De gevaarlijke nachten van Pier Paolo Pasolini Kind zwijgt als ouders ruzie maken Monique van de Ven middelpunt Nederlands Filmfestival P Combinatie mee K'h5beBLErmbie -We '"STci'" Bijzonder Turks Fruit Retrospectief 'Nerolio' van Grimaldi boeiende film door literaire vrijheden Rolf de Heer verrast opnieuw met 'The Quiet Room' pE STEM DONDERDAG 18 SEPTEMBER 199? Q2 Grand - Nothing to lose Mignon - Addicted to love Cinesol 1 - Conspiracy theory Cinesol 2 - Speed II Cruise control Cinesol 3 - Men in Black Casino 1 - Face Off - Lady en de Vagebond - Zusje Casino 2 - Mimic - English Patient Casino 3 - Bean Casino 4 - Absolute Power Chassé Cinema - Microcosmos - Career girls - The Quiet Room rolio - Kuifje en de Zonnetempel - Daantje de wereldkampioen GOES Grand Theater Face/off - Batman Robin HULST Koning van Engeland - Men in Black - The lost world Jurassic park Bean - Face Off - Anaconda - Conspiracy Theory - Mimic - Nothing to lose - Absolute power ROOSENDAAL City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman 8 Robin - Face Off - Conspiracy Theory TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Mimic - Fly away home - Bean - Men in black - Lady en de Vagebond - Conspiracy Theory - Nothing to loose Cinecitta 1 - Absolute power - Scream Cinecitta 2 - The English Patient - Smilla's sense of snow Cinecitta 3 - Addicted to love - The lost world Midi - Face Off VLISSINGEN Alhambra Theater - Bean - Lady en de vagebond - Face Off - Men in black - Absolute Power - Conspiracy theory - Nothing to lose - Anto- nia ANTWERPEN Metropole - Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Chamber Zaal 2 -14.30 en 17.00, uur - Napoleon 20.00 en 22.30 uur The devils own Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Murder at 1600 Zaal 4 -14.30 en 17.00, uur - Face/off 20.00 en 22.30 uur Free Willy III Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Men in Black Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Conspiracy Theory Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Liar Liar Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Volcano Zaal 10 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Speed 2 Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Saint Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers 17.00 uur The English Patient 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Con Air Zaal 14- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Fifth element Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Marvin's Room Zaal 16 - 22.30 uur Kama Sutra 14.30 en 17.00 uur Lady and the Tramp 20.00 uur Contact Zaal 17- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur High school high Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers 14.30 en 22.30 uur The English patient 20.00 Metro Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Batman Robin 20.00 uur The English patient 22.30 uur City of Industry Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Contact Zaal 21 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Addicted to love Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Night falls on Manhattan Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Haunted poor Dirk VelJenga jlary Black is op dit m ,je populairste Ierse zai ook al is haar muziek al J Ne- jaren niet meer typisch I de zin van traditioneel. '1 tijdse, levende Ierse mi zo omschrijft ze haar gei ze ziet zichzelf als een 'rr ne Ierse zangeres'. De langzame draai in de rij van middle of the road vooral gewaardeerd in en daar nam ze dan ook haai ste cd Shine op. Toch vond Black nog tijd voor een ti door Nederland, waarbij Chassé Theater in Breda a op dinsdag 23 september. De 42-jarige zangeres bezi krachtige, melodieuze sten door kerkkoor, famil en folk-optreder pubs. Mary Black is onvers baar in harmonieën, ze zonj Emmylou Harris, Van Mon Joan Baez en vele anderen country- en folkwereld en bijdrage werd stevast bewoh door de andere artiesten ér| idemloze publiek, like vorm van glamour of ops Mary Black vreemd. Ze ook eigenlijk niet het uiterlijll in ster, ze heeft eerder het y somen van een huisvrouw laar longen eens goed wil gei in een zaal vol buren en vi len. laiy Black woont in een eem ge woning met twee slaa] lers op het platteland ten zu: jan Dublin. Ze gaat liever uiger dan drie weken van 'an moet ze weer terug naar 'ee zoons en dochter (tussen! 'en en zestien jaar) en haar [oe, die haar zaken beha- [Vroeger zou je als artieste ■onden, New York of Los Angi loeten verhuizen om internat laai door te breken. Nu kan ik ig in Dublin blijven wone jrzuchtte ze enige jaren geled iet komt volgens haar door! icces van U2 dat Ierse artiesJ wereldwijd kunnen ma« roder hun geliefde 'ond te verraden. geboor In Career Girls schildert Mike Leigh, de fenomenale, t realistische Britse regisseur van de arbeidersklasse, delo vallen van twee door hun jeugd getraumatiseerde, alleen! staande werkende vrouwen. In flash-backs wordt detijdopf geroepen dat ze samen een studentenflat deelden. De een tol toen zenuwtics en allergieën, de ander verschool zich achttj een pantser van hardheid. Schrijnende, realistische beeiw krijgen een warme en komische ondertoon in deze overga weinig emotionerende film, waarin ditmaal nogal erg ml drukkelijk wordt geacteerd, door Karlin Cartlidge enL.wl Steadman. De film staat dichter bij eerdere films van Leigi als High Hopes en Naked, dan bij het aangrijpende en vffij eel oogstrelende Secrets Lies. (Chassé Cinema in Breda) J Grand in Breda geeft zaterdagavond om 22.00 uur eet première van het nieuwe Spielberg-spektakel The to World, het nieuwe dino-avontuur na Jurassic Park Theater in Bergen op Zoom vertoont hem zaterdag ook.' dens de Grote Bergse Filmnacht, die om 24.00 uur begird die verder voorpremières omvat van My Best Friend's M ding, een romantische komedie met Julia Roberts, Peacemaker van Mimi Leder, een kernwapenavontuur® George Clooney en Nicole Kidman. In de mooie Tsjechisch film Kolya van Jan Sverak kriM verstokte vrijgezel in Praag een klein jongetje te veB«| waar hij gaandeweg steeds warmere gevoelens voor ®.f Het terloops gefilmde verhaal speelt zich af tegen de acsl grond van de naderende Fluwelen Revolutie. De Russen j nog aanwezig maar de vrijheid gloort al. (dinsdag uG mactueel in Bergen op Zoom) Tot griezelige monsters of prachtige fantasiedieren grote insecten spelen de hoofdrol in de Franse semi-o mentaire Microcosmos van Claude Neridsany en Ma#j| rennou. Lieveheersbeestje, neushoornkever en wat® worden door het ongewone cameragebruik drama hoofdrolspelers in een mengeling van rampenfilm en r?i tische komedie. Als een niets vermoedend diertje wotoj pletterd door een waterdruppel raakt de toeschouw®! zenlijk geschokt. Je gelooft je ogen niet. De film wo Césars. (Chassé Cinema in Breda) Chassé Cinema in Breda begint weer met kinderfiW nees op zondag en woensdag, ditmaal in twee zalen h kertijd. In de ene zaal draaien voortaan films voor 'yl in de andere voor acht plus. De Franse tekenfilra Ru''l de zonnetempel draait op 21 en 24 september om J voor kinderen vanaf vijf jaar. Daantje de wereldkamM op dezelfde dagen te zien om 14.30 uur voor de jeug acht jaar. Een Britse speelfilm naar het boek van Dahl. vader van Mary Black ko een eiland voor de kust v «er, haar moeder uit Dubl r speelde viool op de mam f voorvaderen, moeder zo «erne songs in danszalen. E imbmatie had een inspireren, 'erlang op de kinderen Blac irvs broer Shay (Sheamus) b traditionele folksongs te ve »nelen om die nieuw leven in ,n- Hll musiceerde met de ai e broers Michael en Martin i zussen Mary en Francis scb a's uit volle borst een ri gezongen moest worden. Ie' e familiesfeer is terug op de twee platen die tb18"!(anp) De groeper v a The Prodigy er I Pice Girls dingen alle ir categorieën mee nbar dd Europe Music Awards! (et 66 maken Pi de| ieStntST°P 6 november 'Rotterdamse Ahoy' eeril ln de wacht te slepen is gisteren Nam b ferde keep 'rdamuT in,ke' stadhuis in ^™.bekendgemaakt.Hetis datMTVditevene- organiseert. Na Berlijn Pa- «Londen viel de keus op Ne- UTRECHT uur (19 en 20 sep) DONDERDAG UTRECHT 2". 15 uur Vredenbl- VRIJDAG BERGEN°PZOOM °Pcninqsco Den Ha b6rt- BarberCrrt °lv' A,an ^-20.15 uur9 DV°rak BREDA fe-r Para2100 2L30 uur De Bruine Dans om het filmkalf BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batman Robin - Bean - Face Off - Conspiracy Theory Cinema Paradiso - One fine day - Kolya Roxy 1 - Mimic - Bean - Grote Bergse filmnacht Roxy 2 - Anaconda - Fly away home BREDA Door Wil Kester Met Monique van de Ven als stralend middelpunt begint woensdag in Utrecht voor de zeventiende keer de dans om het Nederlandse filmkalf. Het jaarlijkse festival is flink in de breedte gegroeid. In totaal worden op de tiendaag se manifestatie 330 films en dra maproducties vertoond, waarvan er 67 hun première beleven. „En dat is meer dan ooit," zoals festi valdirecteur Jacques van Heij- ningen trots memoreert. Naast de debuutspeelfilm Exit van Paul en Menno de Nooijer en Eddy Terstalls Babyion beleven ook de lange documentaires Me- ne Tekel van Pieter Fleury en Can't U Hear Me Singin' van Walter Stokman hun première. Ook de openings- en slotfilm van het evenement zijn premières. Gordel van Smaragd van Orlow Seunke bijt het spits af, Robbe de Hert zet op 3 oktober met Gas ton's War een punt achter het evenement. De dans om de Gou den Kalveren is dan voorbij. In totaal dingen 164 titels naar het kleinood, dat in twaalf catego rieën zal worden uitgereikt. Om tot een afgewogen oordeel in tien daarvan te komen zal de jury onder leiding van André van der Louw zich door 109 uur filmkij- ken moeten worstelen. De reste rende twee Kalveren, de Vakprijs en de Cultuurprijs, worden door respectievelijk Nederlandse film makers en het festivalbestuur toegekend. Naast de Kalveren zijn er nog zes prijzen te verdienen, waaronder als noviteit de prijs van de Ne derlandse Filmkritiek. De Scène uit 'Turks Fruit', 25 jaar geleden de geruchtmakende debuutfilm van Monique van de Ven. Grolsch Filmprijs is met 50.000 gulden de financieel aantrekke lijkste onderscheiding. „En we zijn druk doende om voor het jaar 2000 dat bedrag nog eens flink op te trekken. Misschien kan het wel de meest lucratieve cultuurprijs van Nederland worden," belooft juryvoorzitter Matthijs van Heij- ningen. De prijs, tot voor twee jaar toege kend aan een 'aanstormend ta lent', gaat nu naar een talent dat het afgelopen jaar een opmerke lijke filmprestatie heeft geleverd. De drie genomineerden zullen op de openingsavond bekend wor den gemaakt. De zondag van het festival, 28 september, belooft een bijzonde re dag te worden. Niet alleen houdt Ate de Jong dan de gebrui kelijke cinema militans-lezing, het is tevens voor de tweede keer dit jaar 'de dag van de Neder landse speelfilm'. Dit betekent onder meer dat in de drie zalen van de Utrechtse Rembrandt- bioscoop tot 18.00 uur alle voor stellingen gratis toegankelijk zijn. „Bovendien houden we die dag een forum over de productie van de Nederlandse speelfilm. Het is op een mooi tijdstip, zo kort na de derde dinsdag in sep tember," preludeert Jacques van Heijningen. Bijzonder is ook een initiatief van Monique van de Ven. Ter gele genheid van het feit dat vijfen twintig jaar geleden de opnamen startten van haar geruchtmaken de debuutfilm Turks Fruit, orga niseert de eregast van het festival een - overigens besloten - reünie voor een aantal bij die film be trokkenen. Tevens zullen naast de 27 speel films die zij inmiddels op haar naam heeft staan, twee onlangs opgedoken en nog niet eerder vertoonde korte filmpjes met Mo nique van de Ven in de hoofdrol worden vertoond. Het gaat om Bankgeheim van Rob van Steen- sel uti 1973 en Going van Anton Kothuis uit 1981. Voor dat laatste vijftien minuten durende filmpje schreef Stevie Winwood de mu ziek. Naast het Monique van de Ven retrospectief biedt het festival ook een terugblik op de 1, 2, 3 Groep, ook wel de gouden lich ting van de jaren zestig genoemd. Het gaat om Kees (tegenwoordig) Samuel Meijering, Renee Daal der, Frans Bromet, Rem Kool haas en Jan de Bont die later in film en architectuur (Koolhaas) hun sporen zouden verdienen. Het is een extra accent op het fes tival, dat net als vorig jaar met een begroting werkt van 2,4 mil joen gulden. Door Marjan Mes Het was hem niet te doen om een politiek correcte verfilming van Pasolini's leven en ook niet om het nooit helemaal opgeloste vraag stuk van diens gewelddadige dood. „Het ging mij om een van die gevaarlijke nachten waarin het onvermijdelijke gebeurde," aldus regisseur Aurelio Grimaldi, de maker van de documentair aandoende speelfilm Nerolio. „Ik wilde laten zien dat Pasolini elke avond flirtte met de dood." Elke avond ging de cineast/schrij ver in zijn auto op zoek naar sek suele bevrediging bij volksjon gens, die hij daarvoor betaalde. Volgens Grimaldi, die eerder be kendheid kreeg door de rauwe Si- ciliaanse hoerenfilm Le Buttane, was Pasolini zich volkomen be wust van de risico's die hij daarbij liep. In zijn onvoltooide roman Nero Petrolio schreef Pasolini daar ook onomwonden over. Hij was trou wens niet alleen seksueel geïnte resseerd in die jongens, maar ook in wat er in hen omging en hoe zij leefden. Bovendien zocht hij warmte bij hen, hetgeen nooit door die knullen werd begrepen. Dat was ook Pasolini's tragiek. De op Sicilië geboren Grimaldi was leraar in een jeugdgevangenis in Palermo en deelt met Pasolini een fascinatie voor de zelfkant en de onderwereld, waarvan onder meer diens semi-documentaire speelfilm Le Buttane een weer slag was. Via een documentaire vorm met korrelige zwart-witbeelden pro beert de regisseur van Nerolio het karakter van de door hem bewon derde Pasolini van binnenuit te treffen, in een stijl die aan zijn grote voorbeeld doet denken, compleet met aangrijpende klas sieke muziek. Pasolini's naam wordt echter nergens genoemd, hij heet gewoon De Dichter. Maar de acteur die hem speelt, Marco Cavichioli, lijkt sprekend op Pas olini, al mist hij diens charisma, dat imponerend geweest moet zijn. De film is een persoonlijk ge tint drieluik, waarin poëzie en ba naliteit elkaar mooi aanvullen. In de eerste episode reist De Dichter met de trein naar Zuid-Italië, ter wijl hij gretig de passagiers obser veert, de gewone mensen die hem ontroeren. In Syracuse dwaalt hij door de stad en langs de zee. Hij slaat een groep voetballende jongens gade en fantaseert over hun ontmaag ding. 's Avonds op het strand la ten enkelen van hen zich tegen be taling door hem betasten, terwijl in zijn auto klassieke muziek klinkt. In het tweede, langste deel zien we De Dichter thuis met zijn bed legerige moeder in Rome met wie hij af en toe een aandoenlijk, maar voor hem ook vaak een er gerlijk gesprek voert. Hij wordt bezocht door een student, die een scriptie over hem wil schrijven, maar die eigenlijk alleen hoopt dat De Dichter hem een uitgever bezorgt voor zijn eigen manu script. De Italiaanse kunstenaar heeft een halve eeuw met zijn moeder samengeleefd zonder ooit een gro te liefde te hebben gekend of een vaste vriend te hebben gehad. De regisseur van Nerolio is er van uit gegaan dat de nauwe relatie met die moeder nooit ideaal geweest kan zijn, maar ongetwijfeld vol met irritaties gezeten moet heb ben, hoewel Pasolini veel van zijn moeder hield. In het laatste deel pikt De Dichter in Rome een jongen op, die hem 's avonds op het. strand van Ostia zal overrijden. De ijzige sterfscène wordt begeleid door adembene mende muziek uit Purcell's opera King Arthur. Grimaldi heeft er niet voor geko zen om realistisch te zijn, zoals de documentaire Un delitto Italiano vorig jaar, maar wilde een speel film in de geest van de kunstenaar en niet naar de letter. Bij hem is er Marco Cavichioli als de dichter/cineast Pier Paolo Pasolini in de speelfilm 'Nerolio'. foto argus film maar één moordenaar, hoewel ou der en sociaal aangepaster dan de 17-jarige Pino Pelosi, die Pasoli ni's echte moordenaar was. Juist door zijn literaire vrijheden boeit Grimaldi's speelfilm meer dan de documentaire, hoewel hij evenmin veel nieuws toevoegt aan onze kennis over Pasolini, van wie de VPRO nog de komende twee weken op zondagavond een speel film uitzendt. Geen overbodige luxe want de cineast dreigde toch een beetje in de vergetelheid te ra ken, in tegenstelling tot collega's als Fellini en Visconti. 'Nerolio' van Aurelio Grimaldi draait in Chassé Cinema in Breda. Het ene moment is er liefde en begrip, het volgende moment is er woede. Zo op het oog is het een gewoon gezinnetje, eigenlijk is het een ge woon gezinnetje. De ouders spe len met het kind, proberen er achter te komen via een therapie waarom hun dochtertje niet praat, maar ook zijn er vaak ru zies, steeds vaker. Het kind mag dan zwijgen, ze weet heel goed wat er gaande is. Dat maakt haar 'voice-over' dui delijk, waarin ze reageert op haar ouders. Ze doorziet de pogingen haar aan het praten te krijgen, maar weet ook precies wat er aan de hand is tussen de vader en moeder, zelfs beter dan ze zelf in de gaten hebben. Haar zwijgen is dan ook een pro test tegen de ruzies. Ze wil dat haar vader en moeder gelukkig zijn, zoals vroeger. In flashbacks worden haar prille herinneringen aan gelukzalige dagen getoond, toen thuis vreugde en harmonie heersten. Nu zwijgt ze en ziet het onheil naderen. Ze wil met haar ouders naar het platteland, omdat ze daar beter naar elkaar toe kun nen groeien, maar verbijsterd moet ze aanzien hoe haar vader en moeder uit elkaar groeien. Vanuit de optiek van het kind hebben hun ruzies in wezen geen inhoud en betekenis. Dat is nog het meest schrijnende aan de film, dat regisseur Rolf de Heer duidelijk maakt dat kinde ren heel wat volwassener zijn dan de ouders. Dat komt ook naar vo ren in de leugens die ze het meis je vertellen over de oorzaak van de breuk, waarin ze zichzelf pro beren vrij te pleiten. Regisseur Rolf de Heer blijft de hele film door in huis, en dan spe ciaal in de kinderkamer van het meisje, om de contouren van haar belevingswereld zo scherp moge lijk te tekenen. Het lukt hem ook visueel door te dringen tot haar innerlijk, dat zo vroeg al de stor men van het leven moet door staan. Eerder verraste deze Australi sche filmer al met Bad Boy Bub- by, waarin hij eveneens het inte rieur van een eenling aftastte naar zijn reacties op de buiten wereld. Ook The Quiet Room is een belangrijke en leerzame film, die de deur opent naar de stilte kamer van het kind, waar het ka baal van de ouders een ander per spectief krijgt. 'The Quiet Room' van Rudolf de Heer draait in Chassé Cinema in Breda. Door Jos Kessels We leven helaas in een maat schappij waar het kind vaak de rekening betaalt van de onvol wassenheid en het egoïsme van de ouders. The Quiet Room van de in Nederland geboren Austra lische regisseur Rolf de Heer be licht de gezinsproblemen vanuit het kind. Niet alleen is het een goede en originele film, hij geeft ook heel exact en ontroerend aan hoe kinderen reageren op het ge stuntel van volwassenen. Van de ene op de andere dag houdt het zevenjarige dochtertje van een jong echtpaar op met praten. Haar zwijgen roept bij de ouders gemengde gevoelens op. Het gezinnetje van 'The Quiet Room'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20