Genieten tot in de volgende eeuw Harry Geurts schrijft boek over meteorologische thema's in muziek ALDI i: Nutra Swe zoetstof Maïskorrels Snelkookrijsi Garnalen" kroepoekisogi Combi P?rty- crackerties Augurkenpa SUNLUX 2 K DE STEM LIJF LEVEN Omslag Lichte muziek Top 40 Stille kracht Atlanta Opschieten Meubelboulevard Zilveren kraag Libellen in problemen Nieuw onderzoek van maan Voyagers twintig jaar onderweg poeder, 75 gr. 425 ml. 'Delicato', 400 gr. 4 80 st„ 250 gr. zoetzuur, 720 ml.. Prehistorische olifantjes Oudste gouden sieraden Mammoet moet 'herleven' Veiliger autostoel Boek over ziekte en erfelijkheid pe an 12 i i i i I WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1997 Hogedrukgebied tussen Mozart en The Doors Als liefhebber van klas sieke muziek liep Harry Geurts drie keer naar de bioscoop om de speel film Amadeus te inhale ren. Als archivaris van het KNMI in De Bilt vroeg hij zich af, of het nou echt zo'n erbarme lijk weer was op de be grafenis van Mozart. Dat mondde uit in het schrij ven van een populair wetenschappelijk boek over weerkundige faits divers. Met, uiteraard, speciale aandacht voor meteorologische thema's in de muziek. Door John van Oppen In de film Amadeus valt de regen met bakken uit de lucht als de in armoede en eenzaamheid gestor ven virtuoos naar z'n graf wordt gedragen. Zou dat verklaren waarom er zo weinig mensen bij waren? Of was het in werkelijk heid niet zo bar en boos en accen tueerde regisseur Milos Forman de dramatiek op listige wijze? Geurts, geboeid door meteorolo gie én klassieke muziek, moest weten hoe het zat. Hij wist waar te zoeken en vond het antwoord: op 6 december 1791 was het 's middags in Wenen mistig en zacht weer. Er stond nauwelijks wind en het was 3 graden Cel sius: „Heel anders dan de rol prent - maar ook verschillende biografieën - doen voorkomen." Een officieel uittreksel van het authentieke Weense weerrap- port, opgemaakt op de dag waar op W.A. Mozart begraven werd, heeft Harry Geurts opgenomen in het boek Weergaloos Neder land dat hij samen met KNMI- collega Jacob Kuiper geschreven heeft. Weergaloos is niet het zoveelste gortdroge infoboekje over lage drukgebieden, cumuluswolken en de Wet van Buys Ballot. Die basale feitenkennis ligt wel tus sen de regels opgesloten, maar wat het boekwerk zo bijzonder maakt zijn de thematisch uitge werkte faits divers rond het weer en de jaargetijden. Het duo kan sappig vertellen over meteorologische thema's in de muziek; over onthullende weerberichten uit de Middeleeu wen, de oudheid, de prehistorie en de schilderkunst; over hoe weersveranderingen het humeur kunnen beïnvloeden. Ze weten uit ondervinding dat In de film 'Amadeus' valt de regen met bakken uit de lucht op de dag dat Mozart begraven wordt. In werkelijkheid was het op 6 de cember 1791 in Wenen mistig en zacht weer. foto concorde film Harry Geurts foto uitgeverij kosmos aan het gedrag van dieren een omslag valt af te lezen. Gaan de kippen naar binnen om te schui len? Dan is de bui meestal snel over. Blijven ze buiten pikken? Dan kan het wel eens erg lang blijven miezeren. De co-scribenten behandelen zulke ditjes en datjes met speels gemak, maar ze zorgen ervoor dat hun anecdotische manier van schrijven wetenschappelijk ver antwoord blijft. 'Van hittestress tot windchill - en nog veel meer over het weer,' luidt de toepasse lijke ondertitel. Geurts: „Als fervent liefhebber van klassieke muziek kon ik het niet laten om diep in te gaan op - wat wij noemen - 'weerklassiek'. Voor componisten vormt het weer al eeuwenlang een inspira tiebron. In De Vier Jaargetijden van Vivaldi hoor je het stamp voeten van de kou, het druppelen van de regen, het waaien van de wind. De zesde symfonie van Beethoven is een meteorologisch hoogstandje. In de Pastorale hoor je de bladstilte voor de storm, je voelt de angst van de mensen, je hoort het gerommel in de verte. Dan barst het onweer los. Arme paukenisten. Ze moe ten zich in het zweet werken." Van Ritme van de regen van Rob de Nijs, tot en met November Rain van Guns 'n Roses, ook in de lichte muziek is hier en daar kans op een bui. En ook al hadden Geurts en Kuiper niet zoveel kaas gegeten van K.C. and the Sunshine Band of The Four Seas ons, ze vonden dat het fenomeen meteopop niet onaangeroerd mocht blijven. „Tienduizenden nummers in de lichte muziek hebben immers het weer als thema. Van White Christmas van Bing Cosby tot Stormy Weather van Lena Hor- ne. Namen van muziekgroepen hebben soms een meteorologi sche klank. Johnny and the Hurricanes. Donna Summer, Weather Report, Earth, Wind and Fire. En dan heb je nog de New Age-muziek, waarin het ge luid van golven, wind, regen en ritselende bladeren een sfeer op roept die ideaal is voor medita tie." Het mag de schrijvers dan wel niet gelukt zijn om de 'meteopop' net zo overzichtelijk te rubrice ren als 'weerklassiek', ze hebben er in ieder geval een aanzet voor gegeven. Geurts: „In de hoop dat het iemand anders stimuleert tot verdere uitwerking." In Weergaloos Nederland staat alvast een 'Lichte muziek Top 40 van het Weer' afgedrukt. Geurts: „We hadden zelfs een Top 400. Alle collega's op het KNMI, van Monique Somers tot Erwin Kroll, hielpen mee bij de samenstelling. Staken ze hun hoofd om de deur: 'Hebben jullie Rain van The Beatles al op het lijstje staan? The Wind cries Mary van Jimmy Hendrix? My friend the Wind van Demis Roussos? Johnny Winter niet vergeten? Waar valt De een zame Fietser van Boudewijn de Groot onder?"' Maar de uitgever vond het al te gortig om de eindeloze opsom ming compleet af te drukken. „Met pijn in het hart zijn we gaan inkorten. Op zo'n manier, dat songs van alle decennia en zoveel mogelijk stromingen zou den overblijven. De Top-40 is dus een dwarsdoorsnede geworden. We hebben niet geselecteerd op verkoopcijfers. Dan was de lijst volstrekt anders, maar ook een zijdiger van samenstelling ge weest." De nummer één in de Meteopop- top 40 van het KNMI? Riders on the Storhi Van The Doors, ge volgd door Raindrops keep fal ling on my Head van Burt Bacha- rach en Hal David. Gene Kelly staat derde met Singin' in the Rain. Grootste afwezige in de KNMI- Top 40: Summertime van George Gershwin. Geurts: „Hè, verdorie, dat krijg je nou van al dat inkor ten." Muziek kan het humeur doen omslaan. Het weer bezit dezelfde stille kracht. Geurts vindt het daarom maar onbegrijpelijk dat biometeorologie in Nederland nog een braakliggend terrein is. „We kennen wel lichttherapie voor mensen die lijden aan een winterdepressie; een smog-waar- schuwing voor longpatiënten; hooikoortsberichten; en een zon krachtverwachting voor mensen met een gevoelige huid. Maar daarmee houdt het op, terwijl de biometeorologie in andere lan den verder gaat. Het lijkt mij een vruchtbaar onderzoeksgebied voor psychologen en gezond heidswetenschappers." Als voorbeeld geeft hij het raad sel van de föhn, een droge wind die de temperatuur in de Noorde lijke Alpenlanden vliegensvlug met tien graden doet oplopen, terwijl de luchtvochtigheid dan tot 20 procent daalt, een extreem lage waarde. In Zwitserland komt dit föhn- weer zo'n 33 dagen per jaar voor. Veel inwoners klagen dan over hoofdpijn, duizeligheid, slape loosheid, verhoogde bloeddruk, concentratiestoornis en spier pijn. „Bij föhnweer vallen meer slachtoffers in het verkeer. Merkwaardig genoeg hebben toeristen er minder last van dan de autochtonen. Terwijl het hu meur van de lokale bevolking zakt, voelen toeristen zich als herboren omdat ze zuivere berg lucht inademen. De föhnklachten lijken veroor zaakt door golvende luchtstro mingen. Geurts: „Bepaalde tril lingen werken door op het ge hoororgaan en het zenuwstelsel raakt geprikkeld. Nederland heeft geen föhn, wel golfbewe gingen in de atmosfeer. Hebben die geen effect op mensen? Ge voelsmatig zijn we meer afhan kelijk van het weer dan we vaak denken." Hij wijst erop dat in Nederland tijdens een koude- of hittegolf relatief meer mensen sterven dan anders. Sinds de Olympische Spelen van Atlanta is een dimensie toege voegd aan de biometeorologie, vindt Geurts. „We kregen toen de heat index. Buitensporters ken den opeens de gevolgen van een specifieke combinatie van lucht vochtigheid en temperatuur." Als variant daarop berekende het KNMI tijdens de Elfstedentocht de windchill-factor. Geurts: „De gevoelstemperatuur zegt schaat sers méér dan aparte metingen voor vrieskou, windkracht en windrichting. Van een natuur kundig bericht wordt het weer- praatje steeds dichter op de huid van de mens geschreven. Die ont wikkeling zal in het begin van de volgende eeuw een enorme vlucht nemen." Harry Geurts en Jacob Kuiper, 'Weer galoos Nederland', Utrecht, Uitg. Kos mos, prijs 39,90. Door Romke van de Kaa In de krant las ik dat ik kon ge nieten van de laatste volledige maansverduistering van de eeuw. Maakt een maansverduis tering meer indruk dan de vori ge, of de volgende, alleen maar door het feit dat hij de laatste van de twintigste eeuw is? In februari '98 moet ik een lezing houden op een symposium van tuin- en landschapsarchitecten in Dublin over het onderwerp 'Tuinieren in de 21e eeuw'. Ik heb toegezegd, want een betaald reisje naar Ierland lokt mij wel aan, maar ik breek mij nu al we kenlang het hoofd over de vraag wat ik daar nu in hemelsnaam moet gaan vertellen. Zal de tuin van 2001 er beduidend anders uitzien dan die van 1999? Ik be twijfel het. Ik wou dat we al dat gezeur over het volgende millennium maar achter de rug hadden, maar ik INFORMATIE Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar: 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Lijf Leven, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: René van der Velden. vrees dat we in de komende paar jaar nog een vuilnisbak vol eeuwwisselingsonzin over ons heen zullen krijgen; hoe dichter we bij het jaar 2000 komen, hoe meer gebeurtenissen de laatste van de eeuw zullen zijn. Op de laatste dag van deze eeuw zal het moeite kosten om niet onder de loodzware wetenschap te be zwijken dat iedere handeling de laatste van de eeuw zal zijn - de laatste leugen, de laatste maal tijd, de laatste lekke band. Bui tengewoon sneu lijkt het mij om vlak voor de eeuwwende te stik ken in de laatste oliebol. Goed, dit is een tuinrubriek, en ik dwaal af. Wie nog deze eeuw tweejarigen in zijn tuin in bloei wil hebben, moet opschieten. Tweejarige planten moeten in de zomer worden gezaaid en wie volgend jaar in juli of augustus zaait, kan zijn planten nog net in 1999 in bloei hebben. Tweejarige planten zijn uit de mode; vroeger zag je ze in bijna iedere tuin: muurbloem, duizendschoon en nachtviolier, maar het is lang geleden dat ik een perk met dui zendschonen heb gezien en ook de muurbloem met zijn rem- brandteske kleuren is geen alge mene plant meer. De nachtviolier zie ik nog regel matig: ieder voorjaar in mijn ei gen tuin. Als er iets karakteris tiek is voor tuinieren in het eeuwgewricht, dan is dat onge duld. Op de televisie zie je hoe een complete tuin in een uurtje wordt aangelegd. Drie keer met de aanhanger op en neer naar het tuincentrum voor wat coni feren, een mini-treurwilg, een prefab-vijver en een pergola van waaibomenhout, en klaar is je tuin. Zoals je een huiskamer in een paar dagen hebt ingericht, zo moet ook de tuin in zo kort mo gelijke tijd af zijn. Het tuincen trum is een botanische meubel boulevard. Hier komt een thuja als bankstel, daar een jeneverbes als staande schemerlamp. Soort en variëteit van de planten doet er niet toe, als ze maar groot zijn, zodat we niet hoeven te wachten. Zaaien, stekken en en ten zijn oude ambachten die op een braderie thuishoren; de laat- 20e-eeuwse tuin is een instant- tuin. In dit licht bezien is het logisch dat er in de tuin geen plaats meer is voor planten die je het ene jaar moet zaaien, die in het volgende jaar pas bloeien, en die daarna nog doodgaan ook. Veel werk voor weinig resultaat. Toch zijn er ook tweejarige planten waaraan je helemaal geen werk hebt, om de eenvoudi ge reden dat ze zichzelf in stand houden. De al genoemde nachtviolier hoef je maar eenmaal in je leven te zaaien - daarna is het een kwestie van uittrekken waar je hem niet hebben wilt. En dat uittrekken gaat gemakkelijk, want veel wortel heeft hij niet. Nog zo'n zelfzaaiende plant is Eryngium giganteum, een kruis- distel die - in tegenstelling tot wat de naam suggereert - onge veer een halve meter hoog wordt. In het eerste jaar maakt de plant een groene rozet; het tweede jaar verschijnt er een vertakte bloemstengel met blauwgrijze kegels, omgeven door een zilve ren kraag. Het grappige is, dat de bloeiwij- ze volkomen onverenigbaar lijkt met het blad van het jaar ervoor. Ik heb Eryngium giganteum als jonge plant verkocht en soms slaagde ik er niet in om de klant ervan te overtuigen dat die iele grasgroene blaadjes wel degelijk tot zo'n imposante zilveren kan delaar zouden uitgroeien. Ik heb de plant dan ook uit het assorti ment laten vallen - ik had er genoeg van om voor oplichter te worden uitgemaakt. Hoe het ook zij, wie deze tweeja rige kruisdistel nu zaait, kan er tot ver na de eeuwwende van ge nieten. Eryngium giganteum ofwel de kruisdistel. Wie deze plant nu zaait, kan er tot ver na de eeuwwende van genieten. foto romke van de kaa Samen met de dagvlinders vor men libellen de mooiste insecten van ons land: sierlijk, onschade lijk, nuttig zelfs en altijd boei end om hun manier van vliegen en leven. De grootste die in Eu ropa rondvliegt, is de bosbeek- juffer die 49 millimeter meet en de kleinste (32 mm) is de zwarte heidelibel. Net als de vlinders zijn ze echter een bedreigde diersoort. In heel Europa en in Nederland nog erger, terwijl ze toch al honderd miljoen jaar op dit ondermaanse leven. Verzu ring, verdroging, kanalisaties, verandering van het klimaat gel den als belangrijkste oorzaken. En mensen die zo graag vissen in hun vijver zien, moeten weten dat die dieren met smaak de eie ren en larven van libellen oppeu zelen. Zeventig soorten libellen zijn er in ons land waargeno"i van de zesduizend die op de wereld bestaan. Omdat libellen goede graadmeter zijn voor de toestand van het milieu, zijnen regionaal niveau projecten gestart die onder meer inventarisat behelzen. Bij dat werk kan de nieuwste veldgids van de K (vereniging voor veldbiologie) een uitstekend hulpmiddel Het boekje geeft beschrijvingen en 160 kleurenfoto's van 96 El pese soorten. Het is geschreven door Frank Bos en Marcel Wi scher. Uitgeverij KNNV, prijs 49,95. Als alles volgens plan verloopt, start op 23 november een nii onderzoek van de maan. Het ruimtevaartuig Lunar Prospt van het Amerikaanse bureau voor ruimtevaart Nasa gaat dan jaar lang op een hoogte van circa honderd kilometer rond onze tuurlijke satelliet draaien om het zwaartekracht-veld en het pervlak in kaart te brengen. Ook zal worden onderzocht ot erij op de Maan-polen. Het schip zou eerst vandaag worden gel ceerd. Daarvoor wordt een nieuw type raket gebruikt. Het tes en gereedmaken daarvan is echter nog niet helemaal gereed, nieuwe Maan-onderzoek is opgezet volgens de nieuwe Nasa-sl tegie 'sneller, beter, goedkoper' van wetenschappelijk ondea van de buitenaardse ruimte. Het hele programma kost ongev 126 miljoen gulden. Nasa gaat terug naar de maan omdat er volgens deskundigen 1 flinke gaten zitten in de kennis over dit hemellichaam. Driekw van het oppervlak is nog niet gedetailleerd in kaart gebracht belangrijke vragen over de geschiedenis, de samenstellingen dergrondse activiteiten zijn nog onbeantwoord. Deze maand zijn de twee Amerikaanse Voyager-ruimtevaartui twintig jaar op reis door het heelal. De ene is nu meer dan I miljard kilometer van de aarde verwijderd, de tweede bijna miljard. Ze reizen met snelheden van 17,4 km en 15,9 km per: conde. Nog steeds verrichten de Voyagers metingen en zenden vens door. Het gaat daarbij vooral om de straling van de zon twee ruimteschepen snellen in de richting van de plek in het al waar de invloed van onze zon ophoudt en de interstellaire te begint. Voyager-1 begon zijn reis op 5 september 1977, Voyager-2 augustus van datzelfde jaar. Het eerste doel was onderzoekvi planeten Jupiter en Saturnus. Dat ging zo goed dat besloten de vaartuigen opnieuw te programmeren en het zonnestelsel te ten doorkruisen. In januari 1998 zal Voyager-1 de eerder dit jj uitgeschakelde Pioneer-10 inhalen en het verst verwijderde oh] worden dat door mensen is gemaakt. Verwacht wordt dat de cleaire elektriciteits-voorziening aan boord het nog tot het j r 2020 uithoudt. Tel. (0118)63 7563 Nieuwe Vlissingseweg 574 MIDDELBURG FABRIK Griekse paleontologen hebben in een grot op het eiland Uta beenderen gevonden van 38 mini-olifantjes die er tienduizeni jaren geleden leefden. Na jarenlang onderzoek van meer dan 10.000 aangetroffen b fragmenten blijkt dat de volwassen olifanten 1,20 tot 1,60 me groot waren. De dieren leefden van 50.000 tot 8000 jaar geleden aan de kust het huidige Turkije. Een aantal raakte geïsoleerd op Tilos na het eiland door bewegingen van de Aegeïsche zee van het coi nent werd gescheiden. De soort verzwakte en verdween tenslo De grot van Karkadio op Tilos is de enige plek in Griekenla waar een dergelijke prehistorische fauna is aangetroffen. Archeologen menen dat zij in een historische Peruaanse grafti be de oudste gouden sieraden van Amerika hebben gevonden, vorsers troffen de ongeveer drieduizend jaar geleden j kleinoden aan in een graf van een belangrijk persoon, een stamhoofd. De zeven gouden voorwerpen, voornamelijk oorsieraden, vei ren in perfecte staat. Het graf bevindt zich naast een piramide Cajamarca in de Noord-Peruaanse hooglanden. In de directei* geving zijn nog zeven graven aangetroffen. Peruaanse deskundigen vergelijken de actuele ontdekking® vondst van het graf van de 'Heer van Sipan' in 1987. Diet® eveneens in Noord-Peru, bevatte enorme hoeveelheden zilveren en turquoise voorwerpen. Een wetenschapper wil de uitgestorven mammoet tot lev ken. De geo-natuurkundige David Smale maakte onlangs plannen bekend voor een expeditie naar Siberië, waar in de manent bevroren bodem nog vrijwel complete lijken van de harige olifant voorkomen. Smale hoopt erfelijk materiaal uit bewaard gebleven mam® sperma in de eitjes van Afrikaanse olifanten te kunnen inplan Bij zijn zoektocht naar de dieren, die zo'n tienduizend jaar? den verdwenen, maakt de wetenschapper gebruik van speciale UZ3r6nSChOt@I darapparatuur. In de vermaarde avonturenfilm Jurassic Park van de Ametf' AiHlErS oOlu se regisseur Steven Spielberg lieten geleerden met erfelijk®1 Opgemaakt aal uit bloed van dinosauriërs deze dieren weer tot leven kon q TNO in Delft heeft een nieuwe autostoel ontwikkeld die de® Jy'* OT VI66S' heid en het comfort van de inzittende verhoogt. De stoel is" )|£)Qg 300 nr meer aangepast aan de nieuwste gegevens uit de antropt#*y die uitgaat van de maten en vormen van het menselijk lichaa De stoel heeft onder meer een speciaal mechanisme dat del® steun verticaal houdt, ongeacht in welke stand de rugl® staat. Dat is vooral belangrijk voor lange mensen die hun®! ning vaak ver achterover zetten, waardoor de afstand tusse steun en hoofd en nek groot is. De kans op nekletsel (w door een aanrijding neemt daardoor toe. Verder zijn in de vulling van de stoel betere materialen gel" TNO heeft bij de ontwikkeling gebruik gemaakt van een app1 dat de drukverdeling tijdens het gebruik op de stoel kan® i9TtV Sfl3f IfC Drie TNO-instituten hebben meegewerkt aan de ontwin® av.l\j van de nieuwe stoel. '■uKS Erfelijkheid en ziekten. Steeds meer is bekend over de relanj sen een afwijking en het risico dat kinderen 'het' van hun" krijgen. De Vereniging Spierziekten Nederland heeft in samen» met uitgeverij De Fontein en de Verenigde Samenwerken® der- en Patiëntenorganisaties een handzaam boekje over®, co's en gevolgen van erfelijke aanleg samengesteld. Het gaa thema's als overerven, erfelijkheidsonderzoek en voorlid1' de daaropvolgende dilemma's waarmee mensen worstelen met zo'n ziekte te maken krijgen. (Erfelijkheid en ziekten, verij De Fontein, Prijs: 12,50 gulden). «51 A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24