IdESTEM Weekend TROUWEN ME mJE BUURJONGE isten 'Een vrouwenblad deelt haar intimiteiten met jou, de lezeres' JLON BNL Kind T? ►"Na 33 jaar zoon terug" 30 kilo kwijt Financiële Planning stichting rkracht irkvormen nuari 1998 een kracht voor: E3 Hoewel uitgevers steen en been klagen over de toenemende 'ont- lezing', is bij de vrouwenbladen van een uittocht van lezeressen geen sprake. Integendeel, de markt groeit nog altijd, getuige de lancering van twee nieuwe massatitels voor „de vrouw zon der eigen blad": Vriendin en Vrouw Vandaag. Over ijkpersonen en het vrien- dinnengevoel. Gratis nieuwe kleren uitzoeken LIZ TAYLOR! Boordevol in 3 maanden [ovivovj"- Of bent u "Hde jongste] j bruid van I ■Nederland?)! GROEP tief, snel groeiend kantoor met eda (Haagse Beemden). Wij zijn lakelaardij o.z., Financiële Plan enthousiast team van 11 men- Inde voor onze cliënten. Service e toenemende werkzaamheden ciële Planning Verzekeringen Ëfulltime: ndidaten (m/v): ^vensverzekeringen; Igeving; jploma, aangevuld met relevante regen door scholing of werker- erde verwerking van verzeke- en accuraat; iruren te werken. bonusregeling, secundaire ar- :ige werksfeer. en pasfoto dient u uiterlijk 11 ;ibel Adviesgroep t.a.v. Ton Ver- i Ulvenhout. Telefonische infor- iraard zal uw reactie vertrouwe- iar bestuur staande dartinus te Rucphen. eek; bij voorkeur op ingangsdatum: z.s.m. ng in de bovenbouw op 2 aand en urende een aantal 12 dagen per jaar - in len). :teur van de r. W. Gobbens, >5. iber te richten aan het ielenstichting, per adres 715 AG Rucphen. Lees de 25 grootste success!» van de milieubeweging in "e dubbeldikke jubileumnummer Bel: 030-2331328 j! Vaders en zonen, dat betekent competitie. Of ae zoon wil het beter doen dan zijn oude heer of de verwekker verlangt dat zijn spruit alle door de eerste generatie niet waargemaakte j beloften inlost. Ga op zaterdagochtend naar het sportpark. Langs de lijn sportief geklede dertigers die hun mini-oogappeltjes aanmoedigen in de voetspo ren te treden van Cruijff, Gullit of Van Hane- oem. Waar pa zelf te stijf, te lui of te weinig ge talenteerd voor was, moet het achtjarig zoon tje bereiken. De ambitie dient vervuld, al is het in de tweede generatie. Dat het knaapje een echte zoon blijkt van zijn vader en dus evenmin een gouden pass in de benen heeft, is niet ter 1 zake. Roem, aanzien en fortuin zullen op de i[ geslachtsnaam neerdalen. Zoons zijn er om de plicht van de familie-eer te vervullen, ook al blijkt het merendeel niet in staat is tot deze na- mens-hun-ouders-taak. Een volgende genera- li tie moet het beter doen. Dat is vooruitgang. De consequenties zijn voor de wachtkamers van de digggS, Een vader die self made advocaat is, perst zijn nakomelingschap in een dwangbuis en her schept dat tot een dynastie bekende strafplei ters. Mannelijke vanzelfsprekend, want doch ters spelen in de toekomstverwachtingen van de pater familias geen rol. Die zijn er om klein zoons te baren en zodoende het geslacht een eventuele herkansing te bieden. Die is ook no- j; dig, want er blijkt altijd minstens een mannelij- 1 te nazaat die de druk niet aankan. Die smet j dient weggewerkt inde daaropvolgende worp. i Een vader die als immigrant geld verworven heeft, verlangt van zijn zoon dat die hem de deur tot aanzien en respectabiliteit opent. Dat I fan door met steun van thuis te vrijen met een nobel afdankertje of, zoals in het geval van de Kennedy's, door te kandideren voor publieke functies. Waar het kapitaal zelf geen directe toegang verleent tot aanzienlijkheid, moet het fortuin behulpzaam zijn. Jachten in de Middel landse Zee of in eigendom verkregen respecta- hele Parijse hotels zijn dienstig om een adeiijk Brits duifje te verleiden. Verkiezingscampagnes mogen kosten wat nodig is om tegenstanders uit te schakelen, als de zoon maar op de troon II komt. Want kinderen zijn het middel om de pi jen gefnuikte ambitie uiteindelijk te vervuilen. I Maar wat dan met zonen van vaders die zelf al vat bereikt hebben? Die zijn gedoemd tot mis- lukk/ng. De oude heer zit niet te wachten op ie mand die hem verslaat en werkt dus tegen. En j in het uitzonderlijke geval van een liberalere verwekker, zijn het de zoons zelf die een tot verlies gedoemd gevecht aangaan. Boven de top is er immers niets. En wie daar, als Hans Kraay jr., toch naar streeft, merkt dat hij in een Ij luchtledig eindigt. Daar is geen enkele grond onder de voeten en zoonlief tuimelt zodoende, angstig grijpend naar houvast, naar beneden. Vader doet alsof hij niets merkt. Het is te pijn- ijk en te beschadigend voor de eigen positie. Een heel enkele keer gaat het anders. Tot on gerief van de declaraties der psychiatrie. Dan begrijpen vader en zoon dat ze elkaar niet in de weg moeten zitten. Ongetwijfeld daartoe I gedwongen door een verstandige, zeif denken de moeder. Bij de Topors is dat het geval. Vader Roland en zoon Nicolas verdragen elkaar tot in Tun werk, zoals een gezamenlijke expositie in een Amsterdamse galerie de komende weken gaat bewijzen. Roland, fameus tekenaar-schilder, satyricus en geobsedeerd seksbeschouwer, overleed een aantal maanden geleden in Parijs. Volstrekt on verwacht. Vlak ervoor sprak hij voor het eerst van zijn leven met zijn zoon over zijn vader, opa dus en gaf Nicolas diens zakhorloge. Dat Wijkt de enige tastbare verbinding. Op de tentoonstelling hangt een verdieping vol net de laatste werken van vader Roland. Het bekende, maar door zijn absurde instelling en oog toch weer verrassende beeld. Uitdagende vrouwen met fout ingeplante armen, een ach terwerk met een dozijn aarsopeningen, en se rie ontmoetingen van een obscure heer en een aantrekkelijke dame, die zonder veel pour par en meteen tot intiem maar seksistisch contact komen. Want de man grijpt zonder aarzeling vanachter tussen de benen door in het vrouwe- bjke kruis. Een enkel zelfportret, onthullend van eerlijkheid. Topor ligt te slapen met een potlood in de hand en als ware het écriture au- tomatique ontstaat er een tekening van een bloot meisje. En dat allemaal in het overbeken ds teken- en kleurhandschrift van Roland To- ing van Mammoet sn hijswerkzaamheden, m/v ?le Kranen van S8W. itten hebben de voorkeur. a of bereid daarheen te rullen voornamelijk werkzaam Mammoet Stoof V.O.F., :ain eigen weg vindt. aru oo« swi/maiiyn irL°P°rs h.e^en e,l<aar met rust gelaten. De r. Postbus 3469,4800 DL Bre<* en het daaruit voortvloeiende [few' van..om het andere weekend, zal daar mM 3 k1 Zl'n' B'Ükt scheiden niet alleen lijden, maar zelfs ergens goed voor te zijn. I I I I I ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1997 por. °P de begane grond exposeert de tweede ge- neratie, Nicolas. Een gelukkige keuze, want wie argeloos binnenloopt, vermoedt geenszins hier met een kunstenaar uit het geslacht Topor van doen te hebben. Geen potloodherinnering, 9een lijntjes, inkleuring of arcering. Hier hangt een schilder, niet met een dwangmatige vervui- ln9 voor sex maar voor blauw. Slechts het spart vertelde verhaal maakt duidelijk dat er een familierelatie bestaat. Nicolas maakt in ruk op eigen kracht. Vorm-, materiaal- en surgebruik zijn die van een schilderstalent. °g nauwelijks doorgebroken, maar dat is een aak van leeftijd en tijd. Op de schilderijen vaak sn wijzerplaat. Dat blijkt bij navraag de erfe- s van vjjder en grootvader. Een bijna Freudi- ns symbool. Want, anders dan in de klassieke naties, wordt de verhouding tussen vader en tiinV or n'et bepaald door strijd, maar door ene generatie volgt simpelweg op de d* j- en..het 's een kwestie van diezelfde tijd nat die znn eiaen wen inrit Een Vriendin om te zappen Door Will Gerritsen ls Loesberg, uitgever van een paar I I vrouwenbladen, veert op. „Ontle- zing, zegt u. Maar wat verstaan we daaronder? En wat verstaan we eigenlijk on der het begrip 'lezen'? Het wordt tijd dat 'le zen' opnieuw wordt gedefinieerd. 'Lezen' as sociëren we nog altijd met dikke boeken of met ellenlange verhalen in de krantenbijlages of opinieweekbladen. Maar als je ziet hoe de samenleving tegenwoordig in elkaar steekt, hoe weinig vrije tijd de mensen nog hebben, dan begrijp je dat men steeds minder vaak naar een boek grijpt of aan zo'n lang verhaal begint. Mensen lezen anders dan vroeger, en wij passen ons aan." Els Loesberg kan het weten. Zij leidde jaren lang als hoofdredacteur het immens populai re Libelle en is tegenwoordig uitgever van goed lopende vrouwenbladen als Top Santé en Beau Monde. Ook is ze nauw betrokken bij de lancering van de jongste vrouwentitel van mediaconcern VNU, Vrouw Vandaag. „Vroeger was het in de Libelle volstrekt nor maal om een feuilleton van zes pagina's te pu bliceren. In Vrouw Vandaag brengen we kor te verhalen van één pagina. Korter dan kort dus. Als je merkt dat mensen minder tijd heb ben, breng je geen lange verhalen meer." Kortom (want dit is zo'n berucht ellenlang verhaal): wil een bladenmaker zijn leesvoer goed verkopen, dan moet hij zijn blad niet op dienen als een avondvullend, tijdrovend, zwaar op de maag liggend diner. Hij zet de haastige lezer een schaal vol smakelijke en licht verteerbare eenhapssnacks voor. Dan tast hij heus wel toe. Bladenredacties die dit principe weigeren te omhelzen, laden een zware verantwoordelijk heid op zich. Directeur De Leeuw van uit- geefconcern Audax (met bladen als Weekend, Avant Garde, Vriendin) legde bij de presenta tie van de slechte jaarcijfers over 1996 een rechtstreeks verband tussen de miljoenenda ling van de omzet met het veranderende lees gedrag van de klant: „We vechten niet meer om de consumentengulden, maar om de con sumentenminuut," verzuchtte hij. Zijn stel ling wordt ondersteund door het Nederlandse Media Instituut dat twee jaar geleden in een studie concludeerde dat de vrouwenmaand bladen weliswaar beter verkopen (de oplage steeg tussen 1989 en 1994 met zeventien pro cent), maar dat ze minder worden gelezen. Werkende vrouwen kunnen het zich permit teren glossy's, dure glanzende tijdschriften te kopen, maar hebben tegelijkertijd geen tijd om ze te lezen. Kijkproducties De lezer leest niet meer, maar 'graast', zegt Loesberg. Bladerend zapt zij zich door het vrouwenblad heen. Hier en daar snoept ze van een column, proeft aan het !Slank-truc- jes-abc' en verslindt zowaar een heel inter view met een 29-jarige serveerster over de voorbije 'vlinderjaren' ('prima, die rust'). De redacties van de vrouwenbladen helpen een handje bij het gemakslezen door de lezeres te overspoelen met foto's en illustraties. Loes berg praat dan ook over 'kijkproducties', als ze het heeft over mode-, woon- en tuinverha- len. Een van de conclusies die onderzoekster Joke Hermes in 1993 in haar proefschrift over vrouwenbladen trok, sluit nauw aan op dit graasdenken. Ze zocht antwoord op de vraag waarom vrouwen (en mannen) deze vrouwen- tijdschriften lezen. De uitkomst is verplette rend simpel: een vrouwenblad is makkelijk op te pakken en weer neer te leggen, bijvoor beeld op 'lege' momenten. Je kunt ze snel in kijken en ze zijn daarom zeer geschikt als pauzelectuur. Dat is trouwens een voordeel ten opzichte van de televisie, een geduchte mediarivaal sinds die overdag op de vrouw gerichte program ma's uitzendt. Bijna dagelijks pompt een zen der als RTL4 programma's als Koffietijd, de talkshows van Catherine Keyl en Oprah Win frey alsmede de 5-Uurshow de huiskamers in. Welke kijkster pakt na dit uitputtende infor matiebombardement nog de Margriet om kennis te nemen van de slimme-stofjes-mode en het stiltejaar van Simone Kieinsma? „Maar met een tv kun je niet in bad gaan zitten," werpt Loesberg te gen. „Dat is nou de kracht van een tijd schrift. Je pakt het op een moment dat jou goed uitkomt. Bovendien is het medium telev isie veel vluchtiger dan een tijdschrift." Vriendinnengevoel Niet alleen vluchtiger, maar ook killer. Ma kers van vrouwenbladen gaan prat op het vriendinnengevoel dat ze bij hun publiek we ten op te wekken. Een emotionele, intieme band die ze met hun lezeressen zeggen te creëren. Het is een fenomeen dat bij mannen bladen niet voorkomt. Is dat dan de verkla ring waarom die zoveel slechter verkopen? Loesberg: „Vrouwen hebben vriendinnen waarmee ze gezellig lekker kunnen kletsen, waarmee ze vertrouwelijkheden uitwisselen. Een man doet dat niet met een vriend. Die twee gaan samen sporten, als ik even mag chargeren. Ze gaan niet aan de keukentafel zitten om bij een glaasje wijn het krijgen van een kind door te nemen. Een vrouw deelt wel dit soort intimiteiten met haar vriendin. Nu, dat doet een vrouwenblad ook: dat deelt haar intimiteiten met jou, de lezeres." Joke Hermes bouwde in haar proefschrift de ze stelling verder uit. Lezeressen vinden emo tionele steun in de bladen en krijgen daar naast een boel praktische tips. Adviezen over persoonlijke problemen als 'mijn nieuwe vriend mag die littekens van mijn zelfmoord poging niet zien' en over 'hoe open ik een pot erwtjes' behoren tot de gebruikelijke praktijk van de bladen. Volgens Hermes creëren de bladen zo een ge ruststellende fantasiewereld waarin de leze res alles onder controle lijkt te hebben. Loes berg doet dit denkbeeld af als quatsch: „De bladen willen dat niet. Wij hebben een puur u»t (ieluklagoptiel'oekl Verassend lekker! W DE HEERLIJKSTE BROODJES GEZOND MEDISCH: haarproblemen nu op te Iwsen! MODE: weg met die eeuwige spijkerbroek REUT1E:'Overspel redde mijn huwelijk" HI»r>fiFT zó maak je een tlw blauw paradus van die saaie witte badkamer! Maak ook kans! Bh. 38 vond ik per toeval mijn l(en was ik opeens oma!) Hond adopteren? w Stretch-mode Onverwoestbaar na acht scheidingen, I talloze verslavingen en een hersentumor... 0 Thony liet haar kaken vastzetten tipse, voordeel Zowel Vriendin als Vrouw Vandaag mikken op een doelgroep van 1,3 miljoen vrouwen met een lagere opleiding. V !n maanrlen 1 "''wnHrtl1 astro-spreekuiir "Ik huilde. I Schreeuwde. I |En probeerde] tien paarl handen van me af te slaan" Over vier weken komt Wint Matje? aanvullende functie. Praktisch: vanavond kun je de krieltjes zus of zo bakken. En emo tioneel: als je in een echtscheiding verwikkeld bent, kun je uit een persoonlijk verhaal over dit onderwerp advies putten." Eigen groep Herkenbaarheid is een belangrijke troef van een vrouwenblad. Elke titel heeft daarom zijn precies omschreven eigen groep lezeressen. „Het is heel belangrijk om huidnauw aan te sluiten bij je doelgroep," zegt Els Loesberg. Zij kan dan ook met het grootste gemak vrou wenbladen typeren in termen van een vrouw van vlees en bloed. „Viva? Een hardstikke leuk, eigentijds mens dat met beide benen op de grond staat en dat kiest voor zichzelf. Ze woont in de grote stad, in het westen des lands. Opzij? Mmm, dertig-plus, tikje chagrij nig soms, maar met reden. Met haar is het prettig om te kletsen, te debatteren. Het grap pige is, dat je zo'n tien jaar geleden Libelle- invloeden in Opzij begon te zien. Verhalen over jaloezie en ruzie met je moeder en zo. Sindsdien gaat het goed met Opzij. Elle woont in Amsterdam, maar doet alsof ze in Parijs woont. Een beetje afstandelijke jonge vrouw die nogal bezig is met haar uiterlijk. Libelle? Het mens is de dertig gepasseerd, dol op haar man en kinderen, bezig met haar huis. Margriet is stralend, blij. Een vrouw met wie je wilt winkelen. Net zo leuk als een zus, waarmee je uren door de telefoon kletst." Buikgevoel Deze vrouwen zijn in wezen de 'ijkpersonen' van de betreffende bladen, de personificaties van bepaalde doelgroepen. Het is een term die bladenspecialist Rob van Vuure in diens boek over het tijdschriftenvak 'De arrogantie van het buikgevoel' introduceerde. Van Vuure is de man die in het verleden zieltogende tijd schriften als Viva, Libelle en Panorama aan het infuus legde en wist te reanimeren. Het succes van zijn ingrepen leverde hem de bij naam 'bladendokter' op. Het buikgevoel is een vorm van intuïtie die Van Vuure leert dat bijvoorbeeld eetbare slipjes wel in de Viva, maar niet in de Margriet passen. Els Loesberg gaat daar moeiteloos in mee. Het gaat om de invalshoek van een bepaald onderwerp, legt ze uit. Elk blad heeft zijn ei gen buikgevoelgestuurde benadering van het zelfde thema. Een onderwerp uit de Yes 'Nee! Ik wil niet met je naar bed. Tien Niet Vrijen Smoezen' kan ze zonder bedenktijd Vivaïse- ren („Nee, vanavond niet") of Opzijïseren („'Nee, ik wil niet met je naar bed.' Over het verminderde libido haar aanleiding van het burned-outsyndroom"). Margrietiseren lukt niet. „Margriet schrijft niet over seks. Even min als Libelle. In mijn tijd als hoofdredac teur van Libelle constateerde ik dat seks uit was. Toen schreven we er nog maar heel wei nig over." Trage groei Hoewel sommige vrouwentijdschriften de laatste jaren wat slechter verkopen, groeit de oplage als geheel nog steeds, zij het tergend langzaam. Tien jaar geleden was die 1.847.000 exempla ren, vorig jaar 1.915.000 bladen. Verliezen worden goedgemaakt door nieuwe formules in slecht lopende bladen te implanteren. Zo werd vrouwenglossy Avant Garde in een chic ILLUSTRATIE RENÉ VAN MEGEN societyblad getransformeerd om de neergaan de lijn om te buigen. Daarnaast compenseren de uitgevers het ver lies aan publiek bij bestaande bladen door nieuwe titels op de markt te brengen. Nou veau is in elf jaar tijds uitgegroeid tot het grootste luxe vrouwenmaandblad van het land. In anderhalf jaar snelde de oplage van Beau Monde, de sterren-glossy voor de vrouw, van nul naar bijna 100.000. Maar de ogenschijnlijk verzadigde markt lijkt van elastiek: Audax en VNU brachten deze maand twee nieuwe massaweekbladen voor de vrouw (respectievelijk Vriendin en Vrouw Vandaag) uit. De oplage van de eerste Vriendin, 200.000 exemplaren, vloog zo snel de winkel uit, dat de uitgever voor het volgende nummer een half miljoen Vriendinnen liet drukken. Afge lopen maandag waren er al 378.000 van ver kocht. „Het gaat om getallen waarvan ik te voren niet durfde te dromen," straalt Vrien din-hoofdredacteur Vincent Steinmetz. „Het zijn de top-oplagen van Privé en Weekend in de zomer." Vrouw Vandaag heeft vooralsnog een oplage van 300.000. Lagere opleiding Zowel Vriendin als Vrouw Vandaag mikken op een doelgroep van 1,3 miljoen vrouwen met een lagere opleiding. Els Loesberg: „We wilden een blad waarvan de prijs onder Mar griet en Libelle zou zitten. We gingen onder zoek doen en scanden binnen de kortste keren een groep die geen eigen blad heeft. Deze vrouwen voelen zich bij geen enkel blad thuis. Bestaande bladen zijn te duur, de getoonde kleding is te duur en er is geen herkenning. Wat zegt haar buikgevoel over de 'ijkpersoon' van Vrouw Vandaag: „Ze is leuk, wil veel we ten, maar niets opgedrongen krijgen. Ze wil praktische informatie, maar vooral emotie." In het blad worden korte informatieve stukjes over 'Is er niets aan die lelijke striae te doen?' afgewisseld met Kleenexrijpe verhalen als 'Na 33 jaar vond ik per toeval mijn zoon terug (en was ik opeens oma!)'. Loesberg: „Er zijn vrouwen die over dingen willen lezen die zich ook in hun straat hadden kunnen afspelen. De realiteit van alledag. De inhoud sluit aan op emotie-tv. Dichtbij De Vriendin doet daar niet voor onder: 'On trouw redde mijn aanstaande huwelijk' ont hult Annelies (31) die 'opeens als de dood was voor vastigheid'. Praktische informatie ('even flink schateren kan pijnstillend werken') ont breekt evenmin. Hoofdredacteur Steinmetz over de formule en zijn doelgroep: „We willen een blad maken voor de jongere vrouw die Libelle te truttig en de Viva te modern vindt. De verhalen moeten zich allemaal dicht bij huis afspelen en verder geven we veel praktische tips waarbij betaal baarheid voorop staat. Geen tuintips voor een tuin tot aan de horizon, maar voor het terras of het balkon." Over de 'ijkpersoon' van Vriendin heeft Steinmetz slechts vage ideeën. De ervaring leert hem bovendien dat dit soort begrippen betrekkkelijk zijn. Tevoren was bedacht dat Vriendin goed zou scoren bij jon gere vrouwen met een lagere opleiding en wat blijkt? „We krijgen veel brieven van zestig plussers en puzzeloplossingen in enveloppes van universiteiten."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 45