ENS In Calcutta leeft geest Moeder Teresa voort Bonn ontkent golf neo-nazi's in leger sSrffolitiek Waterloo RAF na moord Schley er /i^dvieSg DE BESTE SERVICE a met bovenwoning k 0800-1800 i I I I I BUITENLAND A8 MENEER KLIJN VIL OOK WEL EENS IN DE KRANT. WEN, TELEFOON 0416-3775U Vervat R'dam Hing f beschouw het als iets prach- Ms de armen hun lot accepte- I ia combinatie met passie ^tChristus. Ik denk dat de we- f veel baat heeft bij het lijden de armen," zo citeerde Hit- vMoeder Teresa. DE OPSLAGRUIMTE TE HUUR //fUl'.yan Uonm [yOmniö fori DESTEM VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1997 met eneer Khjn is een lx-, en mens van de achter grond. Altijd goed /ij,, ;st doen de beste kwali- t voor de scherpste prij. en. En een fantastische ervice op de koop toe u ergert hij zich dag-in- ag-uit aan zijn collega's e om het hardst roepen lat ze de goedkoopste ijn Hij wordt er dood- i-doodziek van. "Nn óa k zelf maai- eens in de ant zei de in zijn hart h wel publiciteitsschuwe tieneer Klijn. Menecr dijn mag clan wel zijn am niet helemaal mee- iben, zijn daden benne wel zo fijn! Interesse in een gebruikte] vouwwagen? Grote vouwwagen occasionman op zat. 27 sept. a.s. bij met ruim 125 uitgestalde modellen in alle prijsklasse (ook overjarig en ex-verhuur). Alle bekende merken o.a. Jamei, Alpenkreuzer, Triganoetc, Grootste keus, concur rerende prijzen, inruil' garantie, direct meeneem korting. Bel voor over zichtslijst. Vewat, Stadionweg 31, r darn^ wHanjanRoy(ap) Ltta - Een man „jes in plaats van benen 'jjt schoenen voor lepro- j Een ex-prostituée leert a „ieuw vak. Een gepensio- "jje onderwijzer wacht n mensen van wie hij is houden op zijn dood. Ze n alle drie in een tehuis '"'de Zusters van Naasten de in Calcutta, evenals tal- anderen voor wie in de maatschappij geen plek is. Ondanks het overlijden van loeder Teresa bijna twee we- lengeleden, draaien de tehui- U gewoon door. li, is het werk van God," zegt Ier Judith. Zij werkt in een te- voor zieke en stervende ■ren. Het blauwe gebouw, een grote binnenplaats en tuin vol witte en blauwe ,men, vormt een oase in de sloppenwijk van Calcutta, jer Judith vliegt heen en weer de eindeloze rijen met grijs de lakens bedekte bedden, gevend aan vrijwilligers, tehuis heet Prem Dan, dat is voor 'geschenk van liefde', n zaal zitten of liggen 150 mannen. In een andere zaal 117 vrouwen, voor een ,t deel weduwen die door hun \t familie zijn verstoten. In alkoof ligt het in een laken ikkelde lichaam van een ■rver. Op het laken zijn twee men neergelegd. „Er gaat el- lag wel iemand dood. Dit is Hindu, die moeten we dus «eren," zegt zuster Judith. :n Moeder Teresa haar missie decennia geleden begon ipte zij met een klein aantal lere nonnen de sloppenwijken Calcutta af, om letterlijk Idruftigen uit de goot te ha- Tegenwoordig heeft de orde Mances rondrijden. mensen slepen zichzelf de zusters, om aan het eind hun leven nog wat gezel- p te hebben. Joseph Singh, 65-jarige ex-onderwijzer, Ide zich nadat zijn kinderen ben opgegroeid en hun eigen gingen. „Ik kwijn langzaam en ben epileptisch, dus ik teen beetje verzorgd worden iriksterf," zegt hij. itreden isen de kans geven om waar toe sterven was één van de eer- (etaken die Moeder Teresa zich- oplegde. Later kwam daar de |bij voor verweesde kinderen, [duwen, jonge, geestelijk ge- idicapte vrouwen die bij ge- Jik aan opvang onschuldig ge- igen zaten en noem maar op like hulpbehoevende. (I werk van Moeder Teresa is t onomstreden. Ze is bekriti- d omdat ze ervoor koos men teen waardige dood te geven, plaats van te proberen hen ir gezond te maken; omdat ze 1 tevreden stelde met het hel- Iran individuele personen, in Ms van zich bezig te houden i oorzaken van armoede; dat ze als goed katholiek f er- |t tegenstandster was van ab- ps, in plaats van zich in te zet- lomde overbevolking in India LLING 481 4-pers, e/kachel/ voortent d), vr.pr. 1952. irs STA- ouche/wc m vanaf olphaarts- ,81423. itage 49 i journalist Christopher pns, schrijver van het in verschenen boek The Mis- i Position: Mother Teresa and practice, beschul- jle haar van het prediken van ftme. i geuit dat de orde het Een oude bewoonster van een tehuis voor armen en zieken in Calcutta zit onder posters van Moeder Teresa. zonder Moeder Teresa niet zal redden. Tientallen jaren vormde zij het gezicht, van de Zusters van Naastenliefde en reisde ze de we reld rond om geld los te krijgen. Over de financiën van de orde worden geen mededelingen ge daan en het is moeilijk in te schatten hoeveel, het de orde kost om zijn ruim vijfhonderd missies in honderd landen draaiende te houden. Moeder Teresa leerde kinderen in de achterafstraatjes van Calcutta het alfabet, ze troostte de honger lijders in Ethiopië en de stra lingsslachtoffers in Tsjernobyl, de overlevenden van de aardbe ving in Armenië en de onder drukten in de Zuid-Afrikaanse townships. In navolging van het voorbeeld dat zij stelde geven de leden van de orde duidelijk blijk van respect voor de levenden en hun toekomst. Respect „Ik heb Moeder Teresa op de dag dat ze overleed nog gesproken. Ze vroeg altijd naar de zusters en naar ,mijn meisjes'," zegt zuster Jovita, die leiding geeft aan Shanti Dan (geschenk van vrede), het nieuwste tehuis van de orde in Calcutta. Sommige vrouwen in het in 1989 geopende tehuis zijn ex-prostituées die er een gevan genisstraf op hebben zitten. Ze krijgen een opleiding tot naai ster, om ervoor te zorgen dat ze 'eervol' de kost kunnen verdie nen. Maar de meesten zijn geeste lijk gehandicapte of gestoorde vrouwen die, nadat zij door hun familie in de steek waren gelaten, door de politie van straat zijn ge plukt en bij gebrek aan alterna tief werden opgesloten in de ge vangenis. „Sommigen hebben twintig jaar in de gevangenis doorgebracht," zegt zuster Jovita. Het tehuis her bergt 160 vrouwen, in de leeftijd van twintig tot zestig jaar, voor wie vrijwilligers en psychiaters 24 uur per dag klaarstaan. De meeste bewoonsters van Shanti Dan weten niet wie Moe der Teresa was. In Shishu Bha- van (Schuilplaats van kinderen) is dat anders. Op een prikbord hangen foto's van haar en er hangt een spandoek waarop staat geschreven: „Moeder we houden van je. We zullen je missen." De priesters en nonnen in het te huis proberen het heersende ge voel van verlies om te buigen in een gevoel van dankbaarheid je gens de frêle, kleine Nobelprijs winnares. Zij bezocht de 429 kin deren in het tehuis dikwijls. Het centrum staat slechts ongeveer vijfhonderd meter bij de hoofd vestiging van de orde, waar Moe der Teresa woonde, vandaan. Lepracentrum Zo'n veertig kilometer verderop wonen en werken meer dan 1.200 leprapatiënten in een tehuis van de Broeders van Naastenliefde, een orde die Moeder Teresa in 1963 oprichtte om ook mannen in staat te stellen voor haar te wer ken. „Deze mensen functioneren hier zo goed, terwijl ze buiten als invaliden worden beschouwd," zegt broeder Vinod, die aan het hoofd staat van het lepracen trum. Zijn handen rusten op de schouder van de hoofdelektriciën van het centrum, Ram Chander, een 52-jarige man zonder han den. Achttien jaar geleden raakte Chander, doordat hij lepra had, zijn baan als monteur en chauf feur kwijt. Hij had van het lepra centrum gehoord en meldde zich om te worden behandeld. Hij is nooit meer weggegaan. De bewoners weven, naaien en maken schoenen. Vrouwen en mannen, sommigen met mis maakte ledematen, zitten achter houten weefgetouwen. In een ruimte aan de andere kant van de binnenplaats is een man bezig een kunstbeen te maken. „Ooit dacht ik dat we geld zouden kun nen verdienen door de stoffen die hier worden gemaakt te verko pen, maar zodra mensen hoorden dat ze door ex-leprapatienten worden gemaakt haakten ze af. Zelfs kerkelijke instellingen," al dus broeder Vinod. De producten van het centrum, schoenen, beddenlakens, sari's, handdoeken en verband, worden afgenomen door de Zusters van Naastenliefde. Ook de karakte ristieke sari's die de zusters dra gen worden in het centrum ge maakt. „Deze plek is mijn red ding geweest," zegt de 24-jarige Sashi Sardar, terwijl hij het ver band om de met etterende zweren bedekte voet van een vrouw van middelbare leeftijd verwisselt. Voor Sardar is het centrum de hele wereld. Hij is getrouwd met Manju, die ook in het centrum woont en met wie hij een zoontje van tien maanden heeft. Hier drukt niemand hen het stempel leprapatiënt op. „Op mijn vijftiende werd vastge steld dat ik lepra had. Buren en familieleden zaten mijn ouders op hun kop, omdat ze vonden dat ik weg moest, dus ben ik maar vertrokken," zegt hij. „Baba (God de vader) geeft me onder dak en eten," zegt Mohammed Rashid, een andere leproos. „Maar het is het zelfrespect dat ik hier heb verworven dat me hier houdt." Een reserve-eerste-luitenant van het Duitse leger maakt minis ter van Defensie Volker Rühe uit voor landverrader. foto epa Door Frans Wijnands Bonn - Een korporaal die op het kazerneterrein rondloopt met een Wehrmachtkoppelriem met hakenkruis, een reserve-eerste- luitenant die oud-president Richard von Weizsacker en de mi nister van Defensie Volker Rühe in het openbaar uitmaakt voor 'landverraders', armbanden met de tekst 'Volkssturm/Wehr- macht' in soldatenkastjes. Dronken dienstplichtigen die haken kruisen sproeien, nazi-parolen schreeuwen en buitenlanders in elkaar slaan. Het Duitse ministerie van Defen sie heeft vorige week bevestigd dat er in de eerste helft van dit jaar een opvallend groot aantal neo-nazistische en rechts-extre- mistische voorvallen in de Bun- deswehr, het Duitse leger, is ge signaleerd. Een woordvoerder van Defensie ontkent evenwel dat het hierbij om het spreek woordelijke 'topje van de ijsberg' zou gaan. Het leger wordt vol gens hem zeker niet overspoeld door een 'bruine golf'. In zeker 90% van alle gevallen gaat het om dienstplichtigen. Tot begin september werden in totaal 80 extreem-rechtse incidenten, bin nen en buiten de kazernemuren, gemeld. In 1996 waren het er in totaal 46. Tegen 110 soldaten lo pen strafrechterlijke en/of tucht- rechterlijke vooronderzoeken. Vorig jaar werden 59 militairen aan de tand gevoeld en in de meeste gevallen ook gestraft. Mi litairen in Duitsland, van hoog tot laag, zijn verplicht om geval len van rechts-extremisme te melden; óók als die buiten de ka zerne plaatsvinden. Buitenlanderj acht Enkele maanden geleden maakte een groep geüniformeerde en deels gemaskerde Bundeswehr- soldaten uit de 'Rommel-kazerne' in Detmold in de garnizoens plaats jacht op drie jonge buiten landers. De jongelui werden ge slagen, getrapt en met messen be dreigd. Minister Rühe veront schuldigde zich bij de slachtof fers en hun familie voor het stui tende gedrag van de dienstplich tigen. Een aantal van hen is in middels uit het leger gezet. De Bondsdag-gevolmachtigde voor de strijdkrachten, Claire Marienfeld had kort tevoren de Rommel-kazerne in Detmold nog bezocht, maar er geen sporen van opkomend rechts-radicalisme ge signaleerd. In haar jaarverslagen maakt ze overigens steevast ge wag van de in haar ogen zorg wekkende neo-nazistische inci denten. Tegen twee soldaten die vorige maand in Dresden een brandaanslag pleegden op een te huis voor buitenlanders, loopt nog een gerechtelijk en discipli nair onderzoek. De militairen hadden een hakenkruis op het pand gekladderd. Als motief voor hun daad gaven zij 'buitenlan- derhaat' aan. De woordvoerder van Defensie wilde gisteren de jongste cijfers niet bagatellise ren. 'Tachtig incidenten zijn er nog altijd tachtig te veel'. Maar op een totaal van jaarlijks 135.000 dienstplichtigen zijn 80 voorvallen niet buitensporig ver ontrustend, meent hij. Minister Rühe van Defensie zegt niet toe te zullen staan dat een handvol rechts-extremen de goede naam van de hele krijgsmacht door het slijk haalt. Het departement werkt koortsachtig aan een wets voorstel waardoor het mogelijk moet worden dat de militaire in stanties vroegtijdig op de hoogte worden gesteld van de handel en wandel van al eerder veroordeel de recruten. Tot nu toe vallen die informaties onder de wet op de privacy-bescherming. „Maar de daders van die aanslag in Dresden waren jongelui die eerder veroordeeld waren wegens diefstallen, inbraken en mishan deling. Bovendien hadden ze een rechts-radicale achtergrond. Als we dat tevoren geweten hadden zouden we ze uiteraard niet heb ben opgeroepen," aldus Rühe. De minister wijst er regelmatig op dat niemand rechts-radicaal wordt als 'ie in het leger komt, maar dat 'ie dat al van tevoren was. Het leger is nu eenmaal een afspiegeling van de maatschap pij, vindt Rühe. Hij heeft bij her haling aangekondigd het Duitse leger van alle rechts-extreme ele menten te zullen zuiveren. Hakenkruisen Enkele jaren geleden kwam de ere-wacht, die aantreedt bij be zoeken van buitenlandse hoog waardigheidsbekleders, in grote verlegenheid. Op de geweren die zij jarenlang presenteerden bleken 'Wehr- machtsstempels met hakenkruis' te staan. De geweren waren af komstig uit wapen-depots waar nog meer spul uit de nazi-tijd ligt opgeslagen. Alle hakenkruisen verwijderen zou minstens een ton kosten, en dat was het toch al sterk bezuini gende leger te gortig. Wel wordt sindsdien elk geweer dat het de pot verlaat zorgvuldig gecontro leerd of de nazi-symbolen zijn verwijderd. Stadionweg a\, nog enkele P'aat® tel. 0162-453186 of 4343»! Bedrijfsruimte elegen op Ind.terrein "Driehoeven te Ossendrecht. CONSTRUCTIE: TEL. 0164: cphen, evt. te huur ook bespre®®3 lor andere doeleinden gescniKi. o.nr. 11132 v.d. bl. te Breda. fist 1977, hoogtepunt r* Qe RAF-terreur in •■'-Duitsland. Met de wering van en de P °P werkgevers- pzitter Schleyer ver- pen de linkse terro- P hun laatste restje PPathie. el dan nü voor GRATIS informatie over méér financiële armslag k haalt méér uit uw hyP° vreugde' was in I 'i geen sprake meer. De r pusten in West-Duits- LJ na ?e moord op procu- lril?raai SieSfried Buback r,'an dat jaar n°g openlijk Ids7,r lnüiche Freude' L/ van de RAF hadden L d'7 zich geschokt Pattn!? Werlcgeversvoorzit- ËJX? SclÜe^ sloeg H® van ri 8 onder de fttivhto geweld neigen- Rweoi Ult de Duitse stu flinks kfn£van 1968' Radi" IrAF Jp n'e,; langer als fionaris61 6en ^°Se Duhse nans vermoordde. In de 'Duitse Herfst' van 1977 vond de RAF haar politiek Waterloo. Ruilobject De asfalt-guerrillero's, die Karl Marx hadden ingeruild voor Karl May, dachten in hun verwrongen wereldbeeld met de ontvoering van Schleyer de sympathie van de volksmassa te winnen. Schley er, een voormalige SS-officier, stond bekend als een hardliner, die tegen medezeggenschap van werknemers was en vond dat sta kingen verboden moesten wor den. De terroristen van de RAF meenden met hem het 'ideale' ruilobject te hebben om de rege ring te dwingen hun gevangen kameraden, onder wie Andreas Baader, Gudrun Ensslin en Jan- Carl Raspe, vrij te laten. Walging Het tegendeel gebeurde. De rege ring onder leiding van de sociaal democratische kanselier Helmut Schmidt gaf niet toe. Ook niet toen Palestijnse terroristen met de kaping van een Lufthansa- Boeing de druk op het 'imperia listische, fascistische Westduitse regime' dachten op te voeren. De sympathie van de 'volksmas sa' won de RAF evenmin. De fo to's van een doodsbange Schleyer met een kartonnen bord om zijn hals in zijn 'volksgevangenis' keerden zich tegen de terroristen. Linkse activisten keerden zich vol walging van de RAF af. Wolf Biermann, als protestzanger één van de boegbeelden van links, vertelde later wat er door hem heenging toen hij een foto van de gevangen zittende Schley er onder ogen kreeg. „Ik zag ge schokt hoe de man, met zijn sym- boolbeladen kapitalistenhoofd, was veranderd in een lijdend, medelijden opwekkend individu, een man voor wie men niets an ders dan sympathie kon voelen." Wolf Biermann zag nog het indi vidu in Schleyer, zijn ontvoerders konden dat niet opbrengen. Zoals één van hen, Peter-Jürgen Boock, naderhand verklaarde: „Ik heb in Hanns Martin Schleyer niet de mens gezien, maar de SS-offi cier. Auschwitz 'Auschwitz' wreken. Dat senti ment, misschien meer dan welk ander ook, lag ten grondslag aan de RAF en haar ontsporing. „Dit is de generatie van Auschwitz. Destijds hebben ze de joden om gebracht, nu beginnen ze ons te doden. We moeten ons weren. We moeten ons bewapenen", riep domineesdochter Gudrun Ensslin in juni 1967. Ensslins oproep kwam nadat een Berlijn- se politieagent Benno Ohnesorg, een student die demonstreerde tegen het bezoek van de sjah van Perzië, had doodgeschoten. Voor menige studie- en genera tiegenoot van Ensslin was het zonneklaar: er bestond een con tinuïteit tussen nazi-Duitsland en de naoorlogse Bondsrepu bliek. Ze verweten hun ouders passief te zijn gebleven. Dat zou hen niet nog een keer overko men. De kinderen van de oorlog gingen in 'het verzet'. Met de arrestatie van Baader, Ensslin, Raspe, Holger Meins, Horst Mahler en Ulrike Mein- hof, de voormalige columniste van het linkse weekblad Kon- kret die gold als boegbeeld van de RAF, was dat 'verzet' begin jaren zeventig al in de kiem ge smoord. De „oorlog van zes te gen zestig miljoen", zoals de schrijver Heinrich Böll de strijd van Meinhof en Co. omschreef, leek beëindigd. In 1974 stak het spook van het terrorisme toch weer zijn kop op. De tweede generatie desperado's was aangetreden. Meedogenlozer en hersenlozer dan de eerste. Waar de eerste generatie rond Ensslin en Meinhof, die in 1976 zelfmoord pleegden, nog over enige ideologische basis beschik te, was die bij de tweede ver te zoeken. De haat van de tweede generatie richtte zich op de Duitse staat en de representanten van het kapi talisme. De terreur bereikte in 1977 zijn hoogtepunt. Buback werd vermoord, kort daarna Jür- gen Ponto, topman van de Dresd- ner Bank. Kansloos Met de ontvoering van Schleyer dachten de terroristen eindelijk hun gevangen kameraden vrij te krijgen. Tevergeefs. Na de ont voering van de West-Berlijnse CDU-politicus Peter Lorenz in 1975 die eindigde met de vrijla ting van terroristen had de Duit se regering gezworen nooit meer op een gevangenruil in te gaan. Schleyer was dus vanaf het begin kansloos. Zijn familie begreep dat, probeerde daarom zelf con tact te leggen met de terroristen. Dat lukte niet omdat het uitlekte, waarschijnlijk via de Duitse re gering. Een poging van de familie om via een uitspraak van het Constitu tionele Hof in Karlsruhe de rege ring te dwingen over te gaan tot een gevangenenruil mislukte ook. Het belang van de staat ging bo ven dat van Schleyer, oordeelde het hof. Op 19 oktober werd 's middags een communiqué afgeleverd bij het Franse dagblad Liberation. Aan het „beklagenswaardige en corrupte bestaan" van Schleyer was een eind gemaakt. Helmut Schmidt, zo luidde de RAF-ver- klaring, kon hem ophalen in de rue Charles Péguy in Mulhouse, waar een groene Audi met Duits nummerbord stond. De dag tevoren had een Duitse anti-terreureenheid in de Soma lische hoofdstad Mogadishu een eind gemaakt aan de ontvoering van de Lufthansa-Boeing. Baa der, Ensslin en Raspe conclu- uf Hans Martin Schleyer in zijn 'volksgevangenis'. deerden dat hun laatste kans op vrijlating verkeken was. Zij pleegden zelfmoord in de gevan genis van Stuttgart-Stammheim. Schleyer werd in de kofferruimte van de Audi gevonden. Afge maakt met drie nekschoten, voor heen een specialiteit van de SS. De RAF-terroristen beseften zelf waarschijnlijk niet eens hoe dicht ze bij de nazi's stonden toen ze Schleyer vermoordden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9