Vakantie reizen Seniorenskiër stelt begeleider op prijs n Attractieparken hebben vertrouwen in toekomst Wintersportweken voor ouderen in Meiringen/Hasliberg S REIZEN Adventure Travel Thailand mayrhofen VA. 195,- (iu De drukstbezochte themaparken antieweekend ilechts f 498,-* antiemidweek Hechts f 558,-* "Reizen en Recreatie" Miljardenomzet in pretparken rertrek v.a. november CARAMBA LATINA: BOLIVIA. (SGR) Tel: 020-4201122 DE VAKANTIERUBRIEK "Reizen en Recreatie" staat boordevol aanbiedingen. ANTILLEN HAILAND" Dé Thailand-specialist Individuele rondreizen, groepsreizen op maat, tickets, hotels en strandvakanties bel 071-5688899 lid ANVR/SGR. Nu ook op internet! www.adventuretravel.nl VIETNAM Aktieve rondreis Vietnam 25 dgn. 3095, incl. vlieg reis, hotels, vervoer etc. Div. (extra) vertrekdata. Folder? DJOSER OU 5126400 ANVR/SGR___ 1 WEEK L&O (EIGEN VERVOE PB stem M111 ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1997 E4 Een hele reeks nieuwe attracties in pretparken stoelt op het principe van de vrije val. Hoewel grote pretparken wereldwijd de markt domineren, is in Amerika ook een te gengestelde trend zichtbaar: de opkomst van het kleine entertainment-centrum. Sega en Sony begonnen al winkelachtige attracties waar bezoekers elektronische spellen kunnen spelen. Maar het kan straks bijvoorbeeld ook gaan om mini-pretparkjes in de buitenlucht met wat speeltoestellen, draaimolens, een winkeltje en wat horeca. Disney heeft al ver gevorderde plannen voor een groot aantal van deze kleine vermaakcentra. Disney's Cees Kikstra: „Omdat mensen meer vrije tijd krij gen, maar dan niet altijd ver willen reizen naar een amusementspark. En wij zien die kleine centra natuurlijk ook als een goede op stap naar onze grote parken." „Wat er in de toekomst ook gebeurt," zegt pretparkenspecialist Jeff Bertus, „nu al staat vast dat wie in de toekomst mee wil blijven tellen, kwaliteit moet bieden. Want grote jon gens als Efteling, Disney, maar ook een Bur gers' Zoo, zijn inmiddels toch een maatstaf. De tijd van het morsige dierentuintje en het rammelende speeltuintje is voorbij. Daarvoor hebben mensen teveel keuzemogelijkheden voor hun dagje uit, maar vooral: daarvoor zijn ze te zeer verwend. Of er in de volgende eeuw dan helemaal geen nieuw type pretpark komt? „Ongetwijfeld," meent IAAPA-president Ge- na Romano. „Wat dat inhoudt, weet nog nie7 mand. Maar iemand moet toch de nieuwe Dis ney zijn..." Beurs voor buitensporters Voor fanatieke bergsporters, wande laars, fietsers en andere sportieve vakan tiegangers is de beurs 'Outdoor Expe rience 1997' bedoeld. Vandaag en mor gen kunnen zij tussen 10.00 en 17.00 uur terecht op het expositieterrein van Luchthaven Lelystad. Daar vinden zij de nieuwste artikelen op het gebied van sportief reizen en trekken, zoals rugzak ken, slaapzakken, kleding en andere al lerlei accessoires. Sommige artikelen ko men pas voorjaar 1998 in de winkels, maar ze kunnen tijdens de buitensport expositie al besteld of gereserveerd wor den. Goedkoop naar Scandinavië Luchtvaartmaatschappij SAS biedt tot en met 31 oktober sterk verlaagde tickets aan van Amsterdam naar veertig be stemmingen in Scandinavië en Finland. Zo kost een vliegticket Kopenhagen 'normaal' minimaal 640 gulden, maar tijdens deze herfstactie 308 gulden. Wie naar Stockholm wil, betaalt 395 gulden in plaats van 832 gulden, het laagste ver gelijkbare 'normale' tarief. Volgens woordvoerder P. Straeter van SAS moet een vliegmaatschappij steeds vaker tot dit soort acties overgaan, om dat er steeds meer vluchten komen. „En die hebben we nodig om onze belangrijk ste klanten, de zakenreiziger, tevreden te houden. Die wil steeds flexibeler zijn, dus meer keuze uit vluchten hebben. Door dat grotere aantal vluchten hebben we wel meer stoelen over, vandaar dit soort acties." Brochure langkampeerders De rechten en plichten van langkam peerders komen uitgebreid aan bod in een nieuwe brochure van ANWB en Re- cron, de belangenvereniging van recrea tie-ondernemers. Aanleiding voor deze nieuwe uitgave zijn de nieuwe contrac ten die vanaf 1 januari 1998 worden ge bruikt op kampeerterreinen van Recron- ondernemers en op ANWB-erkende kampeerterreinen (samen 90% van alle campings). De brochure is te bestellen bij ANWB Rechtshulp, telefoon 070- 3147788. Samenwerking Zoo en ANWB In de ANWB-vestigingen zijn sinds kort entreekaarten te koop voor de Zoo van Antwerpen. Als 'tegenprestatie' voor de ze verkoop krijgen ANWB-leden 2,50 gulden korting per entreekaartje. De 1^1 Koninklijke Maatschappij voor Dier kunde van Antwerpen bezit naast de Zoo nog een dierenpark: Planckendael bij Mechelen. Deze kaarten worden nog niet verkocht via de ANWB. Over |j deze kaartverkoop nemen beide orga- nisatie binnenkort een beslissing. Goed seizoen kampeerboeren -jk Het vakantieseizoen voor de SVR- 1w* kampeerboeren begon dit jaar matig vanwege het slechte weer. Maar met de SJLl komst van de zon kwam alles goed: het |Py» aantal overnachtingen bij de aangeslo- ten kampeerboeren over de eerste acht maanden van het jaar is net boven de I™ twee miljoen geëindigd. Dat is voor het QJJ eerst in het 27-jarig bestaan van de O Stichting Vrije Recreatie; vorig jaar was het aantal overnachtingen 1,8 mil- joen. bm De stijging is vooral toe te schrijven aan de groei van het aantal overnach tingen bij aangesloten boeren in Frank rijk. De SVR constateert dat kampeer ders in eigen land niet afgeschrikt zijn door de varkenspest, ook in eigen land steeg het aantal overnachtingen licht. Barre tocht in Op Pad Op Pad, het ANWB-tijdschrift voor ac tieve vakantievierders, ruimt in het jongste nummer veel ruimte in voor een verhaal over een 900 kilometer lange barre tocht van enkele Nederlanders in de eeuwige sneeuw van Groenland. Daarnaast informatie over een fiets- en voettocht op Gran Canaria, bijdragen met tips rond de aanschaf van een kano en 'camera's op de fiets', een herfstwan- deling in de ïkanse Auvergne en eentje in het Schwarzwald en een fietstocht in Denemarken. Op Pad kost 8,95 gulden in de losse verkoop. Delft in ban van Polen Delft is dit weekeinde in de ban van Po len. Dan worden in het oude centrum van de stad de Poolse Culturele Dagen gehouden. Op het programma onder meer: straattheater, concerten, films, een Poolse markt en tentoonstellingen. Open Dag van P&O P&O North Sea Ferries houdt haar in middels traditionele Open Dag dit jaar op 4 oktober. Tussen 9.30 en 15.00 uur kunnen belangstellenden een kijkje ne men in de P&O's terminal in Europoort. Bezoekers kunnen onder meer een luxe veerboot en een supervrachtboot bekij ken, een reis-informatiemarkt over En geland en Schotland verwachten, pre sentaties van technische en nautische opleidingen bijwonen en een helikopter show van de Koninklijke Marine gade slaan. Ook staan er optredens van bekende ar tiesten op het programma. Vorig jaar kwamen er 20.000 mensen af op de open dag. Veel Azië in Meridian Het jongste nummer van het glossy reis- tijdschrift Meridian is grotendeels ge wijd aan Azië, maar dan 'Azië Anders'. Dus de andere kant van Bali, Birma en Taiwan, een zeilcruise van Singapore naar Phuket en een 'dossier' over Indo nesië. In het blad ook een reportage over skieën in Amerika en ook Libanon wordt be licht. En natuurlijk de bekende rubrie ken, zoals de column van Boudewijn Büch. Meridian kost 9,95 gulden in de losse verkoop. erg tuttig en bovendien word je van wandelen in de bergen heel moe." Het zijn Nederlanders zowel als Zwitsers en andere nationaliteiten. Velen blijken een deel van hun gezelschap al zelf te hebben samen gesteld.' twee of drie echtparen die samen af reizen. Franciska Meyer van Hasliberg Tou- rismus vertelt dat elke deelnemer aan deze activiteiten veel belang hecht aan de samen stelling van de groep. „Wij bellen en faxen veel met deze klanten alvorens ze beslissen, we houden met hun wensen rekening en om dat we zicht hebben op de samenstelling van groepen, kunnen we ook individuele deelne mers gerust stellen". Leraar Vrijblijvend gezamenlijk après ski, een geza menlijke maaltijd, daar is ruimte voor in de 'Aktivwochen', maar het doorslaande succes blijkt toch de aanwezigheid bij elke groep van een gidsende skileraar. Hij gaat de hele dag mee, in zijn kielzog durven en kunnen de senioren meer dan ze dachten en de gids is ook ervaren genoeg om koffiestops te dicteren als dat nodig is en om al te enthousiaste gang makers tot kalmte te manen. „Gemakkelijke gasten eigenlijk," zegt een van de groepsbegeleiders, „het verstand komt met de jaren en hun verstand zegt dat ze best avonturen mogen beleven, maar dan in zeker heid." Over prijzen maken de deelnemers aan de 'Aktivwochen' zich minder zorgen. Het duur ste arrangement wordt het best verkocht: half pension in het driesterrenhotel 'Sherlock Holmes' met onder andere sauna en zwem bad, vijfdaagse skipas en de begeleiding kos ten bijna negenhonderd Zwitserse Franken. Inlichtingen over de 'Aktivwochen' in de winter van 1997-1998: Hasliberg Tourismus, CH-6084 Hasliberg/Zwitserland. Tel: 00-41-339725162, fax 00-41-339725163. Informatie over deze re gio: Zwitserland Toerisme in Amsterdam, tele foon 020-6222033. 1. Disneyland Tokyo, Japan 16.980.000 2. Disneyland Californië, VS 15.000.000 3. Magic Kingdom, Walt Disney World, Florida, VS 13.803.000 4. Disneyland Parijs, Frankrijk 11.700.000 5. Epcot, Walt Disney World, Florida, VS 11.235.000 6. Disney-MGM Studios, Walt Disney World, Florida, VS 9.975.000 7. Universal Studios Florida, VS 8.400.000 8. Everland (Yong-In Farmland), Zuid-Korea 8.000,000 9. Blackpool Pleasure Beach, Groot-Brittannië 7.500.000 10. Yokohoma Hakkeijima Sea Paradise, Japan 6.926.000 De Efteling is de enige Nederlandse vertegenwoordiger tussen de vijftig drukstbezoch te themaparken (als we Huis ten Bosch in Japan niet meetellen). Het park staat op de 28ste plaats, met 3 miljoen bezoekers. Bron: Amusement Business I- zo 12 - ma 13 ofet I zo 19 - ma 20 ofet po 15 - do 16 - rr 17 ofet po «22 - do 23 vr 24 Ofet V uur; vertrek 10.00 uur. tiehuisje max. 6 pers. MFIBIE TREKS 3 anzania/Malawi kn. 1245, 3 wkn. 1145 excl. vlucht 1030-2970720. (SENEGAL: workshops Afr 'dans/djembe in dorp Izee: 22/12 - 5/1 ƒ2450,- lincl. vliegreis accommod. (Folder: tel/fax 073-5211778 I Elke zaterdag in deze krant! Pretpark kan niet zonder nostalgie Wereldwijd gaan ieder jaar weer honderden miljoenen mensen naar pretparken als Disneyland en Efteling. Ze zorgen voor een multi-miljardenomzet in deze vermaakindustrie. De toekomst van de bedrijfstak blijft zonnig, 'want de mens heeft nu eenmaal behoefte aan tijdloos vermaak'. Door Johan van Grinsven I ^_een angst: het pretpark van de 1 W toekomst biedt nog steeds ver- I trouwd, nostalgisch vermaak. Ook de komende generaties zijn verzekerd van plezier in een ouderwetse draaimolen. Deze industrie is namelijk gebaseerd op tra ditie," zegt de Amerikaanse Gena Romano, president van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA). „Maar ook op vernieuwing. Dus komen er vast ook nog snellere, nog hogere en nog wil dere achtbanen." Alleen al de vijftig drukstbezochte pretpar ken ter wereld trokken vorig jaar samen zo'n 240 miljoen bezoekers. Een miljardenindus trie dus, in Amerika vooral, maar ook in Eu ropa en het Verre Oosten. Vorige week waren kopstukken van deze industrie in Nederland bijeen voor een LAAPA-congres. Ook daar werd onderling gesproken over de toekomst van de pretparken. Zonder uitzondering schetsen ingewijden die als zonnig. Want: het pretpark trekt al honderden jaren veel volk - bet oudste Europese park staat in Denemar ken en is 400 jaar oud - en waarom zou dat in de toekomst anders zijn. Trends Wat zijn de belangrijkste trends waar de be zoeker van een pretpark de komende jaren mee te maken krijgt? „Natuurlijk komen er nóg spectaculairdere attracties," voorspelt Vekoma-directeur Roger Houben; van de 75 nieuwe achtbanen die er afgelopen jaar we reldwijd bijkwamen, bouwde dit Limburgse bedrijf er 23. „Reken er maar op dat fabri kanten steeds zover gaan als het menselijk li chaam en de techniek aankunnen. En tech nisch kunnen we nu eenmaal steeds meer." Houben voorziet als belangrijkste trend het combineren van oude en nieuwe technieken, zoals virtual reality. „Een voorbeeld? Mensen kunnen straks in een achtbaan eigen keuzes maken, bijvoorbeeld het gesimuleerde 'decor' van de rit kiezen, een sneeuw- of een maan landschap. Voordeel hiervan is ook dat een bezoeker vaker terugkeert naar een attractie, omdat hij steeds een ander avontuur beleeft." Computers gaan ongetwijfeld een belangrij kere rol spelen in de toekomst, meent Gena Homano. „Er komen meer beeldschermen in pretparken, waarmee mensen met een vinger- aanraking informatie kunnen opvragen of spellen kunnen spelen. Ook wij ontkomen niet aan interactieve attracties. Maar daar Zo'n 28 miljoen bezoeken registreerden de Nederlandse attractieparken (inclusief die rentuinen) vorig jaar; 3 a 4 miljoen kwamen op het conto van buitenlandse gasten. De ze tak van de toerisme-industrie was goed voor een omzet van ongeveer 750 miljoen gul den. De West-Europese parken trokken vorig jaar samen zo'n 130 miljoen bezoekers; het le verde zo'n 3 miljard gulden omzet op. Amerikanen zijn de fanatiekste bezoekers van at tractieparken: vorig jaar bezochten ruim 290 miljoen mensen er de pretparken, dat is een groter publiek dan alle professionele sportwedstrijden er samen trokken. Dat pu bliek was goed voor een omzet van zo'n 13 miljard gulden. ligt ook een uitdaging. Want de mens hangt tegenwoordig al lang genoeg passief voor televisie en computerscherm. Attractieparken bieden juist actief vertier. Bij ons kun je voe len, ruiken, meedoen, beleven. Wij zullen meer dan ooit een totale beleving creëren." Volgens de Amerikaan John Graff, IAAPA- directeur, groeien themaparken en musea dichter naar elkaar toe de komende jaren. „Musea nemen almaar meer van ons over, ter wijl themaparken meer de educatieve kant opgaan. Hoe complexer de wereld wordt, hoe meer de mens de behoefte heeft' om iets te le ren. Maar omdat de mens dat graag doet aan de hand van anderen, wordt het pretpark - zeker met inzet van de modernste technieken - bij uitstek de plek waar je mensen mee kunt nemen naar de diepten van de oceaan of naar de maan. Pretparken gaan steeds meer edu tainment bieden." Uitgaan Maar niet alle trends zijn groots en veelom vattend. „Ik verwacht dat een deel van de tra ditie uit de Scandinavische parken zuidelij ker komt," stelt Eindhovenaar Jeff Bertus; hij is directeur van de Club van Elf, de samen werkende Nederlandse parken en secretaris van Europarks, de verwante Europese orga nisatie. „In Scandinavië is het al langer ge bruikelijk dat je ook naar een attractiepark gaat voor een show, een diner, om te dansen of om naar muziek te luisteren. In de Efteling zie je de eerste aanzet daartoe al, met de di ner-show Familie Vermeer." In de parkenwereld heerst ook de overtuiging dat parken steeds nadrukkelijker met hun ei- -gen gezicbt naar buiten gaan treden. Letter lijk, met herkenbare characters, zoals Mickey Mouse en z'n maatjes dat voor Disney zijn. Directeur Ronald van der Zijl van De Efteling is enigszins jaloers op Disney's bekendste am bassadeur. „Disney begon vanuit de filmbusiness met parken. Een gouden greep. Maar tegenwoor dig zijn de Disney-films en de enorme mer chandise eromheen zo belangrijk, dat de Dis- ney-parken vooral ondersteunend werken. Je ziet dat de grootste spelers in deze branche multimedia-kolossen zijn die wereldwijd opereren. Misschien is het wei onvermijdelijk dat wij als Efteling de omgekeerde weg be wandelen: eerst een park en dan een multime dia bedrijf." Nostalgie Ondanks de technologische vooruitgang, wordt de pretparkbezoeker straks niet over voerd met futuristische fratsen, zo is de alge mene opinie in deze branche. „In de pretpar ken is de afgelopen decennia niet zo veel ver anderd," zegt marketing directeur Cees Kiks tra van Disneyland Parijs. „En terecht, het gaat nog altijd om emotie, om draaimolens, om oergevoelens van spanning en sensatie, om grappige figuren, zoals Mickey Mouse. Een pretpark biedt tijdloos vermaak. Het is een overweldigende droomwereld waar een bezoeker even in verkeert, weg van de hecti sche werkelijkheid waar de stress steeds gro ter wordt. Daarom wordt nostalgisch ver maak juist belangrijker in de toekomst." „Neem nou sprookjes," zegt Van der Zijl van De Efteling. „Die zijn toch van alle tijden. Waarom zou de huidige zap- en Nintendo-ge- neratie dan straks niet met haar kinderen naar ons park komen? Natuurlijk zullen wij, omdat mensen steeds gemakkelijker moderne technieken gebruiken, daar ook meer gebruik van gaan maken. Maar altijd op de achter grond, ter ondersteuning van de sprookjes achtige sfeer." Kleiner „Toen wij voor De Efteling de Python maak ten," vertelt Houben van Vekoma, „was dat de spectaculairste achtbaan in Europa. Dat was toen voldoende. Vogel Rok, de achtbaan die wij nu maken in Kaatsheuvel, is zeker niet het spannendste wat wij kunnen leveren. Maar deze achtbaan moest meer zijn, fraaier, beter passen in de sfeer van het park. Illusie wordt voor de meeste parken belangrijker dan harder, sneller, hoger." AMA. MAAR PAN ANPE"15' 97/98 'sterprodukties presenteert een winterprogramma met originele cultuurre en een unieke pnjs^ teitverhouding. Bel v°Tcp. reisbrochure gratis PROC Vakanties 072 productie/kras^ KORTINGENals ujag adverteert in ue ---cm "Reizen recreatie zaterdag in deze kran Tel. 073-6125225. 073-6157283. Om de stille weken op te vullen propageert het Zwitserse skigebied Hasliberg speciale arrangementen voor senioren. Om de stille weken in de winter op te vullen probeert de Zwit serse skiregio Hasliberg oudere skiërs te lokken. Een skileraar blijft de hele dag als begeleider bij de seniorengroepen. Door Jan Smets \LGEMEEN Het Berner Oberland, het popu lairste deel van Zwitserland voor Nederlanders, heeft zich op geslaagde wijze opgeworpen als specialist in gezins vakanties. De keerzijde van de medaille zijn stille maan den in de winter, in de periode buiten de schoolvakanties, in januari dus en in maart als het nog geen Pasen is. Het gebied Meiringen-Hasliberg in het Ober land vult sinds vorig seizoen de stille weken deels op met vertegenwoordigers van een ge neratie die zich niet meer om kinderen hoeft te bekommeren. 'Winter Aktivwochen' voor fitte senioren die het skiën niet kunnen laten of die het weer op willen pikken, Maar dan wel in goed gezelschap, zowel buiten als op de piste. Op de pistes van Hasliberg boven Meiringen blijken de deelnemers aan deze 'actieve we ken voor senioren' naar leeftijd sterk uiteen te lopen. Vermoeide vijftigers naast krasse zeventigers. 'Buiten zijn' is hun eerste reden om weer of nog te skiën. „We zouden ook kunnen gaan wandelen in de sneeuw," zegt er een, „maar vergeleken met skiën is dat wel Aktieve rondreis Jordanië 21-24 dgn. incl. vliegreis, hotels, ver voer etc. Div.vertrekdata Folder? DJOSER 071- 5126400. ANVR/SGR. EBIED I ADVERTEREN in de I "Reizen en Recreatie" Inl.: Tel.: 073-6125225 2 MILJOEN VAKANTIE GANGERS wachten op uw aanbod. Adverteren in of rubriek "Reizen en Recrea tie" zet zoden aan de dijK. Elke zaterdag in deze krant. Inl.: Tel.: 073-6125225 Fax. 073-6157283. vanaf XNKRIJK 57O,* (eigen vervoer). Per bus v.a. 48 tl KA 3995/ naar Victoria Falls), ding •ting 50,- p.p. (t/m 15 okt!) jij de NBBS Reiswinkels, NBBS RfT ren of bij de reizenverkopende Ra cpm). net meerdere verblijfsduren. pive)v.a. v.a. |/532 of kom langs op de in Rotterdam of bel (2802100 ANVR/SGR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47