urentius DE STEM m sobjecten TEAM overlaadt deelnemers Champions League met geboden en verboden ytww" oor elke 50e mme abonnee en gratis la ng veekend in een uxe bungalow n de Brabantse 25/? totf 565,-/) n Libelle untier (mistywi nttfW \1E HMRLEM Missen Vooral directe concurrenten van de officiële 'partners' moeten uit het stadion geweerd worden. CHAMPIONS 1997 at is een project van: ereniging esseerd bent, ct opnemen met: Prinsenkade 3 4811 VB Breda Tel. 076-5220600 Fax. 076-5142788 _en, ers, ols, er? ft, bent haalde eren bby of ig gen kans n twee Patiëntenvereniging scherm werker, uitbener, verpleegkundige of kapper RSI is alleen te genezen wanneer de aandoening tijdig wordt onderkend. Wacht daarom geen dag, wanneer U de symptomen herkent. Neem contact op met uw huisarts of met onze vereniging. RSI-patiëntenvereniging: Postbus 1222 3800 BE Amersfoort Tel. 015-2122032 TJcobs Breda Electronics voordeligste winkel voor geluid, licht en communicatie Zoekt u ook voor uw GSM telefoon de passende accessoires? Nu extra voordelig! ivxstraat 14 - Bred^'rincenhage Tel. 076-5212881 Sport 11111 ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1997 B1 O'*'1 Wedianet/Media Expresse het a^"Tj in 72,80 per halfjaar automateni mijn bank-igirorekemngnumrw mijn handtekening zet: 'joor de betaling van het er een acceptgirokaart van 7A ngeveer vier weken na betaling "fff,?' n de laatste zes maanden geen uoe naad strekt. Prijswijzigingen voorbenou Ik heb het afgelopen week zelf in een andere betrouwbare krant «■lezen, en toen lachte ik in me- alf omdat ik dacht dat ze erin ge tuind waren. In deze krant heeft u het bericht helaas niet aangetrof fen Kennelijk hebben mijn colle- „a sportredacteuren gedacht dat een van die onuitroeibare zetdui- yels in onze systemen een verlate 1 april grap n09 een maar|d v'if verborgen had weten te houden en hebben ze het bericht in de prullenmand gekieperd. Ik heb pisteren voor de zekerheid maar eens even het bondsbureau ge held, en ik werd niet in mijn ge acht uitgelachen toen ik het vroeg. Ik zweer het u, het is écht waar: de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond betaalt een notaris om erop toe te zien dat de do pingcontroles in een van ie meest kakkineuze sportwereldjes zonder sjoemelen verlopen! Wat is hiervan de gekste gekke? Het feit dat ze hockeyers doping gaan controle ren, óf dat ze hun eigen procedures kennelijk niet vertrouwen en er daarom een notaris bijslepen? Voor wat de laatste waard Niet dat ik slechte erva ringen heb met wat vroe ger bekend stond als de Mister Universe van de on kreukbaarheid. Misschien en verkoop ik daar voor te weinig onroerend goed, en van trouwen, en derhalve ook scheiden, heb ik me altijd verre ge houden. Maar toevallig las ik de afgelopen week ook ai dat de notaris in de ach ting van het Nederlandse volk ge daald is als de beurs tijdens de vo rige oktobercrash. Te veel bab bels, te hoge rekeningen, en dan nog sloddervossen ook. Althans, volgens een of ander on derzoek, maar ik zeg er maar ge lijk bij dat er maar weinig onder zoeksresultaten zijn waar ik enige waarde aan hecht. Als wat meer figuren in overheid en bedrijfsle ven gewoon hun gezonde ver stand zouden gebruiken in plaats van hun ingewanden te laten le zen door met calculators gewa pende gladjanussen en mooipra ters, zouden ze zichzelf, én u en mij, kapitalen besparen. U weet wel: halve waarheden, leugens, statistieken. Zo stond er gisteren boven een stukje in de krant dat een kwart van de jonge ren zich trots gabber noemt. Mooi zo'n kop, want dan weet je ten minste dat je de rest niet hoeft te lezen omdat het een onderzoek van niks is geweest. Al vraag ik me nu wel af wat er nog meer voor onzin in stond, waar ik nu ook nog even aan had kunnen refere ren. Goed, het ging hier over hockey, doping, notaris. Heeft hier ie mand sticks met stickies verward, of is er écht een reden om aan te nomen dat dopingcontrole in hockey noodzakelijk is, anders dan om de schijn te vermijden? Volgens de notaris in kwestie niet. Die heeft zichzelf na zijn eerste bliksemactie een brevet van over- en onvermogen be door te verklaren dat er zijns inziens zó veel verstand in die hockeykoppen zit dat er toch niemand tegen de lamp loopt. Met die uitspraak is mijns inziens de betrouwbaarheid van dat on derzoek naar de status quo van de notaris met stip gestegen, terwijl de waarde van die dopingcontro- net zo hard gedevalueerd is. Ik bedoel maar, de man wordt toch geacht om zwijgend en onaan tastbaar boven de partijen te Vaan, en alleen van zich te laten noren als de aanleiding daar is, of ae ik dat weer verkeerd? Het mooie is natuurlijk dat-ie nog ge- y heeft ook. Athans gedeelte- want ik ben het helemaal niet met hem eens als-ie zegt dat er te 'eel verstand in die koppen in dat Wereldje zit en dat er daarom niet geslikt wordt. Dat verband is vol gens mij niet aan te tonen, maar dopingcontrole in hockey overbodig is, dat ben ik geneigd om mét hem aan te nemen, wtaine, speed, hash, anabolen? odemieter °p, dat past helemaal et in dat wereldje. Ik vraag me °t ze er niet beter aan doen om e notar|s °P zondagavond na mooie hockeydag gewoon paar honderd meter voorbij uitgang van de parkeerplaats een willekeurige hockeyvere- j 9 installeren. Om goed in J*n te houden hoe een kor- agenten blaaspijpen in al die Bü* verstandige koppen Pt. Het zou me benieuwen wat - ™or interessant onderzoeks- naal op zou leveren. Léon Krijnen Feyenoord start de Cham pions League woensdag meteen maar met de waar schijnlijk zwaarste uit wedstrijd, tegen Juventus. PSV begint de groepswed strijden thuis tegen Dyna mo Kiev uit de Oekraïne. De sportieve voorberei ding op dat duel is een zaak van trainer Dick Ad vocaat. Maar bij een Champions League-wed strijd komt meer kijken dan sportieve stress. PSV moet ook zorgen dat zijn stadion voldoet aan de ei sen die de UEFA stelt. Er wordt vooral gelet op re clame. Door Henk van Weert Eindhoven - Volgens de strenge leer van de UEFA is het eigenlijk een beetje vreemd dat PSV in een stadion speelt dat vernoemd is naar Philips, Want stel je voor dat de merknaam Philips woensdag éen tikje te veel op televisie komt. Dan worden ze bij Sony een beet je boos op de UEFA en het organisatie bureau Television Event And Media Marketing AG, kortweg TEAM. Sony en de andere sponsors van de Champions League tellen vele miljoe nen guldens neer om reclame te mogen maken in stadions van clubs die aan de kampioenenliga deelnemen. In ruil daarvoor eisen ze exclusiviteit. Aan de naam 'Philips Stadion' viel niet te tor nen, want het sportcomplex heet nu eenmaal zo. Maar als het aan TEAM had gelegen, had PSV de lichtbalken met sponsornamen (onder meer Philips) aan de spoorzijde van het stadion van de gevels moeten schroeven. TEAM wilde daar geen League-vreemde recla me, omdat aan die kant alle hoge gasten van de UEFA het stadion zullen betre den. Discussie Ridicuul, vonden ze bij PSV. Na enige discussie draaide TEAM bij. De spon- sorbalken mogen blijven hangen. Maar de verlichting moet uit, zodat de recla- mebalken de VIP-gasten niet zullen op vallen. Natuurlijk zijn ze bij PSV, om sportieve en financiële redenen, heel blij met deelname aan de Champions League. Maar tegenover die eer staan conces sies. TEAM heeft de PSV-organisatie de afgelopen weken overladen met al lerlei geboden en verboden. De wed strijd moet in het teken staan van de of ficiële 'partners' van de Champions League. Behalve Sony dat zijn product Play Station promoot, zijn dat Amstel, Canon, Continental, Eurocard/Master- card, Ford, McDonald's en Ferrero (Nutella). Vooral directe concurrenten van die bedrijven en merken moeten geweerd worden. Zo moeten rond het veld alle reclame borden verwijderd worden, waaronder zoals bekend die van Philips. Er komen gloednieuwe borden van de Partners te hangen. Maar er is meer. De enige vorm van reclame voor Philips die is toege staan, is de naam Philips op de wed strijdshirts van PSV. Alle andere shirts, broeken en pakken met Philips erop, zijn verboden, indien ze in beeld kun nen komen. De PSV-spelers zullen zich daarom de komende dagen in nieuwe, Philips-vrije, trainingspakken moeten hijsen. Kledingsponsor Nike heeft ook enige last van het UEFA-regime. De merk naam Nike en de Nike-stooosh zijn toe gestaan, mits ze niet te prominent in beeld komen. TEAM heeft regels uitge vaardigd voor omvang van letters en beeldmerk, waardoor Nike de kleding van de PSV'ers enigszins moet aanpas sen. Andere reclame op kleding of spe lers- attributen mag niet. De keeper van PSV bijvoorbeeld zal het miniscule reclametekstje op zijn keepershand schoenen moeten afplékken, .ofi ander materiaal moeten aanschaffen. Drin- Het PSV-stadion afgelopen woensdag reclame moet het stadion uit. ken tijdens de wedstrijd mag, als het maar uit een reclamevrije bidon is en niet uit de gesponsorde drinkbekers die PSV normaal gebruikt. Bij Ford en Amstel letten ze woensdag avond ook extra op. Uit de bierpompen in het stadion vloeit goudgeel vocht uit het oosten des lands. Grolsch is PSV- sponsor en levert het bier voor alle bars. Woensdag gaat dat niet helemaal op. In enkele speciale bars mag Grolsch niet tappen. Volgens het Partner-con tract mag daar alleen Amstel verkrijg baar zijn. Het kleine broertje van Hei- neken bemant de barretjes in de ont vangstruimten voor genodigden en in de vertrekken waar camera's komen. Er mag daar zelfs geen viltje van Grolsch te vinden zijn. Bij Grolsch maken ze zich er niet druk om. „Contractueel is vastgelegd dat wij in Champions League-wedstrijden moeten wijken voor Amstel. We wisten daarvan, dus we kijken er niet van op. Het is jammer, meer niet. Er wordt slechts voor een klein select groepje Amstel getapt, het grote publiek kan Grolsch blijven drinken. Bij Feyenoord gebeurt precies het zelfde. Daar moet Heineken wijken voor Amstel, maar dat is natuurlijk helemaal geen probleem," aldus een woordvoerder van Grolsch. Philips reageert op dezelfde wijze. Het concern was tot vorig seizoen ook spon sor van de Champions League, is daar mee gestopt omdat het de reclamegel den op een andere manier ging verdelen en accepteert nu de beperkingen in het 'eigen' stadion als een logisch gevolg van de eigen beslissing. De auto's van de spelers en de techni sche staf zijn deze keer geen steen des aanstoots geweest in de besprekingen met de Zwitserse functionaris van TEAM. Vijf jaar geleden wilde TEAM dat de PSV-spelers hun Opeis tijdelijk aan de kant zouden schuiven, om voor even over te stappen in een Ford. Die eis liep toen met een sisser af en nu is er zelfs niet meer over gesproken. De spelers hoeven niet voor hun gloednieuwe Mer cedes te vrezen. Verder wordt de komende dagen flink met plakband gewerkt in het PSV-sta dion. Alle reclame die niets met de Champions League te maken heeft, moet worden afgeplakt. Het achter grondbord met namen van PSV-spon- sors, waar Dick Advocaat normaliter voor zit als hij een persconferentie geeft, wordt opgeruimd. Reclame op keepershandschoenen is niet gewenst. FOTO'S VAN DE MEULENHOF Advocaat en de spelers mogen woens dagavond alleen met de partners in beeld te komen. Lichten Het PSV-stadion behoort tot de best uitgeruste stadions van Europa. Dat le vert meestal alleen maar voordelen op, maar in de aanloop naar de Champions League ook nadelen. Omdat het stadion LEAGUE tot in alle hoeken en gaten commercieel benut wordt, moet er ook veel gecorri geerd worden. Toys R Us bijvoorbeeld moet woensdagavond de lichten op en in zijn kapitale winkel in de kop van het stadion doven. TEAM wil voorko men dat de speelgoedbazen een gratis graantje reclame meepikken. De bedrijven die betalen voor een sei zoen bordreclame zijn natuurlijk even min blij. Op het hoogtepunt van de me dia-aandacht voor PSV moeten zij het veld ruimen. Toch ontmoet PSV wel enig begrip. Immers, aan de Frederi- klaan kunnen ze er ook niets aan doen. Een kwestie van overmacht, TEAM is de baas en PSV voert slechts uit. Een aantal supporters is ook getroffen. Bijna 1200 aanhangers krijgen een an dere plaats toegewezen, omdat hun stoel voor andere doeleinden gebruikt moet worden. Dat zijn niet de minste plaatsen, aan weerszijden van het veld ter hoogte van de middenlijn. De UEFA heeft die plaatsen opgeëist voor spon sors en vertegenwoordigers van de in ternationale media. Alleen voor de sponsors van de Champions League zijn al 800 stoelen nodig. VIP's van UE FA en Dynamo Kiev krijgen 100 plaat sen toegewezen, de perstribune wordt met 100 plaatsen uitgebreid, er sneuve len 67 plaatsen ten behoeve van extra posities voor televisiecamera's en extra werkruimtes voor televisiecommenta tors vergen nog eens 116 plaatsen. De supporter die naar een andere stek verdreven is, zal daar ook niet zijn ver trouwde PSV-programmablad kunnen lezen. Dat wordt vervangen door een speciaal Champions League-blad. Dat betekent dat ook de kleine adverteer der, die doorgaans zijn weg naar die uitgave wel weet te vinden, geen po dium krijgt om zijn boodschap te uiten. In het speciale CL-blad is slechts ruim te voor vier lokale adverteerders, die - grondregel nummer één van TEAM - niet mogen botsen met de belangen van de Partners. De SNS Bank mag wel, maar Bavaria niet. Geld Tegenover al die lasten, staan ook lus ten. Heel veel lusten zelfs, sportief en financieel. Ondanks de forse uitbrei ding van de League van 16 naar 24 clubs, is het prijzengeld niet geslonken. Een aantal bonussen is zelfs verhoogd. Omdat alle begin moeilijk is, krijgen al le clubs voordat er ook maar één bal aan het rollen is gebracht, een startbo nus van 2 miljoen Zwitserse franken (2,7 miljoen gulden). Voor elke gewon nen wedstrijd ontvangt de penning meester 1 miljoen frank (1.35 miljoen gulden), een gelijkspel is goed voor 0,5 min frank (675.000 gulden), maar bij verlies houdt de UEFA de portemonnee stijf dicht. Er worden ook bonussen be taald bij het bereiken van de volgende rondes: 4 miljoen gulden bij het berei ken van de kwartfinale en 4,3 miljoen bij het bereiken van de halve finale. De club die dit seizoen de Champions League wint mag nog eens 6,75 miljoen gulden op zijn conto bijschrijven. Wie verliest, mag gerust huilen, maar niet overdreven lang, want een verloren wedstrijd levert 5,4 miljoen gulden op. Een club die het heel goed doet, kan zo heel veel verdienen. Het elftal dat alle zes groepswedstrijden wint, de kwart finale en de halve finale glansrijk door staat en ook de finale juichend afsluit, mag 25,8 miljoen gulden in de knip ste ken. Wie helemaal niets wint en er dus na de laatste groepswedstrijd uitvliegt, toucheert slechts de startbonus. Die 2,7 miljoen gulden vergoedt altijd nog ruim de kosten voor het extra plak band.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13