Brugge presenteert kant in Europa WILLE! Mo< Twee T4 OP DE SCHAAL VAN RICHTER! i i n Meer koe VOIiVO v40t4 Zo doet u mee Dagoplossing dinsdag 16 se Oost-Souburg wand- en vloertegeu up-to-date sanitair luxalon plafonds accessoires Volvo Nederland Personenauto B V. Postbus 16, 4153 ZG Beesd, (0345) 68 88 88. Consumen Voor meer informatie kunt u bij BERGEN OP ZOOM, AUTOBEDRIJF Oud Gastel "OOSENDAAi 1. Los de puzzels op deze pagina op; 2. Schrijf de letters uit de vakjes met een ster over in de letterbak. 3. Maak met de letters uit de letterbak een naam van een plaats in Zuidwest-Nederland. 4. Schrijf de gevonden plaatsnaam in de balk van de dagoplossing. 5. Bewaar de dagop lossingen van maandag tot en met zaterdag. De letters uit de genummerde vakjes van de dagoplossing kunt u op zaterdag invullen in de balk van de weekoplossing. 6. Die weekoplossing is een deel van een zin. Schrijf de weekoplos sing op een briefkaart en stuur die vóór woensdag naar: Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland, Postbus 3805, 4800 DV Breda. U maakt dan kans op een van de fraaie weekprijzen. 7. Bewaar ook uw weekoplossing goed. De zes weekoplossin- gen vormen-na zes weken een zin als grote eindoplossing van dit puzzelfestijn, waarmee de uiteinde lijke hoofdprijzen te winnen zijn. O De Standaard KIOSK Woensdag 17 september 1997 Manchetin Genuese kloskant, "rosace de Gênes", 1600-T0. Civiche Collezioni Tessili, Genova Jan Walgrave Sreg-ge zet de kant in de schij'nwerper. Van 20 september tot 23 november loopt in het Stedelijk MtH Ull llUlls fti Museum Arentshuis, dat ooit opgebouwd werd rond de schenking van baron Liedts, de presti gieuze tentoonstelling Kist is Esrep. set en in Brugge werd een achttiende-eeuwse kantsoort licht aangepast hernomen onder de naam Duchesse-kant. Die heropleving van het kantwerk viel in Brugge gelukkig samen met de opkomst van het toerisme. Het oude, handgemaakte kantwerk wordt geacht de Waarom heeft Brugge een bijzondere band met het kantwerk? Centra als Antwerpen, Binche, Brussel, Gent, leper, Mechelen en Turnhout of Rijsel en Valenciennes in Frans-Vlaanderen produceerden al veel eerder en min stens even intensief kantwerk. Maar toen er na het mid den van de vorige eeuw een zekere stagnatie dreigde, zette aartshertogin Maria-Hendrika, echtgenote van de toe komstige koning Leopold II, zich in voor de kant. In Brus- Parasolin Geraardsbergse chantillykant, ca. 1850. Chantilly kant- museum Geraardsbergen meest verfijnde en de moeilijkste van de textiele kunstnij verheden te zijn. Het was gedurende meer dan drie eeuwen het statussymbool bij uitstek van de groten der aarde. Tot aan het einde van het Ancien Régime droegen mannen van stand obligaat kant: kragen en beffen, mouwstroken, soms canons in de laarzen. Tot aan de Eerste Wereldoorlog kon den vrouwen niet zonder kanten sluiers en volants op de wijde hoepelrokken. Ze droegen kant op hun parasol en lange handschoenen zonder vingers. De clerus droeg aan het altaar alben met brede stroken kant. Kantwerk ontstond in de zucht naar verfijning van de kledij in de loop van de zestiende eeuw. Als in de tijd van kunstenaars als Albrecht Dürer, Ambrosius Benson en Joos van Cleve het wit ondergoed even uit de donkere bovenkle- dij mocht uitsteken, moest de boord natuurlijk versierd worden. Als dat gebeurde door de scheringdraden in groepjes samen te vlechten, ontstond een rij tandjes ol puntjes, une dentelle of Spitzen... Die sierboorden werden zodanig uitgewerkt dat het zonde was om ze met het hemd mee te wassen waardoor ze snel zouden verslijten. Zo zou men het ontstaan van kantwerk kunnen beschrijven, zon der te vergeten dat men ook vertrok van bestaande hand werken als de passementerie voor de kloskant en hel gesneden werk voor de naaldkant. Kant was enorm duur, maar zo begeerd dat bijvoor beeld in Versailles de onderlinge wedijver tot bankroet bij de hovelingen leidde. Zo belandde het kantwerk in de eco nomische politiek. Toen herhaalde verbodsbepalingen van Lodewijk XIII niet hielpen, organiseerde minister Colbert in 1665 de Manufactures Royales de Poincts de France er werden Italiaanse en Vlaamse kantwerksters gelokt om in Frankrijk te werken en hun kunde door te geven. Zo bleei het aan kantwerk 'verkwiste' geld tenminste in eigen land. Ook Engeland vaardigde in de zeventiende eeuw een invoerverbod uit. Kant werd dan maar massaal gesmok keld en in Londen verkocht als poind d'Angleterre. In Vlaanderen werd in de achttiende eeuw onnavolg baar frele kloskant gemaakt, maar de meest verfijnde naaldkanten komen uit Venetië en Franse centra als Argenton en Alengon. In het begin van de zestiende eeuw was kantwerk een nuttig verzet voor adellijke dames, vooi wie verscheidene modelboeken over heel Europa werden verspreid. Maar toen de vraag toenam en de edelvrouwen andere verstrooiing zochten, werd de productie georgani seerd. Aan het hoofd stond een fabrikant die patronen doorgaf aan de kantwerksters. Patronen waren voorge- prikte modellen in karton, gemaakt naar ontwerpen van tekenaars. De vloeiende lijnen, het perfect evenwicht in tekening en achtergrond verraadt vaak de hand van rasar tiesten, die helaas onbekend bleven. In de grote bloeitijden konden duizenden vrouwen mei kantwerk, weliswaar voor een belachelijk laag loon, hel gezinsinkomen wat bijsturen. Kant werk bestreek van productie tol gebruiker de meest uiteenlopende lagen van de bevolking; vaak wer den in uitzichtloze armoede mees terwerkjes geklost waarmee zorge loze rijkelui elkaar in pronkzucht beconcurreerden. Keizerin Maria-Theresia het zich graag portretteren in een fabuleus kleed van Brusselse kloskant in delen, dat haar in 1744 geschonken werd door de Staten van Vlaande ren, die daarvoor een fortuin had uitgetrokken. Het werd vervaardigd door de Gentse wezenschool De Rode Lijvekens van de zusters Mari- collen onder toezicht van de herto gin van Arenberg. De weesjes heb ben geen cent gezien. De Brugse expositie illustreert, verspreid over tien zalen, de onvoor stelbare pracht en de technische vir tuositeit in 250 kantwerken en nel dragen van kant in 28 schilderijen, bijeengehaald uit musea en privé- verzamelingen van heel Europa. Hel accent wordt gelegd op de productie van Vlaanderen, Frankrijk en Itabe, maar ook andere centra met eigen kenmerken komen uitvoerig aan bod in een nooit geziene confronta tie. Bij de tentoonstelling hoort ee prachtig, rijk geïllustreerd en vlo leesbaar boek van de hand van Mar tine Bruggeman. Brugge, Stedelijk Museum Arentshuis, Dij- ver 16, van 20 september tot 23 november, alle dagen van 9.30 tot 17 uur, 050- 44.87.11De tentoonstelling reist nadien naar Rijsel. "De kantkoopvrouw" van G. Gresly, 18de eeuw. Musée des Beaux-Arts, Dijon LOODGIETERS-INSTA! iKATERNEN De Binnenkrant Binnenland Buitenland Beurs Economie Sport Miljoenennota M1 t/m M5 Zeeland C1 t/m C5 Gids 01 RTV-programma's D2 Lijf Leven E1 t/m E3 A2 A3/A4 A5 A6 A7 B1 t/m B3 Van onze Haagse redactie r-offprirt Veelbelovend was de eerste o; Brown en Steve Paxton niet. In Brown zrch hoe ze in het prille be na haar ervaringen met de impr alprrn 'n gan Francisco, een r beste gaf in New York, samen r avond nodigden ze een gastdanse sten was Paxton, toen nog verbon van Merce Cunningham. "Hij wij hij misdroeg zich, w Het misverstand werd snel or elkaar uitstekend te vinden in l'yj'in I963, gebaseerd op een ™et de naam violent contact. Toch gi bun eigen weg, al waren er, b egendansche optredens van het c n°g wel samenwerkingen Brown richtte een gezelschap ^SDroken hplanrrr^n:~ onrwivu j Zlcü bezighoudt w?r?M een techniek, contac eemppW1Jv|e Schare enthousiaste gemeenschappdijke trek is nog sl zwaar,Tr d£ Werkülg yan het lich zwaartekracht en snelheid op de da reeksl geI,?0digt beiden kort rdsspn t S gen' waarin u de kan e™SSCn iÊZe boegbeelden vai werk dl? t0eval wil dat 1 v geïnspireerd is op Bach. g*S ?axton heeft het werk Sed1^Gle™G°n^eeny zijn imnm ng reisde Pmttc v LT-satre op de Goldberg Va. uerd door dezelfde Gould. Het is e tussen0derSHtellm8en die ik ooit zai I «Phe?niv«nSentlemuziekisern eer pp van e zuivere struct de muziek ODbeUklflijke emotionel( te' betekent v ^Cpaald °genblik hansnar-int- °°r xton- Het mer eens chaotisch Van d" gebeuren, j zetota??? ln tegenstelling tot uiterst merkwa" ap plechtigheid vJ "Pengesteld h r ge sensatie dat 8eu defundi V?0r de muziek d fpenbaren Min?? stemming erv Citeit van d^?lenS Z0 melkbar inbaar moeimln n°0it 0pmet "twerkeliikhpiH ?S'en vanuit eei 0p dü og?nhrt enze?rcomp ttuziek. fa een?n? Werkt Paxt0Il hateerde hoe??? T*™ veMeh hij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 8