'Alle kleine
merken in
één winkel'
;A 1' I08OO-O43O
Dynabyte aan de
haal met resten
van concurrent
Ik wil mijn
stempel drukken
op alle zakelijke
postzendinqen.
Belegger kan zelf zijn boontjes doppen
•Ierland
Besluit over koers
euro al in voorjaar
A5
Directeur Trienen van Tilburg-Bastianen predikt revolutie in autoland
ECONOMIE
COMMENTAAR
ENLAND KORT
Bel dan gratis
meer mvioeu ëevcK|antenservice Zakelijke Markt:
Van Tilburg-Bastianen
wil grootste VW-dealer
van Nederland worden
Wij zorgen ervoor. QP(
Pagina 570
Beurscommentaar
Peperduur
DTEMBER 1997 A4 I DESTEM
i I I I I
MAANDAG 15 SEPTEMBER 1997
Europese Unie is veel Neder-
een doorn in het oog. Om de
p de politieke agenda gezet,
t op dat punt geen uitzonde-
gaf hij reeds een schot voor de
ijn collega's van Financiën in
ilijk steviger aan. Met de steun
^ens grote moeite hebben met
Europese kas moet worden ge-
mele deel van de Luxemburgse
in. Wanneer de Europese Unie
chtvaardigde verzoek om veria-
is het niet onmogelijk dat Ne-
breiding van de Unie zal keren,
ir consumptie in eigen land be-
Het grote publiek is nog steeds
sel zo duur is en dat Nederland
lisvatting. Het lidmaatschap van
n voordelige zaak.
over de eigen bijdragen voorde
ing van de Europese Unie is een
bijstelling van gemaakte afspra-
rwerp op de agende wil krijgen,
st probleem op zakelijke wijze
t gedaan. De zuidelijke lidstaten
lanceerde opmerkingen over de
in zeer kwalijk.
aunt heeft Zalm weerstand ge-
pees niveau van een minister, die
unders kan worden betrapt.
fschaffen
de Rijkswacht opheffen. In
wacht samen met de andere
nationale politiedienst. Mi
jl Vande Lanotte zei zater-
nieuwe structuur tegen be-
tie zullen volledig worden ge
it de mentaliteit en de cultuur
lullen moeten veranderen. Op-
ran de conclusies van de com-
pt van er allemaal fout was ge
ste meisjes An en Eef je en Ju-
bij La Hague
weekeinde voor de kust van
ingsf abriek van Cap de la Ha-
Een die volgens de milieuorga-
riek Cogéma, die een opslag
bntkent de aantijging. Volgens
[armee de afwateringspijp mo-
eerd. Duikers van Greenpeace
met afval, een filter en 20 me^
traling van 100 tot 4000 maal
;e, die beweert dat het bedrijf
ie loosde via de 7 km lange pijp
Moulinets af ligt. De opwer-
aglicht te staan toen in januari
1 gevallen van leukemie onder
al hoger is dan in de rest van
tort bij Afrika
ig van het Duitse leger met 24
I lag in zee gestort, 1500 kilome-
jstel, een Toepolev, was op weg
is geen hoop op overlevenden,
'ensie Volker Rühe gisteren tij-
zaten twaalf militairen van de
;wee echtgenotes van militairen,
viering van de 75e verjaardag
deelden later op de dag mee dat
ns militair toestel wordt vermist
Ascension had moeten vliegen,
rtsing tussen de twee vliegtuigen
lieten is op het moment van de
een soort bliksem waargenomen
Volgens de Amerikaanse lucht-
lestel om een C-141-vraehtvlieg-
aan boord.
lieken achter zich weet. De par
tij meent dat de toekomst van e
regio moet zijn gebaseerd op een
politiek die niet is gebaseerd op
een geloofsrichting en respec
heeft voor beide gemeenschap
pen. De Alliance Party won i
procent van de stemmen, net
weinig voor een parlementsze
tel.
XJKUP, de United Kingdom
Uniononist Party, is een fanatie
ke groepering voor het be o
van de unie. De advocaat Ro
McCartney en de Ierse oud-
nister Conor Cruise O'Brien)
haar belangrijkste verteg
PUpdlde Progressive Unionist
Party, en de UDP, de Ulster
mocratic Partij, zijn twee p
tieke vleugels van verboden p
Unionistische paramilitaire
ganisaties die sinds het na]
van 1994 een wapenstilstand
acht nemen. Zij menen da
IRA het Britse bestuur o
Noord-Ierland moet accepter
Nog twee. kleine
doen mee, te weten de NlW
Noord-Ierse vrouwencoaiiw
Labour. De NTWC wil vro
meer invloed geven en
b a st a nj
Door Willem Reijn
Breda - De dealers van alle kleine automerken aan de onderkant van de
markt zijn gedoemd samen te gaan tot één warenhuis van auto's, waar de
consument een Honda of Seat van de plank kan kiezen. Dat is de enige ma
nier om geld te verdienen in snel veranderende markt, waar de marges sterk
onder druk staan.
Frank Trienen is directeur van de
divisie personenauto's van Van
Tilburg-Bastianen in Breda. TB
viert deze week het vijftig-jarig
dealerschap van Volkswagen.
Samen met vier anderen startte
Van Tilburg-Bastianen in 1947
als de eerste VW-dealers van Ne
derland. „Dat was in die tijd niet
echt populair," zegt Trienen. In
middels vallen ook Audi en Seat
onder TB.
Wellicht gaat er in de komende
vijf jaar meer gebeuren dan in de
laatste vijftig jaar. Niet op tech
nisch gebied, want wie de na
oorlogse BrilKevers vergelijkt
met de top-Golf van nu, ziet een
indrukwekkende technologische
ontwikkeling. Maar de bedrijfs
tak staat aan de vooravond van
structurele en revolutionaire ver
anderingen, is de overtuiging van
Trienen.
Exclusief imago
Trienen onderscheidt drie mark
ten in de autowereld.
De imago-merken als Merce
des, BMW, Audi en Rover. Auto's
worden verkocht op zorg en rela
tiebeheer. De merken zijn klein,
maar kunnen door hun exclusief
imago en behoorlijke marges
goed vooruit. Wel zal het aantal
dealers flink moeten dalen.
„Nu hebben we 180 Audi-
dealers. Dat kan niet, want je
hebt een kritisch marktaandeel
van zes procent nodig om renda
bel te werken. Voorlopig voorzie
ik een afname naar 120 dealers
over een jaar en daarna een ver
dere daling."
De volume-merken: Opel, Peu
geot/Citroen, Volkswagen. De
auto's verkoop je op prijs. Deze
merken leveren winst op omdat
zij tussen de zes en vijftien pro
cent marktaandeel scoren.
Per auto is de marge niet hoog,
maar het volume maakt veel
goed. Minder duidelijk is of de
sub-top van de volumebouwers
(Nissan, Toyota, Mazda, Fiat,
Volvo) met vier tot zes procent
sterk genoeg zijn om alleen te
blijven staan.
De warehouse-merken. Ware
house is letterlijk vertaald maga
zijn. Trienen ziet de verkoop als
van dozen van een plank. Onder
dit segment vallen kleine merken
met hooguit drie of vier procent
marktaandeel: Honda, Suzuki,
Mitsubishi, Skoda, Daihatsu,
Als basis geldt de huidige spil
koers van de munten in het Euro
pees Monetair Stelsel EMS.
De beslissing over de koersen valt
tijdens een jumbo-vergadering in
het weekeinde van 1, 2 en 3 mei
1998, wanneer de Europese rege
ringsleiders ook een politiek be-
j sluit nemen over de landen die in
1999 de euro gaan invoeren. De
euro komt pas in 2002 in omloop.
In het Luxemburgse kuuroord
Mondorf-les-Bains zei minister
I Zalm afgelopen zaterdag dat de
I vroegtijdige afspraak over de
I wisselkoersen voor rust moet zor-
gen. Hij verwacht na mei 1998
I geen grote speculatiegolven.
1 De centrale banken van de lidsta-
I ten beschikken volgens president
Wellink van de Nederlandsche
Bank bovendien over voldoende
technische instrumenten om
aanvallen' op de nationale mun-
(AD VERTE NTIE)
Ja, met een frankeermachine wordt frankeren niet alleen erg
gemakkelijk, maar kunt u ook uw eigen logo op uw post zetten.
11 u meer weten over frankeren met 'n frankeermachine of over
van de andere producten en diensten van PTT Post?
met de door mannen ge I
F. Jonkeren
foto anp
Directeur Trienen (rechts) met enkele medewerkers voor zijn bedrijf in Breda.
Door Bert Schampers
Mondorf - Begin mei volgend jaar wordt de onderlinge waarde
vastgesteld van de verschillende munten die deelnemen aan de
euro. De ministers van Financiën van de Europese Unie hopen
op die manier speculanten de wind uit de zeilen te nemen.
ten af te slaan en zo op de afge
sproken koers uit te komen.
De ministers werden het in Mon
dorf wel eens over een gedragsco
de om fiscale concurrentie tussen
lidstaten tegen te gaan. Voorstel
len hierover worden nader uitge
werkt. Vooral Ierland heeft de af
gelopen jaren met succes met fis
cale voordelen bedrijven uit an
dere EU-lidstaten weggelokt.
Over andere voorstellen, zoals
een uniforme bronbelasting op
spaartegoeden, bestaat geen
overeenstemming. Nederland en
Luxemburg zijn de enige landen
die geen bronbelasting kennen.
Banken in Nederland zijn wel
verplicht rentebetalingen te mel
den. Zalm zegt mee te willen wer
ken aan een bronbelasting, op
voorwaarde dat er tussen de lid
staten dan ook een informatie
uitwisseling komt.
Daewoo, Hyundai, Kia, Lada,
Subaru en Seat, dat in Breda on
der TB valt.
In dit deel van de analyse predikt
Trienen de revolutie. „Ik zie een
kritische grens van zes a zeven
procent om in Nederland als zelf
standige merkdealer te kunnen
draaien. Die kleine merken halen
zo'n marktaandeel nooit. En ze
hebben allemaal mooie plannen.
Kijk wat er met Daewoo gebeurt:
die klimmen met een omvangrij
ke campagne naar twee procent
en daarna is het op en daalt het
aandeel alweer."
Ook binnenshuis heeft Trienen
zo'n ervaring. In 1989 nam Van
Tilburg-Bastianen Seat in porte
feuille. De Spaanse fabriek viel
sinds kort onder het VW-concern
en zou door een combinatie van
Duitse kwaliteit en lage Spaanse
lonen een geweldige toekomst te
gemoet gaan. De Nederlandse
importeur beloofde binnen vijf
jaar een groei naar een markt
aandeel van vijf procent.
TB gooide er veel tijd, energie en
geld tegenaan, maar Seat is op
twee procent blijven steken. Als
TB al geen geld heeft verloren op
het merk, dan blijft dat het ren
dement verwaarloosbaar is.
„Bij andere dealers van kleine
merken is het niet anders," con
stateert Trienen. „Dat die mer
ken economisch niet renderen,
wordt alleen nog vaak versluierd
omdat er veel familiebedrijven
zijn, waarin man en vrouw zelf in
de zaak werken."
Samengaan in één ruimte is de
oplossing teneinde voldoende
massa te krijgen om rendement te
genereren, denkt Trienen. Je ziet
heel wat dealers die al proberen
om met verschillende merken
meer volume te creëren. „Maar de
importeurs hangen sterk aan ex
clusiviteit," wijst Trienen op de
beren op de weg. De komende ja
ren zal de trend niettemin steeds
sterker worden. Zeker ook omdat
in het jaar 2003 de importeurs
hun eigen exclusieve positie als
fysieke distributeurs kwijtraken.
Elke garage kan dan daar in Eu
ropa zijn auto's kopen, waar hij
die het goedkoopste kan krijgen.
klein concern geworden, zeker
ook door de breedte van de acti
viteiten. Daarom is Van Tilburg-
Bastianen vorig jaar opgesplitst
in drie divisies: personenauto's,
vrachtwagens en aanverwante
kernactiviteiten. De divisies heb
ben een hoge mate van autonomie
meegekregen. De tak aanverwan-
Dat moet tot grotere concurrentie
en uiteindelijk lagere prijzen lei
den, denkt de Europese Unie.
Hoe snel en in welke omvang dit
toekomstbeeld werkelijkheid
wordt, is slecht te voorspellen.
„Veel dealers hangen emotioneel
sterk aan hun auto's," consta
teert Trienen, die zelf geen auto
man pur sang is en van koppel of
acceleratie niet buitengewoon
opgewonden raakt. „Maar de
druk neemt toe en in de komende
twee, tweeënhalf jaar verwacht
ik een koude sanering.
Tradities
Tradities leven sterk in de auto
branche, heeft Trienen in eigen
huis mogen merken sinds hij
overstapte van hoofd personeels
zaken bij de concerndirectie van
Van Tilburg-Bastianen naar de
functie van directeur personen
auto's. In het bedrijf zijn het laat
ste jaar ingrijpende veranderin
gen doorgevoerd en de reacties
klonken nog wel eens 'wij hebben
het altijd zo' gedaan'. Van Til
burg-Bastianen is met 170 mil
joen gulden omzet en een kleine
driehonderd werknemers een
te kernactiviteiten is divers van
samenstelling: een automateria-
lenhandel, een motorenrevisie-
bedrijf, een benzinestation, een
schadebedrijf, verzekering en fi
nanciering en een milieuproject.
„Voor alle deze bedrijven geldt
dat zij op eigen benen moeten
staan. Daarvoor is samenwerking
met anderen mogelijk en even
tueel is verkoop ook niet onmoge
lijk."
Een voorbeeld ervan is het sa
mengegaan van het herstelbedrijf
met schadebedrijf Oomen.
Binnen de divisie personenauto's
zijn groepen afdelingen verzelf
standigd tot business-units. De
occasions zijn weggehaald van de
verkoop nieuwe auto's. „Dat
voorkomt dat verkopers te hoge
inruilprijzen bieden en denken:
die gebruikte zie ik nog wel. Ons
occasioncentrum in Etten-Leur
bepaalt de inruilprijs. Als de ver
koper meer wil bieden, gaat dat
van zijn marge en resultaat af."
De werkplaats is eveneens een
business-unit geworden. Trienen
vraagt zich af of een werkplaats
trouwens überhaupt nog direct
gekoppeld hoeft te zijn aan een
foto cor viveen
dealer. Dat neemt niet weg dat
sterk is geïnvesteerd in de werk
plaats, waar ook de lichte be
drijfsauto's een belangrijke rol is
toebedacht.
„We zijn net klaar voor de
storm," zegt Trienen vergenoegd.
Want TB heeft de wind in de rug.
Volkswagen draait als een tiere
lier en heeft het marktleider
schap van Opel bijna overgeno
men. Vier jaar terug was Opel
nog twee maal zo groot.
VW doet bij TB nu 1200 nieuwe
auto's en 1000 gebruikte, Audi
280 om 250 en Seat 200 tegen 150.
Samen met de bedrijfswagens
gaan er zo elk jaar 4500 auto's de
deur uit. De winst is daarmee nog
niet op niveau: vorig jaar bleef
het bedrijfsresultaat op 2,9 mil
joen gulden steken en de netto
winst op 1,5 miljoen gulden. Met
de succesvolle Passat en de intro
ductie van de vierde generatie
van Golf staat VW aan het begin
van een nieuwe groeiperiode,
verwacht Trienen.
Ambities
Daarmee houdt de ambitie nog
niet op. TB wil de nummer één
onder de VW-dealers in Neder
land worden: in omvang en in
kwaliteit. „We zijn in anderhalf
jaar al opgeschoven van de tiende
naar de vierde plaats. Dat is
mooi, maar als je hardloopt sta je
nog steeds niet op het schavotje."
Grofweg moet VW de komende
tijd haar verkopen met de helft
verhogen om de nummer één van
Nederland te worden. Dat bete
kent een slordige tweeduizend
nieuwe Volkswagens op de wegen
in de Baronie. En dat moet snel.
„Ja, ik heb haast," zegt Trienen.
„Wij hebben nu jonge, verande
ringsgezinde mensen binnen.
Maar de collega's zitten niet stil.
Wij zijn niet de enigen!
Doof Walter Devenijns (anp)
Zwolle/Breda/Roosendaal - De directeuren van de pc-winkel-
keten Dynabyte moeten nog lachen om hun schelmenstreek. Na
het faillissement van computermaker Commodore kochten ze,
naast de zeventien winkels, ook de inventaris van de andere
Commodore-winkels op, om te voorkomen dat een concurrent
de winkels zou overnemen. „Ik zit niet op een concurrent te
wachten," grijnst bestuursvoorzitter F. Jonkeren.
Dynabyte uit Zwolle behoort
plotseling tot de grotere verko
pers binnen de computer wereld.
Het winkelbestand verdubbelde
door de overname van de Com
modores tot 35. Inmiddels wer
ken vijftig werknemers van Com
modore bij Dynabyte, terwijl er
nog twintig vacatures openstaan.
Dit weekeinde zijn de eerste tot
Dynabyte omgebouwde winkels
opengegaan. De vestiging in Bre
da opende als eerste haar deuren.
De voormalige Commodores in
Roosendaal en Den Bosch komen
het laatst aan de beurt in verband
met de verbouwing.
Verrassing
De ondergang van Commodore
kwam ook voor sommige werkne
mers als een verrassing, verklaart
Jonkeren. De verkopers van de
Commodore-shop in Zwolle wa
ren, na een intensieve verbou
wing, nog maar net twee dagen
open toen het concern uit Nieuw-
Vennep uitstel van betaling
moest aanvragen.
Jonkeren en zijn mede-directeur
M. Distel zijn blij met de onder
gang van Commodore. „Een con
current valt weg. Wij zijn twee zo
groot geworden," merkt Distel
op.
De voormalige Escom-dochter
zat Dynabyte vaak dwars door de
felle prijsconcurrentie. In de ogen
van de Zwollenaren verkocht
Commodore zijn pe's te goedkoop
om de grote fabriek in Nieuw-
Vennep maar aan de gang te hou
den. „Zij moesten koste wat het
kost de fabriek draaiende hou
den," verklaart Distel.
Dat had tot gevolg dat regelmatig
grote contracten aan de neus van
Dynabyte voorbij gingen. Bijna
handenwrijvend constateert Jon
keren dat zijn onderneming na
het wegvallen van Commodore
nu al kans maakt op 20 miljoen
gulden aan orders.
Geen duur tapijt
De twee directeur-aandeelhou
ders willen niet dezelfde fout ma
ken als Commodore. Dynabytes
hoofdkantoor is typisch lowbud
get, gevestigd in een simpele
loods met als buurman een ver
koper van wc-potten en badkui
pen. Dat van Commodore daar
entegen was bemand met veel
mensen en dus te duur.
„Zij hadden ruim vierhonderd
mensen nodig voor 35 winkels.
Onze 35 winkels hebben genoeg
aan 200 mensen," zegt hij. „Je
hebt geen duur tapijt in je hoofd
kantoor nodig. Het geld wordt
verdiend in je winkel."
Het verkopen van computers is
een vechtmarkt geworden. Toen
Jonkeren vijftien jaar geleden
voor het eerst via zijn fotozaak
thuiscomputertjes verkocht, wa
ren zijn verwachtingen over de
marktgroei hoog gespannen.
De fotozaak heeft de bestuurs
voorzitter inmiddels ingeruild
voor een complete winkelketen,
terwijl de markt volledig is ver
anderd. De consument weet te
genwoordig alles van computers.
De winkelplanken bezwijken bij
na onder het overvloedige pc-
aanbod.
Toch denken de twee te kunnen
scoren, mede door de nieuwe
winkels. Vorig jaar was Dynaby
te goed voor een omzet van 63
miljoen gulden. Dit jaar komt de
120 miljoen-grens in zicht, ter
wijl een uitloop naar 150 miljoèn
gulden mogelijk is.
Levensgroot risico
Alleen hoog geautomatiseerde
bedrijven kunnen volgens Jonke
ren overleven in een sector die om
de paar maanden een nieuwe pc
presenteert. Voorraden aanhou
den is een levensgroot risico.
Voordat je het weet zijn de ge
heugenchips, harde schijven of
pe's verouderd en dus geen cent
meer waard.
Elke dag kijken hij en Distel naar
de omzetten in hun winkels. Bij
tegenvallers kunnen ze onmid
dellijk maatregelen nemen.
Jonkeren praat voluit over zijn
automatiseringssysteem. Zelfs de
verkoop van software via inter
net is gekoppeld aan het interne
computernetwerk, zegt hij.
Helemaal zonder papier kunnen
ze echter ook bij Dynabyte niet.
Het bureau is bezaaid met pape
rassen, terwijl stapels be-
drijfsmemo's steun zoeken bij een
kantoorwand.
gieen waarin c
ding en gelijke kansen op
beidsmarkt domineren. r[p
zegt de belangen van
Ierse arbeidersklasse te
Wie wil beleggen moet informatie heb
ben. De koersontwikkeling moet nauw
lettend in de gaten gehouden worden.
Dat kan tegenwoordig op allerlei ma
nieren. Teletekst en internet zijn twee
mogelijkheden. Het bellen naar infor
matielijn van een bank is eveneens mo
gelijk. En dan is er nog de eigen advi
seur.
Tot niet eens zo lang geleden hoorde je
kleine particuliere beleggers vaak jam
meren over hun nadelige positie ten op
zichte van professionele partijen.
Voor de grote jongens waren de kosten
van beurstransacties verhoudingsgewijs
veel lager en - belangrijker - zij hadden
een cruciale informatie-voorsprong. Zij
konden immers voortdurend de koers
ontwikkeling op hun Reuters-scherm
volgen; zij konden onmiddellijk hande
len als de jaarcijfers van onderneming
X toch tegenvielen en zij werden voort
durend voorzien van achtergrondinfor
matie over bedrijven door beursanalis
ten.
Allemaal informatie die de particuliere
belegger pas een dag later in de krant
kon lezen. Te laat om maatregelen te
kunnen nemen.
Inmiddels is dat geklaag goeddeels ver
stomd en als het nog te horen is, dan
komt het uit de mond van diegenen die
niet op de hoogte zijn gebleven van de
nieuwe mogelijkheden.
Je kunt nu immers tegen tarieven die
nog maar een fractie zijn van wat ze wa
ren, op elk moment van de dag effecten
orders plaatsen die onmiddellijk wor
den uitgevoerd. En er is nu een enorm
aanbod van actuele koers- en beleg
gingsinformatie beschikbaar op televi
sie (teletekst, Business Update), via de
telefoon en op internet.
De bekendste en meest toegankelijke
bron van koersinformatie over Neder
landse aandelen en beleggingsfondsen
is Teletekst pagina's 570 en volgende.
De cijfers die daar te vinden zijn geven
Drie financiële deskundigen
schrijven afwisselend over
geldzaken in de privésfeer
C. Groenewegen C. Graafsma
Vandaag: B. Bakker
de stand van zaken weer met een vertra
ging van vijftien minuten. De Amster
damse Effectenbeurs is namelijk eige
naar van de informatie.
'Real time' wordt daar veel geld voor
betaald door bureaus, zoals Reuters en
Bloomberg die de gegevens elektronisch
via (peperdure) abonnementen doorver
kopen aan professionele handelaren.
Na een kwartier echter kan iedereen er
vrij over beschikken. Zo kunnen ook de
grote banken deze koersgegevens via
hun eigen telefoonlijnen gratis beschik
baar stellen.
Het leukst zijn wat dit betreft de beurs-
lijnen van ING Bank (020-6805100) en
de Postbank (020-40030300). Als je die
nummers belt (niet gratis), krijg je een
Illustratie: Mat Rijnders
apparaat dat spraak herkent en na het
noemen van de naam van een aandeel,
de koers van vijftien minuten geleden
noemt.
ABN Amro en de Rabobank zijn op een
andere manier weer verder. Wie het
nummer (06-024 07 01) van de eerste
bank belt, vervolgens zijn rekening
nummer intoetst en een persoonlijke co
de, (je moet dus klant zijn) kan een 's
ochtends om 11 uur opgenomen ver
haaltje afluisteren waarin commentaar
wordt gegeven op de recente koersont
wikkelingen.
Zowel macro-economisch nieuws als
nieuwsfeiten over individuele bedrijven
worden daarin betrokken en de bank
geeft ook beleggingsopinies. Zoiets als:
„De jongste halfjaarcijfers van onder
neming Y geven aanleiding om ons ad
vies te wijzigen van 'houden' in 'ko
pen'." Via hetzelfde nummer kunnen
ook beleggingsopinies over de grotere
beursfondsen worden afgeluisterd
(soms wel enkele maanden oud).
De Rabobank biedt, ook aan niet-klan-
ten, een vergelijkbare service op het
(niet gratis) nummer 06-9277. Daarop is
een beurscommentaar te horen dat niet
eenmaal per dag, zoals bij ABN Amro,
maar vier maal per dag wordt ver
nieuwd, en er worden eveneens beleg
gingsopinies afgegeven. Aardig is dus
om over hetzelfde beursfonds de opinie
van twee banken te vergelijken.
Op internet hebben alle grotere banken
wel een site. Maar sommige geven daar
alleen informatie over hun eigen pro
ductenaanbod en een soort samenvat
ting van het eigen jaarverslag.
Wat betreft het geven van beleggings
opinies via het net is Rabobank nu het
verst.
Wel zijn er sites van niet-banken, zoals
die van ene Tijssen, die geïnteresseer
den doorloodst naar plekken waar
koersgrafieken van de meeste fondsen
(over diverse periodes) en beleggings
opinies op te halen zijn.
Verwacht mag worden dat vooral het
aanbod van beursinformatie via inter
net zich snel verder zal verbreden en
verdiepen. Wie er oog voor heeft kan nü
al de gevolgen zien van de pijlsnelle
ontwikkeling van dit super-actuele en
super-toegankelijke informatiebestand.
Bijvoorbeeld in het verloop van de jong
ste correctie.
Een gemiddelde koersdaling van zo'n
vijftien procent in twee weken - de
AEX-index zakte van zijn top rond
1020 naar 880 punten - is niet gering.
Vroeger zou zo'n forse daling zeker tot
paniek geleid hebben onder de begin
nende beleggers. Daarvan is echter am
per sprake geweest.
Zonder twijfel heeft dat te maken met
die sterk verbeterde informatievoorzie
ning en met het feit dat beleggers hun
informatie niet meer gefilterd krijgen
via de beleggingsadviseur van de bank,
zoals dat vroeger gebeurde.
De ontwikkeling dat beleggers steeds
beter in staat zijn zelf hun boontjes te
doppen kan mogelijk ook grote gevol
gen hebben voor de positie van kleinere
gespecialiseerde vermogensbeheerders.
Fortis-dochter MeesPierson, Aegon-
dochter Labouchere en Van Lanschot
bijvoorbeeld bieden geen telefoon- en
internetservice zoals de grote banken
dat doen. De filosofie van dergelijke be
drijven is dat hun klanten beter per
soonlijk geholpen kunnen worden door
een eigen adviseur.
Maar de vraag is of die klanten dat zelf
ook beter vinden. Wellicht komen ze er
achter dat de bijna gratis belegginsopi-
nies van ABN Amro en Rabobank beter
zijn dan die van hun persoonlijke (en
peperdure adviseur) bij hun chique
bank.
Bovendien is de anonimiteit van een te
lefoonlijn een groot voordeel.
Als deze specialisten niet snel een ant
woord bedenken op de high-tech uitda
ging van de grote banken, dan zullen ze
het op hun knusse beleggingsadvies-
marktje nog heel moeilijk krijgen.