De kunst van het jong zijn
Terloopse portretten van Brabanders
Todorovitch zet
prachtige Sesto neer
'A. F. Th.' verdient
prijs dubbel en dwars
Film over zigeuners
van Bredase cineastes
op Ned. Film Festival]
'!SSrm 01,25 'a
Rotterdam festival dit jaar in teken van kinderen en kunst
DESTEM i i i i i GIDS
Dikkerdjesballet
en Stones-dansen
keren terug bij
Nationale Ballet
DM nËSTEM
Statische Mozart door Vlaamse Opera
ornaTiï^t6;614,22 L°90,jeugd-
4z?i7«ey,i5HaiioDeutschiand'
Filmer maakt programma 'De Lijn' voor Brabant TV
Amsterdam (anp) - Het Na
tionale Ballet komt het
komend seizoen terug met
het zogenoemde Dikkerd
jesballet van Maguy Mar
in en brengt ook nog een
andere reprise, namelijk
van het ook zeer succes
volle Rooster. Christopher
Bruce schreef dit ballet op
muziek van de Rolling
Stones.
Het Dikkerdjesballet, eigen
lijk Groosland geheten/werd
enkele jaren geleden voor het
eerst en met daverend succes
in Nederland uitgevoerd. Het
opvallendste zijn de kos
tuums van Montserrat
Casanova, die van de slanke
dansers aandoenlijke popjes
maakt. De popjes dansen op
de Brandenburgse concerten
van Bach.
Groosland is vanaf 11 okto
ber acht keer te zien in het
Muziektheater in Amster
dam, op 5 november in Den
Haag en op 7 november in
Rotterdam.
Het Dikkerdjesballet maakt
deel uit van een programma
met Etudes van Harald Lan
der en Lamentation en Em
battled Garden van Martha
Graham.
Rooster wordt vanaf 18 okto
ber vijf keer gedanst in het
Muziektheater in Amster
dam en op 6 november is dit
ballet nog een keer te zien in
Rotterdam.
Rooster wordt voor deze
voorstellingenreeks gecom
bineerd met Balanchines
Concerto Barocco en Apol-
loti Musag'ete.
DINSDAG 23 SEPTEMBER 1997
Gent - De Vlaamse Opera -
Opera La Clemenza di Tito van
W.A. Mozart. Door het Symfo
nisch Orkest en koor van de
Vlaamse Opera o.l.v. Roy
Goodman. Regie: Pierre Con
stant en met de solisten: Keith
Lewis (Tito), Janice Watson
(Vitellia), Kathleen Brett (Ser-
vilia), Marie-Ange Todoro
vitch (Sesto), Hanne Fisher
(Annio) en Christophe Fel (Pu-
blio). Gehoord en gezien op
zondag 21 september. Nog te
zien op 23, 26, 28 en 30 septem
ber (Gent) en 8, 10, 12, 14, 16
en 18 oktober (Antwerpen).
Door Jeanette Vergouwen
De discussies over het gebruik van
barokke en klassieke gebaren in
opera en het laten plaats vinden
van historische situaties in heden
daagse ensceneringen blijven ac
tueel.
La Clemenza di Tito van Mozart
speelt in de eerste eeuw na Chris
tus in Rome en werd door regis
seur Constant gesitueerd in de 18e
eeuw. Een keuze die wel te maken
zal hebben met de periode waarin
Mozart zijn laatste opera seria
schreef. Het decor, een halve trap-
pencirkel die een amfitheater
(soort Colosseum) voorstelt, is niet
mooi en het voortdurend op- en
afdraven van de trappen levert
menige hachelijke situatie op.
Heel symbolisch is de troon die
centraal staat en het doek met de
lauwerkrans. De troon speelt een
duidelijke rol en geeft de diepe
eenzaamheid van Tito goed weer.
De Vlaamse Opera maakt zich
sterk om producties te brengen die
eigentijds, baanbrekend en kwali
tatief van hoog niveau zijn. Omdat
de regie erg bleek is moet de uit
voering van La Clemenza di Tito
het hebben van de muziek. Instru
mentaal wisselen basso continuo
(Jeanne-Marie Vermaelen: clave-
cimbel) en orkest af. De secco re-
cieten worden vakkundig begeleid
en het orkest wordt dynamisch
geleid door Roy Goodman. Opval
lend is het snelle tempo van de
verture.
Tijdens de première waren eroé
wat ongelijkheden, vooral bij j
strijkers en ging de solo klaiL
een paar maal in de fout. Toch J
er op muzikaal vlak veel te geB!
ten en dat is op de allereer
plaats te danken aan de Fra
mezzosopraan Marie-Ange
dorovitch. Zij zet een prachtJ
Sesto neer. Een man die verteen
wordt door liefde en vriendsch
en toch verraad pleegt. De ar
Parto wordt emotioneel sterk i
technisch perfect vertolkt. Sett]
terend is ook Deh, per
waarin hij zijn afschuw om hel
verraad en zijn diepe wanhoo»
uitdrukt. Todorovitch schittert]'
deze opera en bewijst dat er nie
hard gezongen moet worden on
indruk te maken. Haar pi;
snijden tot op het bot en bezorgeij
de toeschouwers kippenvel.
Ook de rol van Vitellia, veeleisend
vanwege de uitgebreide tessituut)
wordt goed vertolkt. Janice Wat
on, die als enige een rood kostuu.
draagt (symbool van haat enliei]
de) moet alle emoties verklanken
Fel en sterk zijn haar uitbarstin-j
gen van jaloezie en haat en he
sereen en subtiel die van wroeg
en liefde. Ook het verliefde paa
(Annio en Servilia) wordt go
vertolkt. Niet alleen op vocaal ge
bied, zij acteren ook op natuurlij;
ke wijze. Dit geldt ook voor debar
Christophe Fel. Minder overtJ
gend is de tenor Lewis (Tito). ZijJ
vocale prestatie onderstreept he
zielige van de figuur Tito die we
erg vergevingsgezind is, maarten-!
slotte toch erg eenzaam achter
blijft. Zijn gebruik van het vibra-j
to is niet efficiënt en het overslaa
van de stem is op dit niveau een
pijnlijke tekortkoming.
Het koor speelt geen gr
maar doorbreekt het wat statisch
karakter van de uitvoering en ven
levendigt daardoor het geheel.
NEDERLAND 1
j70o journaal
„705 Get the picture (herh)
07.29 Ontbijt-TV
)0 Journaal
05 De rijdende rechter (herh)
09 32 Thank You for the Music (herh)
l0B Villa Felderhof (herh)
i'q5 Dokument: Veroordeeld (herh)
j|jj7 pp; Uitzending AOV 16.14 The
Good Guys, serie
11707 Alles kits, kindermagazine met De
Transilvaanse enge dierenwinkel;
17.31 Ship to Shore
,757 (ZW) Laurel Hardy
ij Growing Pains, comedy
iuj Get the Picture
11907 AsoShow
19 53 PP: Uitzending Unie 55+
20 00 journaal
2025 Netwerk, actualiteitenrubriek
2059 Weeroverzicht
2706 Coverstory, serie
22 02 Rondom Tien: Mijn collega's pes
ten me altijd
2243 Vier presidenten en een koning,
documentaire-serie
2320 The Untouchables, misdaadserie
(tot 00.06)
Van onze kunstredactie
De jury van de Generale Bank Li
teratuurprijs 1997 bezorgt de
schrijver A. F. Th. van der Heij
den nu al een plaats in de litera
tuurgeschiedenis door hem twee
maal op de kandidatenlijst te
plaatsen.
Een auteur kan voor deze belang
rijkste literatuurprijs van Neder
land slechts met één boek geno
mineerd worden. Maar aangezien
het uitverkoren boek van Van der
Heijden uit twee titels bestaat,
zijn beide titels genomineerd.
Zo blijven er naast Van der Heij
den slechts vier in plaats van vijf
andere kanshebbers over. De jury
onder leiding van Marcel van
Dam heeft een uniek initiatief
willen nemen voor een uniek lite
rair project. De twee genomineer
de titels, Het hof van barmnhar-
tigheid en Onder het plaveisel het
moeras vormen samen deel 3 van
de cyclus De tandeloze tijd.
Als Van der Heijden de prijs
krijgt, wordt daarmee de gehele
cyclus geëerd. De twee genomi
neerde boeken gaven de cyclus
nog meer gewicht dan hij al had.
De twee boeken blijken de schar
nieren te zijn waaromheen de to
tale cyclus draait.
Wie de boeken leest wordt meege
sleept door de nacht van 21 op 22
september 1977. De nacht waarin
de hoofdpersoon Albert Egbers
met hard drugs kennis maakt. De
nacht van de man met de brom
fietshelm Alberts vriendin Zwa-
net Vrouwdeunt verkracht in te
Vondelpark. De nacht waai
Zwanet aanklopt bij mr. Ei
Quispel, de hoofdpersoon in het;
eerder verschenen Advokaat n
de Hanen (deel 4 van De Tandelo
ze Tijd). De nacht waarin Alber
in café Bierenbroodspot de nee
fascist Arend-Jan Baartscheej
ontmoet.
De hele cyclus De tandeloze tijd-
De slag om de Blauwbrug, Valk
de ouders, De gevarendriehoektl
Advocaat van de hanen
om die 2 le september te gaan. Dij
nacht verandert het leven van Alj
bert Egberts: hij wordt de heroi-
nespuiter die met een schaar auj
to's openbreekt. De dan
bekende man met wie de cycli
ooit begon.
Opmerkelijk is ook het verhaa
over de moorzaak van Annie
dat de schrijver door zijn boek ge
vlochten heeft. Annie E. werd tl
twaalf jaar cel veroordeeld van
wege de moord op haar moede»
moeder. De fascinatie voor
Bemmelse moordzaak kon Va
der Heijden overbrengen op
ontwikkeling van zijn hoofdper
soon Albert Egberts.
Bovenal is Adri van der Heijde
een rasverteller met een onvei
lijkbaar talent om glans te geve
aan dagelijkse voorvallen.
ook het onalledaagse tot cri
le fascineert Van der Heijden
zijn lezers: moord, verkrai
en afwijkende seks in alle
stelbare verschijningsvormen.
Schreeuwen of zwijgen van de Bredase filmmaaksters Ar®
Hopmans en Anne-Mieke van den Berg gaat vrijdag in UW
in première tijdens het Nederlands Film festival. Het is
filmdocumentaire over de Sinti, het zigeunervolk dat na de «J
volging door de nazi's vijftig jaar geleden ook nu nog
wordt gediscrimineerd en opgejaagd.
Een tragisch volk met een sterke
wil om te overleven. Voor Lalla en
haar familieleden in het woonwa
gencentrum zijn saamhorigheid,
trots, een sterke familieband en
eeuwenoude normen en waarden
dagelijkse werkelijkheid. Lalla
vecht voor een betere toekomst
voor haar volk en leert haar kin
deren trots te zijn op hun afkomst.
Zoni's hele familie kwam om in
Auschwitz. Hij maakte carrière in
de burgermaatschappij en gaat
samen met Hannes, zijn neef en de
vader van Lalla, terug naar plaat
sen uit hun beider verleden.
Tussen de Bredase cineastes en
deze Sinti-families groeide, vol
gens henzelf 'een vertrouwen
waardoor wij een uniek portret
konden filmen, dat verder gaat
dan de gebruikelijke
verhalen.' M
Schreeuwen of zwijgen, e® Pj
ductie van SolFilm uit Breda, j
later in het jaar worden uitffl
den door de Ikon-televisie-
Op zaterdag 4 oktober vffl J
Chassé Cinema in Breda W j
dien de eerste vertoning
van Gewoon door blijven at
een film van Anneke Hop"
over sociale en financiële ai j
de.
De filmmaakster trok -
op met Leen uit Breda en - 1
Deventer, twee vrouwen die
pen met een bestaansmin®
maar die toch hopen d®'.. j
deren het beter zullen Mg® 1
donderdag 9 oktober vei o 1
IKON-televisie deze film.
NEDERLAND 2
09.00 Rekenverhalen (tot 09.15)
0930 Zig Zag: Biotopen (tot 09.50)
10.00 Geo topics (tot 10.20)
110.30 De pakjeman. Afl. 1 (tot 10.50)
11.15 ledereen kan schaken
1130 Quinze minutes plus
12.00 Agrarisch journaal (tot 12.15)
13,00 Journaal
13.05 NL-tv (herh)
13.20 Ingang Oost (herh)
13.45 Clips
13.59 Het vragenuurtje in de Tweede
Kamer
15.00 Spreekuur
16.00 Journaal
16.10 Coco Jappe, animatieserie
16.35 Little Lord Fauntleroy, jeugdserie
17.00 Profiles of Nature, documentaire
serie: Vlinders
17.29 2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en vanaf 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
19.00 4 x 4, jongerenmagazine
19.30 Dwarfed by the Desert, natuurse
rie: De woestijn-olifanten
20.20 Het ziekenhuis, medische serie
20.50 Man/Vrouw, gespreksprogramma
21.35 Tijdsein. Actualiteiten
22.05 De verandering, serie interviews
22.30 Boeren, documentaire-serie
23.00 Studio NOS
12330 Journaal
23.35 Nederlands fabrikaat (tot 00.05)
NEDERLAND 3
112.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
113.00 Journaal
113.09 Urbania, een stadstriptiek (herh)
13.45 Bijna dertig (herh)
114.10 Lingo
BELGIË FRANS 1
15.35 lei bla bla, kindermagazine 16.35
Kliips, politieserie 17.30 The Streets of San
Francisco, misdaadserie 18.30 Régions soir
18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le
quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10
Congo, mini-serie 21.05 Cartes sur table,
magazine 22.05 TéLéCiNéMa, magazine
|!2.55 Courants d'art 23.35 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
[J6.50 lei bla bla, kindermagazine 17.50
ITéléchat 17.55 lei bla bla 18.55 Régions soir
19.10 Gourmandises, culinair magazine
J9.30 Nieuws 20.05 High Incident II, serie
<0.50 Chroniques de l'Amazonie sauvage,
ocumentaire-serie Cheval magazine
'2.15 Laatste nieuws 22.40 High Incident II,
23.30 Cartes sur table, magazine (tot
DUITSLAND 1
[HjJ Morgenmagazin, ontbijttelevisie
•9-00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Body-
«9 10.00 Heute 10.03 Ratgeber: Geld,
Bnr'°°' ma93zine 10.35 Tips und trends,
agazine 11.00 Heute 11.04 Adi-
- Lebewohl, Goodbye, Duitse speelfilm uit
van Paul Martin 12.40 Lander-Report,
liniaal magazine 12.55 Presseschau
Mittagsmagazin met Heute 13.45
sminus-News 14.00 Tagesschau 14.03
JunschBox, amusement 15.00 Tagesschau
I«5 Abenteuer Wildnis, natuurdocumen-
De fjorden van Jutland 16.00 Fliege,
show17.00 Tagesschau 17.15 Brisant
b ïo aga2ine 1755 Verbotene Liebe,
hl Manenh°f. serie 18.55 Einsatz
Wurg Sud, serie 20.00 Tagesschau
L? uule Genchtsreporterin, serie 21.05
we Heinz Becker, comedy 21.35 Plusmi-
Ieconom|sch magazine 22.05 Müller-
ie„',™l0r en sketches 22.30 Tagesthe-
«.00 Boulevard Bio, talkshow 24.00
comedy 00.25 Nachtmagazin 00.45
- 'itanic, speelfilm
t
s
I
s
Ir
r
tenfPmDUitSland 113,45 Die Biene Maia'
Cene'14,10 Vechtstunde bei Dr.
t»5S - UR' Jongerenmagazine
5.05 r Hhstegsecke 15.00 Heute
5.30 r ®sundheit!' medisch magazine
aqazin» auf 9ut deutsch. culinair
"ie 17 on u Weissblaue Geschichten,
'■00 ijn, j ute heute' magazine
>-00 Heute 19 2rr,.D0,kt0r Sp6cht,serie
mg FytrJ, L 3'es' comec'y 20.15
K VfL Wnin! 2de r°nde DU'tSe be"
k dckL ?"Bayern Miinchen 23.15
Lenenn'«.45 Eurocops, mis-
Internet nacht 00,55 NetNi"
S
1
ri
jc
l\
n
V
F
2
d
Door Angelique Spaninks
Aap Noot Kunst. Zo onge
veer moet het leesplankje
van Chris Dercon, direc
teur van het Rotterdamse
Museum Boijmans van
Beuningen er uit gezien
hebben. Voeg daarbij de re
cente publicaties waarin de
alarmbel geluid wordt over
de afnemende belangstel
ling van jongeren voor al
wat met kunst te maken
heeft, en je hebt een actueel
thema om een festival aan
op te hangen. Dat laatste
doen ze in Rotterdam,
waarbij museum Boijmans
naast de Schouwburg, het
Schouwburgplein en het
RO theater als centrale lo
catie fungeert.
Een speelplaats, een spiegelpa-
leis, een laboratorium waarin
naar hartelust geëxperimenteerd
kan worden, nu eens niet alleen
door volwassenen maar vooral
door kinderen en jongeren. Met
dit soort begrippen omschreef
Dercon wat hem en zijn museum
staf voor ogen stond bij het sa
menstellen van het programma
Aap Noot Kunst dat tot en met 7
december in het museum te zien
is. „Een museum moet tenslotte
niet alleen een vitrine voor de
kunstgeschiedenis zijn, niet al
leen bakstenen op elkaar, maar
vooral ook bakstenen in je hoofd
en in je onderbuik."
Dwalend door het doolhof van
het museum op zoek naar de za
len waarin de 'kunst van het jong
zijn' gepraktizeerd wordt, blijken
Dercons bakstenen vooral uit fo
tografie en nieuwe media te be
staan. Daan van Golden bijvoor
beeld laat onder de noemer Youth
is an art ruim honderd foto's van
zijn dochter Diana zien, gemaakt
tijdens de eerste achttien jaar van
haar leven. Op het eerste gezicht
zijn het niet meer dan intieme fa
miliekiekjes, gemaakt door een
liefdevolle foto-amateur. Snap
shots, lijken het, van verkleed
partijtjes, uitstapjes naar zee, va
kanties in exotische oorden, een
bezoekje aan een museum.
Het is niet moeilijk voor te stellen
dat Van Golden thuis nog duizen
den foto's meer heeft. Toch
maakt juist het feit dat hij deze
honderd foto's laat zien en niet
die duizenden andere, dat Youth
is an art - een uitspraak die hij
aan Oscar Wilde ontleende - in
het museum thuishoort. De foto's
mogen dan als een volkomen or
ganisch onderdeel van de omgang
De 'Kleine reliekdrager' van George Minne uit 1897. Portret van Evander (6) naar de 'Kleine reliekdrager', gemaakt door fotograf e He-
foto tom haartsen lena van der Kraan.
tussen vader en dochter tot stand
zijn gekomen, de zorgvuldige se
lectie achteraf en de veelvoorko
mende combinatie van twee of
meer vlak na elkaar gemaakte
opnamen laat de serie boven het
familiealbum uitstijgen. De com
posities zijn stuk voor stuk per
fect. En zonder al te voyeuris
tisch te worden, brengen ze het
opgroeien van Diana in beeld;
hoe het meisje van een spelende
kleuter verandert in een eigen
zinnige meid, van een kind in een
jonge volwassene.
Identiteit
Heel anders is het werk van Mike
Kelley, Nan Goldin, Sharon
Lockhart en Rineke Dijkstra. Bij
hen geen liefhebbende intimiteit,
maar rake poses, de keiharde
werkelijkheid vol pukkels en
puisten, stervende ouders en het
onbeholpen zoeken naar identi
teit, een zoeken dat vaak van bui
tenaf door volwassenen en media
beïnvloed wordt.
Van deze vier gerenommeerde
kunstenaars maakt Kelley het,
met zijn installatie We communi
cate only through our shared dis
missal of the prelinguistic'het
bontst.
Als ware hij gediplomeerd kinde
rpsycholoog analyseert hij op
boeiende wijze een tiental on
schuldig ogende kindertekenin
gen, daarbij tot de conclusie ko
mend dat ieder kind op zijn minst
traumatische (incest)ervaringen,
hersenspoeling of ontvoering
door buitenaardse wezens heeft
ondergaan.
Scholen
Overigens zijn niet alleen vol
wassen kunstenaars met het the
ma aan de slag gegaan. Er zijn
ook enkele scholen uitgenodigd
mee te werken. Zo hebben dertig
leerlingen van een Rotterdamse
basisschool een keuze uit de col
lectie van het museum gemaakt
en van ongezouten commentaar
voorzien.
Bij Het glazen huis van Magritte
bijvoorbeeld, merkt de tienjarige
Youri op: „Dat is raar; hij heeft
op zijn achterhoofd nog een ge
zicht. Als die twee kanten allebei
konden kijken, kan hij je altijd in
de gaten houden." Een uitspraak
waar Mike Kelley wel raad mee
zou weten.
Andere keuzes en reacties zijn
wat onbevangener. Zo zien twee
kinderen een tinnen Menora, een
kandelaar met olievaatjes, uit de
18de eeuw aan voor muziekin
strument - „Ik denk dat je erin
moet blazen en dat de dekseltjes
dan omhoog gaan." Een Kleine
reliekdrager in brons van George
Minne is in de ogen van de tienja
rige Eddy een jongen met een ra
dio op zijn schouder. Natuurlijk
kan dat niet, toen het beeldje in
1897 gemaakt werd, bestond de
radio nog niet eens. Toch laat fo
tografe Helena van der Kraan
zien dat Eddy er niet zover naast
zit. Zij zette de zesjarige Evander
een ghettoblaster op zijn schou
der en maakte er een fraai portret
van.
'Aap Noot Kunst, over, voor en door
kinderen' is t/m 7 december te zien in
Museum Boijmans van Beuningen,
Museumpark 18-20, Rotterdam. Naast
de tentoonstellingen zijn er tijdens
het festival dat t/m 28 september
duurt op woensdagmiddagen en in
het weekeinde ook diverse andere ac
tiviteiten voor kinderen.
Door Marjan Mes
Vier keer per week reist de
Bredase filmmaker Jeroen
Neus met de bus door Bra
bant om 'terloopse portretten'
te filmen van gewone mensen
die zich in die bus bevinden.
Zijn filmpjes van vijf minuten
zijn bestemd voor directe uit
zending door Brabant TV
(Omroep Brabant); op maan
dag, dinsdag, woensdag en
donderdag, meteen na het
nieuws om vijf over vijf. Het
programma heet De Lijn.
Jeroen Neus, die al eerder film
pjes maakte voor de VPRO-
televisie, verrast het dat hij bij
na uitsluitend jongeren en vrou
wen in de bus aantreft als hij
met de BBA door Brabant toert.
„De mannen gaan zeker met de
auto en dat vind ik wel eens las
tig, omdat je toch een goede
doorsnee van de Brabantse be
volking wilt laten zien. Het moet
niet te eenzijdig worden en het is
kijkers ai opgevallen dat ik zo
vaak meisjes film."
„Vorige week ging ik nog met
lijn 132 van Breda naar Baarle-
Nassau. Ik trof toen gelukkig
een jongen. Hij ging naar zijn
ouderlijk huis en ik mocht met
hem mee en volgde hem naar de
zolder waar hij ging kijken of er
nog iets uit zijn jeugd terug te
vinden was. Daar vond hij zijn
eerste hockey-stick. Het zijn ge
woon kleine ontmoetingen en
bescheiden voorvalletjes uit het
dagelijks leven die ik vastleg.
Niks dramatisch of artistieks,
hoor."
„Voor de uitzending van de ko
mende week," vertelt Jeroen
Neus, „reisde ik mee met lijn 111
van Breda naar Bergen op Zoom
Jeroen Neus (links) filmt Brabantse passagiers in een BB A-bus.
en stapte vier keer onderweg uit
om mensen naar hun bestem
ming te volgen. In Hoeven trof ik
een meisje dat naar een hard-
rock-festival in Flevopolder zou
gaan en dat haar tas met pro
viand en gymschoenen uitpak
te."
„In Oudenbosch vertelde een
meisje, dat bij de sociale dienst
werkt, hoe zij daar veel met bui
tenlanders te maken heeft. In
Dinteloord ging ik mee met een
passagier, een fysiotherapeut,
die zijn eerste patiënt laat trap
lopen. En in Breda filmde ik een
kok van een Italiaans restaurant
die wat uitlegt over een speciaal
recept."
Niet alle mensen, die Neus wil
portretteren, voelen daarvoor.
„De helft van de tijd lukt het
niet," zegt hij. „Veel mensen
hebben er geen zin in of geen
tijd. En zelf denk ik ook vaak:
dat wordt niks. Hoewel dat soms
erg meevalt. Met een oudere
foto lumineus producties
vrouw kwam ik in De Bijenkorf
in Eindhoven terecht. Ze had ge
zegd dat ze niet wist wat zij er
ging doen, maar ze ging direct
naar de afdeling bijouteries.
Waarom toch? vroeg ik, u zit er
al helemaal vol mee. Dat werd
toen toch nog een leuk onder
werp."