Behoed duur erkeersplan oor een flop' DE DE Univé, in de buurt voor alle zekerheid! DierenshoW DE STEM Kunstmestfabriek Hydro Agri sloopt verleden Dierenbescherming luidt de noodklok TJNTVFöf- tGouddoppertie! jiaten willen meer publiciteit Vooral betontimiïierlieden en ijzervlechters nodig voor tunnel 'Gedrag minstens zo Ibelangrijk als steden l«oede verbindingen' ftKlokk«nshow Ml van maar dan B 400 Klokken - C1 )recht MA/ M/V Truck verliest 32 staven op rijksweg Raad akkoord met Euregiotuinen in Oostburg Jongen mishandeld ^NATIONALE,., 1997 X 95 IURCHTSTRAAT 8, Zeeland 11111 ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1997 Van onze verslaggever Terneuzen - In de eerste fase van de bouw van de Wester- scheldetunnel is er vooral be hoefte aan betontimmerlieden en ijzervlechters. Maar later is er ook volop werk in de we genbouw, elektrotechniek en werktuigbouwkunde. Dat beeld schetsen de drie part ners, Arbeidsvoorziening, Start en Vedior ASB die gezamenlijk, in ASV-verband, de werving van personeel gaan verzorgen. Giste ren werd de 'jacht' op het tunnel- personeel officieel geopend. ASV gaat er vanuit dat er tijdens de bouw jaar driehonderd tot vierhonderd arbeidsplaatsen no dig zijn. Dat personeel moet ko men uit de regio. Althans de bou wer, de Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW) vindt een reistijd van een uur het maxi mum. De voorbereidingen zijn al enige tijd bezig, de feitelijke bouwwerkzaamheden beginnen in november en duren naar schat ting een jaar of vijf. ASV werkt samen met drie centra voor vakopleiding om het perso neel klaar te kunnen stomen voor het werk. Werken aan de tunnel vergt andere vaardigheden en discipline. Tijdens het werkelijke boren - dat begint in 1999- zijn de werkomstandigheden te ver gelijken met die in de mijnbouw. Het personeel werkt dan als mol len onder de grond, zes dagen per week, 24 uur per dag in een vier- ploegendienst. Veiligheid krijgt extra aandacht. Voor de werving van personeel onderhoudt ASV ook contact met de Belgische Ar beidsbureaus en de bureaus in Rijnmond en Brabant. De be moeienissen van ASV strekken verder dan het jaar 2002 wanneer de tunnel moet worden opgele verd. De combinatie heeft ook de opdracht in de wacht gesleept om het gerecruteerde personeel na afloop van de bouw weer aan een andere baan te helpen. Hoewel ASV een grote zelfstan digheid heeft, wordt er over de schouders meegekeken door een deze week opgericht Overlegor gaan Personeelsvoorzieningen Westerscheldetunnel. Dit clubje, met vertegenwoordigers van vak bonden, Arbeidsvoorziening, NVOB, provincie, Arbeidsinspec tie, Aannemers en KMW, komt vier keer per jaar bijeen om mo gelijke knelpunten in de perso neelsvoorziening te bespreken. Volgens een mededeling van de provincie hebben Start en Vedior ASB in die club geen zetel. Ln onze verslaggever Middelburg - De Zeeuwse Staten willen meer publiciteit voor |t!verkeersproject Duurzaam Veilig in West-Zeeuws-Vlaande- L anders zou het miljoenenproject wel eens een flop kunnen Lorden. morgen.. ■leer geld in de publiciteit ste- |ED| ge bevolking beter inf orme- L laat het geen flop worden, lit'waren wat kreten die gisteren ponken tijdens de maandelijkse Batenzitting in Middelburg. Zo- ijs gemeld bestaan er vanuit lo- |ale organisaties nogal wat pro testen over het project dat be- Ijoeld is de verkeersdoden in de Lgio te verminderen. jEr zouden te veel verkeersdrem pels komen en er zouden te veel lorden worden geplaatst. De ma- lier waarop wegen worden om- Jgebouwd zou ook niet deugen, Iet zijn wat delen uit de protes ten die uit de regio opklinken. JGeorganiseerd verzet', noemde let CDA-Statenlid Van Waes het pat knorrig. ir de Staten, met de volkomen ukte inspraakronde eerder [lit jaar rond het ontpolderen nog Ja het achterhoofd, willen vol lende blunders voorkomen. „Aan |taing en azijn zal niet te ontko- n zijn," debiteerde de SGP-er ud gisteren, maar De Koster liFvdA) dacht er ander over. „Het hoofddoel verdwijnt naar de ach tergrond," sprak ze, „dit kan en log niet doorgaan zo. We moeten Iteer geld in de publiciteit ste- EILIGING oieden we de regio vrijwel alle Itielaboratorium en een afdeling 1550 medewerkers een grote |pen en direct en ieders capaci- sn ten volle benut. Het zieken- locatie jacobus te Zwijndrecht. let Merwedeziekenhuis. we graag in contact met een ook de verpleegkundigen op pp de afdeling SpoedeisendeJ In totaal geeft u leiding aan ekening SEtJ. Daarnaast heeft u |d deze op korte termijn te vol- ihappen zijn een must, evenals| Ie professionele gedrevenheid, laan het beleid op de afdeling lie Refaja per 1 november a-< leider, de afdeling aan. U neeHJ tkening. Op de gehele afdeling] becialismen. stent(e) of verpleegkundige °P| nagementopleiding gevolg".0 de leidinggevende en contactlll iliëntgerichte instelling en ee I atte bent u in staat een bijdrag tverband voor onbepaalde M ingedeeld in functiegroep I amleider spreekuurafdeling v per maand met doorgroeimog I jk. De overige arbeidsvoor^3 ts kantooruren contact opne31,] oofd Poliklinieken, telefoon e met c.v. kunt u tot 2 we'<e jela .a.v. de heerP.G.M. Mansha" an beide procedures. Daarom vond rond dat thema, de gedragsbeïnvloeding van ver keersdeelnemers, gisteren in het kader van het demonstratiepro- Iject Duurzaam Veilig een mani festatie plaats in IJzendijke. Diverse bedrijven, (semi-)over- teidsinsteüingen en scholen ont vouwden op de bijeenkomst hun lachten over de mogelijkheden er op dat terrein liggen. Cen- J baal daarbij stonden acties die verkeersdeelnemers meer bewust I maken van de rol die zijn spelen [bij verkeersonveiligheid. ,Het zijn altijd de anderen die te bard rijden en zich asociaal ge- Jdragen in het verkeer," legde C. [Bolijn-Hertzberger, de voorzitter Iran de werkgroep Communicatie Gedragsbeïnvloeding in het Duurzaam Veilig-project, de vin- ê°r op de zere plek. Duurzaam Veilig is er onder meer PP gericht dergelijk gedrag om te jboigen. „Het antwoord op de vraag 'Verkeersveiligheid, kan ik baar wat aan doen?' luidt volmon- 'Ja', maar dan moeten we het I met zijn allen doen", aldus Bolijn-Hertzberger. K. Horstra, voorzitter van de Ka- i ™°r van Koophandel in Zeeuws- vlaanderen, merkte in zijn bijdra- Se op dat de bevordering van de verkeersveiligheid meer aandacht !®u moeten krijgen in de veilig- heidstrainingen van bedrijven. 'Ben vertegenwoordiger van het Belgische bedrijf Atlas/Copco deed vervolgens uit de doeken hoe 21)n onderneming er uiteindelijk i is geslaagd het personeel dat op e weg zit, op te voeden in het ver- Ikeer. Het bedrijf zocht het aanvankelijk m "ure technische snufjes als ABS len stuurbekrachtiging voor alle I 'oertuigen. De conclusie was ech- I er sl gauw dat dergelijke voorzie- "fflgen het er niet veiliger op Maakten. Chauffeurs ffiaakten Van onze verslaggever Oostburg - De rotonde van de rijksweg N58 bij Oostburg is vrijdagmor gen zeker twee uur voor het verkeer gestremd ge weest, nadat een truck met oplegger een deel van zijn lading had verloren. De wagen was geladen met aluminium-staven, waarvan er rond tien uur 32 op het wegdek terechtkwamen. De staven, met een gewicht van 850 kilo per stuk, waren met slechts een paar touwtjes vastgebonden. Tegen de chauffeur van de truck, een 65-jarige man uit het Bel gische Bernem, is proces verbaal opgemaakt. ken, de mensen informeren, want daar schort het aan. We moeten een representatieve enquête hou den, er moeten regelmatig pers conferenties worden gegeven. Als we zo doorgaan hobbelen we van dieptepunt naar dieptepunt." Statenlid Dijkwel van D66 was het eens met die enquête. Hij vond ook dat de eigenlijke bevol king slecht op de hoogte wordt gehouden van wat er nu eigenlijk gebeurt en dat de groepen die nu protesteren, daarvan profiteren. Dijkwel: „Zeeuws-Vlaanderen wordt aan alle zijden beboterd en besuikerd, maar vindt die Zeeuws-Vlaming dat zelf ook. Het probleem hier is het missen van een draagvlak. Maar Duur zaam Veilig is van de Zeeuws- Vlamingen en van de Zeeuws- Vlamingen alleen. Doorzetten van het project is hard en hard nodig." Zoals deze krant gisteren meldde beseft de bevoegde instantie, het bestuurlijk Overleg Duurzaam Veilig West-Zeeuws-Vlaanderen dat nu ook. Alle protesten wor den doorgenomen en er komen voorstellen om de communicatie problemen op te lossen. Dat zal begin november gebeuren. ziekenhuis Wan onze verslaggever IJzendijke - Goed verkeersgedrag is zeker zo belangrijk als uit stekende wegverbindingen om de verkeersveiligheid in West- Zeeuws-Vlaanderen aanzienlijk op te krikken. De Schrootverwerking Zeeuws-Vlaanderen begon gisteren op de kade van de fabriek aan de ontmanteling van de oudste mobiele zakverladingsinstallatie. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE juist brokken omdat ze zich door die veiligheidsuitrusting onaan tastbaar voor ongelukken voel den. Daarna zocht Atlas/Copco het in de beïnvloeding van het gedrag van de chauffeurs. „We gingen hen confronteren met hun eigen schade- en onderhoudsstatistie- ken. Hoe lang ze deden met rem- blokken, koppakking en hoeveel benzine ze met hun voertuig ver bruikten. Toen we dat in beeld hadden met de kosten erbij, zijn we bij de chauffeurs met een zwa re voet (hardrijders, red.) gaan dreigen dat het wel eens gevolgen zou kunnen hebben. Dat leidde tot een aanzienlijke verbetering in hun verkeersgedrag." Van onze verslaggever Sluiskil - Kunstmestfabriek Hydro Agri in Sluiskil neemt in snel tempo afscheid van haar industrieel erfgoed. Eerder dit jaar besloot de fa briek de niet meer in gebruik zijnde karakteristieke prilto- rens te slopen. De mobiele kranen van Hydro Agri, die zich als rolschaatsende reuzen over de kade bewegen en waaronder het doorgaand ver keer tussen de 'benen' van de kranen zijn weg vindt, zijn beeldbepalend voor de fabriek. Hydro Agri heeft twee van zulke kranen die de laatste jaren ei genlijk meer in de weg staan dan dat ze nut hebben voor de fa briek. Het bedrijf verscheept de nitraat- en ureumproducten niet langer meer in zakken maar in bulk waardoor de zakverla- dingskranen overbodig zijn ge worden. Het verschepen van de bulkgoederen loopt via twee an dere installaties. De sloop van de oudste kraan, die van 1966 dateert, markeert symbolisch het eind van een tijd perk. In de voorbije decennia maakten veel scholieren en losse arbeiders via de loonbedrijven van De Pooter en De Schepper kennis met het verladingswerk op de fabriek. Dat werk bestond vroeger onder meer uit het klaarleggen van de zakken voor de opzakkers aan de vulmachi- nes, het stroppen, het bewaken van de zakken bij de transport banden en het laden van de sche pen. Dat laatste gebeurde in kleine teams, waarbij het samenspel tussen de man die de flexibele transportband met een eigen tijdse joy-stick bediende en de man die de zakken moest neer leggen in het ruim essentieel was. Wie handig was, kon de zakken die van de transportband afvielen met de tip van zijn vin ger zo sturen dat ze netjes opge stapeld werden. Wie dat minder goed in de vingers had, zag zijn stapel na vier zakken al wegglij den en dan moesten ze opgepakt worden en goed gelegd worden. Dat wilde je niet meemaken, want het betekende oponthoud en dat voelde iedereen in de por temonnee omdat er premies te verdienen waren. En het was ook niet goed voor iemands eigen waarde. Want wie niet mee kon met de rest, had een zware dienst. Maar zelfs voor hen was het een beetje feest als het ging regenen en de ruimen dicht moesten en iedereen voor een tukje op de zakken neerstreek. Er kwamen gisteren andere zwa re hijskranen aan te pas om het ruim tweehonderd ton wegende bouwwerk te ontmantelen. Vol gens projectleider W. Dieleman van SZV zit er 190 ton ijzer in de kraan en 25 ton beton dat via een ponton voor verdere verwerking wordt afgevoerd. Het afbreken van de kraan gebeurt in fasen. Gisteren is het bovenstuk van de kraan gedemonteerd, vandaag het rijdende onderstel. In verband met de werkzaamhe den is de weg langs de fabriek twee dagen afgesloten voor alle verkeer. Van onze verslaggeefster Oostburg - De Oostburgse ge meenteraad staat positief tegen over de komst van de Euregiotui nen naar Oostburg. Ondanks en kele kanttekeningen gaan alle fracties akkoord met het college voorstel om zes ton en een rentelo ze lening van 500.000 gulden be schikbaar te stellen aan de Stich ting Euregiotuinen, initiatiefne mer van dit grootschalige tuinen- complex. L. Wille (PvdA), D. Doeze Jager (WD) en A. Verhage (D66) waren gisteren tijdens de gecombineerde commissievergadering Planolo gie/Financiën met name be nieuwd naar de co-financiering van het project. Burgemeester G. Noordewier meldde dat zowel de provincie Zeeland als de Europese Unie (5B-gelden) het Euregiopro- ject financieel zullen steunen. Ook vanuit het Rijk, de bankwereld en andere bedrijven kan de stichting subsidie verwachten. Burgemeester Noordewier bena drukte dat de bewoners rondom het toekomstige tuinenpark van begin af aan goed bij de planvor ming moeten worden betrokken. „Het gaat om een groot project dat veel aanpassingen in het land schap met zich meedraagt. Het is zeer goed mogelijk dat er straks een planschadeprocedure moet worden opgestart als bewoners claims gaan indienen. Het is dan ook van belang dat bewoners di rect bij de bestemmingsplannen worden betrokken. We streven naar een open dialoog," aldus Noordewier. Er wordt waarschijnlijk al eind dit jaar met de aanleg van de tui nen aan de Nieuwstraat begon nen. Middelburg - In het centrum van Middelburg is een 16-jarige jon gen in elkaar geslagen door een groep leeftijdsgenoten. De jongen werd aanvankelijk hin derlijk gevolgd en werd vervol gens aangevallen. Hij kreeg klap pen en schoppen, maar wist uit eindelijk aan zijn belagers te ont komen. De aanleiding tot de mis handeling is niet bekend. (ADVERTENTIES) Door Liselotte van Werkhoven Terneuzen - Het voortbestaan van de Zeeuws-Vlaamse Die renbescherming hangt aan een zijden draadje. Beter ge zegd: aan de collectebus. De Zeeuwse afdeling moet 4 ok tober tijdens de jaarlijkse col lectedag zeker 35.000 gulden ophalen, wil ze quitte spelen. Vanaf januari is er al 35.000 gul den aan kosten gemaakt. De re- servepot is noodgedwongen aan gebroken en de bodem is in zicht. „Als de collecte niet genoeg ople vert en als we een strenge winter krijgen, dan is het gebeurd met ons," zegt de voorzitter van de Zeeuws-Vlaamse Dierenbescher ming, mevrouw J. Eefting. De Zeeuws-Vlaamse Dierenbe scherming heeft deze maand wel een succesje geboekt met de steri lisatie/castratie-actie voor kat ten, maar ook deze heeft een wrange bijsmaak. Mensen kon den tegen een gereduceerd tarief hun katten laten castreren en ste riliseren. Hiervan werd dankbaar gebruik gemaakt: tweehonderd katten uit Zeeuws-Vlaanderen zijn onvruchtbaar gemaakt. In tegenstelling tot de overige af delingen die zo'n actie maar één keer per jaar doen, was het in Zeeuws-Vlaanderen de tweede dit jaar. In het voorjaar werden ook zo'n 200 katten 'geholpen'. De Zeeuws-Vlaamse afdeling kreeg echter maar voor één actie een bijdrage en heeft voor de 200 overige katten 2000 gulden moe ten betalen. Volgend jaar zit er waarschijnlijk wegens geldge brek niet zo'n actie in. De kas van de Dierenbescher ming wordt gevuld met de contri butie van de leden, 600 in Zeeuws-Vlaanderen, en de op brengst van de jaarlijkse collecte. De Dierenbescherming haalt (wilde) katten uit de duinen, uit drugspanden, van de weg en van mensen die er niet meer voor kunnen of mogen zorgen. De kat ten worden vervolgens gezond af geleverd bij het asiel. Daarnaast trekt de organisatie in strenge winters het land in om vogels bij te voederen. Voorzitter Eefting van de afde ling Zeeuws-Vlaanderen: „Sinds januari hebben we aan rijkosten naar de katten en voederplaatsen 22.000 gulden moeten .betalen. Het was een strenge winter en de ze zomer werd iedere dag een hond of kat uit de auto gezet. Iets wat ik in 25 jaar nog nooit heb meegemaakt. Aan verzorgings- kosten waren we 11.000 gulden kwijt. Door het gigantische be drag van 35.000 gulden hebben we ons reservekapitaaltje, dat bedoeld is voor rampen, moeten aanbreken. Het appeltje voor de dorst was 35.000 gulden en is nu nog maar 20.000 gulden. Als dit op is, dan is het voorbij," zegt een geëmotioneerde mevrouw Eef ting. „De gemeenten laten ons in de kou staan. Deze winter hebben we op 50 plaatsen vogels moeten bijvoederen, voor zo'n 500 gulden per dag, en daarom vroegen we de gemeenten om een bijdrage. Van de gemeenten Sas van Gent en Hontenisse hebben we niets gehoord, de overige bijdragen zijn erg karig. Het belang van de Dierenbescherming wordt onder schat en dat terwijl wij de over last van katten jaar in jaar uit aanpakken." Deze dierendag is voor de Zeeuwse afdeling van levensbe lang: dan is de landelijke collec tedag van de Dierenbescherming. Zeeuws-Vlaanderen heeft 35.000 gulden nodig om door te kunnen draaien. Vorig jaar werd tijdens deze collecte 18.000 gulden opge haald. OPTIEK RAADHUISPLEIN 3 DORPSSTRAAT 19 OOSTBURG BRESKENS TEL.(0117)453657 TEL.(0117)385300 (ADVERTENTIE) BREDA Univé Breda, Van Goorstraat 1, tel. (076) 531 54 44 ETTEN-LEUR OVM Univé West-Brabant, Markt 85, tel (076) 504 00 49 GROEDE O.B.M. Groette, Voorstraat 16, tel. (0117) 37 15 65, O.B.M. Terneuzen, Voorstraat 16, tel. (0117) 37 15 65 MIDDELBURG O.B.M. "Zeeland"! Molenwater 49, tel. (0118) 62 96 55 WOUW OVM Univé West-Brabant, Markt 5, tel. (0165) 30 15 05 Méér welen over UnivéKom eens limits. Of hel met Univé Direct, telefoon (0592)37 2222. V,,/VERZEKERINGEN L..i Daar plukt de vruchten van! MET DÜIZEND-EN-ÉÉN HUIS- EN BOERDERIJDIEREN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21