•313 TOES Shell koopt Montell voor vier miljard 3oq r<tv^ 3025 fleineken-topman zet concurrent Grolsch in de etalage IHC Galand koopt Van der Giessen-de Noord Breda Wegenbouw troeft grote concerns regelmatig af 7'M0I! Outplacement en Loopbaanbegeleiding DE STEM ECONOMIE A6 INGSGARANTIE Ook samenwerking met BASF Amsterdamse havenarbeiders blokkeren snelweg Winst Volker fors gestegen (jioeiom GMF'PrnTnz AG Namen en rugnummers ECONOMIE KORT Noord-Holland houdt twijfel stroomfusie Grolsch verkoopt Britse brouwer Opnieuw high-techbedrijf naar de beurs Autoverkoop Europa groeit 3 procent Metro aast op Makro Hapag-Lloyd wil TUI overnemen VAN EDE PARTNERS X126 t gewekt met "morning tea" in t de "kids" op voor een erh en bij de reissom ontf emeerd in Hull en staat een er" klaar om u naar het histo' 'e beginnen met een bezoek m Hier worden we ontvanoeï ake. Ook hier wordt een sS organiseerd. Vervolgens staar te open-dubbeldekker op h» pas echt "fun" I Nadat er bi er nog gelegenheid er zelf op jes en straatjes. Vele eeuvren Minster, wat een schitterende en op de stadsmuren staat n I vindt u winkeltjes, boutiques n is het ook nog een voordelio us u en de kids, vast en zeker onvergetelijke dag, weer teruo de inscheping rest ons non ok nu weer feest aan boord en d van de eerste dag wordt nnn OR ELK WAT WILS Er roe en (met uitzondering van it» EGREPEN in de prijs en goed afscheid van het m s uropoort om circa 08 00 u Na ividuele thuisreis. Veel te snpi lerfeestreis ten laats voor maximaal vier perso- n iedere hut tenminste één kind vier bedden, opgemaakt met heeft een eigen badkamer met slag is zelfs mogelijk een noq eft (reizen met minder dan vier ter niet NIET verlopen Hl) Nederlands tober 1997 tober 1997 ktober 1997 ktober 1997 L-Excursies een keuze maken!! de deelname. Meld je snel aan net als in voorjaar 1997, weer er maar beperkt I!) I I ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1997 (/3n onze verslaggevers Amsterdam - Topman Karei Vuursteen van Heineken meent dat zijn Nederlandse concurrent Grolsch rijp is ,oor overname door een groot internationaal bierconcern. Grolsch staat in de etalage, dat hebben ze toch zelf regelmatig aezegd," aldus Vuursteen giste ren bij de presentatie van mooie halfjaarcijfers van Heineken. pe verbazing bij Grolsch is groot. De brouwer uit het oosten van het land, die kampt met tegenval lende resultaten, heeft steeds ontkend op zoek te zijn naar een «rote partner. Er is geen sprake van dat wij in de etalage staan. Geen enkel be stuurslid van ons heeft hier in de slopen tien jaar zelfs maar op inspeeld," meent een woord-- zakelijk karakter kunt u Prijs incl. BTW voor plaatsing op zaterdag Tariefgroep 1 Tariefgroep 2 Tariefgroep 3 f 27.42 36.59 54.88 36.57 48.79 73.18 f 45.71 60.98 f 91.47 f 54.85 73.18 109.77 63.99 85.38 ƒ128116 73.13 97.57 146-36 82.27 109.77 164.65 f 91.42 121.97. 18295 1,2 X betalen aanbie- 1.70 L0225 GRATIS herplaatsing^ voerder van Grolsch. Vuursteen sloot zich gisteren echter aan bij directeur Robert Strobos van Heineken Neder land. Die zei in een recent vraag gesprek dat Grolsch op termijn aansluiting zal moeten zoeken bij een sterk bierconcern. Analisten speculeren al langer over een mogelijke overname van Grolsch door bij voorbeeld het Belgische Interbrew of het Ame rikaanse Anheuser-Busch. Grolsch heeft in Nederland een sterke positie, maar is bij de uit breiding van de export regelma tig op tegenvallers gestuit. Mocht Grolsch werkelijk in de etalage staan of komen te staan, dan zal Heineken zeker niet de koper zijn. „We maken geen schijn van kans," aldus Vuur steen in een verwijzing naar Eu ropese regelgeving. Brussel zou volgens hem nooit akkoord gaan met overname van Grolsch door Heineken. Inclusief zijn merken Amstel en Brand heeft Heineken nu al een marktaandeel van ruim 50 pro cent in Nederland. Grolsch volgt op de tweede plaats met naar schatting 17 procent. Heineken zelf is weer terug op een winstgroei met dubbele cij fers. De brouwer verwacht dit jaar een toename van de winst met ruim 10 procent, ook al bleef de winstgroei in de eerste helft van het jaar nog net onder die lat: 9,8 procent tot 326 miljoen gul den. Vorig jaar joeg Heineken beleg gers nog de stuipen op het lijf. Het concern maakte bekend dat de winst minder uitbundig zou gaan stijgen, terwijl de verdien sten in 1996 zelfs terugliepen. De koers van de bierbrouwer was sindsdien ver achtergebleven. „Vorig jaar zat alles tegen, nu zit alles mee," zegt bestuurder G. Lubsen. Ook volgend jaar rekent Heineken op een winstgroei van meer dan 10 procent, mede omdat het bierconcern dan pas denkt te kunnen profiteren van de duur dere dollar. Heineken dankt het winstherstel zeker niet aan meer verkoop van bier. De afzet nam slechts met 3 procent toe. Als geen rekening wordt gehouden met nieuw aan gekochte fabrieken in Slowakije en Italië, nam de omzet in hecto liters zelfs af. Met name in Europa en Afrika verkocht Heineken in de eerste helft van dit jaar minder bier. Heineken verwacht wel dat het beeld over heel 1997 gunstiger is, omdat in augustus dankzij het goede weer veel bier is verkocht. Bij een dalende consumptie stelt Heineken dat zijn marktaandeel in Nederland (ruim 50 procent) gelijk is gebleven, evenals het aandeel in Frankrijk en Grieken land, waar het concern ook sterk staat. In Spanje en Hongarije moest de Nederlandse brouwer echter terrein prijsgeven. De netto-omzet in guldens steeg in de eerste helft van het jaar met 11 procent tot 6,5 miljard gulden. De omzetgroei was voor ruim de helft te danken aan de aankopen in Italië en Slowakije. Het be drijfsresultaat steeg met 15 pro cent tot 535 miljoen. Bestuursvoorzitter K. Vuursteen onderstreept dat Heineken zal blijven investeren in wat Freddy Heineken 'Fort Europa' noemt, ook al stagneert de Europese bierconsumptie. Als de winst- Karei Vuursteen foto wfa groei niet uit meer afzet komt, dan bieden kostenbesparingen en meer duurdere biersoorten vol doende ruimte voor verhoging van de winst. Van onze verslaggever Hoofddorp/Moerdijk - Shell wordt volledig eigenaar van de joint-venture Montell. Shell neemt voor vier miljard gulden het vijftig procents aandeel over van partner Montedison. Minister Wijers (Economische Zaken) opent op 30 oktober de nieuwe catalloy-fabriek van Montell op Moerdijk. Deze investering van 200 miljoen gulden was de eerste gezamenlij ke grote investering van Monte dison en Shell. Maar nog voor de ingebruikname zijn de zaken partners al weer uit elkaar. Montedison en Shell gingen hun samenwerkingsverband in april 1995 aan. Montell is wereldwijd leider op het gebied van produc tie en verkoop van polypropy- leen, een basisproduct voor een groep van harde kunststoffen, die onder meer in bumpers en dash boards worden toegepast. Slagkracht Montell heeft fabrieken in zestien landen met een capaciteit van 16 miljoen ton, die een omzet gene reren van bijna acht miljard gul den en een bedrijfsresultaat van 670 miljoen gulden. De bedrijven geven geen reden op dat Montedison uit de joint-ven ture stapt. President P. Vogtlan- der, een oud-ShelI-topman, zegt in een toelichting dat de dagelijk se operatie noch de strategie wordt beïnvloed door de overna me. „In feite zal de verandering nieuwe mogelijkheden creëren vanwege de wereldwijde positie van Shell en zijn sterke financië le basis." Dat de slagkracht van Montell toeneemt door het verdwijnen van Montedison kan worden uit gelegd als een teken, dat de part ners moeilijkheden hadden om samen snel besluiten te nemen. Ook als volledige Shell-dochter zal Montell onder eigen vlag blij ven varen. De overname van het Montedison-belang behoeft nog goedkeuring van de Europese Commissie. Gisteren maakte Shell ook be kend dat de eerder aangekondig de samenwerking met het Duitse chemieconcern BASF nu con creet gestalte krijgt. BASF en Shell vormen een joint-venture op 50-50-basis voor de poly- etheen-activiteiten. Polyetheen is een basisproduct voor zachte kunststoffen. Onder de joint-venture vallen Rheini- sche Olefinwerke in Wesseling (een reeds bestaande joint-vent ure van BASF en Deutsche Shell), BASF's polyetheen-acti- viteiten wereldwijd en de Euro pese polyetheen-activiteiten van Montell, alsmede het belang van vijftig procent dat Montell heeft in een krakar van de Franse Ber- re-raffinaderij. Ook deze her schikking van activiteiten be hoeft goedkeuring van de Euro pese autoriteiten. De nieuwe joint-venture heeft een capaciteit van 1,4 miljoen ton en zal volgens Shell 'een sterke speler op de Europese markt' worden. De activiteiten zijn nu nog sterk op Europa gericht, maar Shell meent dat de joint venture de potentie heeft tot een grote wereldspeler uit te groeien. Shell kondigde verder aan de complete wereldwijde chemie- activiteiten onder één gezag te brengen. Vanuit Londen zal top man E. Henkes de chemiedivisie leiden. Daar valt ook Amerika onder, dat tot nog toe zelfstandig opereerde. Met de nieuwe structuur wil Shell haar slagkracht op de we reldmarkt versterken. „Wij gelo ven dat globalisering ons in staat zal stellen om onze ambitieuze groei en rentabiliteitsdoelstellin- gen te bereiken," aldus Henkes. Ongeveer 150 van de 300 met ontslag bedreigde werknemers van de Amsterdamse havenpool hebben gisteren een op- en afrit van de ringweg AIO bij Amsterdam geblokkeerd. Voor de havenpooleen soort uitzendbureau voor havenarbeiders, is een faillissement aange vraagd. De curator wacht deze week deskundig advies af, voor hij overgaat tot ontslag van de werknemers. De arbeiders eisen echter een doorstart. foto anp Schiedam (anp) - IHC Caland, producent van offshore-mate rieel en productievaartuigen, neemt scheepsbouwer Van der Giessen-de Noord (GN) over. IHC Caland biedt 80 gulden per gewoon aandeel. Het aandeel GN sloot donderdag op de effecten beurs van Amsterdam op 56,70 gulden. De overname biedt GN volgens IHC Caland werk in de additionele sectoren in de gespe cialiseerde scheepsbouwmarkt. Daardoor wordt een evenwichti ger werkbezetting mogelijk. Bo vendien profiteert GN van de fi nanciële positie van de Schie- damse moederonderneming. IHC Caland verwacht zelf door de aankoop toegang te krijgen tot de markten van veerboten en werk schepen voor de offshore-oliein dustrie. Ook de totale ontwerp en bouwcapaciteit neemt door de combinatie toe. Bovendien krijgt IHC Caland de beschikking over een grotere moderne scheeps werf. Van der Giessen-de Noord is her stellende. Vorig jaar leed de scheepsbouwer een verlies van 10,7 miljoen gulden netto, maar dit jaar verwacht het bedrijf op een bescheiden winst uit de ge wone bedrijfsuitoefening te ko men. Die winst komt overigens niet uit de scheepsbouw, maar van dochtermaatschappij NKI, die onder meer bagage-afhande lingssystemen en balies voor luchthavens maakt. Over de eerste zes maanden van dit jaar boekte GN een nettore sultaat van 11,7 miljoen gulden tegenover 5,4 miljoen gulden in dezelfde periode van 1996. Bij GN werken 660 mensen. IHC Caland draait goed. Het be drijf meldde twee weken geleden een nettowinst van 45,4 miljoen gulden over de eerste zes maan den van dit jaar tegen 34,9 mil joen gulden in dezelfde periode van 1996. Voor heel 1997 rekent het bedrijf op een resultaat van 115 miljoen gulden, 23 procent meer dan vorig jaar. IHC Caland zit te springen om extra capaciteit. Alle orderboe ken zitten vol, gaf algemeen di recteur J. Bax eind augustus te kennen. Halverwege dit jaar stond de teller op 3,4 miljard gul den aan opdrachten, een half mi- lard meer dan eind vorig jaar. De drie werven van IHC Caland zijn tot begin 1999 volgeboekt. De overname van Van der Gies sen-de Noord door IHC Caland is bij de vakbonden in goede aarde gevallen. Botterdam (anp) - Het aanne- tiersconcern Volker Wessels Ste rn is optimistisch. De komende ''en jaar zijn de vooruitzichten 'oor de bouw erg goed. Bi de eerste zes maanden heeft net concern al uitstekend ge draaid. Net als zijn concurrenten oekte Volker een winstgroei met oubbele cijfers. Het nettoresul taat klom 43 procent tot 52,9 mil- 'oen gulden. De jaarwinst zal naar verwachting ongeveer 25 Procent omhoog gaan. De order portefeuille ligt met 4,1 miljard Butden 400 miljoen gulden hoger "nn een halfjaar geleden. (ADVERTENTIE) H"fc|P,on$ïï -CHW51 B°"l t."SU41/41 279 9i 80 41/41 279 92 81 Door Paul Verlinden Teteringen - Het terrein van Breda Wegenbouw doet dezer dagen niet bepaald aan het werkgebied van een aannemer denken. Her en der staan wagens van Cir cus Herman Renz verspreid. De Renz-medewerkers zijn druk be zig met de voorbereidingen van het circus, dit weekend op het terrein. Breda Wegenbouw bestaat 25 jaar en viert dat groots: vandaag met een feest voor relaties en werknemers en morgen met een voorstelling voor kinderen uit de buurt en van diverse instellingen. Oprichter en algemeen directeur M. van der Sluijs wil vooral dat anderen plezier beleven aan het jubileum, zoals hij ook niet zit te wachten op cadeau's of andere giften. In tegendeel, aan het feest is een actie gekoppeld, waarvan de opbrengst naar een project gaat voor de bouw van scholen in Zuid-Afrika. Van der Sluijs startte het bedrijf in 1972 samen met J. van der Wa ter, Waren er toen circa 15 men sen in dienst, sindsdien is dat aantal uitgegroeid tot 130 (ne gentig in de wegenbouw, veertig in industriële bouw). Bij de start moest het bedrijf het vooral hebben van het onderhoud van de terreinen van grote bedrij ven zoals GE Plastics in Bergen op Zoom en de Enka in Breda. Dat laatste bedrijf krijgt momen teel veel aandacht vanwege de geruchtmakende bedrijfsbezet ting 25 jaar geleden. Van der Sluijs herrinnert zich dat nog goed. „Ik was een van de eersten die op het bedrijf vast zat. Ik heb toen maar gezegd dan mijn vrouw zwanger was. En omdat ik De reconstructie van de Terheijdenseweg, met in het midden de busbaan, Breda Wegenbouw onder handen heeft. i een van de projecten die foto rien van rijthoven de portiers kende, hebben ze me laten gaan." Het onderhoudswerk kreeg een knauw toen de grote onderne mingen als gevolg van de oliecri sis in 1973 flink gingen bezuini gingen. Noodgedwongen ging Breda Wegenbouw zich meer richten op het infrastructurele werk: het aanleggen en het verbe teren van wegen. In 1975 nam het bedrijf een be langrijke stap door met drie col- legabedrijven zelf asfalt te gaan produceren in de Zuid-Neder landse Asfalt Centrale (ZNAC). „Asfalt kochten we eerst in bij derden. Die markt zat helemaal dicht. Met als gevolg hoge prij zen. Daarom zijn we het zelf gaan doen," zegt Versluijs. Nog steeds is de ZNAC gevestigd in Breda-Noord aan de Mark. De centrale is goed voor de productie van 150.000 ton asfalt per jaar. De komende jaren zal daar overi gens 100.000 ton bovenop komen wegens de goed gevulde order portefeuille van Breda Wegen bouw. Om risico's te spreiden verbreed de het bedrijf in 1978 zijn activi teiten door overname van Breda Bouw (actief in industriële bouw). „Een belangrijke stap," zegt Versluijs. De combinatie van wegenbouw en industriële bouw heeft het bedrijf volgens hem veel meerwaarde gegeven. „Wij kunnen opdrachtgevers een kant-en-klaar-pakket leveren. We bouwen bijvoorbeeld enkele terminals op vliegveld Eindhoven en zorgen gelijk voor de infra structuur. De opdrachtgever hoeft daarom maar met één bou wer om de tafel te zitten. Dat werkt efficiënter." De combinatie van twee discipli nes leverde Breda Wegenbouw de afgelopen jaren prestigieuze op drachten op zoals de bouw van enkele Akzo-fabrieken en het Chiysler-hoofdkantoor in Duits land. Het bieden van meerwaarde is een van de manieren om te overleven in de branche, die ge kenmerkt wordt door hevige con currentie en lage marges. Breda Wegenbouw weet zich daarbin nen echter goed staande te hou den. Ook waar het om puur infra structurele werken gaat wint het bedrijf het vaak van grote con cerns als Heijmans en Volker Wessels Stevin. Zo sleepte het be drijf een grote order binnen voor de aanleg van het Vaanplein bij Ridderkerk. Ook dichter bij huis is Breda We genbouw actief. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld de reconstructie van de Terheijdenseweg in Breda on der handen. Dat project laat zien hoe belang rijk innovatie in de wegenbouw geworden is. De busbaan die over de weg loopt is bijvoorbeeld van een heel andere samenstelling dan de rest van de weg. „We gebruiken voor de busbaan een mengsel van vijf soorten as falt," zegt Van der Sluijs. Dat zelfde geldt voor de stukken bij de verkeerslichten. Daar moet het asfalt harder zijn dan elders, omdat de weg door het stoppen en optrekken van auto's flinke optaters krijgt. Door het gebruik van ander asfalt wordt voorko men dat er op de weg ribbels ont staan, zoals dat bijvoorbeeld bij de verkeerslichten op de Bredase singels is gebeurd. Breda Wegenbouw is momenteel goed voor een omzet van 40 mil joen gulden per jaar. Versluijs wil groeien naar 50 a 60 miljoen gul den. „Groter hoeven we niet te worden. Nu hebben we een platte organisatie. Als we te veel groei en wordt de zaak onbeheers baar." Beursgenoteerde bedrij ven zullen niet gauw he le concrete winstvoor spellingen doen. Bestuurders zullen eerder zeggen dat de winst 'duidelijk' (of 'gering' of 'aanzienlijk') zal stijgen. Naast mijn bureau hangt daar om een briefje met woorden en percentages, van 'fractioneel' tot 'fors', corresponderend met 'tot 2 procent' en '45 procent en meer'. Het is de Schaal van Mock, die de terminologie van de directievoorzitters vangt in cijfers. PR-adviseur Harry Mock vond zijn 'schaal' dertien jaar gele den uit om een compromis te vinden tussen het verlangen naar duidelijkheid van de fi nanciële pers en de beursana listen en de behoefte aan ver hulling van ondernemers. Op financiële persconferenties is het een sport om de meestal in de vaagste termen gevatte winstverwachtingen te laten concretiseren. Sommige on dernemers slagen er in termen als 'fractioneel', 'belangrijk' en andere Mock-woorden te ver mijden en nog mistiger aandui dingen als 'aardig' of 'behoor lijk' te bezigen. Dit gezelschapsspel is niet de handigste manier om informa tie over te brengen en is zeker niet besteed aan buitenlanders, die de nuances van de Neder landse taal ontgaat. In de befaamde 'Lex Column' van de Financial Times werd de Schaal van Mock onlangs dan ook over de hekel gehaald als een folklore die niet meer past bij de internationale sta tus van veel Nederlandse beursgenoteerde ondernemin gen. De Financial Times wijdde in dezelfde column zoetzure woorden aan verzekeraar Ae- gon, die geen doekjes wond om de winstprognose met de uitspraak, dat die naar ver wachting (per aandeel) met 25 procent zou toenemen. Dat is wat exacter dan het Mock-woord 'sterk', dat staat voor 20 tot 30 procent. Tege lijk is ex-Aegon-topman Peters er niet in geslaagd een eind te maken aan het verhullende woordenspel, stelt de Times vast. Peters zat een commissie voor die de verhoudingen tussen ondernemingen en hun aan deelhouders opnieuw moest definiëren. Het streven naar meer openheid, dat uitgangs punt was bij deze studie over corporate governance, heeft echter niet geleid tot het einde van de Schaal van Mock. Aan namen heb ik niks, rug nummers moet ik hebben, brulde sportcommentator Ba rend Barendse ooit in de mi crofoon toen hij achter het Tour-de-Francepeloton aan reed. Omdat Nederlandse on dernemers vooralsnog de num mers liever voor zich houden, volgt hier nog eens de volledi ge Schaal van Mock: fractioneel tot 2 procent gering 2-4 procent licht 4-7 procent duidelijk 7-12 procent belangrijk 12-20 procent sterk 20-30 procent aanzienlijk 30-45 procent fors 45 procent of meer Harry Mock zal er nooit bij hebben stilgestaan dat voor de Engelsen zijn naam in dit ver band een bijzondere betekenis heeft. 'Mock' beduidt onder meer 'namaak' en 'spot'. Woorspelig als Engelse jour nalisten zijn, mocht het woord 'mockery' in Lex Column daarom niet ontbreken. De vraag is nu hoe lang gere nommeerde Nederlandse con cerns nog met zich zullen laten spotten. Amsterdam - Twee van de drie aandeelhouders van elektriciteits bedrijf UNA houden bezwaren tegen de fusie van de vier grote stroomopwekkers in Nederland. Het ligt in de bedoeling dat de vier elektriciteitsproducenten EPON, UNA, EZH en EPZ per 1 april volgend jaar fuseren. Samen zouden ze veel efficiënter wer ken en beter zijn opgewassen tegen de buitenlandse concurrentie, die binnen afzienbare tijd te verwachten is. De fusie, waarover door een groot aantal partijen reeds een akkoord op hoofdlijnen is getekend, is vooral in Noord-Holland omstreden. Enschede - Grolsch verkoopt de Britse bierproducent Ruddles Brewery aan Morland, een brouwer in Londen. Grolsch kocht Ruddles in 1992. Aanhouden van het bedrijf past niet in de enke le jaren geleden opnieuw geformuleerde ondernemingsstrategie. De brouwer zegt al enige tijd niet meer te willen groeien via over names. Het bedrijf ziet meer heil in uitbreiding van de distributie van het eigen Grolsch-merk in de pilsmarkt. Eindhoven - De beurs wordt weer een automatiseringsbedrijf rij ker. De aandeelhouders en de directie van Copaco streven naar een beursnotering op de officiële markt van Beursplein 5. Het be drijf verkoopt en onderhoudt onder meer computers en software. Copaco, houdstermaatschappij van de werkmaatschappijen Qua- dram en Lifeware, kende in 1996 een omzet van 338 miljoen gul den en een nettowinst van 5,3 miljoen gulden. Brussel - De verkoop van personenauto's in West-Europa is in de eerste acht maanden van dit jaar toegenomen met 3,1 procent tot 9.368.600 stuks. In Nederland was er een minimale groei van 0,1 procent tot 360.100 wagens. In augustus nam de verkoop in Europa toe met 5,3 procent tot 1.219.000 auto's. Nederland ging met 2,2 procent vooruit naar 32.000 stuks. Spectaculaire groeicijfers kwamen op naam van Ita lië (43,7 procent) en Zweden (39,4 procent). Frankrijk liet een scherpe vermindering zien met 29,1 procent. Ook over de eerste acht maanden van het jaar groeide de verkoop het sterkst in Italië (35 procent) en Zweden (28,9 procent). In Frankrijk kelderde de afzet met 22,1 procent. Bonn - Europa's grootste detailhandelsconcern, het Duitse Metro AG in Keulen, aast nog steeds op de Nederlandse Makro-groep. Volgens Metro-woordvoerder Klaus Wiegandt lopen de onderhan delingen tussen beide concerns op volle toeren. Alle mogelijke mo dellen worden bestudeerd, van fusie tot (gedeeltelijke) overname. Eind oktober moeten de gesprekken zijn afgesloten. SHV Holdings, vooralsnog eigenaar van de Makro, verwacht dit jaar een wat hogere winst te maken. Vorig jaar bedroeg het netto resultaat 605 miljoen gulden. Hamburg - Het Duitse transportconcern Hapag-Lloyd wil een meerderheidsbelang in Touristik Union International (TUI), de grootste reisorganisatie in Europa en in Nederland eigenaar van onder meer Arke en Holland International. Hapag heeft al een be lang van 30 procent. (ADVERTENTIE) PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARMEID Voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg Bel voor informatie 040 245 72 20, ir W.H.M. van Lange

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7