m De vrouw is minder eigenwijs el De uitdaging als inspiratiebron Mannen zijn bezig met een inhaalslag y DESTEM SURPLUS NAJAARSMODE E4 Sheila de Vries Amerika Grijstinten Piet Zoomers ■mmm**1** Jan Schrijver Muziekakkoord Acteurs Klantvriendelijk Geen jeans I I I I I VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1997 Door Ilse Wetzel „Veiligheidsspelden aan bh-bandjes, oude vertrap te schoenen onder een pakje van duizend gulden of op z'n Amsterdams gezegd 'van boven bont en van onder stront' is gelukkig verleden tijd," zegt de Am sterdamse damesmode-ontwerpster Sheila de Vries. Het is haar opgevallen dat vrouwen de laatste jaren meer aandacht besteden aan details. Ze geven bij voorbeeld meer geld uit aan lingerie. Daarbij lijken ze nu minder eigenwijs en laten zich graag advise ren. „Ik hoor van mijn klanten dat ze winkels met mooie collecties vermijden of er uit wegvluchten door de arrogante, taxerende houding van het per soneel." Sheila de Vries weet waar ze het over heeft. De klei ne boutique die ze twintig jaar geleden opende voor haar couture-lijn is nu een 'volwassen' winkel in een van de gerenommeerde straten van Amsterdam. In die winkel hangen avond- en cocktailkleding en elegante, draagbare 'dagpakken' en jassen voor de actieve vrouw. „Zo'n pak moet lekker zitten en er goed uit blijven zien. Zelfs als je op één dag achter een bureau, achter het stuur en in een vliegtuig zit." Zelf reist De Vries de hele wereld over op zoek naar bijzondere stoffen, maar ook voor overzeese telev isie-opnames. „Vier tot zes maal per jaar verkoop ik in één uur tijd ongeveer achtduizend stuks dameskleding," vertelt Sheila de Vries enthousiast. Zij heeft een gat in de Amerikaanse mode-markt gevonden. In een tv-mo- deshow van een uur voorziet zij - zichtbaar in beeld - de getoonde collectie van commentaar en geeft en passant adviezen. Dat gebeurt via het ho- me-shoppingnet waarop zo'n 50 miljoen huishou dens in de Verenigde Staten van coast to coast aan gesloten zijn. Dat haar mode-ideeën de Amerikaanse smaak aan spreken, bleek al veel eerder toen ze Jane Fonda en Barbara Sinatra tot haar couture-clientèle kon re kenen. In Nederland zorgde presentatrice Astrid Joosten destijds voor naamsbekendheid. Nog meer commerciële successen zijn te verwach ten. Onlangs sloot Sheila de Vries met Wehkamp een contract om te ontwerpen voor de 'grote maten catalogus'. Daarmee treedt ze volgend voorjaar in het voetspoor van de overleden couturier Frank Govers. „Ik ben van plan om geleidelijk een jeugdi ger beeld toe te voegen." De collectie voor herfst en winter bestaat uit veel sprekende grijstinten of antraciet met zilveren of zijden draadje. Zwart komt dit seizoen minder vaak voor, in plaats daarvan gebruikt De Vries nacht blauw in een matte versie. In haar typische kleuren- keuze komt ze tot mooie combinaties van blauw/grijs met mosgroen. De jasjes van de 'dag- pakken' hebben een iets rechtere schouderlijn, zijn slankgesneden, vallen over de heup of hebben een shirtachtig model. Te dragen met rokken (tot net boven de knie) of desgewenst met pantalons in ver schillende modellen. Sheila de Vries FOTO MARC BOLSIUS FOTO MARC BOLSIUS Door Ilse Wetzel „Net iets meer doen dan je eigenlijk kunt of durft, aftasten hoe ver je kunt gaan. Skaters en snow- boarders hebben dat met elkaar gemeen", zegt kle- ding-ontwerper Jan Schrijver (38), zelf ook een fa natiek snowboarder. Dat avontuurlijke en stoere sfeertje vertaalt hij samen met ontwerpster Angeli- que Berkhout (28 jaar en eveneens snowboardfa- naat) in functionele en draagbare kleding onder de naam G-Sus. In korte tijd is het merk, dat op z'n Engels uitgesproken moet worden, onder jongeren erg in trek geraakt. Jan Schrijver: „Het idee voor G-Sus Ontstond on geveer vier jaar geleden. Het snowboarden kwam pas op en wat de kleding betrof was er alleen het aanbod van sportzaken. Streetwear was er niet." Als opstapje opende het duo een winkel in Arnhem met een bescheiden collectie van afwijkende mo dellen T-shirts met vintage-prints en bewerkte tweedehandse kleding. Dat bleek een succesformu le, waarschijnlijk ook mede dankwij de prikkelen de naam G-Sus. „De naam was niet bedoeld als statement of zo. G- sus is een muziekakkoord en destijds stond in Ame rika de letter 'G' voor een bepaalde stijl van rap pen. Dat G-Sus toch ook wat provocerend klonk, was mooi meegenomen," vertelt Schrijver. Berkhout en Schrijver brengen nu vier collecties per jaar uit en G-Sus is inmiddels op 50 hippe ver- Door Ilse Wetzel Of het Nederlands elftal nu wint of verliest, een half uur na afloop van de wedstrijd lijken de spelers een metamorfose te hebben ondergaan. De modieuze pakken die ze dan dragen, geven de spelers de allu re van een zelfverzekerde wereldburger. „De billen en bovenbenen van de spelers van het Oranjeteam zijn wat te gespierd voor de snit van Corneliani. Daarom dragen voetballers het Duitse label Hugo Boss en steken bestuursleden zich in het Italiaanse merk," vertelt Piet Zoomers. Hij kan het weten, want vanuit zijn modewarenhuis in Wilp (bij Deventer) kleedt hij hen al enige jaren. Zo is Piet Zoomers ook de officiële leverancier van 'representatiekleding' van het Nederlandse Olym pisch team, de Oranje volleyballers en diverse voet balclubs. Behalve sporters adviseert en voorziet hij tv-acteurs en -presentatoren, zoals Peter Jan Rens, van kleding. Er gaat vrijwel geen dag voorbij of bij de een of andere aftiteling van een tv-programma verschijnt de naam Piet Zoomers in beeld. De doorsnee Nederlandse man wordt daarom niet zelden liggend op de bank via de buis geconfron teerd met goedgeklede seksegenoten. En of dat nou van invloed is of niet, het is wel een feit dat het straatbeeld al enige tijd laat zien dat hij zich iets minder onverschillig kleedt. Volgens Piet Zoomers lijkt het of de man met een in haalslag bezig is. „Alsof het mannen niet meer be valt wat er in de eigen kast nog hangt", filosofeert Zoomers. Hij ziet de belangstelling voor wat stijl vollere kleding stijgen. Voor zijn initiatieven in de modesector ontving Piet Zoomers een paar jaar ge leden de Grand Seigneur (een onderscheiding toe gekend door de Nederlandse modebranche). Het succes van zijn modewarenhuis, dat zijn naam draagt, is ongeëvenaard; de omzet bedraagt meer dan 50-miljoen gulden. Naamsbekendheid alleen is geen garantie voor een groeiende klantenkring. Zoomers voegt aan zijn vakkundige adviseurs nog een aantal unieke klantvriendelijke elementen toe: 's morgens dicht en 's avonds open, rond zessen ge legenheid voor een warme maaltijd en een atelier dat direct voor kleine maataanpassingen zorgt. Voor komende herfst en winter verwacht Zoomers dat mannen een grotere voorkeur voor pakken zul len tonen. „Bij trendsettende merken zijn de col berts slanker, de pantalons smaller gesneden en is het bandplooi-model verdwenen. Die komt nog wel voor bij de klassiekere collecties", meldt Zoomers. Verder is voor mannen meer bruin te vinden dan voorgaande jaren en vertoont de stropdas een forse knoop. Ondanks een verkoopervaring van meer dan dertig jaar blijft de klant hem boeien. „Er is ineens veel vraag naar het vestje onder pak of colbert. Vorig jaar zette het als trend maar traag in en nu wil ie dereen er een. Zelfs bij jasjes die daarvoor niet ge schikt zijn." koopplaatsen in Nederland te vinden. De succes story gaat verder, want behalve in de buurlanden en Scandinavië stijgt ook in Japan en Indonesië de vraag naar G-Sus-artikelen. Intussen werken er 17 personen bij het bedrijf en voert Peter Steenstra de zakelijke leiding, zodat het ontwerpersduo de han den vrij heeft voor het creatieve werk. Bovendien ontwerpen ze nog sportkleding voor het merk O'Neill en gaan ze minimaal vijf keer per jaar zelf op een board de besneeuwde hellingen af. Die sport is hun passie en de atmosfeer en uitdaging hun inspiratiebron. Schrijver: „Wij ontwerpen al leen dingen die wij zelf graag willen dragen en daarom mikken we niet op een bepaalde leeftijds categorie. Het gaat er om dat je actief en sportief bent of dat je je zo voelt." Nog steeds maken de eigengereide G-Sus T-shirts een groot deel van de collectie uit. Voor deze herfst en winter bestaat de collectie naast caps, mutsen en sjaals uit honderd verschillende kledingstukken. In bruinige tinten en marineblauw maar ook rood, wit en blauw komen voor. Die zijn weer geënt op Ame rikaanse skaters. Jeans brengt G-Sus niet. „Wij voelen de behoefte nog niet om daar iets aan toe te voegen," legt Schrijver uit. Twills, canvas en nylon zijn zo de materialen van de G-Sus broeken. Lycra is veel gebruikt bij de vrouwenkleding, die boven dien is voorzien van bijzondere vlakverdelingen en een opvallende a-symetrische belijning. Jan Schrijver en Angelique Berkhout FOTO MARC BOLSIUS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 31