Maassen scherp en ontroerend Prachtige expositie over 19e eeuwse fotografie- in -Brabant 4Annie' uit Zevenbergen moet eerst 4 afkicken' Fans Maria C alias herdenken hun idool Film 'Paradise Road' 'niet bedoeld om iemand pijn te doen Vara brengt theaterprogramma 4Neuk het systeem' op de buis Prijs voor aids-boek DE STEM GIDS Brink nieuwe voorzitter NCRV DESTEM NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 (hl DINSDAG 16 SEPTEMBER 1997 Door Simone Lensink Waarom doen we niet gewoon de dingen die we leuk vinden? Dat is de vraag die telkens te rugkeert in Neuk het systeem, het tweede theaterprogram ma van de Eindhovense caba retier Theo Maassen. „Er komt in ieder kinderleven een dag waarop de slager niet meer waagt of je een plakje worst lust." En dat is 'bikkelhard' aldus Maas- sen, want op die dag sluipt de vol wassenheid je leven binnen en be ginnen al die leuke dingen op te hou den. De Vara brengt vanavond een regis tratie van Neuk het systeem op het scherm. Het scherpe, maar soms ook ■ontroerende programma werd opge nomen in de Kleine Komedie in Am sterdam, de regie was in handen van Jop Pannekoek. De laatste is uiter mate tevreden over het resultaat van zijn inspanningen. Hoewel hij al heel wat theaterregistraties op z'n naam heeft geschreven en hij de voorstel ling van Maassen al diverse keren heeft gezien, is hij nog altijd ont roerd door enkele uitspraken van de cabaretier. Pannekoek: „Het mooie van dit pro gramma is dat Theo door middel van zijn gebaren het kader bepaalt. Daar heb ik in de registratie heel duidelijk rekening mee gehouden en ik vind het resultaat echt verbazingwek kend." De show werd vier avonden achter elkaar opgenomen, om eventueel stukken uit diverse voorstellingen aan elkaar te kunnen monteren. Maar dat bleek niet nodig. De vierde avond was Maassen zo goed op dreef dat het programma in z'n geheel kan worden uitgezonden. De cabaretier was tijdens de telev isie-opnamen zenuwachtiger dan ooit en vond de camera's voor z'n neus doodeng. Maassen: „Ik heb dit programma 150 keer in het theater gespeeld en dan heb je alles zelf in de hand. Dan ben ik helemaal verant woordelijk voor wat het publiek te zien krijgt. Dat is bij zo'n registratie niet het geval en bovendien reali seerde ik me steeds dat het program ma straks veel meer kijkers trekt dan het publiek van al die 150 voor stellingen bij elkaar." „Maar dat gevoel raakte ik uiteinde lijk ook weer kwijt en ik ben nu zeer tevreden over het resultaat. Jop heeft z'n werk goed gedaan. Bij de meeste theaterregistraties gaat toch wel iets verloren, alleen al omdat de sfeer die in de zaal heerst nooit over komt op het scherm. Ik denk dat dat 'verlies' in dit programma tot een minimum beperkt is gebleven. Het is écht mijn show, de registratie is heel 'organisch'. Het is niet nadrukkelijk televisie geworden en daar ben ik heel blij om," aldus de Brabander. De regisseur vult aan: „Theo heeft deze traditionele werkwijze om een programma te registreren gewoon nodig. Zijn decor is ook eenvoudig. Dat kan allemaal omdat z'n grappen zo leuk zijn. En de manier waarop hij die aan elkaar praat. Sommige dingen zie je op televisie natuurlijk beter dan in de zaal. Neem bijvoor beeld de toespraak voor Henk van de Tillaart. Om dat gedeelte goed te kunnen registreren, hebben we twee camera's gewoon op een stoel tussen het publiek in de zaal gezet. Daar door zie je heel goed wat hij met z'n gezicht doet. Hoe de haatgevoelens langzaam boven komen. Dat geeft dat gedeelte van het programma toch iets extra's." Volgens Maassen reageert het pu bliek in Amsterdam anders op be paalde elementen uit z'n voorstelling dan de toeschouwers uit z'n geboor- stestreek. Maassen: „In Brabant pik ken ze toch andere dingen op dan in de rest van het land. Sommige de tails vallen daar beter, bijvoorbeeld omdat ik dingen in het dialect uit spreek." De cabaretier werkt inmid dels aan z'n derde programma. Ru we Pit gaat begin volgend jaar in première. (Nederland 3, 23.24 uur) Milaan/Londen (anp) - Een hap pening als de twintigste sterfdag van Elvis Presley zal het niet worden, maar op verschillende plaatsen in de wereld komen vandaag bewonderaars van de sopraan Maria Callas bijeen om te herdenken dat hun idool pre cies twee decennia terug in Pa rijs overleed. Het zwaartepunt van de herden kingen ligt in Milaan, waar Cal las herhaaldelijk triomfen vierde in het Scala. In de Noord-Itali aanse stad wordt vandaag een expositie over Callas geopend, een gelegenheid waar veel men sen worden verwacht die ook met de 'sopraan van de eeuw' ge werkt hebben. In Londen is van avond een bijeenkomst van The Maria Callas International Club, waarvan de Nederlander Karl van Zoggel één van de oprichters is. Lord Harewood, ooit direc teur van the English National Opera, houdt een lezing tijdens een speciaal Callas-souper. Ha rewood leerde Callas vijftig jaar geleden in Verona kennen toen beiden meewerkten aan de opera Gioconda van Ponchielli. Haar optreden in Verona betekende de internationale doorbraak voor Callas. De Maria Callas-club is maar klein, maar de ongeveer 260 le den zijn verspreid over veertig landen. De club geeft ook een Maria Callas Magazine uit. De platenmaatschappij EMI is bezig het hele repertoire van Maria Callas opnieuw op cd uit te geven. Door een technische opknapbeurt is zoveel mogelijk ruis verdwenen, maar is de stem volgens een woordvoerder van de platenmaatschappij niet aan getast. Bij de serie die wordt heruitgegeven, zitten ook de m terviews die Callas in 1967 1968 gaf aan de Amerikaanse ra diojournalist Edward Downs Zij ging daarin diep op haar werk in. Volgens EMI is de aandacht voor de sopraan in de afgelopen twin tig jaar eigenlijk nooit flauwd. „Ze wordt nog veel verkocht en dat is eigenlijk altijd zo geweest. Jongere gene. raties ontdekken haar telkens weer. Deze stem blijft ook goed dat verandert niet." Maria Callas werd op 2 decem ber 1923 in New York geboren als Cecilia Kalogeropoulos. Ze zong vooral werk van Bellini Donizetti, Verdi en Puccini. Ze gold ook als een goed actrice Maria Callas kwam ook enkele keren in het nieuws door haar vermeende knipperlichtrelatie met de Griekse scheepsmagnaat Onassis. Hilversum (anp) - De vereni gingsraad van de NCRV zaterdag F. Brink per 15 ber benoemd tot voorzitter, volgt in die functie mr. A. stel op die de omroep eind jaar verlaat. Brink, sinds vier jaar vice-voor- zitter van het algemeen bestuur van de NCRV, is momenteel bur gemeester van Veenendaal Daarvoor was hij burgemeester van Stadskanaal en Nieuwleu- sen. Hij was lid van Provinciale! Staten van Drenthe voor hel CDA. Brink is tevens voorzitter! van de Nederlandse Basketball Bond. 07.05 07.29 09.05 09.32 10.12 11.04 11.34 12.40 16.47 17.12 18.05 18.35 19.06 19.52 20.00 20.26 21.01 21.09 22.05 22.47 23.23 Get the Picture (h) Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 en 8.30 uur Journaal; 7.43, 8.15 en 8.45 uur Sportjournaal journaal Gezicht van Nederland (h) Thank you for the Music (h) Villa Felderhof (h) Dokument: Steunpunt 1997 (h) Unie 55+(h), tot 11.38) Prinsjesdag 1997 voor doven en slechthorenden. Rechtstreeks verslag uitspreken troonrede door koningin Beatrix (tot 13.40) Daddy's Girls, comedy Alles kits met De Transilvaanse en ge dierenwinkel; 17.36 Ship to Shore Growing Pains, serie Get the Picture, quiz Aso show CD A Journaal Netwerk Wee roverzicht Coverstory (h) Rondom tien, praatprogramma Vier presidenten en een koning, 5-delige documentaire. Deel 2 The Untouchables (h, tot 00.08) Theo Maassen...bikkelhard... foto holtjer Amsterdam (anp) - De fotograaf Carel van Hees krijgt de Maria Au: striaprijs 1997 voor zijn fotoboek Weerstand. Leven met aids. de prijs is een bedrag verbonden van 15.000 gulden. Patijn van Amsterdam reikt Van Hees (43) de november uit op het stadhuis van de hoofdstad. 09.00 Rekenverhalen (tot 09.15) 09.30 Zig Zag: Biotopen (tot 09.50) 10.00 Geo Topics. Af1.1 (tot 10.20) 10.30 Fryslan Dwerstroch. Afl. 1 (tot 10.40) 11.15 Iedereen kan schaken. Afl. 1 (h) 11.30 Quinze minutes plus 12.00 NL-tv. Afl. 2 (h, tot 12.15) 12.33 Journaal 12.40 Prinsjesdag 1997. Rechtstreeks verslag uitspreken Troonrede, rijt oeren overhandigen miljoenenno ta (tot 15.35) 16.00 Journaal 16.05 Coco8iJappe 16.30 Little Lord Fauntleroy, jeugdserie 16.55 Profiles of Nature-Microscopic Wilderness 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour naal en 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws gevolgd door het weer 19.00 4 x 4, jongerenprogramma Coast of Loneliness, natuurserie Het ziekenhuis: Niertransplanta tie Man/Vrouw: Ouderschap na echtscheiding Tijdsein De verandering, interviews Boeren, documentaire Studio NOS Journaal UEFA Cup, samenvattingen (tot 00.20) NEDERLANDS Het Eeuwig Laantje in het Mastbosch te Ginneken, ca. 1895. foto j.n. berge Door Joep Eijkens Commerciële stadsgezichten maar ook intieme kiekjes uit een familie-album. In het Noordbrabants Museum is sinds zaterdag een tentoon stelling te zien over 19e eeuwse fotografie in Brabant. Een kleine keuze uit een rijke schatkamer. Eind januari 1839 maakte de Bredasche Courant als een van de eerste kranten in Nederland melding van een sensationele uitvinding. Van fotografie werd toen nog niet gesproken, maar wel van wien het gelukt was, door een bijzonder middel, de voorwerpen der natuur, met al derzelver tinten, lijnen, vormen, omtrek en verschiet, in den kor ten tijd van tien a vijftien minu ten, op het papier over te bren gen'. Breda kreeg nog op een andere manier de primeur in Brabant, want het jaar 1839 was nog niet voorbij of nieuwsgierige Breda- naars konden op zondag 15 de cember echte zogenaamde daguerreotypen zien tijdens een twee uur durende expositie in het koffiehuis van de weduwe Beekmans aan de Grote Markt. Het duurde echter nog enkele ja ren voordat de eerste rondrei zende daguerreotypisten in Bra bant gesignaleerd werden. Hun stiel: het maken van een portret dat de opdrachtgever een perfec te gelijkenis garandeerde. Een paar van die vroege portret ten zijn te zien op de tentoon stelling Brabant in het Brand punt. De introductie van de foto grafie in Noord-Brabant, 1839- 1900 in het Noordbrabants Mu seum. Een prachtige tentoon stelling waarvoor de Eindhoven- se fotohistoricus Jan Coppens 175 foto's bijeen bracht die laten zien op welke uiteenlopende ter reinen het nieuwe medium toe gepast werd: van commerciële stadsgezichten tot intieme kiek jes uit een familie-album. Bij de tentoonstelling verschijnt Het licht van de negentiende eeuw, een boek met interessante achtergrondinformatie. Voor het bijeenbrengen daarvan is pio nierswerk verricht. De samen stellers hopen hiermee de basis gelegd te hebben voor toekom stig onderzoek. In elk geval vor men publicatie en expositie een mijlpaal in de geschiedenis van de Brabantse fotografie. 'Brabant in het Brandpunt. De intro ductie van de fotografie in Noord- Brabant, 1839-1900'. Noordbrabants Museum. Tot en met 30 november. Open din-vrij 10-17 uur; za, zo en feestdagen 12-17 uur. De bijbehoren de publicatie kost 89,50 (geb.) of 59,50 (pb). *Een uit 1865 daterend zelf portret van de Bredase kunst schilder /fotograaf Christiaan C. Kannemans. foto breda's museum Journaal MiddagEditie met om 12.30 uur (NOS) Sportjournaal Journaal Urbania, een stadstriptiek (h) Bijna dertig (h) Lingo (h) De plantage (h) Sportpaleis De Jong (h) Journaal [BELGIË FRANS 1 ||fgf Jl]5 Vacaturebank 11.55 Télétourisme (h) r:f Wmandises. Aansl.: Nieuwsover- fcht 12.50 Nieuws 13.25 Télécfiat 13.30 |eunde furs Leben, serie 14.15 L'écran té- p: Deb« (b) 15.35 lei bla bla 16.40 J* P°l'«eserie 17.30 The Streets of San I SncVSdaadserie 18'30 Regions soir F'es sur table, magazine 19.10 Le f des sports 19.30 Nieuws 20.10 p go, miniserie. Afl. 2 en 3 21.55 Pulsa- r ™d,'sch 22.55 TéLéCiNéMa 23.45 Ilinne DC 00'25 NieUWS °°-50 Ré- r os Ps, politiek magazine (tot 01.00) [KLGIË FRANS 2 'c'bla bla 18-55 Regions soir 19.10 L?r 19'30 Nieuws 20.05 High In- pê sauva"6 ii'°° ch.ronitlues de l'Ama- Rlman ®e 2 40 A'ice' Europeescultu- fcnt II no'« «10 Nieuws 22'35 Hl'9h in" f tot 23 35) CarteS SUr table' ma9azi" Nitsland 1 Door Marjan Mes „Wij waren zenuwachtig als een juffershond je," zegt vader Maarten de Groot uit Zeven bergen, „maar Deborah zelf niet. Die wacht met spanning af dat ze het podium weer op mag. Voor haar gevoel is ze in een zwart gat gevallen na driemaal Annie te zijn geweest. Ze moet echt eerst afkicken van haar optreden." De achtjarige Deborah de Groot uit Zevenbergen speelde het afgelopen weekeinde in Rotterdam driemaal de hoofdrol in de nieuwe Nederlandse musical Annie. Regisseur Martin Charnin was ui terst tevreden. „Hij gebruikte niets dan superlatie ven," vertelt de trotse vader van Deborah, de jong ste Annie van de wisselende groep meisjes, die de rol van het dappere weesmeisje de komende maan den zullen vertolken. Zijn andere dochter, de 12-jarige Elizabeth, speelt trouwens het weesmeisje July. Ook Carmen van Weersel en Jette Damen uit Etten-Leur, Josine Jansen uit Rijen en Edith Renkels uit Goirle maken deel uit van de 'oranje' groep, een van de vier kind ergroepen die momenteel optreden in Annie. Deze vier groepen stoppen eind oktober en worden dan door vier andere, wisselende casts overgeno men. Vanaf januari mogen de Brabantse meisjes weer twaalf dagen optreden. De arbeidsinspectie is streng. De kinderen mogen per maand maar twaalf dagen op het podium ver schijnen. Verder mogen ze aan geen enkele publi catie meewerken, omdat dat als een dag optreden wordt beschouwd. Deborah en Elizabeth de Groot hebben op de school van het Brabants Bonte Kindertheater in Etten-Leur gezeten, maar zijn daar nu mee gestopt omdat ze er geen tijd meer voor hebben. Ook de Et- ten-Leurse Annie-artiestjes zijn daar opgeleid. Tot nu toe traden de Zevenbergse meisjes nog uit sluitend op in try-outs. Het wordt voor het eerst of ficieel tijdens twee zondagmatinees op 21 septem ber in het Rotterdamse Luxor Theater. Ook op 24 september en 2 en 3 oktober staan ze nog in Rotter dam. Daarna volgen optredens in Apeldoorn en Nijmegen. In januari zullen de Brabantse meisjeste zien zijn Carré in Amsterdam en in Chassé Theater in Breda. Deborah en Elizabeth de Groot hebben na de repe tities in Hoorn de rest van hun vakantie in augus tus samen de dansjes gerepeteerd, de liedjes gezon gen en het script doorgenomen. Overal waar ze wa ren. „Het echte optreden vinden ze niet zwaar," aldus Maarten de Groot. „Ook Deborah niet, al staat ze als Annie de hele avond op het podium." „We hebben ze laten uitslapen zondag. Deborah vindt het vervelend dat ze zolang moet wachten tot ze weer mag spelen. Die mist het alleen maar. Nee, ik denk niet dat hun schoollessen er onder zullen leiden. Integendeel. Vader en moeder De Groot uit Zevenbergen met de portretten van hun dochtertjes Deborah en Eli zabeth, die allebei optreden in de musical 'Annie'foto de stem/ben steffen Amsterdam (anp) - In Amster dam gaat vandaag de film Para dise Road in première, een rol prent over een Jappenkamp op Sumatra. De Australische film, gemaakt door regisseur Bruce Beresford in samenwerking met het Nederlandse vrouwenkoor Malle Babbe, gaat over de wijze waarop vrouwen in dit kamp te gen de verdrukking in trachtten te overleven. In kringen van vrouwelijke kampslachtoffers is al ongerust gereageerd, getuige reacties die bij filmdistributeur Columbia TriStar Fox Films in Amsterdam zijn binnengekomen. Er zou een vertekend beeld worden gegeven van met name de prostitutie in de kampen, zo wordt geklaagd. Zo als bekend gebruikten Japanse soldaten vrouwen, ook Neder landse, als seksslavinnen. Som mige slachtoffers zijn bang dat het door de film lijkt alsof ze vrij willig voor prostitutie kozen. Volgens general manager K. Deelweg van Columbia gaat het echter om één specifiek kamp is het verhaal gebaseerd op boek van getuige H. Colijn weg: „Regelrechte dwang prostitutie was er niet ffl kamp, maar je kunt toch a zeggen dat de vrouwen een werd gelaten. Dat blijkt» de film. Ze hadden heel we eten, kregen eigenlijk atv konden ook niet in ba dan bij een officier met ee vol eten en een bad mei water terechtkomt, dan het alleen maar een kwesb overleven noemen als )e ingaat. Je mag daarabsol» over oordelen en dat geb®? niet. De film is ook bes bedoeld om iemand pip maar we hebben ode, mensen die er on] zijn." Het vrouwenkoor J neuriet in de film d^J die de vrouwen rn d J de been hielden. Echt J mocht niet, maar er ontsW] heel repertoire zonder N^ÏTn90aZ'n 09,00 Ta9«schau L, as M "9.45 Bodyfeeling 10.00 N (h) in as1'°f3 Gesundbeitsmagazin »35 ,04 Lustige Musikanten (h) Presseschau haus-NewM4orTSma9hZin U45 fchBox is nn t Ta3fChau 14,03 ».15Aha„4 Tagesschau urn drei h1700wWildniSl6-°°Flie9e'talk- l m''"0 Ta9Mschau urn fünf 17.15 Bri- fB Verboten? Pe9'onale '"formatie I serie 18 «V S6r'e 18,25 Marien" |M TanscJk at2 Hamburg Süd, serie I (J?!os3"20'-?5DieGerichtsr4port- r35 Pimm' e Heinz Becker (h) T geahl22'0,5 Harald Eddi b Vfc 23,00 Bou'evard Bio! ebtmagazin hj vJ taP zef hrl 20 na 21 pa tri- 23 23 plf (tc °WTSLAND 2 HKMNngHi 11 niHHf klO DieRecht 1H13f Die Biene Mal'a f221^ ieuuri klnder' jeugdserie ^aga2,rfeah14-30PUR'ion- ke 15.00Heute 15Lr605 Geburtsta9" "essenauf<Jl?SGesundheit! 1530 16,00 Weissblaue r lCï'lnair ma9az'- "e 17.15 Hall„ n S^IChten (h> |45 Leute Heute «ine ma9az'"e I EFA Cud- Ksh V port extra: Voet- Jbtta !ive 20 jiTc. Sc~An°rthosis Fa- M Politiek m SS' comedy 21.05 f* 22.15 370 21.45 Heute- reportage 22.45 Salto

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22