De caravan is uit de gratie Pantserbak BMW 5-serie Verkeer veiliger als elektronica rol van chauffeur overneemt Fiscale korting auti lijkt meer dan het ii Salon Düsseldorf niet bang voor toekomst Beveiligde auto's worden meer gevraagd KSfeDuitse heimatfiim ui Kuta-journal22i5kaAnke?atiënteR DE STEM AUTO VERKEER Spijkers VW-spektakel in Sevenum Uitklapboek van Harley nederland 1 nederland Ldserie ,- Eln Fa" för zwei^ al *2.15 Aspekte, cultu-| i I i i i VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1997 pggJTEM e intelligente We rommelen wat af in het verkeer. We rijden als wilden en maken obscene en dreigen de gebaren naar medewegge bruikers die we eerder zien als concurrenten en soms als vij anden bejegenen. De ene na de andere menselijke fout resul teert in afgrijselijke ongeluk ken. In de lucht gaat dat heel wat rustiger. Dat komt ook omdat vliegtuigen veelal op de automatische piloot vliegen en natuurlijk ook omdat er veel minder van zijn dan van au to's. Een auto met een automa tische piloot behoort binnen enkele jaren tot de mogelijk heden. Meer rust en minder fi les dus. Brengt de volgende eeuw alvast wat positiefs. Door Rien vari der Steen Files en verkeersopstoppingen uitbannen. In Europa hebben ze er een langlopend project voor. Prometheus heet het en een hand vol fabrikanten heeft zich ver plicht met handzame oplossingen voor het verkeersinfarct te ko men. Want duidelijk is al lang, dat niet één, maar een hele reeks maatregelen verlichting kan/moet bieden. Een nieuwe constructeur heeft zich nu in de strijd gemengd. Want Honda kondigt een systeem aan waarmee auto's op de snelweg hands-free kunnen rijden. Op de automatische piloot dus. Als de mens niet meer ingrijpt, moet er een gelijkmatiger en voor al veiliger verkeer mogelijk zijn. Want verreweg de meeste files en ongevallen zijn te wijten aan menselijk falen. Bovendien kan de elektronica de capaciteit van de weg veel beter benutten. De tech niek klinkt futuristisch, maar is veel nabijer dan u denkt. Rails Auto's zullen in de toekomst daadwerkelijk bumper-aan-bum- per over de snelweg zoeven, Net als nu, maar gecontroleerd door elektronica en volautomatisch. Via magnetische geleiderails in de weg, jawel. Honda heeft in de Verenigde Staten al een systeem laten zien dat automated highway system heet. De bestuurder zet het voertuig op de automatische pi loot en het ding houdt zelfstandig de ingestelde afstand tot zijn voorligger aan. Resultaat: er gaan meer auto's in een strekkende ki lometer, kop-staart botsingen zijn er niet meer en files worden zeld zaam. Het lijkt simpel. Want een reeks al bestaande vindingen wordt ge woon aan elkaar gekoppeld. Ca mera-, navigatie- en radar-tech nieken, tot nu toe voornamelijk in ruimte- en luchtvaart gebruikt, komen down to earth in de alle daagse auto. De meeste uitvinders vinden immers niks nieuws uit, maar weten bestaande systemen slim te combineren. In de auto-in dustrie is het al niet anders. In de auto van de toekomst zit een aan tal bekende systemen aan elkaar gekoppeld om zodoende samen een automatische piloot te vor men: de adaptive intelligent cruise control registreert de voorliggers, past de snelheid daarop aan en remt zonodig zelf af, de obstacle/collision avoidance is een radar die het traject scant, de bestuurder waarschuwt en zo nodig zelf op de rem gaat staan als de bestuurder niet snel genoeg reageert, de antispin control voorkomt dat wielen doorslippen om opti male grip te waarborgen, het blind spot warning system waarschuwt als in de dode hoek opzij en achter het voertuig ande re weggebruikers zijn, de brake support werkt als rem- assistent en helpt extra krachtig remmen als dat nodig is (een der gelijk systeem heeft Mercedes al op enkele modellen), cornering speed control voor komt dat de auto te snel een bocht in rijdt, full range following maakt het mogelijk een vaste afstand tot een voorligger in te stellen; die af stand blijft constant, ook bij acce lereren of remmen, drowsy driver detector (lane keeping) laat de auto ingrijpen als de bestuurder niet alert is, ge dronken heeft of in slaap dreigt te vallen De auto ,van de toekomst zal uit gerust zijn met een waarnemings systeem, dat visuele en magneti sche gegevens verzamelt. Dat ge beurt via magnetische sensoren, In Sevenum wordt op vandaag, morgen en zondag het groot Volkswagen-spektakel in Europa op touw gezet. Het heet VW Euro en is de voortzetting van een evenement dat in 1986 startte. Dit ja staat het evenement mede in het teken van 50 jaar Volkswagen f Nederland. Morgen en zondag zijn er een concours d'elegance, een onderdelen markt, een behendigheidsrit met Kevers en sprintwedstrijden Er' ook een grote collectie klassieke Volkswagens te bekijken. Er is ooi i een expositie te zien over 50 jaar VW in Nederland. De entreenrii bedraagt 15 gulden per persoon. ')s De verering van de Harley-Davidson lijkt geen grenzen te kennen Ars Scribendi heeft alweer een nieuw boek het licht doen zien N» luidt de titel 'Harley-Davidson, van toen tot heden' (ISBN?#! 7271878X). Schrijver Garry Stuart trekt alle registers open om het Amerikaan.] se motormerk tot een legende te bombarderen. Het boek bestaat uit een ringband en 36 uitklapplaten van bijzondere Harley's met dt daarbij behorende specificaties. Ars Scribendi zegt het tegen de speciale prijs van ƒ34,50 op J markt te brengen vanwege het tienjarig jubileum van de uitgeve' Na dit jaar kost het boek 49,50. Het boek, voorzien van een niet ven rassende inleiding die in ietwat gezwollen taal de historie van het merk verhaalt (hoe twee Delftse studenten in 1913 het agentschan van Harley voor Nederland en België verwierven), bevat mooie I grote kleurenplaten van de Harley's door de jaren heen. 07.00 j 07.05 107.19 I (15.05 09.53 10.43 11.16 117.05 117.58 journaal Get the Picture (herh) Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 8.30 uur NOS-Journaal; 7.43, 8, en 8.45 uur NOS-Sportjournaal journaal De rijdende rechter (herh) Sterrenslag 1997 (herh) Merhaba (herh) Close-up: Jonge mensen: Lal ste man, ware grootte (herh) The Good Guys, comedy Alles kits, kindermagazine m De Transilvaanse enge dierenwi kei; 17.28 Mirror mirror Growing Pains, comedy Get the Picture Ha, die pa, comedy Wie van de drie?, spelletje Journaal Netwerk Weeroverzicht Sterrenslag 1997 (finale) Dances with Wolves, mini-serii Precious Blood, speelfilm De regering wil kopers van zuinige auto's met een fikse subsid] belonen, zo meldt de rijksbegroting voor '98. Dat klinkt leu dan het is want zo zuinig als Den Haag wil, rijden ze nog i rond. Honda kondigt een systeem aan waarmee auto's op de snel weg hands-free kunnen rijden. Op de automatische piloot dus. FOTO'S MARC BOLSIUS die seintjes van metalen signaal gevers ('spijkers') uit het wegdek opvangen. Er is ook een camera in de auto die in de gaten houdt of de wagen de juiste koers aanhoudt en verder is er nog een laser-radar die obstakels signaleert. Het waarnemingssysteem, de camera en de radar werken nauw samen gn brengenalle ipformatie samen m een computer, dié zowel het gaspedaal, de stuurinrichting als de remmen kan bedienen. Honda is bij lange na niet de enige constructeur die met de automati sche auto bezig is. De Europese fabrikanten hebben er een samen werkingsverband voor opgericht. En General Motors bemoeit zich er ook al heel lang intensief mee. BMW kondigt aan dat 'bestuur- ders-assistentie' nog deze eeuw opgang zal maken in haar model len. De komende paar jaar mag nie mand hands-free in een auto zit ten, want daar komen brokken van. Maar de intelligente auto na het jaar 2000 wordt een hele inte ressante. Want dan kunnen we op weg naar Utrecht of Amsterdam gezellig zitten kaarten of mis schien wel dutten achter hpt stuur. Net als in de trein. Maar de NS zullen tegen die tijd ook wel bussen in zetten. Prinsjesdag 1997. De hoofdpunten van de miljoenennota stellen een korting van 1250 gulden in het vooruitzicht voor auto's die bo vengemiddeld zuinig zijn. En de auto die nu al zo zuinig is als het streefcijfer van de Europese mi lieuministers in 2005 mag rekenen op een korting van zelfs 2500 gul den. Kopers van écht zuinige auto's ge nieten de sympathie van het vol tallige kabinet. Alleen: zo zuinig als Den Haag wil zijn ze er nog niet. De subsidie zal voor het me rendeel onaangeroerd blijven. Wie een BMW, een Ford of een Hyun dai koopt hoeft niet over subsidie te piekeren. U maakt pas kans als u in de richting van een Opel Cor- sa denkt. De auto-importeurs, verenigd in de RAI, zien het helemaal niet zit ten. Want ze zien de bui hangen: de RAI is een organisatie van alle importeurs. En daar hebben er maar een paar voordeel van de re geling. De meeste niet. En dat steekt natuurlijk. Een paar fabrikanten komen bin nen een paar jaar met heel zuinige auto's (5 liter per 100 km) op de proppen. In Duitsland praten de constructeurs zelfs over de 'Drei- liter Auto', die 1:30 haalt. Die vol doen aan het streefcijfer van de verzamelde milieuministers voor het jaar 2005. Die auto's worden in Nederland bevoordeeld door een mindering op de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) van niet minder dan 2500,-. Ook diesels, die 4,5 liter per 100 kilometer slikken krijgen dezelfde privileges. De maatrege len vormen het verlengde van de fiscale kortingen voor/elektrisch aangedreven voertuigen. De helft van de korting is vanaf mei 1998, aldus het wetsVoorstel Fiscale Milieuverstefking, wegge legd voor auto's die 'aanzienlijk zuiniger zijn dan andere auto's in liun klasse'. Het kabinet denkt daarbij aan auto's die 10 zuiniger zijn dan de conc rentie. De RAI is benauwd: wordt er gemeten? En wette to's zijn vergelijkbaar? Op het ministerie van Financ wordt momenteel gewerkt aan lijstje welke nieuwe auto' moment in aanmerking voor een korting van 1250 gul: Een woordvoerder van het terie laat weten dat 'daar in geval de Opel Corsa bij zal sta; De Corsa met de splinternia 1.0 krachtbron heeft fabriek een gemiddeld verbi van 5,8 liter/100 km en is de zuinigste Europese auto in: categorie. Volgend jaar verschijnt de Smart van Mercedes/Swatck, die zal ook wel op het lijstje van het ministerie komf staan. Mitsubishi gaat ervan dat ook haar Carisma met foi nieuwe direct-ingespoten benzinemotor tot de be; vierwielers behoort. Direcl Boudewijn Finson geeft zijn k ten zelfs al de meerprijs van; zuinige motor terug. Maar auto's die 1:20 lopen zijl nog niet. Op papier al lang, niet op de Nederlandse ia Dus de subsidie van 2500 voor dat soort auto's kan de heid volgend jaar en nog gewoon in de zak houden; Hans Vervoorn van Fiat Auto derland had graag gezien dij maatregelen in Europees vei' genomen waren. „Auto' niet alleen voor de Ne markt gemaakt. Wij hebben j Punto diesel, die met 3,8 lite" 100 km toe kan. Maar die komt pas over een paar jai productie. Dit is weer zo'n gel steld typisch Nederlands Verbruikscijfers zijn bo\ enorm relatief. Praktisch g< tomobilist slaagt erin delde cijfers die de fabrikant geeft te halen." MO Koekeloere (tot 09.15) 19.30 Nieuws uit de natuur (tot 09.5 Huisje boompje beestje (ti 10.20) 1(130 Fryslan Dwerstroch (tot 10.40) jll.00 Schooltv-Weekjournaal Jl!,30 Mentor magazine (tot 11.50) p3.00 Journaal ■3,05 Interieurarchitectuur §3.35 Het ziekenhuis (herh) Mènsenlief! (herh) Nederland zingt (herh) Bassie en Adriaan clip (herh) Spreekuur Journaal 16.10 Our House, serie [6.59 Olympica, serie over de Olymp sche Spelen 17.29 2Vandaag, actualiteiten met or 17.30 en 18.00 Journaal; 18.4 Sportjournaal en vanaf 18.5 Hoofdpunten uit het nieuws gi volgd door het weer ^01 Asieldieren, baasje gevraagt serie waarin de Dierenbesche ming én de TROS zich inzette voor de dieren in Nederlands asielen De reistafel, culinaire serie Zoovenirs 144 Nationale spellingwedstrijd 1.30 TV Show Special 1:54 PP: Uitzending SP 1:57 Draag uw steentje bij, uitzer ding prinses Beatrix Fonds, natii naai fonds ter bestrijding val spierziekten Studio NOS Journaal Diagnose kanker, documentai re-serie (tot 00.25) [NEDERLAND 3 Journaal MiddagEditie Journaal PP: Uitzending PvdA [BELGIË FRANS 1 1 50 Nieuws 13.25 Téléchat 13.30 Freun |1»'s leben, serie 14.15 Autant savoi 14.40 Schooltelevisie 15.35 lei bla bi; 35 Chips, politieserie 17.30 The Street pan Francisco, misdaadserie 18.30 Ré f"°'r 18'50 Cartes sur table, magazi 13.10 Le quotidien des sports 19.3( éaasl.: A bout portant 20.20 Bor «nd,amusement21.20 Legrand ba ierie 22.55 Carré noir, cultureel maga «■30 Nieuws De caravan is uit de gratie. Ze ker in Duitsland, daar gaat het ook met de economie niet best. Toch zien de exposanten op de Caravansalon Düsseldorf, een van de grootste beurzen ter wereld, de toekomst met ver trouwen tegemoet. Door Nico Koolsbergen Caravans worden verfoeid door haastige weggebruikers. Als zo'n hondenhok op wielen met 82 km per uur een vrachtwagen ('Sorry, ik ben begrensd') gaat inhalen die 79 rijdt, heeft Driebergen er een half uur later weer een file bij. Vrachtwagens geven ook opont houd, maar zijn goed voor de eco nomie. Wat zaten er afgelopen vakantie weer veel caravans op de weg. Toch gaat het al jaren niet goed met de caravan. De kopers blij ven weg. Oorzaak: het imago van de caravan deugt niet. Niet alleen bij automobilisten die vinden dat zij er 'last' van hebben. Ook de vakantieganger zelf heeft twij fels. De snelle toerist van nu gaat bungyjumpen op Java, een jaar later raften in Finland en daarna fietsen in Drente. Pakt de ene keer de auto, dan het vliegtuig, dan de wandelschoenen. Een caravan past niet bij zo'n le vensstijl. Wie met een caravan op vakantie gaat, komt niet gauw verder dan 1500 km van huis. Moet investeren in onderhoud, pannensets, jerrycans, zaklan taarns, klapstoelen. De auto slurpt extra brandstof en op schieten is er niet bij. Als het blijft regenen speelt de hele va kantie zich af op maar een paar vierkante meter. De caravan is 'uit'. Al jaren. Toch wordt straks weer de Cara vansalon Düsseldorf gehouden, een gigantische beurs, waar onze eigen Kampeer Caravan Rai niet aan kan tippen. De exposan ten zijn redelijk optimistisch, vertelt Abdul Abib, de 'manager' van de beurs. De handel in nieu we caravans loopt niet, maar tweedehands verwisselen er de laatste jaren erg veel van eige naar. Dat wijst erop dat de inte resse voor een caravanvakantie weer toeneemt, zegt hij. Het bleek ook niet moeilijk om net als vorig jaar vijfhonderd ex posanten voor de beurs te strik ken. Wel zijn de Amerikanen minder vertegenwoordigd, omdat Europa door de dure dollar voor hun minder interessant is gewor den. De meeste exposanten ko men uit Duitsland, dan volgt Ita lië. Daarna Nederland met 24 deelnemers, variërend van cam pings tot caravanbouwers. De beurs wordt al jaren ook door Nederlanders (vooral uit het zui den) goed bezocht. Tot vermaak van de bezoekers dienen onder meer een multimediacafé en old timers. Zweden krijgt extra aan dacht. Het is een groot caravan- land en Stockholm is volgend jaar culturele hoofdstad van Eu ropa. De beurs doet tenslotte veel aan de fiets (van de bezoekers van de afgelopen jaren blijkt 45 procent op vakantie een fiets mee te nemen), motor (15 procent) en watersport (12 procent). De caravansalon Düsseldorf wordt gehouden van 27 septem ber tot en met 5 oktober, dage lijks van 10 tot 18 uur. De entree bedraagt DM 15, kaarten a 18 kunnen vooraf worden besteld bij Rops Trade Consultants, tel. 070- 3501100. Wie tijdens de duur van de tentoonstelling 50 jaar wordt - en dat kan aantonen - mag gratis naar binnen en nog een an der meenemen. Door Rien van der Steen BMW brengt al langer beveilig de automobielen uit, die worden gebruikt om staatshoofden en andere belangrijke personen te vervoeren. Zo is de 750 iL Secu rity voorzien van kogelvrij glas, een zuurstofsysteem dat de in zittenden beschermt tegen aan vallen met gas, boordwapens en banden die praktisch niet stuk geschoten kunnen worden. Verder is de met staalplaten be klede kofferbak voorzien van te- lefoonapparatuur, een fax en ge avanceerde radio-apparatuur. De beveiligde auto, bij mare chaussee en speciale politiedien sten 'pantserbak' genaamd, is blijkbaar een succes, want de fa briek biedt voortaan ook een 5- serie aan, de 540i Protection. De ramen achterin van deze be veiligde 5 kunnen niet open, maar uiteraard heeft de auto airconditioning. In plaats van zware stalen platen in de portie ren gebruikt BMW het veel lich tere synthetische weefsel arami- de. Wie daar in boort, windt al leen vezels om de boor en wie er in schiet ziet dat de kogel in het weefsel blijft hangen. Beplating en beglazing kunnen weerstand bieden aan 0,44 Magnum-kali ber. De beglazing van de auto be staat uit een laminaat van staal auto zwaarder is dan woon model, bedraagt gulden. En een trekha deze versie is eenvoudig®" verbaar. De ook vanaf fabriek levert gepantserde 7-serie lijk zwaarder gepantserd®11 in (kleine) serie geprodtiOT 5. Een gepantserde 7-senew0 op de fabriek met de bouwd en weegt 3000 kilog In Nederland rijden er w deze auto's, allemaal bij de® heid, die ze inzet op trap wair terroristische act® vermoed worden. BMW n J land wil e'r zo weinig over kwijt. „Wij zijn gesp6 seerd in het bouwen van beveiligde auto's. Maar n daad, er is een groeiende te aan", aldus J.E. van i>< van BMW Nederland. BMW rust zijn luxueuze met ingang van het nieu iELGIË FRANS 2 i5 ki bla bla 18.55 Régions soir 19.1(j "Wdises 19,30 Nieuws 20.05 Daisy "A Franse speelfilm uit 1995 van re Anna met Marina Golovine, Dy- «yen Lilah Dadi 21.40 Millésimesl sr I'55 Nieuws 22 20 A bout Por- 5 Pulsations, medisch magazin; P' Cartes sur table (tot 23.50) Ntsland 1 fc9e,nMa9azin 09'00 Tagesschai FWas (h) 09.45 Bodyfeeling 10.0; ml f3 Auslandsjournal 10.3! LT't und Beruf 11.00 Tagesschai L 9josse Los, amusement 12.11 J° schon wie der Norden 12.4' klanH MLiVe met Tennis Da™ Cu, I-Wan™*?' AutosP°rt Gp Oosten [fflnf i9 "V^HS".00 Tagesschai L|. Brlsant, magazine 17.43 serie «n„at'e 17'55 Verbotenei i Marirnh Re9ionale informatie| I £me Ser'e 18,55 Aus heite" |S. se,rie 20.00 Tagesschau; E RwMrf Fredersd°rf met Anita Exckjs?, ^"2 e" Eva Maria Meinke Bit aus rI Tagesthemen mei 23 3nnJn Sp0rt 22'45 Privat" >tmaa«' I ls? Talkshow 00.15 fiiolLsl in5Takin9CareofBusi De BMW 540i Protection. en glas, dat geen noemenswaar dige vertekening door parallax kent. Bij gewone kogelvrije rui ten moet de bestuurder cursus sen volgen om de auto, vooral bij regen, nog op een betrouwbare manier te besturen door deenor- me vertekening van de dikke glazen. De 540i Protection gaat dit najaar in productie. De con sumentenprijs, inclusief een re training die nodig is omdat de deljaar uit met zes - halve twee airbags voo® J twee side-bags en boven hoofdairbags links en ree het hoofd beschermen bij dingen van opzij. Het isi ste merk dat de hoofdb g daard toepast. Ook alle modellen van krijgen de hoofdairbag daard voorin, net als e computer. Duitsland 2 "iijotmTi!13,45 DieBieneMa- W-22 loon 8 tier Kinder. ieu9d' [sag, Jeugdjournaal 14.30 Al- s leburtstam ,V "Ur! (h) 1455 riheit! 15 3nv Heute 15-05 "•00He„;oJ.°Un9 Binstein. speel- Leute Heute lB5nHa"° Deutschlanc| Aansl 2 1®:°° Sch|wshotel Or- 19.25 Évehrn He i0n8n 19,00 lUsdem Lehen. nn's 'Geschich- L termin i RePortage: del

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22