van het da
gelijks gemeentebestuur. Te
recht werd hij omschreven als
het boegbeeld van de gemeente.
Er is bijna geen samenwer
kingsverband in Zeeuws-
Vlaanderen te noemen of Mar
quinie droeg daarin als be
stuurslid, namens de gemeente
Sas van Gent, zijn steentje bij.
Zijn langdurige ervaring maak
te hem een vraagbaak voor ie
dereen en iemand waar je in de
Kanaal-gemeente bijna niet
omheen kon.
Doet iedereen na zijn pensione
ring een stapje terug, voor Mar
quinie was indertijd zijn vertrek
bij het toenmalig Arbeidsbu
reau in Terneuzen alleen maar
aanleiding er op politiek-be-
stuurlijk terrein een stapje ex
tra bij te zetten. Nog onlangs
maakte hij kenbaar opnieuw
aan het hoofd van de groepering
Gemeentebelangen Groot-Sas
de komende raadsverkiezingen
in te gaan. „Het leek wel of het
niet op kon," zei gisteravond
een verslagen burgemeester Jo
ke van Rest. Zijn plotselinge
heengaan kon zij nog niet be
vatten. „Elf jaar lang heb ik sa
men met hem het lief en leed der
gemeente gedragen. Steeds uit-
L. Marquinie ...het boeg
beeld van Sas van Gent
foto archief de stem
gaande van de idee: wat kunnen
we voor Sas van Gent doen. Na
tuurlijk betekent zijn heengaan
op de eerste plaats een enorm
verlies voor zijn directe familie,
die hem altijd heeft gesteund in
zijn werk voor de gemeente.
Maar ook voor ons, de gemeen
schap Sas van Gent, laat hij een
enorme leegte achter. Wij zullen
hem missen."
Gisteravond was nog niet be
kend waar en wanneer de be
grafenis of crematie van Mar
quinie zal plaatsvinden.
;l8 Dl r» ffil
%)>lnl*,T
Mist maakte het af en toe moeilijk om iets te zien van de demonstraties die vier grote sleepbedrijven op de Westerschelde, ter hoogte van de oude veerhaven van Ter
neuzen, gaven. foto camile schelstraete
Van onze correspondent
Terneuzen - 'Lekko', de ver
eniging van belangstellen
den voor de sleepvaart hield
zaterdag een geslaagde bij
eenkomst in paviljoen West
kant in Terneuzen. Hoogte
punt van deze dag was een
vlootshow op de Wester
schelde, door de samenwer
kende sleepdiensten.
De term Lekko is een interna
tionale kreet die voor ingewij
den de verbasterde vorm is van
het Engelse 'lets go' ofwel 'tros
sen los'. De vereniging bestaat
22 jaar en heeft als doel mensen
in contact te brengen, die geïn
teresseerd zijn in de sleepvaart.
De vereniging houdt maande
lijks informatiedagen en kwam
zaterdag voor de vierde keer
naar Terneuzen.
Lekko had een maritieme beurs
ingericht met onder meer een
druk bezocht ruilbeurs. Zwart
wit en kleurenfoto's van sleep
boten uit de hele wereld gingen
over en weer bij de verzame
laars. Een stand met opnieuw
uitgebrachte kartonnen bouw
platen deed goede zaken. Op
een grootbeeld-televie was de
berging van de gastanker Eeklo,
op de Westerschelde, te zien.
Maar liefst zestien sleepboten
waren nodig om die tanker vlot
te trekken.
De hele zaal was opgesierd met
statische- en vaarmodellen van
sleepboten, ter beschikking ge
steld door scheepsmodelbouw
vereniging Zuid-Zuidwest. F.
de Pauw showde een openge
werkt model van een sleepboot.
Verder waren er twee modellen
van sleepboot De Leie. Een van
voor en één van na de verbou
wing.
Om 13.00 uur begon er een
vlootshow door de drie grote
sleepvaartbedrijven uit Terneu
zen, Multraship, de Unie van
Redding en Sleepdienst en Wil
lem Muller. Smit uit Vlissingen
wilde niet achterblijven en trad
als vierde aan.
De boten gaven op de Wester
schelde een blusdemonstratie,
verder kon er een vaartochtje
gemaakt worden en waren de
schepen te bezichtingen. Jam
mer dat de dichte mist letterlijk
roet in het eten gooide.
„Volgend jaar vieren we het
eerste lustrum in Terneuzen.
We gaan daar iets bijzonders
van maken," aldus J. Hoogste-
ger van de vereniging Lekko.
Van onze verslaggever
Middelburg/Boskoop - Door bussen uit te rusten met videoca
mera's nemen vandalisme, agressie en criminaliteit, met name
het zakkenrollen, aanmerkelijk af. Dit blijkt uit een experi
ment van streekvervoerbedrijf Zuidwest-Nederland (ZWN),
dat afgelopen jaar in honderd bussen camera's had geïnstal
leerd.
Klem en elegant. Zo oogde zondagmiddag Regilio Tuur, oud-wereldkampioen boksen en tegen
woordig naamgever van een succesvolle herenmode-lijn. Wie hem gistermiddag, voorkomend en
andachtig luisterend, zag staan tussen 'boomlange' Terneuzenaars, zag op het eerste gezicht niet
e nardslaande bokser die zesmaal een wereldtitel wist te behouden. Van de 47 partijen die hij als
Vin/\SWna^ k°kste won hij er 43. Op het hoogtepunt van zijn carrière, hij bezat nog steeds de
A-wereldtitel, nam hij enige tijd geleden afscheid. Met dezelfde energie als tijdens de sport-
oamere heeft hij zich nu in het modewereldje gestort.
uur kwam naar Terneuzen ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van modezaak Wout Ca-
'als en verschafte daarbij vrijblijvend adviezen over de aanschaf van een naar hem vernoemd
osuum- foto camile schelstraete
Tijdens het experiment werd ook
met een dergelijke bus in Zeeland
gereden. De betrokken chauffeurs
waren zeer positief. Zij zijn er
zonder meer voorstander van een
camera te plaatsen in risico-bus
sen, waarbij zij de zogenaamde
disco-bus uit Kloosterzande als
voorbeeld aanhalen. Die wordt
binnen Zeeuwse ZWN-kringen als
een 'regelrechte ramp' be
schouwd. „Wij hebben een ver
voersplicht dus je moet iedereen
meenemen. Maar als je ziet wat er
soms wordt vernield: tl-balken die
door de bus zijn gesmeten, stoel
leuningen die zijn losgetrapt, een
mes in de bekleding of bekladdin
gen door graffiti. Zo'n camera
achter in de bus legt alles vast en
dan is het simpel daders op te spo
ren. De camera zelf is door de
chauffeur goed in de gaten te hou
den. Is die voorwerp van vandalis
me dan kun je als chauffeur snel
maatregelen nemen. Wat mij be
treft mag dat ding er direct in,"
zegt een van de chauffeurs.
Zover is het nog lang niet, zegt
ZWN-woordvoerder Geerdes in
Boskoop. Na het aantoonbare suc
ces van een camera in de honderd
bussen - reizigers wanen zich ook
veel veiliger- wordt het experi
ment voortgezet in nog eens twee
honderd bussen. In welke bussen
de voorziening komt hangt ook af
van de aanwijzingen van ZWN-
chauffeurs. En met succes. Van de
door hen vorig jaar aangewezen
'probleembussen' kwam er na een
jaar camerabewaking niet een
meer voor dat predikaat in aan
merking. Of alle ZWN-bussen in
Zeeland op korte termijn met een
camera worden uitgerust is vol
gens ZWN-woordvoerder Geerdes
in Boskoop de vraag. „Er hangt
wel een prijskaartje aan. Het ex
periment tot nu toe kreeg van het
ministerie van Verkeer en Water
staat een fikse bijdrage in het ka
der van de speciale veiligheid.
Aan de andere kant bespaar je
doordat bussen niet zo dikwijls
van de weg hoeven te worden ge
haald voor reparaties, die op zich
zelf ook flink geld kosten." Inmid
dels is gebleken dat alleen van het
'kastje' achterin al de nodige pre
ventie uitgaat. „Er behoeft niet al
tijd per se een camera in te staan,
zoals dat ook het geval is bij de
kasten langs verkeerswegen waar
soms wel en soms niet een camera
staat om snelheidsovertredingen
vast te leggen. Je zou camera's dus
over bussen kunnen laten roule
ren. Wat ons betreft is het experi
ment geslaagd."
Burgemeester fCessen deelt aan alle leden van de wedstrijdploeg van de Hulster brandweer en hun
commandanten een stropdas uit. foto camile schelstraete
Van onze correspondente
Hulst - De wedstrijdgroep van
de vrijwillige brandweer Hulst
presteert de laatste jaren op
hoog niveau. Het behalen van
het landskampioenschap in ju
ni was voor het gemeentebe
stuur reden om de volledige
ploeg te huldigen in de centra
le hal van het stadskantoor.
Zaterdag kregen W. Biesebroek,
A. Biesebroek, A. de Nijs, P. de
Koning, L. Polfliet, J. Samen, P.
de Smit, P. Koster, A. Mandjes, P.
Robberechts en T. Pauwels van de
wedstrijdploeg en A. de Bock (nu
jurylid, maar geruime tijd ook lid
van de wedstrijdploeg), onder
commandant R. van Damme en
commandant A. der Weduwe van
burgemeester A. Kessen van Hulst
een 'gemeente-stropdas', een das
met de afbeelding van de Vos Rey-
naerde. Daarnaast waren er veel
lovende woorden en dat was te
recht.
De vrijwillige brandweer neemt
vanaf 1975 met een wedstrijd-
groep deel aan internationale
brandweerwedstrijden. Zaterdag
14 juni won de ploeg van Hulst in
Roosendaal de eerste prijs en het
landskampioenschap
„De ploeg zette toen een record
tijd neer die niet snel meer geë
venaard zal worden. Het aflegsys-
teem in 50,9 seconden en het esta
fettesysteem in 73,5 seconden en
dan nog eens zonder fouten. De
tweede ploeg deed er bijna twintig
seconden langer over," aldus een
trotse commandant.
In voorgaande jaren is de ploeg
vijf maal tweede geworden met
het minimale verschil van 1 punt.
Tussen 6 en 12 juli werd in het
Deense Herning de brandweer
olympiade gehouden. Toen zette
de Hulster formatie eveneens pri
ma tijden neer, was Hulst op
nieuw de beste Nederlandse ploeg
en won Hulst in het eindklassc
ment het zilver.
Van onze verslaggever
Middelburg - Het publiek in Zeeland kan tijdens vier zaterdagen
in oktober een eigen reis met openbaar vervoer uitstippelen.
'Maak je eigen reisadvies' is het motto waarmee de ZWN Shop in
Middelburg - onderdeel van het Toeristisch Huis Zeeland - men
sen hoopt te winnen voor reizen met openbaar vervoer.
reiken. Hoe laat de bus bij het
station komt en op welke tijd de
trein van welk perron vertrekt,
enz. enz. Gegevens over prijs en
reiskilometers zijn ook te vinden.
Al deze informatie kan worden
uitgeprint.
De ZWN Shop is hiervoor op 4,
11,18 en 25 oktober geopend van
10.00 tot 16.00 uur.
Onder leiding van ZWN-mede-
werkers kan iemand met de
Openbaar Vervoer Reiswijzer
uitzoeken hoe men van huis met
bus en/of trein kan reizen, naar
welke plaats in Nederland dan
ook. De computer geeft precies
aan hoe laat mensen thuis moeten
vertrekken om lopend de dichtst
bijzijnde bushalte op tijd te be-
IB
BH
gg§
Wl
uw—a
SMniiM