•313
TOES
Shell koopt
Montell voor
vier miljard
3oq r<tv^
3025
fleineken-topman zet concurrent Grolsch in de etalage
IHC Galand koopt Van der Giessen-de Noord
Breda Wegenbouw troeft grote concerns regelmatig af
7'M0I!
Outplacement
en Loopbaanbegeleiding
DE STEM
ECONOMIE
A6
INGSGARANTIE
Ook samenwerking met BASF Amsterdamse havenarbeiders blokkeren snelweg
Winst Volker
fors gestegen
(jioeiom
GMF'PrnTnz AG
Namen en
rugnummers
ECONOMIE KORT
Noord-Holland houdt twijfel stroomfusie
Grolsch verkoopt Britse brouwer
Opnieuw high-techbedrijf naar de beurs
Autoverkoop Europa groeit 3 procent
Metro aast op Makro
Hapag-Lloyd wil TUI overnemen
VAN EDE PARTNERS
X126
t gewekt met "morning tea" in
t de "kids" op voor een erh
en bij de reissom ontf
emeerd in Hull en staat een
er" klaar om u naar het histo'
'e beginnen met een bezoek
m Hier worden we ontvanoeï
ake. Ook hier wordt een sS
organiseerd. Vervolgens staar
te open-dubbeldekker op h»
pas echt "fun" I Nadat er bi
er nog gelegenheid er zelf op
jes en straatjes. Vele eeuvren
Minster, wat een schitterende
en op de stadsmuren staat n
I vindt u winkeltjes, boutiques
n is het ook nog een voordelio
us u en de kids, vast en zeker
onvergetelijke dag, weer teruo
de inscheping rest ons non
ok nu weer feest aan boord en
d van de eerste dag wordt nnn
OR ELK WAT WILS Er roe
en (met uitzondering van it»
EGREPEN in de prijs
en goed afscheid van het m s
uropoort om circa 08 00 u Na
ividuele thuisreis. Veel te snpi
lerfeestreis
ten
laats voor maximaal vier perso-
n iedere hut tenminste één kind
vier bedden, opgemaakt met
heeft een eigen badkamer met
slag is zelfs mogelijk een noq
eft (reizen met minder dan vier
ter niet
NIET verlopen Hl) Nederlands
tober 1997
tober 1997
ktober 1997
ktober 1997
L-Excursies een keuze maken!!
de deelname. Meld je snel aan
net als in voorjaar 1997, weer
er maar beperkt I!)
I I
ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1997
(/3n onze verslaggevers
Amsterdam - Topman Karei
Vuursteen van Heineken
meent dat zijn Nederlandse
concurrent Grolsch rijp is
,oor overname door een groot
internationaal bierconcern.
Grolsch staat in de etalage, dat
hebben ze toch zelf regelmatig
aezegd," aldus Vuursteen giste
ren bij de presentatie van mooie
halfjaarcijfers van Heineken.
pe verbazing bij Grolsch is groot.
De brouwer uit het oosten van
het land, die kampt met tegenval
lende resultaten, heeft steeds
ontkend op zoek te zijn naar een
«rote partner.
Er is geen sprake van dat wij in
de etalage staan. Geen enkel be
stuurslid van ons heeft hier in de
slopen tien jaar zelfs maar op
inspeeld," meent een woord--
zakelijk karakter kunt u
Prijs incl. BTW voor plaatsing
op zaterdag
Tariefgroep 1
Tariefgroep 2
Tariefgroep 3
f 27.42
36.59
54.88
36.57
48.79
73.18
f 45.71
60.98
f 91.47
f 54.85
73.18
109.77
63.99
85.38
ƒ128116
73.13
97.57
146-36
82.27
109.77
164.65
f 91.42
121.97.
18295
1,2 X betalen aanbie-
1.70
L0225
GRATIS herplaatsing^
voerder van Grolsch.
Vuursteen sloot zich gisteren
echter aan bij directeur Robert
Strobos van Heineken Neder
land. Die zei in een recent vraag
gesprek dat Grolsch op termijn
aansluiting zal moeten zoeken bij
een sterk bierconcern.
Analisten speculeren al langer
over een mogelijke overname van
Grolsch door bij voorbeeld het
Belgische Interbrew of het Ame
rikaanse Anheuser-Busch.
Grolsch heeft in Nederland een
sterke positie, maar is bij de uit
breiding van de export regelma
tig op tegenvallers gestuit.
Mocht Grolsch werkelijk in de
etalage staan of komen te staan,
dan zal Heineken zeker niet de
koper zijn. „We maken geen
schijn van kans," aldus Vuur
steen in een verwijzing naar Eu
ropese regelgeving. Brussel zou
volgens hem nooit akkoord gaan
met overname van Grolsch door
Heineken.
Inclusief zijn merken Amstel en
Brand heeft Heineken nu al een
marktaandeel van ruim 50 pro
cent in Nederland. Grolsch volgt
op de tweede plaats met naar
schatting 17 procent.
Heineken zelf is weer terug op
een winstgroei met dubbele cij
fers. De brouwer verwacht dit
jaar een toename van de winst
met ruim 10 procent, ook al bleef
de winstgroei in de eerste helft
van het jaar nog net onder die lat:
9,8 procent tot 326 miljoen gul
den.
Vorig jaar joeg Heineken beleg
gers nog de stuipen op het lijf.
Het concern maakte bekend dat
de winst minder uitbundig zou
gaan stijgen, terwijl de verdien
sten in 1996 zelfs terugliepen. De
koers van de bierbrouwer was
sindsdien ver achtergebleven.
„Vorig jaar zat alles tegen, nu zit
alles mee," zegt bestuurder G.
Lubsen. Ook volgend jaar rekent
Heineken op een winstgroei van
meer dan 10 procent, mede omdat
het bierconcern dan pas denkt te
kunnen profiteren van de duur
dere dollar.
Heineken dankt het winstherstel
zeker niet aan meer verkoop van
bier. De afzet nam slechts met 3
procent toe. Als geen rekening
wordt gehouden met nieuw aan
gekochte fabrieken in Slowakije
en Italië, nam de omzet in hecto
liters zelfs af.
Met name in Europa en Afrika
verkocht Heineken in de eerste
helft van dit jaar minder bier.
Heineken verwacht wel dat het
beeld over heel 1997 gunstiger is,
omdat in augustus dankzij het
goede weer veel bier is verkocht.
Bij een dalende consumptie stelt
Heineken dat zijn marktaandeel
in Nederland (ruim 50 procent)
gelijk is gebleven, evenals het
aandeel in Frankrijk en Grieken
land, waar het concern ook sterk
staat. In Spanje en Hongarije
moest de Nederlandse brouwer
echter terrein prijsgeven.
De netto-omzet in guldens steeg
in de eerste helft van het jaar met
11 procent tot 6,5 miljard gulden.
De omzetgroei was voor ruim de
helft te danken aan de aankopen
in Italië en Slowakije. Het be
drijfsresultaat steeg met 15 pro
cent tot 535 miljoen.
Bestuursvoorzitter K. Vuursteen
onderstreept dat Heineken zal
blijven investeren in wat Freddy
Heineken 'Fort Europa' noemt,
ook al stagneert de Europese
bierconsumptie. Als de winst-
Karei Vuursteen foto wfa
groei niet uit meer afzet komt,
dan bieden kostenbesparingen en
meer duurdere biersoorten vol
doende ruimte voor verhoging
van de winst.
Van onze verslaggever
Hoofddorp/Moerdijk - Shell wordt volledig eigenaar van de
joint-venture Montell. Shell neemt voor vier miljard gulden het
vijftig procents aandeel over van partner Montedison.
Minister Wijers (Economische
Zaken) opent op 30 oktober de
nieuwe catalloy-fabriek van
Montell op Moerdijk.
Deze investering van 200 miljoen
gulden was de eerste gezamenlij
ke grote investering van Monte
dison en Shell. Maar nog voor de
ingebruikname zijn de zaken
partners al weer uit elkaar.
Montedison en Shell gingen hun
samenwerkingsverband in april
1995 aan. Montell is wereldwijd
leider op het gebied van produc
tie en verkoop van polypropy-
leen, een basisproduct voor een
groep van harde kunststoffen, die
onder meer in bumpers en dash
boards worden toegepast.
Slagkracht
Montell heeft fabrieken in zestien
landen met een capaciteit van 16
miljoen ton, die een omzet gene
reren van bijna acht miljard gul
den en een bedrijfsresultaat van
670 miljoen gulden.
De bedrijven geven geen reden op
dat Montedison uit de joint-ven
ture stapt. President P. Vogtlan-
der, een oud-ShelI-topman, zegt
in een toelichting dat de dagelijk
se operatie noch de strategie
wordt beïnvloed door de overna
me. „In feite zal de verandering
nieuwe mogelijkheden creëren
vanwege de wereldwijde positie
van Shell en zijn sterke financië
le basis."
Dat de slagkracht van Montell
toeneemt door het verdwijnen
van Montedison kan worden uit
gelegd als een teken, dat de part
ners moeilijkheden hadden om
samen snel besluiten te nemen.
Ook als volledige Shell-dochter
zal Montell onder eigen vlag blij
ven varen. De overname van het
Montedison-belang behoeft nog
goedkeuring van de Europese
Commissie.
Gisteren maakte Shell ook be
kend dat de eerder aangekondig
de samenwerking met het Duitse
chemieconcern BASF nu con
creet gestalte krijgt. BASF en
Shell vormen een joint-venture
op 50-50-basis voor de poly-
etheen-activiteiten.
Polyetheen is een basisproduct
voor zachte kunststoffen. Onder
de joint-venture vallen Rheini-
sche Olefinwerke in Wesseling
(een reeds bestaande joint-vent
ure van BASF en Deutsche
Shell), BASF's polyetheen-acti-
viteiten wereldwijd en de Euro
pese polyetheen-activiteiten van
Montell, alsmede het belang van
vijftig procent dat Montell heeft
in een krakar van de Franse Ber-
re-raffinaderij. Ook deze her
schikking van activiteiten be
hoeft goedkeuring van de Euro
pese autoriteiten.
De nieuwe joint-venture heeft
een capaciteit van 1,4 miljoen ton
en zal volgens Shell 'een sterke
speler op de Europese markt'
worden. De activiteiten zijn nu
nog sterk op Europa gericht,
maar Shell meent dat de joint
venture de potentie heeft tot een
grote wereldspeler uit te groeien.
Shell kondigde verder aan de
complete wereldwijde chemie-
activiteiten onder één gezag te
brengen. Vanuit Londen zal top
man E. Henkes de chemiedivisie
leiden. Daar valt ook Amerika
onder, dat tot nog toe zelfstandig
opereerde.
Met de nieuwe structuur wil
Shell haar slagkracht op de we
reldmarkt versterken. „Wij gelo
ven dat globalisering ons in staat
zal stellen om onze ambitieuze
groei en rentabiliteitsdoelstellin-
gen te bereiken," aldus Henkes.
Ongeveer 150 van de 300 met ontslag bedreigde werknemers van de Amsterdamse havenpool hebben gisteren een op- en afrit van de
ringweg AIO bij Amsterdam geblokkeerd. Voor de havenpooleen soort uitzendbureau voor havenarbeiders, is een faillissement aange
vraagd. De curator wacht deze week deskundig advies af, voor hij overgaat tot ontslag van de werknemers. De arbeiders eisen echter
een doorstart. foto anp
Schiedam (anp) - IHC Caland,
producent van offshore-mate
rieel en productievaartuigen,
neemt scheepsbouwer Van der
Giessen-de Noord (GN) over.
IHC Caland biedt 80 gulden per
gewoon aandeel. Het aandeel GN
sloot donderdag op de effecten
beurs van Amsterdam op 56,70
gulden. De overname biedt GN
volgens IHC Caland werk in de
additionele sectoren in de gespe
cialiseerde scheepsbouwmarkt.
Daardoor wordt een evenwichti
ger werkbezetting mogelijk. Bo
vendien profiteert GN van de fi
nanciële positie van de Schie-
damse moederonderneming. IHC
Caland verwacht zelf door de
aankoop toegang te krijgen tot de
markten van veerboten en werk
schepen voor de offshore-oliein
dustrie. Ook de totale ontwerp
en bouwcapaciteit neemt door de
combinatie toe. Bovendien krijgt
IHC Caland de beschikking over
een grotere moderne scheeps
werf.
Van der Giessen-de Noord is her
stellende. Vorig jaar leed de
scheepsbouwer een verlies van
10,7 miljoen gulden netto, maar
dit jaar verwacht het bedrijf op
een bescheiden winst uit de ge
wone bedrijfsuitoefening te ko
men. Die winst komt overigens
niet uit de scheepsbouw, maar
van dochtermaatschappij NKI,
die onder meer bagage-afhande
lingssystemen en balies voor
luchthavens maakt.
Over de eerste zes maanden van
dit jaar boekte GN een nettore
sultaat van 11,7 miljoen gulden
tegenover 5,4 miljoen gulden in
dezelfde periode van 1996. Bij
GN werken 660 mensen.
IHC Caland draait goed. Het be
drijf meldde twee weken geleden
een nettowinst van 45,4 miljoen
gulden over de eerste zes maan
den van dit jaar tegen 34,9 mil
joen gulden in dezelfde periode
van 1996. Voor heel 1997 rekent
het bedrijf op een resultaat van
115 miljoen gulden, 23 procent
meer dan vorig jaar.
IHC Caland zit te springen om
extra capaciteit. Alle orderboe
ken zitten vol, gaf algemeen di
recteur J. Bax eind augustus te
kennen. Halverwege dit jaar
stond de teller op 3,4 miljard gul
den aan opdrachten, een half mi-
lard meer dan eind vorig jaar. De
drie werven van IHC Caland zijn
tot begin 1999 volgeboekt.
De overname van Van der Gies
sen-de Noord door IHC Caland is
bij de vakbonden in goede aarde
gevallen.
Botterdam (anp) - Het aanne-
tiersconcern Volker Wessels Ste
rn is optimistisch. De komende
''en jaar zijn de vooruitzichten
'oor de bouw erg goed.
Bi de eerste zes maanden heeft
net concern al uitstekend ge
draaid. Net als zijn concurrenten
oekte Volker een winstgroei met
oubbele cijfers. Het nettoresul
taat klom 43 procent tot 52,9 mil-
'oen gulden. De jaarwinst zal
naar verwachting ongeveer 25
Procent omhoog gaan. De order
portefeuille ligt met 4,1 miljard
Butden 400 miljoen gulden hoger
"nn een halfjaar geleden.
(ADVERTENTIE)
H"fc|P,on$ïï -CHW51 B°"l
t."SU41/41 279 9i 80
41/41 279 92 81
Door Paul Verlinden
Teteringen - Het terrein van
Breda Wegenbouw doet dezer
dagen niet bepaald aan het
werkgebied van een aannemer
denken.
Her en der staan wagens van Cir
cus Herman Renz verspreid. De
Renz-medewerkers zijn druk be
zig met de voorbereidingen van
het circus, dit weekend op het
terrein.
Breda Wegenbouw bestaat 25
jaar en viert dat groots: vandaag
met een feest voor relaties en
werknemers en morgen met een
voorstelling voor kinderen uit de
buurt en van diverse instellingen.
Oprichter en algemeen directeur
M. van der Sluijs wil vooral dat
anderen plezier beleven aan het
jubileum, zoals hij ook niet zit te
wachten op cadeau's of andere
giften. In tegendeel, aan het feest
is een actie gekoppeld, waarvan
de opbrengst naar een project
gaat voor de bouw van scholen in
Zuid-Afrika.
Van der Sluijs startte het bedrijf
in 1972 samen met J. van der Wa
ter, Waren er toen circa 15 men
sen in dienst, sindsdien is dat
aantal uitgegroeid tot 130 (ne
gentig in de wegenbouw, veertig
in industriële bouw).
Bij de start moest het bedrijf het
vooral hebben van het onderhoud
van de terreinen van grote bedrij
ven zoals GE Plastics in Bergen
op Zoom en de Enka in Breda.
Dat laatste bedrijf krijgt momen
teel veel aandacht vanwege de
geruchtmakende bedrijfsbezet
ting 25 jaar geleden. Van der
Sluijs herrinnert zich dat nog
goed. „Ik was een van de eersten
die op het bedrijf vast zat. Ik heb
toen maar gezegd dan mijn
vrouw zwanger was. En omdat ik
De reconstructie van de Terheijdenseweg, met in het midden de busbaan,
Breda Wegenbouw onder handen heeft.
i een van de projecten die
foto rien van rijthoven
de portiers kende, hebben ze me
laten gaan."
Het onderhoudswerk kreeg een
knauw toen de grote onderne
mingen als gevolg van de oliecri
sis in 1973 flink gingen bezuini
gingen. Noodgedwongen ging
Breda Wegenbouw zich meer
richten op het infrastructurele
werk: het aanleggen en het verbe
teren van wegen.
In 1975 nam het bedrijf een be
langrijke stap door met drie col-
legabedrijven zelf asfalt te gaan
produceren in de Zuid-Neder
landse Asfalt Centrale (ZNAC).
„Asfalt kochten we eerst in bij
derden. Die markt zat helemaal
dicht. Met als gevolg hoge prij
zen. Daarom zijn we het zelf gaan
doen," zegt Versluijs.
Nog steeds is de ZNAC gevestigd
in Breda-Noord aan de Mark. De
centrale is goed voor de productie
van 150.000 ton asfalt per jaar.
De komende jaren zal daar overi
gens 100.000 ton bovenop komen
wegens de goed gevulde order
portefeuille van Breda Wegen
bouw.
Om risico's te spreiden verbreed
de het bedrijf in 1978 zijn activi
teiten door overname van Breda
Bouw (actief in industriële
bouw). „Een belangrijke stap,"
zegt Versluijs. De combinatie van
wegenbouw en industriële bouw
heeft het bedrijf volgens hem veel
meerwaarde gegeven.
„Wij kunnen opdrachtgevers een
kant-en-klaar-pakket leveren.
We bouwen bijvoorbeeld enkele
terminals op vliegveld Eindhoven
en zorgen gelijk voor de infra
structuur. De opdrachtgever
hoeft daarom maar met één bou
wer om de tafel te zitten. Dat
werkt efficiënter."
De combinatie van twee discipli
nes leverde Breda Wegenbouw de
afgelopen jaren prestigieuze op
drachten op zoals de bouw van
enkele Akzo-fabrieken en het
Chiysler-hoofdkantoor in Duits
land. Het bieden van meerwaarde
is een van de manieren om te
overleven in de branche, die ge
kenmerkt wordt door hevige con
currentie en lage marges. Breda
Wegenbouw weet zich daarbin
nen echter goed staande te hou
den.
Ook waar het om puur infra
structurele werken gaat wint het
bedrijf het vaak van grote con
cerns als Heijmans en Volker
Wessels Stevin. Zo sleepte het be
drijf een grote order binnen voor
de aanleg van het Vaanplein bij
Ridderkerk.
Ook dichter bij huis is Breda We
genbouw actief. Het bedrijf heeft
bijvoorbeeld de reconstructie van
de Terheijdenseweg in Breda on
der handen.
Dat project laat zien hoe belang
rijk innovatie in de wegenbouw
geworden is. De busbaan die over
de weg loopt is bijvoorbeeld van
een heel andere samenstelling
dan de rest van de weg.
„We gebruiken voor de busbaan
een mengsel van vijf soorten as
falt," zegt Van der Sluijs. Dat
zelfde geldt voor de stukken bij
de verkeerslichten. Daar moet
het asfalt harder zijn dan elders,
omdat de weg door het stoppen
en optrekken van auto's flinke
optaters krijgt. Door het gebruik
van ander asfalt wordt voorko
men dat er op de weg ribbels ont
staan, zoals dat bijvoorbeeld bij
de verkeerslichten op de Bredase
singels is gebeurd.
Breda Wegenbouw is momenteel
goed voor een omzet van 40 mil
joen gulden per jaar. Versluijs wil
groeien naar 50 a 60 miljoen gul
den. „Groter hoeven we niet te
worden. Nu hebben we een platte
organisatie. Als we te veel groei
en wordt de zaak onbeheers
baar."
Beursgenoteerde bedrij
ven zullen niet gauw he
le concrete winstvoor
spellingen doen. Bestuurders
zullen eerder zeggen dat de
winst 'duidelijk' (of 'gering' of
'aanzienlijk') zal stijgen.
Naast mijn bureau hangt daar
om een briefje met woorden en
percentages, van 'fractioneel'
tot 'fors', corresponderend met
'tot 2 procent' en '45 procent
en meer'. Het is de Schaal van
Mock, die de terminologie van
de directievoorzitters vangt in
cijfers.
PR-adviseur Harry Mock vond
zijn 'schaal' dertien jaar gele
den uit om een compromis te
vinden tussen het verlangen
naar duidelijkheid van de fi
nanciële pers en de beursana
listen en de behoefte aan ver
hulling van ondernemers.
Op financiële persconferenties
is het een sport om de meestal
in de vaagste termen gevatte
winstverwachtingen te laten
concretiseren. Sommige on
dernemers slagen er in termen
als 'fractioneel', 'belangrijk' en
andere Mock-woorden te ver
mijden en nog mistiger aandui
dingen als 'aardig' of 'behoor
lijk' te bezigen.
Dit gezelschapsspel is niet de
handigste manier om informa
tie over te brengen en is zeker
niet besteed aan buitenlanders,
die de nuances van de Neder
landse taal ontgaat.
In de befaamde 'Lex Column'
van de Financial Times werd
de Schaal van Mock onlangs
dan ook over de hekel gehaald
als een folklore die niet meer
past bij de internationale sta
tus van veel Nederlandse
beursgenoteerde ondernemin
gen.
De Financial Times wijdde in
dezelfde column zoetzure
woorden aan verzekeraar Ae-
gon, die geen doekjes wond
om de winstprognose met de
uitspraak, dat die naar ver
wachting (per aandeel) met 25
procent zou toenemen.
Dat is wat exacter dan het
Mock-woord 'sterk', dat staat
voor 20 tot 30 procent. Tege
lijk is ex-Aegon-topman Peters
er niet in geslaagd een eind te
maken aan het verhullende
woordenspel, stelt de Times
vast.
Peters zat een commissie voor
die de verhoudingen tussen
ondernemingen en hun aan
deelhouders opnieuw moest
definiëren. Het streven naar
meer openheid, dat uitgangs
punt was bij deze studie over
corporate governance, heeft
echter niet geleid tot het einde
van de Schaal van Mock.
Aan namen heb ik niks, rug
nummers moet ik hebben,
brulde sportcommentator Ba
rend Barendse ooit in de mi
crofoon toen hij achter het
Tour-de-Francepeloton aan
reed. Omdat Nederlandse on
dernemers vooralsnog de num
mers liever voor zich houden,
volgt hier nog eens de volledi
ge Schaal van Mock:
fractioneel tot 2 procent
gering 2-4 procent
licht 4-7 procent
duidelijk 7-12 procent
belangrijk 12-20 procent
sterk 20-30 procent
aanzienlijk 30-45 procent
fors 45 procent of meer
Harry Mock zal er nooit bij
hebben stilgestaan dat voor de
Engelsen zijn naam in dit ver
band een bijzondere betekenis
heeft. 'Mock' beduidt onder
meer 'namaak' en 'spot'.
Woorspelig als Engelse jour
nalisten zijn, mocht het woord
'mockery' in Lex Column
daarom niet ontbreken.
De vraag is nu hoe lang gere
nommeerde Nederlandse con
cerns nog met zich zullen laten
spotten.
Amsterdam - Twee van de drie aandeelhouders van elektriciteits
bedrijf UNA houden bezwaren tegen de fusie van de vier grote
stroomopwekkers in Nederland. Het ligt in de bedoeling dat de
vier elektriciteitsproducenten EPON, UNA, EZH en EPZ per 1
april volgend jaar fuseren. Samen zouden ze veel efficiënter wer
ken en beter zijn opgewassen tegen de buitenlandse concurrentie,
die binnen afzienbare tijd te verwachten is. De fusie, waarover
door een groot aantal partijen reeds een akkoord op hoofdlijnen is
getekend, is vooral in Noord-Holland omstreden.
Enschede - Grolsch verkoopt de Britse bierproducent Ruddles
Brewery aan Morland, een brouwer in Londen. Grolsch kocht
Ruddles in 1992. Aanhouden van het bedrijf past niet in de enke
le jaren geleden opnieuw geformuleerde ondernemingsstrategie.
De brouwer zegt al enige tijd niet meer te willen groeien via over
names. Het bedrijf ziet meer heil in uitbreiding van de distributie
van het eigen Grolsch-merk in de pilsmarkt.
Eindhoven - De beurs wordt weer een automatiseringsbedrijf rij
ker. De aandeelhouders en de directie van Copaco streven naar
een beursnotering op de officiële markt van Beursplein 5. Het be
drijf verkoopt en onderhoudt onder meer computers en software.
Copaco, houdstermaatschappij van de werkmaatschappijen Qua-
dram en Lifeware, kende in 1996 een omzet van 338 miljoen gul
den en een nettowinst van 5,3 miljoen gulden.
Brussel - De verkoop van personenauto's in West-Europa is in de
eerste acht maanden van dit jaar toegenomen met 3,1 procent tot
9.368.600 stuks. In Nederland was er een minimale groei van 0,1
procent tot 360.100 wagens.
In augustus nam de verkoop in Europa toe met 5,3 procent tot
1.219.000 auto's. Nederland ging met 2,2 procent vooruit naar
32.000 stuks. Spectaculaire groeicijfers kwamen op naam van Ita
lië (43,7 procent) en Zweden (39,4 procent). Frankrijk liet een
scherpe vermindering zien met 29,1 procent. Ook over de eerste
acht maanden van het jaar groeide de verkoop het sterkst in Italië
(35 procent) en Zweden (28,9 procent). In Frankrijk kelderde de
afzet met 22,1 procent.
Bonn - Europa's grootste detailhandelsconcern, het Duitse Metro
AG in Keulen, aast nog steeds op de Nederlandse Makro-groep.
Volgens Metro-woordvoerder Klaus Wiegandt lopen de onderhan
delingen tussen beide concerns op volle toeren. Alle mogelijke mo
dellen worden bestudeerd, van fusie tot (gedeeltelijke) overname.
Eind oktober moeten de gesprekken zijn afgesloten.
SHV Holdings, vooralsnog eigenaar van de Makro, verwacht dit
jaar een wat hogere winst te maken. Vorig jaar bedroeg het netto
resultaat 605 miljoen gulden.
Hamburg - Het Duitse transportconcern Hapag-Lloyd wil een
meerderheidsbelang in Touristik Union International (TUI), de
grootste reisorganisatie in Europa en in Nederland eigenaar van
onder meer Arke en Holland International. Hapag heeft al een be
lang van 30 procent.
(ADVERTENTIE)
PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARMEID
Voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg
Bel voor informatie 040 245 72 20, ir W.H.M. van Lange