'VVD grootste vriend van kabinet'
'Geen karrensporen in de regio'
i: 'Groter
valler
uctie'
•en nodig
n taken
gulden
meer
irt
r?C.rh.W
Liberale voorman Frits Bolkestein predikt 'beheerst dualisme'
'Paars' is volgens het CDA een 'Randstad-kabinet'
M2
MILJOENENNOTA
M3
Leer geld voor
L koningin
\fnanie aantal
vrouwelijke
burgemeesters
10 procent meer
Nederlanders in
buitenlandse cel
Wtal opgeloste
isdrijven
Ritzeer snel
onor-brief in
bus bij 12
%en mensen
DE STEM
COMMENTAAR
Onvoldoende garanties
iMBER 1997
11111
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997
it. Bij mensen tussen de
65 ligt dat percentage op
5 11. Om de arbeidsdeel-
in deze leeftijdscatego-
te verhogen, pleit de raad
.et zoveel mogelijk tegen
aan vervroegde uittreding,
op grote schaal vroeg op-
:n met werken, is een luxe
ij ons niet lang meer kun-
lermitteren," waarschuwt
id.
:r moet het kabinet voor-
g zijn met uitbesteding
allerlei overheidstaken,
moet de overheid uitkijken
de introductie van markt
ing in de eigen gelederen,
verheid wordt nu eenmaal
it 'andere waarden' te han-
l dan het bedrijfsleven.
is in de meeste gevallen
precies de reden waarom
aide taken aan de zorg van
verheid zijn toevertrouwd,"
s de Raad van State,
slot waarschuwt de raad
een te ruimhartig gebruik
fiscale instrumenten om be
de doelstellingen te berei-
zoals bevordering van
iling, het in dienst nemen
langdurig werklozen en mi-
vriendelijk gedrag. Volgens
aad kunnen deze fiscale sti-
ansen leiden tot 'riskante en
oorzichtige belastingwetge-
Meer soldaten nodig.
foto anp
De luchtmacht heeft nog 179
militairen nodig voor de tacti
sche helikoptergroep (Cougar-
transportheli's De sterkte op
de vliegbasis Eindhoven gaat
omhoog met 89 militairen en
zes burgers.
Ook de marechaussee kan re
kenen op een uitbreiding (13
personen). De nieuwelingen
zijn vooral gewenst door de
groeiende grensoverschrijden
de criminaliteit, het toezicht op
vluchtelingen- en migratiestro
men en het indammen van de
internationale drugshandel, n
een eerder stadium vonden ai
honderdvijftig marechaussees
onderdak bij het wapen om on
der andere achter de grens ille
gaal binnenkomende vreemde
lingen te onderscheppen.
De aanpassingen kosten vo
gens Voorhoeve geen extra
geld. Vooral door te snoeien m
de exploitatie denkt de minis
ter voldoende geld vrij te kun
nen maken.
dentele projecten op het get?e
van gezondheid kunnen
uiteindelijke bedrag nog
opvoeren. met
De structurele verhoging
vijf miljoen gulden is J
bedoeld voor initiatieven
jeugd, onderwijs, toleran
fairplay. De departemen
VWS blijft zich beijveren
meer samenwerking v l
verschillende departement I
op het gebied van sport
stimuleert ook het creer
gesubsidieerde banen
gens slechts een klem der.
de financiering van dei
landse sport. De ge ,deJ
met ruim één miljard g d
sponsors met een hal A
en de sporttotalisator m 1
ventig miljoen gulden
veel meer op.
Lroningin Beatrix krijgt vol-
n»end jaar een staatstoela-
,Zsi ruim 7,3 miljoen gul-
Dat is ongeveer 264.000
jen meer dan dit jaar. De
>ogmg is gebaseerd op de
Lng van de inflatie en de
jibtenarensalarissen.
Lnprins WUlem-Alexander
een uitkering van ruim
'miljoen gulden. Prinses
jjana ontvangt in 1998 bijna
miljoen gulden, prins Bern-
Jjzo'n 1,2 miljoen en prins
Claus ruim 1,4 miljoen.
Ut toelagen betreffen niet al-
het persoonlijk inkomen
de leden van het konink-
4 huis. Het meeste geld
,U besteed aan personeels-
sten en andere onkosten. Zo
J(e[tde koningin voor zichzelf
13 miljoen gulden te besteden
m Willem-Alexander bijna
39D.OOO gulden.
"inister Dijkstal (Binnen
landse Zaken) heeft vaak
.ngd dat hij graag meer
touwelijke burgemeesters wil.
1 zei hij vorig jaar dat de
rijp was voor een allochto-
burgemeester. Van deze
«stellingen is het afgelopen
sar niets terecht gekomen. Het
santal vrouwelijke burgemees-
lirs is sinds juli vorig jaar met
s afgenomen en een allochto-
0 burgemeester is er ook nog
iet
Itderland telt 438 mannelijke
srgemeesters en 84 vrouwelij-
1 De afname van het aantal
[ouwelijke burgemeesters
omt volgens het ministerie
mal door de herindelingope-
ities - onder meer in Brabant
waardoor het aantal burge-
mtersposten is teruggelo-
bl De meeste burgemeesters
ijn nog steeds van CD A-huize
!i procent). De PvdA heeft
51 burgemeesters (29), de
100 (19) en D66 24 (5).
Jet aantal Nederlanders dat
.linhet buitenland in de cel
i, is het afgelopen jaar flink
jstegen. In totaal zitten er
Nederlanders in buiten-
udse gevangenissen, 10 pro-
fctmeer dan vorig jaar, blijkt
■'cijfers van Buitenlandse za-
i De meeste Nederlanders
u gevangen in Frankrijk,
sland, Spanje, Engeland,
jë en Marokko. De helft is
oordeeld voor drugshandel.
I® politie presteert onder-
maats. In 1980 loste zij nog
P procent van de misdrijven
V,|, anno 1997 is dat nog maar
I procent. Minister Sorgdra-
föustitie) noemt dat 'onaan-
Trlbaar' en wil dat de poli-
Jty) orde op zaken stelt,
bestrijdt dat er te veel wordt
pgd van de pohtie. „We
Jppen veel geld in de politie
Pjkan echt meer dan ze nu
fZo heef
fekokken
fci» CC1 uan ze nu
Zo heeft dit kabinet geld
ctmU™, voor een
(huizend extra agenten en is
PSrövesteerd in nieuw ma-
T™ en opleidingen. Op-
|tw ®ra geld is niet direct
rf meent Sorgdrager.
Pfa Dijkstal (Binnenland-
Men) deelt deze opvatting.
|w gens hem heeft de poli-
voldoende mogelijkheden
faculteiten om succesvol te
Po' of geen orgaandonatie
Én!? overliiden? Alle 12
ingezetenen van 18
ouder worden volgend
Persoonlijk geconfron-
-1
®et die indringende
januari 1998 gaat
latje™? n6t °P de 0r§aan-
Es D\wet komt in de
het a huidige praktijk
«^nor-codicil, dat op
6^ basis wordt inge-
(Vol s5,steem zorgt nu
aties Rverwarring en nare
btoL )V00rbeeld het
g^emfataaion-
nabelCOd!cübii zich heeft
l°r-Wen? j van de
tdoor „°P hoogte zijn.
gaan jaarlijks veel
hoeft0/??: !erwiil daar
r® 'Oiui
^behoefte
aan is
Gisteren heeft het eerste
paarse kabinet zijn laat
ste begroting gepresen
teerd. WD-leider Frits
Bolkestein - „Wij zijn de
grootste vriend van dit
kabinet" - is vóór voort
zetting van 'paars'. En
mocht de WD bij de
verkiezingen in mei vol
gend jaar als de grootste
partij uit de bus rollen,
dan is Bolkestein 'be
schikbaar' als premier.
Frits Bolkestein gaat verhui
zen. De bovenwoning in het
chique Amsterdamse stadsdeel
Oud-Zuid wordt verruild voor
een appartement met fraai uit
zicht over de Amstel. De WD-
leider oogt tevreden. Zijn partij
staat bovenaan in de peilingen.
En het paarse kabinet heeft een
'jubelbegroting' gepresenteerd.
„Op deze Miljoenennota hebben
wij allemaal zitten wachten,"
zegt Bolkestein. „Als gevolg van
de invloed van de WD zien de
overheidsfinanciën er nu zo goed
uit. Bovendien is de PvdA tot het
inzicht gekomen dat haar beleid
uit de jaren tachtig niet dienstig
is om de financiële situatie van de
overheid weer in orde te bren
gen."
Inderdaad, op financieel-econo-
misch gebied bestaat er weinig
verschil tussen de coalitiepartijen
WD, PvdA en D66. Toch lijkt het
alsof de WD zich regelmatig de
rol van oppositiepartij aanmeet.
Tijdens het debat over de uitbrei
ding van de Navo bijvoorbeeld, of
de uitgebleven arrestatie van de
Surinaamse ex-dictator Bouter-
se. In het eerste debat moest pre
mier Kok er aan te pas komen om
de WD te laten inbinden; het
Bouterse-debat vereiste spoedbe
raad van het hele kabinet. Wat
bleef, was de indruk dat de WD
wel blaft, maar niet bijt.
Men ziet dat verkeerd, zegt Bol
kestein. Het is dualisme, 'be
heerst' dualisme. „Wij zijn ge
bonden aan de afspraken in het
regeerakkoord en verder mag het
kabinet op zijn minst rekenen op
het voordeel van de twijfel. Wij
gaan uit van wat de Fransen pre
disposition favorable noemen, een
gunstige genegenheid versus het
kabinet. Maar het is tevens onze
taak onze mening te geven. De
den we dat niet, dan zou men zich
kunnen afvragen wat we über
haupt nog in de Kamer deden."
Er was dus, om met de liberale
voorman te spreken, 'niets aan de
hand'. „Het kabinet is geen mo
ment in gevaar geweest." In het
Navo-debat noch in het Bouter
se-debat. „Wij hebben niet ge
blaft, wij hadden een andere me
ning. Er was geen crisis in het
Bouterse-debat. Van Mierlo heeft
een bekende tactiek toegepast.
Als je een probleem hebt, maak
het dan groter. Hij heeft de fiets
band opgepompt en de volgende
dag het ventiel weer openge
draaid. Het kabinetsberaad was
helemaal niet nodig geweest; het
debat had op één dag kunnen
worden afgerond. Mij dunkt dat
hij dit niet nog een keer kan
doen."
Heeft u een hekel aan Van Mier
lo
„Helemaal niet. Ik heb aan nie
mand een hekel. Ik heb geleerd
dat je in de politiek geen vrienden
en vijanden hebt, slechts mede-
en tegenstanders. Je moet de poli
tiek zakelijk benaderen."
Het lijkt een beetje een politiek
dilemma: de WD mag haar af
wijkende mening geven, maar
moet uiteindelijk toch genoegen
nemen met het beleid van het ka
binet. Overigens legt dat de partij
in de peilingen geen windeieren.
„Ik voel er niets voor alleen maar
een debat aan te gaan als ik zeker
weet dat ik het win. Als je alleen
maar op safe speelt, wordt de
Tweede Kamer steriel. Meer dua
lisme zou de Kamer sieren. In het
verleden waren leden van de
Tweede Kamer veel vrijer dan nu.
Die traditie proberen wij weer te
rug te brengen. Dat is onze bij
drage aan de staatkundige ver
nieuwing."
Maar hoe kunt u als pleitbezor
ger van het dualisme nog voor
stander zijn van het Torentjes
overleg?
„Ik vind dat overleg nu en dan
verder gaan dan ik zou willen. De
stelling valt goed te verdedigen
dat het Torentjesoverleg zich zou
moeten beperken tot zaken die
worden behandeld in het regeer
akkoord. Maar het is niet zo ge
makkelijk die ingeslopen ge
woonte te veranderen. Misschien
dat een andere minister-presi
dent daar enige wijziging in kan
aanbrengen.
U, bijvoorbeeld?
„Dat weet ik niet. Ik weet niet of
ik minister-president word."
Maar stel dat u het zou worden.
„Dan valt dat serieus te overwe
gen. Waarom zou je bijvoorbeeld
een zaak als die van de Turkse fa
milie Gümüs niet gewoon in de
Kamer kunnen behandelen."
U heeft gezegd dat u een tweede
paars kabinet wilt. Ook met de
zelfde ministers?
„Niet noodzakelijk. Na de verkie
zingen kan in het kabinet een an
dere verhouding ontstaan. Bo
vendien ben ik voorstander van
afwisseling. De ministers doen
het goed, maar anderen kunnen
dat ook. In het algemeen gespro
ken is het ongewenst dat een mi
nister langer dan één termijn op
dezelfde post zit."
„Zo vind ik dat minister Ritzen
van Onderwijs na twee termijnen
iets anders moet kiezen en dat
geldt ook voor minister Pronk
van Ontwikkelingssamenwer
king. Wie langer dan vier jaar op
één ministerie zit, loopt het ge
vaar dat hij zich solidair gaat ver
klaren met de ambtelijke top. Die
wordt dan een creatuur van zijn
departement en dat mag nooit ge
beuren."
Zien we Van Mierlo nog terug als
het aan u ligt?
„Voor ons is het voor niemand
vanzelfsprekend dat hij of zij op
dezelfde post blijft zitten. Minis
ter Dijkstal is een mooi voor
beeld. Hij heeft zich kandidaat
gesteld om mij, voor het geval ik
een andere functie zou krijgen, op
te volgen als fractievoorzitter. Ik
ben daar heel blij mee, want ik
was enige tijd bevreesd dat nie
mand zich kandidaat wilde stel
len. Ook voor mijn functie geldt
dat afwisseling een schone zaak
Wat zijn de persoonlijke ambities
van de politicus Bolkestein?
„Een goed boek schrijven voordat
ik het tijdelijke met het eeuwige
verwissel."
En de politieke?
„Ik wil mijn partij groot maken,
liefst de grootste van Nederland.
En zorgen voor een tweede paars
kabinet. Voor mezelf heb ik niet
zoveel ambities. U moet beseffen,
ik heb zo'n beetje alles al gedaan
in de politiek."
Dus eigenlijk is het 't premier
schap of anders het boek.
„Nou ja, het een sluit het ander
misschien uit, dat weet ik niet.
We zien wel. U spreekt niet met
iemand die staat te trappelen van
ambitie voor die functie."
Maar u bent wel kandidaat.
„Nee, ik ben beschikbaar. Als je
beroepspoliticus bent, kun je niet
zeggen als die bal naar je toe rolt:
het spijt me wel, maar ik ben niet
thuis. Ik ben dus beschikbaar."
1
I
I
HET kabinet had zijn lessen geleerd uit de euforische vertonin
gen van vorig jaar rond de presentatie van de Miljoenennota.
Ditmaal geen minister van Financiën die het befaamde koffertje
triomfantelijk boven het hoofd hield. Ook geen minister-presi
dent die - zij het aarzelend - meedeed aan een bescheiden wa
ve in de Tweede Kamer.
De leden van het kabinet legden een bijna geforceerde terug
houdendheid aan de dag waar het ging over het tellen van de
zegeningen van het paarse kabinet. Terwijl de feiten toch voor
zich spreken. Het tekort op de begroting is fors gedaald, voor
bijna 500.000 werklozen is een baan gecreëerd, de economische
groei is groter dan verwacht, er is zeven miljard meer geïnves
teerd dan in het regeerakkoord was neergelegd, er is het ko
mende jaar sprake van een behoorlijke lastenverlichting en de
minima gaan er, voor het eerst sinds tijden, daadwerkelijk op
vooruit.
De bescheiden opstelling van het kabinet, dat elk teken van zelf
genoegzaamheid wilde vermijden, was niet besteed aan de frac
tieleiders van de drie regeringspartijen. Zij waren eensgezind in
hun lof aan het adres van het kabinet-Kok. De rode loper voor
paars-2 werd uitgerold, het CDA werd op harde wijze de deur
gewezen.
In zijn rol van staatsman ging minister-president Kok zelfs zo ver
dat hij voorgaande kabinetten niet wilde uitsluiten van de suc
cessen die momenteel door zijn regeringsploeg worden ge
boekt. Dat baanbrekende werk en het voor Nederland typische
overlegmodel hebben volgens de minister-president in niet ge
ringe mate bijgedragen aan de florissante economische situatie
waarin Nederland zich nu bevindt.
Waarmee maar gezegd is dat het ook in de politiek kan verke
ren. Enkele jaren geleden werd het overlegmodel - de samen
spraak tussen werkgevers, werknemers en overheid - aangewe
zen als de grote boosdoener van de haperende economie. De
stroperige voortgang in de besprekingen stond besluitvorming
in de weg, heette het toen. Nu vergaapt de halve wereld zich
aan wat wordt genoemd het 'poldermodel', een ander woord
voor een radicale herziening van de sociale zekerheid. Op de
vleugels van de internationale economie, die een zeldzame
hoogconjunctuur beleeft. En aan dat fenomeen heeft het kabi
net part noch deel.
Zich realiserend dat economische hoogtij van korte duur kan
zijn, heeft het kabinet in de Miljoenennota de successen van dit
moment trachten te vertalen naar de toekomst. Het ijzer smeden
wanneer het heet is, past bij de nuchter/zakelijke instelling van
paars-1. Dat investeren in de toekomst, is de leidraad voor de
resterende tijd dat het huidige kabinet aan de macht is. Het
moet ook de basis vormen voor het beleid van een volgende re
gering. Weer een aanwijzing dat paars vastbesloten is na deze
kabinetsperiode verder te regeren.
Er wordt veel geld uitgetrokken voor verbetering en aanpassing
van de infrastructuur, scholing en werken moeten hand in hand
gaan, de overheidsfinanciën moeten verder gezond worden ge
maakt en in de verbetering van het milieu moet zwaar worden
geïnvesteerd.
Al die mooie plannen moeten voor een dynamische samen- le
ving, die geworteld is in een sociale rechtsstaat, zijn gebaseerd
op de verwachting van een aanhoudende economische groei en
op beheersing van de loonkosten. Vooral dat laatste aspect is
het fundament gebleken waarop de volgens de coalitie 'mooiste
begroting sinds jaren' is gebouwd.
Kok verzoekt de sociale partners zich opnieuw in deze matigen
de rol te schikken. Op basis van deze Miljoenennota is dat te veel
gevraagd. Voor grote groepen kan het in Nederland niet op. Te
gelijkertijd bevinden honderdduizenden gezinnen zich in be
hoeftige omstandigheden. De Miljoenennota biedt onvoldoen
de garanties voor een verbetering van de positie van de Neder
landse kansarmen op korte termijn. Dat moet alsnog gebeuren.
Deze op de mens gerichte aanpassingen zullen zeker niet leiden
tot ontwrichting van de marktgerichte plannen van het kabinet-
Kok.
WD-leider Frits Bolkestein in zijn werkkamer thuis in Amsterdam. 'Ik ben beschikbaar als premier'.
WD-leider Bolkestein gaf
ooit de voorzet, oppositie
partij CDA kopte de bal
dankbaar in; het kabinet-
Kok neigt naar 'randstede
lijke arrogantie'. De rest
van Nederland profiteert
nauwelijks van de miljar
den-investeringen in de in
frastructuur. Maar is dat
verwijt terecht? Een felle
discussie tussen twee Ka
merleden uit de regio: Gerd
Leers (CDA, Brabant) en
Nellie Verbugt (VVD, Lim
burg).
Nellie Verbugt en Gerd Leers ont
moeten elkaar in een restaurant
in regenachtig Woubrugge. Een dorp
in het Groene Hart, waar je het gevoel
hebt dat Dik Trom ieder moment de
hoek om kan komen.
CDA'er Leers riep in het Kamerdebat
over de aanleg van de hoge-snelheids-
lijn (HSL) juist deze streek uit tot
symbool van vermeende 'Randstad-
politiek'. Waarom wel een tunnel on
der het Groene Hart en niet bijvoor
beeld in Breda-Prinsenbeek?
„Populistisch," stelt WD-Kamerlid
Verbugt. Leers hoort het verwijt niet
voor het eerst. Maar hij houdt zijn
stelling recht overeind: het paarse ka
binet kijkt bij de planning van wegen,
spoorlijnen, kanalen en vliegvelden
eerst naar de belangen van de Rand
stad en pas daarna naar de regio.
Leers: „Een regering moet niet alleen
voor een beperkt stukje Nederland z'n
best doen. Dat geldt zeker voor de in
frastructuur. Als je alleen al kijkt
naar de samenstelling van dit kabinet,
dan valt op dat de meeste ministers uit
de Randstad komen. Dat is te mer
ken."
„Natuurlijk, de Randstad blijft het
economische hart van dit land. Maar
een hart zonder slagaders functio
neert niet. De mainports Schiphol en
Rotterdam hebben achterlandverbin
dingen nodig. En dat moeten geen
karrensporen zijn. Als je van Rome
naar Amsterdam rijdt, dan kom je ze
ven stoplichten tegen, waarvan vijf in
Maastricht. Een slechte zaak."
Verbugt: „Een 'Randstad-kabinet',
dat is een beeld dat het CDA graag op
roept. Maar als je kijkt naar de feite
lijke investeringen in infrastructuur,
dan moet je constateren dat de regio
juist buitengewoon goed af is. Allerlei
besluiten die onder het vorige kabinet
maar niet tot stand kwamen, zijn nu
eindelijk genomen."
Uitgedaagd door Leers komt Verbugt
vervolgens met een schier eindeloze
reeks voorbeelden: de autosnelweg
A73 in Limburg, investeringen in de
Brabantse kanalen, een studie naar
een betere verkeersafwikkeling bij
Eindhoven, de Westerschelde-oever-
verbinding en een betere inpassing
van de Betuweroute en de HSL.
Een hele opsomming, erkent Leers.
„Maar wel één met een luchtje.
Veel van de projecten die Verbugt nu
noemt, zijn voor de poorten van de hel
weggesleept. Wat zag je de afgelopen
jaren steeds gebeuren? Het kabinet
kwam met een voorstel - een slecht
voorstel - en dan lukte het 't CDA en
de WD gezamenlijk de zaak recht te
trekken."
„En dan nog iets: met studies doen we
weinig. Het moet maar blijken of die
worden omgezet in echte projecten. Ik
heb grote vrees voor de bezuinigingen
die eraan komen en die met name zul
len neerslaan in de regio. Jorritsma
heeft al laten weten dat ze met een te
kort zit van 27 miljard gulden."
„Tot 2010," corrigeert Verbugt.
„Daarom heeft het kabinet voor vol
gend jaar 500 miljoen extra uitgetrok
ken. Een hele prestatie."
Leers spreekt dat niet tegen. In plaats
daarvan komt hij met een voorstel.
„Laten we met elkaar afspreken dat
dat extra geld óók ten goede komt aan
de regio." Verbugt, na enig aandrin
gen: „Dat standpunt heeft de WD al
langer. Maar laten we dan óók afspre
ken dat het CDA niet iedere keer met
dure verlanglijstjes komt voor de in
passing van infrastructuur. Tunnel
hier, tunnel daar, waardoor projecten
niet door dreigen te gaan."
Leers: „Mevrouw Verbugt heeft een
selectief geheugen. Laten wij het nu
eens hebben over het HSL-besluit.
Eén miljard gulden voor een tunnel
onder het Groene Hart!
Verbugt, verontwaardigd: „Nee, nee,
nee, nee! U weet heel goed dat er 200
miljoen uit het bedrag van 900 miljoen
gulden is gehaald om extra verbete
ringen aan te brengen in Breda-Prin-
senbeek. Door toedoen van de WD."
Leers: „Kijk nu gewoon eens wat er
boven de Moerdijk is uitgegeven aan
de HSL en zet dat af tegen de investe
ringen beneden die grens. Dan zie je
een verschil van bijna twee miljard
gulden. Voor de knelpunten in Bra
bant is echt geen flikker gebeurd."
Verbugt: „Nou, dat bestrijd ik ten
zeerste. Ik ben trots op het extra geld
dat er voor die provincie gekomen is."
Tijd voor een adempauze. Leers en
Verbugt bestuderen de menukaart.
„Dit is zeer uitvoerig," constateert de
CDA'er met een zuinig mondje. „Heb
ben ze niet gewoon een uitsmijter of
zo?" Uiteindelijk kiezen beiden voor
een pannenkoek met ham en kaas.
Waarna de vraag aan de orde komt
Gerd Leers en Nellie Verbugt in Hoogmade, waar de HSL-tunnel onder het Groene Hart straks 'onder de grond
duikt'. foto wfa
waarom Leers en Verbugt elkaar zo in
de haren vliegen. Als beide partijen
in infrastructurele debatten zo vaak
samen optrekken, waarom gaan zij
dan niet officieel samenwerken? Ligt
een nieuwe coalitie CDA-WD na de
verkiezingen van volgend jaar niet
voor de hand, meer dan een vervolg op
'paars'?
Leers: „Oh, daar ben ik van overtuigd.
Ik denk dat het gedachtengoed van
CDA en VVD het meest overeen komt.
De bereidheid om te investeren in in
frastructuur is bij die partijen het
grootst. PvdA en D66 hebben daar
veel minder behoefte aan."
Verbugt: „Je moet geen enkele coali
tiepartner uitsluiten. Maar ik moet
zeggen dat paars goed bevalt. Wij pro
beren steeds twee dingen te combine
ren: aandacht voor werkgelegenheid
én voor het milieu."
Bij het CDA is die balans wel eens
zoek, meent de WD'ster. Zij wijst
op een 'groene' vleugel binnen het
CDA, die aan invloed wint. „En dan
hoorde ik CDA-collega Reitsma laatst
weer zeggen: dat teveel aan nacht
vluchten op Schiphol, dat moet maar
naar vliegveld Beek. Dat betekent dus
echt dat je de regio gaat beschouwen
als een soort vuilnisvat."
Verbugt ontkent niet dat zij ook met
sommmige ideeën van PvdA en D66
moeite heeft. „Als D66 zegt: wij willen
geen oost-westbaan in Beek, dan
vraag ik me af: wat dan wel? De lucht
haven sluiten? Over zulke zaken
wordt soms fors gediscussieerd bin
nen de coalitie. Maar waar het om
gaat, is dat we er steeds uitkomen. De
HSL was eveneens een héél moeilijk
debat, maar ook daar hebben we een
oplossing voor gevonden."
Leers zucht. „Nellie, eet nou eens wat
van je pannenkoek, dan kan ik mis
schien ook iets zeggen. Vergeet nou
alsjeblieft niet dat de huidige econo
mische groei het allemaal heel makke
lijk maakt voor paars. Er staat steeds
een zak geld klaar om de geschilpun
ten af te kopen. Als de economie str
aks niet meer zo goed draait en er echt
gekozen moet worden, nou dan wil ik
jullie nog wel eens horen."