Minder geld voor aanleg rijkswegen Extra geld voor schoner wegverkeer Volkshuisvesting nu vooral gericht op kwaliteit Paars zit stevig j in het zadel, maar... Gevaar dreigt voor hoogconjunctuur m m m Extra uitgaven infrastructuur naar megaprojecten in spoorvervoer Analyse Analyse MILJOENENNOTA M4 Extra geld voor tan Mierlo Zalm moet in f98 56,4 niljard lenen laag BTW-tarief [oor kaartjes bneel en concert ketee PaintDaii& öuivtva. r°nk geeft e<frijfsleven [eer ruimte weer van i_ijltalië X X ^^3 Oostenrijk UITGAVEN VAN HET RIJK IN 1998:219,3 MILJARD INKOMSTEN VAN HET RIJK IN 1998:201,7 MILJARD ER 1997 X 52 I I I I 1 WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997 rinister Van Mierlo van [Buitenlandse Zaken heeft ■olgend jaar bijna 190 miljoen den meer te besteden. De motste post, ruim 85 miljoen, (jat naar exportbevordering economische samenwer- Een fors deel, ruim 64 Sen, stopt Van Mierlo in de «betering van het netwerk 'n buitenlandse posten. Daarnaast gaat er nog 20 mil- 0i naar activiteiten op het (bied van vrede, veiligheid en «nsenrechten en cultuur, brder krijgen de program- L, voor Midden- en Oost- Lpaerruim 15 miljoen gul len bij en is er vijf miljoen uit trokken voor de instelling de zogeheten Azië-facili- /Tinister Zalm van Finan- iciên moet volgend jaar 1 miljard gulden lenen om pende schulden af te lossen i om het financieringstekort [dekken. Dat is ruim 20 mil- j meer dan dit jaar. Jet ministerie van Financiën de stijging uit het Int dat vanaf 1998 aanzienlijk leergeld nodig is voor de af- ing van leningen. In het den van de jaren tachtig den relatief weinig lenin- len afgesloten, omdat het fi- ancieringstekort toen laag las. Die leningen zijn inmid- |els afgelost. volgend jaar bewegen Ie aflossingen zich weer op het male niveau van 30 a 40 liljard gulden. De rentelasten Ier de staatsschuld liggen ;end jaar op 29,6 miljard )7: 29,5 miljard). Het mi- listerie van Financiën overlegt pmenteel met de financiële over de mogelijkheden i de bestaande staatsschuld ite zetten van guldens in eu- Jo's. Nieuwe staatsleningen lorden per 1 januari 1999 in pro's uitgegeven. liet ingang van 1 septem- ilber 1998 gaat de BTW op Kgangskaartjes voor alle po- ■■kunsten van het algeme- f (11,5 procent) naar het lage Tief (6 procent). Opera, to sti en concert zullen voor de pzoeker niet ruim 10 procent dkoper worden. De mee- lller mag bij de schouwbur- en concertzalen blijven •ten, mits zij een deel van de pen van sociaal personeels led! voor eigen rekening ne- imsten als de kostwinner wegvalt?! je bij Monuta een antwoord op loet meer dan alleen de uitvaart! ;en. Voor meer informatie over| 00 - 022 22 92 of neem contact! ieadviseur. Ons lnternet-adres i I leder z'n eigen wens. WIORUtS V j Nuis (Cul- W wil personeel in lange Nekvoorstellingen, dat pit heeft op zijn wettelijke F1 gewoon vervangen. Jonverken tegen de Ar- ■dstijdenwet in mag niet. pndien moeten de werkge ld onder personeel in dienst pen, ook als dat wat extra F omdat zij het arbeidstem- l»iet helemaal kunnen bij- tfen. E, wegens mnd oud, f4578. Survival, paardrijden en droppi 9 rijgezellen en PV uitstapj®^. I 165-560870 of E-malgpsW^ Algemeen lappy Hippo Chech.Republiek i p.p.per dag met ontbijt X°°r/33 sion 26,-, voor vol pension' 3* schië, tel: 00420-432 540 301 jerland, tel: 0031-166 672 7 jspiciën v.d^^~Ned. t op 22 septe^s i begïnnerscu te Roosendaal. >en, die al op een BTW-tarief zitten, fitten van die meevaller tot pr de helft houden. Zij 'Sen straks ook het hele be ll mits zij met elkaar twee pen gulden extra steken in "Wering van de filmsector. inister Pronk ruimt een Were plaats in voor het Weven in de Nederland en aan ontwikkelings- «et budget van het zo- ®de bedrijfslevenpro- ffb ®t geheel voor reke- i' V3n Óntwikkelingssa- luht, ff ^omt' 's i„ van 185 tot 340 0611 gulden. doe worden oude stimule- naald. Daarnaast wil na het Programma Sa- J ff Opkomende et M a vooral de rol ederlandse bedrijfs- fftwikkelingslanden >n H6n ^ost-Europa. Nu .'/ff ook China, India, l-sfrit oorkust, Ghana, Zimbabwe en 1 via do ,het bedriifs- die^n proiectvoorstellen Er is meer geld voor infra structuur, maar het is nog veel te weinig. Voor de aanleg van rijkswegen is volgend jaar minder geld beschikbaar. Voor nieuwe projecten in het stedelijk openbaar vervoer zijn de finan ciën maar mondjesmaat be schikbaar. Zo is bijvoorbeeld voor de aanleg van de omstreden Noord-Zuidlijn in Amsterdam op dit moment geen geld. Het kabinet heeft een half mil jard gulden per jaar extra voor infrastructuur uitgetrokken. Dit bedrag is echter nodig voor twee megaprojecten in het spoorver voer. Het gaat om de aanleg van de hoge-snelheidslijn naar Brus sel en de goederenspoorlijn naar Duitsland (de Betuweroute). Jorritsma blijft voorrang geven aan het bestrijden van files. Hiervoor zullen honderd politie surveillanten worden ingezet om het autoverkeer naar en op de snelwegen beter te reguleren. De minister zegt hoge verwachtin gen te hebben van deze maatre gelen. Bovendien wordt volgend jaar begonnen met technische proe ven met rekeningrijden. Die worden genomen bij Amster dam, Rotterdam en Utrecht. Het gaat om technische proeven, waarbij de automobilist nog niet hoeft te dokken. Als de minister al haar plannen zou willen verwezenlijken, is tot het jaar 2010 een extra bedrag van 40 miljard gulden nodig. De aanleg van een Tweede Maas vlakte en eventueel een nieuwe luchthaven zijn dan nog buiten beschouwing gelaten. „De bo dem van de investeringsporte- monnee komt in zicht. Dus kan er over een aantal projecten geen gouden sausje worden gegoten," aldus Jorritsma. Op het gebied van verkeersvei ligheid loopt nog niet alles naar wens. Het aantal doden in het wegverkeer is vorig jaar weer gedaald, maar de daling is on voldoende om te kunnen garan deren dat het doel (een kwart minder doden in 2000 dan in 1985) wordt bereikt. Voor het aantal gewonden in het wegverkeer is het zelfs onwaarschijnlijk dat het gestel de doel wordt gehaald. Tot de maatregelen om de verkeersvei ligheid te bevorderen, hoort onder meer het invoeren van een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur op verkeerslu we wegen buiten de bebouwde kom. Voor de aanleg van de Wester- schelde-tunnel trekt de minister 155 miljoen gulden extra uit. Het aantal dwarsverbindingen tus sen beide tunnelbuizen kan hier mee worden verdubbeld. De maatregel moet de Westerschel- de-tunnel veiliger maken. De kwaliteit van het water in Nederland verbetert, aldus Jor ritsma. Het meeste geld stopt de minister in de bescherming te gen overstromingen. Het Delta plan Grote Rivieren ligt volgens haar op schema, maar de werken aan de Maas worden over een ongeveer tien jaar langere perio de uitgesmeerd. Minister De Boer van Milieu trekt tot het jaar 2004 in to taal 185 miljoen gulden extra uit om de vervuiling door het weg verkeer tegen te gaan. In haar begroting voor 1998 staat dat het geld vooral is be doeld om nieuwe technieken te ontwikkelen, waardoor er straks schonere vrachtwagens en bus sen op de weg zijn. Ook kan met het extra geld het rijden van be stelauto's op aardgas en lpg wor- den gestimuleerd. De Boer heeft verder meer geld beschikbaar om de groei van de uitstoot van broeikasgassen (vooral CO2) en de uitstoot van NOx (stiksto- foxyden) verder te doen dalen. Het gaat hierbij tot het jaar 2010 om 750 miljoen gulden voor CO2- beleid. Er is nog eens 165 mil joen gulden extra om verzuring als gevolg van de NOx-uitstoot door industrie, raffinaderijen en elektriciteitscentrales aan te pakken. Het extra geld voor de bestrij ding van broeikasgassen komt boven op de 750 miljoen gulden die het kabinet hiervoor vorig jaar al beschikbaar had gesteld. De bedragen zullen worden ver deeld bij het uitbrengen van het Derde Nationaal Milieubeleids plan (NMP3), dit najaar. Voor de periode 1998 tot en met 2010 is 1,3 miljard gulden extra voor bodemsanering beschikbaar. Op dit bedrag komt nog eens 200 miljoen gulden voor bodemsane ring in het kader van stadsver nieuwingsprojecten. Ook heeft De Boer binnen haar begroting voor de komende vier jaar 65 miljoen gulden vrijge maakt om het bouwen in de hoogte en onder de grond verder te ontwikkelen. Dit bedrag is ook bestemd om stations aan te sluiten op of ge schikt te maken voor de hoge snelheidslijn: Rotterdam CS, Den Haag HS/CS, Amsterdam Zuid-as, Utrecht City Project en Arnhem Centraal. Minister Jorritsma blijft voorrang geven aan het bestrijden van files. Het inlopen van het woning tekort is niet langer het kernthema van de volkshuisves ting. Het beleid zal de komende decennia vooral gericht zijn op het verbeteren van de woon kwaliteit. Staatssecretaris Tommei van Volkshuisvesting stelt in zijn begroting 1998 dat rond de eeuwwisseling de landelijke wo ningmarkt voor het eerst na de Tweede Wereldoorlog nagenoeg in balans zal zijn. Het woningte kort komt in 2001 waarschijn lijk uit op 0,3 procent, aldus Tommei. Deze ontspanning op de wo ningmarkt heeft gunstige effec ten op de positie van de woon consument en op de huuront- wikkeling. Het departement verwacht dat vooral door de economische groei de vraag naar kwaliteit zal toenemen. Vandaar dat het kabinet van stadsvernieuwing en herstruc turering van oude wijken speer punten van het volkshuisves tingsbeleid heeft gemaakt. Tom- mei geeft in zijn begroting ver der aan dat de betaalbaarheid van woningen, de ontwikkeling van de koopwoningsector, duur zaam bouwen en de positie van woningcorporaties in de volks huisvesting andere belangrijke aandachtspunten zijn. Het kabinet trekt tot het jaar 2010 3,7 miljard gulden extra uit om de stadsvernieuwing af te ronden en de herstructurering van (vooral) naoorlogse stads wijken aan te pakken. Verder stelt het kabinet in 1998, net als dit jaar, 65 miljoen gulden be schikbaar om de goedkope wo ningvoorraad te verbeteren. De helft van dit bedrag gaat naar de vier grote steden. Het paarse kabinet heeft 'pro motie' gemaakt. Het is op een zonnige dag in de auto gestapt en kwam na een poosje rijden dat ene huis tegen dat toevallig ook nog eens te koop stond. Mooier, groter en vooral duur der dan de bescheiden doorzon woning waarin het kabinet woonde. Maar ja, het kabinet is dan ook meer gaan verdienen: het nieuwe huis bleek finan cieel haalbaar. Nu leunt het kabinet tevreden Door Paul Kokke achterover bij het knapperende haardvuur in het nieuwe onder komen. Het denkt na over de witte werkster die nog moet worden aangetrokken. En in de verte lonkt het glanzende staal van de nieuwe auto. Wie meer verdient, kan meer uitgeven. De lasten en de schuld nemen toe, maar zo lang die te financieren zijn, is er weinig aan de hand. Dat is de essentie van de Miljoenennota. Dit kabinet zit stevig in het za del. Wat drie jaar geleden be gon als een interessant politiek experiment, is uitgegroeid tot één van de sterkste kabinetten na de Tweede Wereldoorlog. Maar dat ligt niet alleen aan de inspanningen van het kabinet zelf. De Nederlandse economie is op sleeptouw genomen door internationale economische groei. Bovendien hebben de voorgaande kabinetten-Lub- bers de overheidsfinanciën van het toen zieke Nederland in grijpend moeten saneren. Daar plukt 'paars' nu de zoete vruch ten van. Vergeleken met de internatio nale maatstaf, gaat het echter nog lang niet zo goed. Het ge middelde inkomen is lager dan in de ons omringende landen en de veel sterker groeiende VS. Het aantal niet-werkenden daalt weliswaar, maar tegen over elke honderd werkenden staan ruim zeventig mensen die niet aan het arbeidsproces deel nemen. En de staatsschuld stijgt in absolute zin nog steeds. Nederland 'is - na jaren bezui nigen op het onderwijs - al lang niet meer het slimste jongetje van de klas. Nederland ont komt evenmin aan tientallen miljarden omvattende investe ringen op het gebied van infra structuur en milieu. Dat zijn bedragen die alleen maar opge hoest kunnen worden bij voort gaande economische groei. Het is nog maar de vraag of dat na de huidige kabinetsperiode het geval zal zijn. De sociale sector is evenmin op orde. De AOW dreigt in de ko mende eeuw onbetaalbaar te worden, ondanks de voorgeno men stortingen van miljarden guldens in een AOW-fonds. De enige echte oplossing voor de betaalbaarheid van de AOW is dat mensen langer blijven wer ken. Dat is een onaangename boodschap in een land waar ve len er nog steeds van dromen vóór hun zestigste met werken op te houden. Het kabinet zwijgt daar echter over. Paars-1 is er met een sociaal democratische premier aan het roer ook nog steeds niet in ge slaagd de grote kloof tussen de echte minima en de werkenden te dichten. De minima krijgen er weliswaar wat bij, maar npg steeds minder dan zij onder vo rige kabinetten hebben moetè|i inleveren. Dat is met name een hard gelag voor de mensen dié vrijwel geen uitzicht meer heb ben op een baan. Dat neemt niet weg dat Den Haag dezer dagen in een juich stemming verkeert. De coalitie partijen PvdA, D66 en WÏ> zullen zich op de borst slaan bij zoveel succes. En ze zullen el kaar met de hand op het hart verzekeren dat ze graag na de verkiezingen van mei volgend jaar met elkaar verder willen. Toch zouden die verkiezingéh paars-2 wel eens onmogelijk kunnen maken. Bijvoorbeeld door de politieke strijdpunten. De WD zal ongetwijfeld aait} dringen op verdere bezuinigin gen om het financieringstekQfl nog meer terug te dringen, het liefst tot nul procent. De so ciaal-democraten daarentegen willen, mede onder druk van de achterban, meer leuke dingen gaan doen voor de mensen, dë minima bijvoorbeeld. Maar er speelt nog iets. Volgens de meest recente peilingen ha len PvdA en WD met gemak een parlementaire meerder heid. D66, bij de vorige kabi netsformatie het smeermiddd dat paars-1 mogelijk maakte, is niet eens meer nodig. Mocht dè WD de verkiezingen winnen en de grootste partij worderf, dan is het nog maar de vraag of de PvdA bereid is tot een twee^ de paars kabinet toe te treden: Premier Kok heeft in het verlej den al te kennen gegeven geen liberaal 'genadebrood' te willen eten. Zijn inzet is duidelijk: de PvdA moet per se de grootste partij worden en hij opnieuw premier. Mocht dat niet lukken, dan komt het CDA voor zowel PvdA als WD weer in beeld als coalitie-partner. Dat lijkt de ironie in de korte geschiedenis van dit paarse ka binet, dat misschien wel het best gediend is met voortzetting van de huidige krachtsverhou dingen. Zodat het z'n karwei kan afmaken. Een karwei dat tot op heden al leen maar meevallers heeft op geleverd. Behalve dan de niet voorziene uitgaven voor de var kenspest. Maar ook dat plaagje is straks weer voorbij. „Wie kan werken, moet dat ook doen." Mi nister Melkert van Sociale Zaken vatte de lijfspreuk van het kabinet-Kok nog maar eens samen. Door Elly Lammers Het kabinet presenteerde gisteren een be groting met klinkende cijfers over de werk gelegenheid, het begrotingstekort en ver dergaande lastenverlichting. Paars doet het goed, luidt het algemene oordeel. De cijfers lijken dat te bevestigen. De werk gelegenheid groeit. In 1998 komen er net als dit jaar opnieuw 130.000 banen (van 12 en meer uren) bij. Dat brengt de totale werkge legenheidsgroei sinds het kabinet-Kok in 1994 aantrad op 464.000 personen. Daarbij zit het dit kabinet economisch mee. De groei blijft ook in 1998 onverminderd doorgaan met een percentage van 3,75. Die economische groei maakt ook dat het kabi net het staatshuishoudboekje steeds beter op orde heeft. Het begrotingstekort (het ver schil tussen uitgaven en inkomsten) daalt gestaag. Was het in 1994 nog 3,6 procent van het nationaal inkomen, in 1998 slinkt het tot 2,3 procent. Vorig jaar was al duidelijk dat Nederland met zijn begrotingscijfers glansrijk slaagt voor het examen voor toetreding tot de Eco nomische en Monetaire Unie (EMU). Voor 1998 zien die cijfers er nog beter uit. Het EMU-tekort (van maximaal 3 procent) be draagt volgend jaar 1,7 procent van het na tionaal inkomen (in het EMU-tekort zijn niet alleen het rijkstékort, maar ook de te korten van de fondsen voor de sociale zeker heid, zorg en de gemeenten en provincies verwerkt). Daarnaast slinkt de EMU-schuld tot 70,4 procent van het bruto binnenlands product (BBP) en komt daarmee voldoende in de richting van de 60 procent die is ver eist. Die cijfers mogen tot genoegen stemmen. Maar in hoeverre zijn de successen van 'paars' nu eigenlijk te danken aan de in spanningen van deze kabinetsploeg? Zo is de groeiende werkgelegenheid mede een ge volg van het aantrekken van de wereldhan del. Internationaal loopt de economische motor gesmeerd en dat levert in 'Nederland exportland' vanouds veel banen op. Op der gelijke ontwikkelingen heeft een kabinet weinig invloed. Het kan alleen maar blij zijn met 'zo'n rugwind'. En die rugwind maakt het Kok en de zijnen relatief gemakkelijk regeren. Daarnaast valt er op de cijfers wel een en HETEMU-EXAMEN EMU-norm EMU-overheidstekort minder dan 3% van het nationaal inkomen 1997 1998 voldoende [■■1 Duitsland 3,25 2,75 H Frankrijk gangs. Verenigd I3e§ Koninkrijk 3 2,75 3,25 3 1,5 4 11 België 2,75 2,5 Denemarken 0 +0,25* Finland 2 0,75 lUiil Griekenland 5 3,5 1 SI Ierland 1,25 1,25 |"^"J Luxemburg +0,5* +0.75* Nederland 2 1,75 3 3 M Portugal [23 Spanje 3 3 2,75 2,75 g|jjjjj§ Zweden 3 2 Totaal EU-landen 3 2,5 overschot ander af te dingen. Zo wordt het begrotings tekort afgezet tegen het nationaal inkomen. Omdat dat door de economische groei als maar stijgt, kan het kabinet een mooi lager cijfer presenteren. Maar de economie hoeft maar even in een dal te belanden, of het be grotingstekort schiet als percentage weer omhoog. Hetzelfde geldt voor de staats schuld. Als percentage van het nationaal in komen daalt die momenteel, maar dat ver sluiert het zicht op het werkelijke getal. De nationale schuld wordt namelijk steeds gro ter. Was die in 1994 nog 382 miljard gulden, in 1998 loopt de schuld op tot 430 miljard en dat is 27.700 gulden per Nederlander. Ook de banengroei, hoewel die uiteraard te roemen valt, is bij lange na niet voldoende om het probleem van de inactiviteit op te lossen. De werkgelegenheid groeit in vier jaar dan wel met 465.000 personen, maar het aantal mensen dat is aangewezen op een uitkering, vermindert maar met 100.000. Nog steeds staan er ongeveer 1,7 miljoen mensen aan de kant met een WAO-, WW- of bijstandsuitkering. Op elke 100 werkenden zijn dat er 76. En de maatregelen van het kabinet lijken niet voldoende om die groep aan het werk te krijgen. Een ander probleem is dat dë banengroei vooral bestaat uit deeltijdbanen. Door al die deeltijdbanen blijft het gemiddeld inkomen in Nederland laag. En die lage inkomens dragen minder bij aan het betaalbaar hou den van de sociale voorzieningen. Al met al lijkt er weinig reden voor zelfge noegzaamheid. Zeker niet als de economisch groei op korte termijn mocht stagneren. Dan zouden de successen van 'paars' weieens he lemaal kunnen verbleken. En de cijferaars van het Centraal Planbureau (CPB) waar schuwen al voor een economisch dal. Perio des van hoogconjunctuur hebben nooit lan ger geduurd dan dertien kwartalen en eind 1998 heeft Nederland er elf goede kwartalen opzitten, aldus het CPB. En dan doemen de donkere wolken op. Want dan loopt de ba- nenmotor vast en verliest het Rijk zijn fi nanciële armslag. In zo'n situatie raakt be strijding van de langdurige werkloosheid al helemaal uit het zicht. Europese Unie 11,1 mld Verkeer Waterstaat en Infrastructuurfonds 13,5 mld Defensie 13,6 mld Gemeente- en Provinciefonds 23,9 mld Rente staatsschuld 30,4 mld Sociale Zaken en Werkgelegenheid 31,2 mld Volksgezondheid, Welzijn en Sport 10,8 mld Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer 8,8 mld Buitenlandse Zaken 8.2 mld Binnenlandse Zaken 7,0 mld Justitie 6,3 mld Financiën 5,7 mld Diversen 3,7 mld Landbouw, Natuurbeheer en Visserij 3,3 mld Economische Zaken 3,1 mld Ónderwijs, Cultuur en Wetenschappen 38,8 mld Overige belastingen op inkomen, Aardgas 5,9 mld winst en vermogen 6,7 mld Inkomstenbelasting 4,2 mld Accijnzen 16,7 mld Financieringstekort 17,7 mld Overige kostprijsverhogende belastingen 17,8 mld Belastingen op milieu 4,0 mld Niet-belastingontvangsten en overig 18,0 mld Omzetbelasting (BTW) 51,6 mld Vennootschaps belasting 30,5 mld Loonbelasting 46,2 mld Hno NA,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 31