Esprit tn bij stival Ritme in tekst en tekeningen Vijfde jaarboek The Low Countries 'Oostenwind, koningskind' spannende en mysterieuze roman cinder BOEKEN Relatiegeschenk >t enbosch ■:cht I Vrouwen in een crisis. Met deze karakterisering is misschien wel I jet volledige werk van Fleur Bourgonje samen te vatten. Vrijwel I zonder uitzondering leven de vrouwelijke hoofdpersonen in een I «eestelijk isolement. Altijd weer kiezen ze voor een leven in een- Iaamheid, maar rust vinden ze nooit. Niet in de woestijn van ■Marokko, de stadsjungle van Buenos Aires, Parijs, de Veluwe of l een Amsterdams woonhuis, om de uiteenlopende locaties aan te I geven waar haar verhalen en romans zijn gesitueerd. Niemand Iontloopt zijn lot, lijkt de boodschap in het werk van Bourgonje, jat inmiddels zo'n tien titels beslaat. Dictatoriale landen Beelden Ik had hem makkelijk kunnen zijn Geborgenheid MEMBER 1997 D2 Door Y.Né Je richt je gedachten op iets of ie mand en je bent al begonnen met jezelf daarin te verplaatsen. Het is het minimale begin van een metamorfose als voorstelling. Erik Menkveld, redacteur bij De Bezige Bij, beseft de kracht van de metamorfose. Deze mogelijk heid vormt de rode draad van zijn debuut De karpersimulator. De bundel begint met een gedicht over gedachtenconcentratie. Even heet het en dan volgt: Go maar even zitten denken aan zeer bepaald maar willekeurig zand t ergens in de aarde, een verloren compositie van Anony mus, gevaar dat iemand liep in 1860, alle lucht die Coltrane ooit heeft ingeademd - en kijk eens wat een kleuren in de ra men van je tijdelijke huis bij la ge zon. De gedachtenconcentratie is de kracht van poëzie, zij bun delt in kort bestek schijnbaar on verenigbare elementen tot een glas-in-loodraam raam, dat je binnenkamer in een wonderbaar lijk licht zet. Erik Menkveld neemt meestal een onaanzienlijke, alledaagse waarneming als uitgangspunt. Zijn bewoordingen zijn helder en beheerst. Hier staat geen woord te veel. Hier en daar onopvallend rijm en een elegant ritme leiden de lezer soepel door het gedicht tot een conclusie waaruit een licht ironische relativering blijkt. Zo eindigt het gedicht Oude boxer, over een hond, aldus: ik had hem makkelijk kunnen zijn, en niet alleen hem, dat kleed ook, die clubfauteuil, dat teak houten buffet... We vinden hier geen pretentie. Gelukkig. Nauwgezetheid, zelf relativering en een discrete hu mor zetten de toon. Erik Menk veld zet de lampen zorgvuldig in het gedicht neer om zijn onder werp te belichten. Veelzeggend is in dit opzicht het gedicht Belich ter over een circusartiest die zijn act met muzikale pony's moet op geven vanwege toenemende hoestbuien. Hij doet nu de be lichting voor de acts van de ande ren: Over de verrichting zeg ik niks, maar zonder belichting zijn ze onzichtbaar. Wellicht is het tevens een onschuldige toe speling op het redacteurschap. De dichter is een groot liefhebber van muziek. Het is niet verwon derlijk dat een aantal gedichten muziek van onder anderen Guillaume Dufay en Oliver Mes- siaen tot onderwerp hebben. Hij beschrijft de jaloezie van archi tect Brunelleschi op Dufays suc ces met zijn stuk Nuper rosarum flores. Dit stuk was nu juist ge bouwd volgens afmetingen en verhoudingen van Brunelleschis ontwerp van de dom te Florence: is iedereen ineens in tranen door het hemelse licht van die maan van muziek, die afgekeken lucht van een kale Kamerijkse kloot zak. En wat is het helemaal: op geschroefd gekweel uit onbe vlekte kelen in mijn ruimte, ge brandschilderde stilte, de dom van zijn stenen ontdaan, mak kelijk het mooiste ooit gemaakt/ zogezegd. Een verrassend en bijna surrea listisch gedicht is Koebeest en vrouwdier. Als een stier de koe uit het gedicht bespringt, maakt zij een voorstelling van de stier als was hij een zachte doejong (zeekoe), zodat ze zijn harde po ten niet voelt: en ze hoopt intens dat het dit keer een zijsprong over de soortgrens was. Het eveneens surrealistisch aan doende gedicht Een vreedzaam volkje noemt de raadselachtige karpersimulator. Deze heeft bij het genoemde vreedzame volkje, dat nu bonen eet in plaats van vlees, de smaak van de bedroefde vissen doen vergeten. Opnieuw duikt hier de mogelijkheid op van verzoening door middel van inle ving en simulatie in de denkbeel dige metamorfose. Een groot gebaar en een grote ge dachte ontbreken in deze poëzie, maar de dichterlijke concentratie en het plezier in spel en vakman schap zorgen hier voor opmerke lijke poëzie. ZIJDEHANDELAAR Moeilijk scheiden is het van de zijde: er jarenlang mee rondgereisd. De manden schuurden op den duur de flanken van mijn ezel kaal. Iedereen wou kijken, niemand kopen - trots maar bitter trok ik de woestijn weer in, naar volgen de dorpen, een volgende stad. Tot een mode dit marktplein eer der bereikte: vermogend zal ik van avond de poort uitrijden, vermogend en bedroefd op zoek naar slaapgelegenheid met stallen en geoliede vrouwen die meningen verkondigen over kalligrafie en beschilderd aardewerk. I Erik Menkveld: 'De karpersi mulator', Uitg. De Bezige Bij, prijs 32,50. Voor de vijfde keer verschijnt het jaarboek The Low Coun tries. In dit lijvige boekwerk van 320 pagina's in vierkleu rendruk doet de Stichting Ons Erfdeel haar best een com pleet overzicht te geven van de Nederlands-Vlaamse cultuur, voor buitenlanders verklaard. Met uitzondering van muziek (klassiek, pop en jazz worden met geen woord genoemd) worden alle facetten van de cultuur behandeld in grote ar tikelen. Zelfs de sport komt aan bod. Het jaarboek wordt afgesloten met een grote kroniek van de cultuur anno 1997. De auteurs van het jaarboek zijn afkom stig uit Nederland en Vlaan deren maar ook bijvoorbeeld uit Engeland. De onderwerpen beslaan zowel de actuele cul tuur als het culturele erfgoed. In dit perfecte relatiegeschenk voor buitenlandse partners komen de volgende onderwer pen aan de orde: Antwerpen: wereldhaven en provinciestad. De psychologie van kapitaal en markt op Bruegels Dulle Griet. De Nederlandse Antil len en de paradox van de onaf hankelijkheid. Reisliteratuur in Nederland en Vlaanderen. De Lage Landen in Britse ogen. Kaarten voor de eeuwig heid, 16e- en 17e-eeuwse car tografie in de Lage Landen. Toepassingen van de werke lijkheid in het proza van Wal ter van den Broeck. Nieuw Nederlands proza na 1985. Tien jonge dichters uit Vlaan deren en Nederland. Korte ge schiedenis van Nederlandse tegels. De kunst van Guido Geelen. Het keramische werk van Tjok Dessauvage. Dertig jaar film maken in Vlaande ren. Mode in Vlaanderen. Televisie in Nederland. Offi ciële anarchie, Nederlands grafisch ontwerp. Het Vani- tas-stuk in de Nederlandse en Vlaamse schilderkunst van de 17e eeuw. Een museum van musea, geschiedenis van Tey- ler's Museum. De geschiedenis van de familie Huygens. Wer kelijkheid en kunst in het werk van Jan Dibbets en Jo hannes Vermeer. Het werk van Constant Permeke. De Flan- driens en de Gouden Tijd van het Vlaamse wielrennen. De poëzie van Herman de Conin- ck. De poëzie van M. Vasalis. Het magisch realisme in Ne derland. Objectmaker en kun stenaar Jeroen Henneman. De Vlaamse strip vandaag. Archi tectuur zonder eigenschappen. De ontwerpen van Stephane Beel. Het literaire werk van Gerrit van der Linde, De Schoolmeester. I 'The Low Countries, Arts and Socie ty in Flanders and the Nether lands'. Uitg. Stichting Ons Erfdeel. Prijs 85. Fleur Bourgonje waagt de sprong in het diepe AM Gogh uit de Nuense periode - Je 42 - Whistier en Holland - da- »EN 9 - Renée Turner - do, vr, za ranee Dance: 25 eeuwen kunst (tot 30 nov) rSSAU rat 12 - Korsten, Reynders, Lans- Iden - Mookhoek/potsculpturen k 8 - Lydia Schouten en Pauk Don- - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m Phoebe Maas/fotowerk (t/m 22 :ooker, Sol Sneltvedt en Joncquil /m 12 okt) Kunstkabinet: Bredase Clemy rood, Ton Mertens, Susan Schild- vr 13.00-17.30 uur en za/11.00- 0 - Ad van Haandel/etsen en te- do tot 21.00 uur en za tot 17.00 den Hollander, Hans Waanders, André Geertse - di t/m zo 13.00- okt) S7 - Nora de Jong/schilderijen en ilderijen - do t/m zo 13.00-17.00 \AG uit 74 - Venetiaans GlasHet ge- at Italiaanse eiland in Lagune Ve- 7 dec) Brussel-Parijs: artistieke dialoog 848-1914 - di tot ma 10.00-18.00 19 - Belgische en Zeeuwse do t/m zo tot 17.30 uur, do straat 41 - Brabant in het Brand- chtvan de negentiende eeuw (t/m e spoorzone - art-impressions, au- istorische voorwerpen, maquettes tlDAAL argriet Oomen/olie, Arjen Baker uur (t/m 29 sep) RDAM gen Museumpark 18 - Bruce Nau- ze hands (t/m 27 okt) - Paul Beck- lout: 15 jaar Joep van Lieshout (t/m Je eeuw - gebruiksvoorwerpen en Iden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec) JRG kestraat 96 - European Art Quilts >n 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m t Zandvliet recente schilderijen - di 1 - Charley Toorop/ Gerrit Rietveld/ jr, zo/12.00-17.00 uur, avondopen- ep) I poor Johan Diepstraten Haar nieuwe roman Oostenwind, mgskind lijkt een samenvat- van alle voorafgaande boe- i te zijn. Een vrouw, Marina, it op reis naar een van de zui- Idelijkste eilanden van de aarde. Ze ontvlucht haar drukke leefwe- |:eid in een miljoenenstad om tot |zichzelf te komen. Wat haar ach tergrond is, onthult Fleur Bour- |gonje niet. De lezer weet wel dat ■ook deze vrouw alleen wil zijn |uet zichzelf, met haar eigen ge- [dachten en dromen. ■De thematiek van Fleur Bour- ljonje is niet nieuw in de Neder- literatuur. Het is de zo- Iveelste bewustwordingsroman in |ittrant van Marie Kessels die in i vrouw op haar flatje liet laijmeren over de zin van het le- |vm Marina in Oostenwind, ko- ind verblijft ten minste i een eiland tussen opmer- Ikelijke figuren en dat geeft wat loteradem aan de roman. wil achterhalen wat er lath in de verbeelding afspeelt a mensen die in afzondering le liën, wat voor dromen en fanta sieën zij hebben. Een onzinnige jopdracht natuurlijk, wat zij on- niddellijk ook te horen krijgt van beilandbewoners. Maar omdat te vrouwelijke hoofdpersoon ge- Ifcerd is op de verbeelding, kan pleur Bourgonje met dat thema i de slag. Ilotop de laatste pagina blijft on- liidelijk wat de rol is van de ver- pillende eilandbewoners. Veel fflisen ontmoet Marina niet, zij leeft alleen intensief contact met P buschauffeur Ciro en zijn Joishoudster Herta. Tijdens Ma- ina's verblijf - één zomer lang - ®gt er een verstikkende atmo- per over het eiland. Op de een of i manier geeft dit juist iets Ijsterieus aan de roman, wer ook omdat er sprake is van een bijzondere ménage a trois. Marina krijgt een verhouding met de buschauffeur, waarop de jaloerse Herta aan Marina een verhaal vertelt over zijn duistere verleden. Als chauffeur haalde hij 's nachts vrouwen uit de hui zen. 'Met hoge snelheid of stap voets reed hij ze vanuit hun om helzingen de ontmenselijking te gemoet.' Tussen 1970 en 1980 leefde Fleur Bourgonje in Zuid-Amerika en maakte de val van Allende in Chili van dichtbij mee. Er zijn in de roman veel toespelingen te vinden op situaties in dictatoriale landen. Of het verhaal over de buschauffeur al dan niet een ver zinsel van Herta is, doet er even niet toe. Wat Fleur Bourgonje uitstekend kan, is schrijven over de nachtelijke expedities van de chauffeur. 'Hij ondervroeg niet. Hij mishan delde niet. Hij was aheen verant woordelijk voor het transport. Hij kende de stad als geen ander. Hij is een van de weinige chauf feurs die zonder licht kan rijden, zelfs bij bewolking of nieuwe maan.' Het is niet zomaar een vertelsel van Herta aan Marina. Even mys terieus als het verleden van de chauffeur is zijn gedrag midden in de nacht. Op dat bijna verla ten, grote eiland rijdt hij zonder licht naar de oceaan, tot waar de weg ophoudt. 'Je zou denken dat hij in die nachten een nieuwe la ding zielen naar de veerman brengt, want als de wind deze kant uit staat horen we hem roe pen, boven de golven en de sme kelingen uit. Als de zon opkomt is hij vertrokken.' Volkomen uitge put keert hij dan huiswaarts. Bij eerste lezing lijkt Oosten- Fleur Bourgonje. wind, koningskind een doorzich tige vertelling over een vrouw die op een eiland verblijft en na en kele maanden haar eigen waar heid heeft gevonden. Maar het is tegelijk een roman over de ver beelding, over dromen, angsten en verlangens die tijdens Mari- n een subtiele schildering op I tl muziekpartituur. Dan ont-j jgt het aan de wilde, geregis-i erd heftige penseelstreken die et meer opleveren dan insta"'i lotie. Kunst moet meer zijn. Het I ivolgen van een stijl is een te be-j iezelfde^kritiek geldt ook de vantitatief sterk aanwezige jnhard Schregardus die mate-j schilderingen maakt. BlijkensI begeleidende tekst moeten diei kijker doen denken aan de oer- ide rotstekeningen en de daar- ee verbonden symbolentaal. I irgelijking bestaat slechts I oord, het beeld blijft droog aj twegingloos. Een echte betek - s ontwikkelt zich niet. le keramische beelden van Le uin DHaese zijn de meest spr 1 ende werken van deze presen J e. Hij maakt in keramiek vm engestaltes die hij vervolge™ ok met het schilderspenseel ne rerkt. Op een eenvoudige, hei e manier schept hij een geste"! ;n mens die met verbaz,m5n„| —,'ereld aanziet. Er zijn verder I nkele kunstenaars die °PV oor hun techniek. Een daa Jean Kamps die achter 8 childert. Dat is een ou®. iuid-Duitsland veel geb h ll echniek.KandinskybiJvoorbee eeft haar in de buurt van M hen leren kennen en ook twy >ast. Kamps beheerst de J liek. Zijn hinter-Glas-M niet er perfect uit, jamme j lat de voorstellingen (v°° jJ hes) stijf en eenvoudigzip- nooist is zijn kast. Een be ïouten kast met glazen leeft hij mooi beschilderl ïieuw leven voor een oud n'c ituk. Galerie Esprit, Gravenstraat 99, <jg (3 km van Hulst). Detenb nstenaars Zeeuwse en Vlaamse kunS 6 oktober te zien. Open«J i zondag van half twee t (3 km van tot t/m "Muriel Boll p is het huis bij de kromme is een verhaal op rijm van fe Dros over een kleuter die el verhuizen omdat er een zus- Seboren js en ^oen ]jWam ij het huis te klein, 'ons oude p hij de kromme boom waar ik r1 droom wanneer ik droom'. P laatste regel heeft een mooi, pa plechtig ritme, en keert e® weer terug in de tekst die araoor een poëtische onder in krijgt. is een stapelverhaal; een jon- ■16 voegt steeds meer nieuwe fjSen toe aan wat er met de ver- ag mee moet. Eerst wordt j w'e§ van Rozemarijn °emd, dan komt de man met *e knuist die alles, behalve F huis bij de kromme boom, Pist, terwijl de regels over de [8 herhaald worden. Het derde F e8®t met de verhuiswagen |W>ot als een zaal waarna de L,0ver man met de grote f s en de tekst over de wieg r 'volgen, enzovoort. Boven de «schildert Harrie Geelen zijn visie op het verhaal, in de tl» ,euren en £orse penseel- «w die we zo goed van hem 'dstekst langer wordt, is meer Ivpa01 aeuter geschilderd: huiswagen, het bad dat niet Wie met zijn in», en het huis dat iftnn 7aS' ^an bet dromen I A er pas'. Aan het eind van het verhaal zoomt Geelen weer in op de kleuter die kenne lijk vrede heeft met de nieuwe si tuatie: je ziet hem met zijn zusje op schoot en hij vergelijkt hun te nen. Zo dwingend als de tekst is, zo vrij zijn de illustraties, en die combinatie heeft weer geleid tot een harmonieus prentenboek dat met zijn herhaling en ritme onge twijfeld in de smaak zal vallen bij kleuters. De basis voor het prentenboek Toen ik zo klein was als jij ligt ei genlijk zo voor de hand dat het verbazend is dat het niet veel va ker gebruikt is. In een gesprek tussen oma en haar kleindochter Sanne worden allerhande zaken van vroeger en nu direct met el kaar vergeleken. Sanne wijst naar een strakke moderne trein die in no time door het landschap flitst. Oma vertelt dat de treinen vroeger een schoorsteen hadden waar kleine wolkjes uitkwamen, en zo gaat het verder over de ijs man, de visboer, boten. Maar de vuurtoren zag er vroeger op een mooie zomeravond net zo uit als nu. Het boek eindigt met de .vraag 'Vond je vroeger alles leuker?' 'Nee hoor, Sanne, helemaal niet! Het is nu veel leuker omdat jij bij me bent.' De tekst van Jill Paton Walsh is simpel en sfeervol. Stephen Lam bert tekende voor de illustraties, 'vroeger' zie je op twee hele pagi na's, 'nu' op anderhalve pagina. Ook hier speelt ritme in tekst en platen een rol. En het ligt voor de hand dat dit boek leidt tot vragen en praten zodat het samen lezen lekker lang zal duren. Het gele olifantje is geschreven door Akiko Sueyoshi en over haar staat op de achterkant dat ze een van de meest bekende kin derboekenschrijfsters van Japan is en dat er van dit boek daar al honderdduizend exemplaren ver kocht zijn. Dat maakte me nieuwsgierig; in ons land ver schijnen geregeld Japanse pren tenboeken, leesboeken maar zel den. Het verhaal is in de ik-vorm ge schreven en de verteller is Hiros- hi Tanaka, elf jaar. Zijn moeder heeft een geel autootje gekocht dat iets heeft van een geel oli fantje. Daarmee kunnen ze, net als toen papa nog bij hen woonde, naar het strand en de bergen, en naar Shii-chan die aan de andere kant van Tokio woont, Hiroshi heeft niet veel fiducie in de autorijkunst van zijn moeder. Moeder is bepaald onhandig, maar het is niet aheen in het gele olifantje dat ze brokken maakt. Alsof Hiroshi niet genoeg heeft aan zijn eigen problemen! Het grootste deel van het boek bestaat uit het laatdunkende en bijterige commentaar van Hiros hi op zijn moeders gedrag. Daar staan wat warme episodes tegen over, maar Hiroshi bleef voor mij na's verblijf met de poolwind ko men aangewaaid. Voor de lezer is het af en toe duis ter wat werkelijkheid en wat fan tasie is. Maar niet alleen voor de lezer. Ook Marina heeft er moeite mee om feiten en fictie te schei den. nen. Verzinsels maken mijn leven draaglijk. De werkelijkheid en de waarheid maken me gek.' Wie het werk van Fleur Bourgon je kent, weet dat niet Herta aan het woord is, maar de schrijfster zelf. Zij is het die in haar verzon nen romans en verhalen iets pro beert te verhelderen over het menselijke gedrag. Het raadsel achtige daarvan is voor Marina de vraag 'waarom mensen, waar ook ter wereld, naar elkaar toe worden gezogen of elkaar versto ten, daar moeten toch universele beweegredenen voor bestaan?' Als wetenschappelijk medewer ker brengt Marina andermans il lusies en zielepijn in kaart, maar nu volgt de confrontatie met zichzelf. Ze is voor niemand bang, niet voor een ander, niet voor zichzelf. 'Het enige waar ik geen greep op heb is mijn ver beelding, is het droomleven van mezelf in afzondering.' Dat is waar Oostenwind, ko ningskind over gaat. Veel ele menten uit vroeger werk zijn te herkennen, maar het lijkt alsof Fleur Bourgonje nu heeft beslo ten eens echt de sprong in het diepe te maken. Gebeurtenissen zijn er nauwelijks, maar in het hoofd van Marina tolt en tolt het. Dromen en nachtmerries wisse len elkaar af. Wat ze uiteindelijk zoekt, is geborgenheid. Het resultaat van de zoektocht? 'Als het erop aankomt heb ik lief, als het erop aankomt haal ik de eindstreep en in het labyrint van de zinloosheid blijf ik net zo lang dolen tot ik het middelpunt vind.' Als geen ander weet de hoofdper soon de essentie van het werk van Fleur Bourgonje te verklaren. Een groot publiek verovert Fleur Bourgonje niet met dit type be wustwordingsromans. Dat heeft met het genre te maken en met haar imago als schrijfster van vooral sombere boeken. Haar nieuwe roman is anders dan haar voorafgaande. Oostenwind, ko ningskind is een eenvoudig ver teld verhaal, spannend en met een aantrekkelijke mysterieuze inslag. Fleur Bourgonje: 'Oostenwind, ko ningskind'. Uitgeverij Atlas. Prijs: 34,90. TEKENING HARRIE GEELDEN dien kan Akiko Sueyoshi goed schrijven. I Imme Dros en Harrie Geelen: 'Dit is het huis bij de kromme boom', Uitg. Querido, prijs 25. I Jill Paton Walsh en Stephen Lambert: 'Toen ik zo klein was als jij', Uitg. Christofoor, prijs 25,90, beide "boe ken vanaf 4 jaar. I Akiko Sueyoshi: 'Het gele olifantje', Uitg. Leopold, prijs 27,50, vanaf 10 jaar. FOTO CAMILLA VAN ZUYLEN Bij haar afscheid van het eiland krijgt ze van Herta een raad mee: 'Denk maar, als je weer thuis bent, dat wij jouw uitvindingen waren, verzonnen mensen die je aan de rand van de aarde nodig had om je niet eenzaam te voelen. Dat is wat ik altijd doe, verzin- 'Dit is het huis bij de kromme boom'. een tamelijk onaardige jongen. Als mama haar zoon op de trap vastpakt omdat hij mee moet om ergens zijn excuus te maken, staat er: 'Duvel op!,' riep ik en ik gaf haar met mijn voet een zet te gen haar borst.' Aan de andere kant wordt de elfjarige Hiroshi ook wel erg belast met de verant woordelijkheid ten opzichte van zijn jongere zusje Nana. Van het Japanse leven kom je weinig te weten; het verkeer in Tokio staat bumper aan bumper en al op de basisschool hebben ze klassenvergaderingen. Roerend vond ik het hoofdstuk waarin pa pa onverwacht op Hiroshi's ver jaardag verschijnt en met ruzie weer verdwijnt in de regen. De paraplu van Nana accepteert hij niet, dan zou hij die ook weer moeten terugbrengen. Ondanks de bezwaren is het een boek dat je achter elkaar uitleest, want er gebeurt veel en boven-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27