'Mijn moeder vond dat ik haar leven verwoestte' De wortels van een laatbloeier De Nacht van de Pauw' gezinsdrama over zonde, schuld en vergeving Sylvia de Leur komt met solovoorstelling en biografie Oasis naar Nederland Gevoelens Minnaar Componist Eric Bibb zoekt en vindt inspiratie in de folklore Nieuw stuk Willem Jan Otten in Roosendaal DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1997 MBER 1997 D2(CSTEM en de vagebond - The Lostl e Koningin iris - The Quiet room - Nero- lag van de Ned. en Vlaamse 'he lost world Jurassic part ic - Nothing to lose - Absolu-i lebond - Face Off - Conspira-l Bean -Men in black- Lady en ïg to loose - Face/off low Book nse of snow agebond - Face Off - The Lost se - Karakter the Tramp lombres Complicados t/lurder at 1600 ace/off lean folcano lonspiracy Theory lontact Bean Speed 2 Addicted to love Con Air The Fifth element vin's Room r Men in Black r High school high ers r Face/off r Scream r Liar Liar r Night falls on Manhattan r 187 1 Marjan Mes In moeder is een zeldzaam I mens geweest," zegt Syl- IdeLeur zonder omhaal. De Tj 64-jarige comédienne en Lgtière gaat voor het eerst laar leven een theatermo- L doen: Geluk? Wieso Ijt?. Over haar excentrie- Jdrankzuchtige en domi- |ite moeder. voorstelling zal vooral gaan Irdecorumverlies, want daar mijn moeder in zeer ernsti- juate onder te lijden gehad. Lde alcohol, het ouder wor- I'm later door botkanker. Die Lelijke achteruitgang was Ivreselijk." tit's solo-programma moet Lonumentje' voor haar lasti- [noeder worden; een Duitse iseres, die in 1991 op hoge Jijd overleed in Amsterdam. Ijl september is er al een try- 1 te zien in De Schattelijn in kruidenberg. Volgende U verschijnt ook een boek f Sylvia de Leurs eigen leven, Iticeren met bagage. |r Duitse moeder heette Herta Sommer en groeide op in Ipoolse Breslau. Op haar veer- jde had ze al haar meester- Isstitel behaald als ballerina. I was blond, aantrekkelijk, en atletisch. Maar ze bgeen beroemde prima balle- (ïhad ze later veel succes in Ivariété, samen met haar Ne- half-joodse man, de list Tony de Leur, die altijd in It leefde: voor zijn vrouw en lde nazi's. Vloek vOU vermoorde Italias isolini wordt dicht benade Grimaldi (Le Bum waaraan Pasolini's seksu* rondslag ligt. Die is oo ast, welke in het laatste ueerd, bij adembeneinen ilste deel zien we de kutë er. (Chassé Cinema in Bre» vanavond de mooie Ts over de warme ge' cel voor een Ru®1 is toevertrouwd. ont verak, vrijgezel n zorg Jhassé Cinema Breda del lorte Film: meestal zeer animatiefilms. Om 13-4 derlandse cineasten als iHeijningen, Maarten R" Tans Nassenstein (^u^.. nma met fimpjes die lan& van dochter Sylvia I in 1933 niet bepaald ge kt. „Mijn moeder vond dat ik f leven verwoestte," aldus iade Leur. „Ik was een vloek Bt door mijn geboorte raakte ps kwijt: haar figuur, haar haar bestaan als prima trina, haar toekomst." Bwerd de opmaat voor een tra- peven vol geknakte diva-al- overmatig alcoholge- t gelukkig Sylvia de Leur brengt een tragi-komische toneelsolo over haar excentrieke, alcoholistische moeder: 'Geluk? Wieso Glück?' Op 27 september is er al een try-out in Geertruidenberg. foto william rutten opgegroeid en kon zich later ar tistiek onvoldoende ontplooien. Glücklich kon ze daarom zelden zijn. Herta was streng opgevoed door haar moeder, die haar regelmatig strafte met een zweep. Ook de kleine Sylvia werd door haar grootmoeder, die haar in huis AiiamfdlS haar ouderscöp-tournee ""i'dnc (in- waren, onverdroten met de peit- sche bewerkt. „De meisjesnaam van mijn groot moeder was Gertrud Steidor. Haar echte moeder, die Romano- va heette, was een alcoholiste, zo als mijn moeder ook zou worden. Overgrootmoeder Romanova heeft zich letterlijk dood gezopen op de bank. Haar man is toen hertrouwd, zodat mijn oma een stiefmoeder had. Ze is in dat ge zin waanzinnig streng opgevoed met de peitsche, de paarden- zweep. Haar vader werkte name lijk op de paardentram en hij heeft dat verschrikkelijke ding in de familie gebracht." Tijdens de oorlog en kort daarna, tijdens de bevrijding dóór de Russen, belandde Herta met man en dochter middenin het strijdto neel. Samen met Sylvia danste zij voor de Russische manschappen, hoewel ze veel liever alleen had gedanst, want ze moest niets heb ben van de artistieke concurren tie van haar dochter. Van een an der soort concurrentie trouwens evenmin. „Mijn moeder was een wonder kind, en wonderkinderen zijn rampen: dominant, ambitieus, wispelturig, vaak ronduit moei lijk in de omgang en ongelooflijk egocentrisch. Mijn vader zag dat blonde poppetje als een godin en zij werd op haar beurt door hem betoverd met zijn viool." „Eigenlijk is de voorstelling een dialoog met mijn moeder, waarin vooral zij heel dominant aanwe zig is. Vrienden hebben al gezegd: waar blijf jij zelf? Maar mijn moeder was nu eenmaal erg do minant en dat laat ik dan ook zien. Ik speel zelf veelvuldig mijn eigen moeder. Ik beschouw deze solo als een monument voor haar." „Het oordelen heb ik al lang af geschaft en dat doe ik dus in mijn monoloog ook niet. Het is beslist geen afrekening. Ik wilde mijn gevoelens een plaats geven. Ik kon niemand vertellen hoe het geweest was, ik kon het zelfs niet uitschreeuwen, dus moest ik er op een andere manier vorm aan geven." „Mijn dochter vind dat ik het met veel respect voor haar oma doe," zegt de actrice. 'Eigenlijk was mijn oma nog veel erger', zei ze na een try-out. Dat vond ik het grootste compliment dat ik kon krijgen, want ik drink per slot van rekening wel iedere avond twee liter wodka op het toneel, al is het natuurlijk geen echte wod ka maar water." George Groot heeft zich als sce narioschrijver en regisseur over Sylvia de Leurs monoloog ont fermd, waardoor ook het komi sche als vanzelf gewaarborgd lijkt. Tenslotte is Sylvia de Leur geen toneelactrice en geen schrijfster. Satire en hilariteit zullen niet ontbreken, al heeft de voorstelling volgens haar niets met cabaret te maken en moet het ook wel degelijk schrijnend wor den. „Ik zing wel flarden van liedjes die mijn moeder altijd zong: Schoner Gigolo, een Tsjechisch lied en vooral Kurt Weill. Maar het worden geen volledige num mers, zoals in een cabaretpro gramma." Volgens Sylvia de Leur blijkt haar theatersolo bij de zaal een opmerkelijke Aha Erlebnis te veroorzaken. „Blijkbaar is het toch een zeer herkenbare moe- der-dochterrelatie," zegt ze aar zelend. „Ik maak van mijn moe der dan ook geen typetje, want daarmee zou ik haar tekort doen. Wel is er alle verbale en lichame lijke retoriek waar zij vol mee zat." Behalve over haar eigen veelbe wogen leven met ongelukkige liefdes, de dood van haar zoontje en haar jeugd als Pools-joods- Nederlands meisje zal het boek van Sylvia de Leur natuurlijk ook over haar moeder gaan. Vooral ook over haar laatste ja ren. In de jaren tachtig woonde Herta in het boswachtershuisje bij het Vondelpark en kreeg op haar oude dag nog een verhou ding met een jongere minnaar. „Het was alsof Gloria Swanson herleefde: mijn moeder werd weer helemaal een diva. Toen het voorbij was, kleedde zij zich niet eens meer aan en bleef ze de hele dag in haar duster zitten. Maar op de een of andere manier, wel licht dankzij de alcohol, bleef ze toch ook een diva. Mijn moeder en ik hebben nooit kunnen pra ten, maar ze verzon wel van alles om mijn aandacht te trekken. Het was gewoon emotionele chanta ge." I Sylvia de Leur is op zaterdag 27 sep tember in De Schattelijn in Geertrui denberg, 31 oktober in Stadsschouw burg Eindhoven, 27 november in Arse- naafTheater in Vlissingen. Haar boek, 'Balanceren met bagage', verschijnt in oktober bij de Arbeiderspers 29,90). ische regisseur Rolf de He) ooit meer te praten, uit pre van haar ouders. Via de oï van de kleine Chloe Fei voel van machteloosheid 'ische drama. (Chassé Cir igh de lotgevallen van tw; e, alleenstaande werken^ tijd opgeroepen dat ze s hrijnende, realistische bef he ondertoon in deze over Chassé Cinema in Breda) ge fantasiedieren uitvergi le Franse semi-document idsany en Marie Perensf :r en waterspin worden dc matische hoofdrolspelers n romantische komedie. I icar. (Chassé Cinema in Bi ccesvolle Nederlandse -r i, naar de roman van B° meedogenloze Kotterda» die zijn onechte zoon xAio hisl U1C 2/ljll UI1V.VI jezette scènes, en dinsdag in Pilvr 1 v-, DnnooT die Cinei en dmsdag in c-uw i City in Roosendaal) imacd" 'W-gitarist Eric Bibb maakt indrukmet twee uitmuntende •cd's. Door Rob Musters Vorig jaar brak hij plotseling door in Engeland op het pres tigieuze London Blues Festi val. Hij lijkt uit het niets te zijn opgedoken, maar fungeer de al jaren als liedjesschrijver voor andere artiesten. Nu Eric Bibb (46) twee cd's heeft uitge bracht, wordt de zanger-gita rist door blueskenners getipt als 'The Next Big Thing'. De Zweedse Amerikaan laat zich echter niet inperken door het bluesregime, maar haalt zijn inspiratie uit de hele Afro- Amerikaanse en Europese folklore. Er komen de laatste jaren weer geregeld goede bluesartiesten naar Breda, sinds de Stichting Rhythm Blues Breda het genre is gaan promoten. De geboekte bands hebben altijd een degelijk niveau. Soms slaagt de organisa tie erin om een echte kanjer aan de haak te slaan. Eric Bibb is zo iemand. De twee ingetogen cd's laten een vakman horen, die zich niet door een muzieksoort laat inperken. Met Hawaïaanse gita ren, mandolines, banjo's en bou- zoukis componeert Bibb num mers die bijvoorbeeld geïnspi reerd zijn op Afro-Amerikaanse folklore, Keltische melodieën of muziek uit Mali. In een interview met het Engelse muziekblad Folk Roots zei Bibb dat hij 'geïnteresseerd is in lied jes'. Het maakt hem niet uit of het folk, country of ragtime is. Het muzikale gevoel telt. Bibb werd geboren in New York als zoon van de folkzanger Leon Bibb. Vader trad geregeld op en maakte opnamen voor het Van- guard-label. Eric groeide op in een muzikaal gezin waar be roemdheden als Bob Dylan, Pete Seeger en Judy Collins over de vloer kwamen. Oom John Lewis speelde bij het Modern Jazz Quartet. De jonge Bibb groeide spelenderwijs uit tot een uitste kende gitarist. Tijdens de raciale onlusten van de jaren zestig in Amerika voelde Bibb zich niet op zijn plaats. De manier waarop blanke en zwarte Amerikanen el kaar in de haren vlogen, stond de artiest niet aan en hij nam de wijk naar Europa. In Parijs en la ter in Stockholm verdiende hij de kost als straatmuzikant. Het talent van de jonge compo nist bleef echter niet onopge merkt. De liedjes die hij schreef werden uitgevoerd door artiesten als Jennifer Brown, Lisa Nilsson en Sherman Robertson. Als Bibb zich in 1985 permanent in Zweden vestigt, verzamelt hij een groep gedegen muzikanten om zich heen. Na talloze optre dens in bluesclubs en kerken wordt in 1994 de cd Spirit The Blues met spirituals en gospels uitgebracht. Het wordt een keer punt in de carrière van de compo nist. De schijf slaat aan bij een klein publiek, maar Bibbs naam is ge vestigd. Vanaf dat moment wordt de zanger-gitarist samen met zijn groep Needed Time op allerlei grote folkfestivals in Europa uit genodigd. Na het succesvolle op treden op het London Blues Fes tival is Bibbs ster nog steeds rij zende. De nieuwe cd Good Stuff kwam dit jaar uit en zou wel eens voor een doorbraak naar een gro ter publiek kunnen zorgen. Het album weet de sfeer van de tradi tionele Amerikaanse folklore te raken, zonder clichématig te klinken. Sterke eigen composities nemen moeiteloos jazz, country- blues, gospel en ragtime-invloe- den in zich op. Na een rijpingsproces van vele jaren is nu de tijd aangebroken om net als bij een goede whisky te genieten van de kwaliteiten van Eric Bibb. Tijdens het optreden in Café de Scarabee speelt Bibb samen met slide-gitarist Göran Wennerbrandt. Eric Bibb en Göran Wennerbrandt (sin ger-songwriter), zondag 28 september, café de Scarabee, Van Goorstraat 16 in Breda. Aanvang 16.30 uur. Entree tien gulden. >ze kunstredactie laatste toneelstuk is openlijk e jk- Er zit botweg een paas- aan het verhaal. Dat religieuze 's volgens mij een constante in ark, aldus de schrijver Willem en in een recent interview in ipd i er zijn nieuwe toneelstuk De 'van de Pauw. Aictoris len'i°n?e Toneel §eeft er op vrijdag iseen try-otitvoorstelling il u'°uyburg De Kring in Roos- eiiai '-'eert de Jong en Rik van ichi.ij6611 ex"echtPaar dat worstelt AUldgevoelens over de dood V£m En v«der met Kees Coolen, en en Antoinette Jelgersma. n an Otten, ook bekend als dich- "epzinnig essayist, schreef het stuk in opdracht van het Haagse gezel schap. Zijn toneelstuk Een sneeuw uit 1983 werd het afgelopen seizoen weer met veel succes gespeeld door Het Toneel Speelt van Hans Croiset. Het ging over de gevolgen voor een hele familie van een Indisch verleden van een getraumati seerde bejaarde man, die zelfmoord pleegt. De Nacht van de Pauw is een gezinsdra ma waarin Carl (Rik van Uffelen) en zijn ex-vrouw Emma (Geert de Jong) probe ren de dood van hun 17-jarige zoon Tim te verwerken. Zijn zelfgekozen dood bracht veel schuldvragen naar boven en verwijten over en weer. Hun huwelijk ging eraan kapot. De ouders komen door een gesprek met elkaar in dialoog met de dode zelfmoordenaar. Het stuk speelt zich af op paaszaterdag, een dag vol ingrijpende gebeurtenissen, ook voor Carls tweede, veel jongere vrouw Laura (Antoinette Jelgersma). Zij ontvangen een brief van Tim, die zeven jaar eerder zelfmoord pleegde. Plotseling staat ook Carls ex-vrouw Emma voor de deur, die het verleden begint op te rake len. „Tragisch is, dat hoe meer je je handen er vanaf probeert te trekken, des te meer je bezocht zult worden door de spoken van je eigen verantwoordelijkheid," aldus Otten. „Wat je probeert te ontduiken, wordt je lot. Dat is al sinds Sophocles (Oedipus) zo en dat is ook het patroon dat mij heeft leren denken." „Het paradigma is dat we kunnen wor den bezocht door de doden, dat er spo ken bestaan. Ik vind het niet raar om dat letterlijk op te vatten, net als in Hamlet". Zo'n spook moet wel overtuigen, je moet er een soort logica voor bedenken." Over het thema schuld in zijn stuk, zei de recent katholiek geworden (maar nog niet gedoopte) schrijver in een ander in terview.' „Wij moeten het begrip erfzon de ontdoen van de ruis die het mee brengt, waardoor mensen al bijvoorbaat verlamd raken als, ze het woord horen. Belangrijk is dat het zondeverhaal wordt getoond. Als een gezamenlijk juk van vrijheid en schuld." „De erfzonde staat mij toe mijzelf en an deren de maat te nemen. Als je dat niet doet dan bestaat er ook geen vergeving. Ik wil vergeven worden. Ik wil een oor deel. In mijn stuk gaat het over verge ving." 'De Nacht van de Pauw', geregisseerd door Ger Thijs, gaat op 30 september in Amsterdam in premiere. Op 2 oktober is het onder meer te zien in Middelburg, daarna op 16 oktober in Breda en in november in Oosterhout, Bergen op Zoom en Tilburg. Geert de Jong in 'De Nacht van de Pauw' bij Het Nationale Toneel. Een gescheiden vrouw die samen met haar ex-man worstelt met schuldgevoelens over de dood van haar zoon. FOTO KOOS BREUKEL BREDA Trojaanse Vrouwen - van Euripides - door Het Zuidelijk Toneel/Hol- landia - Stadsschouwburg - 20.00 uur (26 en 27 sep) EINDHOVEN Waardenberg en de Jong - Bandkaai - Stadsschouwburg - 20.15 uur (26 t/m 30 sep) ROTTERDAM Het feest der herkenning - vier voorstellingen, diverse locaties - Jeugd sentiment en Jeugdherinneringen - 13.00-23.00 uur (27 en 28 sep) TILBURG Bert Visscher - Voor ons hoeft het niet - Schouwburg - 20.15 uur (25 en 26 sep) Youp van 't Hek - Scherven - schouwburg - 20.15 uur (29 en 30 sep, 1 okt) DONDERDAG EINDHOVEN West Side Story - musical - 20.15 uur ZATERDAG ETTEN-LEUR Jaap Mulder - De opmars van de wilde artisjok - De Nobelaer, Anna V Berchemlaan 2-21.00 uur GEERTRUIDENBERG Sylvia De Leur - 'Geluk? Wieso Gluck?', over een moeder-dochter re latie - De Schattelijn Vismarktstraat 4a - 20.15 uur ZONDAG BREDA Introdans ensemble - Pretpakket - Chassé Theater -15.00 uur ETTEN-LEUR Bert Visscher - caberet 'Voor ons hoeft het niet' - De Nobelaer, Anna V Berchemlaan 2 - 20.15 uur DINSDAG TILBURG Nel Kars - De Russische Oranje - Stadsschouwburg Tilburg - 20.30 uur WOENSDAG BERGEN OP ZOOM U spreekt met uw moordenaar - Toneelthriller door Toneelgroep Comedia - Stadsschouwburg de Maagd Grote Markt 32 - 20.15 uur ETTEN-LEUR Zwanendons - Sprookjesachtige voorstelling van Theater Terra Theater De Nobelaer, Anna V Berchemlaan 2 -15.00 uur DONDERDAG futt BREDA I Against I en Tresore - punk - Para - 21.00 uur DEN HAAG André Rieu - Congresgebouw EINDHOVEN Yellowman - reggae - Effenaar - 20.30 uur VRIJDAG BERGEN OP ZOOM Louis van Dijk Jan Vayne - Pianoconcert - Stadsschouwburg de Maagd, Grote Markt 32 - 20.15 uur BREDA 11 vv Fragment - De Graanbeurs, Reigerstraat 18-20 - 23.59 uur EINDHOVEN Travolta's en Dollybirds - punk - Effenaac - 2030 uurouu Artis Kwartet - strijkkwartet - Schubert - Muziekcentrum Frits Philips" -20.15 uur TILBURG Sugartooth en Slick Wicked - rock - Noorderligt - 22.00 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Die Fledermaus - Operette van Johann Strauss jr. door de Hoofdstad Operette - Stadsschouwburg de Maagd Grote Markt 32 - 20.15 uur CHAAM Piet Veerman - café zaal De Ruif, Ulicotenseweg 10 - 21.00 uur HANK Rowwen Heze en The Young Minds - tex mex - Titanic ROTTERDAM Oranje's Grootste Meezingfeest - o.a. B.E.D., Guus Meeuwis Vag ant en Linda, Roos en Jessica - Ahoy - start 18.30 uur 01 TILBURG Vengeance en Sinister Footwear - Noorderligt - 20.30 uur Willeke Alberti - in concert - Schouwburg Tilburg - 20.15 uur ZONDAG i 'H Wsl ïi I «u breda Eric Bibb - blues - Café de Scarabee -16.30 uur Carmen Gomes - Jazz - Chassé Theater .Claudius Prinsenlaan 8 -15.00 uur The Dubliners - Chassé Theater, - 20.00 uur The Shoes - Charelli - 22.00 uur v>n EINDHOVEN 'X Trio Bartholdy - piano, viool en cello - Beethoven, Debussy en Sjov. stakovitsj - Muziekcentrum Frits Philips -11.00 uur niu KAATSHEUVEL André Hazes/Marianne Weber - Chalet Fontaine r rotterdam Bachcantates - The Amsterdam Baroque Orchestra Choir o.l.v. Ton Koopman - De Doelen - 20.15 uur m DINSDAG 1Ï9V breda Solace - rock - Para - 21.30 uur tilburg Buckshot LeFonque - funk - Noorderligt - 21.00 uur WOENSDAG tilburg n'rï Supergrass en Geneva - britpop - Noorderligt - 20.30 uur Ta ■'f* |Vf Delft (anp) - De Britse popband Oasis komt definitief naar Nederland. De broers Gallagher en hun band staan op donderdag 27 november in de Brabanthallen in Den Bosch. Mojo-concerts in Delft heeft gisteren gemeld dat Oasis ons land aandoet tijdens de lopende Europese tour nee. ,sm Het eerste concert van Oasis had 8 september plaats in Oslo, gevolgd door de andere Scandinavische landen. Na Scandinavië volgt het thuisland Engeland, waarna de reis naar de Verenigde Staten gaat, om tenslotte weer in Europa neer te strijken. kw: Oasis bracht drie jaar geleden het eerste album Definitely Maybe uit, gevolgd door het zeer succesvolle (What's The Story) Morning Glory. Inmiddels ligt het derde album Be Here Now in de winkel. Liam en Noel Gallangher, Paul Arthurs, Paul McGuigan en Alan Whi te zijn de afgelopen drie jaar non-stop bezig geweest met Oasis. De formatie heeft al eerder in ons land opgetreden. Dat was op Lowlands '94 en in 1996 in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27