Cj id!
DESTEM
De Heideroosjes nu
zonder poep en pies
Van Romein tot superstar
Vierde cd 'Kung-Fu' is de meligheid voorbij
n
'Ik ben gaan gelovei
dat ik moet geloven
mmsuÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊsm
Eerste Bredase Koorlezing over de afbeelding van Jezus
Otten houdt Louis Paul Boon-lezing lTd
Inschrijving
Christina
Concours
„We hebben geen puis
ten meer." Daarmee on
derstrepen zanger Marco
Roelofs en bassist Fred
Houben dat zij en de an
dere Heideroosjes einde
lijk volwassen zijn ge
worden. Dus is hun bin
nenkort te verschijnen
vierde cd Kung-Fu de
meligheid voorbij. Roe
lofs: „We zijn eindelijk
wakker geworden, het
lieve en naïeve is er wel
af."
Door Guuz Hoogaerts
Marco Roelofs: „Toen we met De
Heideroosjes begonnen waren we
zestien, en toen dachten we dat
we met z'n viertjes de wereld wel
konden veranderen. Zet ons maar
op de stoel van Lubbers, dan la
ten we wel even zien hoe het
moet, dat idee. Ik werd lid van
Greenpeace, van de Bont voor
Dieren, van het anti-stierenvech
terscomité en het zou allemaal
anders worden. Niet dus."
Fred Houben: „Vijf jaar geleden
liep ik nog in elke linkse mars
mee die werd georganiseerd. Nu
ben ik 23 en lang niet meer zo
rood. Als je ouder wordt, ga je de
dingen steeds meer relativeren."
Marco: „Ik ben nu alleen nog lid
van Amnesty International."
Popfestivals
De Heideroosjes zijn nu, zeven
jaar na de oprichting van de
band, allemaal 23 jaar. Van een
onbetekenend 'kutgroepje uit
Limburg' (uitspraak van Marco
ooit op Pinkpop) vult het punken-
de viertal uit Horst momenteel
moeiteloos iedere concertzaal in
Nederland. Op hun palmares prij
ken meer dan 65.000 verkochte
cd's en optredens op vrijwel alle
belangrijke popfestivals in Ne
derland. Niet dat ze op vorige
platen geen mening hadden, maar
melige liedjes als Ze smelten de
Paashaas, Fuck the New Kids on
the Block en Teringtyfustakke-
trut trokken veel meer aandacht.
Op Kung-Fu geen flauwekul
meer, Marco zingt nu over zijn
angst voor de dood, over vervlo-
In het Oorlogs- en verzetsmuseum in Overloon werd begin deze maand een clip opgenomen voor het Heideroosjes-lied "Wurst und Ka-
se'. FOTO LÉ GIESEN
gen idealen, over kinderverkracfi.- en Duitsland. ïn november gaan
tingen, over de oorlog in het voor- we trouwens op tournee door
malig Joegoslavië en over Duffs"""Duitsland, samèn mef' Terrorg-
Nederlandse verhoudingen.
Duitsers
Wurst und Kase gaat over die
Wiedergutmachung, en is tevens
de eerste single. Marco: „Een to
tally uncool onderwerp natuur
lijk, maar toch tof dat de platen
maatschappij het aandurft om
met dit nummer de plaat te pro
moten. Ik heb het nummer ge
schreven omdat ik me enerzijds
erger aan de vooroordelen over
Duitsers, en omdat we dik be
vriend zijn geraakt met The Dai
sies. Dat is een Duitse punkband
waar we een aantal optredens
mee hebben gedaan, in Nederland
ruppe.
Pretpunks
Kung-Fu is een plaat die vooral
niet beantwoordt aan de ver
wachtingen, menen Marco en
Fred. „Ik denk niet dat iemand
had gedacht dat wij ook een se
rieuze plaat konden maken. De
Heideroosjes, dat zijn die pret
punks, die zingen over poep en
pies, zo staan we bekend. Ik sta
nog altijd achter een nummer als
Sjonnie en Anita of Klapvee,
maar die wilde ik niet meer op
onze nieuwe plaat. Dat was te
makkelijk, dan zouden we simpel
doorborduren op een succesfor-
«w gjü>uiu>'/ iiü .„„...nogri
mule." Fred: „Kung-Fu is don
kerder, en ook een j stujc, harder
iïan4de 'vórige platen. Dit is'onze
eerste cd die ik trots tussen de
rest van mijn collectie durf te zet
ten."
De titel Kung-Fu is niet zomaar
gekozen. Marco: „Achter iedere
beweging in karate en andere
oosterse vechtsporten zit een ge
dachte, een reden. De rust en de
agressie zorgen voor balans in je
leven. Zo staan wij ook op het po
dium, door wild op en neer te
springen en op instrumenten te
hakken komen we in het reine
met onszelf. Het is een soort the
rapie." In een adem daarachter-
aan: „Maar als ik het podium
ruik, voel ik me weer zestien. Dan
heb ik geen fax, geen computer en
geen mobiele telefoon, dan wil ik
raggeijpn £cJjj£gu,wen.rfl
Vrienden
Everybody Loves Me Everybo
dy Hates Me is een uiterst gemeen
klinkend nummer, waarin de gi
taar als een tandartsboor in je
trommelvlies peutert. In het lied
verbaast Marco zich over de vele
vrienden die hij plotseling schijnt
te hebben. „Dat meisjes zonder
mij echt te kennen me hele expli
ciete liefdesverklaringen sturen,
daar begrijp ik niets van. Ik ben
helemaal niet perfect, ik laat bij
voorbeeld hele dikke scheten in
bed." Fred: „En in de bus op weg
naar een optreden." Marco: „Vo
rig jaar speelden we in een bom
vol Tivoli in Utrecht, duizend
Door Hans Rooseboom
Breda - „Rond het afbeelden van Chris
tus is het rumoer nooit verstomd ge
weest," zegt dr. Jan van Laarhoven. Hij
is directeur van het Bijbels Openlucht
museum bij Nijmegen, en kenner bij
uitstek van de beeldtaal van de christe
lijke kunst.
Jan van Laarhoven is uitgenodigd om van
avond de eerste Koorlezing in de Grote of
Onze Lieve Vrouwe Kerk in Breda te hou
den. Het is de bedoeling om met deze Koor
lezing een traditie in gang te zetten.
Het onderwerp van de lezing is 'het beeld
van Jezus in de loop der eeuwen'. „In de eer
ste drie eeuwen was het afbeelden van
Christus taboe," aldus Van Laarhoven.
„Net als in het jodendom en later in de is
lam waren afbeeldingen van God, mensen
en dieren verboden."
Maar drie eeuwen na Christus' dood hief de
kerk, inmiddels staatskerk van het Romein
se Rijk, het taboe op en gaf toestemming om
de Verlosser af te beelden. Het argument
was dat je met plaatjes het geloof gemakke
lijker kon verbreiden onder analfabeten.
„Maar het probleem was dat niemand een
idee had hoe hij eruit had gezien. De oudste
Christus-figuren tonen dus een jongeman
uit de Romeinse wereld, een baardloze jon
geman met krullend haar."
Lijkdoeken
Al vrij snel, na twee eeuwen, ontwikkelde
zich het Christus-beeld zoals wij dat nu nog
kennen. „De Jezus met lang sluik haar en
een ringbaardje is ontstaan toen voorstan
ders in de afbeeldingstrijd met allerhande
lijkdoeken kwamen aanzetten. De lijkwade
van Turijn, van Veronica, er waren er nog
veel meer. Die doeken kwamen allemaal uit
Palestina, en mannen uit Palestina zagen er
nu eenmaal zo uit. Of die doeken nu wel of
niet de beeltenis van Christus laten zien,
zijn uiterlijk is op deze doeken gebaseerd.
Het is aannemelijk dat Christus als type er
heeft uitgezien zoals in de traditionele
weergave. Maar van de vorm van zijn neus
e.d. weten wij niets."
In de oostelijke kerk (Byzantium) bleef ove
rigens nog lang felle tegenstand tegen af
beeldingen van Christus bestaan. Het By
zantijns iconoclasme (beeldenstorm) was
verschrikkelijk. Alle afbeeldingen werden
een paar eeuwen lang verboden, bestaande
beelden werden vernietigd. „Onze Beelden
storm in Nederland was een storm in een
glas water vergeleken bij het Byzantijns
iconoclasme," aldus Jan van Laarhoven.
Fasen
Van Laarhoven wijst in de geschiedenis van
het Christusbeeld een aantal fasen aan:
Na een paar eeuwen 'Romeinse' Jezus ont
stond het traditionele Jezusbeeld dat stand
heeft gehouden tot en met de musical Jesus
Christ Superstar.
In de tijd van Karei de Grote (rond 800)
werd de kerk beheerst door de grote Apoca
lyps en werd Christus meer als God dan als
mens afgebeeld.
Sint Franciscus heeft een enorme invloed
gehad op het Christus-beeld. Franciscus
heeft Christus soberder en devoter gemaakt.
De Reformatie en de Contrareformatie
hebben het hunne bijgedragen in de ont
wikkeling van het Christusbeeld. In de Con
trareformatie (Barok) ontstond er in de kerk
kritiek op de overdreven rijkdom van de ge
bruikte materialen en op het eveneens over
dreven realisme van de uitbeelding.
De veranderingen in de afbeelding gelden
vaak niet het uiterlijk van Christus, niet
zijn gezicht en algemene gestalte, maar de
context, de ambiance. Bovendien wordt er
bij het voortschrijden der eeuwen meer
werk gemaakt van de gelaats-uitdrukking.
De psychologie deed zijn intrede.
„In de 19e eeuw werden afbeeldingen van
het Heilig Hart van Christus populair. De
Christus met het Heilig Hart werd een sym
bool van goddelijke liefde die boven alle
partijen zou staan in een tijd van grote so
ciale onrust. Vanaf het einde van de 19e
eeuw sprak men ook over Christus Koning,"
aldus Jan van Laarhoven.
Kruisje
Is er op dit moment een 'officiële' Christus
voorstelling van het Vaticaan? „Moeilijk te
zeggen. Misschien het kruisje dat bezoekers
van de pauselijke audiëntie krijgen. Dat
kruisje heeft hetzelfde Christusbeeld dat de
paus op zijn staf draagt. Dat beeld is tege
lijkertijd realistisch en expressionistisch.
Maar misschien is de christus van deze tijd
wel die Braziliaanse Christus die het Vati
caan heeft aangewezen als dé christus voor
het jaar 2000. Een lichtbruine Jezus, aan
vaardbaar voor de hele wereld."
Jan van Laarhoven werd in 1950 in Hilva-
renbeek geboren. Hij studeerde kunstge
schiedenis, archeologie en museologie. Na
als conservator bij het Noordbrabants Mu
seum in Den Bosch en als directeur van het
Helmonds Gemeentemuseum te hebben ge
werkt, is Van Laarhoven thans directeur
van het Bijbels Openluchtmuseum in de
Heilig Landstichting ten zuiden van Nijme
gen.
'De beeldtaal van de Christelijke Kunst'. Eerste
Koorlezing in de Grote Kerk van Breda, door dr.
Jan van Laarhoven, vanavond, aanvang 20.00 uur,
toegang 7,50.
Kopieën van de Christus van Thorwaldsen (1830) vonden tot
ver in de 20e eeuw hun weg naar kerken en huiskamers.
MAANDAG 29 SEPTEMBER 1997
jESTEM
NEDERLAND 1
Willem Jan Otten: Het gaat niet om of iets waar is
ik wil dat iets waar is.'
maar
man voor het podium die hele
maal uit hun dak gingen. Twee
dagen later ging ik hier in Horst
naar een band kijken die De Hei
deroosjes uitmaakten voor com
merciële kutpunks. Terwijl ik die
jongens nog nooit van mijn leven
heb gesproken. Maar ze weten
blijkbaar precies wie ik ben en
hoe ik in het leven sta. Belache
lijk."
Doodgaan
Op Fifi staat het nummer Collect
Call to God, een even woedend als
hartverscheurend lied over de
tragische dood van een vriend.
Die overleed op jonge leeftijd aan
kanker, en Marco roept God zelf
ter verantwoording. De combina
tie religie/doodgaan komt op
Kung-Fu nog veej explicieter aan
bod in onder meer Dood zijn:
„God is dood en Allah ook, kijk
maar om je heen. En als ze nooit
hebben bestaan dan geloof ik dat
meteen. De zin van het leven is
net zo zinloos als de zin van de
dood. En dood zijn, dat lijkt me zo
verdomde saai," zingt Roelofs.
Is de zanger bang voor de dood?
„De dood is iets wat ik niet kan
bevatten, en daarom ben ik er
bang voor. De katholieke kerk
biedt ook al geen uitkomst, heb ik
gemerkt. Net als het boeddhisme,
de islam en de hare krishna. En
als er geen hemel is, wat dan? Dan
lig je daar maar in je kist, en dat
lijkt me zo ongelooflijk vervelend.
Ik wil ook helemaal niet dood, al
thans, nu nog niet. Ik vermaak me
hier uitstekend.- f j||r
Ontnuchterend
In Dood zijn vraagt Marco zich
ook af hoe lang het zal duren
voordat hij niet meer gemist zal
worden. „Jahaa, de wereld kan
natuurlijk het beste maar vergaan
als ik dood ben. Dat willen we
toch allemaal? Er moet straks da
gelijks iemand naar mijn graf ko
men." Serieuzer: „Ik kan de we
reld niet veranderen, dat was een
ontnuchterende ervaring. Nu wil
ik alleen maar goed zijn voor de
mensen om mij heen." En dan in
eens, zomaar, toch nog, blijkt de
zanger onverbeterlijk: „En als ie
dereen dat nou zou doen, dan zou
de wereld er een stuk beter uit-
j ou
FOTO DE STEM/BEN J! J gg
WV IA/ vv U-U.I/ CC-l/O LOUU./ I/OTUIU Ut iltlW
De auteur Willem Jan Otten (45) houdt vrijdag 31
tober in de KUB in Tilburg de L.R Boonlezing 19)
Onder de titel De fuik van Pascal gaat hij in op de
relatie tussen literatuur en tragedie, theater en
loof.
Door Jace van de Ven
Willem Jan Otten werd opgevoed
in een gezin zonder God, maar is
de afgelopen jaren blijkens zijn li
teratuur steeds verder de fuik van
het geloof ingezwommen. Zijn
vrouw, de schrijfster Vonne van
der Meer, liet zich katholiek do
pen. Otten zelf 'stribbelt nog te
gen', maar gaat zondags naar de
kerk en voelt zich daar thuis.
Vrijdag 3 oktober om 20.00 uur
houdt Willem Jan Otten in de aula
van de KUB in Tilburg de L.P.
Boonlezing 1997. Boon was een
anti-clericaal bij uitstek, maar hij
zou Otten moeilijk hebben kun
nen zien als een van de kwezels te
gen wie hij zich afzette. Otten is
niet de zoveelste blije EO'er of
wazige New Age-figuur, hij is een
onafhankelijk denker die vragen
stelt bij de 'redelijkheid' van onze
tijden.
„Ik heb het gevoel dat ik bezig ben
met iets wat enkele decennia lang
sjqnitöSjweakbaar was. «Be eerste
generatie die in knallende rijkdom
was opgegroeid hield .zich zijde
lings wel bezig met zijns- en zins-
vragen, maar bracht die nooit in
verband met het lijden van de
mens. Rationalisme en redelijk
heid zouden alles oplossen. Demo
nen en taboes bestonden niet
meer, de wetenschap zou overal
een antwoord op geven. Met de
medische wetenschap bijvoor
beeld zou je op den duur alles op
lossen".
„Maar heeft de medische weten
schap de doodsangst opgelost? En
is het niet goed om vragen te stel
len over euthanasie in plaats van
iemand de pil van Drion te geven
en verder nergens meer over pra
ten?".
Otten wijst op de discussie die in
1993 in Nederland gaande was
aangaande de bewuste zelfmoord
van Adriaan Venema. „Iedereen
had het over de redelijkheid van
de doodwens, over zelfmoord als
uitkomst van een rationeel be
sluitvormingsproces, maar er is
altijd een 'maar', een 'als', een 'en
toch' tegen te werpen".
Oordeel
In zijn roman Ons mankeert niets
uit 1994 kwam Willem Jan Otten
terug op deze problematiek. Huis
arts Justus krijgt te maken met de
zelfmoord van zijn voorganger.
Wat doe je als je weet dat iemand
dood wil, is de centrale vraag. Jus
tus talmt en laat na om te hande
len. Dat brengt naast alle afwe
gingen in redelijkheid een schuld
gevoel teweeg en na alle oordelen
overwogen te hebben, richt Justus
zich tot een oordeel ergens anders.
En dat is nou precies iets wat Ot
ten zelf ook niet schuwt. „Wij be
schermen ons tegen het licht,"
zegt hij in zijn L.P. Boonlezing.
„Want wat we te beschermen heb
ben in onze naoorlogse verzor
gingsstaat is de oplossingencul-
tuur waarin we volwassen hebben
zien te worden, en die ons, al ver
zekerende en vrijwarende en ons
bradend in de illussie dat we zelf
de goden zijn, en ons lot in eigen
hand hebben, banger maakt dan,
wie weet, ooit tevoren".
„Ik ben gaan geloven dat ik moet
geloven," zegt Otten. En hij be
doelt daarmee dat hij zich bewust
is geworden van machten die gro
ter zijn dan hijzelf. In navolging
van de filosoof Pascal, die volgens
Otten in een al even zelfgenoegza
me tijd leefde als wij, vindt hij een
volslagen rationalisme niet meer
dan ijdeltuiterij. „Rationalisme
dat uiteindelijk ten overstaan van
het lijden, niets anders heeft te
zeggen dan dat het zinloos is".
Morgenavond gaat in de Amster
damse Stadsschouwburg De
nacht van de Pauw in prenj
Willem Jans Otten nieuwe ton
stuk. Het borduurt verder op
problematiek die in Ons mank
niets aangesneden werd.
„Maar het gaat verder. Het
niet alleen over zelfmoord, i
ook over wederopstanding,
gaat over een ex-vader die
trouwd is met een vrouw die
zo oud is als zijn zoon zou zijn
die niet op zijn zeventiende zi
moord had gepleeg
zoon, krijgt de ex-vader eenlt
Zeven jaar na diens dood? Is
een echte brief? Opent hij hem?
Otten wil het hele verloop
nieuwe stuk niet verldippftos
maar duidelijk is wel datdeiij
onder meer aanleiding woidt
een confrontatie tussen ex-i
ex-vrouw, waarbij vragen o
schuld en onsterfelijkheid
kerende elementen zijn.
Vakman
Vorig seizoen bracht Het Ton
Speelt, het geaetefaap-'van
Croiset, een reprise van
sneeuw, Ottens. tweede,, sfiii'
1983. Het bleek nog
kend als toen. Otten is Mus
dan ook een vakman. „De bi
acht jaar dat hij als toneeM
bij Vrij Nederland werkzaam
heb ik altijd gezien als
ding tot toneelschrijver. Daarl
ik nooit een geheim van gaai
Daarom ging ik ook
naar repetities en
productieprocessen"
het geloof in personages c
ik wil dat iets waar is".
journaal
Get the picture (herh)
Ontbijt-TV
journaal
Lalala live (herh)
Spoorloos (herh)
Werelden: Land zonder
(herh)
Dokument: Politiepastor
Service uur (tot 12.19)
Het Nederlands Film
'97 (herh)
Jos op 1. middagmagazine
Alles kits met De Transi
enge dierenwinkel; 17.18
17.33 Alles kits kwis
Growing Pains, comedy
Get the Picture
Willem Wever
Waku waku, spelletje
Journaal
Netwerk, actualiteitenrubr
Weeroverzicht
Opsporing verzocht
Tussen kunst en kitsch
Dokument: Veroordeeld
tage-serie (herh)
44 Miniatuur
49 Cheers, comedy (herh)
14 Het Nederlands Film F
'97 (tot 00.29)
NEDERLAND 2
0.00 Huisje boompje beestje
.00 Scene in English (tot 11.31
3.00 Journaal
3,05 (TT) NOS-Studio sport (he
4,45 Te huur (huren in de prak
1,00 Spreekuur
5.54 PP: Uitzending SP
6.00 Journaal
6,09 Ik Mik Loreland
6.30 De ark van Stekeltje
6.55 Profiles of Nature, docur
re: De wasberen
(TT) 2Vandaag, actualiteit!
om 17.30 en 18.00 Journaal
Sportjournaal en vanaf
Hoofdpunten uit het nieu
volgd door het weer
Meer tuinplezier, magazin
Onder de hamer, serie waa
veilinghuis en -meester
staan
Ik ben je moeder niet con
Kidnapping in the Fami
film
Diagnose kanker, Inforn
documentaireserie
Studio NOS
Journaal
Een groeiend bedrijf (tot
7.29
9.59
0.31
NEDERLAND 3
2.00 Journaal
2.07 MiddagEditie
1.00 Journaal
108 Kassa (herh)
3.39 The Full Wax (herh)
4.05 ZaterdagavondLINGO (her
4.27 Buitenhof (herh)
5.22 Per seconde wijzer (herh)
5.47 A Day that shook the
BELGIË FRANS 1
2.05 Autovision, magazine 12.30
landises 12.50 Nieuws 13.25 Té
Wat Otten mateloos interessea®3.30 Freunde fürs Leben, serie 14
dat de irrealiteit van theater! ,j Megaa documentaire 15.10 La
gevoel van realiteit kan oproeg >rje Vallerysthal, documentaire,
dat intenser is dan de
zelf.
„Nu ik in mijn werk de cMfolitieserie 17.30 The^Streets of San
ke religie aan het aansnijden l
zie ik veel overeenkomsten te
wo, misdaadserie 18.30 Region
8.50 Cartes sur table, magazine 19
uotidien des sports 19.30 Nieuws
theaterbezoeker heeft en des ullets over Broadway, Amerikaans!
ring van een gelovige. Het omedie uit 1994 van Woody Alle
niet om of iets waar is, maar» iianne Wjesti j0j,n Cusac(, en
alminteri 21.55 Débat 23.15
ieuws 23.40 Javas, uitgaanstip
I Willem Jan Otten; vrijdag 3 oktobr 3.50)
20.00 uur in de aula van de KUB i'
burg; L.P. Boonlezing 'De fuikvan^fc
cal'; kaarten a 20 bij boekhande
organisator Noordbrabants Genoc
schap.
Van onze verslaggever
Den Haag - Tot 1
kan iedereen die een mui
instrument én middel»
onderwijs volgt, zich
schrijven voor
Christina Concours.
Op 10 en 11 januari vin®
voorronde voor Zuid-Ni
besten uit de verschiftj
theater in Den Haag-
ledereen die een insti
bespeelt of zingt, or
het niveau, mag aan
gionale voorronde mi
Het motto luidt na®
meedoen is belangrijk®
winnen. Dat neemt niet
dat er bijzondere Pnf
worden toegekend, zo®1
reis naar Londen, een op
den met Het Brabants
kest, een radio-opna®
een masterclass.
De jury bestaat uit ond®|
deren Theo Olof,
Wayenberg en Han
Aanmelden kan via t»
070-3382151.
BELGIË FRANS 2
50 lei bla bla, kindermagazine
iléchat 17.55 lei bla bla 18.55 R
)ir 19.15 Gourmandises, culinair m
e 19.30 Nieuws 20.10 Bullets over
ay, Amerikaanse film-komedie ui
in Woody Allen met Dianne West
usack en Chazz Palminteri 21.50 D
la béte 22.10 Laatste nieuws 22.
3s, uitgaanstips 22.45 L'hebdo,
eekmagazine 23.10 Cartes sur tab
azine (tot 23.25)
DUITSLAND 1
'30 Morgenmagazin, ontbijtte
het Pn».00 Tagesschau 09.03 ML Mom
agazine voor vrouwen 09.45 Bauc
thtendgymnastiek 10.00 Tage
',03 Weitspiegel 10.45 Alles was
land plaats in Den Boscjijt, juridisch magazine 11.00 Tage
■04 Geld oder Liebe, spelletje
ICCor^L -M ma
regio'smakenkansopdt' esseschau 13.00 Tagesschau 13.0
eindelijke finale in het® gsmagazin 13.45 Plusminus-News
[gesschau 14.03 WunschBox, amus
(5-00 Tagesschau 15.15 Abenteuer
ls'serie natuurdocumentaires 16.0
f, talkshow 17.00 Tagesschau 17.'
int, boulevardmagazine 17.55 Veri
serje 18.25 Marienhof, serie
Fjja, serie 20.00 Tagesschau 20.15
ands wilde Tiere, serie natuurdoc
«fes 21.00 FAKT, magazine 21.4
nn t'chten, serie 22.30 Tagestt
00 Tatort, misdaadserie 00.30
9Mn 00.50 (2W) A Face in the
'elfilm
M
DUITSLAND 2
S.30 Zie Duitsland 113.45 Die Bier
tekenfilmserie 14.10 Sprechtstun
Frankenstein, jeugdserie 14.22
JWurnaal 14.30 Mittendrin, mill
jzine voor de jeugd 14.55 Theos G
j 9secke 15.00 Heute 15.05 Tier-
geneeskundig magazine 15.25