Leden van de Staten-Generaal, 'Gewichtige arbeid wacht U dit zittingsjaar' 'Nie Spoor Kefis geraiddell te p* H k?«8£»£erioekto! Weer n< over wa Zeeuws- I Gistere^"1061'611' bellen] DE STEM MILJOENENNOTA Minister Wi Orthopedie: gf betreft momentopna: {heteen't ,®salniettemin sc| I tijden nmoetendew! I ten of A Üde cVfers zien enl I indien hb act,ie konden ko lfden ^bttijden te i i i i i WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997 |^|H Dankzij de inspanningen van zeer velen heeft ons land in de afgelopen jaren belangrijke vooruitgang geboekt, zowel in sociaal als in economisch op zicht. De vooruitzichten voor 1998 zijn gunstig. Op ons allen rust de taak om de basis voor welzijn en welvaart verder te versterken. Voortgaande groei van de werkgelegenheid en be vordering van maatschappelijke en economische participatie door alle burgers staan hierbij voorop. Met het gezond maken van de overheidsfinanciën en met de duurzame versterking van de economische structuur dient te worden voortgegaan. Van een vitale economie kan echter geen sprake zijn wanneer de kwaliteit van ons leefmilieu onvoldoende gewaarborgd wordt. Werken aan de toekomst betekent ook investeren in men sen, in hun kennis en vaardighe den, in goed onderwijs, en daar mee in kansen om deel te nemen aan de samenleving. Het aantal mensen met een so ciale uitkering daalt. De werk gelegenheid blijft krachtig door groeien. Eind volgend jaar zul len naar verwachting bijna een half miljoen personen meer be taalde arbeid verrichten dan vier jaar daarvoor. Onder hen zijn ook veel allochtonen. Toch blijft het noodzakelijk dat de deelname aan de arbeidsmarkt verder wordt vergroot, in het bijzonder voor hen die weinig opleiding of onvoldoende werk ervaring hebben. De mogelijkhe den voor gedeeltelijk arbeidsge- schikten tot herintreding zullen worden verruimd, ook door maatregelen op het terrein van de sociale zekerheid. De positie van oudere werknemers ver dient eveneens aandacht. Het voortijdig buitenspel zetten van mensen is sociaal schrijnend en, in het licht van de komende ver grijzing, economisch steeds min der verantwoord. Ruimere scho- lings- en opleidingsmogelijkhe den en het bestrijden van leef tijdsdiscriminatie zullen aan ouderen de kans bieden om lan ger aan het arbeidsproces deel te nemen. De verdeling van arbeid en zorg tussen mannen en vrouwen is nog steeds oneven wichtig. Voldoende toegankelij ke kinderopvang, ook voor schoolgaande kinderen, zal vrouwen beter in staat stellen hun keuze vpor economische zelfstandigheid te verwezenlij ken. De verdere verlaging in 1998 van het tekort op de Rijksbegro ting en de vermindering van de schuldquote, zijn van meer dan cijfermatige betekenis. De da ling van de rente-uitgaven die daardoor mogelijk wordt, schept financiële ruimte voor nieuwe prioriteiten. De gunstige economische situatie maakt het mogelijk om nu omvangrijke be dragen te reserveren voor de toekomst. Met het oog op onze oudedagsvoorziening wordt een substantiële bijdrage geleverd dan het AOW-fonds. Voorts wor den middelen gereserveerd voor de financiering van noodzakelij ke investeringen in de infra structuur in ruime zin. Volgend jaar zal opnieuw een aanzienlijke lastenverlichting worden doorgevoerd. Voor bur gers betekent dat onder meer een verlaging van het geheel van belastingen en premies en een korting op de gemeentelijke mi lieuheffingen. Mede door deze maatregelen gaan vrijwel alle groepen van de bevolking er in koopkracht op vooruit. Ouderen met alleen AOW of met daar naast een klein aanvullend pen sioen krijgen een extra voordeel. Met de kóopkrachtondersteu- ning wordt voortzetting van een verantwoorde loonontwikkeling bevorderd. De overgang van een uitkering naar werk wordt fis caal ondersteund. De arbeids kosten aan de onderkant van de arbeidsmarkt zullen verder wor den verlaagd. De lastenverlich ting voor bedrijven wordt voorts gericht op economische innova tie, verbetering van het milieu en bevordering van scholing en opleiding. De snel voortschrijdende inter nationalisering en het wegvallen van de Europese binnengrenzen maken structurele aanpassingen van ons belastingstelsel nodig. Doelstellingen daarbij zijn het goedkoper maken van arbeid, het vergroten van de economi sche dynamiek en het stimule ren van milieubewust gedrag. De regering zal binnenkort een nota aan u voorleggen waarin de hoofdlijnen van een nieuw stel sel worden verkend. De gunstige sociaal-economi sche ontwikkelingen zijn mede te danken aan de stabiele arbeidsverhoudingen in ons land. Kenmerk van ons overleg- stelsel is dat, met erkenning van uiteenlopende belangen en on- r der behoud van eigen verant woordelijkheden, wordt gezocht naar wegen om het gezamenlijke belang te realiseren. De regering vertrouwt erop dat langs de weg van overleg ook in de komende jaren kan worden verder ge werkt aan de oplossing van de belangrijke sociale en economi sche vraagstukken die zich aan ons voordoen. De ruimtelijk-economische structuur van ons land zal in de komende jaren onze aandacht blijven vragen. Hoe zullen wij ons nationaal inkomen verdie nen, waar zal dal kunnen en on der welke omstandigheden? In grijpende keuzen zullen noodza kelijk zijn met betrekking tot het ruimtegebrek van de zeeha ven Rotterdam, de toekomst van de luchtvaart in Nederland en de economische vitaliteit van de grote steden. Het gaat hierbij om investeringen in de fysieke in frastructuur, de ruimtelijke kwaliteit en het stedelijk leefkli maat, maar ook om investerin gen in kennis. Het behoud van open ruimten en landschappen, een goed onderhouden gebouwd erfgoed en een gezond leefmilieu zijn voorwaarden waarbinnen de plannen voor wonen, werken en vervoer zullen moeten pas sen. Ook de programma's voor de bereikbaarheid van de grote steden, de verbetering van het openbaar vervoer en de beïn vloeding van de transportstro men maken deel uit van deze af weging. 'Decent onderzoek toont aan Xl/dat de druk op het milieu, ondanks de groeiende economie, op vele terreinen daalt. De in spanningen van de afgelopen ja ren werpen dus vruchten af. Om deze ontwikkeling vast te hou den en verdere verbeteringen te bereiken, zullen aanvullende in spanningen nodig zijn, in bin nen- en buitenland. Deze zullen in de eerste plaats gericht moe ten zijn op het ontwikkelen van producten en processen die de omgeving minder zwaar belas ten. Wanneer de milieukosten beter in de prijzen van goederen en diensten tot uitdrukking ko men, zal het zoeken naar milieu vriendelijke oplossingen worden gestimuleerd. De basis voor dit beleid is in de nota 'Milieu en Economie' neergelegd. De uitstoot van CO2 vormt een apart probleem. Nog steeds leidt meer economische groei tot een hogere CCh-emissie. Hierin mo gen we niet berusten, omdat de gevolgen voor het klimaat te ernstig zijn. Het is nodig om we reldwijd de uitstoot van broei kasgassen terug te dringen. Op de wereldklimaatconferentie eind dit jaar in Japan dienen daartoe afspraken te worden ge maakt. Nederland heeft daar voor samen met andere Europe se landen verreikende voorstel len gedaan. De bevordering van investeringen in schone techno logie in minder welvarende lan den is van toenemend belang. Daarmee kunnen niet zelden veel gunstiger milieu-effecten worden bereikt tegen gelijke kosten. De gezondheidszorg in Neder land staat op een hoog peil. Dat is van groot belang voor de indi viduele mens en voor onze sa menleving als geheel. Uitgaven voor zorg zijn niet alleen kosten; zij hebben ook 'een grote maat schappelijke en economische waarde. De spanning tussen de groeiende vraag naar zorg en de noodzaak van kostenbeheersing zal ook de komende jaren actu eel blijven. De gemiddelde le vensverwachting stijgt nog steeds. Het blijft echter nodig dat verschillen in gezondheid tussen bevolkingsgroepen wor den verminderd. Meer banen in de zorgsector dragen bij aan be tere zorg voor de patiënt, ver korting van de wachtlijsten en een dalende werkdruk. In 1998 zal meer personeel in de ver- pleeg- en verzorgingshuizen en in de thuiszorg worden aange steld. Voorts worden er midde len vrijgemaakt om de werk druk en de wachtlijsten in de ge handicaptensector te verminde ren. Verontrustend is het toene mend aantal jongeren dat er een ongezonde levensstijl op na houdt: zij roken meer, gebruiken meer alcohol en drugs en doen te weinig aan lichaamsbeweging. Voor de aanschaf van tabaksar tikelen en alcohol zal een leef tijdsgrens van 18 jaar worden voorgesteld. Voorlichting over de gezondheidsrisico's van drugsgebruik en bestrijding van de handel in drugs blijven on verminderd nodig. Bezorgdhèid over een ongezon de levensstijl brengt het belang van sportbeoefening nog na drukkelijker onder onze aan dacht. Sport is een inspiratie bron voor velen. Samen sporten kan de integratie van minderhe den bevorderen. De actie 'Sport, Tolerantie en Eairplay' is ge richt op de strijd tegen discrimi natie en intolerantie. Op de basisschool wordt het fundament gelegd voor de ver dere ontwikkeling van onze kin deren. De regering heeft met in gang van het zojuist begonnen schooljaar een eerste aanzet ge geven voor kleinere klassen in de onderbouw van de basis school, ter uitvoering van de no ta 'Onderwijs op maat'. De nieu we examenprogramma's van vbo en mavo geven kinderen een betere toegang tot het vervolg onderwijs. Het is van essentieel belang dat onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van leerlingen en dat het rekening houdt met de eisen die de ar beidsmarkt stelt. Om te helpen voorkomen dat jongeren zonder diploma de school verlaten, worden er extra middelen inge zet. Kennis moet worden bijge houden. Aan leren komt daarom een vanzelfsprekende plaats in het leven toe, naast werk, huis houden en vrije tijd. De resulta- gehele linie heep de regering op ruime schaal financiële midde len vrijgemaakt voor gerichte inkomensondersteuning. Op 1 juli jongstleden is de individuele huursubsidie voor veel huishou dens extra omhooggegaan. Alles zal in het werk worden gesteld om ervoor te zorgen dat mensen die op deze voorziening recht hebben, daadwerkelijk worden bereikt. Het budget van de bij zondere bijstand wordt aanmer kelijk verruimd. Gemeenten worden daardoor in staat ge steld een gerichter beleid te voe ren en meer maatwerk te leve- De organisatie van de politie is de afgelopen jaren ver sterkt. Landelijke en regionale opsporingsteams laten regelma tig goede resultaten zien. Toch blijfi de veiligheid een punt van zorg. De criminaliteit neemt weliswaar af, maar nog lang niet voldoende. Verdere versterking van de kwaliteit van het Open baar Ministerie en de politie is zijn tegen de eisen die in de ko mende tijd aan haar worden ge steld. De veranderingen die daarvoor nodig zijn, vormen on derwerp van nadere overwe ging. De toegankelijkheid van de rechtspraak moet gewaar borgd blijven. Daarom zijn er maatregelen genomen op het ge bied van de gefinancierde rechtshulp. Toepassing van het vreemde lingenrecht brengt delicate afwegingen met zich mee. Een ieder die een aanvraag indient om in Nederland te mogen ver blijven, heep recht op een zorg vuldige beoordeling, die binnen een redelijke termijn tot duide lijkheid leidt. De uitvoeringsor ganisatie is daartoe beter uitge rust. Het culturele leven toont een veelheid van bloeiende activitei ten en initiatieven, die op een groeiende belangstelling mogen rekenen. De regering heep be sloten tot een verlaging van het BTW-tarief voor de podiumkun- ten van het kennisdebat worden omgezet in het nationaal pro gramma 'Een leven lang leren'. De vruchten van wetenschap en technologie bepalen in hoge ma te de kwaliteit van de samenle ving van morgen. Onderzoek heep daarom speciale aandacht. Het gebruik van de computer in de school zal een grotere rol krijgen. In het onderwijs werken verhoudingsgewijs veel oude ren. Extra maatregelen worden genomen om van de kennis, in zet en ervaring van oudere leer krachten gebruik te maken en hen op een passende wijze in het onderwijs te blijven inzetten. Een open samenleving waar in veranderingen snel door werken, biedt aan velen aan trekkelijke kansen voor ont plooiing en groei, maar kan ook leiden tot sociale uitsluiting van mensen die niet mee kunnen ko men. Twee jaar geleden heep de regering een krachtig beroep ge daan op burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties om gezamenlijk met de verschil lende overheden vraagstukken rondom sociale uitsluiting en ar moede - soms in stilte beleefd - onder ogen te zien en eensgezind aan te pakken. Aan deze proble matiek wordt nu in brede kring aandacht gegeven. In een sa menleving die economische vooruitgang laat zien, mag geen sociale stilstand of achteruit gang optreden. Bevordering van de arbeidsdeelname blijp voor opstaan. Een betaalde baan biedt vaak nieuwe kansen en een uitweg uit sociaal isolement. Maar niet alleen betaald werk is van belang, ook maatschappelij ke participatie telt. Vrijwilli gerswerk versterkt de cohesie in onze samenleving. De inkomenspositie van burgers met een laag inkomen zal wor den verbeterd door een reeks van maatregelen. Naast koop krachtstijging over vrijwel de nodig. Een evaluatie van enkele hoofdkenmerken van het poli tiebestel is voorzien. Tevens zal worden nagegaan in hoeverre het politie-onderwijs wezenlijke veranderingen behoep. Bijzon dere aandacht vraagt de jeugd criminaliteit. Het is van groot belang dat aan jongeren een toe komstperspectief wordt gebo den. Zij moeten onderwijs kun nen volgen en voldoende kans op werk hebben. In aanvulling op het algemene werkgelegen heids- en onderwijsbeleid zullen de bijzondere opvangprojecten, gericht op scholing en arbeidsin spanning voor kwetsbare jonge ren, worden uitgebreid. Wan neer zich ontsporingen voor doen, is snel en consequent op treden van politie en justitie het enige juiste antwoord. In het beleid ten behoeve van grote steden zetten Rijk en ge meenten zich samen met bedrij ven en maatschappelijke organi saties in voor versterking van de economische bedrijvigheid, werkgelegenheid en sociale co hesie in wijken en buurten. Op grote schaal worden inburge- ringsprogramma's uitgevoerd ter bevordering van de integra tie van nieuwkomers. Ook de veiligheid en de verbetering van de leefomgeving moeten hier worden genoemd; een verant woordelijkheid waaraan politie, brandweer en stadswachten met des te meer resultaat kunnen werken indien zij mogen reke nen op de actieve steun en be trokkenheid van alle burgers. In de bestuurlijke organisatie staan de kwaliteit van het open baar bestuur op gemeentelijk, provinciaal en rijksniveau en een goede democratische con trole centraal. In een dynamische samenleving vormen recht en rechtspraak een belangrijk anker. Het beroep op de rechtspleging wordt steeds groter. De rechterlijke or ganisatie behoort opgewassen te sten. De toegankelijkheid wordt daarmee bevorderd. Teneinde belangrijke kunstwerken voor Nederland te behouden en te verwerven, wordt een begin ge maakt met een aankoopfonds. Op 1 januari 1998 wordt de structuur van de publieke om roep aangepast. Daarmee wordt beoogd de slagvaardigheid te vergroten met behoud van de veelzijdigheid. Dit najaar zullen de hoofdlijnen van een nieuwe concessiewet voor de publieke omroep worden gepresenteerd. De Nederlandse land- en tuin bouw heeft zijn sterke concur rentiepositie weten vast te hou den door innovatie en door goed in te spelen op internationale ontwikkelingen, alsmede op wensen van de consument. Deze positieve ontwikkelingen wor den echter overschaduwd door de problematiek in verband met de varkenspest. Binnen en bui ten de sector wordt ingezien dat in de varkenshouderij alleen door grote inspanningen weer een gezond en duurzaam per spectief kan ontstaan. Die in spanningen zijn met het oog op de belangen van de boeren, de werknemers in de sector en hun gezinnen helaas onvermijdelijk. Bij de aanpassingen die de rege ring voor ogen heeft, staan het voorkomen van het uitbreken van nieuwe dierziekten, de kwa liteit van ons milieu en het die renwelzijn centraal. De Europese samenwerking blijft voor de toekomst van ons land van vitaal belang. Met het Verdrag van Amsterdam, dat binnenkort ter goedkeuring aan u zal worden voorgelegd, zijn enkele belangrijke stappen gezet. De samenwerking op het terrein van politie en justitie en van het personenverkeer wordt uitgebreid. De economische en monetaire integratie moet ge paard gaan met een overtuigen de aanpak van de ernstige werk gelegenheidsproblemen binnen de Unie. In het Verdrag van Am sterdam is aan deze samenhang vormgegeven. Tevens is de basis gelegd om de onderhandelingen te openen voor de toetreding van nieuwe lidstaten tot de Unie. Uitbreiding van de Europese Unie is van groot belang voor de politieke, economische en socia le toekomst van Europa. In het komende jaar zullen belangrijke besluiten worden genomen over de laatste fase van de Economi sche en Monetaire Unie. De re gering blijft hechten aan een strikte toepassing van de afspra ken die in het Verdrag van Maastricht zijn neergelegd. Dit is nodig om de belangrijke voor delen die met de muntunie wor den nagestreefd, te verwezenlij ken. Het vefdwijnen van oude scheidslijnen binnen Europa is voor de ontwikkeling van stabi liteit, democratie en welvaart van onschatbare betekenis. De uitbreiding van de Navo en de versterking van relaties met lan den die niet of nog niet zullen toetreden, passen in de nieuwe verhoudingen die na 1989 op ons continent zijn ontstaan. Het vredesproces in het Mid den-Oosten verkeert in een ernstige impasse. De regering veroordeelt alle vormen van ge weld en terreur. Het respecteren van de vredesakkoorden en van het internationale recht is essen tieel voor het herstel van het vertrouwen tussen Israëli's en Palestijnen. Het streven naar een democrati sche, multi-etnische staat in Bosnië-Herzegovina stuit op zware tegenstand. Internationa le steun en druk blijven nodig voor vrede en verzoening. Daar, maar ook elders in de wereld, neemt de Nederlandse krijgs macht intensief deel aan vredes operaties. De ervaringen met de ze operaties, alsmede de evalua tie van de krijgsmacht in de nieuwe vorm zullen worden ver werkt in een actualisering van de Prioriteitennota. De wereldgemeenschap zal zich onverminderd moeten blijven inzetten voor democratie en mensenrechten. De Nederlandse regering ziet het als een priori teit daaraan bij te dragen, zoveel mogelijk samen met de Europe se partners. Nederland onder steunt de plannen om te komen tot een internationaal strafhof ter berechting van oorlogsmis daden en andere grove schen dingen van de mensenrechten. Voor veel ontwikkelingslanden geldt dat in de afgelopen periode van aanpassing een basis is ge legd voor voortgaande economi sche groei. Het Nederlandse be leid zal daarop inspelen door een uitbreiding van de steun aan de particuliere sector en door het stimuleren van investerin gen. Een vast deel van de midde len wordt ingezet voor de verbe tering van het leefmilieu en het ondersteunen van duurzaam heid. Ondanks de economische vooruitgang leven tallozen nog steeds in diepe armoede. Gewa pende conflicten, zowel in Afri ka als in Azië, verergeren deze situatie. Miljoenen mensen zijn ontheemd. Armoedebestrijding blijft het belangrijkste doel van ons beleid. Daarnaast wordt vredeshulp geboden om conflic ten te beheersen en waar moge lijk te voorkomen. De regerin gen van de Nederlandse Antillen en Aruba worden geconfron teerd met grote en complexe problemen, in het bijzonder bij de gezondmaking van de over heidsfinanciën, de ontwikkeling van de economie en de bestrij ding van de grensoverschrijden de criminaliteit. Vaak overstij gen deze problemen de moge lijkheden van de landen afzon derlijk en is samenwerking bin nen de koninkrijksrelatie gebo den, met respect voor eikaars autonomie en verantwoordelijk heid. Leden van de Staten-Gene- raal, De fundamenten van onze samenleving liggen vast in onze staatsstructuur, onze par lementaire democratie en het respect voor grondrechten van mensen. In het komende jaar zal hieraan bijzondere aandacht worden gewijd in de herdenkin gen van de erkenning van Ne derland als aparte staat met de Vrede van Munster, de grondwet van 1848, die de grondslag legde voor onze parlementaire demo cratie, en de Universele Verkla ring van de Rechten van de Mens. Door de inzet en het werk van generatie op generatie is veel tot stand gebracht. Op ons allen rust nu de plicht onze bij drage te leveren en te werken aan de toekomst. Van harte spreek ik de wens uit dat u uw verantwoordelijke ta ken met toewijding en grote in zet zult vervullen, in het ver trouwen dat velen met mij u wijsheid toewensen en om zegen voor u bidden. Een ambitieus paars kabinet, ziek vee en heibel overzee. Zelden luisterden de Kamerle den met zoveel interes se naar de Troonrede als honderd jaar gele den. 'Gewichtige ar beid wacht U dit zit tingsjaar'. Prinsjesdag anno 1897. Koningin Emma had het honderd jaar geleden heel wat makkelijker dan haar ach terkleindochter Beatrix nu. Na precies 21 zinnen zette ze opge lucht een punt achter de Troon rede en kon ze met haar dochter Wilhelmina weer naar huis. Nederland zat in 1897 nog een voudig in elkaar. Vijf miljoen mensen woonden er in het ko ninkrijk tussen Zwin en Eems. Flevoland rustte nog op de bo dem van de Zuiderzee en Eind hoven was een onbeduidende vlek, ergens tussen Budel en Best. Ministeries van Onder wijs, Volkshuisvesting en Landbouw bestonden nog niet: scholen, huizen en boeren vie len in 1897 nog allemaal onder het ministerie van Binnenland se Zaken. De begroting liep niet in de miljarden, maar in de mil joenen. 's Lands regeering had aan 141.743.746 gulden en 6 cent genoeg om het koninkrijk een jaar lang draaiende te hou den. Zelfs omgerekend naar guldens van nu komt dat be drag de drie miljard niet te bo ven. Een schijntje vergeleken met de honderden miljarden uit het huishoudboekje van het ka binet-Kok. Niet dat er anno 1897 geen problemen waren. Boeren leden in dat jaar fikse schade, omdat het buitenland zijn gren zen had gesloten voor ziek Ne derlands vee. Alleen was 100 jaar geleden niet de varkens pest, maar mond- en klauwzeer de boosdoener. Verder van huis, in Indië, woedde een koloniale oorlog. Het leger probeerde daar het verzet van de Atjehers tegen het koloniale bewind te breken. Emma betreurde ze in' 1897 diep, de Nederlandse of fers die overzee nog steeds ge vergd werden om er 'ten bate van rust en vrede onze macht duurzaam te vestigen'. Voor de dode Atjehers was in de korte Troonrede geen plek. Het ceremonieel rond Prinsjes dag is de afgelopen 100 jaar op een aantal punten zichtbaar veranderd. Emma - die tot het moment waarop Wilhelmina meerderjarig was als 'regentes' de koninklijke honneurs waar nam - las de Troonrede voor in de oude Tweede Kamer en niet in de Ridderzaal. Die wordt daar pas sinds 1904 voor ge bruikt. Ook de Gouden Koets was er in 1897 nog niet bij. Pas vanaf 1903 reed Wilhelmina er mee op en neer naar het Bin nenhof. Zelfs de naam Prinsjes dag was honderd jaar geleden als naam voor de derde dinsdag in september onbekend. Het bruik ervan raakte pas in eeuw in zwang. Prinsjesdag 1897 ging ais bijzondere dag de geschieden! in, omdat Wilhelmina toen - >1 jaar oud - voor het eerst bij he voorlezen van de Troonreda aanwezig was. Haar aanweziJ heid moet diepe indruk op 1 Kamerleden hebben gemaakt! Toen ze na het voorlezen van J rede naar buiten liep, schreef Kamerlid Donner historie dot voor de allereerste keer in q_ geschiedenis luidkeels 'Leve J Koningin' te roepen. Donnel raakte een gevoelige snaar. Zij uitroep werd, zoals een krant] het een dag later omschreef! 'onmiddellijk als uit één 60J door schier alle aanwezii driemaal herhaald'. Ook politiek was 1897 eed belangrijk jaar. Nederland! had net een nieuwe 1 het kabinet-Pierson - waarin liberalen en radicalen 1 la paars samenwerkten. DJ confessionelen - protestante! en katholieken - moesten van| uit de oppositiebanken t ken. Op de derde dinsdag val september presenteerde het kal binet-Pierson ambitieuze plan nen om de 'maatschappelijkl toestanden' te verbeteren, confessionele pers een dag later, zoals te verwadi] ten viel, zuinig. 'In het 1 meen blijft de vraag', sch een katholieke krant op zin toon, 'of de regeering op socm gebied iets tot stand zal /cunnal brengen van genoegzame bi teekenis om ons te b zonder daarbij op schrmeM wijze 's lands geldmiddelen iI verwarring te sturen. Wij jf looven dat de tijd zal uitwipef dat het antwoord op die smal ontkennend luiden moet'. De krant kreeg ongelijk. H(| kabinet-Pierson zou de schiedenis ingaan als het kaki net van de 'sociale rechtvaal digheid'. Nederland kreeg t sen 1897 en 1901 eenwetopl volksgezondheid, een woning wet, diver.se kinderwetten t een ongevallenwet. Die laats» waardoor werknemers wettffl lijk verzekerd'waren tegen bi drijfsongelukken, geldt als d eerste sociale verzekeringswet,;, Het kabinet deed het voerde de leerplicht ii I ging inkomstenbelastinghefff-|| en schafte het omstreden n plaf antenstelsel af. Ei den daardoor hun dienst»! niet langer afkopen. Beloond door de kiezer werdt. regering voor die baanbrekenj wetgeving overigens niet. f regeringspartijen leden bij C Kamerverkiezingen in 1""' fikse nederlaag. Het land k in dat jaar een kabinet waal voorgangers van het CDA fl dienst uitmaakten. Op enki korte onderbrekingen na zi den ze tot 1994 niet meet uit| regering verdwijnen. Van onze verslaggeefster Borssele - Bij Covra in momenteel laag- en mid tief afval opgeslagen te zicht is op verwerking, j nister Wijers van Econor in antwoord op Kamerv WD-Kamerleden Te Blaauw. Volgens Wijers i lisatie van de opslag voo: actief afval 'een illusie' vra ook nu al klem met h voering. Wijers geeft in de antwoo Covra fors in de problems Raad van State de vergum voor de opslag van hoog rad A A Wk Koningin Emma. 1 Van onze verslaggever Middelburg - Voor de twel directies van de Zeeuv I raars wijzen op de noodzsï 1. mg te dringen. ft bit naar aanleiding van nieuj B derzoek waaruit blijkt dè eeuws-Vlaanderen de wacj |den voor een klinische opJ I W een 0rth°pedische behaj I DelSei?iddeld een iaar ziin-1 1 klin'a? jd voor een eerste I Wa §heelkunde scoorl riflJ'i o3ar ls de wachttijd gei. <2lwlken biieen °P"a4' [leen ®nhuis> de wachttijd J I teren^ers Z^n niet actueel, zJ £ren va„ is apri! van dit ja; dat he't tóerr'dUideIijk W]1 f Staténw?0hee] laat antwoorl I dit iaara 1 al 111 maartij f Het CDAwiJri61 -?A Zijn gesI van een jaar j Pen 2eP?edl?ahebeha«deliJ IgeWt v zieker! ■Bij dri °°r nret-urgente' geval |handelins^e(.n00dzaak 8 meteen plaats.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 32