DESTEM Roddelbar Showbizcity in Aalsmeer Drie herkenbare echtparen in Kroetz' Zomertrilogie 'Grootste stijging aantal bioscoopbezoekers sinds 1983' Sabine Kupferberg en Elvis zonder de zwaartekracht t! Mr Lisa' ma9azina fessisa:- psc™ Prinsjesdag uitvoerij op radio en televisie Torhout/Werchter wordt minder groots van opzet Philips en Spits in 4 Eindhoven Wonderland' Nederlandse keramiste wint prijs in Toscane pESTEM Van den Ende breidt weer uit Introdans: 'Pretpakket' voor jeugd i 11 i nederland 1 nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 belgië frans 2 [duitsland 1 ü,tsland tffammm Bf gÉ Gids Door Marjan Mes Het Nederlandse bioscoopbedrijf be- ïeeft dit jaar de grootste stijging sinds het jaar 1983. Verwacht wordt dat in 1997 ruim twintig miljoen be zoekers de bioscoop zullen hebben bezocht. Dat is een stijging van circa twintig procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Althans volgens de prognose van het vakblad Holland Film Nieuwsdat con stateert dat 'het structureel echt goed gaat met het bioscoopbedrijf'. Sinds >1983 toen 21,6 miljoen mensen naar (films als ET, Annie en De Lift gingen, is het bezoek aan de Nederlandse biosco pen gedaald, waarna het de afgelopen ja ren steeds rond de 15 a 16 miljoen bleef steken. De toename met ruim vier miljoen be zoekers zou volgens het bioscoopblad te danken zijn aan een samenloop van om standigheden: nieuwbouw en renovatie, grote filmtitels die voor veel publiciteit zorgden, de inspanningen van de afde ling marketing van de Nederlandse Fe deratie voor de Cinematografie en het besef bij het publiek dat de bioscoop iets bijzonders te bieden heeft. Volgens directeur R. Bakker van het lan delijke Wolf-coneern heeft de toename vooral te maken met het grote aantal topfilms dat in het jaar 1997 over het witte doek rolde. Moest de bioscoop het de afgelopen jaren steeds van vier of vijf grote titels hebben, dit jaar oogsten op eens veel meer Amerikaanse (en Engelse) speelfilms succes. Het enthousiasme voor Bean, Men in Black, Ransom, Liar Liar, Space Jam, Speed 2, Dante's Peak en Cora Air heeft bijgedragen tot de stijging, terwijl het onverwachte succes van The English Pa tient eveneens een rol heeft gespeeld. Momenteel blijkt ook Face/Off weer een klapper te gaan worden. En het houdt, volgens Bakker, nog niet op omdat op 15 september The Lost Weekend van Steven Spielberg in pre mière gaat, het vervolg op Jurassic Park. Met de kerst komt de nieuwe James Bond in de bioscopen en daar tussendoor worden ook nog enkele topfilms ver wacht, zoals Copland met Sylvester Stallone en Robert de Niro. Bakker denkt ook dat het slechte weer in het eerste gedeelte van de zomer en de afwezigheid op televisie van grote sport gebeurtenissen aan het grotere zomerbe- zoek hebben bijgedragen. Hij veronderstelt niet dat de nieuwe me- gaplexen (bioscopen met tenminste ze ven zalen in de grote steden) echt een be langrijke rol in de publiekstoename heb ben gespeeld. „Die lopen nog niet alle maal even goed en er moesten ook be staande bioscopen door gesloten wor den." Het vakblad Holland Film Nieuws kopt optimistisch: '1997: Het bioscoopbedrijf schrijft geschiedenis.' Het weet zijn prognose te onderbouwen met de volgen de redenering: 'Na afloop van speelweek 31 (een maand geleden, red.) hadden we een procentuele stijging van circa 28 procent ten opzichte van 1996. Al krimpt die stijging tot circa twintig procent dan nog halen we in 1997 meer dan 20 mil joen bioscoopbezoekers.' i Door Urban Hovers Het gebouw in Aalsmeer is nog maar half klaar, maar op 9 december moet het af zijn, want dan opent Joop van den Endes Showbizcity zijn deuren. De affiches zijn wel klaar: 'Een wereld van entertainment - nergens mee te vergelijken'. En nog een borstroffel van Van den Ende persoonlijk: „Wij zijn de grootste!" Pet casco van de moderne nieuw bouw aan de Van Cleefkade in Aalsmeer staat er en daar is dan alles mee gezegd. Afgezet met hekwerk en omgeven door bouw materialen en machines. De in gang is een ontbrekende muur en ook binnen is het nog een chaos. De drankjes worden één hoog ge serveerd op een ruwbetonnen yloer tussen de steigers, pallets met tegels en afzetlinten. Over drie maanden moet het helemaal klaar zijn, want dan opent Joop van den Endes Showbizcity zijn deuren voor het publiek. „Wij dóén het toch maar in vier, vijf maanden en daar ben ik heel erg trots op. Wij zijn de grootste in Europa," weet Van den Ende tij dens de perspresentatie. Hilversum Veertien jaar geleden is Van den Ende begonnen met tv-program- ma's. In Aalsmeer, want Hilver sum was te klein. „Hilversum maakte niet dat gevoel van crea tiviteit los. Het was mijn grote (iroom om een eigen groot studio complex te hebben. Nu hebben tve een groot publiek dat houdt van entertainment. Vier miljoen kijkers naar GTST en ook de rondleidingen zijn al heel popu lair." Dat en Disney en Universal Stu dio's in Amerika hebben hem geïnspireerd, zegt hij, om zijn Showbizcity-project op poten te zetten. Het wordt volgens Van den Ende geen dagpretpark en dat kan ook niet, want overdag wordt er ruimte geboden aan be- drijvenparty's. Het wordt een uitgaanscentrum. „Mensen wil len 's avonds uit, eten en uitgaan tegen betaalbare prijzen. We hebben een onderzoek laten hou den. Dat wees uit dat als iemand jn Nederland zo'n centrum zou kunnen opzetten, nou dan was het Joop van den Ende," aldus Van den Ende. Hij verwijst naar zijn eveneens 'multifunctionele' Seheveningse Circustheater. „Dat loopt goed. Zoiets wilde ik ook in Aalsmeer, maar dan ge richt op iets lager, niet de onder kant, maar de onderkant van het midden," zo karakteriseert Van den Ende het toekomstige Show- bizcity-publiek. „Wervelende shows," gaat hij er brengen, „die uniek zijn, driemaal per avond geserveerd. Naast het theater en een bar-met-pianist komt er een street met stand up-comedians. 230 Stoelen in dit theater voor jonge komieken. Acht a negen keer per avond." Chippendale-bar Van tijd tot tijd wapperen zijn handen ter ondersteuning van zijn vooral opsommend betoog om ze dan meteen weer diep in zijn broekzakken te steken. „We hebben een aantal winkels en we hebben een Chippendale-bar. We hebben fast food. En musicals. En we hebben een gossip-bar voor de laatste roddels met een roddel bladjournalist. We hebben ook wassen beelden en een interactie ve tentoonstelling. De mensen kunnen kiezen wie in GTST moet blijven. En we hebben een liefdestoog: tv- schermen die liefdes- en seksscè nes laten zien. Interactieve din gen. En twee bars en een grote re giekamer, drie keer zo groot als een normale regiekamer! En een grote Big Appfe-discotheek die van acht tot half een open is en in het weekeinde zelfs tot een uur. En we laten zien hoe tv-opnames tot stand komen. En op de tweede verdieping twee restaurants, een Mexicaans en een Italiaans, en van een heel bijzonder niveau. En overal opnames van tv-program- ma's." Fantasiewereld Veel dus en groot en van heel bij zonder niveau - 'een totaalpakket dat welkom zal zijn." En 'het middelpunt van de Nederlandse showbusiness'. Van den Ende fi losofeert: „Het wordt één fanta siewereld, maar zo is het hele le ven." Impressie van het toekomstige Showbizcity. Brussel (anp) - Het Belgische popfestival Torhout/Werchter zal volgend jaar minder groots van opzet zijn. Het evenement dreigt zelfs teruggebracht te worden tot één dag in beide plaat sen, met alleen aan de vooravond een klein aantal optredens van beginnende bands. Nu bestrijkt het festival in totaal drie dagen, met twee dagen optre dens in zowel het West-Vlaamse Torhout en Werchter bij Leuven. Het festival liep dit jaar echter uit op een financieel fiasco. Als gevolg van het slechte weer in juli bleven veel toeschouwers weg. De financiële problemen worden nog groter nu hoofdsponsor Belga com heeft aangekondigd af te haken. De telefoonmaatschappij vond dat de media haar naam te weinig in verband brachten met het festi val. Uit onvrede over de toenemende commercialisering van Torhout/Wer chter verbond het Vlaamse weekblad Humo zelfs de naam van Belga- coms concurrent Mobistar aan het festival. Dit leidde tot grote woede bij Belgacom. De organisatoren, die onderling ook niet op één lijn lijken te zitten, zouden spelen met het idee om uit beide plaatsen weg te trekken en één nieuwe grote locatie te zoeken. Ook speelden zij met het idee om de tweede festivaldag naar Nederland te verplaatsen. Daarvan zien zij nu echter voorlopig af. Scène uit 'Zomertrilogie'een mooie voorstelling van Growing up in Public, gespeeld door Dick van den Toorn en Debbie Korper, als drie verschillende echtparen. foto reyn van koolwijk Van onze kunstredactie „Naast de klassieke held fas cineert mij steeds meer het feit dat mensen de held in hun eigen leven willen zijn, hoe saai, slopend of schijn baar nutteloos dat leven ook is." Aldus regisseur Don Duyns van het drieluik Zo mertrilogie. Met Zomertrilogie brengt de succesvolle theaterproduktie- kern Growing up in Public drie markante stukken van de Beier se schrijver Franz Xaver Kroetz, waarin onbeduidende echtparen van grootsheid dromen. De acteurs Dick van den Toorn en Debbie Korper spelen in dit drieluik drie verschillende echt paren; armzalige tobbers die de balans opmaken van hun huwe lijk. In de regie van Don Duyns leidt dat tot prachtig oprechte portretten, maar ook tot hilari teit en vrolijkheid. Kroetz' rauwe stukken zijn in ons land vooral bekend door op zienbarende bewerkingen door Toneelgroep Hollandia, die het leven van Beierse burgers, boe ren en buitenlui realistisch, compromisloos maar met mede dogen afschilderden. In Zomertrilogie zien we men sen die uit alle macht proberen tot elkaar te komen en die blij ven dromen van een beter en boeiender leven. In Hartelijke groeten uit Grado geniet een jong stel eindelijk eens van een zuurverdiende va kantie maar het lukt ze niet de alledaagse sleur en routine los te laten. Elk moment willen ze be noemen en maken daarmee alles kapot. Een ouder echtpaar kijkt in Ba lans, het tweede deel van dit drieluik, terug op een leven dat vol onvervuld verlangen is ge bleven. Ze hadden zo graag van alles gewild, maar zijn er nooit toe gekomen. In Van harte beterschap durft een echtpaar niet onder ogen te zien dat de doodzieke man, die in het ziekenhuis ligt, niet lang meer te leven heeft. Ze verdoen hun tijd met geklets over mate riële onzin. Growing up in Public ziet zich zelf het liefst als een 'theaterfir ma' waarvan Daphne de Bruin, Don Duyns,. Paul Feld en Jeroen Kriek (de oprichter) de firman ten zijn. Samen vormen ze een gezelschap van regis seurs/schrijvers, dat zich richt op nieuwe Nederlandstalige teksten en eigentijds buiten lands materiaal. Jeroen Kriek regisseerde dit voorjaar nog een flitsende Ham let, met house en videoclip-ach- tige effecten, die nog emotione rend was bovendien. Na ruim zes jaar de eindjes aan elkaar te hebben geknoopt, heeft de Utrechtse groep onlangs een be scheiden structurele subsidie ontvangen uit het Kunstenplan. Een waardering voor haar artis tieke inspanningen, die een nieuw jong publiek hebben we ten te interesseren. 'Zomertrilogie' van Franz Xaver Kroetz door Growing up in Public is op woensdag 24 september te zien in het Chassé Theater (kleine zaal) in Breda. MAANDAG 15 SEPTEMBER 1997 Ag Van onze kunstredactie Sabine Kupferberg's dramatische kwaliteiten worden in de so- lo Two Short Stories van de Israëlische choreograaf Ohad Na- harin optimaal gebruikt. Fysiek kan dan niet meer als je een eind in de veertig bent. Het is een van de drie splinternieuwe werken, die samen met The Old Man and Me van Hans van Ma nen op dinsdag 16 september worden uitgevoerd in het Bredase Chassé Theater door de senioren van het Nederlands Dans I Theater (NDTIII). 1.15 8.0 e 112.31) Transilv 17.20 Het Met dans en expressie vertelt Kupferberg twee verhalen op muziek van onder andere Elvis Presley, wiens 20e sterfdag on langs wereldwijd werd herdacht. „Ik ontwikkel mijn beweging in tuïtief," aldus choreograaf Na- harin, die ook al veel moois voor de topgroep van het dansgezel schap creëerde. „Het hoeft niet 'mooi' te zijn. Ik ben geïnteres seerd in het overgeven van je li chaam aan andere krachten dan bijvoorbeeld de zwaartekracht." Twee jonge NDT-dansers, Johan Inger en Patrick Delcroix, heb ben zich inmiddels ook tot cho reografen ontpopt. NDT III danst van hen respectievelijk Couple of Moments en Grain de Folie, alle bei met muziek van onder ande ren Arvo Part. De ex-Zweed Jo han Inger vertoont enige ver wantschap met zijn voormalige landgenoot Mats Ek, maar zelf denkt hij ook onbewust te zijn beïnvloed door zijn leermeester Jiri Kylian. „Een absoluut ge- nie." Met zijn debuutchoreogra fie, waarin grillige, originele be wegingen zaten, won Inger de Philip Morris Finest Selection. Bij de senioren van zijn gezel schap heeft hij zijn ruige energie moeten temperen. „Bij de twinti gers van NDT II dacht ik in fysie ke kracht, bij NDT III werk it] meer in beelden." Introdans presenteert op zc middag 28 september in Chassé] Theater Breda een vitaal Pret- pakket voor de jeugd. Er is vrolijk welles-nietes duet van Pa-1 trick Delcroix, Sans Réponst, waarin twee dansers worstelen met watervaten. Maar ook and Pieces van Hans van Manen, The lady in red van Ton Wiggei een olijk duet met veel slagroom, en een nieuw stuk van Nils Chris- te. De matinee wordt afge met delen uit Dream Dances vs Jiri Kylian op Folk Songs vs Luciano Berio. 07 00 Journaal 07 05 Get the Picture (h) 0729 Ontbijt tv met 7.30, uur Journaal; 7.43,8. Sportjournaal 00 Journaal 09 05 Gezicht van Nederland I 0932 Spoorloos (h) 10 is Catharina de Kleine (h) 1050 Classic Albums (h) 11.41 Service uur (h, tot 1630 Daddy's Girls, comedy 1656 Alles kits met De ge dierenwinkel; van de levende dode 17.53 Growing Pains, comedy 18.23 Get the Picture, quiz 1854 Willem Wever 19,25 Waku waku, spelletje 20.00 Journaal 20.24 Netwerk, actualiteiten 20.57 Weeroverzicht 21.05 Villa Felderhof: Vanessa fortuyn 22.01 Thank you For the Music maal, Frans Bauer, Willen en Benny Neijman 22 48 Dokument; Steunpunt 1997, Kreta I 23.23 Miniatuur (h) I 23.29 Cheers (h, tot 23.52) Van onze rtv-redactie Een zoektocht naar het Wonderland van Eindhoven, Philips en PSV] Frits Philips en radiopresentator Frits Spits vertellen vanmiddag ovi hun stad en de identiteit van de Eindhovenaar. Voor de radiodocii] mentaire Eindhoven Wonderland tekende John Jansen. In Vision of the Future probeert Philips een beeld te krijgen van toekomstige consument. Een team van antropologen, futurologen computergoeroes vertaalde de belangrijkste sociaal-culturele ontwik] kelingen naar potentiële Philips-producten voor de volgende eeui Onder de zestig prototypes bevinden zich hot badges, emotion cosluij ners en interactief behang. Philips is op weg naar een toekomsiij Wonderland, zonder pijn en verdriet. Directeur Stefano Marzano van Vision of the Future zet zijn project een filosofisch licht. Cultuurwetenschapper Rein de Wilde oppert daj Eindhoven misschien een constructie is van Philips en in het echtnif bestaat. Fragmenten uit de roman De Gevarendriehoek van A.F.Th, van di Heijden, conferences van Hans Teeuwen en Theo Maassen een archief] opnamen van oude Europa Cupwedstrijden van PSV stellen de d: mentaire Eindhoven Wonderland in het teken van die ene vraag: Wi| is de Eindhovenaar? (Radio 5,13.08 uur) 10.00 Huisje boompje beest 10.20) Scene in English (tot 11.30) 13.00 Journaal 13.05 Studio Sport (h) 14.45 Te huur (h) 15.00 Spreekuur. Thema: Politiek 15.54 WD(h) 16.00 Journaal 16.05 Ik Mik Loreland 16.30 De ark van Stekeltje Wild Australia-Survival o Reef 2Vandaag, actualiteiten met en 18.00 Journaal, 18.43 Spo naai en 18.51 Hoofdpunten i nieuws gevolgd door het wee Meer tuinplezier Onder de hamer Ik ben je moeder niet (h) 20.30 Jonathan, the Boy Nobody W (Mijn naam is Jonathan), tv-fil Diagnose kanker: Urolog kanker Studio NOS, sportmagazine Journaal Een groeiend bedrijf (tot 00. 11.00 16.55 17.29 19.00 19.30 19,59 22.05 [23.00 123.30 ■23.35 [l2.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met 12.30 uur Sportjournaal 13.00 Journaal 13.08 Alle kinderen zingen (h) 13.36 The Full Wax (h) 14.05 ZaterdagavondLINGO (h) 14.27 Buitenhof (h) 15,22 Per seconde wijzer (h) Een dag om nooit te vergeter Journaal Alle kinderen zingen (h) Father Ted (h) Kuifje The Five Mrs. Buchanans, com AOV Villa Achterwerk met Kralenj halen; 18.06 Buurman en buurm Sesamstraat 8.14 Hilversum (anp) - Traditioneel besteden radio en televisie ruim aandacht aan Prinsjesdag. Het kabinet biedt morgen zijn laatste begroting aan. De NOS maakt de balans op van vier jaar paars: over de successen en de tegenval lers. En: hoe groot is de kans op een tweede paarse kabinet? De tv-uitzending op TV2 duurt van 12.40 tot 15.35 uur. De kij kers zijn getuige van de troonre de van koningin Beatrix in de Ridderzaal, de rijtoer van de ko ninklijke familie, het overhandi gen van de miljoenennota door minister Zalm van Financiën aan de Tweede Kamer en de reacties van de fractievoorzitters. Troon rede en rijtoer zijn ook op Neder land 1 te zien en worden door een doventolk vertaald. 's Avonds verzorgen Den Haag Vandaag en Nova een lijke uitzending vanaf 22.35 vanuit de oude vergaderzaal' de Tweede Kamer. Net als v jaar zijn in deze uitzending gast de ministers Jorritsma (Vi keer en Waterstaat), De (Vrom) en Borst (Volksge heid). De uitzending over Prinsjes op Radio 1 duurt van 13.0# 17.00 uur. Het programma sluit het laatste half uur mei forum van journalisten. Da zitten Margriet Brandsma (N' Journaal), Kees Lunshof (7 graaf) en Max van Weezei Nederland en Radio 1 Journa De avondeditie van het Ba® Journaal (van 17.00 tot 19.00® komt ook grotendeels uit Haag en staat voor een belaii deel in het teken van Prinsje J Vacaturebank 12.05 Autovision |«0 Gourmandises. Aansl.: Nieuwsov p 12.50 Nieuws 13.25 Téléchat 1: pnde fürs Leben, serie 14.15 Grand pent: Cette télévision est la F lei bla bla 16.35 Chips, p I he streets of San Francisco, mi Tle 18'30 Regions soir 18.50 Cartes Magazine 19.10 Lequotidien des WO Nieuws 20.10 L'écran témoin: l r Franse komedie uit 1995 22. Ia" !Tr: Débat' discussiePr°g I de "'ervoor getoonde film. T"nen "Jannen en vrouwen P Nieuws 23.45 Javas (n) pee et les hommes (tot 00.10) N bla bla 18.55 Regions s K1* 19-30 Nieuws met L j fcran témoin: Gazon nse komedie uit 1995 van Jc &ria Abril, Josiane k3nibabat 31-55 Nieuws Sain 22.55 Cartes sur lons pS. politieke 13. c vötre politiese misdaa surl spoi Gazc .00 L' jramrr Them samenlever 24.00 l soir Josiane e Balasko 22.20 r table uitzending 19.1 gebarer maudil Balas er Java 23.1C (tol Rijswijk (anp) - De Nederlandse kunstenares Sasja Scherjon onW vrijdag in het Italiaanse Faenza (Toscane) een eervolle ondersch van het concours keramische vormgeving. Het international^ cours voor keramische vormgeving in Faenza is bedoeld voor. naars onder de veertig jaar. Sasja Scherjon (1958, Delft) heeft haar opleiding onder meer®j. aan de Rijksacademie Amsterdam (1980-1981) en de Amster Academie voor Beeldende Vorming (1980/1984). Een recente ex[ van haar werk was onder meer te zien in Stedelijk museum He huis 's-Hertogenbosch. Haar atelierwerk combineert zij sinds 1982 met een docentschap^ dende vorming aan Crea, de culturele organisatie van de Univ -1 van Amsterdam. J In totaal zijn voor het concours 1378 werken van 578 kunsten j 57 verschillende landen ingezonden. Een internationale juo hieruit 92 werken geselecteerd van 52 kunstenaars uit 21 lan 1 De andere geselecteerde Nederlandse inzenders zijn: Babara Tejo Philips, Wietske van Leeuwen, allen net als Sasja Scne Amsterdam, en Peter Silverstein uit Groningen. 103 !?r9en™9azin 09.00 ChaiMnn-, d9ymnas,iek 1' tvhi Weltspiegel 10.45 ^rlieds !M°° Ta9esschau H-1 [hau 1lfi,12,35 Umschau U :00 Tagesschau 13.05 chau 3'45 P|usminus-News 14.03 WunschBox, ïniSaUUmdrei15-^ ichauFliege' talksh°w 3 RprV d 17.15 Brisant, JLiebp9 a'e informatia "-55 fte25M8'°0ReE<iOnale J'18,25 Mwenhof, serie "SAbe I"1"18'' *N'e 20.00 rürass, speelfilm Tagesschau :ine 09.45 10.00 Ta- Recht in ■04 Stras- 12.55 Pres- Mittags- 14.00 Ta- amusement ■15 Abenteuer 17.00 Ta- magazine '"lurmaiie 17.55 Verbot- 18.00 Regionale informatie Manenhnf c„,;e 1g 55 AuJ Tagesschau t. Maga- 22.30 Ta- Nacht- i: The 00.30 ■cyclus I ÏnUi,sland 113. 2 feeler S T-7 P lonn me der Kin Mi6eum)eU9dj0urnaal HebunTZlne wor dei 13.45 Die Biene IJ a"" Kinder, j Maja r, jeugdserie 14.30 Mitten- jeugd 14.55 Heute 15.05 cehrsgericht, gedrama-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10