DE STEM m Daar komen De Jantjes! »uder miers ZN: steeds hetzelfde liedje A Voetbal trok ruim 3 miljoen kijkers Oude cd Soerjadi mag niet in de ramsj Klassiek kassucces uit 1920 krijgt glorieuze comeback D1 CNN brengt meer Europees nieuws Historisch filmweekeinde in Enkhuizen King Lear-kostuum ran Albert van Dalsum te koop WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ Gids Mill VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1997 m mechanisme, elektrisch mitenspiegels en een achter- Cortom, duizenden guldens prijs van... 1.235,-! Deze laardoor al voor 36.990,-. prijs eens te vergelijken met Als u dan bij ons terug bent, proefrit maken. Ervaar het ust. De Carisma 1.6 Limited :re auto. En dat zijn ze bij u in ons eens. Bel gratis I rmatie of een proef mitsubishi Mitsubishi dealer. motors Sassenheim. Leaseprijs Carisma1.6 11Mitsubishi Dealer Lease (070) 515 U justerdam heeft de jan- fige Westertoren. Die n ze er houden, de Jordaan, de Jut er om heen, is van il Nederland. Dankzij Jantjes van Herman iber. Dit kleurrijke _over deze buurt irdin 1920 voor het jt op het toneel ge acht. Zestien maanden itereen werd het toen oorgespeeld. Heel het J kwam het zien. Ook iter hielden de geron- 1de Indiëgangers - de ïen bij de Marine - id als een kassucces, leen wat zich voor Ci- oenzure intellectueel ield, wendde zich af. «Koos Tuitjer Itiilturele elite kauwde met De jiies meestal ook het begrip pstoneel tot moes. Maar laag- •mpeligheid is tegenwoordig up. De nieuwste productie van s scoort opvallend hoog lit voorverkoop van de Neder- |tse schouwburgen. «goed wordt er nog dagelijks ld gewerkt aan de comeback phet klassieke kassucces. Vrij- >26 september gaat De Jantjes Iftemière. In de Stadsschouw- g van Amsterdam. Met pu bsterren als Carry Tefsen, sFaber, Johnny Kraaijkamp van den Akker, Danny lïunkenLeontien Ruiters. Al- Igecontracteerd door Joop van Etnde's Theaterprodukties. I repetitiefabriek van Neder- - Focus - moet je zoeken in |tavengebied van Amsterdam. heid betreft een con- |aerachtig complex. In deze e omgeving wordt overi jl met alleen aan De Jantjes pteld. Ook bij West Side ij worden weer puntjes op de fcet. En de nieuwe Adèleshow f'.hier binnenkort eveneens in tigers. nu De Jantjes. De groep die [«regenachtige dinsdagmor- m een lang weekeinde weer tornt, heeft iets uitgela- seur Eddy Habbema jade club de hemel in. Enkele ju eerder was er een eerste e doorloop. Iedereen pr naar heeft zitten kijken, van den Ende, was en- over de voorlopige re- ffa. jpepzet zich rond half elf in nletruimte van Focus in be- 8 om het slotnummer eens Repetitie voor 'De Jantjes'. goed aan te pakken. Een pot pourri met alle bekende liedjes uit De Jantjes. Louis Davids en zijn geliefde Maggie Morris droe gen daar ook aan bij. Die schele begint me te vervelen, is een on vervalste Davidstekst. Nu gezon gen door Rian van den Akker. Die Schele is dit keer Danny de Munk. Er zijn ook enkele nieuwe liedjes gemaakt. Die zijn dan van de hand van schrijver Ivo de Wijs en arrangeur Ruud Bos. Wat hier op de repetitievloer danst, zingt en aanwijzingen van de choreograaf aanhoort, is jong tot middelbaar jong. Eén vrouwspersoon valt daar een beetje buiten. Een oudere dame, met een onvervalste Jordanese uitstraling. Zij is Ella Snoep. Een 70-jarige actrice voor wie De Jantjes op het lijf geschreven lijkt. De enige in dit bonte gezelschap, zo op het eerste oog. Maar als Carry Tefsen haar baaienrepeti- tierok over haar gewone kleren aantrekt, wordt ook zij meer theatergeschiedenis. Maar zij was dat in feite al heel lang. Carry Tefsen was namelijk de ster in de laatste Jantjes-tour- nee uit 1982. Toen opgezet door Nooys Volkstheater. En wie dan Nooys Volkstheater zegt, komt te spreken over de legendarische Beppie Nooy sr. Oma Nooy, voor Carry Tefsen, zij het een aange trouwde oma. Beppie Nooy sr: de oprichtster van het Amsterdams Volkstoneel. Carry Tefsen kan er ook niet over uit. Ook voor haar is Ella Snoep De Jantjes ten voeten uit. Carry: „Ik kende Ella al van de televi sieserie Vrouwenvleugel. Maar toen zij zich kwam presenteren voor een rol in De Jantjes, hoopte ik dat zij die rol ook zou krijgen. Ella is voor mij de verbinding met Oma Nooy. Zij past helemaal bij de sfeer dat er ouwe manne tjes en vrouwtjes waren." Ella Snoep heeft haar komaf ook mee. Zij woonde als meisje aan de rand van de Jordaan. Dié plek op aarde, waaruit Bouber zijn in spiratie putte. Hoe het daar toe ging, herinnert de actrice zich. En wat zij vertelt, karakteriseert de sfeer in De Jantjes. Hard voor elkaar Ella Snoep: „Het ging er onder elkaar beslist niet alleen vrolijk toe. De mensen waren ook erg hard voor elkaar. Het was een wereld, waarin vrouwen hun kin deren tot in het uiterste verde digden. En daar kwamen vaak vreselijke ruzies van. Als er dan weer zo'n ruzie losgebarsten was, kwam mijn broertje buiten adem aanlopen en waarschuwde: 'D'r is weer eens een rel in de Jor daan'. Spoorslags rende hij terug en wij er achteraan. In de straat waar het allemaal gebeurde, stond het inmiddels zwart van de mensen. Boven de hoofden van al die toeschouwers scholden dan twee vrouwen - de ene éénhoog en de ander tweehoog aan de overkant - elkaar voor rotte vis uit. De hele vuile familiewas vloog daarbij door de straat. 'Jouw zuster...' En die haar doopceel werd dan even gelicht. De over kant deed daar dan niet voor on der: 'En jouw zwager...' En weet je, waar het dan meestal over ging? Dat Jantje de bai van Pietje had afgepikt." Frits Lambrechts, als adviseur door Eddy Habbema bij De Jan tjes betrokken, valt Ella Snoep later bij. De vraag is eerst even of het stuk na tachtig jaar nog zeg gingskracht heeft. Lambrechts: „De Jantjes is en blijft een goed verhaal. Het gaat over liefde en over het onvermogen van mensen om op een goede manier met el kaar om te gaan. Dat probleem blijft actueel. Daar in de Jordaan waren de communicatiemoge lijkheden beperkt. Het was vech ten, zuipen of zingen. Of alle drie tegelijk." Oma Nooy Carry Tefsen was ooit Toffe Jans. Die rol is nu weggelegd voor Rian van den Akker. Dit keer is Carry Na Druppel. Niet zomaar een rol. Want de laatste maal (in 1982 dus) werd deze gespeeld door Oma Nooy. Is die herinnering een belasting? Carry Tefsen: „O nee hoor. Die rol heb ik altijd gewild. Toen ik met Oma Nooy speelde, heb ik vaak met open mond naar haar staan kijken. En gedacht: 'Zo wil ik ook kunnen spelen'." Maar voel je je met zo'n springe rige Rian nu naast je, niet ineens stukken ouder? Heel spontaan: „Nee, ik ben nu eenmaal ouder geworden. Zo is het leven. Ik vind het verschrik kelijk leuk dat ik toch hoe dan ook in deze productie sta. Ik zou het pas erg gevonden hebben als Hilversum (anp) - De voetbalwedstrijden van Feijenoord en PSV, die rechtstreeks te zien waren op Nederland 1 en 2, hebben woensdagavond 3,15 miljoen kijkers getrokken. Ter vergelijking: Ajax trok vorig jaar september, toen het twee maal te zien was in de Champions League, gemiddeld 2,5 miljoen kijkers. Voetbal op twee publieke netten tegelijkertijd levert dus wel de gelijk meer kijkers op. Dit blijkt uit de eerste gegevens die de Dienst Kijk- en Luisteronder zoek van de NOS gistermorgen had verzameld en bewerkt. Heel opmerkelijk is het verloop van de kijkers. In het eerste kwartier trok Juventus-Fe- ijenoord nog 1,7 miljoen kijkers. Maar toen de Rotterdamse ploeg binnen elf minuten op een 2-0 achterstand kwam te staan, werd het toestel in heel veel huiskamers afgestemd op PSV- Dynamo Kiev. PSV steeg gaan deweg van 1,4 miljoen naar 2,4 miljoen kijkers. Volgens de woordvoerder van het NOS-bestuurgaat het expe riment met twee voetbaluitzen dingen tegelijkertijd gewoon door op 1 oktober, bij de tweede reeks wedstrijden in de Cham pions League. Feijenoord-Kosi- ce en Barcelona-PSV zijn dan eveneens tegelijk op tv. Tot dus ver heeft nog geen enkele van de grote publieke omroeporgani saties bezwaar aangetekend bij de geschillencommissie, die een stokje voor de dubbeluitzending zou kunnen steken, aldus de NOS-woordvoerder. Omroepen hebben die mogelijk heid als zij vinden dat reguliere programma's in het gedrang ko men door een overdaad aan voetbalbeelden. FOTO THEO VAN ZWAM ze me niet gevraagd hadden." Vroeger was je meer dan alleen een actrice. Je was een deel van het familiebedrijf Nooys Volks theater. Nu werk je voor een an der. „Ook daar heb ik geen enkel pro bleem mee. Echt niet. 't Wordt allemaal goed geregeld. En wat ook belangrijk is, wat gedaan wordt, gebeurt met respect. Het is interessant om te zien, hoe mensen die van buiten komen, het stuk ook veranderen. Kijk, als je zelf steeds maar denkt dat dingen niet mogen veranderen, dan moet je er niet aan begin nen." Heb je Oma Nooy nog in gedach ten aangeroepen? „Ik heb in de vakantie weer veel aan haar gedacht. En me ook proberen te herinneren hoe zij het deed. Maar daar moet je mee oppassen. Om te beginnen zijn teksten veranderd. Maar waar het vooral om gaat: ik ben toch iemand anders dan Oma Nooy. Ik moet het gewoon zélf beleven. Dat had ik me trouwens ook voorgenomen om dat te doen. Dat lukt erg goed." Rotterdam (anp) - Een vroege op name van de concertpianist Wibi Soerjadi mag niet worden door verkocht aan een platenmaat schappij die hem in de ramsj via een drogisterijketen wil verko pen. De uitgeverij die de cd al sinds 1990 verkoopt, mag daar mee doorgaan. Dat is de uitkomst van het kort geding dat Wibi Soerjadi had aangespannen tegen Wijnand van Hooff van Erasmus Muziekpro- Londen (anp) - CNN begint op 29 september met meer Europees nieuws. Dat zal al te merken zijn in het nieuwsprogramma van zes, zeven en acht uur 's morgens (Ne derlandse tijd). CNN brengt bovendien een nieuw programma onder de titel Inside Europe, dat een wat diep- gravender beeld geeft van zaken die Europa aangaan. In de weke lijkse nieuwsoverzichten (Seven Days) zal ook meer 'regionaal' nieuws zitten, waaronder CNN geen provinciaal maar Europees nieuws verstaat. De nieuwe programmering past in het streven van CNN naar vier afzonderlijke internationale ka nalen, om de wereldbevolking beter te bedienen met nieuws voor en door de eigen regio. Maar, zo belooft CNN, zodra er weer keihard opkomend nieuws is, zullen wij op al die kanalen in breken. De troefkaart van CNN is en blijft immers directe verslag geving. g in Breda (medio december 97) enkele full- en part-time verkopers m i teamverband, u bent enthousiast, ervaring in de slaapkamer- of geen must. Leeftijd: 25-45 jaar. )f directe omgeving. andige functie in een prett'S^ idaire voorwaarden afhankehj v en kwaliteiten. r dan uw handgeschreven jinte pasfoto) binnen 10 dagen naar iostbus 716, 5400 AS Uden, >op dhr. V. Smits. KAMERS vachtrusi- -ebouwd als het gaat om Specialisten in- verkoCht mommeerde merken in slaapkamerme diners Inbineren met kwaliteit, weet Dormael Slaap* markt steeds weer uit te breiden ®ge week schoot de «We single van BZN «hitlijsten binnen. In ®l®dam kon de cham- 'Snefles open. Wed- bells was de vijf- 40-hitvan 1,1 Keizer en Co., waar- 'eeze op gelijke hoogte ®men met de Rolling nes- Een mooi mo- «it om het geliefde én «Suisde BZN eens na- lte bekijken. "Hans Walrs JhfflberisBZN-maand. Al ja- feimro Struik ligt een aer SU1f alt')d direct na de l 'f "e winkels, een paar djezelfde traditie gaan it rip''enduizenden stuks kern ,nbank' zodat er voor Uj een verse gouden 1 tomÜrt muur Jan Keizer Ben ti; j hailgen- En daar jijc J p 9 helis en de ko- 'g in breng ar^ ®e6n verande" iw!e.rniets nieuws. rans verheugen zieh. En de even talrijke BZN-haters hebben een extra argument de Volendammers naar een ver oord -het bezongen Santo Domingo? - te verbannen, zodat Nederland in de toekomst verschoond blijft van dergelijke onbenulligheden. IJdele hoop. De groep stoomt ge woon door. Met de vijftigste hit single op zak nestelt BZN zich naast de Rolling Stones aan de kop van de ranglijst van meest scorende hitgroepen. Althans volgens de Top 40. En die toe voeging is niet onbelangrijk, om dat de Stones al hits hadden voordat er zoiets als de Top 40 bestond. Maar toch: BZN blijft een feno meen. De meest bekende, con stante en succesvolle muziek groep van Nederland. Uit nood Het uit alles herkenbare BZN- genre - zoete, exotisch opgetuig de liefdesliedjes en carnavaleske meedeiners - werd uit nood ge boren. Voor 1976 was de Band Zonder Naam vooral een band zonder ei gen gezicht. Op het podium hield men het bij standaard rockre- pertoire, net zoals de Stones in de beginjaren. Op plaat neigde de band meer naar Bee Gees en George Baker Selection. Het le verde weinig geld en erkenning op. In een laatste desperate po ging het tij te keren werd zanger en mede-oprichter Jan Veerman aan de kant gezet. Drummer Jan Keizer ging achter de microfoon staan, naast het net-gerecruteer- de zangeresje Annie Schilder. En de band had nog een Frans liedje liggen dat ze wel eens in deze op stelling wilden uitproberen. Achteraf valt er wel een verkla ring voor het mega-succes van Mon Amour - en de 49 opvolgers - te bedenken. De breeduitgeme- ten romantiek lag dicht tegen de zogenaamde paling-sound aan. Dit typische Volendamse popge luid, waarin een voorliefde voor weemoedige melodieën en een achtergrond in het plaatselijk Operakoor doorklonk, was groot gemaakt door de Cats, met zan ger Piet Veerman voorop. Maar halverwege de jaren zeventig hadden zij hun beste tijd gehad. Jan Keizer was natuurlijk geen Piet Veerman. Hij miste diens dragende stem en uitstraling, maar contrasteerde fraai met de lieflijke meisjesvocalen. Die combinatie van olijke Jan en schuchtere Annie zou een deel van BZN's handelsmerk worden. Cliché BZN is een Abba op polderfor maat. Een hitmachine, gevoed door compositietalent uit eigen kring en een altijd herkenbaar edelkitsch-geluid. Never change a winning team gold ooit voor Abba. De Volendammers sluiten zich al twintig jaar van harte bij die wijsheid aan. Daarom zingt BZN steeds het zelfde liedje: na Mon Amour (1976) kwamen nog Chanson D'Amour (1981), Amore (1987) en Quiereme Mucho (Mi Amor) (1994). Ook de invulling met ba lalaika's, bouzouki's of doedel zakken is inmiddels een cliché. Geen BZN-cd wordt gelanceerd zonder tv-special, bij voorkeur gedraaid met blauwe luchten, wuivende palmbomen en pitto reske dorpjes als decor. En sinds mensenheugenis mag Jan Keizer op het podium altijd even de clown uithangen. Deze voorspelbaarheid zal de platenkopers en bezoekers van de altijd uitverkochte optredens een zorg zijn. Sterker nog: ze zouden niet anders willen. Tijdens concerten valt goed te zien dat de liefde voor BZN geen rangen en standen kent. Achtja rigen geflankeerd door oma en opa, stoere tieners met him vriendinnetjes, jonge ouders die voor een avond oppas hebben kunnen krijgen. Even normaal, gewoontjes of saai als de band waar ze voor ko men. Ondanks de Franse en Spaanse teksten, liedjes met ti tels als Desanya, El Cordobes en Yeppa is BZN zo Hollands als »BZN: Abba op polderformaat. het maar kan. De glitter beperkt zich tot een enkel jasje van Jan Keizer. Niks geen sterallures. Volendammers hebben het niet hoog in de bol. Schokkende verhalen zijn er over BZN niet bekend. En als er al schandaaltjes zouden zijn, zei Jan Keizer ooit diplomatiek, dan houden we die keurig binnens kamers. Dus gaat het in interviews on verkort over het herkenbare wel en wee. Over de klap die het ver trek van Annie Schilder gaf, en de opluchting toen Carola Smit haar wilde vervangen. En over de schrik drie jaar later bij het bijna fatale herseninfarct van Carola. Jan Keizer vist en schildert graag, valt al tien jaar te lezen, en Carola besteedt veel tijd aan haar gezin. Maar iedereen is blij als men weer op tournee mag. Want the show must go on. BZN FOTO PIM WESTERWEEL is namelijk ook een bedrijf dat jaarlijks vele miljoenen omzet en wil blijven omzetten. Het gezicht van de band veranderde, de broertjes Tol verlieten de groep, maar de sound en het imago ble ven onaangetast. Omdat het pu bliek dat wil, vertelde bassist Jan Tuyp desgevraagd. U vraagt, wij draaien. Daar gaat het om. Dat klinkt gewoon, maar mis schien is dat wel heel bijzonder. ducties, en Joan Records. Van Hooff nam in 1989 een livecon cert van de toen nog onbekende Soerjadi in het Utrechtse Vre- denburg op, en bracht die uit op het Erasmus-label. Soerjadi spande een kort geding aan om-joh dat hij daarvoor nooit betaald is en omdat Van Hooff inmiddels de cd aan Joan Records wou door- verkopen. Joan Records wou de cd via een drogisterijketen verko pen. De president wees de eis van betaling door Van Hooff af omdat Soerjadi niet aannemelijk heeft kunnen maken dat hij eerder heeft geprotesteerd. Maar door verkopen van de opname aan Jo an Records mag niet. Gebeurt dat toch, dan kost dat honderd gul den per cd met een maximum van 250.000 gulden. Enkhuizen (anp) - Johan Kaart, Fien de la Mar, Louis Davids, Aaf Bouber en Esther de Boer-Van Rijk. Deze en andere kopstukken uit het Nederlandse theater- en filmverleden herleven het laatste weekeinde van september in het Zuiderzee Museum in Enkuizen. Het museum organiseert een ja- ren-dertig-filmweekeinde op 27 en 28 september. Op zaterdag is de film De Jantjes uit 1934 te zien met onder anderen de vooroorlogse grootmeester van cabaret en varié té Louis Davids. Verder zijn er do cumentaire beelden van vooroor logse Koninginnedagen, de We reldjamboree van 1937 en nog een film uit 1938: De laatste dagen van een eiland. Daarin spelen originele Urkers mee, maar in de hoofdrol len zijn acteurs als Aaf Bouber te zien. Zondag wordt Op Hoop van Zegen uit 1934 vertoond, met Es ther de Boer-Van Rijk als de meest geprezen Kniertje aller tijden ('De vis wordt duur betaald'). Zondag zijn er ook Polygoonbeel den vanaf 1915 en Dood Water uit 1934 van Gerard Rutten. Het Con certgebouworkest verzorgde de muziek bij deze film onder leiding van Willem Mengelberg. De film kreeg in 1935 een prijs op de Biën nale van Venetië. Amsterdam (anp) - Het Amster- damsch Venduhuis De Eland veilt maandag een groot aantal kos tuums van de tien jaar geleden ter ziele gegane Haagse Comedie. On der de te verkopen stukken is de jas die de legendarische toneel leeuw Albert van Dalsum in 1964 droeg in zijn rol van King Lear in het gelijknamige stuk van William Shakespeare. Verder zijn er kos tuums bij van Kitty Courbois, Ge orgette Hagendoorn, Anna-Marie Heyligers, Jan Retel, Marijke Mer- ckens, Ank van der Moer en Ellen Vogel. De kleding is afkomstig van de privé-verzamelaarster Barten uit Eindhoven. Zij bracht een collectie van allerlei kleding stukken bijeen. Toen de Haagse Comedie ophield te bestaan om plaats te maken van het Nationale Toneel, wist zij ook de kostuums van de Comedie te bemachtigen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21