WILLEMSEN 'Mooiste begroting sinds j aren' -6 Mooie Martin Meer koopkracht voor iedereen Kabinet probeert optimisme te temperen Beeld kwijt, fiets terug DESTEM wand- en vloertegels 71 0311 AGBLAD VOOR Z U I D W E S T-N E D E R L A N woensdag 17 september 1997 fc£Sdk de-techniek had Waarschijnlijk afrekening drugswereld Schietpartij in Bergen op Zoom eist gewonde Wat je ook zoekt. Je vindt het altijd! 0800 0345 Mogelijk opslag kernafval bij centrale Doel 'Covra komt in problemen met opslag kernafval' Rijk-begroting UP-to-date sanitair uxalon plafonds accessoires LOODGIETERS-INSTALLATIEBEDRIJF DE STEM 000218 I I I II 137e JAARGANG 4 KATERNEN De Binnenkrant A2 Binnenland A3/A4 Buitenland A5 A6 Al Sport B1 t/m B3 Miljoenennota M1 t/m M5 Zeeland C1 t/m C5 LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 2,00 - ZATERDAG: 2,75 Beurs Economie Gids D1 RlV-programma's D2 Lijf S Leven E1t/mE3 In xtc zit steeds vaker amfetamine PAGINA IMF juicht over groei economie PAGINA Ajax blameert zich in Maribor PAGINA Twente verliest van Liileström PAGINA Muziek Jimi Hendrix leeft na ruim kwart eeuw voort PAGINA Stress en geluk van vissen in gevangenschap [Van onze Haagse redactie Den Haag - De regeringsfrac- video-installatie, Sabine Gross, computerinstallatie. MECHELEN I Bavo Baeyens Stedelijk Museum Hof van Busleyden: Merodestr. 65 015-29.76.54Tot 16-11 (10 tot 18 u., di. tot 21 u.): Lucas Faydherbe (1617-1697) beeld houwer en architect. OOSTENDE 1 Memoriaal Prins Karei: Dui- nenstr. 147 (059-70.22.85). Tot 30-9 (10.30 u. tot 12 u., 13.30 u. tot 17 u., 16 tot 30-09 van 14 tot 15 u.): „Elisabeth - 1875-1965" beelden. Provinciaal Museum voor Moderne Kunst: Romestr. 11 (059-50.81.18). Tot 2-11 (10 tot 18 u., gesl. ma.): Retrospectieve Emile Claus (1849-1924). „Highlights in de moderne kunst" Antoon De Clerck. OUDENBURG Stedelijk Museum: Marktstr. 25 (059-26.60.27). Tot 5-10 (14 tot 18 u.): „Uit aarde en vuur", ke ramiek in Vlaanderen. Cultureel Centrum De Spil: H. Spilleboutstr. 1 (051-24.21.00). Tot 12-10 (ma. tot vr. 9 tot 20 u., zat. 10 tot 12 u.): „Africa o Africa" Congoweefsels uit Ngendese en Kuba. Terracotta uit Zwart-Afrika. Museum A. Blomme: Ooststr. 84 Tot 28-9 (15 tot 18.30 u.): „Vergezichten" innerlijke en reële landschappen: Bailleux, Burssens, Deweerdt, Leroy e.a. Tot h vr. ïilderij- Museum Dhondt-Dhaenens Museumln. 14 (09-282. Tot 5-10 (wo. tot vr. 14 18 u., zat., zon- en feestd. iv tot 12, 14 tot 18 u.): Craigie Horsfield, Paul Robbrecht, Chris toph Ruys, Erik Eelbode. SINT-MARTENS-LATEM Jhaenens: 282.51.23). I r. 14 tOt 116- §4-10 zon. 94, te- van Jan Brus- \7). Tot 77 zon. clay: Academie voor Schone Kun sten: Van Britsomstr. (03- 776.33.00). Tot 5-10 (zat en zon. 10 tot 12 en 14 tot 17 u., ma., di. en wo-avondvan 79 r 21 u.): Kinderen van 6, een Keu ze uit het beeldend werk van 6-jarigen door Fred Bervoets Pjeroo Robjee. Salons voor Schone Kun sten: Stationsstr. 85 (03- 766.39.39). Tot 30-10 (dl.tot zat. 14 tot 17 u.. zon. 10 tot 17 u.): Upstairs - Downstairs. Stedelijk Museum Zwijgers- hoek: (03-777.29.42). Tot 26-1 (di. tot zat. 14 tot 17 u„ zon' tot 17 u.): Martin Schongaue (1450-1491), Begijnhofkerk: Begijnhc,f (0U 2357.19). Tot 5-10 (dl. toW 10 tot 12.30 u. en 13 f u. 17 u„ zat. en zon. '""".j g 17 u.): Reflectie: Fast Foiw vzw Het Labo. De Bogaard: Minderbroe- I dersstr. 29 (011-68.79-8f I 8-10 (10 tot 12.13 tot 18 >s_9 I Peter Persoons, foto s.V I tot 2-11 (ma. tot vr. en zon. tot 17 u.): Jan Carlier. In het verlengde van de grote tentoonstelling Paris- Bruxelles/Brussel-Parijs brengt het Gentse Museum voor Sierkunst en TENTOONSTELLING Vormgeving een interessante greep art nouveau uit de eigen verzame ling. De presentatie is alvast origi neel. Het zal je maar gebeuren dat de wandeling begint met een zaal vol afbraakmateriaal. Het Gentse Museum voor Sierkunst en Vormgeving bezit een indrukwekkende art nouveau-verzameling. Slechts eer klein deel daarvan staat permanent ten toon, Dat Paris-Bruxelles/Brussel-Parijs in Gent neerstreek, gaf het museum een unieke kans om nauw aan te sluiten bij het evenement in het Citadelpark. Curator Mare Lambrechts presenteert een beperk te, niet-encyclopedische selectie, die de permanente opstelling mooi aanvult. De vaste expositie illustreert de duali teit tussen decoratieve art nouveau, die vlot gebruik maakt van florale motieven, en de functionele art nouveau, zoals we die kennen van architecturale creaties. De tij delijke tentoonstelling is evengoed opge bouwd vanuit een antithese en plaatst zeldzame stukken van exclusieve ontwer pen tegenover massagoederen van indus trieel geproduceerde art nouveau. Zoals bekend bevindt de permanente presenta tie zich op de eerste verdieping. De exclu sieve voorwerpen van de tijdelijke ten toonstelling zijn te zien op de gelijkvloerse verdieping, terwijl breed verspreide kunst stukken in de kelder staan opgesteld. Nogal tegendraads start het parcours lt ee" ontTmchterende vaststelling: ngrijke Belgische art nouveau-archi- 'ecten, zoals Paul Hankar, kregen soms af e rekenen met een desastreuze desinte resse. Welkom dus in de puinhoop van het afbraakmateriaal van een Vlaamse cottage, die Hankar in 1896 in Wondelgem bouwde voor schilder George Buysse. In 1985 ging de villa tegen de vlakte. Al bij al mogen we ons nog gelukkig prijzen dat een en ander aan het museum werd toegeschoven. De dynamisch golvende lijn van het zweepslagmotief zien we in meubilair van zowel Paul Hankar als van Henry Van de Velde. Dit lyrisch abstracte lijnenspel is typisch voor de Belgische art nouveau en drukt de kracht van het leven uit op een meer mysterieuze manier dan het natuur getrouwe lijnenspel van florale motieven. Toch blijft art nouveau verbonden met de inspiratie die Europese kunstenaars von den in Japanse bloemenprenten. In Gent hangen charmante Japanse platen van bloeiende chrysanten en bladzijden uit modelboeken voor bloemenvaasjes, gemaakt in Kyoto in 1902. Zelfs in het ver rassende grootse glasraam dat Constant Montald maakte voor een villa aan de Gentse Koning Leopold II-laan, herken nen we de geest van transparante Japanse kamerschermen, al zitten we hier ook dicht bij het vakwerk van Piet Mondriaan. In de kelder belanden we aan bij de utopie van kunst voor het volk. Zoals andere geëngageerde artiesten zette ook de Luikenaar Gustave Serrurier-Bovy zich vol overtuiging in om kunst te introduce ren in arbeidersmilieus. De ontwerper ver enigde in zich de inspiratie van een groot kunstenaar en het organisatietalent van een succesrijk zakenman. Op het toppunt van zijn carrière stelde hij in zijn atelier niet minder dan vijfhonderd meubelma kers te werk. Het museum toont een eiken chambre d'artisan-, stilistisch interessant en toch kende dit meubilair maar matige bij val. Arbeiders waren niet geïnteresseerd in nieuwe vormgeving en lieten Serrurier- Bovy links liggen. Dus schakelde de Luike naar over op kleinere, meer exclusieve inte rieurs, gerealiseerd in duurder mahonie hout. Ook dit meubilair staat hier tentoon en zorgt voor een scherp contrast. In de marge van de expositie houdt ten toonstellingscommissaris Lambrechts twee voordrachten. Op 1 oktober om 20 uur spreekt hij over japonisme in de Belgische kunst en op 5 november, ook om 20 uur, geeft hij een lezing over de toegepaste kun sten bij Les XX en La Libre Esthétique. Speci aal voor de jeugd plant het museum aparte jongerenbezoeken op 1 en 8 oktober en 15 en 22 november. Daarin gaat alle aandacht naar het opvallend dynamisch lijnenspel van de art nouveau. Behalve theoretische uitleg krijgen de jongeren ook praktische creatieve opdrachten. Gent, Museum voor Sierkunst en Vormgeving, Jan Breydelstraat 5, tot 23 november, dinsdag tot zon dag van 9.30 uur tot 17 uur, 09-225.66.76. ïk: Mgr. 46.60). tot vr. iaf 29 tot 2.45 u.): i. rum: з.84.27). zat. /lasters in werk. larktTot ot 12 u., „Tim- porary" jtie. Els beel- ■s kant. iyts-Van roly: F. 14 (03- vo. tot 0 u. tot ns goes nn Maïer, e, Johan Legrand, eriader, irhuis: 0. tot 1. tot ns goes Bismuth, Koninklijk Museum voor Midden-Afrika:to"^r?r 13 (02-769.52.11). Tot'Zl# I (di. tot vr. 10 tot 17 u-, i zon. 10tot18 u.,wcr enze^ I voor geleide bezoeke I 79 tot 21 u.. ma. 9"^. en I tram naar Congo. Te j: de Koloniale Tentoon 1897 (gelelde bezoeken 769.52.00). ,1 TONGEREN Gallo-Romeins Moseum. lenstr. 15 (012-23 f 31-10 (ma. 12en vr. 9 tot 17 u„ zat.Rondrei- I feestd. 10 tot 18 jF- |en. Vari I zende Limburgse„hologisc 20-9 tot 23-12: '^T^alle. motieven" Gerard Tonnu ZONNEBEKE '0^™ Cultureel Centrum Ka;F« I perstr. 5 (051-77. ,4 tot I 19-9 tot 2-114to< I 18 u., zon. 10 tot 12 18 u): Pjeroo R0° ZWIJNDRECHT 't Waaigat: Kerkpt 1 (P* ^.jO I 252.94.13). Van 8^t0( (13.30 u. tot 170', 10U 0. I 19.30 u„ zat. vanatinstal I gesl.): „Unplug my Biesen. I fatievanStefaanVan aanbevolen Met de tentoonstelling Martin Schon- fm' het grafische werk zet het Cultureel entrum van Sint-Niklaas een kunstenaar üe die in de schaduw belandde ai? ?n beroemde opvolgers, zoals Albrecht Dürer en Hiëronymus Bosch. Mbrecht Dürer reisde tijdens zijn Wan- mre naar Colmar om bij Martin hongauer 1450/53-1491in de leer te wL toen Dürer in 1492 Colmar ™te, was Schongauer al gestorven. Schongauer, ook bekend als Le ««tam was vooral befaamd als schil- retAbels. Maar het was dankzij de b,,rim0ntWikkelende techniek van de i werrlpgraVUrJ dat z'3n werken verspreid en rnPm°Ver ?e' ^uroPa en zÜn invloed vanrleiviVer erden' In de voetsporen Meester pecStarVan de sPeeIkaa»en en de ontwikw g Schongauer bij tot de 'eren ak van J101 koper- en burijngra- Sravures ,een zelfstandige techniek. De 'enen werH V00raI aIs devotiepren- 'annelor- m m£e8ebracht als souvenirs 0 r,S,t0Chten' Voorts werden ze .p&1B gebedenboeken, turen dure en zeldzame minia- I "kogenaaWp516"'118!-101 de houtsnede, Bravure een zeerh^^ hedt de koper" I "ing. De m V r en scherpe teke- I ^aar Schnn C is onherstelbaar. smH gaf zHn ff Van Zljn vader 8°ud- mee. Hij rril ^uren een 8rote plasticiteit I etl Tuimteliiktf 'ieendlusie van volume «kzonXÏÖ °nder door zijn Chasten Hij tarifd"118 Va" ZWart"wit" 3 de de gravure op tot het niveau van de miniatuurkunst. Schongau- ers werk inspireerde zelfs de jongè Michel angelo. Schongauer kende snelle roem in zijn zeer korte carrière. Van zijn twintig actieve jaren zijn 116 gravures, een viertal beken de grote altaarretabels, tekeningen en muurschilderingen overgebleven. De tentoonstelling in Sint-Niklaas, dat sinds 35 jaar verbroederd is met Colmar en Schongau, bevat 22 originele gravures uit de collecties van het Museum Unterlinden in Colmar en het Rijksprentenkabinet in Amsterdam. Ook het integrale grafische werk wordt er in negentiende-eeuwse fac simile getoond. De vroege werken, uit de periode 1470- 1475, getuigen dat Schongauer de tech niek nog niet volledig beheerste. Het werk van de jonge kunstenaar, die net terug was van zijn vormingsreizen in de Nederlan den, vertoont een sterke invloed van Rogier Van der Weyden en Dirk Bouts. Een voorbeeld uit deze periode is de Moeder en kind met papegaai, direct geïnspireerd door Bouts' Moederen kind in de National Gallery in Londen. De invloed van de Vlaamse schilders bleef ook later zichtbaar, voorna melijk in de monumentaliteit van sommi ge composities en de aandacht die Schon gauer had voor de kleinste details. De twee grootste platen van zijn oeu vre dateren uit de periode van zijn eerste maturiteit, tussen 1475 en 1480: De grote kruisdraging en De slag van Clavijo, waarvan de authenticiteit niet door alle historici wordt herkend. Zowel technisch als stilis tisch streefde Schongauer naar perfectie: de lijnen van zijn burijn vertoonden een toenemende precisie, terwijl hij in zijn composities harmonie en eenvoud nastreefde. Met Moeder en kind op de binnenplaats creëerde hij het ideaal van de laat-gotische Duitse madonna. Met haar bovennatuur lijke elegantie, stille plechtigheid en mys terieuze uitstraling behoort ze nog steeds tot de mooiste Maria's uit de Duitse kunst. De twaalf scènes van de Passie vormen een van de grote reeksen uit Schongauers oeu vre. Innoverend in dat werk is de manier waarop hij licht en schaduw gebruikt. Tussen 1480 en 1485, de overgangspe riode, concentreerde Schongauer zich vooral op geïsoleerde figuren. Twee indrukwekkende series kwamen tot stand: de twaalf apostelen en de Wijze en Dwaze Maagden. De harmonie tussen vorm en inhoud bereikte hij in de laatste periode van zijn leven. Deze zogenaamde klassieke periode wordt gekenmerkt door een sobere en beheerste techniek. Opmer kelijke voorbeelden zijn Sint Laurentius en de Griffioen. Savina Geerinckx) Sint-Niklaas, Cultureel Centrum, Zwijgershoek, tot 26 oktober, dinsdag toten met zaterdag van 14 tot 17 uur, zondag van 10 tot 17 uur. "Madonna met kind in besloten hof", door Martin Schongauer, 1475- 80. ©PetitPalais,Parijs ljaar 1998 mo- ihoolgeld voor liddelbaar be- jespreid beta- üljoen). a van de inko- h 24.000 stu- t aanmerking inde beurs, hun personeel gen een fiscaal 235 miljoen), fhankelijke ei- C Ziekenfonds- n tafel. De bij gulden per po- ■>or ouderen en niljoen gulden ïhoolse opvang i 4 tot 12 jaar, duizend plaat- ienzendingen - regens het cel huis zijn ge- uw gedaald. In ;r 1809, dit jaar rd. PAGINA Minder warm De wind gaat geleidelijk naar het noordwesten. Het wordt dan een stuk frisser. Vandaag zijn er eerst perioden met zon, later neemt de bewolking toe en is er kans op een en kel buitje. Van onze verslaggever Bergen op Zoom - Bij een schietpartij op het industrieterrein Noordland in Bergen op Zoom is gistermiddag een 31-jarige Engelsman ernstig gewond geraakt. De kogel die hij in zijn rug kreeg, is in het ziekenhuis Lievensberg operatief verwijderd. Gistera vond was de man buiten levens gevaar. De 35-jarige S. el M. uit Bergen op Zoom zit vast op het politiebureau. Hij meldde zich daar zelf aan. Het is nog onduide lijk of hij ook de schutter is. Ge tuigen hebben na de schietpartij twee mensen in een auto zien wegrijden. Ook zou iemand zijn weggevlucht in een aangrenzend maisveld. Een zoektocht met een helikopter en met politiehonden leverde echter niets op. De schietpartij is waarschijnlijk een afrekening in de drugswereld. De gewonde viel in of bij de zoge naamde 'growshop' Obelix, ge vestigd in bedrijvencentrum Spectrum. Een growshop levert materiaal en grondstoffen voor de wietteelt. De hele dag hing er gisteren rond Obelix al een ge spannen sfeer. Tot twee keer toe werd de politie geroepen, de eer ste keren leek er weinig meer aan de hand dan een ruzie over een schuld. De derde keer echter gold de oproep een schietpartij en kroop er een gewonde uit de sloot voor het bedrijvencentrum. Vol gens de politie zijn het slachtof fer en de aangehouden Bergenaar in mei van dit jaar al betrokken geweest bij een schietpartij in Roosendaal. Van onze verslaggeefster Breda - In plaats van zijn ver dwenen kunstwerk heeft kunste naar Jan Maas zijn twee weken geleden gestolen fiets uit de Bre dase singel gevist. Het honderd kilo zware kunst werk van gepolijst Belgisch hardsteen stond tentoongesteld aan de Vierwindenstraat. Maas ontdekte de verdwijning gisteren. Hij is met de havenmeester van Breda gaan dreggen in de singel. Tot zijn verbazing kwam de ge stolen fiets toen tevoorschijn. „Ik ga nu vragen aan de brandweer of die eens wil kijken als ze op deze plek een oefening doen. Als zij ook niets kunnen vinden, zal het beeld wel bij iemand in de tuin staan." (ADVERTENTIES) De Gratis Gouden Gids Lijn® Doel - België gaat onderzoeken of bij de kerncentrale in Doel op slag van radio-actief afval moge lijk is. De Nationale Instelling voor Radioactief Afval zegt dat de resultaten van deze studie pas over tien jaar bekend zullen zijn. De klei in de buurt van Doel is volgens wetenschappers van de Rijksuniversiteit Gent geschikt voor de opslag van kernafval. ZIE BUITENLAND - A5: Onderzoek naar geschiktheid Doel voor opslag kernafval Van onze verslaggeefster Borssele - Minister Wijers van Economische Zaken verwacht dat Covra in Boissele de Neder landse contractuele verplichtin gen over het terughalen van hoog radio-actief afval uit Engeland niet kan nakomen. Alternatieven zijn er niet, meldt de minister in antwoord op Ka mervragen van de WD. Volgens Wijers vindt er op korte termijn overleg plaats met de betrokke nen, maar is er geen oplossing in zicht. Covra beschikt nog steeds niet over vergunningen om een ge bouw voor opslag en eventuele verwerking van dit afval op tijd te bouwen. Terwijl het materiaal in 2001 wel naar Nederland komt. Covra komt volgens Wijers al veel eerder in de knel met de normale bedrijfsvoering. ZIE ZEELAND -Cl: 'Nieuwe opslag is nooit op tijd klaar' De Stem houdt u op de hoogte van het nieuws uit stad en streek, binnen- en buitenland en van al het andere dat zich afspeelt in de wijde wereld van sport, economie, kunst en cultuur. Daarom neemt u een abonnement op De Stem. Uw abonnementskeuze is: een proefabonnement van 6 weken voor 31f- of een abonnement waarbij u De Stem de eerste 2 weken gratis ontvangt Per maand d.m.v. automatische afschrijving32,50* Per kwartaal d.m.v. automatische afschrijving93,50* D Per kwartaal d.m.v. (acceptgiro......97,50 V Mest voor automatisch betalen en ontvangt een Parkerpen. Postcode-.Plaats: Telefoon:Bank/Gironr:.. Handtekening: Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar: Dagblad De Stem, Afdeling Lezerscontact, Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda 21-202 wi m m m DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 11