f$-227414
Zandhonger
ran Schelde
uoet gestild9
BUURT
iberland
Bakker Jan
UIT DE
BUURT
7.99
8.99
8.49
6.49
4.69
'Niks romantischik doe mijn
IMEL B.V
CTRODE
Jevaarlijke wegpiraat dreigt zijn rijbewijs voorgoed te verbezen
Dochter verklapt
aders 'geheimpje'
a jarenlange incest
Zwaar transport
De overtreffende
trap van 'kool'
EN
IN KICKERS
verder:
Australian,
Fila, Nike, Aigle,
J.V. Ecco, enz.
Bakker-Jan"
l SSE
I briljant silver
ERIE
1 almandin rood
EUW MODEL
E W124
SSE
ELS
:ht
iutjes
en 16 oktober
ïek 50+51
ïek 2+3
gen/informatie:
STEM
ZEELAND
c4
flan Rijkswaterstaat Zeeland:
'Zeeland moet
vogels beter
beschermen'
WHHHi
TERRA-NOVA
De nieuwe najaarscollectie
is binnen.
Ruim 600 japonnen van maat
36 t/m 58 op voorraad.
VLIEGREIS t.w.v. 2500.-
bij
Ze zijn er weer
ROOMBOTERAMANDELSTAVEN
Onze vaste woensdagaanbieding:
5 broden voor één tientje
4 bolussen voor één riks
ES-DEALER
16, Waspik
(36
-
briljant silver
199/
fcsic rubin red
199R
1997
nautic blauw
1994
rood
1994
19qr
blauw zwart
199(1
rood
1990
briljant silver
1996
midnight blue
1995
briljant silver
1995
bornit met.
1993
almandin rood
1991
blauw zwart
1991
astral silver
1990
blauw zwart
1988
wit
1992
midnight blue
1990
rooksilver
1989
azurit blauw
1995
azurit blauw
1994
rosenholz
1994
pajett rood
1991
malachit groen
1991
blauw zwart
1995
antraciet
1993
impala
1992
blauw zwart
1992
pajett rood
1992
malachit groen
1991
midnight blue
1991
blauw zwart
1991
'V
y
kilo
500 gram
500 gram
250 gram
500 gram
J-5037025
15-556307
1-5217055
i-5710027
£2-423731
i-5971915
4-254342
8-650560
5-614360
101551
1-01979
11 i 11
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1997
(ADVERTENTIES)
.L M
ionze rechtbankmedewerker
pieïïmrg - Hij had er spijt
|„en hij had zich niet gerea-
«crd dat zijn gedrag zo ge-
jjrlijk kon zijn. Zelden
jditte officier van justitie
jviauw mr. Y. Willems zo
gjjg geloof aan deze uit
pak van een verdachte,
was dan ook niet mis wat de
;e R. B. uit Bergen op
gom op die zevende september
j (iet vorige jaar had gepres-
jd. Twee keer een poging tot
zware mishandeling, rijden onder
invloed en rijden terwijl hem de
rijbevoegdheid door de politie
rechter in Breda was ontzegd.
Het begon allemaal op die be
wuste avond in een café in Draai
brug, waar de Bergenaar na een
dagje zwartwerken samen met
zijn baas en collega was beland.
Zijn baas was te dronken om te
rijden en verzocht B. de auto
maar op te halen. B. stapte in de
auto en reed met gillende banden
weg. Een burger die daar iets van
zei moest snel opzij springen,
want B. reed plankgas achteruit
en miste de man ternauwernood.
„Ik had de man niet eens gezien,"
zei B. Omdat B. stoere capriolen
met de auto uithaalde en de voor
bijganger net aan de dood was
ontsnapt, belden omstanders de
politie die maar eens moest ko
men kijken. Op het moment dat
B. de politie ontdekte ging hij er
als een speer vandoor, met de po
litiewagen op zijn hielen. Over de
Zeeuws-Vlaamse dreven ont
stond aldus een wild-west ach
tervolging. Snelheden van 160 ki
lometer per uur, links rijden en
ettelijke automobilisten die
schielijk de berm in moesten dui
ken om niet frontaal te worden
aangereden. Bij een kruispunt ter
hoogte van Mauritsfort ging B.
'vol in de ankers' en de achtervol
gende politiewagen klapte er bo
venop. Nog was het voor B. niet
genoeg: hij vluchtte richting Bel
gië, waar hij op de Expresseweg
naar Antwerpen bij de afslag
Moerbeke door de Belgische poli
tie werd klemgereden. Tijdens de
behandeling van de zaak zei B.
niet veel. Hij had de afgelopen ja
ren ettelijke duizenden guldens
aan boetes betaald, had het niet
zo op de politie en had zijn leven
eindelijk een beetje op orde. Dat
alles totaal anders, met doden en
gewonden had kunnen aflopen
had hij zich niet gerealiseerd, zo
beweerde hij.
„Absurd zoals u heeft gereden en
dat begint dan alleen maar omdat
een burger u op uw achterlijk rij
gedrag aanspreekt." Zij eiste
daarbij een rijontzegging van vijf
jaar plus 240 uur dienstverlening
en zes maanden voorwaardelijke
gevangenisstraf. Voor het rijge
drag in België is B. als door de
rechtbank in Gent veroordeeld
tot een boete van 90.000 Bfr plus
eveneens een rijontzegging. Of B.
ooit nog achter het stuur van een
auto zal komen te zitten is nog
maar de vraag omdat het minis
terie van Verkeer en waterstaat
B. volstrekt ongeschikt heeft ver
klaard voor het besturen van een
motorvoertuig.
Over twee weken wijst de recht
bank vonnis.
een laag zand van maar liefst anderhalve meter dik over
hele bodem van de voormalige zeearm te storten. Een gigan-
aar het is een oplossing voor
s nijpend probleem in de Oos-
ischelde: sinds de gedeeltelijke
itaiting in 1986 verdwijnen de
liften, schorren en zandbanken
langzaam tempo. En dat is na-
lig voor het milieu. Vogels ver
in fourageerruimte, zeehon-
veriiezen hun veilige plaat-
op de banken.
oorzaak van het verdwijnen
|ai schorren, slikken en banken
simpel. Toen de Oosterschelde
g een open zeearm was, kende
jt water diepe stroomgeulen die
ïgelijks door eb en vloed wer-
ingeschuurd. Na de gedeelte-
|e afsluiting en de verminde-
ig van de getijdestromen, ver-
riert het water geleidelijk van
blijk. De diepe geulen zuigen
tl aanwezige zand van de slik-
k schorren en banken naar
Étoe, ze vullen zich.
Iter water
(er vijftig jaar zal de Ooster-
Éelde er volgens Rijkswater-
laat anders uitzien, er is dan
ter water en een kleiner gebied
itbij laagwater zal droogvallen,
it kan worden voorkomen door
1 storten van enorme hoeveel-
Hen zand. In het onlangs uitge-
it onze rechtbankmedewerker'
liddelburg - Officier van justitie mr A. Flikweert heeft op de
itting van de rechtbardóïn Middelburg een gevangenisstraf
an drie jaar geëist tegen de 49-jarige H. W. uit Dreischor.
die grotendeels heeft erkend,
ordt ervan verdacht een jaren-
nge seksuele relatie met zijn
achter te hebben gehad. De in-
st begon toen het meisje 13 was
eindigde eind vorig jaar, toen
vrouw al in de twintig was.
e zaak kwam aan het licht, toen
t dochter op 8 februari aankon-
igde het ouderlijk huis te willen
trlaten om samen te gaan wonen
et haar vriend. W., die vond dat
ju dochter de vriend veel te kort
ende om een dergelijke relatie
te gaan, ontstak in woede en
eelde enkele klappen uit. Vol-
sis hem was zij slechts in de
pnkere gang van de woning ge-
lllen en was hij per ongeluk bo-
inop haar terecht gekomen,
iettemin verliet de dochter de
oning en bracht de nacht door
ij kennissen. De volgende dag,
iverse valiumpillen en glazen je
tver later, pakte W. zijn jacht-
jeweer en toog naar de woning
par zijn dochter zich bevond.
|ij bonkte op de deur en toen er
pn reactie kwam sloeg hij een
Pitje in. Hij liep terug naar zijn
pto en pakte zijn geweer. Zijn
pon, die met hem mee was ge-
Pan, probeerde hem het wapen
i ontfutselen en er ontstond een
echtpartij waarbij het geweer
iging. W. ging onverrichter zake
'ter naar huis, waar hij later
oor de politie werd opgehaald,
oen de politie de dochter ver-
oorde kwam de incest van haar
ader boven water. Volgens W.
'as het een 'geheimpje' tussen
«e® en zijn dochter en had zijn
chter er nooit bezwaar tegen
maakt dat hij zich aan haar
ergreep. Enig inzicht of spijt
ver het gebeurde had hij niet.
olgens de verklaring van zijn
achter stond zij langere tijd on
er grote druk en was het 'vaders
óliswet'.
komen rapport 'De Oosterschel
de, van zeearm naar estuarium'
wordt een laag van anderhalve
meter dik genoemd.
Aan de andere kant doet Rijks
waterstaat meer om de terreinen
van vogels te behouden. Men
werkt bijvoorbeeld mee in het
Plan Tureluur van de ZMF,
waarin binnendijks brakwater
gebieden worden gemaakt.
Het rapport meldt dat het goed
gaat met de waterkwaliteit en het
zoutgehalte van de Oosterschel
de. De ontwikkelingen zijn voor
de meeste vogelsoorten gunstig,
met uitzondering van de scholek
ster. De hoeveelheid algen, de be
langrijkste voedselbron voor
dierlijk leven, is gelijk gebleven
of zelfs iets toegenomen, ten op
zichte van de situatie voor het ge
reed komen van de Oosterschel-
dewerken.
In het oostelijk deel van de wa
terplas tegen de Oesterdam aan,
is de zogeheten zoetwaterbelas
ting sterk verminderd, wat weer
een verlies aan voedingsstoffen
voor dieren veroorzaakt. Rijks
waterstaat studeert op de wense
lijkheid zoet water vanuit het
Volkerak en Zoommeer binnen te
laten om dat effect op te heffen.
Elf ton zwaar, vijftien meter lang en vijfeneenhalve meter breed
was de vracht die gisteren door Eyke-Hoogendoorn bv aan de ka
de Beneluxweg werd ingescheept en onder politiebegeleiding naar
Kanaaleiland werd vervoerd. De vracht bestond uit zogenaamde
'skids'. Deze voorvervaardigde industriële installatie werd ver
voerd omdat de vracht gestraald en geverfd moet worden. Na dit
karwei gaat de vracht naar Fijnaart waar er nog tanks en pijplei-
De reclassering omschreef W. als
een klagerige man die helemaal
in zak en as zat omdat er volgens
hem een afspraak tussen hem en
zijn dochter was geweest om de
incest voor de buitenwereld te
verbergen. Seksualiteit was voor
W. bijna een obsessie en in de vi
sie van W. lag de schuld van dit
alles voornamelijk bij zijn doch
ter omdat zij de relatie had 'toe
gestaan'.
Drie gedragsdeskundigen die W.
uitvoerig hadden onderzocht
concludeerden dat W. volledig
toerekeningsvatbaar was. Over
twee weken wijst de rechtbank
vonnis.
Middelburg (anp) - Vogelbe
scherming Nederland wil dat de
provincie Zeeland zich sterk
maakt voor aanwijzing van alle
vogelgebieden in de provincie tot
beschermd gebied.
Dat is hard nodig, zo laat de ver
eniging weten. Volgende week
dinsdag zal de Vogelbescherming
haar pleidooi in een rapport
overhandigen aan de Zeeuwse
gedeputeerde De Kok.
De provincie Zeeland is een van
de belangrijkste regio's met be
langrijke vogelgebieden, waar
van Nederland er 87 telt. De vo
gelgebieden in Zeeland voldoen
aan de gestelde criteria, die val
len onder de Wetlands-Conventie
of de Vogelrichtlijn van de Euro
pese Unie. Van alle aangemerkte
gebieden staan er 75 te boek als
'wetland', zoals de Oost- en Wes-
terschelde evenals de Yersekse en
Kapelse Moer.
Leen Landa: "Wij zijn een dienstverlenend bedrijf, maar we laten ons natuurlijk niet uitschelden'.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Door Gaby van Klooster
Terneuzen - Sluismeester. Het is een be
roep dat enigszins tot de verbeelding
spreekt. „Maar ik ben gewoon ambte
naar, hoor," zegt Leen Landa, hoog in
zijn 'hok' op de middensluis. Landa is,
zoals dat heet, operationeel sluismees
ter. Verantwoordelijk voor een goede
dooorstroming van de scheepvaart.
Hij is er in feite 'ingerold'. „Voordat ik in
Terneuzen op de sluis terecht kwam, heb ik
twintig jaar gevaren. Op de binnenvaart.
Een mooie tijd, maar op een gegeven mo
ment ging ik terug naar de wal. Dit werk is
voor mij ideaal, omdat ik toch nog bezig ben
met de vaart. Ik zie mezelf niet in een fa
briek of zoiets werken." Nu maakt Landa de
planning voor de schepen die binnenkomen
en geeft hij leiding aan een groep collega's
die de schepen goed door de sluizen moeten
loodsen.
Voor veel mensen 'op de wal' heeft de
scheepvaart nog iets romantisch. Landa
evenwel haalt zijn schouders op. „Wij doen
hier gewoon ons werk, er is niks romantisch
aan. Op de vaart zelf moet je gewoon kei
hard werken om de kost te verdienen. Ik
weet dat uit ervaring. In de binnenvaart was
het 24 uur per dag werken met alleen je
vrouw en misschien nog een matroos erbij.
Meer personeel was niet te betalen."
Schakeltafel
Hij zit achter een schakeltafel, vol knopjes
en lichtjes. Boven hem beeldschermen
waarop het hele sluizen-complex zichtbaar
is. Alles is geautomatiseerd. Als een schip
door de sluizen heen wil, meldt de schipper
dat al tien kilometer voor Terneuzen.
„Dat was vroeger wel anders," vertelt Lan
da. „Toen wist je pas dat een schip binnen
kwam op het moment dat je het kon zien.
We stonden op de wal en hadden zo contact
met de schipper. Als het donker was, kon
dat best nog wel eens lastig zijn. Nu is alles
veel moderner geworden. We werken met
geavanceerde computersystemen. Met de
communicatie-mogelijkheden die we nu
hebben, voorkomen we dat er bijvoorbeeld
wachtrijen ontstaan, wat vroeger nog wel
eens gebeurde. Nu kun je het sturen."
„Er is veel veranderd in de twintig jaar die
ik hier nu werk. Vroeger hadden we veel
meer contact met de schippers. Soms is dat
wel eens jammer, het is nu veel afstandelij
ker geworden. Alles heeft natuurlijk zijn
voor- en nadelen. Kijk, nu is het jammer dat
je niet meer buiten bent, het is nu lekker
weer. Maar als de regen met bakken uit de
hemel kwam, moest je er natuurlijk ook zijn.
Nu zit je lekker binnen. Het is gewoon een
stuk makkelijker geworden allemaal."
Wisseldiensten
Ruim 11.000 zee-schepen, 50.000 binnen-
vaart-schepen en 3.000 recreatie-schepen
per jaar passeren Terneuzen. Zij maken ge
bruik van een van de drie sluizen (twee voor
de binnenvaart en voor de recreatie- vaart
en één voor de zeevaart) die de verbinding
vormen tussen Westerschelde en het kanaal
van Gent naar Terneuzen. De contacten met
de schippers of de (haven)loodsen worden
geregeld vanuit de centrale toren op de mid
den-sluis, de bediening van de bruggen en
de sluizen zelf gebeurt ter plekke.
De sluiswachters werken in wisseldiensten.
„We zitten eigenlijk met zeven mensen op
éen stoel, we draaien 24 uur door. Vooral de
zeevaart trekt zich niks aan van Kerstmis of
jaarwisseling. Het maakt allemaal niets uit.
Je hebt natuurlijk wel rustige tijden. Dan
kletsen of kaarten we wat of we spelen com
puterspelletjes."
Mis
Soms gaat er wel eens wat mis. „Een paar
jaar geleden ramde een zeeschip een brug.
Zes miljoen schade hadden we toen. Dat
was zo'n groot autoschip. Sindsdien zijn er
allerlei regels gekomen. Bij een te harde
wind bijvoorbeeld mag zo'n schip niet door
de sluizen."
Er zijn ook schippers die het niet eens zijn
met de sluiswachters. „We zijn er voor ie
dereen, dus soms kan een beslissing die je
maakt nadelig zijn voor een schipper. Je
moet het zo zien: zij willen gewoon zo snel
mogelijk van A naar B. Meestal begrijpen ze
het wel als ze bijvoorbeeld even moeten
wachten op een ander schip, maar soms
worden ze wel eens onredelijk. Het enige
wat je doen kan, is laten zien dat jij er alles
aan doet om de zaak zo soepel mogelijk te
laten verlopen. Als het uit de hand loopt, en
die dingen gebeuren nu eenmaal, halen we
de rijkspolitie erbij. Wij zijn een dienstver
lenend bedrijf, maar we laten ons natuurlijk
niet uitschelden." Er klinkt een stem door
de marifoon. Kilometers verder vraagt het
zoveelste schip toestemming om door de
sluizen van Terneuzen te mogen varen. De
sluismeester gaat weer aan het werk.
Absdaalseweg 12 Hulst Vrijdag koopavond Zondags geopend'
Groenblijvende heesterjrf^
de winter en het voorjaar
komen er kleine, witte bloe-
I men uit de roze knoppen.
I Van 12,95 vo
Kool kan heel smakelijk zijn. Kool kan .meer waard zijn dan het
sop. Maar kool kan vooral ook heel mooi zijn. Wij hebl
--ï- - --
,v'dan rriëtjiame
over de sierkool, de overtreffende trap van
Schitterend van vorm effiin
diverse kfc&ren, dus
een stijlvol én origi
neel cadeau vtfor
budrvrouw, vriendin,
moeder of schoon
moeder. Temeer
nu 3 kolen
geen 9,95
kosten maar
slechts
dingen op de installatie worden gebouwd. Over twee weken is de
vracht klaar voor het definitieve vervoer naar het Midden-Oosten.
Daar wordt de installatie gebruikt ten behoeve van een ontwate
ringseenheid bij het pompen van olie. De installatie scheidt het
water dat bij het olie pompen meekomt en pomt het vervolgens
weer terug.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
uw luincenlfuni
mornsmc n 456i f?r
TH. 0114-3137 38 IA* 0114-31.32 69
GROENVDOfl2lfNING-7UJNWJNj{£j.800MiyfKfl?||
Tevens verkoop van eenmaal recent
gedragen japonnen uit eigen zaak.
Brouwerijstraat 9, Oostburg, tel. 0117-454861
open van maandag t/m zaterdag van 10 tot 17 uur.
Iedere zondag open van 13 tot 17 uur,
uitgezonderd feestdagen
Bij elke aankoop ontvangt u 1 of
meer loten met kans op een
Of weekend Londen of
weekend bungalowpark
Koop juist nu....
ZONWERING
ROLLUIKEN
GORDIJNEN
GARAGEDEUREN
VLOEREN
0pr dan au
Noordstraat 6,.
i. (hoek Noordstr .-Stationstraat)
v 4571 GE Axel
Tel. 0115-563565
Fax. 0115-564354
's Avonds op afspraak geopend
99
Alleen deze week ƒ3.95
Noordstraatpromenade - Terneuzen
Tel. 0115-619817