f$-227414 Zandhonger ran Schelde uoet gestild9 BUURT iberland Bakker Jan UIT DE BUURT 7.99 8.99 8.49 6.49 4.69 'Niks romantischik doe mijn IMEL B.V CTRODE Jevaarlijke wegpiraat dreigt zijn rijbewijs voorgoed te verbezen Dochter verklapt aders 'geheimpje' a jarenlange incest Zwaar transport De overtreffende trap van 'kool' EN IN KICKERS verder: Australian, Fila, Nike, Aigle, J.V. Ecco, enz. Bakker-Jan" l SSE I briljant silver ERIE 1 almandin rood EUW MODEL E W124 SSE ELS :ht iutjes en 16 oktober ïek 50+51 ïek 2+3 gen/informatie: STEM ZEELAND c4 flan Rijkswaterstaat Zeeland: 'Zeeland moet vogels beter beschermen' WHHHi TERRA-NOVA De nieuwe najaarscollectie is binnen. Ruim 600 japonnen van maat 36 t/m 58 op voorraad. VLIEGREIS t.w.v. 2500.- bij Ze zijn er weer ROOMBOTERAMANDELSTAVEN Onze vaste woensdagaanbieding: 5 broden voor één tientje 4 bolussen voor één riks ES-DEALER 16, Waspik (36 - briljant silver 199/ fcsic rubin red 199R 1997 nautic blauw 1994 rood 1994 19qr blauw zwart 199(1 rood 1990 briljant silver 1996 midnight blue 1995 briljant silver 1995 bornit met. 1993 almandin rood 1991 blauw zwart 1991 astral silver 1990 blauw zwart 1988 wit 1992 midnight blue 1990 rooksilver 1989 azurit blauw 1995 azurit blauw 1994 rosenholz 1994 pajett rood 1991 malachit groen 1991 blauw zwart 1995 antraciet 1993 impala 1992 blauw zwart 1992 pajett rood 1992 malachit groen 1991 midnight blue 1991 blauw zwart 1991 'V y kilo 500 gram 500 gram 250 gram 500 gram J-5037025 15-556307 1-5217055 i-5710027 £2-423731 i-5971915 4-254342 8-650560 5-614360 101551 1-01979 11 i 11 ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1997 (ADVERTENTIES) .L M ionze rechtbankmedewerker pieïïmrg - Hij had er spijt |„en hij had zich niet gerea- «crd dat zijn gedrag zo ge- jjrlijk kon zijn. Zelden jditte officier van justitie jviauw mr. Y. Willems zo gjjg geloof aan deze uit pak van een verdachte, was dan ook niet mis wat de ;e R. B. uit Bergen op gom op die zevende september j (iet vorige jaar had gepres- jd. Twee keer een poging tot zware mishandeling, rijden onder invloed en rijden terwijl hem de rijbevoegdheid door de politie rechter in Breda was ontzegd. Het begon allemaal op die be wuste avond in een café in Draai brug, waar de Bergenaar na een dagje zwartwerken samen met zijn baas en collega was beland. Zijn baas was te dronken om te rijden en verzocht B. de auto maar op te halen. B. stapte in de auto en reed met gillende banden weg. Een burger die daar iets van zei moest snel opzij springen, want B. reed plankgas achteruit en miste de man ternauwernood. „Ik had de man niet eens gezien," zei B. Omdat B. stoere capriolen met de auto uithaalde en de voor bijganger net aan de dood was ontsnapt, belden omstanders de politie die maar eens moest ko men kijken. Op het moment dat B. de politie ontdekte ging hij er als een speer vandoor, met de po litiewagen op zijn hielen. Over de Zeeuws-Vlaamse dreven ont stond aldus een wild-west ach tervolging. Snelheden van 160 ki lometer per uur, links rijden en ettelijke automobilisten die schielijk de berm in moesten dui ken om niet frontaal te worden aangereden. Bij een kruispunt ter hoogte van Mauritsfort ging B. 'vol in de ankers' en de achtervol gende politiewagen klapte er bo venop. Nog was het voor B. niet genoeg: hij vluchtte richting Bel gië, waar hij op de Expresseweg naar Antwerpen bij de afslag Moerbeke door de Belgische poli tie werd klemgereden. Tijdens de behandeling van de zaak zei B. niet veel. Hij had de afgelopen ja ren ettelijke duizenden guldens aan boetes betaald, had het niet zo op de politie en had zijn leven eindelijk een beetje op orde. Dat alles totaal anders, met doden en gewonden had kunnen aflopen had hij zich niet gerealiseerd, zo beweerde hij. „Absurd zoals u heeft gereden en dat begint dan alleen maar omdat een burger u op uw achterlijk rij gedrag aanspreekt." Zij eiste daarbij een rijontzegging van vijf jaar plus 240 uur dienstverlening en zes maanden voorwaardelijke gevangenisstraf. Voor het rijge drag in België is B. als door de rechtbank in Gent veroordeeld tot een boete van 90.000 Bfr plus eveneens een rijontzegging. Of B. ooit nog achter het stuur van een auto zal komen te zitten is nog maar de vraag omdat het minis terie van Verkeer en waterstaat B. volstrekt ongeschikt heeft ver klaard voor het besturen van een motorvoertuig. Over twee weken wijst de recht bank vonnis. een laag zand van maar liefst anderhalve meter dik over hele bodem van de voormalige zeearm te storten. Een gigan- aar het is een oplossing voor s nijpend probleem in de Oos- ischelde: sinds de gedeeltelijke itaiting in 1986 verdwijnen de liften, schorren en zandbanken langzaam tempo. En dat is na- lig voor het milieu. Vogels ver in fourageerruimte, zeehon- veriiezen hun veilige plaat- op de banken. oorzaak van het verdwijnen |ai schorren, slikken en banken simpel. Toen de Oosterschelde g een open zeearm was, kende jt water diepe stroomgeulen die ïgelijks door eb en vloed wer- ingeschuurd. Na de gedeelte- |e afsluiting en de verminde- ig van de getijdestromen, ver- riert het water geleidelijk van blijk. De diepe geulen zuigen tl aanwezige zand van de slik- k schorren en banken naar Étoe, ze vullen zich. Iter water (er vijftig jaar zal de Ooster- Éelde er volgens Rijkswater- laat anders uitzien, er is dan ter water en een kleiner gebied itbij laagwater zal droogvallen, it kan worden voorkomen door 1 storten van enorme hoeveel- Hen zand. In het onlangs uitge- it onze rechtbankmedewerker' liddelburg - Officier van justitie mr A. Flikweert heeft op de itting van de rechtbardóïn Middelburg een gevangenisstraf an drie jaar geëist tegen de 49-jarige H. W. uit Dreischor. die grotendeels heeft erkend, ordt ervan verdacht een jaren- nge seksuele relatie met zijn achter te hebben gehad. De in- st begon toen het meisje 13 was eindigde eind vorig jaar, toen vrouw al in de twintig was. e zaak kwam aan het licht, toen t dochter op 8 februari aankon- igde het ouderlijk huis te willen trlaten om samen te gaan wonen et haar vriend. W., die vond dat ju dochter de vriend veel te kort ende om een dergelijke relatie te gaan, ontstak in woede en eelde enkele klappen uit. Vol- sis hem was zij slechts in de pnkere gang van de woning ge- lllen en was hij per ongeluk bo- inop haar terecht gekomen, iettemin verliet de dochter de oning en bracht de nacht door ij kennissen. De volgende dag, iverse valiumpillen en glazen je tver later, pakte W. zijn jacht- jeweer en toog naar de woning par zijn dochter zich bevond. |ij bonkte op de deur en toen er pn reactie kwam sloeg hij een Pitje in. Hij liep terug naar zijn pto en pakte zijn geweer. Zijn pon, die met hem mee was ge- Pan, probeerde hem het wapen i ontfutselen en er ontstond een echtpartij waarbij het geweer iging. W. ging onverrichter zake 'ter naar huis, waar hij later oor de politie werd opgehaald, oen de politie de dochter ver- oorde kwam de incest van haar ader boven water. Volgens W. 'as het een 'geheimpje' tussen «e® en zijn dochter en had zijn chter er nooit bezwaar tegen maakt dat hij zich aan haar ergreep. Enig inzicht of spijt ver het gebeurde had hij niet. olgens de verklaring van zijn achter stond zij langere tijd on er grote druk en was het 'vaders óliswet'. komen rapport 'De Oosterschel de, van zeearm naar estuarium' wordt een laag van anderhalve meter dik genoemd. Aan de andere kant doet Rijks waterstaat meer om de terreinen van vogels te behouden. Men werkt bijvoorbeeld mee in het Plan Tureluur van de ZMF, waarin binnendijks brakwater gebieden worden gemaakt. Het rapport meldt dat het goed gaat met de waterkwaliteit en het zoutgehalte van de Oosterschel de. De ontwikkelingen zijn voor de meeste vogelsoorten gunstig, met uitzondering van de scholek ster. De hoeveelheid algen, de be langrijkste voedselbron voor dierlijk leven, is gelijk gebleven of zelfs iets toegenomen, ten op zichte van de situatie voor het ge reed komen van de Oosterschel- dewerken. In het oostelijk deel van de wa terplas tegen de Oesterdam aan, is de zogeheten zoetwaterbelas ting sterk verminderd, wat weer een verlies aan voedingsstoffen voor dieren veroorzaakt. Rijks waterstaat studeert op de wense lijkheid zoet water vanuit het Volkerak en Zoommeer binnen te laten om dat effect op te heffen. Elf ton zwaar, vijftien meter lang en vijfeneenhalve meter breed was de vracht die gisteren door Eyke-Hoogendoorn bv aan de ka de Beneluxweg werd ingescheept en onder politiebegeleiding naar Kanaaleiland werd vervoerd. De vracht bestond uit zogenaamde 'skids'. Deze voorvervaardigde industriële installatie werd ver voerd omdat de vracht gestraald en geverfd moet worden. Na dit karwei gaat de vracht naar Fijnaart waar er nog tanks en pijplei- De reclassering omschreef W. als een klagerige man die helemaal in zak en as zat omdat er volgens hem een afspraak tussen hem en zijn dochter was geweest om de incest voor de buitenwereld te verbergen. Seksualiteit was voor W. bijna een obsessie en in de vi sie van W. lag de schuld van dit alles voornamelijk bij zijn doch ter omdat zij de relatie had 'toe gestaan'. Drie gedragsdeskundigen die W. uitvoerig hadden onderzocht concludeerden dat W. volledig toerekeningsvatbaar was. Over twee weken wijst de rechtbank vonnis. Middelburg (anp) - Vogelbe scherming Nederland wil dat de provincie Zeeland zich sterk maakt voor aanwijzing van alle vogelgebieden in de provincie tot beschermd gebied. Dat is hard nodig, zo laat de ver eniging weten. Volgende week dinsdag zal de Vogelbescherming haar pleidooi in een rapport overhandigen aan de Zeeuwse gedeputeerde De Kok. De provincie Zeeland is een van de belangrijkste regio's met be langrijke vogelgebieden, waar van Nederland er 87 telt. De vo gelgebieden in Zeeland voldoen aan de gestelde criteria, die val len onder de Wetlands-Conventie of de Vogelrichtlijn van de Euro pese Unie. Van alle aangemerkte gebieden staan er 75 te boek als 'wetland', zoals de Oost- en Wes- terschelde evenals de Yersekse en Kapelse Moer. Leen Landa: "Wij zijn een dienstverlenend bedrijf, maar we laten ons natuurlijk niet uitschelden'. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Door Gaby van Klooster Terneuzen - Sluismeester. Het is een be roep dat enigszins tot de verbeelding spreekt. „Maar ik ben gewoon ambte naar, hoor," zegt Leen Landa, hoog in zijn 'hok' op de middensluis. Landa is, zoals dat heet, operationeel sluismees ter. Verantwoordelijk voor een goede dooorstroming van de scheepvaart. Hij is er in feite 'ingerold'. „Voordat ik in Terneuzen op de sluis terecht kwam, heb ik twintig jaar gevaren. Op de binnenvaart. Een mooie tijd, maar op een gegeven mo ment ging ik terug naar de wal. Dit werk is voor mij ideaal, omdat ik toch nog bezig ben met de vaart. Ik zie mezelf niet in een fa briek of zoiets werken." Nu maakt Landa de planning voor de schepen die binnenkomen en geeft hij leiding aan een groep collega's die de schepen goed door de sluizen moeten loodsen. Voor veel mensen 'op de wal' heeft de scheepvaart nog iets romantisch. Landa evenwel haalt zijn schouders op. „Wij doen hier gewoon ons werk, er is niks romantisch aan. Op de vaart zelf moet je gewoon kei hard werken om de kost te verdienen. Ik weet dat uit ervaring. In de binnenvaart was het 24 uur per dag werken met alleen je vrouw en misschien nog een matroos erbij. Meer personeel was niet te betalen." Schakeltafel Hij zit achter een schakeltafel, vol knopjes en lichtjes. Boven hem beeldschermen waarop het hele sluizen-complex zichtbaar is. Alles is geautomatiseerd. Als een schip door de sluizen heen wil, meldt de schipper dat al tien kilometer voor Terneuzen. „Dat was vroeger wel anders," vertelt Lan da. „Toen wist je pas dat een schip binnen kwam op het moment dat je het kon zien. We stonden op de wal en hadden zo contact met de schipper. Als het donker was, kon dat best nog wel eens lastig zijn. Nu is alles veel moderner geworden. We werken met geavanceerde computersystemen. Met de communicatie-mogelijkheden die we nu hebben, voorkomen we dat er bijvoorbeeld wachtrijen ontstaan, wat vroeger nog wel eens gebeurde. Nu kun je het sturen." „Er is veel veranderd in de twintig jaar die ik hier nu werk. Vroeger hadden we veel meer contact met de schippers. Soms is dat wel eens jammer, het is nu veel afstandelij ker geworden. Alles heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Kijk, nu is het jammer dat je niet meer buiten bent, het is nu lekker weer. Maar als de regen met bakken uit de hemel kwam, moest je er natuurlijk ook zijn. Nu zit je lekker binnen. Het is gewoon een stuk makkelijker geworden allemaal." Wisseldiensten Ruim 11.000 zee-schepen, 50.000 binnen- vaart-schepen en 3.000 recreatie-schepen per jaar passeren Terneuzen. Zij maken ge bruik van een van de drie sluizen (twee voor de binnenvaart en voor de recreatie- vaart en één voor de zeevaart) die de verbinding vormen tussen Westerschelde en het kanaal van Gent naar Terneuzen. De contacten met de schippers of de (haven)loodsen worden geregeld vanuit de centrale toren op de mid den-sluis, de bediening van de bruggen en de sluizen zelf gebeurt ter plekke. De sluiswachters werken in wisseldiensten. „We zitten eigenlijk met zeven mensen op éen stoel, we draaien 24 uur door. Vooral de zeevaart trekt zich niks aan van Kerstmis of jaarwisseling. Het maakt allemaal niets uit. Je hebt natuurlijk wel rustige tijden. Dan kletsen of kaarten we wat of we spelen com puterspelletjes." Mis Soms gaat er wel eens wat mis. „Een paar jaar geleden ramde een zeeschip een brug. Zes miljoen schade hadden we toen. Dat was zo'n groot autoschip. Sindsdien zijn er allerlei regels gekomen. Bij een te harde wind bijvoorbeeld mag zo'n schip niet door de sluizen." Er zijn ook schippers die het niet eens zijn met de sluiswachters. „We zijn er voor ie dereen, dus soms kan een beslissing die je maakt nadelig zijn voor een schipper. Je moet het zo zien: zij willen gewoon zo snel mogelijk van A naar B. Meestal begrijpen ze het wel als ze bijvoorbeeld even moeten wachten op een ander schip, maar soms worden ze wel eens onredelijk. Het enige wat je doen kan, is laten zien dat jij er alles aan doet om de zaak zo soepel mogelijk te laten verlopen. Als het uit de hand loopt, en die dingen gebeuren nu eenmaal, halen we de rijkspolitie erbij. Wij zijn een dienstver lenend bedrijf, maar we laten ons natuurlijk niet uitschelden." Er klinkt een stem door de marifoon. Kilometers verder vraagt het zoveelste schip toestemming om door de sluizen van Terneuzen te mogen varen. De sluismeester gaat weer aan het werk. Absdaalseweg 12 Hulst Vrijdag koopavond Zondags geopend' Groenblijvende heesterjrf^ de winter en het voorjaar komen er kleine, witte bloe- I men uit de roze knoppen. I Van 12,95 vo Kool kan heel smakelijk zijn. Kool kan .meer waard zijn dan het sop. Maar kool kan vooral ook heel mooi zijn. Wij hebl --ï- - -- ,v'dan rriëtjiame over de sierkool, de overtreffende trap van Schitterend van vorm effiin diverse kfc&ren, dus een stijlvol én origi neel cadeau vtfor budrvrouw, vriendin, moeder of schoon moeder. Temeer nu 3 kolen geen 9,95 kosten maar slechts dingen op de installatie worden gebouwd. Over twee weken is de vracht klaar voor het definitieve vervoer naar het Midden-Oosten. Daar wordt de installatie gebruikt ten behoeve van een ontwate ringseenheid bij het pompen van olie. De installatie scheidt het water dat bij het olie pompen meekomt en pomt het vervolgens weer terug. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE uw luincenlfuni mornsmc n 456i f?r TH. 0114-3137 38 IA* 0114-31.32 69 GROENVDOfl2lfNING-7UJNWJNj{£j.800MiyfKfl?|| Tevens verkoop van eenmaal recent gedragen japonnen uit eigen zaak. Brouwerijstraat 9, Oostburg, tel. 0117-454861 open van maandag t/m zaterdag van 10 tot 17 uur. Iedere zondag open van 13 tot 17 uur, uitgezonderd feestdagen Bij elke aankoop ontvangt u 1 of meer loten met kans op een Of weekend Londen of weekend bungalowpark Koop juist nu.... ZONWERING ROLLUIKEN GORDIJNEN GARAGEDEUREN VLOEREN 0pr dan au Noordstraat 6,. i. (hoek Noordstr .-Stationstraat) v 4571 GE Axel Tel. 0115-563565 Fax. 0115-564354 's Avonds op afspraak geopend 99 Alleen deze week ƒ3.95 Noordstraatpromenade - Terneuzen Tel. 0115-619817

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27