Cj id! DESTEM De Heideroosjes nu zonder poep en pies Van Romein tot superstar Vierde cd 'Kung-Fu' is de meligheid voorbij n 'Ik ben gaan gelovei dat ik moet geloven mmsuÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊsm Eerste Bredase Koorlezing over de afbeelding van Jezus Otten houdt Louis Paul Boon-lezing lTd Inschrijving Christina Concours „We hebben geen puis ten meer." Daarmee on derstrepen zanger Marco Roelofs en bassist Fred Houben dat zij en de an dere Heideroosjes einde lijk volwassen zijn ge worden. Dus is hun bin nenkort te verschijnen vierde cd Kung-Fu de meligheid voorbij. Roe lofs: „We zijn eindelijk wakker geworden, het lieve en naïeve is er wel af." Door Guuz Hoogaerts Marco Roelofs: „Toen we met De Heideroosjes begonnen waren we zestien, en toen dachten we dat we met z'n viertjes de wereld wel konden veranderen. Zet ons maar op de stoel van Lubbers, dan la ten we wel even zien hoe het moet, dat idee. Ik werd lid van Greenpeace, van de Bont voor Dieren, van het anti-stierenvech terscomité en het zou allemaal anders worden. Niet dus." Fred Houben: „Vijf jaar geleden liep ik nog in elke linkse mars mee die werd georganiseerd. Nu ben ik 23 en lang niet meer zo rood. Als je ouder wordt, ga je de dingen steeds meer relativeren." Marco: „Ik ben nu alleen nog lid van Amnesty International." Popfestivals De Heideroosjes zijn nu, zeven jaar na de oprichting van de band, allemaal 23 jaar. Van een onbetekenend 'kutgroepje uit Limburg' (uitspraak van Marco ooit op Pinkpop) vult het punken- de viertal uit Horst momenteel moeiteloos iedere concertzaal in Nederland. Op hun palmares prij ken meer dan 65.000 verkochte cd's en optredens op vrijwel alle belangrijke popfestivals in Ne derland. Niet dat ze op vorige platen geen mening hadden, maar melige liedjes als Ze smelten de Paashaas, Fuck the New Kids on the Block en Teringtyfustakke- trut trokken veel meer aandacht. Op Kung-Fu geen flauwekul meer, Marco zingt nu over zijn angst voor de dood, over vervlo- In het Oorlogs- en verzetsmuseum in Overloon werd begin deze maand een clip opgenomen voor het Heideroosjes-lied "Wurst und Ka- se'. FOTO LÉ GIESEN gen idealen, over kinderverkracfi.- en Duitsland. ïn november gaan tingen, over de oorlog in het voor- we trouwens op tournee door malig Joegoslavië en over Duffs"""Duitsland, samèn mef' Terrorg- Nederlandse verhoudingen. Duitsers Wurst und Kase gaat over die Wiedergutmachung, en is tevens de eerste single. Marco: „Een to tally uncool onderwerp natuur lijk, maar toch tof dat de platen maatschappij het aandurft om met dit nummer de plaat te pro moten. Ik heb het nummer ge schreven omdat ik me enerzijds erger aan de vooroordelen over Duitsers, en omdat we dik be vriend zijn geraakt met The Dai sies. Dat is een Duitse punkband waar we een aantal optredens mee hebben gedaan, in Nederland ruppe. Pretpunks Kung-Fu is een plaat die vooral niet beantwoordt aan de ver wachtingen, menen Marco en Fred. „Ik denk niet dat iemand had gedacht dat wij ook een se rieuze plaat konden maken. De Heideroosjes, dat zijn die pret punks, die zingen over poep en pies, zo staan we bekend. Ik sta nog altijd achter een nummer als Sjonnie en Anita of Klapvee, maar die wilde ik niet meer op onze nieuwe plaat. Dat was te makkelijk, dan zouden we simpel doorborduren op een succesfor- «w gjü>uiu>'/ iiü .„„...nogri mule." Fred: „Kung-Fu is don kerder, en ook een j stujc, harder iïan4de 'vórige platen. Dit is'onze eerste cd die ik trots tussen de rest van mijn collectie durf te zet ten." De titel Kung-Fu is niet zomaar gekozen. Marco: „Achter iedere beweging in karate en andere oosterse vechtsporten zit een ge dachte, een reden. De rust en de agressie zorgen voor balans in je leven. Zo staan wij ook op het po dium, door wild op en neer te springen en op instrumenten te hakken komen we in het reine met onszelf. Het is een soort the rapie." In een adem daarachter- aan: „Maar als ik het podium ruik, voel ik me weer zestien. Dan heb ik geen fax, geen computer en geen mobiele telefoon, dan wil ik raggeijpn £cJjj£gu,wen.rfl Vrienden Everybody Loves Me Everybo dy Hates Me is een uiterst gemeen klinkend nummer, waarin de gi taar als een tandartsboor in je trommelvlies peutert. In het lied verbaast Marco zich over de vele vrienden die hij plotseling schijnt te hebben. „Dat meisjes zonder mij echt te kennen me hele expli ciete liefdesverklaringen sturen, daar begrijp ik niets van. Ik ben helemaal niet perfect, ik laat bij voorbeeld hele dikke scheten in bed." Fred: „En in de bus op weg naar een optreden." Marco: „Vo rig jaar speelden we in een bom vol Tivoli in Utrecht, duizend Door Hans Rooseboom Breda - „Rond het afbeelden van Chris tus is het rumoer nooit verstomd ge weest," zegt dr. Jan van Laarhoven. Hij is directeur van het Bijbels Openlucht museum bij Nijmegen, en kenner bij uitstek van de beeldtaal van de christe lijke kunst. Jan van Laarhoven is uitgenodigd om van avond de eerste Koorlezing in de Grote of Onze Lieve Vrouwe Kerk in Breda te hou den. Het is de bedoeling om met deze Koor lezing een traditie in gang te zetten. Het onderwerp van de lezing is 'het beeld van Jezus in de loop der eeuwen'. „In de eer ste drie eeuwen was het afbeelden van Christus taboe," aldus Van Laarhoven. „Net als in het jodendom en later in de is lam waren afbeeldingen van God, mensen en dieren verboden." Maar drie eeuwen na Christus' dood hief de kerk, inmiddels staatskerk van het Romein se Rijk, het taboe op en gaf toestemming om de Verlosser af te beelden. Het argument was dat je met plaatjes het geloof gemakke lijker kon verbreiden onder analfabeten. „Maar het probleem was dat niemand een idee had hoe hij eruit had gezien. De oudste Christus-figuren tonen dus een jongeman uit de Romeinse wereld, een baardloze jon geman met krullend haar." Lijkdoeken Al vrij snel, na twee eeuwen, ontwikkelde zich het Christus-beeld zoals wij dat nu nog kennen. „De Jezus met lang sluik haar en een ringbaardje is ontstaan toen voorstan ders in de afbeeldingstrijd met allerhande lijkdoeken kwamen aanzetten. De lijkwade van Turijn, van Veronica, er waren er nog veel meer. Die doeken kwamen allemaal uit Palestina, en mannen uit Palestina zagen er nu eenmaal zo uit. Of die doeken nu wel of niet de beeltenis van Christus laten zien, zijn uiterlijk is op deze doeken gebaseerd. Het is aannemelijk dat Christus als type er heeft uitgezien zoals in de traditionele weergave. Maar van de vorm van zijn neus e.d. weten wij niets." In de oostelijke kerk (Byzantium) bleef ove rigens nog lang felle tegenstand tegen af beeldingen van Christus bestaan. Het By zantijns iconoclasme (beeldenstorm) was verschrikkelijk. Alle afbeeldingen werden een paar eeuwen lang verboden, bestaande beelden werden vernietigd. „Onze Beelden storm in Nederland was een storm in een glas water vergeleken bij het Byzantijns iconoclasme," aldus Jan van Laarhoven. Fasen Van Laarhoven wijst in de geschiedenis van het Christusbeeld een aantal fasen aan: Na een paar eeuwen 'Romeinse' Jezus ont stond het traditionele Jezusbeeld dat stand heeft gehouden tot en met de musical Jesus Christ Superstar. In de tijd van Karei de Grote (rond 800) werd de kerk beheerst door de grote Apoca lyps en werd Christus meer als God dan als mens afgebeeld. Sint Franciscus heeft een enorme invloed gehad op het Christus-beeld. Franciscus heeft Christus soberder en devoter gemaakt. De Reformatie en de Contrareformatie hebben het hunne bijgedragen in de ont wikkeling van het Christusbeeld. In de Con trareformatie (Barok) ontstond er in de kerk kritiek op de overdreven rijkdom van de ge bruikte materialen en op het eveneens over dreven realisme van de uitbeelding. De veranderingen in de afbeelding gelden vaak niet het uiterlijk van Christus, niet zijn gezicht en algemene gestalte, maar de context, de ambiance. Bovendien wordt er bij het voortschrijden der eeuwen meer werk gemaakt van de gelaats-uitdrukking. De psychologie deed zijn intrede. „In de 19e eeuw werden afbeeldingen van het Heilig Hart van Christus populair. De Christus met het Heilig Hart werd een sym bool van goddelijke liefde die boven alle partijen zou staan in een tijd van grote so ciale onrust. Vanaf het einde van de 19e eeuw sprak men ook over Christus Koning," aldus Jan van Laarhoven. Kruisje Is er op dit moment een 'officiële' Christus voorstelling van het Vaticaan? „Moeilijk te zeggen. Misschien het kruisje dat bezoekers van de pauselijke audiëntie krijgen. Dat kruisje heeft hetzelfde Christusbeeld dat de paus op zijn staf draagt. Dat beeld is tege lijkertijd realistisch en expressionistisch. Maar misschien is de christus van deze tijd wel die Braziliaanse Christus die het Vati caan heeft aangewezen als dé christus voor het jaar 2000. Een lichtbruine Jezus, aan vaardbaar voor de hele wereld." Jan van Laarhoven werd in 1950 in Hilva- renbeek geboren. Hij studeerde kunstge schiedenis, archeologie en museologie. Na als conservator bij het Noordbrabants Mu seum in Den Bosch en als directeur van het Helmonds Gemeentemuseum te hebben ge werkt, is Van Laarhoven thans directeur van het Bijbels Openluchtmuseum in de Heilig Landstichting ten zuiden van Nijme gen. 'De beeldtaal van de Christelijke Kunst'. Eerste Koorlezing in de Grote Kerk van Breda, door dr. Jan van Laarhoven, vanavond, aanvang 20.00 uur, toegang 7,50. Kopieën van de Christus van Thorwaldsen (1830) vonden tot ver in de 20e eeuw hun weg naar kerken en huiskamers. MAANDAG 29 SEPTEMBER 1997 jESTEM NEDERLAND 1 Willem Jan Otten: Het gaat niet om of iets waar is ik wil dat iets waar is.' maar man voor het podium die hele maal uit hun dak gingen. Twee dagen later ging ik hier in Horst naar een band kijken die De Hei deroosjes uitmaakten voor com merciële kutpunks. Terwijl ik die jongens nog nooit van mijn leven heb gesproken. Maar ze weten blijkbaar precies wie ik ben en hoe ik in het leven sta. Belache lijk." Doodgaan Op Fifi staat het nummer Collect Call to God, een even woedend als hartverscheurend lied over de tragische dood van een vriend. Die overleed op jonge leeftijd aan kanker, en Marco roept God zelf ter verantwoording. De combina tie religie/doodgaan komt op Kung-Fu nog veej explicieter aan bod in onder meer Dood zijn: „God is dood en Allah ook, kijk maar om je heen. En als ze nooit hebben bestaan dan geloof ik dat meteen. De zin van het leven is net zo zinloos als de zin van de dood. En dood zijn, dat lijkt me zo verdomde saai," zingt Roelofs. Is de zanger bang voor de dood? „De dood is iets wat ik niet kan bevatten, en daarom ben ik er bang voor. De katholieke kerk biedt ook al geen uitkomst, heb ik gemerkt. Net als het boeddhisme, de islam en de hare krishna. En als er geen hemel is, wat dan? Dan lig je daar maar in je kist, en dat lijkt me zo ongelooflijk vervelend. Ik wil ook helemaal niet dood, al thans, nu nog niet. Ik vermaak me hier uitstekend.- f j||r Ontnuchterend In Dood zijn vraagt Marco zich ook af hoe lang het zal duren voordat hij niet meer gemist zal worden. „Jahaa, de wereld kan natuurlijk het beste maar vergaan als ik dood ben. Dat willen we toch allemaal? Er moet straks da gelijks iemand naar mijn graf ko men." Serieuzer: „Ik kan de we reld niet veranderen, dat was een ontnuchterende ervaring. Nu wil ik alleen maar goed zijn voor de mensen om mij heen." En dan in eens, zomaar, toch nog, blijkt de zanger onverbeterlijk: „En als ie dereen dat nou zou doen, dan zou de wereld er een stuk beter uit- j ou FOTO DE STEM/BEN J! J gg WV IA/ vv U-U.I/ CC-l/O LOUU./ I/OTUIU Ut iltlW De auteur Willem Jan Otten (45) houdt vrijdag 31 tober in de KUB in Tilburg de L.R Boonlezing 19) Onder de titel De fuik van Pascal gaat hij in op de relatie tussen literatuur en tragedie, theater en loof. Door Jace van de Ven Willem Jan Otten werd opgevoed in een gezin zonder God, maar is de afgelopen jaren blijkens zijn li teratuur steeds verder de fuik van het geloof ingezwommen. Zijn vrouw, de schrijfster Vonne van der Meer, liet zich katholiek do pen. Otten zelf 'stribbelt nog te gen', maar gaat zondags naar de kerk en voelt zich daar thuis. Vrijdag 3 oktober om 20.00 uur houdt Willem Jan Otten in de aula van de KUB in Tilburg de L.P. Boonlezing 1997. Boon was een anti-clericaal bij uitstek, maar hij zou Otten moeilijk hebben kun nen zien als een van de kwezels te gen wie hij zich afzette. Otten is niet de zoveelste blije EO'er of wazige New Age-figuur, hij is een onafhankelijk denker die vragen stelt bij de 'redelijkheid' van onze tijden. „Ik heb het gevoel dat ik bezig ben met iets wat enkele decennia lang sjqnitöSjweakbaar was. «Be eerste generatie die in knallende rijkdom was opgegroeid hield .zich zijde lings wel bezig met zijns- en zins- vragen, maar bracht die nooit in verband met het lijden van de mens. Rationalisme en redelijk heid zouden alles oplossen. Demo nen en taboes bestonden niet meer, de wetenschap zou overal een antwoord op geven. Met de medische wetenschap bijvoor beeld zou je op den duur alles op lossen". „Maar heeft de medische weten schap de doodsangst opgelost? En is het niet goed om vragen te stel len over euthanasie in plaats van iemand de pil van Drion te geven en verder nergens meer over pra ten?". Otten wijst op de discussie die in 1993 in Nederland gaande was aangaande de bewuste zelfmoord van Adriaan Venema. „Iedereen had het over de redelijkheid van de doodwens, over zelfmoord als uitkomst van een rationeel be sluitvormingsproces, maar er is altijd een 'maar', een 'als', een 'en toch' tegen te werpen". Oordeel In zijn roman Ons mankeert niets uit 1994 kwam Willem Jan Otten terug op deze problematiek. Huis arts Justus krijgt te maken met de zelfmoord van zijn voorganger. Wat doe je als je weet dat iemand dood wil, is de centrale vraag. Jus tus talmt en laat na om te hande len. Dat brengt naast alle afwe gingen in redelijkheid een schuld gevoel teweeg en na alle oordelen overwogen te hebben, richt Justus zich tot een oordeel ergens anders. En dat is nou precies iets wat Ot ten zelf ook niet schuwt. „Wij be schermen ons tegen het licht," zegt hij in zijn L.P. Boonlezing. „Want wat we te beschermen heb ben in onze naoorlogse verzor gingsstaat is de oplossingencul- tuur waarin we volwassen hebben zien te worden, en die ons, al ver zekerende en vrijwarende en ons bradend in de illussie dat we zelf de goden zijn, en ons lot in eigen hand hebben, banger maakt dan, wie weet, ooit tevoren". „Ik ben gaan geloven dat ik moet geloven," zegt Otten. En hij be doelt daarmee dat hij zich bewust is geworden van machten die gro ter zijn dan hijzelf. In navolging van de filosoof Pascal, die volgens Otten in een al even zelfgenoegza me tijd leefde als wij, vindt hij een volslagen rationalisme niet meer dan ijdeltuiterij. „Rationalisme dat uiteindelijk ten overstaan van het lijden, niets anders heeft te zeggen dan dat het zinloos is". Morgenavond gaat in de Amster damse Stadsschouwburg De nacht van de Pauw in prenj Willem Jans Otten nieuwe ton stuk. Het borduurt verder op problematiek die in Ons mank niets aangesneden werd. „Maar het gaat verder. Het niet alleen over zelfmoord, i ook over wederopstanding, gaat over een ex-vader die trouwd is met een vrouw die zo oud is als zijn zoon zou zijn die niet op zijn zeventiende zi moord had gepleeg zoon, krijgt de ex-vader eenlt Zeven jaar na diens dood? Is een echte brief? Opent hij hem? Otten wil het hele verloop nieuwe stuk niet verldippftos maar duidelijk is wel datdeiij onder meer aanleiding woidt een confrontatie tussen ex-i ex-vrouw, waarbij vragen o schuld en onsterfelijkheid kerende elementen zijn. Vakman Vorig seizoen bracht Het Ton Speelt, het geaetefaap-'van Croiset, een reprise van sneeuw, Ottens. tweede,, sfiii' 1983. Het bleek nog kend als toen. Otten is Mus dan ook een vakman. „De bi acht jaar dat hij als toneeM bij Vrij Nederland werkzaam heb ik altijd gezien als ding tot toneelschrijver. Daarl ik nooit een geheim van gaai Daarom ging ik ook naar repetities en productieprocessen" het geloof in personages c ik wil dat iets waar is". journaal Get the picture (herh) Ontbijt-TV journaal Lalala live (herh) Spoorloos (herh) Werelden: Land zonder (herh) Dokument: Politiepastor Service uur (tot 12.19) Het Nederlands Film '97 (herh) Jos op 1. middagmagazine Alles kits met De Transi enge dierenwinkel; 17.18 17.33 Alles kits kwis Growing Pains, comedy Get the Picture Willem Wever Waku waku, spelletje Journaal Netwerk, actualiteitenrubr Weeroverzicht Opsporing verzocht Tussen kunst en kitsch Dokument: Veroordeeld tage-serie (herh) 44 Miniatuur 49 Cheers, comedy (herh) 14 Het Nederlands Film F '97 (tot 00.29) NEDERLAND 2 0.00 Huisje boompje beestje .00 Scene in English (tot 11.31 3.00 Journaal 3,05 (TT) NOS-Studio sport (he 4,45 Te huur (huren in de prak 1,00 Spreekuur 5.54 PP: Uitzending SP 6.00 Journaal 6,09 Ik Mik Loreland 6.30 De ark van Stekeltje 6.55 Profiles of Nature, docur re: De wasberen (TT) 2Vandaag, actualiteit! om 17.30 en 18.00 Journaal Sportjournaal en vanaf Hoofdpunten uit het nieu volgd door het weer Meer tuinplezier, magazin Onder de hamer, serie waa veilinghuis en -meester staan Ik ben je moeder niet con Kidnapping in the Fami film Diagnose kanker, Inforn documentaireserie Studio NOS Journaal Een groeiend bedrijf (tot 7.29 9.59 0.31 NEDERLAND 3 2.00 Journaal 2.07 MiddagEditie 1.00 Journaal 108 Kassa (herh) 3.39 The Full Wax (herh) 4.05 ZaterdagavondLINGO (her 4.27 Buitenhof (herh) 5.22 Per seconde wijzer (herh) 5.47 A Day that shook the BELGIË FRANS 1 2.05 Autovision, magazine 12.30 landises 12.50 Nieuws 13.25 Té Wat Otten mateloos interessea®3.30 Freunde fürs Leben, serie 14 dat de irrealiteit van theater! ,j Megaa documentaire 15.10 La gevoel van realiteit kan oproeg >rje Vallerysthal, documentaire, dat intenser is dan de zelf. „Nu ik in mijn werk de cMfolitieserie 17.30 The^Streets of San ke religie aan het aansnijden l zie ik veel overeenkomsten te wo, misdaadserie 18.30 Region 8.50 Cartes sur table, magazine 19 uotidien des sports 19.30 Nieuws theaterbezoeker heeft en des ullets over Broadway, Amerikaans! ring van een gelovige. Het omedie uit 1994 van Woody Alle niet om of iets waar is, maar» iianne Wjesti j0j,n Cusac(, en alminteri 21.55 Débat 23.15 ieuws 23.40 Javas, uitgaanstip I Willem Jan Otten; vrijdag 3 oktobr 3.50) 20.00 uur in de aula van de KUB i' burg; L.P. Boonlezing 'De fuikvan^fc cal'; kaarten a 20 bij boekhande organisator Noordbrabants Genoc schap. Van onze verslaggever Den Haag - Tot 1 kan iedereen die een mui instrument én middel» onderwijs volgt, zich schrijven voor Christina Concours. Op 10 en 11 januari vin® voorronde voor Zuid-Ni besten uit de verschiftj theater in Den Haag- ledereen die een insti bespeelt of zingt, or het niveau, mag aan gionale voorronde mi Het motto luidt na® meedoen is belangrijk® winnen. Dat neemt niet dat er bijzondere Pnf worden toegekend, zo®1 reis naar Londen, een op den met Het Brabants kest, een radio-opna® een masterclass. De jury bestaat uit ond®| deren Theo Olof, Wayenberg en Han Aanmelden kan via t» 070-3382151. BELGIË FRANS 2 50 lei bla bla, kindermagazine iléchat 17.55 lei bla bla 18.55 R )ir 19.15 Gourmandises, culinair m e 19.30 Nieuws 20.10 Bullets over ay, Amerikaanse film-komedie ui in Woody Allen met Dianne West usack en Chazz Palminteri 21.50 D la béte 22.10 Laatste nieuws 22. 3s, uitgaanstips 22.45 L'hebdo, eekmagazine 23.10 Cartes sur tab azine (tot 23.25) DUITSLAND 1 '30 Morgenmagazin, ontbijtte het Pn».00 Tagesschau 09.03 ML Mom agazine voor vrouwen 09.45 Bauc thtendgymnastiek 10.00 Tage ',03 Weitspiegel 10.45 Alles was land plaats in Den Boscjijt, juridisch magazine 11.00 Tage ■04 Geld oder Liebe, spelletje ICCor^L -M ma regio'smakenkansopdt' esseschau 13.00 Tagesschau 13.0 eindelijke finale in het® gsmagazin 13.45 Plusminus-News [gesschau 14.03 WunschBox, amus (5-00 Tagesschau 15.15 Abenteuer ls'serie natuurdocumentaires 16.0 f, talkshow 17.00 Tagesschau 17.' int, boulevardmagazine 17.55 Veri serje 18.25 Marienhof, serie Fjja, serie 20.00 Tagesschau 20.15 ands wilde Tiere, serie natuurdoc «fes 21.00 FAKT, magazine 21.4 nn t'chten, serie 22.30 Tagestt 00 Tatort, misdaadserie 00.30 9Mn 00.50 (2W) A Face in the 'elfilm M DUITSLAND 2 S.30 Zie Duitsland 113.45 Die Bier tekenfilmserie 14.10 Sprechtstun Frankenstein, jeugdserie 14.22 JWurnaal 14.30 Mittendrin, mill jzine voor de jeugd 14.55 Theos G j 9secke 15.00 Heute 15.05 Tier- geneeskundig magazine 15.25

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10