Behoed duur
erkeersplan
oor een flop'
DE
DE
Univé, in de buurt voor alle zekerheid!
DierenshoW
DE STEM
Kunstmestfabriek Hydro Agri sloopt verleden
Dierenbescherming luidt de noodklok
TJNTVFöf-
tGouddoppertie!
jiaten willen meer publiciteit Vooral betontimiïierlieden en ijzervlechters nodig voor tunnel
'Gedrag minstens zo
Ibelangrijk als
steden l«oede verbindingen'
ftKlokk«nshow
Ml van maar dan
B 400 Klokken -
C1
)recht
MA/
M/V
Truck verliest
32 staven
op rijksweg
Raad akkoord
met Euregiotuinen
in Oostburg
Jongen mishandeld
^NATIONALE,.,
1997
X 95
IURCHTSTRAAT 8,
Zeeland
11111
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1997
Van onze verslaggever
Terneuzen - In de eerste fase
van de bouw van de Wester-
scheldetunnel is er vooral be
hoefte aan betontimmerlieden
en ijzervlechters. Maar later is
er ook volop werk in de we
genbouw, elektrotechniek en
werktuigbouwkunde.
Dat beeld schetsen de drie part
ners, Arbeidsvoorziening, Start
en Vedior ASB die gezamenlijk,
in ASV-verband, de werving van
personeel gaan verzorgen. Giste
ren werd de 'jacht' op het tunnel-
personeel officieel geopend.
ASV gaat er vanuit dat er tijdens
de bouw jaar driehonderd tot
vierhonderd arbeidsplaatsen no
dig zijn. Dat personeel moet ko
men uit de regio. Althans de bou
wer, de Kombinatie Middelplaat
Westerschelde (KMW) vindt een
reistijd van een uur het maxi
mum. De voorbereidingen zijn al
enige tijd bezig, de feitelijke
bouwwerkzaamheden beginnen
in november en duren naar schat
ting een jaar of vijf.
ASV werkt samen met drie centra
voor vakopleiding om het perso
neel klaar te kunnen stomen voor
het werk. Werken aan de tunnel
vergt andere vaardigheden en
discipline. Tijdens het werkelijke
boren - dat begint in 1999- zijn
de werkomstandigheden te ver
gelijken met die in de mijnbouw.
Het personeel werkt dan als mol
len onder de grond, zes dagen per
week, 24 uur per dag in een vier-
ploegendienst. Veiligheid krijgt
extra aandacht. Voor de werving
van personeel onderhoudt ASV
ook contact met de Belgische Ar
beidsbureaus en de bureaus in
Rijnmond en Brabant. De be
moeienissen van ASV strekken
verder dan het jaar 2002 wanneer
de tunnel moet worden opgele
verd. De combinatie heeft ook de
opdracht in de wacht gesleept om
het gerecruteerde personeel na
afloop van de bouw weer aan een
andere baan te helpen.
Hoewel ASV een grote zelfstan
digheid heeft, wordt er over de
schouders meegekeken door een
deze week opgericht Overlegor
gaan Personeelsvoorzieningen
Westerscheldetunnel. Dit clubje,
met vertegenwoordigers van vak
bonden, Arbeidsvoorziening,
NVOB, provincie, Arbeidsinspec
tie, Aannemers en KMW, komt
vier keer per jaar bijeen om mo
gelijke knelpunten in de perso
neelsvoorziening te bespreken.
Volgens een mededeling van de
provincie hebben Start en Vedior
ASB in die club geen zetel.
Ln onze verslaggever
Middelburg - De Zeeuwse Staten willen meer publiciteit voor
|t!verkeersproject Duurzaam Veilig in West-Zeeuws-Vlaande-
L anders zou het miljoenenproject wel eens een flop kunnen
Lorden.
morgen..
■leer geld in de publiciteit ste-
|ED| ge bevolking beter inf orme-
L laat het geen flop worden,
lit'waren wat kreten die gisteren
ponken tijdens de maandelijkse
Batenzitting in Middelburg. Zo-
ijs gemeld bestaan er vanuit lo-
|ale organisaties nogal wat pro
testen over het project dat be-
Ijoeld is de verkeersdoden in de
Lgio te verminderen.
jEr zouden te veel verkeersdrem
pels komen en er zouden te veel
lorden worden geplaatst. De ma-
lier waarop wegen worden om-
Jgebouwd zou ook niet deugen,
Iet zijn wat delen uit de protes
ten die uit de regio opklinken.
JGeorganiseerd verzet', noemde
let CDA-Statenlid Van Waes het
pat knorrig.
ir de Staten, met de volkomen
ukte inspraakronde eerder
[lit jaar rond het ontpolderen nog
Ja het achterhoofd, willen vol
lende blunders voorkomen. „Aan
|taing en azijn zal niet te ontko-
n zijn," debiteerde de SGP-er
ud gisteren, maar De Koster
liFvdA) dacht er ander over. „Het
hoofddoel verdwijnt naar de ach
tergrond," sprak ze, „dit kan en
log niet doorgaan zo. We moeten
Iteer geld in de publiciteit ste-
EILIGING
oieden we de regio vrijwel alle
Itielaboratorium en een afdeling
1550 medewerkers een grote
|pen en direct en ieders capaci-
sn ten volle benut. Het zieken-
locatie jacobus te Zwijndrecht.
let Merwedeziekenhuis.
we graag in contact met een
ook de verpleegkundigen op
pp de afdeling SpoedeisendeJ
In totaal geeft u leiding aan
ekening SEtJ. Daarnaast heeft u
|d deze op korte termijn te vol-
ihappen zijn een must, evenals|
Ie professionele gedrevenheid,
laan het beleid op de afdeling
lie Refaja per 1 november a-<
leider, de afdeling aan. U neeHJ
tkening. Op de gehele afdeling]
becialismen.
stent(e) of verpleegkundige °P|
nagementopleiding gevolg".0
de leidinggevende en contactlll
iliëntgerichte instelling en ee I
atte bent u in staat een bijdrag
tverband voor onbepaalde M
ingedeeld in functiegroep I
amleider spreekuurafdeling v
per maand met doorgroeimog I
jk. De overige arbeidsvoor^3
ts kantooruren contact opne31,]
oofd Poliklinieken, telefoon
e met c.v. kunt u tot 2 we'<e jela
.a.v. de heerP.G.M. Mansha"
an beide procedures.
Daarom vond rond dat thema, de
gedragsbeïnvloeding van ver
keersdeelnemers, gisteren in het
kader van het demonstratiepro-
Iject Duurzaam Veilig een mani
festatie plaats in IJzendijke.
Diverse bedrijven, (semi-)over-
teidsinsteüingen en scholen ont
vouwden op de bijeenkomst hun
lachten over de mogelijkheden
er op dat terrein liggen. Cen-
J baal daarbij stonden acties die
verkeersdeelnemers meer bewust
I maken van de rol die zijn spelen
[bij verkeersonveiligheid.
,Het zijn altijd de anderen die te
bard rijden en zich asociaal ge-
Jdragen in het verkeer," legde C.
[Bolijn-Hertzberger, de voorzitter
Iran de werkgroep Communicatie
Gedragsbeïnvloeding in het
Duurzaam Veilig-project, de vin-
ê°r op de zere plek.
Duurzaam Veilig is er onder meer
PP gericht dergelijk gedrag om te
jboigen. „Het antwoord op de
vraag 'Verkeersveiligheid, kan ik
baar wat aan doen?' luidt volmon-
'Ja', maar dan moeten we het
I met zijn allen doen", aldus
Bolijn-Hertzberger.
K. Horstra, voorzitter van de Ka-
i ™°r van Koophandel in Zeeuws-
vlaanderen, merkte in zijn bijdra-
Se op dat de bevordering van de
verkeersveiligheid meer aandacht
!®u moeten krijgen in de veilig-
heidstrainingen van bedrijven.
'Ben vertegenwoordiger van het
Belgische bedrijf Atlas/Copco
deed vervolgens uit de doeken hoe
21)n onderneming er uiteindelijk
i is geslaagd het personeel dat op
e weg zit, op te voeden in het ver-
Ikeer.
Het bedrijf zocht het aanvankelijk
m "ure technische snufjes als ABS
len stuurbekrachtiging voor alle
I 'oertuigen. De conclusie was ech-
I er sl gauw dat dergelijke voorzie-
"fflgen het er niet veiliger op
Maakten. Chauffeurs ffiaakten
Van onze verslaggever
Oostburg - De rotonde
van de rijksweg N58 bij
Oostburg is vrijdagmor
gen zeker twee uur voor
het verkeer gestremd ge
weest, nadat een truck
met oplegger een deel van
zijn lading had verloren.
De wagen was geladen met
aluminium-staven, waarvan
er rond tien uur 32 op het
wegdek terechtkwamen. De
staven, met een gewicht van
850 kilo per stuk, waren met
slechts een paar touwtjes
vastgebonden. Tegen de
chauffeur van de truck, een
65-jarige man uit het Bel
gische Bernem, is proces
verbaal opgemaakt.
ken, de mensen informeren, want
daar schort het aan. We moeten
een representatieve enquête hou
den, er moeten regelmatig pers
conferenties worden gegeven. Als
we zo doorgaan hobbelen we van
dieptepunt naar dieptepunt."
Statenlid Dijkwel van D66 was
het eens met die enquête. Hij
vond ook dat de eigenlijke bevol
king slecht op de hoogte wordt
gehouden van wat er nu eigenlijk
gebeurt en dat de groepen die nu
protesteren, daarvan profiteren.
Dijkwel: „Zeeuws-Vlaanderen
wordt aan alle zijden beboterd en
besuikerd, maar vindt die
Zeeuws-Vlaming dat zelf ook.
Het probleem hier is het missen
van een draagvlak. Maar Duur
zaam Veilig is van de Zeeuws-
Vlamingen en van de Zeeuws-
Vlamingen alleen. Doorzetten
van het project is hard en hard
nodig."
Zoals deze krant gisteren meldde
beseft de bevoegde instantie, het
bestuurlijk Overleg Duurzaam
Veilig West-Zeeuws-Vlaanderen
dat nu ook. Alle protesten wor
den doorgenomen en er komen
voorstellen om de communicatie
problemen op te lossen. Dat zal
begin november gebeuren.
ziekenhuis Wan onze verslaggever
IJzendijke - Goed verkeersgedrag is zeker zo belangrijk als uit
stekende wegverbindingen om de verkeersveiligheid in West-
Zeeuws-Vlaanderen aanzienlijk op te krikken.
De Schrootverwerking Zeeuws-Vlaanderen begon gisteren op de kade van de fabriek aan de ontmanteling van de oudste mobiele zakverladingsinstallatie.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
juist brokken omdat ze zich door
die veiligheidsuitrusting onaan
tastbaar voor ongelukken voel
den.
Daarna zocht Atlas/Copco het in
de beïnvloeding van het gedrag
van de chauffeurs. „We gingen
hen confronteren met hun eigen
schade- en onderhoudsstatistie-
ken. Hoe lang ze deden met rem-
blokken, koppakking en hoeveel
benzine ze met hun voertuig ver
bruikten. Toen we dat in beeld
hadden met de kosten erbij, zijn
we bij de chauffeurs met een zwa
re voet (hardrijders, red.) gaan
dreigen dat het wel eens gevolgen
zou kunnen hebben. Dat leidde tot
een aanzienlijke verbetering in
hun verkeersgedrag."
Van onze verslaggever
Sluiskil - Kunstmestfabriek
Hydro Agri in Sluiskil neemt
in snel tempo afscheid van
haar industrieel erfgoed.
Eerder dit jaar besloot de fa
briek de niet meer in gebruik
zijnde karakteristieke prilto-
rens te slopen.
De mobiele kranen van Hydro
Agri, die zich als rolschaatsende
reuzen over de kade bewegen en
waaronder het doorgaand ver
keer tussen de 'benen' van de
kranen zijn weg vindt, zijn
beeldbepalend voor de fabriek.
Hydro Agri heeft twee van zulke
kranen die de laatste jaren ei
genlijk meer in de weg staan dan
dat ze nut hebben voor de fa
briek. Het bedrijf verscheept de
nitraat- en ureumproducten niet
langer meer in zakken maar in
bulk waardoor de zakverla-
dingskranen overbodig zijn ge
worden. Het verschepen van de
bulkgoederen loopt via twee an
dere installaties.
De sloop van de oudste kraan,
die van 1966 dateert, markeert
symbolisch het eind van een tijd
perk. In de voorbije decennia
maakten veel scholieren en losse
arbeiders via de loonbedrijven
van De Pooter en De Schepper
kennis met het verladingswerk
op de fabriek. Dat werk bestond
vroeger onder meer uit het
klaarleggen van de zakken voor
de opzakkers aan de vulmachi-
nes, het stroppen, het bewaken
van de zakken bij de transport
banden en het laden van de sche
pen.
Dat laatste gebeurde in kleine
teams, waarbij het samenspel
tussen de man die de flexibele
transportband met een eigen
tijdse joy-stick bediende en de
man die de zakken moest neer
leggen in het ruim essentieel
was. Wie handig was, kon de
zakken die van de transportband
afvielen met de tip van zijn vin
ger zo sturen dat ze netjes opge
stapeld werden. Wie dat minder
goed in de vingers had, zag zijn
stapel na vier zakken al wegglij
den en dan moesten ze opgepakt
worden en goed gelegd worden.
Dat wilde je niet meemaken,
want het betekende oponthoud
en dat voelde iedereen in de por
temonnee omdat er premies te
verdienen waren. En het was ook
niet goed voor iemands eigen
waarde. Want wie niet mee kon
met de rest, had een zware
dienst. Maar zelfs voor hen was
het een beetje feest als het ging
regenen en de ruimen dicht
moesten en iedereen voor een
tukje op de zakken neerstreek.
Er kwamen gisteren andere zwa
re hijskranen aan te pas om het
ruim tweehonderd ton wegende
bouwwerk te ontmantelen. Vol
gens projectleider W. Dieleman
van SZV zit er 190 ton ijzer in de
kraan en 25 ton beton dat via een
ponton voor verdere verwerking
wordt afgevoerd. Het afbreken
van de kraan gebeurt in fasen.
Gisteren is het bovenstuk van de
kraan gedemonteerd, vandaag
het rijdende onderstel.
In verband met de werkzaamhe
den is de weg langs de fabriek
twee dagen afgesloten voor alle
verkeer.
Van onze verslaggeefster
Oostburg - De Oostburgse ge
meenteraad staat positief tegen
over de komst van de Euregiotui
nen naar Oostburg. Ondanks en
kele kanttekeningen gaan alle
fracties akkoord met het college
voorstel om zes ton en een rentelo
ze lening van 500.000 gulden be
schikbaar te stellen aan de Stich
ting Euregiotuinen, initiatiefne
mer van dit grootschalige tuinen-
complex.
L. Wille (PvdA), D. Doeze Jager
(WD) en A. Verhage (D66) waren
gisteren tijdens de gecombineerde
commissievergadering Planolo
gie/Financiën met name be
nieuwd naar de co-financiering
van het project. Burgemeester G.
Noordewier meldde dat zowel de
provincie Zeeland als de Europese
Unie (5B-gelden) het Euregiopro-
ject financieel zullen steunen. Ook
vanuit het Rijk, de bankwereld en
andere bedrijven kan de stichting
subsidie verwachten.
Burgemeester Noordewier bena
drukte dat de bewoners rondom
het toekomstige tuinenpark van
begin af aan goed bij de planvor
ming moeten worden betrokken.
„Het gaat om een groot project dat
veel aanpassingen in het land
schap met zich meedraagt. Het is
zeer goed mogelijk dat er straks
een planschadeprocedure moet
worden opgestart als bewoners
claims gaan indienen. Het is dan
ook van belang dat bewoners di
rect bij de bestemmingsplannen
worden betrokken. We streven
naar een open dialoog," aldus
Noordewier.
Er wordt waarschijnlijk al eind
dit jaar met de aanleg van de tui
nen aan de Nieuwstraat begon
nen.
Middelburg - In het centrum van
Middelburg is een 16-jarige jon
gen in elkaar geslagen door een
groep leeftijdsgenoten.
De jongen werd aanvankelijk hin
derlijk gevolgd en werd vervol
gens aangevallen. Hij kreeg klap
pen en schoppen, maar wist uit
eindelijk aan zijn belagers te ont
komen. De aanleiding tot de mis
handeling is niet bekend.
(ADVERTENTIES)
Door Liselotte van Werkhoven
Terneuzen - Het voortbestaan
van de Zeeuws-Vlaamse Die
renbescherming hangt aan
een zijden draadje. Beter ge
zegd: aan de collectebus. De
Zeeuwse afdeling moet 4 ok
tober tijdens de jaarlijkse col
lectedag zeker 35.000 gulden
ophalen, wil ze quitte spelen.
Vanaf januari is er al 35.000 gul
den aan kosten gemaakt. De re-
servepot is noodgedwongen aan
gebroken en de bodem is in zicht.
„Als de collecte niet genoeg ople
vert en als we een strenge winter
krijgen, dan is het gebeurd met
ons," zegt de voorzitter van de
Zeeuws-Vlaamse Dierenbescher
ming, mevrouw J. Eefting.
De Zeeuws-Vlaamse Dierenbe
scherming heeft deze maand wel
een succesje geboekt met de steri
lisatie/castratie-actie voor kat
ten, maar ook deze heeft een
wrange bijsmaak. Mensen kon
den tegen een gereduceerd tarief
hun katten laten castreren en ste
riliseren. Hiervan werd dankbaar
gebruik gemaakt: tweehonderd
katten uit Zeeuws-Vlaanderen
zijn onvruchtbaar gemaakt.
In tegenstelling tot de overige af
delingen die zo'n actie maar één
keer per jaar doen, was het in
Zeeuws-Vlaanderen de tweede
dit jaar. In het voorjaar werden
ook zo'n 200 katten 'geholpen'.
De Zeeuws-Vlaamse afdeling
kreeg echter maar voor één actie
een bijdrage en heeft voor de 200
overige katten 2000 gulden moe
ten betalen. Volgend jaar zit er
waarschijnlijk wegens geldge
brek niet zo'n actie in.
De kas van de Dierenbescher
ming wordt gevuld met de contri
butie van de leden, 600 in
Zeeuws-Vlaanderen, en de op
brengst van de jaarlijkse collecte.
De Dierenbescherming haalt
(wilde) katten uit de duinen, uit
drugspanden, van de weg en van
mensen die er niet meer voor
kunnen of mogen zorgen. De kat
ten worden vervolgens gezond af
geleverd bij het asiel. Daarnaast
trekt de organisatie in strenge
winters het land in om vogels bij
te voederen.
Voorzitter Eefting van de afde
ling Zeeuws-Vlaanderen: „Sinds
januari hebben we aan rijkosten
naar de katten en voederplaatsen
22.000 gulden moeten .betalen.
Het was een strenge winter en de
ze zomer werd iedere dag een
hond of kat uit de auto gezet. Iets
wat ik in 25 jaar nog nooit heb
meegemaakt. Aan verzorgings-
kosten waren we 11.000 gulden
kwijt. Door het gigantische be
drag van 35.000 gulden hebben
we ons reservekapitaaltje, dat
bedoeld is voor rampen, moeten
aanbreken. Het appeltje voor de
dorst was 35.000 gulden en is nu
nog maar 20.000 gulden. Als dit
op is, dan is het voorbij," zegt een
geëmotioneerde mevrouw Eef
ting. „De gemeenten laten ons in
de kou staan. Deze winter hebben
we op 50 plaatsen vogels moeten
bijvoederen, voor zo'n 500 gulden
per dag, en daarom vroegen we
de gemeenten om een bijdrage.
Van de gemeenten Sas van Gent
en Hontenisse hebben we niets
gehoord, de overige bijdragen
zijn erg karig. Het belang van de
Dierenbescherming wordt onder
schat en dat terwijl wij de over
last van katten jaar in jaar uit
aanpakken."
Deze dierendag is voor de
Zeeuwse afdeling van levensbe
lang: dan is de landelijke collec
tedag van de Dierenbescherming.
Zeeuws-Vlaanderen heeft 35.000
gulden nodig om door te kunnen
draaien. Vorig jaar werd tijdens
deze collecte 18.000 gulden opge
haald.
OPTIEK
RAADHUISPLEIN 3
DORPSSTRAAT 19
OOSTBURG
BRESKENS
TEL.(0117)453657
TEL.(0117)385300
(ADVERTENTIE)
BREDA Univé Breda, Van Goorstraat 1, tel. (076) 531 54 44 ETTEN-LEUR OVM Univé West-Brabant, Markt 85, tel (076) 504 00 49
GROEDE O.B.M. Groette, Voorstraat 16, tel. (0117) 37 15 65, O.B.M. Terneuzen, Voorstraat 16, tel. (0117) 37 15 65
MIDDELBURG O.B.M. "Zeeland"! Molenwater 49, tel. (0118) 62 96 55 WOUW OVM Univé West-Brabant, Markt 5, tel. (0165) 30 15 05
Méér welen over UnivéKom eens limits. Of hel met Univé Direct, telefoon (0592)37 2222.
V,,/VERZEKERINGEN L..i
Daar plukt de vruchten van!
MET DÜIZEND-EN-ÉÉN HUIS- EN BOERDERIJDIEREN