de stem Orlow Seunke stelt naoorlogs Indië centraal in 'Gordel van Smaragd' grootste centrum fEKELIJKS NIEUWE VOORRAAD! Integreren Kampong DEN DE KUNST O E IC E INI 1 X 56 uK 5 GT turbo verlaagt tm,velgen '89/90 V,a. 10.950,- uit 1916V3/5-ÖTS schuifóa* spelers velgen enz '91 uit 19 5-drs 1e uit 21 14GTL v.a, 10.750,. v.a. 13.750,. uit 21 GTimetalic sedan etec.ramen lak '91 v.a. 13.750,- uit laguna 18 RNm.lak stuurbek. jenz 5-drs HB '94 va. 23.750,- ult Laguna Slation 2.2 dieset RT uttv.. eiectr. ;.v imperial, open dak, m.lak, Lm. velgen, enz '97 v.a. 38,500,- lult Safrane 2.2. RN stuurbek., eiectr, ramen, v LPG+benz. '94 v.a. 25.950,- lult 19 GTL, 5 drs, eiectr. ramen, MJak, enz '93 va. 15.950,. Safrane 5-drs, MJak, st.bek., alarm, airbag, 26.750,. klepper M.lak LPG sunroof '94 197.950,- M.lak, st.bek., elek. ramen, alarm, '94 va 19.950,- Rover TDi airco. ei. ramen, sportvtg, alarm, Lbek. '91 24.750,- floteoro Clubman 2.0t elec. ramen, elec. spie- lak, LPG '95 18-950,. uki Swift GTimJak sehuifdak alarm Igen etc. '93 v.a 17.950,» uki Swlft Sprintzeer sportief sportvelg idiocass. '93 va. 15.750,» Swift Cabnazgran. '91 va 19,950,- uki Vitara Cabrio, buil bar, m.lak, sportveigen, amen stuurbekr., enz. '89 va. 16.950.- :uki Swift GS, 4 wtieef drive, sportveigen, sport z '94 v.a. 18.950, tukt Swift 1.3 GS, zeer sportief, m. lak, sunroof, jen, enz. '92 v.a. 12.750,- ota Carina 2.0XLi4-drs si LPG stuurbek. cv elec.ramen nc '95 "ff: lichter Im.velgen en, '86 va. 1Z.7S0,- Starlet 1.3I12V 3/5-dre zeer zuinig 3f radiocass '93T94 v.a. 13.950,- a Supra 3.01 TOHlic Se5 '89 v.a. 14.950, rota Corrolla 1,8 XL 5 drs. HB. LPS - '90 vi rota Corolla 3-drs zeer zuinig '88 v.a.5.9 rota Celica klepper, LM velgen, spoHep Ivo 480 sport Im.velgen meialtc ramen cv enz '87/89 v.a. 9.250,- ivo 480 ES cfiv uitv. ook turbo sportvelg. amen alarm sunroof ijncn :ass enz '89-'90 x.a.14.950, 0 GLT met alle denkbare acc.a.rco, mm, lm velgen, elektr. ramen, enz. v.a. 18.950,- v,a. 10.950,- v.a,21.950,* v.a. 13.950.' va. 7.960,- WF WF aof e WF rwk otor Yamaha FZR 600 /Va" /UlmH/CaW"» ill 0os1af»it-Zi«d AfskagR^en J "lm? W» A56 Afdog 12^ Grote Gids 11111 DINSDAG 23 SEPTEMBER 1997 D1 Ivo 3404d.. '89 v.a. w» ïlvo 440 1.8iGLst.bek.av.M.laks«»MaK ol LPG enz. '35 3ÏL .Ivo 460 GLEBenz. LPG, m.tt, sunroof s»' enz. '91 v,a.13* Golf Gl. 5 drs, diesel, m.lak. c-v. L M »^fn' rcass. enz. '93 v.a. 19.350.- 11 Sluw: scala uitvoering cv Im.velgen ic lull opties '89 v.a, 11.250* 7 Corrado 960im.velgen alarm efec. ;l m.lak enz '90/91 Golf 1.6/1,8GLbenz+LPG m.lak >ot alarm Im.velgen '88-'90 Golf 1.6 CL+1.8CL benz-KÉese! vele opties Im.velgen alarm cass.enz '93 Af Gof 1.6 CLcabrio amerik-Uftv. ,cc. sportveigen brede bumpers 'ars alarm enz '85/86 Golf 1.6 diesel 3-drs openöak '88/89 Golf 18 GTi 16Vzeer mooi full opties^ Jetta 3-drs metalic 1e eigenaar <59 v.a. 725U. Passat CL 5-drs combi LPG onderbouw dakrail 4 hoofdsteunen trekhaak Passat 1.815 cyi. 5-drs nw model Polo coupe zeer sportief im.velgen /etc '92 v'a'1495 Polo640 schuitóak, l.m velgen, ram., enz. '91 W Vento 1.8 Benz. LPG airbag, m.iak, rbekr., alarm, enz. '94 1 Golf GT TDi 5 drs,turbo-diesel, m.lak.ala - rbekr., I.m.velgen enz. '95 W Passat 5 drs.combi, diesel, dakrail, trekhaak m U J vei- 'W Passat 1.8cl. i» stuurbek. sunroof enz. 92 Jfn jetta 1,6+ 1.8 CL 4 drs sedan Benz n lak, l.m velgen sunroof^ Passat laaBen^lTOM Kever Special Carbz.g.am v a. 4.950,- otor Honda VT 500 C. Shopper^. z.g.a.n. '87 z.g.a.n a 9.950.- amper Mercedes L508 dg impeerauto met alle denkbare opt q aV ilastingvrij Het 17e Nederlands Film Festival in Utrecht opent op woensdag avond 24 september of ficieel met de première van Gordel van Sma ragd, de vierde grote speelfilm van Orlow Seunke. Een liefdesver haal, met in de hoofd rollen Pierre Bokma en de jonge ontdekking Esmée de la Bretonière, tegen de achtergrond van een gewelddadige, dramatische periode I (1939-1949) in voorma- I .igNederlands-Indië. I Voor het eerst toont een I Nederlandse speelfilm 1 heftige scènes uit een Jappenkamp, van de vernedering van de troostmeisjes' en van de bersiap, de gevaarlijke periode na de Japanse I bezetting toen Neder- I .anders en Indo-Euro peanen korte tijd vogel vrij waren voor het ge weld van de vrijheids- I beweging van Soekarno. I Een interview met de 115-jarige Amsterdamse Iregisseur, die in 1982 I met De smaak van wa- I ter de Gouden Leeuw in [Venetië won en die al- tijd zijn eigen scenario schrijft, al moet het ja- ren duren. I Door Marjan Mes I .Iemand moest toch eens deze I geschiedenis vertellen. Ik heb I gedacht: moet ik dit wel n? Ik verwachtte dat mis- Ijchien een jonge filmer met een I Indo-af komst ermee voor de dag I® komen. Maar er gebeurde Isiets. Ik wilde toch al een lief- I («verhaal, dus ik dacht: ik ga vet zelf doen. Vooral de periode la 1945 interesseerde mij sterk, ■omdat de Indo's (mensen met ge langd westers en Indisch bloed, I®1) toen als collaborateurs lorden beschouwd door de na- 1'Malisten en in een levensge- ■'■aarlijke situatie terecht kwa- |»en." s in '45 even een machts vacuüm", vertelt Seunke. „En- ■pland had geen zin om troepen sturen en vroeg de Japanners, I'e ne' de oorlog hadden verlo- |®i, om zelf de boel rustig te I raden. Zo kon het gebeuren dat l^derlanders en Indo-Europea- f® terugkeerden naar de inter- |®ruigskampen, nu om be- 1 te worden door de Ja- iners." Ie' waren de verhalen van zijn 1 -wouw, een Indo-meisje, die r Mmmaker indertijd op het Por brachten van de dramati ze geschiedenis van de Indo's. J'1'raahte gefascineerd en ging Ic s'oeds meer verdiepen in de 1.1 g.e Pera°de van vóór de sou- nteiniteitsoverdracht. II ging eigenlijk heel ter- 5S- Ik ben van nature een Jwsgierig mens. Door wat ik r de verschrikkingen van de r Wp hoorde, ben ik er steeds Esmée de la Bretonnière (links) en Pierre Bokma in 'Gordel van smaragd', de openingsfilm van het 17e Nederlands Film Festival. 'Iemand moest toch eens deze geschiedenis vertellen' meer over gaan lezen en gaan praten met Indische mensen. Van mijn ex-vrouw wist ik dat haar moeder uit angst voor het geweld van de nationalisten al die tijd onder haar bed had gele gen." „De Indo's zijn de grootste ge kleurde minderheid van ons land. Maar we weten weinig van die mensen, omdat ze na hun komst in Nederland zo snel mo gelijk probeerden te integreren. Er moest hard worden gewerkt en ze konden toch niet meer te rug naar Indonesië. Ze zwegen liever en roerden zich niet, in te genstelling tot de Molukkers." Seunke lachend: „Als ik terug denk aan de middelbare school, besef ik dat ik altijd Indo-vrien dinnetjes heb gehad. Maar nu ie dereen mij daar plotseling naar vraagt, heb ik spijt dat ik er iets over naar buiten heb gebracht. Ik heb het wel in een persbericht geschreven, maar ik moet eigen lijk weinig hebben van dat soort persoonlijke ontboezemingen." „Alles wat ik in Gordel van Smaragd laat zien - al is het soms maar heel even, want ik wil dramatiek nooit ver uitspelen - is absoluut gebeurd. Of had pre cies zo gebeurd kunnen zijn. Mijn Jappenkamp is een samen stelling van wel tien verschillen de kampen, die ik ken van de te keningen en uit de boeken. De laatste jaren is er een golf van documentaires over Neder- landsch-Indië geweest. En we hebben natuurlijk al een reeks speelfilms als In de naam van de koningin, Max Havelaar, Oeroeg en al veel eerder Stille Kracht. Maar die spelen of in een andere tijd of identificeren zich met een bepaalde groep." „Ik laat de gruwelijkheden van de Japanners, maar ook van de Nederlanders tijdens de politio nele acties en van de Indonesi sche opstandelingen voorbij trekken. Laat zien dat het ge weld van alle kanten is geko men. Ieder stond tenslotte voor zijn eigen idealen. Het getuigt voor mij van veel meer mense lijkheid om dat genuanceerd te verbeelden dan op de manier van de Amerikaanse film. Daar in moet de kijker zich altijd weer met een held kunnen iden tificeren, ook als hij verwerpe lijk is. En we zijn toch al zo af gestompt door de Amerikaanse actiefilm. Mij gaat het altijd om de gelaagdheid in het verhaal, om een innerlijke beleving. Niet om het verhaal sec of een bood schap." Gordel van Smaragd vertelt het verhaal van Nederlander Theo Staats (Pierre Bokma) die in 1939 op de rubberplantage van zijn oom op Java gaat werken en meteen bij aankomst verliefd wordt op de mooie jonge, ge trouwde Ems (Esmée de la Bre tonière). Een Indo-meisje, dat door haar oudere, rijke Neder landse man (Bram van der Vlugt) uit de kampong is ge haald. Ems zingt Amerikaanse songs in de Nederlandse so ciëteit, in het lustoord dat Indië dan nog is voor buitenlanders. Aan het zorgeloze bestaan komt echter snel een eind door de in vasie van de Japanners. Theo belandt in het Jappenkamp en wordt zwaar mishandeld. Ems wordt door een Japanse commandant uitverkoren als gastvrouw en zangeres in een Ja- Filmregisseur Orlow Seunke: 'Tijdens de bersiap heeft de moe der van mijn ex-vrouw steeds onder haar bed gelegen uit angst voor de opstandelingen' foto wfa pans bordeel (een soort troost meisje dus) en weet dankzij diens protectie het leven van Theo te redden. Haar echtgenoot is dan al bij een schermutseling vermoord. Het paar wordt doel wit van wraakacties van de na tionalisten en vlucht in een in terneringskamp. In 1946, als de Nederlandse troepen orde op zaken menen te hebben gesteld, en Theo en Ems zijn getrouwd, keren zij terug naar de rubberplantage, waar Ems ondanks hun guerrilla-aan vallen sympathie opvat voor de nationalisten, haar landgenoten. Theo geeft de plantage op na de soevereiniteitsoverdracht en wil Ems meenemen naar Nederland. De dramatische voorvallen in haar leven hebben Ems veran derd en het besef van haar wor tels maken haar vertrek moei lijk. „Ik wilde per se geen happy end", aldus Orlow Seunke, „om dat je dan niet meer hoeft na te denken. Wat zou je zelf gedaan hebben in dit geval? Dat is de grote vraag die ik wil stellen." De prachtige opnamen voor Gordel van Smaragd werden tij dens 68 draaidagen gemaakt in en rond Sukabumi op West Java, waar de regisseur ondanks de verzengende hitte, het gebrek aan rust en de ongewone om standigheden met plezier aan te rug denkt. Met liefde herinnert hij zich ook de creatieve inbreng van hoofdrolspeler Pierre Bok ma. „Omdat ik altijd heel veel materiaal schiet, ontdekte ik bij het afdraaien dat Pierre vaak zelf iets aan zijn rol had toege voegd dat ik kon gebruiken." Seunke: „Dankzij mijn jarenlan ge contacten met de Filmacade mie van Jakarta (Seunke doceer de daar tussen 1987 en 1990 steeds vier maanden per jaar, red.) kon ik over een grote Indo nesische crew beschikken. Ik sprak de taal en kende het land al. Iedereen had mij gewaar schuwd dat er nooit iets van af spraken terecht zou komen. Je regelt wat vantevoren en het is er niet. Maar dat is ons niet overkomen. Die mensen waren allemaal fantastisch, hebben keihard gewerkt en nooit ge klaagd." „Het was natuurlijk een heel ge doe, maar ik had het voordeel dat ook mijn geluids- en camera man wisten waar ze aan begon nen. Die hebben samen met mij ook les gegeven in Jakarta. En dankzij de relaties van Christine Hakim, die in de film Suti speelt en in Indonesië een grote ster is, kregen wij veel gedaan. Zoals politiebegeleiding, die hard no dig was. Op een eiland als Java met tachtig miljoen inwoners word je op de set voortdurend door vele honderden nieuwsgie rigen overspoeld. En dat was na tuurlijk een groot probleem bij het filmen." Vindt u niet dat het liefdesver haal wel erg clichématig begint? „Ja, ik neem het mijzelf achteraf wel kwalijk dat ik niet wat ori gineler ben geweest. Maar ik wilde een speelse, snelle intro ductie waardoor ik gauw aan de belangrijke ontwikkelingen toe kon komen. Je moet ook kunnen zien dat Ems erg weifelachtig is over haar huwelijk en dat het in Indië dan nog heerlijk is, met dat zorgeloze leven op de soos." U heeft er voor gekozen om de politieke ontwikkelingen door middel van bestaande journaal beelden te vertellen. „Ik ben gek op oude archiefbeel den. Daar kijk ik werkelijk mijn ogen op uit. Ik had die vorm ge zien bij Zelig van Woody Allen, bij Underground van Emir Kusturica, bij Forrest Gump en bij The unbearable lightness of being. Maar ik heb zelf voor een eigen vorm gekozen. Voor ieder jaar is er een minuut archief beeld gebruikt. Niet meer dan tien minuten dus in totaal." „Het is een zeer efficiënte, over zichtelijke manier om sprongen in de tijd te kunnen maken. Het geeft je ook de mogelijkheid om er meteen een emotioneel sterk geladen scène achter te zetten, zodanig dat de informatieover dracht mee gaat spelen in de emotionele beleving van de kij ker. En ik stel mij als hoogste opdracht dat de kijker zich niet mag vervelen. Geen moment." U heeft tien jaar aan het scenario gewerkt. Een ware worsteling dus. „Een worsteling zou ik het niet willen noemen, want ik werk al tijd aan vier, vijf scenario's tege lijk. Als ik iets heb geschreven, ook met De smaak van water en Pervola, dan moet ik het min stens twee maanden laten liggen voordat ik zelf kan beoordelen of het goed is. Ik heb een soort blinde idiotie, een passie voor filmmaken. Als ik iets wil vertel len dan vertel ik het ook, al moet ik jaren wachten totdat het sce nario klaar is. En het geld er is. Mijn script werd vanwege de ar chiefbeelden, die ze niet zagen zitten, drie keer geweigerd door het Filmfonds. Uiteindelijk heb ik de film voor vijf miljoen gul den kunnen maken. Met de NPS heb ik een meer dan prachtige samenwerking gekregen." „Nu alleen het publiek nog. Dat zou best weer eens wat chauvi nistischer mogen worden als het om een goede Nederlandse speelfilm gaat," vindt Seunke. „Het geloof van het Nederlandse publiek in de vaderlandse film is heel ver heen. Het is een beetje vechten tegen de bierkaai. Ka rakter, een film met kwaliteit, trok 100.000 bezoekers. Wat is dat nu nog?" Met grote nadruk: „Een film ma ken is ontzettend moeilijk. Dat schud je niet even uit je mouw. Het liefst zou ik ieder jaar een film van vijftig minuten maken. Je moet het gewoon heel veel doen om er losser mee om te kunnen springen. Iedere Neder landse filmtechnicus heeft tien tot twintig keer zoveel ervaring als de gemiddelde Nederlandse filmregisseur, 't Is dat ik zelf al tijd met film bezig ben, altijd in de bioscoop zit, er over lees, films van anderen produceer, want anders zou ik mijn visie als regisseur door de technicus moe ten laten bepalen." 'Gordel van Smaragd' van Orlow Seunke is vanaf 2 oktober te zien in de Nederlandse bioscoop. GIDS ïatid»!'9] HP Joep van Lieshout: een handige klusser pagina d2 Nieuwe roman Fleur Bourgonje samenvatting hele oeuvre pagina d3 'Bakstenen in je hoofd' in Boymans in Rotterdam

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25