'VVD grootste vriend van kabinet' 'Geen karrensporen in de regio' i: 'Groter valler uctie' •en nodig n taken gulden meer irt r?C.rh.W Liberale voorman Frits Bolkestein predikt 'beheerst dualisme' 'Paars' is volgens het CDA een 'Randstad-kabinet' M2 MILJOENENNOTA M3 Leer geld voor L koningin \fnanie aantal vrouwelijke burgemeesters 10 procent meer Nederlanders in buitenlandse cel Wtal opgeloste isdrijven Ritzeer snel onor-brief in bus bij 12 %en mensen DE STEM COMMENTAAR Onvoldoende garanties iMBER 1997 11111 WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997 it. Bij mensen tussen de 65 ligt dat percentage op 5 11. Om de arbeidsdeel- in deze leeftijdscatego- te verhogen, pleit de raad .et zoveel mogelijk tegen aan vervroegde uittreding, op grote schaal vroeg op- :n met werken, is een luxe ij ons niet lang meer kun- lermitteren," waarschuwt id. :r moet het kabinet voor- g zijn met uitbesteding allerlei overheidstaken, moet de overheid uitkijken de introductie van markt ing in de eigen gelederen, verheid wordt nu eenmaal it 'andere waarden' te han- l dan het bedrijfsleven. is in de meeste gevallen precies de reden waarom aide taken aan de zorg van verheid zijn toevertrouwd," s de Raad van State, slot waarschuwt de raad een te ruimhartig gebruik fiscale instrumenten om be de doelstellingen te berei- zoals bevordering van iling, het in dienst nemen langdurig werklozen en mi- vriendelijk gedrag. Volgens aad kunnen deze fiscale sti- ansen leiden tot 'riskante en oorzichtige belastingwetge- Meer soldaten nodig. foto anp De luchtmacht heeft nog 179 militairen nodig voor de tacti sche helikoptergroep (Cougar- transportheli's De sterkte op de vliegbasis Eindhoven gaat omhoog met 89 militairen en zes burgers. Ook de marechaussee kan re kenen op een uitbreiding (13 personen). De nieuwelingen zijn vooral gewenst door de groeiende grensoverschrijden de criminaliteit, het toezicht op vluchtelingen- en migratiestro men en het indammen van de internationale drugshandel, n een eerder stadium vonden ai honderdvijftig marechaussees onderdak bij het wapen om on der andere achter de grens ille gaal binnenkomende vreemde lingen te onderscheppen. De aanpassingen kosten vo gens Voorhoeve geen extra geld. Vooral door te snoeien m de exploitatie denkt de minis ter voldoende geld vrij te kun nen maken. dentele projecten op het get?e van gezondheid kunnen uiteindelijke bedrag nog opvoeren. met De structurele verhoging vijf miljoen gulden is J bedoeld voor initiatieven jeugd, onderwijs, toleran fairplay. De departemen VWS blijft zich beijveren meer samenwerking v l verschillende departement I op het gebied van sport stimuleert ook het creer gesubsidieerde banen gens slechts een klem der. de financiering van dei landse sport. De ge ,deJ met ruim één miljard g d sponsors met een hal A en de sporttotalisator m 1 ventig miljoen gulden veel meer op. Lroningin Beatrix krijgt vol- n»end jaar een staatstoela- ,Zsi ruim 7,3 miljoen gul- Dat is ongeveer 264.000 jen meer dan dit jaar. De >ogmg is gebaseerd op de Lng van de inflatie en de jibtenarensalarissen. Lnprins WUlem-Alexander een uitkering van ruim 'miljoen gulden. Prinses jjana ontvangt in 1998 bijna miljoen gulden, prins Bern- Jjzo'n 1,2 miljoen en prins Claus ruim 1,4 miljoen. Ut toelagen betreffen niet al- het persoonlijk inkomen de leden van het konink- 4 huis. Het meeste geld ,U besteed aan personeels- sten en andere onkosten. Zo J(e[tde koningin voor zichzelf 13 miljoen gulden te besteden m Willem-Alexander bijna 39D.OOO gulden. "inister Dijkstal (Binnen landse Zaken) heeft vaak .ngd dat hij graag meer touwelijke burgemeesters wil. 1 zei hij vorig jaar dat de rijp was voor een allochto- burgemeester. Van deze «stellingen is het afgelopen sar niets terecht gekomen. Het santal vrouwelijke burgemees- lirs is sinds juli vorig jaar met s afgenomen en een allochto- 0 burgemeester is er ook nog iet Itderland telt 438 mannelijke srgemeesters en 84 vrouwelij- 1 De afname van het aantal [ouwelijke burgemeesters omt volgens het ministerie mal door de herindelingope- ities - onder meer in Brabant waardoor het aantal burge- mtersposten is teruggelo- bl De meeste burgemeesters ijn nog steeds van CD A-huize !i procent). De PvdA heeft 51 burgemeesters (29), de 100 (19) en D66 24 (5). Jet aantal Nederlanders dat .linhet buitenland in de cel i, is het afgelopen jaar flink jstegen. In totaal zitten er Nederlanders in buiten- udse gevangenissen, 10 pro- fctmeer dan vorig jaar, blijkt ■'cijfers van Buitenlandse za- i De meeste Nederlanders u gevangen in Frankrijk, sland, Spanje, Engeland, jë en Marokko. De helft is oordeeld voor drugshandel. I® politie presteert onder- maats. In 1980 loste zij nog P procent van de misdrijven V,|, anno 1997 is dat nog maar I procent. Minister Sorgdra- föustitie) noemt dat 'onaan- Trlbaar' en wil dat de poli- Jty) orde op zaken stelt, bestrijdt dat er te veel wordt pgd van de pohtie. „We Jppen veel geld in de politie Pjkan echt meer dan ze nu fZo heef fekokken fci» CC1 uan ze nu Zo heeft dit kabinet geld ctmU™, voor een (huizend extra agenten en is PSrövesteerd in nieuw ma- T™ en opleidingen. Op- |tw ®ra geld is niet direct rf meent Sorgdrager. Pfa Dijkstal (Binnenland- Men) deelt deze opvatting. |w gens hem heeft de poli- voldoende mogelijkheden faculteiten om succesvol te Po' of geen orgaandonatie Én!? overliiden? Alle 12 ingezetenen van 18 ouder worden volgend Persoonlijk geconfron- -1 ®et die indringende januari 1998 gaat latje™? n6t °P de 0r§aan- Es D\wet komt in de het a huidige praktijk «^nor-codicil, dat op 6^ basis wordt inge- (Vol s5,steem zorgt nu aties Rverwarring en nare btoL )V00rbeeld het g^emfataaion- nabelCOd!cübii zich heeft l°r-Wen? j van de tdoor „°P hoogte zijn. gaan jaarlijks veel hoeft0/??: !erwiil daar r® 'Oiui ^behoefte aan is Gisteren heeft het eerste paarse kabinet zijn laat ste begroting gepresen teerd. WD-leider Frits Bolkestein - „Wij zijn de grootste vriend van dit kabinet" - is vóór voort zetting van 'paars'. En mocht de WD bij de verkiezingen in mei vol gend jaar als de grootste partij uit de bus rollen, dan is Bolkestein 'be schikbaar' als premier. Frits Bolkestein gaat verhui zen. De bovenwoning in het chique Amsterdamse stadsdeel Oud-Zuid wordt verruild voor een appartement met fraai uit zicht over de Amstel. De WD- leider oogt tevreden. Zijn partij staat bovenaan in de peilingen. En het paarse kabinet heeft een 'jubelbegroting' gepresenteerd. „Op deze Miljoenennota hebben wij allemaal zitten wachten," zegt Bolkestein. „Als gevolg van de invloed van de WD zien de overheidsfinanciën er nu zo goed uit. Bovendien is de PvdA tot het inzicht gekomen dat haar beleid uit de jaren tachtig niet dienstig is om de financiële situatie van de overheid weer in orde te bren gen." Inderdaad, op financieel-econo- misch gebied bestaat er weinig verschil tussen de coalitiepartijen WD, PvdA en D66. Toch lijkt het alsof de WD zich regelmatig de rol van oppositiepartij aanmeet. Tijdens het debat over de uitbrei ding van de Navo bijvoorbeeld, of de uitgebleven arrestatie van de Surinaamse ex-dictator Bouter- se. In het eerste debat moest pre mier Kok er aan te pas komen om de WD te laten inbinden; het Bouterse-debat vereiste spoedbe raad van het hele kabinet. Wat bleef, was de indruk dat de WD wel blaft, maar niet bijt. Men ziet dat verkeerd, zegt Bol kestein. Het is dualisme, 'be heerst' dualisme. „Wij zijn ge bonden aan de afspraken in het regeerakkoord en verder mag het kabinet op zijn minst rekenen op het voordeel van de twijfel. Wij gaan uit van wat de Fransen pre disposition favorable noemen, een gunstige genegenheid versus het kabinet. Maar het is tevens onze taak onze mening te geven. De den we dat niet, dan zou men zich kunnen afvragen wat we über haupt nog in de Kamer deden." Er was dus, om met de liberale voorman te spreken, 'niets aan de hand'. „Het kabinet is geen mo ment in gevaar geweest." In het Navo-debat noch in het Bouter se-debat. „Wij hebben niet ge blaft, wij hadden een andere me ning. Er was geen crisis in het Bouterse-debat. Van Mierlo heeft een bekende tactiek toegepast. Als je een probleem hebt, maak het dan groter. Hij heeft de fiets band opgepompt en de volgende dag het ventiel weer openge draaid. Het kabinetsberaad was helemaal niet nodig geweest; het debat had op één dag kunnen worden afgerond. Mij dunkt dat hij dit niet nog een keer kan doen." Heeft u een hekel aan Van Mier lo „Helemaal niet. Ik heb aan nie mand een hekel. Ik heb geleerd dat je in de politiek geen vrienden en vijanden hebt, slechts mede- en tegenstanders. Je moet de poli tiek zakelijk benaderen." Het lijkt een beetje een politiek dilemma: de WD mag haar af wijkende mening geven, maar moet uiteindelijk toch genoegen nemen met het beleid van het ka binet. Overigens legt dat de partij in de peilingen geen windeieren. „Ik voel er niets voor alleen maar een debat aan te gaan als ik zeker weet dat ik het win. Als je alleen maar op safe speelt, wordt de Tweede Kamer steriel. Meer dua lisme zou de Kamer sieren. In het verleden waren leden van de Tweede Kamer veel vrijer dan nu. Die traditie proberen wij weer te rug te brengen. Dat is onze bij drage aan de staatkundige ver nieuwing." Maar hoe kunt u als pleitbezor ger van het dualisme nog voor stander zijn van het Torentjes overleg? „Ik vind dat overleg nu en dan verder gaan dan ik zou willen. De stelling valt goed te verdedigen dat het Torentjesoverleg zich zou moeten beperken tot zaken die worden behandeld in het regeer akkoord. Maar het is niet zo ge makkelijk die ingeslopen ge woonte te veranderen. Misschien dat een andere minister-presi dent daar enige wijziging in kan aanbrengen. U, bijvoorbeeld? „Dat weet ik niet. Ik weet niet of ik minister-president word." Maar stel dat u het zou worden. „Dan valt dat serieus te overwe gen. Waarom zou je bijvoorbeeld een zaak als die van de Turkse fa milie Gümüs niet gewoon in de Kamer kunnen behandelen." U heeft gezegd dat u een tweede paars kabinet wilt. Ook met de zelfde ministers? „Niet noodzakelijk. Na de verkie zingen kan in het kabinet een an dere verhouding ontstaan. Bo vendien ben ik voorstander van afwisseling. De ministers doen het goed, maar anderen kunnen dat ook. In het algemeen gespro ken is het ongewenst dat een mi nister langer dan één termijn op dezelfde post zit." „Zo vind ik dat minister Ritzen van Onderwijs na twee termijnen iets anders moet kiezen en dat geldt ook voor minister Pronk van Ontwikkelingssamenwer king. Wie langer dan vier jaar op één ministerie zit, loopt het ge vaar dat hij zich solidair gaat ver klaren met de ambtelijke top. Die wordt dan een creatuur van zijn departement en dat mag nooit ge beuren." Zien we Van Mierlo nog terug als het aan u ligt? „Voor ons is het voor niemand vanzelfsprekend dat hij of zij op dezelfde post blijft zitten. Minis ter Dijkstal is een mooi voor beeld. Hij heeft zich kandidaat gesteld om mij, voor het geval ik een andere functie zou krijgen, op te volgen als fractievoorzitter. Ik ben daar heel blij mee, want ik was enige tijd bevreesd dat nie mand zich kandidaat wilde stel len. Ook voor mijn functie geldt dat afwisseling een schone zaak Wat zijn de persoonlijke ambities van de politicus Bolkestein? „Een goed boek schrijven voordat ik het tijdelijke met het eeuwige verwissel." En de politieke? „Ik wil mijn partij groot maken, liefst de grootste van Nederland. En zorgen voor een tweede paars kabinet. Voor mezelf heb ik niet zoveel ambities. U moet beseffen, ik heb zo'n beetje alles al gedaan in de politiek." Dus eigenlijk is het 't premier schap of anders het boek. „Nou ja, het een sluit het ander misschien uit, dat weet ik niet. We zien wel. U spreekt niet met iemand die staat te trappelen van ambitie voor die functie." Maar u bent wel kandidaat. „Nee, ik ben beschikbaar. Als je beroepspoliticus bent, kun je niet zeggen als die bal naar je toe rolt: het spijt me wel, maar ik ben niet thuis. Ik ben dus beschikbaar." 1 I I HET kabinet had zijn lessen geleerd uit de euforische vertonin gen van vorig jaar rond de presentatie van de Miljoenennota. Ditmaal geen minister van Financiën die het befaamde koffertje triomfantelijk boven het hoofd hield. Ook geen minister-presi dent die - zij het aarzelend - meedeed aan een bescheiden wa ve in de Tweede Kamer. De leden van het kabinet legden een bijna geforceerde terug houdendheid aan de dag waar het ging over het tellen van de zegeningen van het paarse kabinet. Terwijl de feiten toch voor zich spreken. Het tekort op de begroting is fors gedaald, voor bijna 500.000 werklozen is een baan gecreëerd, de economische groei is groter dan verwacht, er is zeven miljard meer geïnves teerd dan in het regeerakkoord was neergelegd, er is het ko mende jaar sprake van een behoorlijke lastenverlichting en de minima gaan er, voor het eerst sinds tijden, daadwerkelijk op vooruit. De bescheiden opstelling van het kabinet, dat elk teken van zelf genoegzaamheid wilde vermijden, was niet besteed aan de frac tieleiders van de drie regeringspartijen. Zij waren eensgezind in hun lof aan het adres van het kabinet-Kok. De rode loper voor paars-2 werd uitgerold, het CDA werd op harde wijze de deur gewezen. In zijn rol van staatsman ging minister-president Kok zelfs zo ver dat hij voorgaande kabinetten niet wilde uitsluiten van de suc cessen die momenteel door zijn regeringsploeg worden ge boekt. Dat baanbrekende werk en het voor Nederland typische overlegmodel hebben volgens de minister-president in niet ge ringe mate bijgedragen aan de florissante economische situatie waarin Nederland zich nu bevindt. Waarmee maar gezegd is dat het ook in de politiek kan verke ren. Enkele jaren geleden werd het overlegmodel - de samen spraak tussen werkgevers, werknemers en overheid - aangewe zen als de grote boosdoener van de haperende economie. De stroperige voortgang in de besprekingen stond besluitvorming in de weg, heette het toen. Nu vergaapt de halve wereld zich aan wat wordt genoemd het 'poldermodel', een ander woord voor een radicale herziening van de sociale zekerheid. Op de vleugels van de internationale economie, die een zeldzame hoogconjunctuur beleeft. En aan dat fenomeen heeft het kabi net part noch deel. Zich realiserend dat economische hoogtij van korte duur kan zijn, heeft het kabinet in de Miljoenennota de successen van dit moment trachten te vertalen naar de toekomst. Het ijzer smeden wanneer het heet is, past bij de nuchter/zakelijke instelling van paars-1. Dat investeren in de toekomst, is de leidraad voor de resterende tijd dat het huidige kabinet aan de macht is. Het moet ook de basis vormen voor het beleid van een volgende re gering. Weer een aanwijzing dat paars vastbesloten is na deze kabinetsperiode verder te regeren. Er wordt veel geld uitgetrokken voor verbetering en aanpassing van de infrastructuur, scholing en werken moeten hand in hand gaan, de overheidsfinanciën moeten verder gezond worden ge maakt en in de verbetering van het milieu moet zwaar worden geïnvesteerd. Al die mooie plannen moeten voor een dynamische samen- le ving, die geworteld is in een sociale rechtsstaat, zijn gebaseerd op de verwachting van een aanhoudende economische groei en op beheersing van de loonkosten. Vooral dat laatste aspect is het fundament gebleken waarop de volgens de coalitie 'mooiste begroting sinds jaren' is gebouwd. Kok verzoekt de sociale partners zich opnieuw in deze matigen de rol te schikken. Op basis van deze Miljoenennota is dat te veel gevraagd. Voor grote groepen kan het in Nederland niet op. Te gelijkertijd bevinden honderdduizenden gezinnen zich in be hoeftige omstandigheden. De Miljoenennota biedt onvoldoen de garanties voor een verbetering van de positie van de Neder landse kansarmen op korte termijn. Dat moet alsnog gebeuren. Deze op de mens gerichte aanpassingen zullen zeker niet leiden tot ontwrichting van de marktgerichte plannen van het kabinet- Kok. WD-leider Frits Bolkestein in zijn werkkamer thuis in Amsterdam. 'Ik ben beschikbaar als premier'. WD-leider Bolkestein gaf ooit de voorzet, oppositie partij CDA kopte de bal dankbaar in; het kabinet- Kok neigt naar 'randstede lijke arrogantie'. De rest van Nederland profiteert nauwelijks van de miljar den-investeringen in de in frastructuur. Maar is dat verwijt terecht? Een felle discussie tussen twee Ka merleden uit de regio: Gerd Leers (CDA, Brabant) en Nellie Verbugt (VVD, Lim burg). Nellie Verbugt en Gerd Leers ont moeten elkaar in een restaurant in regenachtig Woubrugge. Een dorp in het Groene Hart, waar je het gevoel hebt dat Dik Trom ieder moment de hoek om kan komen. CDA'er Leers riep in het Kamerdebat over de aanleg van de hoge-snelheids- lijn (HSL) juist deze streek uit tot symbool van vermeende 'Randstad- politiek'. Waarom wel een tunnel on der het Groene Hart en niet bijvoor beeld in Breda-Prinsenbeek? „Populistisch," stelt WD-Kamerlid Verbugt. Leers hoort het verwijt niet voor het eerst. Maar hij houdt zijn stelling recht overeind: het paarse ka binet kijkt bij de planning van wegen, spoorlijnen, kanalen en vliegvelden eerst naar de belangen van de Rand stad en pas daarna naar de regio. Leers: „Een regering moet niet alleen voor een beperkt stukje Nederland z'n best doen. Dat geldt zeker voor de in frastructuur. Als je alleen al kijkt naar de samenstelling van dit kabinet, dan valt op dat de meeste ministers uit de Randstad komen. Dat is te mer ken." „Natuurlijk, de Randstad blijft het economische hart van dit land. Maar een hart zonder slagaders functio neert niet. De mainports Schiphol en Rotterdam hebben achterlandverbin dingen nodig. En dat moeten geen karrensporen zijn. Als je van Rome naar Amsterdam rijdt, dan kom je ze ven stoplichten tegen, waarvan vijf in Maastricht. Een slechte zaak." Verbugt: „Een 'Randstad-kabinet', dat is een beeld dat het CDA graag op roept. Maar als je kijkt naar de feite lijke investeringen in infrastructuur, dan moet je constateren dat de regio juist buitengewoon goed af is. Allerlei besluiten die onder het vorige kabinet maar niet tot stand kwamen, zijn nu eindelijk genomen." Uitgedaagd door Leers komt Verbugt vervolgens met een schier eindeloze reeks voorbeelden: de autosnelweg A73 in Limburg, investeringen in de Brabantse kanalen, een studie naar een betere verkeersafwikkeling bij Eindhoven, de Westerschelde-oever- verbinding en een betere inpassing van de Betuweroute en de HSL. Een hele opsomming, erkent Leers. „Maar wel één met een luchtje. Veel van de projecten die Verbugt nu noemt, zijn voor de poorten van de hel weggesleept. Wat zag je de afgelopen jaren steeds gebeuren? Het kabinet kwam met een voorstel - een slecht voorstel - en dan lukte het 't CDA en de WD gezamenlijk de zaak recht te trekken." „En dan nog iets: met studies doen we weinig. Het moet maar blijken of die worden omgezet in echte projecten. Ik heb grote vrees voor de bezuinigingen die eraan komen en die met name zul len neerslaan in de regio. Jorritsma heeft al laten weten dat ze met een te kort zit van 27 miljard gulden." „Tot 2010," corrigeert Verbugt. „Daarom heeft het kabinet voor vol gend jaar 500 miljoen extra uitgetrok ken. Een hele prestatie." Leers spreekt dat niet tegen. In plaats daarvan komt hij met een voorstel. „Laten we met elkaar afspreken dat dat extra geld óók ten goede komt aan de regio." Verbugt, na enig aandrin gen: „Dat standpunt heeft de WD al langer. Maar laten we dan óók afspre ken dat het CDA niet iedere keer met dure verlanglijstjes komt voor de in passing van infrastructuur. Tunnel hier, tunnel daar, waardoor projecten niet door dreigen te gaan." Leers: „Mevrouw Verbugt heeft een selectief geheugen. Laten wij het nu eens hebben over het HSL-besluit. Eén miljard gulden voor een tunnel onder het Groene Hart! Verbugt, verontwaardigd: „Nee, nee, nee, nee! U weet heel goed dat er 200 miljoen uit het bedrag van 900 miljoen gulden is gehaald om extra verbete ringen aan te brengen in Breda-Prin- senbeek. Door toedoen van de WD." Leers: „Kijk nu gewoon eens wat er boven de Moerdijk is uitgegeven aan de HSL en zet dat af tegen de investe ringen beneden die grens. Dan zie je een verschil van bijna twee miljard gulden. Voor de knelpunten in Bra bant is echt geen flikker gebeurd." Verbugt: „Nou, dat bestrijd ik ten zeerste. Ik ben trots op het extra geld dat er voor die provincie gekomen is." Tijd voor een adempauze. Leers en Verbugt bestuderen de menukaart. „Dit is zeer uitvoerig," constateert de CDA'er met een zuinig mondje. „Heb ben ze niet gewoon een uitsmijter of zo?" Uiteindelijk kiezen beiden voor een pannenkoek met ham en kaas. Waarna de vraag aan de orde komt Gerd Leers en Nellie Verbugt in Hoogmade, waar de HSL-tunnel onder het Groene Hart straks 'onder de grond duikt'. foto wfa waarom Leers en Verbugt elkaar zo in de haren vliegen. Als beide partijen in infrastructurele debatten zo vaak samen optrekken, waarom gaan zij dan niet officieel samenwerken? Ligt een nieuwe coalitie CDA-WD na de verkiezingen van volgend jaar niet voor de hand, meer dan een vervolg op 'paars'? Leers: „Oh, daar ben ik van overtuigd. Ik denk dat het gedachtengoed van CDA en VVD het meest overeen komt. De bereidheid om te investeren in in frastructuur is bij die partijen het grootst. PvdA en D66 hebben daar veel minder behoefte aan." Verbugt: „Je moet geen enkele coali tiepartner uitsluiten. Maar ik moet zeggen dat paars goed bevalt. Wij pro beren steeds twee dingen te combine ren: aandacht voor werkgelegenheid én voor het milieu." Bij het CDA is die balans wel eens zoek, meent de WD'ster. Zij wijst op een 'groene' vleugel binnen het CDA, die aan invloed wint. „En dan hoorde ik CDA-collega Reitsma laatst weer zeggen: dat teveel aan nacht vluchten op Schiphol, dat moet maar naar vliegveld Beek. Dat betekent dus echt dat je de regio gaat beschouwen als een soort vuilnisvat." Verbugt ontkent niet dat zij ook met sommmige ideeën van PvdA en D66 moeite heeft. „Als D66 zegt: wij willen geen oost-westbaan in Beek, dan vraag ik me af: wat dan wel? De lucht haven sluiten? Over zulke zaken wordt soms fors gediscussieerd bin nen de coalitie. Maar waar het om gaat, is dat we er steeds uitkomen. De HSL was eveneens een héél moeilijk debat, maar ook daar hebben we een oplossing voor gevonden." Leers zucht. „Nellie, eet nou eens wat van je pannenkoek, dan kan ik mis schien ook iets zeggen. Vergeet nou alsjeblieft niet dat de huidige econo mische groei het allemaal heel makke lijk maakt voor paars. Er staat steeds een zak geld klaar om de geschilpun ten af te kopen. Als de economie str aks niet meer zo goed draait en er echt gekozen moet worden, nou dan wil ik jullie nog wel eens horen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 29