Sport deSt] 'Het is werk en niets meer dan dat te; DE STEM WHITBREAD - ZEILRACE ROND DE WERELD Het Nederlandse Whitbreadteam kent geen passie meer: 'God zij met ons' Hans Bouscholte Piet van de Nieuwenhuijzen Hans Horrevoets 10. I DE ETAPPES: 3 Fremantle - Sydney Meer koop-dan huurwoningen i; Poolcirkel £veivaur ica's Challenge (VSt) Chessie Racing (VSt) George Collins (VSt) EUROPA Baltimore Annapolis EF Education (Zwe) Christine Guiltou (Fra) Paul Cayard (VSt) AFRIKA ZUID-AMERIKA SaoSebastiao (Sao Paolo) Merit Cup (Mon) Grant Dalton (N2 AUSTRALIË WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1997 03 Met een zeilboot de we reld rond. Voor veel mensen een droom, een avontuur dat zijn weer ga niet kent. Maar voor de zeilers van de Bru nelSunergy, het Neder landse schip dat mee doet aan de Whitbread Round The World Race, is het geen nachtelijk hersenspinsel. Het is voor de zeebonken zelfs 'gewoon' werk. „Die ra ce is voor tachtig pro cent afzien, voor vijftien procent fun en voor slechts vijf procent mooi," vertelt Hans Bouscholte, de Prinsen- beekse schipper van de zeilboot. Door Antal Crielaard IJmuiden - Drie Brabanders va ren mee op de BrunelSunergy. Prinsenbekenaar Hans Bou scholte wordt tijdens de reis, die op 21 september begint, bij gestaan door Hans Horrevoets uit Made en door Piet van de Nieuwenhuizen uit Roosendaal. Op wereldreis met een van de snelste zeilboten ter wereld. Het lijkt een jongensboek, de zeven wereldzeeën bevaren, zonnen op de grote oceaan en afzien langs de Zuidpool. Kan het mooier? „Het is werk en daar heb je het wel mee gezegd," stelt Horre voets onomwonden. „Natuurlijk moet je een beetje gek zijn om je te wagen aan zo'n avontuur. Maar ik wilde al van kinds af aan beroepszeiler worden en door deze reis wordt dat werke lijkheid. Maar vergis je niet hoor, het is echt afzien. Op de zware momenten is het echt niet leuk." Roosendaler Van de Nieuwen huizen is er ook duidelijk over. „Het is mijn werk, ik moet toch geld verdienen. Ik zeil al sinds mijn twaalfde. Sinds vijf jaar ben ik prof." De Nederlandse equipe heeft als uitvalsbasis IJmuiden. Vandaar- uit wordt er getraind op de Noordzee. Voor een wedstrijd van het formaat van de Whit bread - met 31.600 zeemijlen (50.000 kilometer) de langste en grootste zeilwedstrijd ter wereld - is een gedegen voorbereiding even belangrijk als de wedstrijd zelf. Op de dag dat ik een kijkje neem op de BrunelSunergy, is het mooi weer. Er staat ongeveer windkracht vier en dus kan er volop getest en getraind worden. Volgens Horrevoets is dat van cruciaal belang. „Je kan het zeilen op dit niveau het beste vergelijken met de for mule 1. Het gaat soms echt om seconden. Bij de vorige race die we voeren, bedroeg het verschil tussen de nummer één en de nummer twee slechts 35 secon den. Dat betekent dat je heel goed op elkaar ingespeeld moet zijn. Maar nog belangrijker is het om te weten bij welke om standigheden je welke zeilen moet gebruiken. Want als je tij dens de wedstrijd een verkeerd zeil neemt, kan dat snelheid schelen en dat betekent verlies." Race-monster Behalve de bemanning is ook de bouw van het schip belangrijk. De stoer in vele kleuren geschil derde BrunelSunergy, die een sublieme boeglijn heeft, straalt de snelheid van een race-mon ster uit. De buitenkant van de boot staat in schril contrast met het design binnenboord. Het he le keukenblok weegt niet meer dan vijftien kilo. Een likje verf is er nergens te vinden, want elk grammetje is er één te veel. Hoe lichter het geheel, hoe hoger de snelheid die ontwikkeld kan worden. Dat gaat zelfs zover, dat de zeilers geen persoonlijke din gen mee kunnen nemen tijdens de reis. Functie aan boord: Schipper Leeftijd: 34 Geboorteplaats: Prinsenbeek Woonplaats: Knokke Professioneel zeiler vanaf: 1936 Staat van dienst: Won als eerste niet-Fransman de Tour de France a Voile Sportman van het jaar in Noord-Frankrijk Won vijf solo zeilraces De drie Brabantse zeemannen, v.l.n.r.: Hans Horrevoets, Piet van de Nieuwenhuijzen en Hans Bouscholte. FOTO'S SIMON KEUZER „Boeken of een radio kun je hier aan boord echt niet vinden tij dens de wedstrijd. We zijn met twaalf bemanningsleden. Als ie dereen een boek mee zou nemen, betekent dat veel te veel ge wicht; dat kan niet. Aan de an dere kant heb je ook geen tijd om te lezen of om naar de radio te luisteren. Als je niet hoeft te werken, wil je slapen. Dat is veel Functie aan boord: Voordekker, dokter en verantwoordelijk voor het eten Leeftijd: 25 Geboorteplaats: Bergen op Zoom Woonplaats: Roosendaal Professioneel zeiler vanaf: 1992 Staat van dienst: Twee keer wereldkampioen in de X-99 zeilklasse Gekozen tot beste bemannings lid in het internationale Match Race Circuit in 1995 Zeilt al vijf jaar internationale topwedstrijden in het inter nationale zeilcircuit belangrijker," zegt Horrevoets. Maar ook het slapen op de boot is niet altijd een pretje. De be manning slaapt op een soort lichtgewicht stretchertjes die zonder enige bescherming aan de wand van het binnenschip hangen. Horrevoets: „Als we met slecht weer een zeil moeten wisselen, komt dat afgehaalde zeil gewoon Functie aan boord: Trimmer zeilmaker en verantwoordelijk voor alle zeilen aan boord Leeftijd: 23 Geboorteplaats: Made Woonplaats: Made Professioneel zeiler vanaf: 1996 Staat van dienst: Nederlands kampioen in de IMS-klasse Al twee jaar actief in het inter nationale MUMM 36-circuit hier naar binnen. Je kan jezelf voorstellen dat je dan niet echt rustig meer slaapt, want van een nat zeil komen toch heel wat li ters water, die dan zo je bedje indruipen. Als het warm weer is, maakt dat niet zoveel uit. Maar we varen ook langs de Zuidpool. Dan wordt het toch iets minder leuk." Schipper Bouscholte was oor spronkelijk niet aangewezen om als eerste man op te treden tij dens de wedstrijd. Vooraf was gekozen voor de jonge en oner varen Arend van Bergeijk. Sa men met drie anderen zou hij het gezag voeren. In de voorberei ding bleek dat dat niet werkte. Na goed overleg werd toen Bou scholte aangesteld. weieens gezegd dat de kapitein over leven en dood beslist en dat is natuurlijk ook zo. Dat ging bij Arend niet zo goed. Ik heb wat meer autoriteit. Naar mij luiste ren ze beter." Bouscholte staat geconcentreerd achter het stuurwiel. Om opti male testresultaten te bereiken, moet hij zo goed mogelijk koers houden. „Dat is belangrijk hè, dan kunnen we straks optimaal vergelijken welke zeilen onder welke omstandigheden het beste zijn." Ook Bouscholte geeft toe dat het niet altijd even leuk is om op het schip te varen. „Het is tachtig procent afzien, vijftien procent fun en slecht vijf procent mooi. De voldoening komt pas na de race. Als je terugkijkt, zie je pas de leuke dingen. Echte ro mantiek is er niet. Er zijn wel mooie dingen. Als je zeilt met volle maan en weinig wind, of juist met heel veel wind en volle zeilen. Dat zijn momenten waar op je geniet, maar die komen slechts sporadisch voor." De crew van de BrunelSunergy bestaat uit twaalf mensen. Het schip vaart dan wel onder Ne derlandse vlag, maar puur Ne derlands is de bemanning abso luut niet. Er varen mannen mee uit Zwitserland, Zuid-Afrika, Engeland en Frankrijk. Voer taal? Engels. Grappen? Over vrouwen. Dat mag duidelijk zijn. Vrienden Negen maanden op zee met twaalf dezelfde gezichten. Dan moet je of goede vrienden zijn of jezelf heel goed kunnen beheer sen. „Ik wen er nu al aan. Je bent ge woon heel close met elkaar. Ik denk wel dat het gebrek aan pri vacy me tegen zal vallen, dat het me gaat tegenstaan. Maar je bent prof. Daar moet je je overheen zetten. Maar of je vrienden moet zijn? Ik zie mijn zeilgenoten als collega's, als kennissen. Slechts een enkeling wil ik 'vriend' noe men," vertelt Horrevoets. Na de ochtend, die volledig in het teken van testen stond, is het moment aangebroken waarop de teugels even wat gevierd wor den. Een van de Engelsen komt boven met een grote mand eten. Er wordt meteen gewaarschuwd: „Als je wat wilt eten, moet je snel zijn. Het eten is hier altijd zo op." En inderdaad, de sand wiches met kaas, de appels en de repen chocola zijn in no-time weggewerkt. De achtergebleven restjes wor den weggespoeld met cola en een ondefinieerbaar geel drankje, dat verdacht veel weg heeft van ouderwetse ranja. Horrevoets legt Werk Leven én dood „Als schipper heb je de verant woordelijkheid over de boot, de mensen, de taken aan boord, maar ook ten opzichte van de sponsors en de pers. Er wordt De BrunelSunergy, het Nederlandse schip dat meedoet aan de Whit bread Round The World Race. Kvaerner Innovation (Woo; Kmrt Frastad (Noo) Silk Cut (GBr) Lawrie Smith (GBr) G R C 7 Swedish Match (Zwe) Gunnar Krantz (Zwe) I Erie Williams (NZe) Prince £dwar&-' eilanden Kergutlen Toshiba (VSt) Dennis Conner (VSt) I Chris Dickson (NZe) stromingen gie- windrichting uit dat deze lunch een hele ande re is dan het voedsel dat tijdens de tocht wordt gegeten. Met een blik van afgrijzen in zijn ogen' „Dan eten we gevriesdroogde groenten en powerbars. Dat zijn een soort repen die het midden houden tussen chocola en kauw gom. Echt'niet te eten. Verder drinken we uitsluitend water dat met een watermaker hier aan boord wordt aangemaakt. Je kunt natuurlijk geen liters cola meenemen. Want dat weegt weer te veel." Met een lach vervolgt hij: „We nemen zelfs geen suiker mee, wel candarel, want dat is een stuk minder zwaar." Ook de middag wordt volledig benut met het uitvoeren van tests. De leden van het Brunei- Sunergy-team laten niets aan het toeval over. Want als je met een begroting van ongeveer 8K miljoen gulden werkt, laat je het wel na om te freewheelen. Het is werk en niets meer dat. 7350zeemijlen (l 3612 km) 21 sept. - 22 okt. 1997 De etappe van de Doldrums: een mengeling van windstiltes en regenbuien in het gebied rond de evenaar. De schepen moet onderweg de eilanden Fernando de Noronha en llha da Trinidade aan bakboord houden. Vervolgens koerst de vloot met hoge snelheid voor de wind naar Kaapstad. 4600 zeemijlen (8519 km) 8nov. - 24 nov. 1997 De loodzware tweede etappe neemt de schepen mee over de ruige Zuidelijke Oceaan, diep in een zee van ijsbergen, die elk moment een schip aan flarden kunnen scheuren. Deelnemers zullen gedurende deze twee weken waarschijnlijk tot de veertigste of vijftigste breedtegraad of nog dieper zakken om depressies te kunnen oppikken, die ze met halsbrekende snelheden naar Fremantle kunnen voeren. Het dillemma schuilt in de snellere maar veel gevaarlijker zuidelijke route en de langzamere maar veiliger noordelijke variant. 2250 zeemijlen (4167 km) 13 dec. -22 dec. 1997 Alles draait in deze etappe om het weer; ten zuiden van Australië komt warme lucht uit de woestijngebieden in aanraking met koudefronten uit de Zuidelijke Oceaan en dat zorgt voor sterk wisselende omstandigheden. 1270zeemijlen (2352 km) 4 jan.-9 jan. 1998 Een nek-aan-nek-race over de onvoorspelbare Tasmanzee. Veel zal afhangen van het vakmanschap van de navigators en schippers. Waarschijniy* wordt veel aan de wind gezeild. Voor de bemanning is dit zwaarder door de vele zeilwisselingen. 6670 zeemijlen (12352 km) 1feb.-23feb.1998 Terug naar de Zuidelijke Oceaan op we) naar de gevreesde Kaap Hoorn, de zuidelijkste landtong van Zuid-Amenka, waar de winden vrij spel hebben. D* wordt koers gezet naar de warme klimaten in het noorden. ■Het gaat goed?', begroet c goedmoedige patron c vraagtoon. Het antwoord bevestigend. 'Ik ben blij', zi hij de jaarlijkse welkomstcoi versatie met het neerstrijkei de Nederlandse contingei voort, 'dat iedereen weer U rug is'. Gaat hij eindelijk wr verdienen, want van de omzt die de plaatselijke boerei stand bij hem achterlaat, ka de schoorsteen niet roker Fransen houden het bij ee twaalfuurlijk glas. Geef her de noordelingen maar. Di warmen zich met kwantiteit. Voor het vaderland in de: vreemde laat de kroegbaa dagelijks een Nederlands: krant komen. Het gezelschaj trekt zich daarmee terug aai een tafel in de hoek. De com mentaren klinken tot oj straat. 'Die Van Mierlo bak er niets van' en 'Sorgdrage; heeft wel een lekker smoeltje maar van regeren begrijpt ze niets'. Het bericht dat 75.000 Neder landse gezinnen zich slechts om de andere dag een warme maaltijd kunnen permitteren, wekt verbazing. Niemand kent zo iemand. En dat de te bereiken leeftijd afhankelijk is van het welstandsniveau, daarvan heeft eveneens nie mand ooit gehoord. 'Rijken die gemiddeld drie jaar ouder worden dan armen: onmoge lijk. Het is eerder andersom, hoe hoger de functie, hoe meer kans op een hartinfarct. En moet je eens naar een be jaardentehuis gaan. Dat zit vol met stokoud volk dat op kosten van de gemeenschap verzorgd moet worden'. En honderdduizenden families die nooit op vakantie kunnen, dat kan evenmin waar zijn. 'De Spaanse kust ligt vol met hulpen die zich juist als werk ster verhuren om 's zomers hun zuidelijke portie zon op te halen'. Het gaat toch goed in Neder land, is de algemene opinie. Met iedereen. Paars, welis waar niet de favoriete kleur van het gezelschap, zorgt met succes voor werk en inkomen. Er kan dus wel een muntje van twee francs af voor de schilderachtige, lokale bede laar. Niet teveel liefdadigheid natuurlijk, want er dient ook nog wat opzij gelegd te wor den voor de snippervakanties van najaar, kerst en carnaval. Een kleinigheid doet echter geen pijn. Voor de rest moet s gemeenschap of God maar zorgen, want het zilverklin kende 'God zij met ons' rin kelt het aangenaamst in de ei gen zak. Camrel Haitians 4750 zeemijlen (8797 km) 14 mrt. - 2 april 1998 Opnieuw de veranderlijke winden in* Doldrums, gevolgd door constante noordoost-passaatwind. De schepen passeren Windward-Leeward-eilanden en zetten koers naar de Bahamas, waarna de Golfstroom wordt overgestoken naar Fort Lauderdale. 870 zeemijlen (1611 km) 19 april 22 april 1998 Een nek-aan-nek-race over de snelle Golfstroom (3 tot 4 knopen) naar noorden. De vloot draait rond Cape Hatteras de Chesapeake Bay in, een eindsprint volgt tot aan de w bij Fort McHenry in Baltimore. 3390 zeemijlen (6278 km) 3 mei 16 mei 1998 De Golfstroom voert de schepen n» het noorden, tot bij New Fouw® waar de ontmoeting van warm w met de koude Labradorstroom voor de beruchte mistbanken. Van het noorden meegevoerde iisrnas zorgen voor de zeer gevaarlijke combinatie van slecht zicht enip-r Na dit avontuur hopen destbff Noord-Atlantische depressies te ku oppikken om vervolgens met nog snelheid af te koersen op Europa- 450 zeemijlen (833 kmj 22 mei 24 mei 1""" Een felle eindsprint over Het WKI vervolgens over de Solent naar in Southampton. Infographtc ANP Jero«n Luizink en Rob TM"" bron: Whitbread organisatie n Nederland staan volgend -jaar voor het eerst meer oop- dan huurwoningen. Het kabinet zal zich de komende m burgen over de gevolgen van een relatief groot eigen vanT®!56^ V00r de kwaliteit Ifi 4 - otale woningvoorraad j woningen). Het Si er meer om maat" Een rf t f erV00r moeten zor- nietl t opers hun woning met laten verpauperen. 8 ten p tober treedt de zogehe en Gewenningssubsidierege- mgergenwoningbezitinwer- werkpmt rrgelmg (met teruS" van d,t Scht tot 23 mei huishm J3 maakt het voor mens I ?,met la§ere ink°- n«gtegkopaen 3ker W°" [Colofon I tekstfBZe bl;ila§e werkten mee: Rijker H° Berg' Jeroen den Jean Dnh Van den Broek, [mans Camiel Ha mers f°kke> Elly Lam- Moe" n fMandemaker, Stevens V dr' L'GM- |Bas de VriwaiMa Vermeulen, hnANp- Marianne Wuite [foto's: Pebe\ttevC° Gori>WFA ||raphies: r^s Eestermans.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 26