Allesomvattend zwembadgevoel Prachtii De meester en zijn voorbeeld 'Het li Egmont en Hoorne vallen dood in Franse armen KINDER BOEKEf DE STEM u M BEELDENDE KUNST Vrouwenarts De overeenkomsten tussen Hans Broek en Leonardo da Vinei Stempel Van de Velde Vondst Eigen signatuur DINSDAG 16 SEPTEMBER 1997 D2 I DE STEM AMSTERDAM Stedelijk museum/Melkweg - 15e World Wide Video Festival - overdaa stedelijk, 's avonds Melkweg (17 sep) Van Gogh Museum - tekeningen Van Gogh uit de Nuense periode -da gelijks - 10.00-17.00 uur (t/m 20 okt) Rijksmuseum A'dam Stadhouderskade 42 - Whistier en Holland - daae- lijks van 10.00-17.00 uur (t/m 9 nov) ANTWERPEN Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Renée Turner - do, vr, za 13 on. 17.00 uur (t/m 11 okt) Museum voor Schone Kunsten - Trance Dance: 25 eeuwen kunst, the ma stilte - di tot zo 10.00-17.00 uur (tot 30 nov) BAARLE-NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Korsten, Reynders, Lans- daal/schilderijen -Van Kemenade/beelden - Mookhoek/potsculpturen-do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 5 okt) BREDA Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en Pauk Donker Duyvis /tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (tlm 30 sept) Lokaal 01 kloosterlaan 138 - Yarre Stooker, Sol Sneltvedt en Joncquil de Vries - do, vr, za 13.00-17.00 uur (t/m 12 okt) Beyerd Boschstraat 22 - fotografie in de zomer - drie tentoonstellingen' Roberto Otero; Die andere seite der Schönheit; Ossip. - di t/m vr 10.00- 17.00 uur en za/zo 13.00-17.00 uur (t/m 21 sep) Galerie Molenaars ginnekenweg 79 - Flora en Fauna op doek - wo t/m vr 13.00-17.30 uur en za/11.00-17.00 uur (t/m 26 sep) Galerie Segeren Raadhuisstraat 8-10 - Ad van Haandel/etsen en tekenin gen - di t/m vr 10.00-18.00 uur, do tot 21.00 uur en za tot 17.00 uur (t/m n okt) DEN HAAG Museum Het Paleis Lange voorhout 74 - Venetiaans Glas/ Het geheim van Murano - geheimen van het Italiaanse eiland in Lagune venetiê - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec) GENT Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke dialoog tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-18.00 uur (t/m 15 dec) HULST Galerie Esprit Gravenstraat 99 - Belgische en Zeeuwse kunstenaars/schil derijen en beelden - do t/m zo tot 17.30 uur, do avond 19.00-21.00 uur (t/m 5 okt) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Brabant in het Brandpunt- fotografie - n.a.v. boek: Het licht van de negentiende eeuw (t/m 30 nov)- La Gare, de oude en nieuwe spoorzone - art-impressions, audiovisuals, fo to- en filmmateriaal, historische voorwerpen, maquettes en ontwerpteke ningen (t/m 30 nov) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Margriet Oomen/olie, Arjen Bakermans/Keramiek - di-zo - 14.00-17.00 uur (t/m 29 sep) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Bruce Nauman- Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beekman (t/m 8 mrt 98)- Atelier van Lieshout: 15 jaar Joep van Lieshout (t/m 16 nov) - Her bergscènes uit de 17de eeuw - gebruiksvoorwerpen en prenten (t/m 21 okt) - Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec) TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts-di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m 18 jan) De Pont Wilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - Johanna Pieterman/Magda Fran- cot, Magische schilderijen en tekeningen Peter van der Linden, Beeld houwwerken - opening zo 15.00 uur - do t/m za 11.00-18.00 uur en zo/13.00-17.00 uur (t/m 21 sep) INFORMATIE Van alle in De Stem gepubliceerde werken van beeldende kunstenaars aangeslo- I ten bij een CISAC-organisatie zijn de publicatierechten geregeld met Beeldrecht te Amstelveen. Deze kunstenaars worden verzocht in verband met reproductie van hun werk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen. Door Frits de Coninck De entree in de grote zaal van Lo kaal 01 is een duik in het ondiepe. Beeldend leunstenaar Yarre Stooker stelt de bezoeker voor de keus, ofwel een paar natte voeten te halen of wankelend over de rand van het betegelde bassin de zaal binnen te gaan. Het laatste dan maar. Wat je vervolgens mee maakt is een zeer dubbele, ver warrende ervaring. Wat je ziet is iets anders dan wat je beleeft. De zaal is gevuld met een drietal beeldschermen op de grond, twee kleine, ondiepe bassins, twee wit te koorden van muur tot muur en enkele foto's. Tot zover de kale op somming van de zichtbare feiten. De beleving is vele malen indrin gender dan de feiten suggereren. Vanaf het eerste bassin bij bin nenkomst word je ondergedom peld in een allesomvattend zwem badgevoel. Alle zintuigen worden geprikkeld door sensaties die on verkort leiden naar het zwembad en alle herinneringen die daarbij horen. Je ruikt chloor, het kleine bassin is in lichtblauw betegeld, de kleur van water. In het water drijft een lange reep pleister, zo een die op drukke dagen altijd in het zwembad dreef en die losge raakt was van een been of arm die geschaafd was bij een val van de duikplank. De video's tonen - rode en een blauwe paraplu, d vend in het bad en laten de daarbij J horende geluiden horen van i zwembad: een baaierd van gek De witte koorden die parallel aas elkaar van muur tot muur I begrenzen de banen in het bad en j vallen daarmee in het beeld|J"' zich in het hoofd van de bezoe. gevormd en uitgebreid heeft. All® past daarin. Dus ook het transpa rant blauwe licht dat uit de halo- geenlampjes en door de met dun plastic afgeplakte vensters na® binnen golft. Het tweede bassin is I een heel subtiele aanvulling: ui' I het roostertje in het midden sta- j ken een paar zwarte haren, wat is overgebleven van «n zwempartij. Het hele project is een uiterst zorgvuldige regie van een zintuiglijke gewaarword* j Stooker heeft het beeld van M zwembadgevoel tot op het W ontleed en het met een reeks 'ai kleine ingrepen teruggebracht de tentoonstellingsruimte. Niet® een tastbaar object, maar in vorm van een fysieke beleving'^ wat we allemaal kennen en c" herinneren. Yarre Stooker: 'Geluiden uit een M zwembad' in Lokaal 01, Kloosterla 138, Breda. Tot 13 oktober, open donderdag t/m zondag van 13.WJ 17.00 uur. He ei Door Johan Diepstraten In 1993 zei Helga Ruebsamen i maar af en toe een blok beton, j ten waaruit de herinneringen Haar hele leven bestaat uit een sche gebeurtenissen, maar ze k< Ze had wel gepubliceerd, maar die boeken hebben weinig met de autobiografie te maken. Tussen 1964 en 1974 verschenen twee verhalenbundels en twee romans en daarna volgde een lange, j zwijgzame periode. Er was een plotselinge come-back in 1988 met de verhalenbundel Op Sche- veningen, gevolgd in 1992 door de dansende kater. Verdienste lijke boeken, maar niet echt heel bijzonder. 'Op een dag moet je je eigen ge schiedenis onder ogen zien, alles in kaart brengen, rekenschap af leggen van wat je hebt meege maakt,' zei ze nog in maart 1993. Een paar maanden later moet ze zijn begonnen aan haar magnum opus. Vier jaar heeft ze gewerkt aan Het lied en de waarheid, een roman waarin ze een halve eeuw van haar leven wilde beschrijven. Maar in één roman kreeg ze het I niet voor elkaar. Het levensver haal van haar alter ego Louise Benda beslaat de periode 1938 tot en met de bevrijding. Op dit moment werkt ze aan het vervolg op de roman waarmee ze in één I klap echt naam heeft gemaakt in I de Nederlandse literatuur. 'In de spaarzame interviews heeft Helga Ruebsamen weinig over haar leven onthuld. Haar vader was een gerespecteerd vrouwen arts in Berlijn die na de Eerste I Wereldoorlog aan geheugenver lies ging lijden. Het Duits-joodse [gezin emigreerde naar Neder- lands-Indië, kwam in 1939 terug naar Nederland en overleefde met veel moeilijkheden de oor log. Voor Helga Ruebsamen was ht de tocht van het paradijs, via iet vagevuur naar de hel. Na de levrijding moest ze haar eigen veg vinden. De persoonlijke om standigheden waren niet altijd ïven vrolijk. In haar literaire rerk gaat het niet voor niets al tijd weer over romanpersonages die door de drank in de goot be landen. Het autobiografische rerkehjkheidgehalte daarvan ral uit het vervolg van Het lied en ie waarheid wel blijken "Vant eerlijk is Helga Ruebsamen Schrijven is voor haar een I Boor Muriel Boll Kjdens de persconferentie ter ?ïei,d van de aanstaande Henf? nweek rekende rPAro lma' directeur van de ™B, ons voor hoeveel boeken van eo °??esdagen in het hoofd de ha u aan ket einde van met o 1S °0l' De CPNB heeft tal u antaI kenners dat aan- vaafhnn k °,P ten minste 200> zers ken en de echte le- !mt fanunchting 1000 titels. aanrtoh j8t werd verkregen hand van de volgende re- i i Overstekend cultureel verkeer in Gent Door KoosTuitjer Wie in Brussel rondloopt, is niet alleen op de kaart, maar ook naar het gevoel al flink op weg naar Parijs. Met haar boulevards en paleisachtige overheidsgebouwen lijkt de oude hoofdstad van de Belgen op de Franse hoofdstad. Die gelijkenis is in de negentiende eeuw ontstaan. In die tijd was er sprake van intensief verkeer op alle mogelijke terreinen. Daar gaat nu de tentoonstelling Paris Bruxelles Brussel Parijs over, die merkwaardig genoeg in Gent te zien is. Brussel een kopie van Parijs? Wie oppervlakkig reist, komt al gauw met die indruk thuis. De Zuider buren kruipen daar meestal voor in hun schulp. De Waalse Belg om dat hij troost voelt bij die gedach te. En de Vlaamse Belg omdat hij zich voor de zoveelste keer gerin geloord weet. De aanleg en de bebouwing van Brussel in de vorige eeuw laten weinig discussie toe. De stad is wat haar negentiende eeuwse uitleg betreft, een kopie van Parijs. De ambitie van de Belgische koningen uit die tijd was ook geen andere dan de Fransen na te volgen. En de toenmalige Franstalige culturele elite in België liep daarbij vol strekt in de pas. De tentoonstelling Paris Bruxelles Parijs Brussel die over de 19e eeuw gaat, is daarom bij voorbaat beladen met een Franse hypo theek. Maar daarbij doet zich een merkwaardige herhaling voor van wat zich eerder afspeelde. Een stuk Nederlandse geschiedenis met Vlamingen in de hoofdrol. Die Franse invloed heeft België namelijk niet zomaar getroffen. De Franse expansie in België is domweg een kopie van de Vlaamse culturele overheersing over de Noordelijke Nederlanden in de zestiende eeuw. De Spanjaarden bezetten in 1585 de rijke en mach tige stad Antwerpen. Op dat mo ment van grote politieke verwar ring vluchtte de Vlaamse intelli gentsia massaal naar de Noordelij ke Nederlanden. Zij heeft een belangrijk stempel gedrukt op de ontwikkeling van dat Noord Nederland. Amsterdam en verre omstreken zouden zonder deze impuls nog lang bijzonder zompig zijn gebleven. De Hollan ders mogen dat nog steeds ontken nen, maar het feit ligt er. Zo was het nu ook met Brussel ge steld. Vele politieke beroeringen in Frankrijk leidden na 1830 tot een voortdurende uittocht van intel lectuelen richting Brussel. De Bel gen deden zich daaraan te goed. De discussie met de refugés gaf impulsen aan het eigen handelen en denken. Zo groeide Brussel ook in ander opzicht uit: als een vrij plaats voor de eigen intelligentsia. Daarvoor hoefde niemand in zijn schulp te kruipen. De tentoonstel ling in kwestie, die eerder in Parijs te zien was, is een toonbeeld van overstekend verkeer. In de schil derkunst is dat tamelijk eenzijdig. De grote vernieuwingen in de Pa- rijse ateliers in de tweede helft van de 19de eeuw, doen zich ook in Brussel gelden. Maar deze beïn vloeding heeft geleid tot een bloei periode van de Belgische schilder kunst. Ensor, Van Rysselberghe, Rops en Khnopff behoren tot de internationale top. Niet omdat zij hun inspiratie aan de Parijse in vloeden ontleenden, maar omdat zij door contacten op eigen kracht hun weg vonden. In het Museum voor Schone Kun sten in Gent wandel je door een hof van hoogtepunten uit de 19e eeuwse Franse en Belgische schil derkunst. Een grenzeloos en geva rieerd lusthof voor kijkers. Soms slaat verbazing toe. Zoals direct bij binnenkomst. De eerste verto ning is zelfs hevig te noemen. Daar liggen (over de zestiende eeuw en de Spanjaarden gesproken!) de graven van Hoorne en Egmont op hun doodsbed. Met keurig afge houwen hoofd, slordige bloedvlek ken achterlatend op het witte la ken. Wat moeten zij hier? En waarom zo'n ouderwets schilderij, dat nog veraf staat van wat er later in die eeuw zo modern geschilderd werd? Het antwoord is opmerkelijk. De Fransen, per definitie onbekend met de Vlaamse en Nederlandse geschiedenis, keken op van zoveel sijpelend bloed in andermans ge schiedenis. Zij waren gek op het schilderij. De Belgische scüilder van het doek Louis Gaiilet werd dan ook onmiddellijk door hen in gelijfd. Want, schreef een Frans criticus: 'Hoewel Belg, behoort de heer Caillet tot de Franse school'. Desondanks een 2-0 voorsprong voor België in deze oversteek. ,vap invloeden. En ook een beetje voor Holland eigenlijk. De door de Spanjaarden terechtgestelde Eg mont en Hoorne waren tenslotte ónze graven. In de loop van de tentoonstelling reiken vooral de Fransen het voor touw aan. De Belgen keken nooit sprakeloos toe. Zij trokken aan hun eigen eind. Maar dan doet zich in de slotfase van de presentatie nog een belangrijk Begisch offen sief voor. Naast schilderkunst, muziek, literatuur en architectuur toont Paris Bruxelle Brussel Pa rijs ook de stand van zaken op het gebied van de vormgeving. Indirect heeft dat thema dan ook weer met architectuur te maken. Het gaat dan om de doorbraak van de Art Nouveau, dat golvend slot akkoord aan de 19e eeuw. Nu zijn de Belgen duidelijk de aangevers. Het laat-negentiende eeuwse Brussel tut zich op groteske wijze op. De stad wordt voor de hele we reld een toonbeeld van deze rich ting. Dat daar in de jaren zestig en zeventig in Brussel ook weer de bijl in werd gezet, is een ander ver haal. De Belgen stonden pal voor een ei gen lijn. In Parijs werd over de lig- ne-belge gesproken. Maar deze kwam niet onweersproken de grens over. De Fransen hekelden de vormgeving op een manier, die in onze ogen absoluut niet door de beugel kan. Naar aanleiding van de eerste presentatie in Parijs heette het: 'Dat alles ruikt naar Engelse verdorvenheid, joods mor- finisme en Belgische slimmigheid'. De deuren bleven in Parijs lang gesloten. Een van de toonaange vende vormgevers onder de Belgen was Henry van de Velde. Hij ont wierp niet alleen huizen. Net als elke Art Nouveau vormgever, te kende hij voor alles wat je in een huis aan meubilair verwacht. Van de Velde zou later zijn fanta sie uitleven op ontwerpen voor het Kröller Muller Museum op de Ho ge Veluwe bij Arnhem. Hij bouw de uiteindelijk een voorlopig on derkomen voor de collectie van mevrouw Kröller. Uit een soort van noodlot, zou dat ook het uit eindelijke museum blijven. Maar in zijn beginjaren koesterde de architect liever verwachtingen van een carrière in Frankrijk. Daar kwam hij toch bedrogen mee uit. Parijs bleef hem niet pikken. Zijn Brusselse tegenvoeter Victor Horta daarentegen, kreeg op den duur wel vaste voet in Parijs. Zijn denkbeelden vonden later een gre tig onthaal. Waarom nu dit vertoon in Gent en niet in Brussel? Domweg omdat het initiatief voor de tentoonstel ling in Gent genomen werd. Het Museum voor Schone Kunsten keek uit naar een passend vertoon voor de viering van zijn 200-jarig bestaan in 1998. Bovendien vieren de Vrienden van het museum str aks ook hun 100-jarig bestaan als club. In België wordt iets derge lijks graag gevierd. De tentoonstelling past bovendien in een reeks tentoonstellingen die de laatste jaren werd uitgewerkt door conservator Robert Hoozee. Maurice Denis: 'Marthe aan de piano', schilderij uit 1891. Maar deze zal volgend jaar niet meer in Gent verblijven. Hij wordt de nieuwe directeur van het vorige week nog bestolen Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. 'Paris Bruxelles /Brussel Parijs'. Museum voor Schone Kunsten, Citadelpark in Gent. Di. t/m zo. 10-18 uur. Tot en met 14 december. Toegang 280 Bfr. ƒ15). Catalogus: 1950 Bfr ƒ100). Inl. over dag- en verblijfsarrangementen: 0032 9 267 71 14. (Gentse hotels bieden kortin gen). Door Frits de Coninck Hans Broek (1965) is een opmer kelijk eigentijdse schilder wiens werk wortelt in het ideeëngoed van de Renaissance. Hij schildert zijn landschappen vanuit een zui ver rationeel standpunt. Elk doek draagt een idee uit, elk ding heeft een uitgesproken vorm en niets is detail. In zijn tekeningen verwijst hij letterlijk naar de opvattingen van de Renaissance door op een ervan de naam van een voorbeeld, de Nederlandse 16e-eeuwer Her cules Seghers, te vermelden. Een eerbetoon van de talentvolle leer ling aan een van zijn meesters. Een half jaar geleden heeft De Pont een mooie expositie inge richt van zes van zijn olieverf schilderijen en een groot aantal tekeningen. In de zomeropstelling is Hans Broek weer present. Re den om een van zijn schilderijen nader in beeld te brengen, een schilderij waarmee bij nader in zien inderdaad iets heel bijzon ders aan de hand is. Wat wil het geval? De typische, opvallend gestileerde Toscaanse bomen die aan weerszijden en op een rij staan met de strakke, lege villa aan de Californische kust zijn geen vondst van hemzelf. Hij heeft ze zo niet gezien tijdens zijn verblijf in Californië, hij heeft ze ook niet zelf bedacht. Hij heeft ze wel ooit eerder gezien, maar dan op een schilderij van Leonardo da Vinci. In het Uffizi in Florence hangt een annunciatie van de jon ge Da Vinei (hij is ongeveer 20 r 'Zonder titel, 1996 (nr. 3)' van Hans Broek jaar als hij dit doek schildert). We zien Maria die tijdens het le zen van de heilige schrift gestoord wordt door de engel Gabriël die haar boodschapt dat ze de moeder van God zal worden. Ze zal ont vangen worden van de Heilige Geest die zich in de gedaante van een duif op het doek van Da Vinei uit de hoge wolken losmaakt. Ma ria zit op het betegelde bordes van een Italiaans landhuis, een anachronistische Maria neergela ten in de wereld van de renaissan cist. Het tafereel neemt ongeveer eenderde van het doek in beslag en wordt in het beeld door een borstwering scherp afgescheiden van de achtergrond. Die achtergrond, een landschap, wordt daardoor een apart schil derij in het schilderij. Maar alles, zowel voorgrond als achtergrond is met grote precisie geschilderd: in wezen is bij Da Vinei alles hoofdzaak. Dus ook dat land schap. Het schilderij van Hans Broek, 524 jaar later gemaakt, lijkt daar niet zo maar op, het is wat de elf bomen aangaat een exacte kopie! Daarover lijkt geen twijfel houdbaar. De uiterste lin ker boom is een cypres die door Da Vinei zo geschilderd is dat de strakke vorm van het omgekeerde uitroepteken aan de linker kant door twee weerbarstige takken doorbroken wordt. Precies de zelfde afwijking op precies de zelfde plaats bij Hans Broek. Nog een ander voorbeeld. De vierde boom van links is de meest markante. Hij lijkt met zijn kale stam en het gebladerte in de vorm van losse kragen nog het meest op een elegante gebakschaal met plateaus. Bij Hans Broek is het dezelfde vierde boom met dezelf de opmerkelijke vorm. Onder welke noemer valt deze omgang met het voorbeeld van een meester? Imitatie, kopie, pla giaat, ontlening, platvloers jat werk? Laat ik om een begin van antwoord te geven, stellen dat Broek een volkomen eigen schil derij heeft gemaakt, in die zin dat het een onbetwistbaar eigen sig- FOTO THIJS QUISPEL natuur heeft, een eigen wereld toont die de geest ademt van onze tijd en bovenal een gewoon goed schilderij is. Wat hij met zijn voorbeeld heeft gedaan is eigen lijk heel renaissancistisch. Da Vinei heeft niet anders ge daan. Het annunciatietafereel heeft hij ook niet zelf bedacht, dat is vóór hem honderdduizenden keren geschilderd zoals dat gaat met een icoon. Dat vaste verhaal heeft hij naar de geest van de tijd gekopieerd en ingevoegd in zijn eigen wereld, de tijd van de Re naissance in Italië. Daartoe had hij dat Toscaanse landschap no dig en dat bedacht en schilderde hij zelf. Hans Broek heeft hetzelfde ge daan. Hij heeft het Toscane van Da Vinei gekopieerd en als een beeld losgesneden uit het doek en het vervolgens ingevoegd in zijn eigen tijd, onze wereld dus. Wat zien we namelijk? Op de opening tussen de eerste twee bomen van rechts, daar waar Da Vinei een havenstad aan de voet van een berg schilderde, daar zien we op het doek van Hans Broek het sil houet van een Amerikaanse door- kijkvilla: strak, groot en leeg, een beeld van de Amerikaanse cul tuur. Hij heeft die gekopieerde voorstelling gebruikt om een idee uit te drukken over onze wereld. Dat is een eigen, authentieke me dedeling van Hans Broek in de vorm van een goed schilderij. Da Vinei heeft over die verhou ding tussen kunst en realiteit in zijn tractaat over de schilder kunst een even eenvoudige als su perieure gedachte geformuleerd. Hij schrijft dat de werken van de natuur beperkt zijn, maar dat de werken die het oog (lees: de geest) aan de hand opdraagt onbeperkt zijn. In zijn opvatting kan de wa re kunstenaar niet anders dan de natuur, het bestaande, kopiëren als hij er ook maar in slaagt haar te overtreffen. Wat Hans Broek heeft gedaan met zijn voorbeeld is geen zaak van lege imitatie of er ger plagiaat maar van kopie, die nend om een dieperliggend idee uit te drukken. Op de manier van de renaissancist. De zomeropstelling in De Pont, Wilhel minapark, Tilburg, duurt tot 28 sep tember. Op maandag gesloten. adern v<™ de woestijn'. TEKENlit Yarre Stooker in een zwembad.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20