DE STEM The Kelly Fairnly doet in miljoenen Nederlandse soaps: 'Laten we het leuk houden' Sylvester Stallone is Rambo voorbij Annie: kinderen vertederen heus I Against I is een band zonder pretenties D1 Zingende broers en zussen geven vijf concerten in Nederland Twintig kilo zwaarder, stuk menselijker Thema 'kerstmusical' niet fris meer a ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids 1111 ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1997 Tien tegen een dat u ze kent. Tien tegen een dat u nog nooit van ze heeft gehoord. Tien te gen een dat u de mu ziek fantastisch vindt. Tien tegen een dat u de plaat na één secon de zou afzetten. Alles kan bij The Kelly Fa mily. Weinig staat vast rondom de zingende broers en zusjes, maar één feit is zeker: ze zijn ongemeen populair. De I laatste cd ver kocht alleen in Duitsland al vier miljoen stuks, concer ten laten sta dions volstro men, wat tesa- men goed moet zijn voor een jaaromzet van 50 miljoen. Wat je noemt een florerend familiebedrijf. Door Max Steenberghe Het publiek, zo'n 36.000 man sterk, was het hele concert al door het dolle teen. Maar opeens verdubbelt het la waai, zwelt het stormachtige ap plaus aan tot or kaankracht, gillen alle meisjes nog har der en nog hoger. Want wie verschijnt daar op het podium, nonchalant dribbe lend met een bal? Jeane, het driejarige j dochtertje van Ka thy. Het overkoken de stadion van Rot- Weiss Essen barst uit zijn voegen. 'Een primeur', zo schreeuwen de Duitse kranten de volgende dag vanaf hun voorpagina: het eerste optreden van de tiende Kelly duwt zelfs het Dianaverdriet even naar de zij De waanzinnig populaire Kelly Family: van links naar rechts Jimmy, Paddy, Barby, Patricia, Mayte, Kathy, Angelo, John en Joey, foto thomas stachel leana Kelly. De rest heet, van oud naar jong, Kathy, John, Pa tricia, Jimmy, Joey, Barby, Pad dy, Mayte en Angelo. Fans kun nen de namen dromen, weten hoe oud ze zijn - tussen de 34 en 14 - en wie wie is: respectie- 'elijk de plaatsvervangende moeder, de dromer, de slimme rik, de clown, de knutselaar, de ballerina, de knapperd, de koi en de benjamin. Negen zingende broers en zu: jes: het zouden de Von Trapps van The sound of music kunnen rijn, of de Jacksons. Maar nee, de Kelly's zijn een familie apart. Met in ieder geval een apart ver baal, Een eigen verhaal, zoals ze wit keer op keer benadrukken. De Von Trapps zóngen alleen, de Kelly's zijn ook instrumenta- 1 listen. En ze zijn nooit gedwon- j 8® door hun ouders, zoals de j j heksons, maar hoorden zelf de Iooten door hun bloed ruisen. En dus hebben ze een eigen ver- j baal. En wat voor een. Ze zwer- 'en van land naar land, in een r°de dubbeldekkerbus of in hun woonboot, de Sean O'Kelly. Het heeft iets van een sekte: ze ro ken niet, drinken niet, eten eco. En ze douchen niet of nauwe lijks, gaan niet naar school, doen niet aan verjaardagen, ge ven en krijgen geen cadeau's. „Mijn kinderen leren van het le ven en vieren het leven," sprak stamvader Dan Kelly - oud-on derwijzer -ooit. Ze bespelen elk minimaal drie instrumenten, spreken elk zeker vijf talen. En ze lopen allemaal in fladderende hippiekledij, met tinkelende belletjes en wappe rende manen. Want het Kel- lyhaar is lang. Echt lang. Tot- op-de-kont-lang. Management Het doet allemaal wat naïef aan. Dat is het zeker niet. Want de Kelly's zijn niet alleen leuk en lief, maar weten ook waar Abraham de mosterd haalt. Zo dra de platen begonnen te lo pen, is een eigen platenmaat schappij opgericht. Het zakelijk management, de muzikale lei ding, ontwikkeling en verkoop van souvenirs, alles blijft bin nen de familie. Het videobedrijf is van henzelf, net als het grote podium met licht- en geluidsinstallatie, het postorderbedrijf, de internet- website. En ze weten van wan ten. Van de twaalf cd's zijn er in totaal twaalf miljoen verkocht, van de vijftien videotitels meer dan twee miljoen. De afgelopen vier jaar kregen ze meer dan honderd gouden en platinum platen, traden op voor meer dan tien miljoen mensen. Crossro ads, de zelfgeproduceerde tv- show, is door twintig miljoen kijkers gezien. Ook promotie en interviews zijn voorbehouden aan familieleden, al is sinds vorig jaar de eerste schandaaltjes naar buiten kwa men, de nieuwskraan dichtge draaid. Waarmee ook de groot ste vraag geen antwoord krijgt: wat doet de familie met de winst die uit de jaaromzet van vijftig miljoen overblijft als ze er eten noch kleren noch auto's van ko pen? Wie informatie wil, kan een fol der met Het Verhaal krijgen: hoe vader en moeder tegen het eind van dé jaren zestig de VS de rug toekeerden omdat de flo wer power niet krachtig genoeg bleek. Ze streken in Spanje neer, verdienden daar het eerste geld met familieoptredens en trokken even later met een dub beldekkerbus Europa door. Het grote zwerven zou begonnen zijn in Rome, alwaar de bus werd leeggeroofd, zodat de Kel ly's als straatmusici hun brood bij elkaar moesten schrapen. Net toen in het begin van de ja ren tachtig het grote succes na bij was - Davids song werd ook in Nederland een hit - stierf moeder Barabara aan kanker. De familie was bijna aan collec tief verdriet ten onder gegaan, maar bleef op de been omdat een gefluisterd 'blijf zingen' moeders laatste woorden waren. En dus zongen ze door, vanaf een woonboot die ze in Amster dam kochten en die momenteel in Keulen voor anker ligt. In Duitsland is de zegetocht zo'n tien jaar geleden ingezet en mo menteel lijkt het niet meer veel beter te kunnen gaan. Even ge leden stonden zeven singles ge lijktijdig in de Duitse hitparade, waaronder In love with an alien, dé Europese zomerhit. De ande re, I can't help myself, stootte in Nederland Rob de Nijs van zijn felbegeerde nummer 1-positie af. Vriendin Maar voor het eerst komen ook minder leuke geluiden naar bui ten. Het Duitse tv-journaal opende met het nieuws dat papa Dan een nieuwe vriendin had gevonden: zijn twintig jaar jon gere fysiotherapeute Sylvia. Hij woont noodgedwongen met haar samen want het kroost deed onmiddellijk Dan in de ban: de kinderen weigerden een 'tweede moeder' te accepteren. Bild vond opeens een tiende Kelly. Paul, straatmuzikant in Berlijn, die uit de familie zou zijn gezet wegens muzikale me ningsverschillen. Wat spitwerk bracht nóg twee oudere Kelly's boven water: Daniel en Caroli ne. Dan is er het bodyguard-schan daal: een aantal sterke heren is ingehuurd om overenthousiaste Kellyfans uit de haren van de familie te houden. Iets wat een keer zo hardhandig ging dat er negen gewonden vielen. En dan is er nog het raadsel van het kasteel. Om zich weer terug te kopen in de familie zou Dan vorig jaar het Kasteel Evergreen in het Ierse Coph hebben aange schaft, voor drie miljoen. Maar dit jaar zou het in vlammen zijn opgegaan. De familie, beledigd door alle roddels, 'bevestigt noch ontkent' het hele verhaal. Maar de fans blijven door ,dat alles onverstoorbaar. En blijven groot in getal. Dat bewijzen de stadionconcerten die - in Duitsland - vaak binnen een dag uitverkopen. Dit weekeinde zou de familie eenmalig in Gro ningen langskomen, maar het eind van het liedje is dat er vijf concerten worden ge geven, waarvan twee matinees zodat de kin deren ook meekunnen. Want kinderen vormen een flink deel van de schare fans. Net vier jaar oud tro nen ze op de schouders van papa, staren ze met slaperige oogjes naar het toneel, mimen met hun mondjes de teksten fonetisch mee, zwaaien hun armpjes heen en weer en gooien hun knuffels naar hun ido len. Maar het blijft niet bij kleuters, het gaat tot opa's en oma's, die eveneens in ruime ge tale aanwezig zijn. Al blijven de trouwste fan de meisjes. De échte fan herken je aan het lange haar, aan de bon te jurk, en vooral: de verende tred. „Wie was er ooit al eerder bij een Kelly-concert?," vraagt Paddy halver wege het concert vanaf het podium en vrijwel alle handen gaan jui chend omhoog. „Ik hoor maar weinig man nen, hoeveel vrouwen zijn ér vanavond?," vraagt hij en opnieuw gaan vrijwel alle han den omhoog. Clichés Minder bijval scoort de familie bij de pers, die de concerten veelal af doet als massadiensten van een langharige sekte en de muziek wegzet als lege clichés. Dat is niet helemaal eerlijk. Kwalitatief ligt het gebodene op een hoog peil. Geen wonder. Een fa milie die dag en nacht op el- kaars lip zit, hoeft niet lang te repeteren op samenspel. Wie tot tweehonderd keer per jaar op treedt, weet echt wel hoe je een overtuigend concert moet ge ven. En wie vijf talen spreekt en opgroeit in half Europa, kan een Ierse ballade even foutloos zin gen als een Spaanse flamengo, een Duitse schlager of een hard- rock-uitstapje. Puriteinen zeggen dat het niet kan. Dat kinderen nooit het wa re gevoel in het prachtige Dan ny boy kunnen leggen, omdat ze het ware levensgeluk en -ver driet nog niet kennen. Fans zeg gen dat weinigen zoveel geluk én verdriet hebben gekend als de kinderen Kelly. De kinderen Kelly zelf zeggen niks. Wapperen eens met hun haren. Zacht klinkt het getinkel van belletjes. Of zijn het guldens? De Kelly Family geeft vijf optredens in Nederland: vandaag twee in de Groningse Martinihal, morgen twee in het Rotterdamse Ahoy en zater dag 13 december in de Maastrichtse MECC-hal. Verdam (anp) - Soapseries 8gen veel over de cultuur van h land. Daarom wijdt het Mu- J1 voor Volkenkunde in Rot- Wam een ambitieuze tentoon- Whg aan dit televisiefeno- Ueen. 'Nederlandse tranentrekkers wij- )r«i,n<?a' van buitenlandse ,r l les- Politiek en religie blijven u.. en de Endemol-studio's, zo ®et museum steevast te horen Nederlandse soapschrijvers. h ^et 'euk houden, anders rieerd^ers' 20 wordt gerede- taT t us conservator Lianne i-i. binden van het Museum Vol- politiek !f "^atuurlijk komt er wel alieen 'ehgie in voor, maar dan netl ni la.® problemen van perso- J Wa Problemen die in de hele «Mevmg spelen ™herika lijkt de angst voor slechte kijkcijfers van grote invloed. Het museum toont dan ook een vol maakt 'politiek correcte' soap waarin met de stopwatch is bij te houden dat blanke en zwarte acteurs even vaak in beeld komen. Van der Linden: „Het resultaat is dat zowel blanke als zwarte acteurs en de kijkers zich ongemakkelijk voelen." De niet-westerse soap is daarentegen doordrenkt van politiek en religie. Het museum heeft vele voorbeelden verzameld die op tv-schermen en vi- deowalls zijn te zien. O Rei do Gado uit Brazilië weerspiegelt de strijd tussen landloze boeren en groot grondbezitters. De Turkse serie Qilgin Bedis vertelt ouders dat zij hun kinderen moeten vertrouwen en de Egyptische serie Layali-El-Hilmiyya gaat over opko mend fundamentalisme als antwoord op het gebrek aan een eigen, Egypti sche identiteit. In Japan is een anti militaristische soap gemaakt. Van el ke serie is een complete aflevering te zien. Er bestaat in deze landen geen angst voor slechte kijkcijfers. Van der Lin den: „Zij lossen het heel slim op door de keuzes die mensen maken van alle kanten te belichten. Zo kan de kijker bij iedere keuze bepalen of het goed of fout is. De kijkdichtheid ligt er heel hoog, zo'n 50 procent. In Neder land haalt een soap 10 tot 20 procent. Dat komt natuurlijk ook doordat het aanbod in Nederland groter is, maar het is interessant om te zien dat de combinatie van maatschappelijke problemen op een menselijke maat het kennelijk ook goed doet." Fijnproevers kunnen de eerste afle vering zien van As the World Turns uit 1958 en educatieve soaps over ge zinsplanning en alfabetisering. In Mexico is het aantal geboortes met 30 procent gedaald, sinds de vertoning van een soapserie over de voordelen van minder kinderen. Het museum heeft ook Rotterdamse jongeren aan het werk gezet met de eigen soapserie Terug naar Nergens, met een eenmalig gastoptreden van wethouder Hans Kombrink. Geen politiek, dit keer. Hij zal het vooral leuk moeten houden. PTT Telecom grijpt de Soap-ten- toonstelling aan om een telefoon kaart op de markt te brengen met daarop GTST-sterren. Ontwerper van de kaart is Roelof Mulder, die eerder verantwoordelijk was voor de serie Verzamelen met afbeeldingen van filmsterren. De telefoonkaart heeft een waarde van tien gulden en is gemaakt in een oplage van 300.000. 'Mamma het schuimt', is de titel van een kunstwerk van Dick Ver duit, waarbij het venster fungeert als beeldscherm. fotowfa Door onze correspondent Bert Ummelen Washington - Is het hem nou? De film Cop Land, die vorige maand in de Amerikaanse bio scopen begon te draaien, is vooral opmerkelijk door wat er op het doek ontbreekt: Sylves ter Stallones geprononceerde kaaklijn. Gemoedelijke wangen bedek ken de karakteristieke kaak beenderen. De hondenogen en de ietwat week uitgevallen mond zijn als vanouds, maar het is alsof ze thuis zijn geko men. Eenenvijftig jaar oud en twintig kilo zwaarder ziet Stal lone eruit als een buurman aan wie je best de grasmaaier te leen kan vragen. Geen spoor meer van de geheel uit spierweefsel opgetrokken acteur die ooit als Rambo met groot succes de superman uit hing. In Cop Land, een niet al te interessante film over cor ruptie in een politiekorps, speelt hij een sullige, onzekere kleinsteedse sheriff, geplaagd door problemen van het echte leven, zoals een groep detecti ves uit naburig New York die zijn stadje gebruiken als hun feesttent en, dat blijft toch het fascinerende van de rolprent, overgewicht. Dankzij een menu van pannekoeken en patat bolt sheriff Freddy HefHns khaki uniformhemd daar waar Rambo's torso juist een adembene mende kuil vertoon de. Echt dik, zoals gossipbladen hebben beweerd, is Stallone in de film niet. Hij oogt eerder als de ge middelde man van middelbare leeftijd, die het ontbreekt aan de tijd of de lust om touwtj espringend door het leven te gaan. Een gewoon mens, dat is misschien, in zijn eenvoud, nog de meest pregnante om schrijving van zowel de nieuwe Stallone als het karakter dat hij speelt. Er is niets heldhaftigs aan Freddy Heflin, ten minste niet in de platte, karikaturale betekenis die het begrip, mede dankzij Hollywoods Rocky's en Rambo's, heeft gekregen. Maar juist daardoor wordt hij een held als hij zichzelf bevrijdt uit de lianen van twijfel en gemak zucht. Het is op zichzelf na tuurlijk een cliché: de omke ring van de mannelijke hiëlffi'- chie, waarbij de grootste sul en schijtebroek de flinkste dingen doet. Volgens Hollywood moet Cop Land voor Sylvester Stallone doen wat de zwarte comedie Pulp Fiction voor John Travol ta deed. Hem als acteur herde finiëren en een nieuwe stralen^ de toekomst geven. Of dat lukt is de vraag. De film lijdt zwaar onder een teveel aan goede be doelingen. Het lijkt wel of schrijver-regisseur James Mangold gebukt gaat onder het gebrek aan zelfvertrouwen waarmee hij zijn sheriff heeft toegerust. De verhaallijn heeft teveel aftakkingen, de pogin gen om het handelen van de di verse personages geloofwaar dig te maken zijn te nadrukke lijk. Maar aan Stallone ligt het niet. Hij draagt zijn rol als een At las, ook zonder opgepompte spierballen. Sylvester Stallone. foto epa Annie, de musical. Nederland se productie: Stardust BV. Teksten: Martin Charnin (lied jes) en Thomas Meehan. Mu ziek: Charles Strouse. Regie: Martin Charnin. Choreografie: Lisa Henson. Vertaling en re- gie-assistentie: Daniël Cohen. Muzikale leiding: Peter Stöve. Hoofdrollen: Will van Seist, Nelly Frijda, Nathalie van Gent (Annie) en Merel Bur- meister (Molly). Uitgebreide cast en orkest. Première: 18 september, Luxor Theater Rot terdam. Reizende tournee door Nederland. Door KoosTuitjer Fris en lief. Dat is wat je in ieder geval kunt zeggen over de acht kinderen die deze week in Rotter dam de spits afbeten van Annie, de musical. En lief was ook de viervoeter uit het stuk. De adop tiehond van de wees Annie. Een meisje dat op haar beurt wordt geadopteerd door de rijkste man van Amerika. En deze is bijge volg ook de rijkste mens ter we reld. Om het dan helemaal mooi te laten zijn, slaat het grote uur U uit dat elfjarig leventje ook nog eens rond de kerstdagen. Annie is wat dat betreft een Dickensvertelling uit de 20e eeuw. Maar die eeuw raakt on derhand ook op leeftijd. En waar de musical geïnspireerd is op de wereldcrisis uit de jaren dertig, is dat thema zelf niet echt fris meer. Je kunt dan zeggen: nou voor een sprookje maakt dat niet uit, die hebben immers het eeuwige le ven. Maar het probleem is wel dat Annie conferenties belegt bij Pre sident Roosevelt (al heel lang dood). En bij het opsporen van haar ouders assistentie behoeft van Edgar Hoover. Wie zegt dat nog wat? Weinig kinderen ver moed ik zo. Maar die moeten str aks wel drie keer per week naar de matinee. Ik vraag me na het zien van de voorstelling af of het wel een ge lukkig idee was om de bedenker van de musical voor de regie te vragen. Deze Martin Charnin is te veel Amerikaan om de musical hier na veertig jaar nieuw leven in te kunnen blazen. Het is met Annie als met het herlezen van Abeltje van Annie M. G. Schmidt: de tijd dat Amerika het beloofde land was, is voorbij. Er heerst hu vervreemding ten opzichte van het oorspronkelijke gegeven. Daarmee valt veel kleur weg. Maar goed, de kinderen op het to neel vertederen je zo'n avond heus. De beide meiden die op de première in Rotterdam Annie en Molly speelden, waren juweel tjes. Molly die haar tanden nog aan het wisselen is, had zelfs een pareltje meer dan Annie. Die het overigens volhield om wel heel veel op het toneel te staan en zich te laten gelden. Dat is werkelijk een prestatie. En aan Will van Seist als de sui keroom en Nelly Frijda als de heks uit het weeshuis heeft de voorstelling ook bijzonder veel te danken. Will van Seist imponeer de aan één stuk door. En over Nelly Frijda denk je telkens als zij op het toneel staat: wat gewel dig dat zo'n fantastische actrice zich zo geeft. Intussen is hiermee ook wel het antwoord gegeven op de vraag of een zakdoek bij de voorstelling nodig was. Twee keer heb ik even het gevoel gehad: hé worden dat tranen!? Maar een zakdoek was niet echt nodig. De producer geef ik in overweging een gummetje te gebruiken. Om vooral verderop in de voorstelling, overbodige en langdradige scènes uit te vlak ken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 29