WILLEMSEN
'Mooiste begroting sinds j aren'
Twee dansboegbeelden in deSingel
Schietpartij in Bergen
op Zoom eist gewonde
ling
Meer koopkracht voor iedereen Kabinet probeert optimisme te temperen
Beeld kwijt,
fiets terug
0800 0345
DB STEM
wand- en vloertegels
UP-to-date sanitair
luxalon plafonds
accessoires
loodgieters-installatiebedrijf
AGBLAD VOOR Z U I D W E S T-N E D E R L A N
n VVd"r
Waarschijnlijk afrekening drugswereld
Wat je ook
zoekt, je vindt
het altijd!
De Gratis
Gouden Gids Lijn®
Mogelijk opslag
kernafval bij
centrale Doel
'Covra komt in
problemen met
opslag kernafval'
Rijk-begroting
cste van de textiele kunstnij-
trende meer dan drie eeuwen
van de groten der aarde. Tol
Régime droegen mannen van
beffen, mouwstroken, soms
de Eerste Wereldoorlog kon-
iten sluiers en volants op de
■gen kant op hun parasol en
vingers. De clerus droeg aan
rken kant.
zucht naar verfijning van de
ende eeuw. Als in de tijd van
;r, Ambrosius Benson en Joos
iven uit de donkere bovenkle-
de boord natuurlijk versierd
door de scheringdraden in
ontstond een rij tandjes oi
•n... Die sierboorden werden
inde was om ze met het hemd
;nel zouden verslijten. Zo zon
erk kunnen beschrijven, zon-
vertrok van bestaande hand-
rie voor de kloskant en hel
kant.
naar zo begeerd dat bijvoor -
nge wedijver tot bankroet bij
ndde het kantwerk in de eco-
laalde verbodsbepalingen van
irganiseerde minister Colbert
yaies de Poincts de France en
;e kantwerksters gelokt om in
kunde door te geven. Zo bleei
geld tenminste in eigen land.
in de zeventiende eeuw een
1 dan maar massaal gesmok-
ls poinct d'Angleterre.
e achttiende eeuw onnavolg-
kt, maar de meest verfijnde
enetië en Franse centra als
t begin van de zestiende eeuw
.■zet voor adellijke dames, vooi
ken over heel Europa werden
tg toenam en de edelvrouwen
werd de productie georgani-
1 een fabrikant die patronen
ers. Patronen waren voorge-
gemaakt naar ontwerpen van
ten, het perfect evenwicht in
Taadt vaak de hand van rasar-
bleven.
inden duizenden vrouwen met
een belachelijk laag loon, hel
iinkomen wat bijsturen. Kant
bestreek van productie tol
iker de meest uiteenlopende
van de bevolking; vaak wer-
t uitzichtloze armoede mees-
rkjes geklost waarmee zorge-
ijkelui elkaar in pronkzucht
icurreerden.
eizerin Maria-Theresia liet zich
portretteren in een fabuleus
van Brusselse kloskant in
dat haar in 1744 geschonken
door de Staten van Vlaande-
lie daarvoor een fortuin had
trokken. Het werd vervaardigd
de Gentse wezenschool De
Lijvekens van de zusters Mari-
onder toezicht van de herto-
an Arenberg. De weesjes heb-
een cent gezien,
e Brugse expositie illustreert,
reid over tien zalen, de onvoor-
ire pracht en de technische vtr
teit in 250 kantwerken en het
;n van kant in 28 schilderijen,
ngehaald uit musea en prive-
melingen van heel Europa. H
it wordt gelegd op de productie
'laanderen, Frankrijk en Itane,
ook andere centra met el8e
ïerken komen uitvoerig aa
een nooit geziene confronta-
py de tentoonstelling hoort een
itig, rijk geïllustreerd en vim
aar boek van de hand van
Bruggeman.
Stedelijk Museum Arentshuis, Dij-
~n 20 september tot 23 november,
n van 9.30 tot 17 uur, 050-
De tentoonstelling reist nadien
e,
,van
agenvan
.11."
fijsel
antkoopvrouw" van G. Gresly,
eeuw.
;ée desBeaux-Arts, Dijon
DE STEM
71
03
000218
I I I I
137e JAARGANG
4 KATERNEN
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997
LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 2,00 - ZATERDAG: 2,75
A2
A3/A4
A5
A6
A7
BI t/m B3
Miljoenennota M1 t/m M5
Zeeland C1 hm C5
Gids
RTV-programma's D2
Lijf Leven Elt/mE3
De Binnenkrant
Binnenland
Buitenland
Beurs
Economie
Sport
In xtc zit
steeds vaker
amfetamine
PAGINA
IMF juicht
over groei
economie
PAGINA
Ajax blameert
zich
in Maribor
PAGINA
Twente verliest
van
Lilleström
PAGINA
Muziek Jimi
Hendrix leeft
na ruim kwart
eeuw voort
is.* Vmt&
PAGINA
Stress en geluk
van vissen in
gevangenschap
Van onze Haagse redactie
iw r»A rocrprincrsfrAP-
De Standaard
KIOSK
Woensdag 17 september 1997
Steve Paxton
op Bach.
©Deng Yu-Lin
Veelbelovend was de eerste ontmoeting tussen Trisha
rown en Steve Paxton niet. In een gesprek herinnert
rown zich hoe ze in het prille begin van de jaren zestig,
na haar ervaringen met de improvisatielessen van Ann
alprin in San Francisco, een reeks improvisaties ten
'e gaf in New York, samen met Simone Forti. Elke
avond nodigden ze een gastdanser uit, en een van de laat-
i fflwas Paxton, toen nog verbonden aan het gezelschap
vanMerce Cunningham. "Hij wist niet wat we aan het
oen waren; hij misdroeg zich, wandelde rond en kneep
lp iv m'sverstant' werd snel opgeklaard: de twee ble
ien elkaar uitstekend te vinden in improvisaties als Part of
.y, m gebaseerd op een improvisatiestructuur
e naam violent contact. Toch gingen ze uiteindelijk elk
e we8- a' waren er, bijvoorbeeld tijdens de
8 nüarische optredens van het ensemble Grand Union
™>g wel samenwerkingen.
richtte een gezelschap op en ontwikkelde een
g sproken belangstelling voor choreografische structu-
ontwivulü f Zich b.ezigh°ud<m met improvisatie en
wpreM - j e een tecbniek> contact improvisation, die een
'™wi]ae schare enthousiaste beoefenaars kent. Een
darhte,ySCTaPPelijbe trek is nog steeds beider grote aan-
avain I01 weri™g van het lichaam en de effecten van
«aartekracht en snelheid op de dans.
ieek-c'f'n^e' .V.01"®' beiden kort na elkaar uit voor een
nissen 00rste'™Sen' waarin u de verschillen en gelijke-
«■n itussen deze boegbeelden van de postmoderne dans
werkHafre"' Het toeva' wil dat beiden hier staan met
'k dat geïnspireerd is op Bach.
"i", Jaxtoi1, heeft bct werk met de Engelse Suites,
xhiedcn' °rr ,nn G°uld, een bijzonder lange voorge-
diniirm 'S f anS reisde Paxton de wereld rond met
voerd Hr!?VaSatl,e,?p de Go,dberS Variaties van Bach, uitge-
'iaiisvnnrct vp6 ^ould. Het is een van de allermooiste
hssendp^ i1 die ooit za8- De correspondentie
°Phet niup3115 en j muz'ek 's er niet een die zich situeert
'er een nJüïn de zuivere structuur. De dans lijkt veel-
demuzieR n!l„1^if 'Öke emotionele reactie te zijn op wat
!e- beteke
^tanspara,luc
!e'Maal nieTniJfa'^fH^^'^g tot de muziek. en strookt
Als opener van het dansseizoen nodigde
deSingel in Antwerpen twee grote namen van
de Amerikaanse postmoderne ■BEEEH
dans uit. Trisha Brown en Steve Paxton presen
teren kort na elkaar werk dat geïnspireerd is
op de muziek van Bach. Een dubbelportret.
Pieter T'Jonck
demii/jpK n j^«awuuucic icauic ic zjjjli up wdi
lc> betpi<„n ,P een bePaa'd ogenblik, in een bepaalde ruim-
"ansnaram^1 Paxjon- Het merkwaardige is de totale
tpnt.L. 'F van dit gebeuren. Al is de dans meer dan
totaal nipt j LUL UC lllUZ.iC.lS., Cli 5L1UUKI
uiterst merkwa^ plechtiSheid van de barok, je krijgt de
ardtge sensatie dat de danser zich zozeer
!eilde fundamCft Vf°r muz'e'c dat hij in zijn bewegin-
openbaren M Cnt stemming ervan weet te raken en te
cite't van de?a !JenS Z° merltwaardig is dat je de techni-
?cllijnbaarmne t i nS n°oit °Pmerkt. Al is wat Paxton
"ttverkeliikhpiH ?S'en vanuit een plotse ingeving doet,
°P dit oa In Cen zepr comPiexe beweging.
Utuziek. In il werkt Paxton niet meer met deze
'•'teerde hop?/^ verte't hij hoe hij na afloop con-
IVas' en hem iifv, muziek "in zijn botten" gekropen
!oe|t naar nieuw waFF zonder ideeën achterliet. Op
"■saties green hi ?ryormeli]ke uitgangspunten voor impro-
J daarom nog eens terug naar Bach, deze
Trisha Brown solo.
©Joanne Savio
keer naar de Engelse Suites. Een project dat ondertussen
ook al enkele jaren loopt. Tot slot maakt hij voor de Rode
Zaal nog een volledig nieuw werk - een unieke belevenis
voor iemand die slechts zelden nieuwe thema's of creaties
lanceert. Zijn fascinatie voor de werking van ruimtes, die
in vroegere solo's en groepsprojecten vaak een grote rol
speelde, zal hier wellicht meer uitgesproken aan bod
komen.
De evolutie in het werk van Trisha Brown laat zich
veel gemakkelijker omschrijven als een reeks cycli. Na een
zuiver experimentele periode in de jaren zestig begon ze
vanaf de jaren zeventig haar gezelschap uit te bouwen en
ontstonden na elkaar enkele reeksen werken met een
gemeenschappelijke thematiek. Na Equipment Pieces en
Accumulations richtte ze zich op het klassieke podium, met
een eerste reeks werken die naderhand de naam Unstable
Structures meekreeg. De lichamen van de dansers schijnen
hier op een haast magische manier te vervloeien in
gewichtloze bewegingen, ondersteund door vaak zeer
dromerige, vernuftige ensceneringen en lichtregies. Set
and Reset is zonder twijfel een van de meest bekende wer
ken uit deze periode en was al enkele malen in deSingel te
zien. Muziek en dans evolueren hier los van elkaar. Later,
met werken als Newark, ontstonden meer rigoureuze cho
reografische structuren. In plaats van vloeiende, einde
loos doorgaande bewegingen, zag je hier duidelijke inter
rupties, momenten van bevriezing in de dans. Nadien
nam met stukken als For MG: the movie of Another Story as in
Falling de complexiteit van de structuren hand over hand
toe. Another Story... gebruikt een bijzonder lange chore
ografische zin als uitgangspunt voor een improvisatie vol
gens bepaalde regels; Daaruit resulteert elke avond een
ander werk, hoewel de ingrediënten steeds dezelfde zijn.
Merkwaardig is ook hoe Brown in de loop der jaren emo
tionele motieven, uitdrukkingen van karakter en stem
ming toegelaten heeft in haar oorspronkelijk zuiver ab
stracte artistieke credo. Hoewel haar werk nooit narratief
of anekdotisch wordt, merkte zij in de loop der jaren hoe
bewegingen, ongeacht de oorspronkelijke intenties van de
maker, onwillekeurig emotie en betekenis genereren en
dat de choreografie daarmee kan werken.
De jongste jaren heeft haar werk een andere wending
genomen. Muziek en dans evolueren nu niet meer los van
elkaar. Ter voorbereiding van haar regie van Orfeo van
Monteverdi volgend jaar in De Munt ging Brown onder
zoeken hoe ze kon choreograferen op gegeven muzikale
structuren. Een eerste poging in die richting was de vir
tuoze transcriptie in een choreografie van Bachs Musikali-
sches Opfer. Hier passen muziek en dans bij elkaar als hand
in glove, naar haar eigen woorden. Voor een tweede werk
richtte ze zich tot de muziek van Webern, muziek die veel
dichter bij haar eigen artistieke uitgangspunten ligt en
waar dus een veel vrijere verhouding tussen choreografie
en muziek mogelijk was. Het resultaat hiervan is Twelve
Ton Rose. Tot slot geeft ze nog een kleine, verrukkelijke
recente solo ten beste. De titel. If You Couldn't See Me ver
wijst met een knipoog naar het feit dat de solo met de rug
naar het publiek gedanst wordt. Wie de recente evolutie
van Trisha Browns werk wil volgen, heeft met deze avond
in deSingel een unieke kans om een bijna volledige cyclus
in een klap te zien.
Antwerpen, deSingel, Desguinlei 25,18,19 en 20 september om 20
uur (Trisha Brown Company) en 22,23,24,25 en 26 september om 20
uur (Steve Paxton), 03-248.38.00.
pagina
1 MIN/ MAX.
11/20
Minder warm
De wind gaat geleidelijk naar het noordwesten. Het wordt
dan een stuk frisser. Vandaag zijn er eerst perioden met
zon, later neemt de bewolking toe en is er kans op een en
kel buitje.
Van onze verslaggever
Bergen op Zóom - Bij een schietpartij op het industrieterrein
Noordland in Bergen op Zoom is gistermiddag een 31-jarige
Engelsman ernstig gewond geraakt.
De kogel die hij in zijn rug kreeg,
is in het ziekenhuis Lievensberg
operatief verwijderd. Gistera
vond was de man buiten levens
gevaar. De 35-jarige S. el M. uit
Bergen op Zoom zit vast op het
politiebureau. Hij meldde zich
daar zelf aan. Het is nog onduide
lijk of hij ook de schutter is. Ge
tuigen hebben na de schietpartij
twee mensen in een auto zien
wegrijden. Ook zou iemand zijn
weggevlucht in een aangrenzend
maisveld. Een zoektocht met een
helikopter en met politiehonden
leverde echter niets op. De
schietpartij is waarschijnlijk een
afrekening in de drugswereld. De
gewonde viel in of bij de zoge
naamde 'growshop' Obelix, ge
vestigd in bedrijvencentrum
Spectrum. Een growshop levert
materiaal en grondstoffen voor
de wietteelt. De hele dag hing er
gisteren rond Obelix al een ge
spannen sfeer. Tot twee keer toe
werd de politie geroepen, de eer
ste keren leek er weinig meer aan
de hand dan een ruzie over een
schuld. De derde keer echter gold
de oproep een schietpartij en
kroop er een gewonde uit de sloot
voor het bedrijvencentrum. Vol
gens de politie zijn het slachtof
fer en de aangehouden Bergenaar
in mei van dit jaar al betrokken
geweest bij een schietpartij in
Roosendaal.
begroting' ge-
>en zijn hoofd.
FOTO WFA
Ajaar 1998 mo-
ihoolgeld voor
liddelbaar be-
|espreid beta-
yiljoen).
li van de inko-
p 24.000 stu-
l aanmerking
:nde beurs,
hun personeel
gen een fiscaal
■235 miljoen),
fhankelijke ei-
f Ziekenfonds-
•n tafel. De bij
gulden per po-
Dor ouderen en
biljoen gulden
Shoolse opvang
I 4 tot 12 jaar,
[duizend plaat-
lenzendingen -
vegens het cel
huis zijn ge-
uw gedaald. In
ir 1809, dit jaar
rd.
Van onze verslaggeefster
Breda - In plaats van zijn ver
dwenen kunstwerk heeft kunste
naar Jan Maas zijn twee weken
geleden gestolen fiets uit de Bre
dase singel gevist.
Het honderd kilo zware kunst
werk van gepolijst Belgisch
hardsteen stond tentoongesteld
aan de Vierwindenstraat. Maas
ontdekte de verdwijning gisteren.
Hij is met de havenmeester van
Breda gaan dreggen in de singel.
Tot zijn verbazing kwam de ge
stolen fiets toen tevoorschijn. „Ik
ga nu vragen aan de brandweer
of die eens wil kijken als ze op
deze plek een oefening doen. Als
zij ook niets kunnen vinden, zal
het beeld wel bij iemand in de
tuin staan."
(ADVERTENTIES)
Doel - België gaat onderzoeken
of bij de kerncentrale in Doel op
slag van radio-actief afval moge
lijk is. De Nationale Instelling
voor Radioactief Afval zegt dat
de resultaten van deze studie pas
over tien jaar bekend zullen zijn
De klei in de buurt van Doel is
volgens wetenschappers van de
Rijksuniversiteit Gent geschikt
voor de opslag van kernafval.
ZIE BUITENLAND -A5:
Onderzoek naar geschiktheid
Doel voor opslag kernafval
Van onze verslaggeefster
Borssele - Minister Wijers van
Economische Zaken verwacht
dat Covra in Borssele de Neder
landse contractuele verplichtin
gen over het terughalen van hoog
radio-actief afval uit Engeland
niet kan nakomen.
Alternatieven zijn er niet, meldt
de minister in antwoord op Ka
mervragen van de WD. Volgens
Wijers vindt er op korte termijn
overleg plaats met de betrokke
nen, maar is er geen oplossing in
zicht.
Covra beschikt nog steeds niet
over vergunningen om een ge
bouw voor opslag én eventuele
verwerking van dit afval op tijd
te bouwen. Terwijl het materiaal
in 2001 wel naar Nederland
komt. Covra komt volgens Wijers
al veel eerder in de knel met de
normale bedrijfsvoering.
ZIE ZEELAND -Cl:
'Nieuwe opslag is nooit op tijd klaar'
De Stem houdt u op de hoogte van het nieuws uit stad en
streek, binnen- en buitenland en van ai het andere dat zich
afspeelt in de wijde wereld van sport, economie, kunst en
cultuur. Daarom neemt u een abonnement op De Stem.
Uw abormementskeuze is:
een proefabonnement van 6 weken voor 31,-
of een abonnement waarbij u De Stem de eerste 2 weken gratis ontvangt.
Per maand d.m.v. automatische afschrijving32,50*
D Per kwartaal d.m.v. automatische afsclirijving93,50*
D Per kwartaal dm.v. acceptgiro97,50
kiest voor automatisch betalen en ontvangt een Parkerpen.
Naam:,.
Adres:.....
Postcode:Plaats:.......
Telefoon:Bank/Gironr:
Handtekening:
Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar:
Dagblad De Stem, Afdeling hezerscontact,
Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda
21-202
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND