Doe-het-zelfkunst
van Joep van Lieshout
De relativerende kant
van de kunst
Galerie Esprit
sluit aan bij
muziekfestival
Ritn
en t(
'Ooster
Overzichtsexpositie in Museum Boijmans Van Beuningen
INDER BOEKEN
Varkens
Bierkratten
Niet schokkend
Varkenspest
Misverstanden
Instant-emotie
f" het huis dat
DE STEM
E L. D E N D
KUN
Door Gerrit van den Hoven
Zijn werk spreekt doe-het-zel-
vers en kunstliefhebbers aan.
In Museum Boijmans Van
Beuningen is de eerste over
zichtsexpositie van de kunste
naar en handige klusser Joep
van Lieshout.
Stedelijk-directeur Rudi Fuchs
mopperde onlangs dat Marcel
Duchamp met zijn ready-mades
veel heeft verpest in het heden
daagse beeldende kunstklimaat.
Van Joep van Lieshout zal Fuchs
ook niet veel moeten hebben. Zet
te Duchamp onder het mom 'dit is
kunst' pisbakken in het museum,
Joep van Lieshout sluit ze nog
aan ook.
Museum Boijmans Van Beunin
gen in Rotterdam richtte de eer
ste overzichtstentoonstelling in
van de in 1963 in Ravenstein ge
boren Van Lieshout. Het museum
staat vol met de 'mobile homes',
bedden, auto's, gebruiksvoorwer
pen, keukenblokken en badka
mers. Want met het groeien van
de naam en faam van Van Lies
hout is de kunstenaar uitgegroeid
tot een bekend klussenbureau.
Momenteel heeft de kunstenaar
in een havencomplex in Rotter
dam zo'n vijf mensen in dienst die
voor hem werken onder de naam
Atelier van Lieshout. Van Lies
hout ontwierp en vervaardigde
onder meer de toiletten voor het
door Rem Koolhaas ontworpen
Grand Palais in Lille en maakte
de bar in het Centraal Museum in
Utrecht.
Een van de meest praktische Van
Lieshouts is terug te vinden in
Tilburg. De gemeente kocht Van
Lieshouts CAST-mobiel. Een mo
biele tentoonstellingsruimte die
in een handomdraai kan worden
uitgebreid of verplaatst, al naar
gelang de grootte van de tentoon
stelling.
De vraag of het kunst is, valt niet
eenvoudig te beantwoorden. Zelf
maakt Van Lieshout zich daar
absoluut niet druk over. In het
verleden wilde hij nog wel eens
uitleggen wat kunst is en hoe
kunst in de maatschappij zijn
plaats kan vinden. Tegenwoordig
haalt hij zijn schouders op. „Of ik
kunst maak, interesseert me geen
zak," zei hij vorig jaar tegen
iVRC. „Wel wil ik dat mensen
mooi vinden wat ik maak."
In een hokje valt Van Lieshout
dan ook moeilijk te stoppen. Hij
voelt zich ook veel te goed thuis
in hokjes. Voor je het weet heeft
hij weer een zelfgemaakt raampje
opengedraaid en is ontsnapt.
Steeds op de momenten dat de
kritische volgers van het werk
van Van Lieshout dachten dat ze
greep op hem hadden, kwam hij
weer met iets anders. Zoals zijn
laatste truc, waarin Van Lieshout
zich verdiepte in het slachten van
varkens en het maken van worst.
Hij liet een Brabantse boer een
varken slachten en verwerkte
vervolgens het vlees. In de catalo-
'La Bais-ö-Dröme, interieur, 1995.
'Bathroom Unit', 1993.
'Master Slave Unit-I', Kröller Muller Museum, 1995.
/Sflitri"'' - -r
gus is de handleiding opgenomen
die Atelier van Lieshout daarover
uitbracht, verlevendigd met fo
to's over het slachten van var
kens, het maken van worsten en
het bereiden en wecken van vlees.
Toch past dat varkensslachten
wel in het oeuvre van Van Lies
hout. De kunstenaar is geobse
deerd door vrijheid en het verlan
gen alles in eigen hand te hebben.
In feite lijkt Van Lieshout een
oud romantisch ideaal aan te
hangen waarin mensen volledig
self-supporting zijn.
Het verklaart zijn voorliefde voor
het vervaardigen van campers die
van alle gemakken zijn voorzien.
Zo ontwierp Van Lieshout een
survivalcamper, niet toevallig
zijn meest geliefde werk. Het
slachten van varkens en ook zijn
zelfgemaakte wapens passen in
zijn gedachte om zich terug te
trekken in zijn eigen huisjes en
zelf in zijn voedsel te voorzien.
Van Lieshout begon aanvankelijk
met het maken van eenvoudige
constructies. In Boijmans staan
nog enkele gebruiksvoorwerpen
uit de vroege jaren tachtig zoals
een slijpsteen of een operatietafel
in de vorm van een menselijk li
chaam. Later gaat hij gebruik
maken van bierkratten en betont-
egels. Daarmee kon hij ook in
stallaties maken omdat - zo bleek
- twee betontegels exact even
lang zijn als drie bierkratten.
Vanaf 1988 begint Van Lieshout
te werken met polyester en dat
zal uitgroeien tot zijn handels
merk. Hij hardt het en schildert
het in felle kleuren en produceert
gebruiksvoorwerpen als tafeltjes,
wandkasten, bureaus, waskra-
nen, barren, bedden en keuken
blokken. Van Lieshout maakte
zijn meubels ook zo dat ze in gro
te aantallen geproduceerd en ver
spreid konden worden. Daarmee
lag de weg open naar de doe-het-
zelf-zaak, geheel volgens IKEA-
marketingrecept.
Van recenter datum zijn Van
Lieshouts 'mobile-homes'. Ver
schillende van die mobiele onder
komens zijn het museum ingeta-
keld, zoals The Master and Slave
Unit die hij in 1995 voor het Kröl-
ler-Müller maakte. De keuken en
de badkamer zijn er als puistige
bulten aangeplakt en zijn op ver
schillende plaatsen te bevestigen.
Wonderlijke bouwwerken zijn
het, niet mooi, want om esthetiek
lijkt Van Lieshout niet te geven.
Ook de camper waarmee de kun
stenaar vorig jaar naar een expo
sitieruimte in de Verenigde Sta
ten reed, staat er. Gebruiksvoor
werpen die door Van Lieshout
naar zijn hand zijn gezet.
Zo splitst het werk van de kun
stenaar zich op in twee richtin
gen. Aan de ene kant de gebruiks
voorwerpen waaruit de wens lijkt
te spreken om de maatschappij
een dienst te verlenen en aan de
andere kant het verlangen om
zich juist terug te trekken uit de
maatschappij. Een merkwaardige
paradox. Wellicht dat daarom zo
wel doe-het-zelvers als kunstlief
hebbers zich tot het werk van
Van Lieshout aangetrokken voe
len.
Joep van Lieshout, overzichtstentoon
stelling in Museum Boijmans Van Beu
ningen, Rotterdam. T/m 16 november,
di-za 10-17 uur, zo 11-17 uur. Catalo
gus 'Atelier van Lieshout, a Manual',
prijs 59,95.
Door Frits de Coninck
De Vlaamse kunstenaar Wim
Delvoye (1965, Wervik) instal
leert in een bestaande omgeving
beelden waar een grote dosis hu
mor in zit. Het is de humor van
het verkeerde been. Op een plek
waar je dat volstrekt niet ver
wacht zie je iets wat daar hele
maal niet thuishoort. Daarmee is
de grap natuurlijk niet verteld.
Wat je heel even als een practical
joke zou kunnen zien, zet zich in
het hoofd van de bezoeker om in
een andere verhouding tot de
werkelijkheid. Delvoye brengt
een wezensvreemd element in die
de blik en daarmee de beleving
doet kantelen. Hij tast aan wat
ons al te vertrouwd of te vast
staand voorkomt.
In de vorige aflevering van de
Documenta in Kassei in 1992 had
hij in de wandelgang om de Neue
Galerie heen de bodem bedekt
met geglazuurde tegeltjes waarop
sierlijke bruine drollen afgebeeld
waren. Met een versheid en een
INFORMATIE
Van alle in De Stem gepubliceerde
werken van beeldende kunstenaars
aangesloten bij een CISAC-organi-
satie zijn de publicatierechten gere
geld met Beeldrecht te Amstelveen.
Deze kunstenaars worden verzocht
in verband met reproductie van hun
werk in deze uitgave contact met
Beeldrecht op te nemen.
sappigheid die als vanzelf de
neus in stelling brachten. Het
was als vloeken in de kerk, een
primitieve banaliteit in de tempel
van de kunst. Juist op die plek
was dat even lachen. De kunst
gerelativeerd tot alledaagse pro
porties.
In het Antwerpse Openluchtmu
seum voor beeldende kunst Mid-
delheim, in het oude gedeelte,
zien we die mozaïek van gegla
zuurde tegels weer. Een brugge
tje is ermee belegd. Maar de im
pact is hier veel minder groot dan
destijds in Kassei. De omgeving
is hier niet schokkend. Een stads
park met mooie lanen, golvende
grasvlaktes en veel bomen, daar
verwacht je de stedelingen die
zichzelf en hun honden uitlaten
en daar horen ook deze uitwerp
selen bij. Van morele aantasting
zoals bij de shit-foto's van Gil
bert en George is hier geen spra
ke.
Veel indrukwekkender is zijn
reusachtige boodschap voor Jo-
han. Op een open vlakte in het
park heeft hij een enorm doek ge
spannen waarop een foto is ge
projecteerd. Een foto van een
rotsmassief. Op de verticale rots
wand die oprijst uit de aarde
staat in enorme letters een tekst
gebeiteld: 'Voor Johan: bel kapot,
hard kloppen a.u.b. Natuurlijk is
dat een montage van twee foto's
tot een foto die vervolgens x aan
tal keren uitvergroot is. Maar in
deze context is de boodschap ab
surd. Is zowel hilarisch als
wrang. Voor de meest onnozele
van zijn mededelingen is een
mens bereid de natuur op grotes
ke manier aan te tasten. Zoiets is
de gedachte achter het werk. En
dat bedenken we in een park,
daad van cultuur bij uitstek,
waarvoor we eerst de natuur uit
de weg hebben geruimd. Waar la
chen we dan nog om?
Nog navranter is zijn varkensin
stallatie. Onder wat bomen heeft
hij een stuk grond omheind en
daar vier biggen en een houten
nachtverblijf in gezet. Deze var
kens, door het woeden van de
varkenspest onderhand een be
dreigde en soms ook verwenste
diersoort geworden, hebben hier
een vorstelijk bestaan. Ze voeden
zich met eikels en wroeten met
hoorbare lust het keurige stukje
park om. In deze cultuuromge
ving geeft Delvoye deze van ver
snelde vleesproduktie geredde
beesten hun natuur terug. Ineens
staan we oog in oog met ons eigen
bio-economiseh probleem. Del
voye is verder gegaan. Hij heeft
de beesten van schitterende tat
toos voorzien. Alle volks-roman-
tische symbolen zien we hier: het
Harley Davidson-embleem, een
Christuskop, een vuurrood hart
voor Priscilla, een molen, een
doodshoofd, een weedplant enz.
Dit soort aantasting roept bij be
zoekers weer verwondering en bij
sommigen ook boosheid op. Men
voelt zich weer op het verkeerde
been gezet. Zoals iemand op
merkte: „Kunst moet toch in Uw
salon kunnen staan". Als dat een
definitie is, dan is het werk van
Delvoye anti-salonkunst. Geluk
kig maar. Anti-burgerlijk is het
zeker.
Bij de tentoonstelling geeft de
conservator van Middelheim een
speciale toelichting uit bij de
pigs-installatie. Hij is bang voor
misverstanden kennelijk. En dus
moet er vooral heel duidelijk
worden gemaakt waar de varkens
vandaan komen (uit de industrië
le varkensmesterij), dat ze onder
begeleiding van een heuse veearts
en natuurlijk onder verdoving
zijn getatoeëerd en vooral dat al
les gebeurt met toestemming van
de Koninklijke Dierenbescher
ming. De bezoekers zouden toch
eens kunnen denken. Alsof wij
ons verder om ons vlees zo druk
maken. Het is niet helemaal dui
delijk of het museum dat schrij
ven in ernst bedoelt. Het raakt
hoe dan ook aan een belangrijke
kant van het werk van Wim Del
voye. Zijn installaties hebben iets
ontregelends, ze stellen op ironi
sche manier dingen aan de orde
die wij voor zekerheid houden.
Zijn humor is er een met een ver
borgen laag van verontrusting.
Natuurlijk, het werk heeft zo op
het oog iets lichtvoetigs, we mo
gen erom lachen ook al worden
we voor de gek gehouden. Maar
het lachen vergaat je als de on
derliggende betekenissen worden
aangeboord. Achter dat spel met
de realiteit zit ook dreiging. En
daarmee past dat werk in de tra
ditie van René Magritte, Marcel
AMSTERDAM
Van Gogh Museum - tekeningen Van Gogh uit de Nuense perioric,
dagelijks - 10.00-17.00 uur (t/m 20 okt)
Rijksmuseum A'dam Stadhouderskade 42 - Whistier en Holland-da
gelijks van 10.00-17.00 uur (t/m 9 nov)
ANTWERPEN
Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Renée Turner - do
13.00-17.00 uur (t/m 11 okt)
Museum voor Schone Kunsten - Trance Dance: 25 eeuwen kunst
thema stilte - di tot zo 10.00-17.00 uur (tot 30 nov)
BAARLE-NASSAU
Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Korsten, Reynders, Lans-
daal/schilderijen - Van Kemenade/beelden - Mookhoek/potsculpturar
- do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 5 okt)
BREDA
Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en Pauk Don-1
ker Duyvis /tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t
30 sept) - Dennis Happé/grafiek en Phoebe Maas/fotowerk (t/m 2/
nov)
Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - Yarre Stooker, Sol Sneltvedt en Joncouii
de Vries - do, vr, za 13.00-17.00 uur (t/m 12 okt)
Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Kunstkabinet: Bredase Clerm
Veeger, ook werk van o.a. Herman Brood, Ton Mertens, Susan Schild
kamp en Henk van den Berg - wo t/m vr 13.00-17.30 uur en za/ll.oo.
17.00 uur (27 sep t/m 10 okt)
Galerie Segeren Raadhuisstraat 8-10 - Ad van Haandel/etsen en te
keningen - di t/m vr 10.00-18.00 uur, do tot 21.00 uur en za tot 17.00
uur (t/m 11 okt)
NBKS Reigerstraat 16 - Reprise: Paul den Hollander, Hans Waanders
Hermien van Herpt, Henck van Dijck, André Geertse - di t/m zo 13.00'
17.00 uur, zo 15.00-17.00 uur (t/m 26 okt)
Galerie Ginneken Ginnekenweg 287 - Nora de Jong/schilderijenee
keramiek, Andries van der Beek/schilderijen - do t/m zo 13.00-17.oo
uur (t/m 19 okt)
DEN HAAG
Museum Het Paleis Lange Voorhout 74 - Venetiaans Glas/ Het ge
heim van Murano - geheimen van het Italiaanse eiland in Lagune Ve
netië - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec)
GENT
Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke dialoog
tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-18.00
uur (t/m 15 dec)
HULST
Galerie Esprit Gravenstraat 99 - Belgische en Zeeuwse
kunstenaars/schilderijen en beelden - do t/m zo tot 17.30 uur, do
avond 19.00-21.00 uur (t/m 5 okt)
'S HERTOGENBOSCH
Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Brabant in het
punt - fotografie - n.a.v. boek: Het licht van de negentiende eeuw(t/m
30 nov) - La Gare, de oude en nieuwe spoorzone - art-impressions, au-
diovisuals, foto- en filmmateriaal, historische voorwerpen, maquettes
en ontwerptekeningen (t/m 30 nov)
ROOSENDAAL
Tongerlohuys Molenstraat 2 - Margriet Oomen/olie, Arjen I
mans/Keramiek - di-zo - 14.00-17.00 uur (t/m 29 sep)
ROTTERDAM
Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Bruce Nag-
man - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beek
man (t/m 8 mrt 98)- Atelier van Lieshout: 15 jaar Joep van Lieshout (t/m I
16 nov) - Herbergscènes uit de 17de eeuw - gebruiksvoorwerpen en j
prenten (t/m 27 okt) - Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec]
TILBURG
Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts
di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m j
18 jan)
De Pont Wilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen-ij
t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan)
UTRECHT
Centraal Museum Agnietenstraat 1 - Charley Toorop/ Gerrit Rietveld
Pyke Koch - di t/m za10.00-17.00 uur, zo/12.00-17.00 uur, avondopen-1
stelling vr/19.00-22.00 uur (t/m 28 sep)
poor Johan Diepstraten
Vrouwen in een crisis. Met deze
het volledige werk van Fleur Bc
zonder uitzondering leven de v
geestelijk isolement. Altijd wee:
zaamheid, maar rust vinden z<
Marokko, de stadsjungle van Bi
een Amsterdams woonhuis, om
geven waar haar verhalen en r
ontloopt zijn lot, lijkt de boods<
dat inmiddels zo'n tien titels be
Haar nieuwe roman Oostenwind,
koningskind lijkt een samenvat
ting van alle voorafgaande boe
ken te zijn. Een vrouw, Marina,
gaat op reis naar een van de zui
delijkste eilanden van de aarde.
Ze ontvlucht haar drukke leefwe
reld in een miljoenenstad om tot
zichzelf te komen. Wat haar ach
tergrond is, onthult Fleur Bour-
gonje niet. De lezer weet wel dat
ook deze vrouw alleen wil zijn
met zichzelf, met haar eigen ge
dachten en dromen.
De thematiek van Fleur Bour-
gonje is niet nieuw in de Neder
landse literatuur. Het is de zo
veelste bewustwordingsroman in
de trant van Marie Kessels die in
Boa een vrouw op haar flatje liet
mijmeren over de zin van het le
ven. Marina in Oostenwind, ko
ningskind verblijft ten minste
i nog op een eiland tussen opmer
kelijke figuren en dat geeft wat
meer adem aan de roman.
;Manna wil achterhalen wat er
rich in de verbeelding afspeelt
van mensen die in afzondering le
ven, wat voor dromen en fanta
sieën zij hebben. Een onzinnige
opdracht natuurlijk, wat zij on
middellijk ook te horen krijgt van
[de eilandbewoners. Maar omdat
de vrouwelijke hoofdpersoon ge
fixeerd is op de verbeelding, kan
Fleur Bourgonje met dat thema
laan de slag.
rot op de laatste pagina blijft on-
luidelijk wat de rol is van de ver-
ichillende eilandbewoners. Veel
nensen ontmoet Marina niet, zij
leeft alleen intensief contact met
ie buschauffeur Ciro en zijn
mishoudster Herta. Tijdens Ma-
Ma's verblijf - één zomer lang -
langt er een verstikkende atmo-
ifeer over het eiland. Op de een of
'adere manier geeft dit juist iets
jiysterieus aan de roman,
riter ook omdat er sprake is van
Werk van Wim Delvoye: met toestemming van de Koninklijke
Dierenbescherming. foto middelheim
Broodthaers, Guillaume Bijl, niet
toevallig allemaal Belgen.
I De acht installaties van Wim Delvoye
staan in Middelheim-hoog en zijn tot
16 november dagelijks te zien van
10.00 tot 17.00 uur. Openluchtmuse
um voor de beeldhouwkunst Middel
heim, Middelheimlaan, Antwerpen
(op de ring afslag Wilrijk nemen, bor
den wijzen verder naar Middelheim).
Door Frits de Coriinck
Kunstenaars uit Vlaanderen en
Zeeland zijn te gast in Galerie Es
prit in het Zeeuws-Vlaamse Clin-
ge. De galerie organiseert al zo'n
twaalf jaar tentoonstellingen in
het wat beeldende kunsten be
treft tamelijk lege land Zeeuws-
Vlaanderen.
Wat er zich aan belangrijks ont
wikkelt, is te zien in het nabije
Gent en Antwerpen. Daar zijn
grote musea en tentoonstellings
ruimtes, daar komen dus ook de
grote verzamelaars, daar bevindt
zich het grote publiek. De galerie
houdt zich staande met steun van
de provincie Zeeland en ambieert
een bescheiden voortrekkersrol in
het stille land van Zeeuws-Vlaan-
deren waar hoegenaamd geen
beeldende traditie is.
Het verschil bijvoorbeeld met de
wereld van de muziek is enorm.
Het festival van Zeeuws-Vlaan
deren brengt concerten die van
belangrijk niveau zijn. Galerie
Esprit probeert daar bij aan te
sluiten door in de periode tot 5
oktober beeldende kunst te tonen
die raakt aan het thema 'Muziek,
spiegel der kunsten'. Op de loca
ties waar de concerten plaatsvin
den, worden tegelijk ook kunst
werken geëxposeerd teneinde een
wisselwerking te realiseren. De
ervaring wil dat dit soort bedoe
lingen gedoemd zijn niet verder te
komen dan een passieve daad.
Maar dit terzijde.
Wat galerie Esprit toont, is een
verzameling individuele kunste
naars van verschillende aard en
vooral verschillende kwaliteit. Er
is verhoudingsgewijs veel werk
dat steunt op opvattingen en
technieken uit de jaren vijftig en
zestig. Dat betekent expressieve,
emotionele gebaren in verf van
Willy van Eeckhout uit Mechelen.
Interessant is zijn werk pas waar
het wat ingetoomd is, waar het
meer compositie wordt in de vorm
van een subtiele schildering
een muziekpartituur. Dan ont
stijgt het aan de wilde,
seerd heftige penseelstreken diej
niet meer opleveren dan
emotie. Kunst moet meer zijn. Hf
navolgen van een stijl is een tetej
perkte optie.
Diezelfde kritiek geldt ook c
kwantitatief sterk aanwezig
Rijnhard Schregardus die
rieschilderingen maakt. Blijkt»
de begeleidende tekst moeten dij
de kijker doen denken aan de of-
oude rotstekeningen en de daarj
mee verbonden symbolentaal,
vergelijking bestaat slechts
woord, het beeld blijft droog
bewegingloos. Een echte beten
nis ontwikkelt zich niet.
Beelden
De keramische beelden van
buin DHaese zijn de m
kende werken van deze presents]
tie. Hij maakt in keramiek 11
sengestaltes die hij vervoffl
ook met het schilderspensed
werkt. Op een eenvoudige,
re manier schept hij een ge
een mens die met verbazing,
wereld aanziet. Er zijn verder»
enkele kunstenaars die opval
door hun techniek. Een 1
is Jean Kamps die achter f
schildert. Dat is een oude,
Zuid-Duitsland veel
techniek. Kandinsky bijvoor»
heeft haar in de buurt van
chen leren kennen en ook I
past. Kamps beheerst de e
niek. Zijn hinter-Glas-Ma
ziet er perfect uit, jammer aki
dat de voorstellingen (voora
thes) stijf en eenvoudig zijn
mooist is zijn kast. Een besta 1
houten kast met glazen r»
heeft hij mooi beschilderd
nieuw leven voor een oud me
stuk.
Galerie Esprit, Gravenstraat 9&®
(3 km van Hulst). De tentoondd"
van Zeeuwse en Vlaamse kum
tot 6 oktober te zien. Open 00 j
t/m zondag van half twee tot
'or Muriel Boll
is het huis bij de kromme
m een verhaal op rijm van
-e Dros over een kleuter die
e verhuizen omdat er een zus-
geboren is en toen zij kwam
het huis te klein, 'ons oude
j1! e kromme boom waar ik
«droom wanneer ik droom'.
liiJ regel heeft een mooi,
fjna plechtig ritme, en keert
«te weer terug in de tekst die
|Mitojgten poëtische onder-
F is een stapelverhaal; eenjon-
leen f8®' steeds meer nieuwe
sen toe aan wat er met de ver-
'ng,mee moet- Eerst wordt
ioLh .Wl6g van Rozemarijn
rirot u n k0mt de man met
Ét v, ^mst die aUes. behalve
Nhurift j de kromme boom,
ieg herh de regels over de
fes bel worden- Het derde
gronf met de verhuiswagen
over He"6" Z3al Waarna de
mil de man met de grote
[erVoll 06 tekst 0ver de wie§
st IliT' enz°voort. Boven de
Harrie Geelen zijn
Pp»-, A.ÜV, vjcct
Poie klelJI ll Jerhaal> in de
feken die
°°Ie kleuren en forse penseel-
1 we zo goed van hem
wordt, is meer
[VerhmldS kl8Uter geschilderd:
WTagen'hetbaddatniet
IPoD wl-.^iie met zijn
[woon ik S' kan ket hromen
I on A er pas'. Aan het eind
v
VI
tl
O
n
z(
c(
e«
m
tv
M
D
Ti
ge
ve
k(
tu
Sc
va
ka
na
di<
fli
vr<
Wï
en
nu
vu
mc
nu
'Vc
'N<
He
me
De
sin
bei
'vr<
DINSDAG 23 SEPTEMBER 1997 D2 I pggTEM