WILLEMSEN 'Mooiste begroting sinds j aren' Twee dansboegbeelden in deSingel Schietpartij in Bergen op Zoom eist gewonde ling Meer koopkracht voor iedereen Kabinet probeert optimisme te temperen Beeld kwijt, fiets terug 0800 0345 DB STEM wand- en vloertegels UP-to-date sanitair luxalon plafonds accessoires loodgieters-installatiebedrijf AGBLAD VOOR Z U I D W E S T-N E D E R L A N n VVd"r Waarschijnlijk afrekening drugswereld Wat je ook zoekt, je vindt het altijd! De Gratis Gouden Gids Lijn® Mogelijk opslag kernafval bij centrale Doel 'Covra komt in problemen met opslag kernafval' Rijk-begroting cste van de textiele kunstnij- trende meer dan drie eeuwen van de groten der aarde. Tol Régime droegen mannen van beffen, mouwstroken, soms de Eerste Wereldoorlog kon- iten sluiers en volants op de ■gen kant op hun parasol en vingers. De clerus droeg aan rken kant. zucht naar verfijning van de ende eeuw. Als in de tijd van ;r, Ambrosius Benson en Joos iven uit de donkere bovenkle- de boord natuurlijk versierd door de scheringdraden in ontstond een rij tandjes oi •n... Die sierboorden werden inde was om ze met het hemd ;nel zouden verslijten. Zo zon erk kunnen beschrijven, zon- vertrok van bestaande hand- rie voor de kloskant en hel kant. naar zo begeerd dat bijvoor - nge wedijver tot bankroet bij ndde het kantwerk in de eco- laalde verbodsbepalingen van irganiseerde minister Colbert yaies de Poincts de France en ;e kantwerksters gelokt om in kunde door te geven. Zo bleei geld tenminste in eigen land. in de zeventiende eeuw een 1 dan maar massaal gesmok- ls poinct d'Angleterre. e achttiende eeuw onnavolg- kt, maar de meest verfijnde enetië en Franse centra als t begin van de zestiende eeuw .■zet voor adellijke dames, vooi ken over heel Europa werden tg toenam en de edelvrouwen werd de productie georgani- 1 een fabrikant die patronen ers. Patronen waren voorge- gemaakt naar ontwerpen van ten, het perfect evenwicht in Taadt vaak de hand van rasar- bleven. inden duizenden vrouwen met een belachelijk laag loon, hel iinkomen wat bijsturen. Kant bestreek van productie tol iker de meest uiteenlopende van de bevolking; vaak wer- t uitzichtloze armoede mees- rkjes geklost waarmee zorge- ijkelui elkaar in pronkzucht icurreerden. eizerin Maria-Theresia liet zich portretteren in een fabuleus van Brusselse kloskant in dat haar in 1744 geschonken door de Staten van Vlaande- lie daarvoor een fortuin had trokken. Het werd vervaardigd de Gentse wezenschool De Lijvekens van de zusters Mari- onder toezicht van de herto- an Arenberg. De weesjes heb- een cent gezien, e Brugse expositie illustreert, reid over tien zalen, de onvoor- ire pracht en de technische vtr teit in 250 kantwerken en het ;n van kant in 28 schilderijen, ngehaald uit musea en prive- melingen van heel Europa. H it wordt gelegd op de productie 'laanderen, Frankrijk en Itane, ook andere centra met el8e ïerken komen uitvoerig aa een nooit geziene confronta- py de tentoonstelling hoort een itig, rijk geïllustreerd en vim aar boek van de hand van Bruggeman. Stedelijk Museum Arentshuis, Dij- ~n 20 september tot 23 november, n van 9.30 tot 17 uur, 050- De tentoonstelling reist nadien e, ,van agenvan .11." fijsel antkoopvrouw" van G. Gresly, eeuw. ;ée desBeaux-Arts, Dijon DE STEM 71 03 000218 I I I I 137e JAARGANG 4 KATERNEN WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997 LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 2,00 - ZATERDAG: 2,75 A2 A3/A4 A5 A6 A7 BI t/m B3 Miljoenennota M1 t/m M5 Zeeland C1 hm C5 Gids RTV-programma's D2 Lijf Leven Elt/mE3 De Binnenkrant Binnenland Buitenland Beurs Economie Sport In xtc zit steeds vaker amfetamine PAGINA IMF juicht over groei economie PAGINA Ajax blameert zich in Maribor PAGINA Twente verliest van Lilleström PAGINA Muziek Jimi Hendrix leeft na ruim kwart eeuw voort is.* Vmt& PAGINA Stress en geluk van vissen in gevangenschap Van onze Haagse redactie iw r»A rocrprincrsfrAP- De Standaard KIOSK Woensdag 17 september 1997 Steve Paxton op Bach. ©Deng Yu-Lin Veelbelovend was de eerste ontmoeting tussen Trisha rown en Steve Paxton niet. In een gesprek herinnert rown zich hoe ze in het prille begin van de jaren zestig, na haar ervaringen met de improvisatielessen van Ann alprin in San Francisco, een reeks improvisaties ten 'e gaf in New York, samen met Simone Forti. Elke avond nodigden ze een gastdanser uit, en een van de laat- i fflwas Paxton, toen nog verbonden aan het gezelschap vanMerce Cunningham. "Hij wist niet wat we aan het oen waren; hij misdroeg zich, wandelde rond en kneep lp iv m'sverstant' werd snel opgeklaard: de twee ble ien elkaar uitstekend te vinden in improvisaties als Part of .y, m gebaseerd op een improvisatiestructuur e naam violent contact. Toch gingen ze uiteindelijk elk e we8- a' waren er, bijvoorbeeld tijdens de 8 nüarische optredens van het ensemble Grand Union ™>g wel samenwerkingen. richtte een gezelschap op en ontwikkelde een g sproken belangstelling voor choreografische structu- ontwivulü f Zich b.ezigh°ud<m met improvisatie en wpreM - j e een tecbniek> contact improvisation, die een '™wi]ae schare enthousiaste beoefenaars kent. Een darhte,ySCTaPPelijbe trek is nog steeds beider grote aan- avain I01 weri™g van het lichaam en de effecten van «aartekracht en snelheid op de dans. ieek-c'f'n^e' .V.01"®' beiden kort na elkaar uit voor een nissen 00rste'™Sen' waarin u de verschillen en gelijke- «■n itussen deze boegbeelden van de postmoderne dans werkHafre"' Het toeva' wil dat beiden hier staan met 'k dat geïnspireerd is op Bach. "i", Jaxtoi1, heeft bct werk met de Engelse Suites, xhiedcn' °rr ,nn G°uld, een bijzonder lange voorge- diniirm 'S f anS reisde Paxton de wereld rond met voerd Hr!?VaSatl,e,?p de Go,dberS Variaties van Bach, uitge- 'iaiisvnnrct vp6 ^ould. Het is een van de allermooiste hssendp^ i1 die ooit za8- De correspondentie °Phet niup3115 en j muz'ek 's er niet een die zich situeert 'er een nJüïn de zuivere structuur. De dans lijkt veel- demuzieR n!l„1^if 'Öke emotionele reactie te zijn op wat !e- beteke ^tanspara,luc !e'Maal nieTniJfa'^fH^^'^g tot de muziek. en strookt Als opener van het dansseizoen nodigde deSingel in Antwerpen twee grote namen van de Amerikaanse postmoderne ■BEEEH dans uit. Trisha Brown en Steve Paxton presen teren kort na elkaar werk dat geïnspireerd is op de muziek van Bach. Een dubbelportret. Pieter T'Jonck demii/jpK n j^«awuuucic icauic ic zjjjli up wdi lc> betpi<„n ,P een bePaa'd ogenblik, in een bepaalde ruim- "ansnaram^1 Paxjon- Het merkwaardige is de totale tpnt.L. 'F van dit gebeuren. Al is de dans meer dan totaal nipt j LUL UC lllUZ.iC.lS., Cli 5L1UUKI uiterst merkwa^ plechtiSheid van de barok, je krijgt de ardtge sensatie dat de danser zich zozeer !eilde fundamCft Vf°r muz'e'c dat hij in zijn bewegin- openbaren M Cnt stemming ervan weet te raken en te cite't van de?a !JenS Z° merltwaardig is dat je de techni- ?cllijnbaarmne t i nS n°oit °Pmerkt. Al is wat Paxton "ttverkeliikhpiH ?S'en vanuit een plotse ingeving doet, °P dit oa In Cen zepr comPiexe beweging. Utuziek. In il werkt Paxton niet meer met deze '•'teerde hop?/^ verte't hij hoe hij na afloop con- IVas' en hem iifv, muziek "in zijn botten" gekropen !oe|t naar nieuw waFF zonder ideeën achterliet. Op "■saties green hi ?ryormeli]ke uitgangspunten voor impro- J daarom nog eens terug naar Bach, deze Trisha Brown solo. ©Joanne Savio keer naar de Engelse Suites. Een project dat ondertussen ook al enkele jaren loopt. Tot slot maakt hij voor de Rode Zaal nog een volledig nieuw werk - een unieke belevenis voor iemand die slechts zelden nieuwe thema's of creaties lanceert. Zijn fascinatie voor de werking van ruimtes, die in vroegere solo's en groepsprojecten vaak een grote rol speelde, zal hier wellicht meer uitgesproken aan bod komen. De evolutie in het werk van Trisha Brown laat zich veel gemakkelijker omschrijven als een reeks cycli. Na een zuiver experimentele periode in de jaren zestig begon ze vanaf de jaren zeventig haar gezelschap uit te bouwen en ontstonden na elkaar enkele reeksen werken met een gemeenschappelijke thematiek. Na Equipment Pieces en Accumulations richtte ze zich op het klassieke podium, met een eerste reeks werken die naderhand de naam Unstable Structures meekreeg. De lichamen van de dansers schijnen hier op een haast magische manier te vervloeien in gewichtloze bewegingen, ondersteund door vaak zeer dromerige, vernuftige ensceneringen en lichtregies. Set and Reset is zonder twijfel een van de meest bekende wer ken uit deze periode en was al enkele malen in deSingel te zien. Muziek en dans evolueren hier los van elkaar. Later, met werken als Newark, ontstonden meer rigoureuze cho reografische structuren. In plaats van vloeiende, einde loos doorgaande bewegingen, zag je hier duidelijke inter rupties, momenten van bevriezing in de dans. Nadien nam met stukken als For MG: the movie of Another Story as in Falling de complexiteit van de structuren hand over hand toe. Another Story... gebruikt een bijzonder lange chore ografische zin als uitgangspunt voor een improvisatie vol gens bepaalde regels; Daaruit resulteert elke avond een ander werk, hoewel de ingrediënten steeds dezelfde zijn. Merkwaardig is ook hoe Brown in de loop der jaren emo tionele motieven, uitdrukkingen van karakter en stem ming toegelaten heeft in haar oorspronkelijk zuiver ab stracte artistieke credo. Hoewel haar werk nooit narratief of anekdotisch wordt, merkte zij in de loop der jaren hoe bewegingen, ongeacht de oorspronkelijke intenties van de maker, onwillekeurig emotie en betekenis genereren en dat de choreografie daarmee kan werken. De jongste jaren heeft haar werk een andere wending genomen. Muziek en dans evolueren nu niet meer los van elkaar. Ter voorbereiding van haar regie van Orfeo van Monteverdi volgend jaar in De Munt ging Brown onder zoeken hoe ze kon choreograferen op gegeven muzikale structuren. Een eerste poging in die richting was de vir tuoze transcriptie in een choreografie van Bachs Musikali- sches Opfer. Hier passen muziek en dans bij elkaar als hand in glove, naar haar eigen woorden. Voor een tweede werk richtte ze zich tot de muziek van Webern, muziek die veel dichter bij haar eigen artistieke uitgangspunten ligt en waar dus een veel vrijere verhouding tussen choreografie en muziek mogelijk was. Het resultaat hiervan is Twelve Ton Rose. Tot slot geeft ze nog een kleine, verrukkelijke recente solo ten beste. De titel. If You Couldn't See Me ver wijst met een knipoog naar het feit dat de solo met de rug naar het publiek gedanst wordt. Wie de recente evolutie van Trisha Browns werk wil volgen, heeft met deze avond in deSingel een unieke kans om een bijna volledige cyclus in een klap te zien. Antwerpen, deSingel, Desguinlei 25,18,19 en 20 september om 20 uur (Trisha Brown Company) en 22,23,24,25 en 26 september om 20 uur (Steve Paxton), 03-248.38.00. pagina 1 MIN/ MAX. 11/20 Minder warm De wind gaat geleidelijk naar het noordwesten. Het wordt dan een stuk frisser. Vandaag zijn er eerst perioden met zon, later neemt de bewolking toe en is er kans op een en kel buitje. Van onze verslaggever Bergen op Zóom - Bij een schietpartij op het industrieterrein Noordland in Bergen op Zoom is gistermiddag een 31-jarige Engelsman ernstig gewond geraakt. De kogel die hij in zijn rug kreeg, is in het ziekenhuis Lievensberg operatief verwijderd. Gistera vond was de man buiten levens gevaar. De 35-jarige S. el M. uit Bergen op Zoom zit vast op het politiebureau. Hij meldde zich daar zelf aan. Het is nog onduide lijk of hij ook de schutter is. Ge tuigen hebben na de schietpartij twee mensen in een auto zien wegrijden. Ook zou iemand zijn weggevlucht in een aangrenzend maisveld. Een zoektocht met een helikopter en met politiehonden leverde echter niets op. De schietpartij is waarschijnlijk een afrekening in de drugswereld. De gewonde viel in of bij de zoge naamde 'growshop' Obelix, ge vestigd in bedrijvencentrum Spectrum. Een growshop levert materiaal en grondstoffen voor de wietteelt. De hele dag hing er gisteren rond Obelix al een ge spannen sfeer. Tot twee keer toe werd de politie geroepen, de eer ste keren leek er weinig meer aan de hand dan een ruzie over een schuld. De derde keer echter gold de oproep een schietpartij en kroop er een gewonde uit de sloot voor het bedrijvencentrum. Vol gens de politie zijn het slachtof fer en de aangehouden Bergenaar in mei van dit jaar al betrokken geweest bij een schietpartij in Roosendaal. begroting' ge- >en zijn hoofd. FOTO WFA Ajaar 1998 mo- ihoolgeld voor liddelbaar be- |espreid beta- yiljoen). li van de inko- p 24.000 stu- l aanmerking :nde beurs, hun personeel gen een fiscaal ■235 miljoen), fhankelijke ei- f Ziekenfonds- •n tafel. De bij gulden per po- Dor ouderen en biljoen gulden Shoolse opvang I 4 tot 12 jaar, [duizend plaat- lenzendingen - vegens het cel huis zijn ge- uw gedaald. In ir 1809, dit jaar rd. Van onze verslaggeefster Breda - In plaats van zijn ver dwenen kunstwerk heeft kunste naar Jan Maas zijn twee weken geleden gestolen fiets uit de Bre dase singel gevist. Het honderd kilo zware kunst werk van gepolijst Belgisch hardsteen stond tentoongesteld aan de Vierwindenstraat. Maas ontdekte de verdwijning gisteren. Hij is met de havenmeester van Breda gaan dreggen in de singel. Tot zijn verbazing kwam de ge stolen fiets toen tevoorschijn. „Ik ga nu vragen aan de brandweer of die eens wil kijken als ze op deze plek een oefening doen. Als zij ook niets kunnen vinden, zal het beeld wel bij iemand in de tuin staan." (ADVERTENTIES) Doel - België gaat onderzoeken of bij de kerncentrale in Doel op slag van radio-actief afval moge lijk is. De Nationale Instelling voor Radioactief Afval zegt dat de resultaten van deze studie pas over tien jaar bekend zullen zijn De klei in de buurt van Doel is volgens wetenschappers van de Rijksuniversiteit Gent geschikt voor de opslag van kernafval. ZIE BUITENLAND -A5: Onderzoek naar geschiktheid Doel voor opslag kernafval Van onze verslaggeefster Borssele - Minister Wijers van Economische Zaken verwacht dat Covra in Borssele de Neder landse contractuele verplichtin gen over het terughalen van hoog radio-actief afval uit Engeland niet kan nakomen. Alternatieven zijn er niet, meldt de minister in antwoord op Ka mervragen van de WD. Volgens Wijers vindt er op korte termijn overleg plaats met de betrokke nen, maar is er geen oplossing in zicht. Covra beschikt nog steeds niet over vergunningen om een ge bouw voor opslag én eventuele verwerking van dit afval op tijd te bouwen. Terwijl het materiaal in 2001 wel naar Nederland komt. Covra komt volgens Wijers al veel eerder in de knel met de normale bedrijfsvoering. ZIE ZEELAND -Cl: 'Nieuwe opslag is nooit op tijd klaar' De Stem houdt u op de hoogte van het nieuws uit stad en streek, binnen- en buitenland en van ai het andere dat zich afspeelt in de wijde wereld van sport, economie, kunst en cultuur. Daarom neemt u een abonnement op De Stem. Uw abormementskeuze is: een proefabonnement van 6 weken voor 31,- of een abonnement waarbij u De Stem de eerste 2 weken gratis ontvangt. Per maand d.m.v. automatische afschrijving32,50* D Per kwartaal d.m.v. automatische afsclirijving93,50* D Per kwartaal dm.v. acceptgiro97,50 kiest voor automatisch betalen en ontvangt een Parkerpen. Naam:,. Adres:..... Postcode:Plaats:....... Telefoon:Bank/Gironr: Handtekening: Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar: Dagblad De Stem, Afdeling hezerscontact, Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda 21-202 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9