'Alle kleine merken in één winkel' ;A 1' I08OO-O43O Dynabyte aan de haal met resten van concurrent Ik wil mijn stempel drukken op alle zakelijke postzendinqen. Belegger kan zelf zijn boontjes doppen •Ierland Besluit over koers euro al in voorjaar A5 Directeur Trienen van Tilburg-Bastianen predikt revolutie in autoland ECONOMIE COMMENTAAR ENLAND KORT Bel dan gratis meer mvioeu ëevcK|antenservice Zakelijke Markt: Van Tilburg-Bastianen wil grootste VW-dealer van Nederland worden Wij zorgen ervoor. QP( Pagina 570 Beurscommentaar Peperduur DTEMBER 1997 A4 I DESTEM i I I I I MAANDAG 15 SEPTEMBER 1997 Europese Unie is veel Neder- een doorn in het oog. Om de p de politieke agenda gezet, t op dat punt geen uitzonde- gaf hij reeds een schot voor de ijn collega's van Financiën in ilijk steviger aan. Met de steun ^ens grote moeite hebben met Europese kas moet worden ge- mele deel van de Luxemburgse in. Wanneer de Europese Unie chtvaardigde verzoek om veria- is het niet onmogelijk dat Ne- breiding van de Unie zal keren, ir consumptie in eigen land be- Het grote publiek is nog steeds sel zo duur is en dat Nederland lisvatting. Het lidmaatschap van n voordelige zaak. over de eigen bijdragen voorde ing van de Europese Unie is een bijstelling van gemaakte afspra- rwerp op de agende wil krijgen, st probleem op zakelijke wijze t gedaan. De zuidelijke lidstaten lanceerde opmerkingen over de in zeer kwalijk. aunt heeft Zalm weerstand ge- pees niveau van een minister, die unders kan worden betrapt. fschaffen de Rijkswacht opheffen. In wacht samen met de andere nationale politiedienst. Mi jl Vande Lanotte zei zater- nieuwe structuur tegen be- tie zullen volledig worden ge it de mentaliteit en de cultuur lullen moeten veranderen. Op- ran de conclusies van de com- pt van er allemaal fout was ge ste meisjes An en Eef je en Ju- bij La Hague weekeinde voor de kust van ingsf abriek van Cap de la Ha- Een die volgens de milieuorga- riek Cogéma, die een opslag bntkent de aantijging. Volgens [armee de afwateringspijp mo- eerd. Duikers van Greenpeace met afval, een filter en 20 me^ traling van 100 tot 4000 maal ;e, die beweert dat het bedrijf ie loosde via de 7 km lange pijp Moulinets af ligt. De opwer- aglicht te staan toen in januari 1 gevallen van leukemie onder al hoger is dan in de rest van tort bij Afrika ig van het Duitse leger met 24 I lag in zee gestort, 1500 kilome- jstel, een Toepolev, was op weg is geen hoop op overlevenden, 'ensie Volker Rühe gisteren tij- zaten twaalf militairen van de ;wee echtgenotes van militairen, viering van de 75e verjaardag deelden later op de dag mee dat ns militair toestel wordt vermist Ascension had moeten vliegen, rtsing tussen de twee vliegtuigen lieten is op het moment van de een soort bliksem waargenomen Volgens de Amerikaanse lucht- lestel om een C-141-vraehtvlieg- aan boord. lieken achter zich weet. De par tij meent dat de toekomst van e regio moet zijn gebaseerd op een politiek die niet is gebaseerd op een geloofsrichting en respec heeft voor beide gemeenschap pen. De Alliance Party won i procent van de stemmen, net weinig voor een parlementsze tel. XJKUP, de United Kingdom Uniononist Party, is een fanatie ke groepering voor het be o van de unie. De advocaat Ro McCartney en de Ierse oud- nister Conor Cruise O'Brien) haar belangrijkste verteg PUpdlde Progressive Unionist Party, en de UDP, de Ulster mocratic Partij, zijn twee p tieke vleugels van verboden p Unionistische paramilitaire ganisaties die sinds het na] van 1994 een wapenstilstand acht nemen. Zij menen da IRA het Britse bestuur o Noord-Ierland moet accepter Nog twee. kleine doen mee, te weten de NlW Noord-Ierse vrouwencoaiiw Labour. De NTWC wil vro meer invloed geven en b a st a nj Door Willem Reijn Breda - De dealers van alle kleine automerken aan de onderkant van de markt zijn gedoemd samen te gaan tot één warenhuis van auto's, waar de consument een Honda of Seat van de plank kan kiezen. Dat is de enige ma nier om geld te verdienen in snel veranderende markt, waar de marges sterk onder druk staan. Frank Trienen is directeur van de divisie personenauto's van Van Tilburg-Bastianen in Breda. TB viert deze week het vijftig-jarig dealerschap van Volkswagen. Samen met vier anderen startte Van Tilburg-Bastianen in 1947 als de eerste VW-dealers van Ne derland. „Dat was in die tijd niet echt populair," zegt Trienen. In middels vallen ook Audi en Seat onder TB. Wellicht gaat er in de komende vijf jaar meer gebeuren dan in de laatste vijftig jaar. Niet op tech nisch gebied, want wie de na oorlogse BrilKevers vergelijkt met de top-Golf van nu, ziet een indrukwekkende technologische ontwikkeling. Maar de bedrijfs tak staat aan de vooravond van structurele en revolutionaire ver anderingen, is de overtuiging van Trienen. Exclusief imago Trienen onderscheidt drie mark ten in de autowereld. De imago-merken als Merce des, BMW, Audi en Rover. Auto's worden verkocht op zorg en rela tiebeheer. De merken zijn klein, maar kunnen door hun exclusief imago en behoorlijke marges goed vooruit. Wel zal het aantal dealers flink moeten dalen. „Nu hebben we 180 Audi- dealers. Dat kan niet, want je hebt een kritisch marktaandeel van zes procent nodig om renda bel te werken. Voorlopig voorzie ik een afname naar 120 dealers over een jaar en daarna een ver dere daling." De volume-merken: Opel, Peu geot/Citroen, Volkswagen. De auto's verkoop je op prijs. Deze merken leveren winst op omdat zij tussen de zes en vijftien pro cent marktaandeel scoren. Per auto is de marge niet hoog, maar het volume maakt veel goed. Minder duidelijk is of de sub-top van de volumebouwers (Nissan, Toyota, Mazda, Fiat, Volvo) met vier tot zes procent sterk genoeg zijn om alleen te blijven staan. De warehouse-merken. Ware house is letterlijk vertaald maga zijn. Trienen ziet de verkoop als van dozen van een plank. Onder dit segment vallen kleine merken met hooguit drie of vier procent marktaandeel: Honda, Suzuki, Mitsubishi, Skoda, Daihatsu, Als basis geldt de huidige spil koers van de munten in het Euro pees Monetair Stelsel EMS. De beslissing over de koersen valt tijdens een jumbo-vergadering in het weekeinde van 1, 2 en 3 mei 1998, wanneer de Europese rege ringsleiders ook een politiek be- j sluit nemen over de landen die in 1999 de euro gaan invoeren. De euro komt pas in 2002 in omloop. In het Luxemburgse kuuroord Mondorf-les-Bains zei minister I Zalm afgelopen zaterdag dat de I vroegtijdige afspraak over de I wisselkoersen voor rust moet zor- gen. Hij verwacht na mei 1998 I geen grote speculatiegolven. 1 De centrale banken van de lidsta- I ten beschikken volgens president Wellink van de Nederlandsche Bank bovendien over voldoende technische instrumenten om aanvallen' op de nationale mun- (AD VERTE NTIE) Ja, met een frankeermachine wordt frankeren niet alleen erg gemakkelijk, maar kunt u ook uw eigen logo op uw post zetten. 11 u meer weten over frankeren met 'n frankeermachine of over van de andere producten en diensten van PTT Post? met de door mannen ge I F. Jonkeren foto anp Directeur Trienen (rechts) met enkele medewerkers voor zijn bedrijf in Breda. Door Bert Schampers Mondorf - Begin mei volgend jaar wordt de onderlinge waarde vastgesteld van de verschillende munten die deelnemen aan de euro. De ministers van Financiën van de Europese Unie hopen op die manier speculanten de wind uit de zeilen te nemen. ten af te slaan en zo op de afge sproken koers uit te komen. De ministers werden het in Mon dorf wel eens over een gedragsco de om fiscale concurrentie tussen lidstaten tegen te gaan. Voorstel len hierover worden nader uitge werkt. Vooral Ierland heeft de af gelopen jaren met succes met fis cale voordelen bedrijven uit an dere EU-lidstaten weggelokt. Over andere voorstellen, zoals een uniforme bronbelasting op spaartegoeden, bestaat geen overeenstemming. Nederland en Luxemburg zijn de enige landen die geen bronbelasting kennen. Banken in Nederland zijn wel verplicht rentebetalingen te mel den. Zalm zegt mee te willen wer ken aan een bronbelasting, op voorwaarde dat er tussen de lid staten dan ook een informatie uitwisseling komt. Daewoo, Hyundai, Kia, Lada, Subaru en Seat, dat in Breda on der TB valt. In dit deel van de analyse predikt Trienen de revolutie. „Ik zie een kritische grens van zes a zeven procent om in Nederland als zelf standige merkdealer te kunnen draaien. Die kleine merken halen zo'n marktaandeel nooit. En ze hebben allemaal mooie plannen. Kijk wat er met Daewoo gebeurt: die klimmen met een omvangrij ke campagne naar twee procent en daarna is het op en daalt het aandeel alweer." Ook binnenshuis heeft Trienen zo'n ervaring. In 1989 nam Van Tilburg-Bastianen Seat in porte feuille. De Spaanse fabriek viel sinds kort onder het VW-concern en zou door een combinatie van Duitse kwaliteit en lage Spaanse lonen een geweldige toekomst te gemoet gaan. De Nederlandse importeur beloofde binnen vijf jaar een groei naar een markt aandeel van vijf procent. TB gooide er veel tijd, energie en geld tegenaan, maar Seat is op twee procent blijven steken. Als TB al geen geld heeft verloren op het merk, dan blijft dat het ren dement verwaarloosbaar is. „Bij andere dealers van kleine merken is het niet anders," con stateert Trienen. „Dat die mer ken economisch niet renderen, wordt alleen nog vaak versluierd omdat er veel familiebedrijven zijn, waarin man en vrouw zelf in de zaak werken." Samengaan in één ruimte is de oplossing teneinde voldoende massa te krijgen om rendement te genereren, denkt Trienen. Je ziet heel wat dealers die al proberen om met verschillende merken meer volume te creëren. „Maar de importeurs hangen sterk aan ex clusiviteit," wijst Trienen op de beren op de weg. De komende ja ren zal de trend niettemin steeds sterker worden. Zeker ook omdat in het jaar 2003 de importeurs hun eigen exclusieve positie als fysieke distributeurs kwijtraken. Elke garage kan dan daar in Eu ropa zijn auto's kopen, waar hij die het goedkoopste kan krijgen. klein concern geworden, zeker ook door de breedte van de acti viteiten. Daarom is Van Tilburg- Bastianen vorig jaar opgesplitst in drie divisies: personenauto's, vrachtwagens en aanverwante kernactiviteiten. De divisies heb ben een hoge mate van autonomie meegekregen. De tak aanverwan- Dat moet tot grotere concurrentie en uiteindelijk lagere prijzen lei den, denkt de Europese Unie. Hoe snel en in welke omvang dit toekomstbeeld werkelijkheid wordt, is slecht te voorspellen. „Veel dealers hangen emotioneel sterk aan hun auto's," consta teert Trienen, die zelf geen auto man pur sang is en van koppel of acceleratie niet buitengewoon opgewonden raakt. „Maar de druk neemt toe en in de komende twee, tweeënhalf jaar verwacht ik een koude sanering. Tradities Tradities leven sterk in de auto branche, heeft Trienen in eigen huis mogen merken sinds hij overstapte van hoofd personeels zaken bij de concerndirectie van Van Tilburg-Bastianen naar de functie van directeur personen auto's. In het bedrijf zijn het laat ste jaar ingrijpende veranderin gen doorgevoerd en de reacties klonken nog wel eens 'wij hebben het altijd zo' gedaan'. Van Til burg-Bastianen is met 170 mil joen gulden omzet en een kleine driehonderd werknemers een te kernactiviteiten is divers van samenstelling: een automateria- lenhandel, een motorenrevisie- bedrijf, een benzinestation, een schadebedrijf, verzekering en fi nanciering en een milieuproject. „Voor alle deze bedrijven geldt dat zij op eigen benen moeten staan. Daarvoor is samenwerking met anderen mogelijk en even tueel is verkoop ook niet onmoge lijk." Een voorbeeld ervan is het sa mengegaan van het herstelbedrijf met schadebedrijf Oomen. Binnen de divisie personenauto's zijn groepen afdelingen verzelf standigd tot business-units. De occasions zijn weggehaald van de verkoop nieuwe auto's. „Dat voorkomt dat verkopers te hoge inruilprijzen bieden en denken: die gebruikte zie ik nog wel. Ons occasioncentrum in Etten-Leur bepaalt de inruilprijs. Als de ver koper meer wil bieden, gaat dat van zijn marge en resultaat af." De werkplaats is eveneens een business-unit geworden. Trienen vraagt zich af of een werkplaats trouwens überhaupt nog direct gekoppeld hoeft te zijn aan een foto cor viveen dealer. Dat neemt niet weg dat sterk is geïnvesteerd in de werk plaats, waar ook de lichte be drijfsauto's een belangrijke rol is toebedacht. „We zijn net klaar voor de storm," zegt Trienen vergenoegd. Want TB heeft de wind in de rug. Volkswagen draait als een tiere lier en heeft het marktleider schap van Opel bijna overgeno men. Vier jaar terug was Opel nog twee maal zo groot. VW doet bij TB nu 1200 nieuwe auto's en 1000 gebruikte, Audi 280 om 250 en Seat 200 tegen 150. Samen met de bedrijfswagens gaan er zo elk jaar 4500 auto's de deur uit. De winst is daarmee nog niet op niveau: vorig jaar bleef het bedrijfsresultaat op 2,9 mil joen gulden steken en de netto winst op 1,5 miljoen gulden. Met de succesvolle Passat en de intro ductie van de vierde generatie van Golf staat VW aan het begin van een nieuwe groeiperiode, verwacht Trienen. Ambities Daarmee houdt de ambitie nog niet op. TB wil de nummer één onder de VW-dealers in Neder land worden: in omvang en in kwaliteit. „We zijn in anderhalf jaar al opgeschoven van de tiende naar de vierde plaats. Dat is mooi, maar als je hardloopt sta je nog steeds niet op het schavotje." Grofweg moet VW de komende tijd haar verkopen met de helft verhogen om de nummer één van Nederland te worden. Dat bete kent een slordige tweeduizend nieuwe Volkswagens op de wegen in de Baronie. En dat moet snel. „Ja, ik heb haast," zegt Trienen. „Wij hebben nu jonge, verande ringsgezinde mensen binnen. Maar de collega's zitten niet stil. Wij zijn niet de enigen! Doof Walter Devenijns (anp) Zwolle/Breda/Roosendaal - De directeuren van de pc-winkel- keten Dynabyte moeten nog lachen om hun schelmenstreek. Na het faillissement van computermaker Commodore kochten ze, naast de zeventien winkels, ook de inventaris van de andere Commodore-winkels op, om te voorkomen dat een concurrent de winkels zou overnemen. „Ik zit niet op een concurrent te wachten," grijnst bestuursvoorzitter F. Jonkeren. Dynabyte uit Zwolle behoort plotseling tot de grotere verko pers binnen de computer wereld. Het winkelbestand verdubbelde door de overname van de Com modores tot 35. Inmiddels wer ken vijftig werknemers van Com modore bij Dynabyte, terwijl er nog twintig vacatures openstaan. Dit weekeinde zijn de eerste tot Dynabyte omgebouwde winkels opengegaan. De vestiging in Bre da opende als eerste haar deuren. De voormalige Commodores in Roosendaal en Den Bosch komen het laatst aan de beurt in verband met de verbouwing. Verrassing De ondergang van Commodore kwam ook voor sommige werkne mers als een verrassing, verklaart Jonkeren. De verkopers van de Commodore-shop in Zwolle wa ren, na een intensieve verbou wing, nog maar net twee dagen open toen het concern uit Nieuw- Vennep uitstel van betaling moest aanvragen. Jonkeren en zijn mede-directeur M. Distel zijn blij met de onder gang van Commodore. „Een con current valt weg. Wij zijn twee zo groot geworden," merkt Distel op. De voormalige Escom-dochter zat Dynabyte vaak dwars door de felle prijsconcurrentie. In de ogen van de Zwollenaren verkocht Commodore zijn pe's te goedkoop om de grote fabriek in Nieuw- Vennep maar aan de gang te hou den. „Zij moesten koste wat het kost de fabriek draaiende hou den," verklaart Distel. Dat had tot gevolg dat regelmatig grote contracten aan de neus van Dynabyte voorbij gingen. Bijna handenwrijvend constateert Jon keren dat zijn onderneming na het wegvallen van Commodore nu al kans maakt op 20 miljoen gulden aan orders. Geen duur tapijt De twee directeur-aandeelhou ders willen niet dezelfde fout ma ken als Commodore. Dynabytes hoofdkantoor is typisch lowbud get, gevestigd in een simpele loods met als buurman een ver koper van wc-potten en badkui pen. Dat van Commodore daar entegen was bemand met veel mensen en dus te duur. „Zij hadden ruim vierhonderd mensen nodig voor 35 winkels. Onze 35 winkels hebben genoeg aan 200 mensen," zegt hij. „Je hebt geen duur tapijt in je hoofd kantoor nodig. Het geld wordt verdiend in je winkel." Het verkopen van computers is een vechtmarkt geworden. Toen Jonkeren vijftien jaar geleden voor het eerst via zijn fotozaak thuiscomputertjes verkocht, wa ren zijn verwachtingen over de marktgroei hoog gespannen. De fotozaak heeft de bestuurs voorzitter inmiddels ingeruild voor een complete winkelketen, terwijl de markt volledig is ver anderd. De consument weet te genwoordig alles van computers. De winkelplanken bezwijken bij na onder het overvloedige pc- aanbod. Toch denken de twee te kunnen scoren, mede door de nieuwe winkels. Vorig jaar was Dynaby te goed voor een omzet van 63 miljoen gulden. Dit jaar komt de 120 miljoen-grens in zicht, ter wijl een uitloop naar 150 miljoèn gulden mogelijk is. Levensgroot risico Alleen hoog geautomatiseerde bedrijven kunnen volgens Jonke ren overleven in een sector die om de paar maanden een nieuwe pc presenteert. Voorraden aanhou den is een levensgroot risico. Voordat je het weet zijn de ge heugenchips, harde schijven of pe's verouderd en dus geen cent meer waard. Elke dag kijken hij en Distel naar de omzetten in hun winkels. Bij tegenvallers kunnen ze onmid dellijk maatregelen nemen. Jonkeren praat voluit over zijn automatiseringssysteem. Zelfs de verkoop van software via inter net is gekoppeld aan het interne computernetwerk, zegt hij. Helemaal zonder papier kunnen ze echter ook bij Dynabyte niet. Het bureau is bezaaid met pape rassen, terwijl stapels be- drijfsmemo's steun zoeken bij een kantoorwand. gieen waarin c ding en gelijke kansen op beidsmarkt domineren. r[p zegt de belangen van Ierse arbeidersklasse te Wie wil beleggen moet informatie heb ben. De koersontwikkeling moet nauw lettend in de gaten gehouden worden. Dat kan tegenwoordig op allerlei ma nieren. Teletekst en internet zijn twee mogelijkheden. Het bellen naar infor matielijn van een bank is eveneens mo gelijk. En dan is er nog de eigen advi seur. Tot niet eens zo lang geleden hoorde je kleine particuliere beleggers vaak jam meren over hun nadelige positie ten op zichte van professionele partijen. Voor de grote jongens waren de kosten van beurstransacties verhoudingsgewijs veel lager en - belangrijker - zij hadden een cruciale informatie-voorsprong. Zij konden immers voortdurend de koers ontwikkeling op hun Reuters-scherm volgen; zij konden onmiddellijk hande len als de jaarcijfers van onderneming X toch tegenvielen en zij werden voort durend voorzien van achtergrondinfor matie over bedrijven door beursanalis ten. Allemaal informatie die de particuliere belegger pas een dag later in de krant kon lezen. Te laat om maatregelen te kunnen nemen. Inmiddels is dat geklaag goeddeels ver stomd en als het nog te horen is, dan komt het uit de mond van diegenen die niet op de hoogte zijn gebleven van de nieuwe mogelijkheden. Je kunt nu immers tegen tarieven die nog maar een fractie zijn van wat ze wa ren, op elk moment van de dag effecten orders plaatsen die onmiddellijk wor den uitgevoerd. En er is nu een enorm aanbod van actuele koers- en beleg gingsinformatie beschikbaar op televi sie (teletekst, Business Update), via de telefoon en op internet. De bekendste en meest toegankelijke bron van koersinformatie over Neder landse aandelen en beleggingsfondsen is Teletekst pagina's 570 en volgende. De cijfers die daar te vinden zijn geven Drie financiële deskundigen schrijven afwisselend over geldzaken in de privésfeer C. Groenewegen C. Graafsma Vandaag: B. Bakker de stand van zaken weer met een vertra ging van vijftien minuten. De Amster damse Effectenbeurs is namelijk eige naar van de informatie. 'Real time' wordt daar veel geld voor betaald door bureaus, zoals Reuters en Bloomberg die de gegevens elektronisch via (peperdure) abonnementen doorver kopen aan professionele handelaren. Na een kwartier echter kan iedereen er vrij over beschikken. Zo kunnen ook de grote banken deze koersgegevens via hun eigen telefoonlijnen gratis beschik baar stellen. Het leukst zijn wat dit betreft de beurs- lijnen van ING Bank (020-6805100) en de Postbank (020-40030300). Als je die nummers belt (niet gratis), krijg je een Illustratie: Mat Rijnders apparaat dat spraak herkent en na het noemen van de naam van een aandeel, de koers van vijftien minuten geleden noemt. ABN Amro en de Rabobank zijn op een andere manier weer verder. Wie het nummer (06-024 07 01) van de eerste bank belt, vervolgens zijn rekening nummer intoetst en een persoonlijke co de, (je moet dus klant zijn) kan een 's ochtends om 11 uur opgenomen ver haaltje afluisteren waarin commentaar wordt gegeven op de recente koersont wikkelingen. Zowel macro-economisch nieuws als nieuwsfeiten over individuele bedrijven worden daarin betrokken en de bank geeft ook beleggingsopinies. Zoiets als: „De jongste halfjaarcijfers van onder neming Y geven aanleiding om ons ad vies te wijzigen van 'houden' in 'ko pen'." Via hetzelfde nummer kunnen ook beleggingsopinies over de grotere beursfondsen worden afgeluisterd (soms wel enkele maanden oud). De Rabobank biedt, ook aan niet-klan- ten, een vergelijkbare service op het (niet gratis) nummer 06-9277. Daarop is een beurscommentaar te horen dat niet eenmaal per dag, zoals bij ABN Amro, maar vier maal per dag wordt ver nieuwd, en er worden eveneens beleg gingsopinies afgegeven. Aardig is dus om over hetzelfde beursfonds de opinie van twee banken te vergelijken. Op internet hebben alle grotere banken wel een site. Maar sommige geven daar alleen informatie over hun eigen pro ductenaanbod en een soort samenvat ting van het eigen jaarverslag. Wat betreft het geven van beleggings opinies via het net is Rabobank nu het verst. Wel zijn er sites van niet-banken, zoals die van ene Tijssen, die geïnteresseer den doorloodst naar plekken waar koersgrafieken van de meeste fondsen (over diverse periodes) en beleggings opinies op te halen zijn. Verwacht mag worden dat vooral het aanbod van beursinformatie via inter net zich snel verder zal verbreden en verdiepen. Wie er oog voor heeft kan nü al de gevolgen zien van de pijlsnelle ontwikkeling van dit super-actuele en super-toegankelijke informatiebestand. Bijvoorbeeld in het verloop van de jong ste correctie. Een gemiddelde koersdaling van zo'n vijftien procent in twee weken - de AEX-index zakte van zijn top rond 1020 naar 880 punten - is niet gering. Vroeger zou zo'n forse daling zeker tot paniek geleid hebben onder de begin nende beleggers. Daarvan is echter am per sprake geweest. Zonder twijfel heeft dat te maken met die sterk verbeterde informatievoorzie ning en met het feit dat beleggers hun informatie niet meer gefilterd krijgen via de beleggingsadviseur van de bank, zoals dat vroeger gebeurde. De ontwikkeling dat beleggers steeds beter in staat zijn zelf hun boontjes te doppen kan mogelijk ook grote gevol gen hebben voor de positie van kleinere gespecialiseerde vermogensbeheerders. Fortis-dochter MeesPierson, Aegon- dochter Labouchere en Van Lanschot bijvoorbeeld bieden geen telefoon- en internetservice zoals de grote banken dat doen. De filosofie van dergelijke be drijven is dat hun klanten beter per soonlijk geholpen kunnen worden door een eigen adviseur. Maar de vraag is of die klanten dat zelf ook beter vinden. Wellicht komen ze er achter dat de bijna gratis belegginsopi- nies van ABN Amro en Rabobank beter zijn dan die van hun persoonlijke (en peperdure adviseur) bij hun chique bank. Bovendien is de anonimiteit van een te lefoonlijn een groot voordeel. Als deze specialisten niet snel een ant woord bedenken op de high-tech uitda ging van de grote banken, dan zullen ze het op hun knusse beleggingsadvies- marktje nog heel moeilijk krijgen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 5