de Stem
'Geen loongolf in de polder'
Kleine plus voor de minima
Miljoenennota
met schaduwzijde
Belastingmaatregelen
1997
Opinie
PRINSJESDAG
[Colofon
FNV-voorzitter Lodewijk de Waal vindt dat kabinet steken laat vallen
Kabinet houdt hand op de knip ondanks forse groei
M1
'God zij
met ons
DE ETAPPES:
Meer koop- dan
huurwoningen
ARBEIDSMARKT
4
KOOPKRACHT
SEPTEMBER 1997 B3
Miljoenen
nota
I I
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997
dat deze lunch een hele ande-
is dan het voedsel dat tijdens
tocht wordt gegeten. Met een
k van afgrijzen in zijn ogen:
an eten we gevriesdroogde
jenten en powerbars. Dat zijn
i soort repen die het midden
uden tussen chocola en kauw-
m. Echfliiet te eten. Verder
inken we uitsluitend water,
t met een water-maker hier aan
iord wordt aangemaakt. Je
mt natuurlijk geen liters cola
eenemen. Want dat weegt weer
veel." Met een lach vervolgt
ij: „We nemen zelfs geen suiker
ee, wel candarel, want dat is
n stuk minder zwaar."
rk de middag wordt volledig
inut met het uitvoeren van
lts. De leden van het Brunel-
mergy-team laten niets aan
it toeval over. Want als je met
:n begroting van ongeveer 8'A
iljoen gulden werkt, laat je het
el na om te freewheelen.
et is werk en niets meer dan
it.
"J Southampton - Kaapstad
7350 zeemijlen (13612 km)
21 sept. - 22 okt. 1997
De etappe van de Doldrums: een
mengeling van windstiltes en
regenbuien in het gebied rond de
evenaar. De schepen moet onderweg
:de eilanden Fernando de Noronha en
llha da Trinidade aan bakboord houden.
Vervolgens koerst de vloot met hoge
snelheid voor de wind naar Kaapstad.
2 Kaapstad - Fremantle
4600 zeemijlen (8519 km)
8 nov. 24 nov. 1997
De loodzware tweede etappe neemt de
schepen mee over de ruige Zuidelijke
Oceaan, diep in een zee van ijsbergen,
die elk moment een schip aan flarden
kunnen scheuren. Deelnemers zullen
gedurende deze twee weken
waarschijnlijk tot de veertigste of
vijftigste breedtegraad of nog dieper
zakken om depressies te kunnen
oppikken, die ze met halsbrekende
snelheden naar Fremantle kunnen
voeren. Het dillemma schuilt in de
snellere maar veel gevaarlijker zuidelijke
route en de langzamere maar veiliger
noordelijke variant.
2250 zeemijlen (4167 km)
13 dec. -22 dec. 1997
Alles draait in deze etappe om het weer:
ten zuiden van Australië komt warme
lucht uit de woestijngebieden in
aanraking met koudefronten uit de
Zuidelijke Oceaan en dat zorgt voor
sterk wisselende omstandigheden.
1270 zeemijlen (2352 km)
4 jan.-9 jan. 1998
Een nek-aan-nek-race over de
onvoorspelbare Tasmanzee. Veel zal
afhangen van het vakmanschap van de
navigators en schippers. Waarschijnlijk
wordt veel aan de wind gezeild- voor
de bemanning is dit zwaarder door de
vele zeilwisseïingen.
6670 zeemijlen (12352 km)
1feb.-23feb.1998
Terug naar de Zuidelijke Oceaan op weg
naar de gevreesde Kaap Hoont «j
zuidelijkste landtong van Zuid-Amenk
waar de winden vrij spel hebben. Daarna
wordt koers gezet naar de warme
klimaten in het noorden.
4750 zeemijlen (8797 km)
14 mrt. - 2 april 1998
Opnieuw de veranderlijke winden in e
Doldrums, gevolgd door constante
noordoost-passaatwind. DejSden
passeren Windward-Leeward-eila
en zetten koers naar de Bahama s,
waarna de Golfstroom wordt
overgestoken naar Fort Lauderd
Het gaat goed?', begroet de
goedmoedige patron op
vraagtoon. Het antwoord is
bevestigend. 'Ik ben blij', zet
bij de jaarlijkse welkomstcon
versatie met het neerstrijken
de Nederlandse contingent
voort, 'dat iedereen weer te
rug is'. Gaat hij eindelijk wat
verdienen, want van de omzet
die de plaatselijke boeren
stand bij hem achterlaat, kan
de schoorsteen niet roken.
Fransen houden het bij een
twaalfuurlijk glas. Geef hem
de noordelingen maar. Die
warmen zich met kwantiteit.
Voor het vaderland in den
vreemde laat de kroegbaas
dagelijks een Nederlandse
krant komen. Het gezelschap
trekt zich daarmee terug aan
een tafel in de hoek. De com
mentaren klinken tot op
straat. 'Die Van Mierlo bakt
er niets van' en 'Sorgdrager
heeft wel een lekker smoeltje,
maar van regeren begrijpt ze
niets'.
Het bericht dat 75.000 Neder
landse gezinnen zich slechts
om de andere dag een warme
maaltijd kunnen permitteren,
wekt verbazing. Niemand
kent zo iemand. En dat de te
bereiken leeftijd afhankelijk
is van het welstandsniveau,
daarvan heeft eveneens nie
mand ooit gehoord. 'Rijken
die gemiddeld drie jaar ouder
worden dan armen: onmoge
lijk. Het is eerder andersom,
hoe hoger de functie, hoe
meer kans op een hartinfarct.
En moet je eens naar een be
jaardentehuis gaan. Dat zit
vol met stokoud volk dat op
kosten van de gemeenschap
verzorgd moet worden'. En
honderdduizenden families
die nooit op vakantie kunnen,
dat kan evenmin waar zijn.
'De Spaanse kust ligt vol met
hulpen die zich juist als werk
ster verhuren om 's zomers
hun zuidelijke portie zon op
te halen'.
Het gaat toch goed in Neder
land, is de algemene opinie.
Met iedereen. Paars, welis
waar niet de favoriete kleur
van het gezelschap, zorgt met
succes voor werk en inkomen.
Er kan dus wel een muntje
van twee francs af voor de
schilderachtige, lokale bede
laar. Niet teveel liefdadigheid
natuurlijk, want er dient ook
nog wat opzij gelegd te wor
den voor de snippervakanties
van najaar, kerst en carnaval.
Een kleinigheid doet echter
geen pijn. Voor de rest moet
de gemeenschap of God maar
zorgen, want het zilverklin
kende 'God zij met ons' rin
kelt het aangenaamst in de ei-
I gen zak.
Camiel Hamans
Tn Nederland staan volgend
jk-jaar voor het eerst meer
fiop- dan huurwoningen. Het
kabinet zal zich de komende
ojd buigen over de gevolgen
van een relatief groot eigen
woningbezit voor de kwaliteit
'an de totale woningvoorraad
I'd miljoen woningen). Het
fltJïl An/1 a« u. i
870 zeemijlen (1611 km)
19 april-22 april 1998
Een nek-aan-nek-race over de snelle
Golfstroom (3 tot 4 knopen) naar n
noorden. De vloot draait rond cape
Hatteras de Chesapeake Bay in,
een eindsprint volgt tot aan de
bij Fort McHenry in Baltimore.
3390 zeemijlen (6278 km)
3 mei-16 mei 1998
De Golfstroom voert de sctl®P®j|annd,
het noorden, tot bijNew F rrnwater
waar de ontmoeting vanwar
met de koude Labradorstroo j(
voor de beruchte mlstbaÜ^Lassa's
het noorden meegevoerde ijs
zorgen voor de zeer gevaiarlI
combinatie van slecht zicht en i
oppikken om vervolgens met.9
snelheid af te koersen op Europa-
450 zeemijlen (833 km)
22 mei-24 mei 1998
Een felle eindsprint over Het^afinjsh
vervolgens over de Solent naar u
in Southampton.
meer om maat-
ervoor moeten zor-
8® dat kopers hun woning
t laten verpauperen.
P1 oktober treedt de zogehe-
Gewenningssubsidierege-
eigen woningbezit in wer-
nÉv De regeling (met terug-
Erkende kracht tot 23 mei
ait jaar) maakt het voor
nuishoudens met lagere inko-
^tegkopaeknkeliiker W°"
|kttteebiilagewerkten mee:
Kr" H® Berg' Jer°en d6n
fZ A^ans van den Broek,
|ma ï^hmen, Camiel Ha-
J5s Au1 ^?kke' EUyLam-
■Giic 'm Mandemaker,
!t vZoes'prof-dr-
V d» rr alTy Vwmeulen,
jötANP neS' ^aiaanne Wuite
Mo's;
&A'Franco Gori, WFA
™le® Kiestra)-
Jtaphics;
CvanHeukelom;
Peeving;
j® Goderie-
jeutdredactie:
i^es Eestermans.
Lodewijk de Waal is
sinds juni voorzitter van
de FNV. Een gesprek met
hem naar aanleiding van
de Miljoenennota. Over
het 'poldermodel' en
meer mogelijkheden
voor scholing en verlof.
Hij is 'terughoudender' dan
zijn extraverte voorganger
Johan Stekelenburg. „Ik ben geen
feestnummer," zegt Lodewijk de
Waal. „Je zult Johan eerder met
carnaval zien meedoen dan mij."
Bovendien is Stekelenburg, nu
burgemeester van Tilburg, 'ie
mand van de Beatles', terwijl De
Waals hart uitgaat naar de Sto
nes.
Hij noemt zichzelf ook 'polemi-
scher' dan Stekelenburg, die be
kend staat als een soepele onder
handelaar. „Ik kom meer via te
genstellingen tot het compromis.
Het zit in mijn natuur om dingen
ter discussie te stellen."
Dat geldt ook voor het 'polder
model'. Hoewel De Waal een fan
is van dit model van overleg, van
loonmatiging en lastenverlich
ting, wordt het 'poldermodel' mo
menteel te veel bewierookt, vindt
hij.
Niettemin houdt hij vooralsnog
vast aan een 'verantwoorde loon
ontwikkeling', omdat dat goed is
voor de werkgelegenheid.
Hij verwijst de waarschuwingen
dat het 'poldermodel' binnenkort
ten onder gaat als gevolg van een
loongolf dan ook naar het rijk der
fabelen. „Een loongolf zou bui
tengewoon stom zijn, want je
blijft maar tegen elkaar opbie
den. Daar heeft niemand baat bij.
Ook de werkgevers niet."
Maar er wordt geklaagd over
onvervulbare vacatures. Er zijn
bedrijven die personeel uit het
buitenland halen. Dat stuwt de
lonen toch omhoog?
„Dat zeggen de werkgevers. Ze
overdrijven. Vooralsnog staan er
tegenover elke vacature zeven
tien werklozen. In sommige'sec
toren, zoals de techniek, ontstaan
er inderdaad spanningen. Dan
hebben werkgevers de keus tus
sen investeren in mensen die nu
nog aan de kant staan, of steeds
hogere lonen betalen aan een
steeds kleinere groep. Het laatste
is een doodlopende weg. Dus ik
hoop dat in die kringen de wijs
heid eens toeslaat. Ik ben ertegen
dat werkgevers personeel uit het
buitenland halen. Ik vind dat de
overheid daar een stokje voor
moet steken. Werkgevers moeten
over de brug komen met scho
ling."
De Waal hamert veelvuldig op
scholing als middel tegen werk
loosheid. Een scholingsrecht van
tien dagen per jaar vormt één van
de eisen voor nieuwe CAO's.
Daarnaast pleit de FNV-voorzit
ter voor korter werken en meer
verlofmogelijkheden om de 1,7
miljoen inactieven aan het werk
te krijgen.
Meer verlofmogelijkheden horen
bij een moderne arbeidsmarkt,
vindt De Waal. Het kabinet mo
derniseert wel wat, maar te
mondjesmaat en te traag, oor
deelt hij. Zo heeft het kabinet een
wet in voorbereiding die het
werknemers mogelijk maakt tij
delijk hun loopbaan te onderbre
ken. Ze krijgen dan voor maxi
maal een half jaar een vergoeding
van zeshonderd gulden netto per
maand.
Wat is er mis met dat voorstel?
„Wij vinden de vergoeding te
laag. Wij willen dat werkgevers
die gaan aanvullen tot het wette
lijk minumumloon (ongeveer
1800 gulden netto). Dan hebben
mensen ook een reële mogelijk
heid om er tijdelijk tussenuit te
gaan. Hier maken we een groot
thema van in de CAO voor de
banken. In die sector hebben de
werkgevers het geld ervoor en
kan het uitstekend georganiseerd
worden." Volgens De Waal zullen
de kosten wel meevallen, omdat
niet alle werknemers gebruik zul
len maken van zo'n verlofrege
ling.
Te gierig is het kabinet ook met
uitbreiding van de mogelijkheden
voor kinderopvang, zegt De
Waal. Minister Melkert (Sociale
Zaken) stelt telkens maar de helft
van het benodigde geld beschik
baar. Via CAO-afspraken moeten
de bonden dan de gaten repare
ren. De Waal heeft er genoeg van.
„Aan Melkerts nieuwe plannen
voor buitenschoolse opvang kun
nen we wéér voor de helft meebe
talen. Werknemers zonder CAO
GROEI WERKGELEGENHEID
in personen (x 1000)
200
150
100
50
0
mutatie kabinets
periode: 465
116
125
-133-
'94 '95 '96 '97
WERKLOZE BEROEPSBEVOLKING
in personen (x 1000)
600
400
200
-547-
mutatie kabinets
periode: -147
-533"
494
455
400
'95 '96 '97 '98
vallen zo telkens buiten de boot.
Dat vind ik dus slecht, daar doen
we niet meer aan mee."
Daarnaast kunnen de bonden
vanwege de economische groei
weer looneisen stellen. „Voor vol
gend jaar zullen we de volledige
ruimte opeisen," zegt De Waal.
Dat komt neer op 3,5 procent
loonsverhoging, plus een procent
voor arbeidsvoorwaarden.
De FNV-voorzitter heeft lof voor
de mooie economische cijfers die
het kabinet presenteert, maar hij
is ongeduldig. Nederland moet
'niet zelfgenoegzaam' worden,
want nog steeds hebben 1,7 mil
joen mensen geen werk. Om dat
aantal terug te dringen, moeten
er in de eerste plaats geen nieuwe
'inactieven' bijkomen, zegt hij.
En daarom moet er meer aan
dacht komen voor oudere werk
nemers, want die komen het
vaakst in de WW of WAO terecht.
„Daarom moet je in die mensen
investeren, ze in je bedrijf hou
den, ze scholen, hun loopbaan
plannen. Als je die groep aan het
werk houdt, krijg je dat aantal
van 1,7 miljoen vanzelf structu
reel omlaag, omdat er mensen 65
worden."
En demotie, het minder gaan
betalen van oudere werknemers?
„Je moet ouderen niet goedkoper
maken. Dan geef je een verkeerde
prikkel, want dan hoeven werk
gevers het probleem niet op te
lossen. Gezien de hoge producti
viteit in Nederland moet je je eer
der afvragen of jongeren niet te
goedkoop zijn in plaats van oude
ren te duur."
Met een actief ouderenbeleid
hoeft de pensioenleeftijd niet om
hoog, meent De Waal. „Minister
Zalm stelde onlangs de VUT ter
discussie. Terwijl ik zeg: zorg
eerst maar eens dat je de mensen
tot zestig jaar aan het werk
houdt. Als dat lukt, blijven de
VUT en het flexibele pensioen
heel goed betaalbaar."
FNV-voorzitter Lodewijk de Waal: 'Ik kom via tegenstellingen tot een compromis'.
FOTO WFA
De laatste Miljoenennota van
het eerste paarse kabinet Kok
kan zonder meer een glorieuze
presentatie worden genoemd.
Daar waar voorgaande kabi
netten worstelden met wild
groei in de collectieve sector,
met een verstikkende werking
op de marktsector, voltrekt de
gezondmaking van de over
heidsfinanciën zich thans in
rustgevende kadans.
Door prof. dr. L.G.M. Stevens
De Nederlandse economie heeft
zich in de eerste paarse kabi
netsperiode beter ontwikkeld
dan mocht worden verwacht.
Dat heeft geleid tot forse belas
tingmeevallers. De daardoor
ontstane extra budgettaire
ruimte is aangewend voor ver
mindering van het financie
ringstekort tot 2,3 procent. Zo
doende kunnen toekomstige
rentebetalingen worden terug
gedrongen en komt er ruimte
voor vermindering van de las
tendruk voor burgers en bedrij
ven. Daarvoor is in totaal 3,9
miljard gulden uitgetrokken.
De collectieve lastendruk zal in
1998 naar verwachting 43,1
procent van het bruto binnen
lands product bedragen. We
moeten al teruggaan tot 1974
om een vergelijkbare collectie
ve lastendruk te kunnen meten.
Het kabinet zit dan ook in de
luxe positie, in het zicht van de
verkiezingen, om aantrekkelij
ke koopkrachtplaatjes te kun
nen laten zien waarin iedereen
erop vooruit gaat. De profeten
van de vrije-markteconomie lij
ken gelijk te hebben gekregen.
Toch moet men zich realiseren
dat er op die markt ook verlie
zers zijn, omdat zij nu eenmaal
minder weerbaar zijn dan an
deren. Het is daarom van be
lang ook kritisch in het oog te
houden dat de lastenverlich
ting, die zich vooral in de pre
miesfeer voordoet, voor een
groot gedeelte slechts schijn is.
Door versobering van het gebo
den dekkingspakket in de so
ciale zekerheid zal menigeen
immers genoodzaakt zijn ver
vangende verzekeringscontrac
ten te sluiten. Dan zal blijken
dat de lastenverlichting vaak
niet meer is dan een lastenver
schuiving. Degenen die gecon
fronteerd worden met de af
schaffing van het algemeen na
bestaandenpensioen kunnen
daarvan meepraten.
Het pakket van lastenverlich
tende maatregelen is erop ge
richt zoveel mogelijk mensen te
stimuleren om werk te zoeken.
Door Melkert-banen, witte-
werksterplannen en belasting
subsidies op loonkosten wordt
getracht aan de onderkant van
de arbeidsmarkt nieuwe kansen
te scheppen. Het kabinet is
daarin de afgelopen jaren suc
cesvol geweest. Men moet ech
ter bedenken dat veel van deze
banen nog te weinig doorgroei
mogelijkheden bieden naar
structureel werk.
In de belastingsfeer wordb dit
inschakelingsproces gestimu
leerd door een verdubbeling
van de bestaande afdrachtsjcor-
tlng. In feite is dit een loonkos
tensubsidie voor werkgévers
die werknemers aantrekken in
lage-loonschalen. Maar .look
door meer algemene maatrege
len die alle werknemers.ten
goede komen, wordt getracht
het werken weer aantrekkelij
ker te maken. Zo wordt''het
maximale arbeidskostenforfait
verhoogd met 460 gulden enhet
forfaitpercentage met 2 pro
centpunt. De algemene belas
tingvrije som wordt verhoogd
met 1380 gulden, waarvan (tot
mijn schrik) 410 gulden niet
overdraagbaar is. Invoering
van dergelijke ingewikkelde
splitsingen in overhevelbare en
niet-overhevelbare delen is in
tijden waarin men zo nadïuk-
kelijk vereenvoudiging wenst te
bereiken, moeilijk te begrijpen.
Ook de aanvullende alleen-
staande-oudertoeslag vyprdt
verruimd, van 6 tot 12 procent.
Daarmee wordt het buitgq de
huishouding werken van de al
leenstaande ouder aantrelfke-
lijker gemaakt. De eerste schijf
van de loon- en inkomstenbe
lasting wordt verlengd met 350
gulden; de tweede schijf met
4150 gulden. Het tarief van de
eerste schijf wordt met .0,95
procentpunt verlaagd tot 36,35
procent (65-plussers 19,85 pro
cent). Ook wordt voor werkne
mers het gebruik van openbaar
vervoer, carpoolen en telewer
ken gestimuleerd.
Hoe fraai dit ook allemaal
klinkt; als men naar de werkge
ver kijkt, zal deze zich toch niet
zo snel laten verleiden nieuw
personeel aan te trekken. Het
risico van ziekte en arbeidson
geschiktheid wordt immer^ in
toenemende mate geheel op
hem afgewenteld. Zeker voor
kleine werkgevers is dat risico
soms nauwelijks meer te dra
gen. Hij moet zich daarvoor
zwaar verzekeren en wordt via
een omweg dus toch weer met
extra loonkosten geconfron
teerd. Maar deze blijken niet
uit de Miljoenennota.
Staatssecretaris Vermeend
heeft aangekondigd binnenkort
met een belastingplan voor de
21e eeuw te komen. Veel van de
huidige beleidsthema's zullen
daarin opnieuw aan de orde
worden gesteld. Maar ook zal
met name aandacht worden ge
vraagd voor de internationale
kapitaalvlucht en belasting
emigratie naar België. Met een
kleine verlaging van de vermo
gensbelasting loopt hij al op de
ze plannen vooruit. Ik vrees
echter dat zijn ambities groter
zullen zijn dan de smalle mar
ges van het politieke speelveld
hem zullen toestaan.
Prof. dr. L.G.M. Stevens is hoogleraar
fiscale economie aan de Erasmus Uni
versiteit in Rotterdam
De economie is de afgelopen jaren fors
gegroeid, maar niet iedereen heeft daar
van geprofiteerd. De inkomensverschil
len zijn gegroeid; de rijkste tien procent
van de bevolking is meer gaan verdie
nen, de armste tien procent minder. Vol
gend jaar krijgen de minima wat extra,
maar het houdt niet over.
Van links tot rechts is men het eens: men
sen met een uitkering moeten er iets bij
krijgen. Jarenlang hebben ze ingeleverd, nu
wordt het tijd om hen te laten delen in de
groei van de economie. Maar Nederland
blijft zuinig. Werk is volgens het kabinet dé
oplossing voor armoede. Er zijn veel mensen
aan een nieuwe baan geholpen, maar het
aantal uitkeringsgerechtigden blijft onver
minderd hoog.
Alleen voor specifieke groepen, zoals men
sen die niet meer dan AOW hebben, wordt
1998 een 'oogstjaar'. De koopkracht van al
leenstaande AOW'ers stijgt met vier pro
cent. De grote groep mensen met een uitke
ring heeft slechts één procent meer te beste
den. De modale werknemer ziet zijn loon in
tussen met drie procent stijgen, twee keer
modaal gaat er anderhalf procent op voor
uit. Over de gehele kabinetsperiode (1995
tot en met 1998) blijft de oogst mager voor
de uitkeringsgerechtigden.
De minima zijn er de eerste jaren in inko
men op achteruit gegaan, en komen na vier
jaar op een plusje van minder dan één pro
cent. De alleenstaande AOW'ers springen er
uit met bijna zes procent. Inclusief huursub
sidie komen de minima uit op drie a vier
procent, de AOW'ers op zes tot acht procent.
Probleem is wel dat veel mensen geen be
roep doen op de huursubsidie, bijvoorbeeld
omdat ze de aanvraag te ingewikkeld vin
den.
Over een langere periode zijn de inkomens
verschillen nog meer toegenomen, vooral
doordat de minima inleverden. Volgens het
Centraal Planbureau zijn zij er sinds 1977
tien procent op achteruit gegaan, terwijl de
hogere inkomens er meer dan gemiddeld op
vooruit zijn gegaan. Gemiddeld is de koop
kracht van alle werkenden in twintig jaar
tijd nauwelijks verbeterd.
De uitkeringen en ambtenarensalarissen
zijn in de jaren tachtig achterop geraakt bij
de markt, aldus prof. K. van Paridon, staf
medewerker bij de Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid. In 1983 werd de
koppeling losgelaten. Nadat die weer werd
hersteld, bij het aantreden van het kabinet
Kok in 1994, is de kloof niet gedicht.
Dr. R. den Hertog, onderzoeker bij het onaf
hankelijke economische instituut Nyfer, ziet
nu een probleem ontstaan 'aan de onderkant
van de samenleving'.
„Veel mensen blijven steken op het sociaal
minimum. Wie vanuit een uitkering in een
Melkert-baan terecht komt en vervolgens
het minimumloon gaat verdienen, schiet
nauwelijks op." Alleenstaande bejaarden
zijn volgens hem de 'meest kwetsbare'
groep. Dat ligt vooral aan het feit dat zij een
groot deel van hun inkomen aan huur uitge
ven en vaak geen gebruik maken van de
huursubsidie.
Van Paridon wijst op het belang van scho
ling. „Voor lager opgeleiden is de toestand
bijzonder zorgelijk. Zij vallen tussen de wal
en het schip. Laag geschoolden hebben bij
na geen kans om aan hun situatie te ont
snappen. Ook hun kinderen krijgen vaak
een gebrekkige opleiding."
Hij wijst erop dat veel banen voor lager op
geleiden, onder meer in de zorg en de dienst
verlening, in de afgelopen jaren door bezui
nigingen zijn verdwenen. „Die functies wil
len we nu weer terug, maar daar hangt wel
een prijskaartje aan."
totaal '95-'98
totaal met huursubsidie '95-'98
Sociale minima zonder kinderen
HM*! - I
■■■■12,75%
Sociale minima met kinderen
■|0,75% I
■■■■■■145%
Minimumloon met kinderen
'2%
5,75%
Modaal met kinderen
3%
|3%
2x modaal met kinderen
1,5%
15%
Alleenstaande AOWer
115,75%
AOW beiden 65+
3,75%
AOWaanv. pensioen tot 10.000,
■■■■2.5%
■HBII2<5%
AOW aanv. pensioen tot f 30.000,-
2,25%
2,25%
Burgers gaan vanaf 1998 la
gere belastingen en premies
betalen. Het kabinet heeft hier
voor in totaal een bedrag van
2,7 miljard gulden uitgetrok
ken. De belastingmaatregelen
op een rijtje.
Verlenging van de eerste en
tweede schijf van de loon- en
inkomstenbelasting (respec
tievelijk met 350 en 4150
gulden) en verlaging van hét
tarief van de eerste schijf
met 0,95 procent. Globaal
moet vanaf volgend jaar over
de eerste 47.184 gulden nog
36,35 procent belastingen en
premies volksverzekeringen
betaald worden. Over de vol
gende 56.590 gulden betaalt
men 50 procent en over alles
daarboven 60 procent.
Verhoging van de algemene
belastingvrije som met 1380
gulden: van 7102 naar 8482
gulden. Een klein deel daar-^
van, 410 gulden, is niet over
draagbaar. Dit deel kan een
kostwinner met een niet-ver-
dienende partner maar één
keer opvoeren.
Verhoging van het arbeids
kostenforfait met 460 gulden
naar maximaal 3108 gulden.
Het percentage wordt ver
hoogd van 10 naar 12 pro
cent.
Verhoging van de algemene
ouderenaftrek van 910 gul
den naar maximaal 1695 gul
den.
Verhoging van de aanvullen
de ouderenaftrek voor al
leenstaande ouderen (65-
plussers) met 1300 gulden
naar 2681 gulden.
Verhoging van de aanvullen
de alleenstaande ouderaftrek
- onder meer bestemd voor
bijstandsmoeders - van 6
naar 12 procent.
Verhoging van de zelfstandi
genaftrek met 250 gulden
naar 10.317 gulden.
Verlaging van de vermogens
belasting van 0,08 naar 0,07
procent. De algemene belas
tingvrije som voor de vermo
gensbelasting wordt met 12
procent verhoogd, waardoor
een groter deel van het ver
mogen vrij van heffing blijft.
Verlaging van de lokale las
ten (onder andere afvalstof
fen- en reinigingsheffing)
met 100 gulden per huishou
den.