DE STEM
'Niet iemand met een grijns'
Beroerde kerk-akoestiek als een uitdaging
Elton Johns loflied I
bijna winkel-klaar
Biograaf: 'Goethe
was homoseksueel
Filmacteur Burgess
Meredith overleden
Amanda Burton speelt koele patholoog-anatoom in 'Silent Witness'
Ig Henneman componeerde voor Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen
Onenigheid tij
Cinekidfestival
nederland 1
nederland 2
nederland 3
belgië frans 1
Loopbaan omvatte 60 jaar
belgië frans 2
duitsland 1
Gids
pESTEM
VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1997
Door Patrick Bremmers
Onvermurwbaar, onverbid
delijk en een keiharde tan
te. Het toonaangevende
Engelse dagblad The Times
vond dat dr. Sam Ryan wel
een stuk menselijker mocht
worden. Net als de stoffelij
ke overschotten in de serie,
blijft Sam Ryan vrij koel
tjes. De Engelse actrice
Amanda Burton is nu ook
op het Nederlandse scherm
met het scalpel in de weer.
In Silent Witness, een nieu
we Britse dramaserie over
een vrouwelijke patholoog
anatoom, die op zondag
avond wordt uitgezonden.
Amanda Burton (41) puft even uit
in de caravan op de set in Noord-
Londen. De lieflijke omgeving
van Harrow on the Hill doet
dienst als achtergrond voor de
universiteitsstad Cambridge. Een
half uurtje geleden heeft ze een
lijk gevonden. Het tweede van
vandaag. Een seriemoordenaar is
actief. Amanda gaat erop uit om
het lijk te onderzoeken. Aan haar
karakter de taak om antwoord te
geven op de volgende vragen;
Waarom stierf deze persoon? Hoe
vond de dood plaats? Hoe laat?
Wat was zijn of haar laatste
maaltijd en vooral... is er sprake
van moord?
Klop op de deur; een runner
waarschuwt dat de koffie en
sandwhiches klaar zijn. Of we
een eindje verderop een hapje
gaan eten. Is Amanda de eetlust
dan nog niet vergaan? „Zo'n in
vloed heeft het niet, hoor", zegt
de actrice. „Het valt allemaal
best wel mee. Da's best raar want
het is toch een heel ongewone be
zigheid. Vooral in het mortua
rium hangt een aparte sfeer."
Lijken
Voor de duidelijkheid, dr. Sam
snijdt in lijken. Voor het oog van
de camera. Weliswaar geen echte,
maar dummies uit het atelier van
de BBC visual effects designer
Paul McGuinness. Kosten 7000
pond, zo'n 22.000 gulden. De
voorbereidingstijd per lichaam
bedraagt vier weken. „Als het
echte lichamen waren geweest,
had ik nu onderhand wel in the
rapie gezeten", grapt de Ierse ac
trice. Maar ze lijken wel levens
echt.
De Ierse actruce Amanda Burton: „Ik weet wat het is om huis en haard te verlaten. Je vaderland de rug toe te keren.
Met een vleugje Morse (let op de
koorgezangen in de universiteits
kapel) en een touch van Frost en
Cracker (gruwelijke ontdekkin
gen op de plek van de misdaad),
vult Sam Ryan het zondagse de
tective-uurtje van de KRO. Sam
is een alleenstaande vrouw van
zevenendertig die, nadat ze car
rière in Belfast heeft gemaakt, in
Cambridge is komen te wonen.
Ze is haar demente moeder en
zusje gevolgd die naar de Engelse
unWêfsftèftsstad zijn' Verhuisd.
Haar vader is door een autobom
van de IRA om het leven geko
men. Sam was toen pas dertien
jaar. Amanda: „Sam realiseert
zich dat ze zich nog steeds schul
dig voelt over zijn dood. Haar
Noord-Ierse achtergrond geeft
het drama extra cachet."
Als kijker is het moeilijk partij
kiezen voor Sam. Haar zuster
Wyn heeft immers de zorg voor
hun oude moeder op zich geno
men. Sam lijkt alleen maar met
haar eigen carrière bezig.
„Ja, maar op een of andere ma
nier zijn ze toch allebei met het
zelfde bezig. Alleen doen ze het
ieder op hun eigen manier. In de
eerste afleveringen heeft Sam het
nog heel erg moeilijk met de ma
nier waarop ze zich verhoudt tot
haar zus en moeder. En ook de
dood van haar vader kleeft nog
heel zwaar aan haar. Het heeft er
allemaal mee te maken dat Sam
voor het eerst in lange tijd dicht
in de buurt van haar familie komt
te wonen. Nu woont ze als het
ware om de hoek, maar klikken
doet het niet meer zo goed. Alles
wat Sam doet, wordt gezien als
hooghartig en neerbuigend. Om
dat zij degene is met het geld en
de middelen. Ze is een buiten
beentje."
Afstandelijk
Dat moet heel frustrerend zijn
want Sam heeft er toch lang voor
moeten knokken om haar positie
te bereiken.
„Ja, en zij is niet veranderd. Dat
is het interessante. Haar familie
heeft een heel ander beeld van
haar gekregen. Omdat zij het ge
maakt heeft. Zij wordt gezien als
degene met de hersens in de fami
lie, de professionele dame. Ter
wijl ze in wezen dezelfde is geble
ven."
Toch komen we weinig van haar
te weten.
„Ja, ook naar de kijker toe blijft
ze vrij afstandelijk. Maar ik houd
van haar. Ze is een totaal ander
m'eiis dan de dokter die ik sjJëfelde
in Peak Practice (hier door de
NCRV uitgezonden als Praktijk-
perikelen). Dr. Beth Glover was
een echte plattelandsvrouw die
de behandelkamer van haar va
der had overgenomen. Ze wilde
de huisartsenpraktijk het liefst
op dezelfde manier runnen als hij
dat jarenlang had gedaan. Net als
Beth, is Sam heel erg professio
neel. En erg toegewijd aan haar
werk."
„Ik nam een groot risico met
haar. Ik bedoel: om nu eens niet
iemand te spelen die de hele dag
met een grote grijns rondloopt.
Sam is zeker niet een populair tv-
karakter. En Beth Glover was dat
juist wel heel erg. Als acteur kun
je op zekerheid bouwen en be
sluiten wéér zo iemand neer te
zetten. Maar je kan ook de onvei
lige weg kiezen. Ik had er genoeg
van altijd dat soort rollen te moe
ten neerzetten. En dus stak ik
mijn nek uit. En, koppig als ik
ben, stond ik er op dat de schrij
vers haaf'enigszins koeltjes zou
den maken.
Verbergen
Een serie als Silent Witness
wordt meestal voor drie seizoe
nen ontworpen. Dat stelt mij in
staat in de loop der jaren het ka-
1 rakter verder uit te diepen, haar
te laten groeien. In de eerste serie
vraag je je als kijker nog heel erg
af wat er in Sams hoofd precies
omgaat. Heeft ze soms iets te ver
bergen? In de tweede serie duikt
er iemand uit haar verleden op.
We maken kennis met haar harts
tochtelijke kant. Ze stelt zichzelf
wat meer open. Het is een boeien
de verandering."
Net als Sam en jezelf geboren in
Noord-Ierland.
„Ik groeide op in Londonderry.
Mijn vader was rector an de
plaatselijke school. Mijn moeder
een échte moeder. Altijd thuis
voor de kinderen. Ik heb drie zus
jes. Op school was ik een vrij re
bels type. Misschien als reactie
op het beroep van mijn vader.
Maar ook omdat ik al vroeg wist
dat ik naar de toneelschool wilde.
Ik was de enige leerling die het
niet tot klassevertegenwoordiger
wist te maken. Omdat ik nooit
netjes in de rij kon staan. Een
academische opleiding was niet
aan mij besteed. Ik kon het niet
uitstaan om de hele dag met el
kaar in een college-ruimte over
allerlei zaken in discussie te tre
den. Ik wilde erop uit, acteren,
dingen doen. Ik was een vrij on
rustig type. Pas nu overweeg ik
een cursus of avondschool."
Grote stap
Op je achttiende verruilde je
Noord-Ierland voor Manchester
om er drama te gaan studeren.
Da's een grote stap voor een plat
telandsmeisje uit een ander land.
„Ja, een enorme stap. Mensen
doen daar altijd een beetje lache
rig over. Maar ik weet wat het is
om huis en haard te verlaten. Je
vaderland de rug toe te keren.
Het was een hele onderneming.
Vooral als je pas achttien jaar
bent. Ik had heel lang last van
heimwee. Ook nu nog voel ik me
sterk mijn mensen verbonden. Ik
blijf toch Iers, hoewel ik in Lon
den woon en hier een man en kin
deren heb. De politieke ontwik
kelingen volg ik op de voet."
Had je in je rebelse jaren ooit
kunnen denken dat je later nog
eens voor de tv met het scalpel in
de weer zou zijn?
„Absoluut niet. Maar ik ben blij
dat het programma zo succesvol
is. Ik denk dat het komt, omdat
we een terrein verkennen waar
mee de meeste kijkers onbekend
zijn. De wereld van de patholo-
gie-anatomie is toch een vrij be
sloten kringetje. Heel intiem ook.
Het is een fascinerend onder
werp. Silent Witness is meer ge
cultiveerd dan Peak Practice.
Mijn rol als Sam is wat zwaarder.
Controversiëler ook. Het is zeker
geen Praktijkperikelen in het
mortuarium."
Door Jeanette Vergouwen
Robuust oogt de parochiekerk in
Heikant. Het gebouw is naar een
ontwerp van architect F. Sturm in de
dertiger jaren gebouwd. Veel bakste
nen en tal van koepels zorgen voor
een speciale akoestiek. Een heel be
roerde akoestiek volgens velen. Maar
Ig Henneman vindt de akoestiek van
kerken juist een uitdaging. Zij
schreef Westwerk, een reeks stukken
waarbij de improvisatie de hoofdrol
speelt.
„De akoestiek is echt heel beroerd. De
nagalm is enorm en door de koepels en
vele pilaren ontstaat er een onduidelijke
wolk. Op afstand is het net of je een dot
watten in je oren hebt. Het is voor mij en
het Henneman Kwartet een uitdaging
om hier te spelen. We zijn verplicht om
'veel ruimte tussen de noten te creëren.
Dat lossen we op met korte tonen en lan
ge adempauzes, een spits vraag- en ant
woordspel tussen de verschillende musi
ci en van die heerlijke lange liggende to
nen." Ig Henneman heeft duidelijk zin in
de uitvoering.
Het optreden van het Henneman Strijk
kwartet is onderdeel van het Muzikaal
Kerkepad van het Festival van Zeeuw-
sch-Vlaanderen. Het Henneman Strijk
kwartet is een improviserend laag strijk
kwartet bestaande uit Mary Oliver (vi
ool/altviool), Ig Henneman (alt
viool/compositie), Tristan Honsinger
(cello) en Wilbert De Joode (contrabas).
Het viertal is momenteel op tournee
langs de oudste kerkjes van Nederland.
Ig Henneman schreef stukken als uit
gangspunten voor improvisaties geïnspi
reerd op muziek uit de periode waarin de
kerkjes zijn ontstaan (vaak romaanse
stijl) en de composities van de Italiaanse
componist Francesco Landini. Deze 14e
eeuwse componist-organist schreef vele
canzonen, balladen en madrigalen.
„De titel Westwerk is bewust gekozen.
Ig Henneman, violiste en componiste
Een deel van de kerk wordt West- en an
der deel Oostwerk genoemd. De tijd van
vroege Middeleeuwen tot laat-gotische
periode omvat vroeg christelijke muziek
met joodse en Afrikaanse invloeden, li
turgisch gezang, Gregoriaans en wereld
lijke dansmuziek. In die periode is ook de
kunstmuziek ontstaan. De componisten
waren ook steeds uitvoerende musici.
Dat trekken wij door. We maken gebruik
van het toonmateriaal en allerlei tech
nieken. De vier musici hebben ieder hun
eigen invulling van de muziek. Ik heb al
leen de structuur van de compositie ge
schreven en laat heel veel ruimte voor
improvisatie. Daardoor is elk concert an
ders. De ingrediënten zijn dezelfde maar
de akoestiek van de ruimte zet ons aan
tot andere invullingen."
De musici willen de akoestiek van de
kerk volledig laten uitkomen en daarom
verwisselen ze vaak van plaats. Voor het
ene stuk worden de vier hoeken van de
kerk uitgekozen, voor een ander een cen
trale plek bij het altaar. In Heikant wor
den de eerste zes werken van het pro
gramma gespeeld. De Intrata met een
duidelijke rol voor de contrabas die als
FOTO CAMILLA VAN ZUYLEN
een voorzanger uit de joodse liturgie zijn
melodie brengt. De andere strijkers fun
geren als driestemmig koor.
In Kloostermoppen hoort men een be
werkte oude Tjechische dans in Hoketus-
stijl (van de Pygmeeën in Afrika). Spolia
doet denken aan een Byzanthijnse hym
ne versierd met eigentijdse klanken.
Akantha laat een vioolsolo horen tegen
een vrij strakke Gregoriaanse melodie
van de andere drie strijkers, Honsingers
Lamentos is een oude dans en in Pes is er
weer een speciale rol voor de bas die een
lange liggende toon produceert.
Van onze verslaggever
Hij ligt nog niet in de platenwinkels en toch is de belangstele
voor Elton Johns cd-single Candle in the wind al zo groot d)t| I
al gesproken kan worden van een cd-hitsingle.
Het Goodbye Englands rose, may
you ever grow in our hearts in
Londens Westminster Abbey is
nauwelijks weggestorven of er
vindt al een run plaats op de cd-
speciaal- en andere platenzaken.
Liefst een van elke drie klanten
bij een van de grotere cd-winkel-
ketens, de Free Record Shop, zo
bleek de afgelopen dagen, wil de
ode van popzanger Elton John
aan Lady Diana, Princess of Wa
les, kopen. „De belangstelling is
overweldigend", meldt inkoopdi
recteur J. da Silva. „Met speciale
koeriers en enig ander kunst- en
vliegwerk ligt-ie hopelijk zater
dag in de winkels."
„Nou, dat zal wel begin volgende
week worden", denkt Robert
Schuurmans van Polygram, dat
de cd-single uitgeeft. „We hebben
al onze activiteiten stilgelegd en
werken alleen nog aan die song
van Elton John.
Alleen al voor Nederland worden
200.000 cd's van Candle in the
Wind gegoten. Voor Europa is dat
nauwelijks nog te zeggen. Maar
heel veel. Wereldwijd verwachten
we dat minstens iedereen die in
Londen bij de begrafenis was, er
eentje zal kopen. DAt zijn er dus
al twee a drie miljoen. En de reac
ties uit de hele wereld zijn opzien
barend."
Het liedje uit 1974, gericht aan
Marilyn Monroe, wordt met ge
wijzigde tekst uitgebracht onder
de titel Candle in the Wind '97 -
Goodbye England's Rose. Er ko
men twee single-versies in de
handel: een met twee nummers
voor 9,95 en een met drie voor
15,95. Het gaat overigens niet om
een opname van de hymne tijdens
de rouwdienst, maar een studio
opname waarbij de Commander
of the British Empire zelf ook een
aantal achtergrondstemmen voor
zijn rekening neemt.
Polygram, de maatschappij die
Elton John onder contract heeft,
zal net als de zanger-pianist de
winst ten goede laten komen aan
het Diana Fonds, de verzamelde
goede doelen waarvoor Di zich
inzette. Ook Free Record
volgt dit voorbeeld. „Er vóijl
niet aan verdiend. Voor ons shet
verschil tussen in- en verWl
prijs alleen de btw", zegt Dl sj
va.
„We proberen daarover metalj
ketens afspraken te maken" g. I
dus Polygram. „Het principe^!
dat niemand aan het plaatje zon I
verdienen en dat de hele wiisttei I
goede zou komen aan hetl
Fonds. Ook winkeliers stell:nhüj I
marges ter beschikking. Mocht T
een winkelier er een of metrguA
dens bovenop doen, dan is lat jj.
teraard zijn zaak, want wij ;t
de verkoopprijs niet vast.
Maar dan zullen de kopers luntj I
elders halen.
Utrecht (anp) - De publieki om-1
roepen zien af van uitzending
het Cinekid Gala. Dat besliit is I
gevallen omdat de KindenasiT
prijzen voor de beste kindeipro-1
gramma's op tv dit jaar niet jor-1
den uitgereikt na onenighedul
de jury.
De vakjury zou een voorselictitl
maken van kinderprogramna'sf
waaruit een kinderjury de defmi-l
tieve keuze zou maken. Daaital
vroeg de vakjury een aantal bii-|
den van kinderprogramma's o
Op een feestje inVPRO-gelei
ren in Frankrijk werd vervolgnl
ten onrechte de Uitgelekte voor-I
selectie verward met de defir
ve keuze; de kinleren moestei|
hun voorkeur imrters nog t
len. Pogingen om dt recht te zet-1
ten sneuvelden uteindelijk oJ
onenigheid binnen Ie jury.
Elly Engel, organijator van heil
Cinekid Festival i de Amster-I
damse biosopen (Leidseplein|
vier Pathé-cinema'ien DeEaM
benadrukt dat dit j arlijkse eve
nement voor de jeu; 1 van vier to'
zestien jaar gewofa doorgaat
Het festival vindt naats van 11
tot en met 19 oktobe
07 00 Journaal
07 05 Get the Picture (h)
07 29 Ontbijt tv met 7.30, 8.00 en 8.30
uur Journaal; 7.43,8.15 en 8.45 uur
Sportjournaal
0900 Journaal
0905 Volgende patiënt! (h)
0933 Sterrenslag 1997 (h)
10.24 Islam actueel (h)
1057 (AKN) Open Monumentendag '97
(h, tot 11.53)
,632 Daddy's Girls, comedy
17 01 Alles kits met De Transilvaanse en
ge dierenwinkel; 17.25 Mirror Mir
ror
17.56 Growing Pains, comedy
1826 Get the Picture, quiz
1857 Ha, die pa (h)
19.28 Wie van de drie? Spelletje
20.00 Journaal
20.25 Netwerk, actualiteiten
21.00 Weeroverzicht
21.08 Sterrenslag 1997
22.04 Dances with Wolves, 4-delige mi
niserie. Deel 2
23.07 Passé sous silence, speelfilm
09.30
10.00
10.30
11.00
11.30
13.00
13.05
13.35
14.00
14.30
14.55
15.02
16.00
16.10
16.59
17.29
19.02
19.38
20.10
20.46
22.22
22.54
22.57
23.00
23.30
23.35
Nieuws uit de natuur (tot 09.50)
Huisje boompje beestje (h, tot
10.20)
De rommelkast. Afl. 1 (h, tot
10.40)
Schooltv-Weekjoumaal
Mentor magazine. Afl. 1 (h, tot
11.50)
Journaal
Interieurarchitectuur
Het ziekenhuis (h)
Ménsenlief! (h)
Nederland zingt (h)
Bassie en Adriaan clip (h)
Spreekuur. Thema: Psychologie
Journaal
Our House, serie
Olympica (h)
2Vandaag, actualiteiten met 17.30
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour
naal en 18.51 Hoofdpunten uit het
nieuws gevolgd door het weer
Asieldieren, baas gevraagd, serie
De reistafel, culinaire serie
Zoovenirs, dierentuinprogramma
Family Pictures, miniserie (delen
3+4)
Clouseau, muziekspecial (h)
RPF
Vecht mee blijf geven, Neder
landse Kankerstichting/KWF
Studio NOS, sportmagazine
Journaal
Diagnose kanker: Borstkanker
(h, tot 00.25)
07
07
08.
„En dan heb ik nog een verrassing in pet
to voor de Zeeuws-Vlaamse muzieklief
hebbers. De stukken klinken allen heel
eigentijds, maar wortelen in de muziek
van oude tijden," lacht Ig Henneman.
Zij is een conservatorium geschoolde alt
violiste en als componist autodidact,
hoewel ze gecoacht wordt door Robert
Heppener. Ze geeft toe dat ze stevige re
ligieuze wortels heeft en na haar conser-
vatoriumtijd eigenlijk de klassieke mu
ziek de rug toe keerde. „Ik wilde geen
noten meer lezen. Er werd teveel aan
dacht besteed aan virtuositeit en muzi
kaal vuurwerk. Voor mij had dat weinig
meer te maken met muziek, ik wilde te
rug naar de wortels en die vond ik in de
pop- en de middeleeuwse muziek. In bei
de genres ontstaat de muziek uit de tekst.
De teksten zijn belangrijk en vaak ge
schreven uit alledaagse emoties en dan
zijn er van die heerlijke rare ritmes."
Ig Henneman schreef haar eerste songs
voor de meiden-rockgroep Gerania,
maakte een tijd deel uit van het jazzcir-
cuit en wijdt zich sinds enkele jaren vol
ledig aan het strijkkwartet. Zij schreef
filmmuziek (o.a. de pianomuziek bij de
film Zeeuws Licht), theater- en concert
muziek. Zij kreeg opdrachten van het
Metropole Orkest en schreef voor solis
ten. Als componiste is zij niet in een vak
je te plaatsen. „Ik schrijf muziek voor ie
dereen en ik ben altijd op zoek naar
doorzichtigheid. Daarom ben ik ook
steeds uit op een duidelijke invulling van
de structuur. Het improvisatie-element
is erg belangrijk. Met het Henneman
Strijkkwartet proberen we het oude cul
turele erfgoed van Nederland samen te
smelten met hedendaagse muziek, ge
bracht door musici van deze tijd."
I 'Westwerk' wordt gespeeld door het Henneman
Strijkkwartet op zaterdag 13 september om
16.00 uur in de rk-kerk in Heikant, diezelfde
avond in de hervormde kerk in 's Heer Abtsker-
ke (Borsele) om 20.30 uur en zaterdag 25 okto
ber in de Kloveniersdoelen in Middelburg om
20.30 uur.
Bonn (rtr/anp) - Duitslands grootste schrijver aller ijden, Jo-I
hann Wolfgang von Goethe, was homoseksueel. De m^n diew j
reldberoemd werd door zijn hartstochtelijke liefdesNprklarin-l
gen aan onbereikbare dames, beleed in het geheim acqef dehej
renliefde.
Dat is althans de visie van de au
teur Karl Hugo Pruys van een ge
heel nieuwe, vóór verschijning al
controversiële biografie over de
Duitse dichter. Het boek Die Lieb-
kosungen des Tigers (De liefkozin
gen van de tijger) verschijnt
maandag in Duitsland. De onder
titel: een erotische Goethe-biogra-
fie.
Goethe, die leefde van 1749 tot
1832, kon zich tijdens zijn leven
verheugen in een hele reeks vrou
welijke bewonderaars, die volgens
Goethe-deskundigen in een aantal
gevallen zijn minnaressen waren.
De Duitse schrijver en journalist
Pruys maakt met zijn biografie
een einde aan die ideeën. „Ik ben
er vast van overtuigd dat Goethe
homoseksueel was", aldus Pruys,
die in 1995 naam maakte met een
biografie over Helmut Kohl.
Pruys voorspelt dat duizenden
Goethe-biografieën moeten wor-
13.00
13.08
13.12
13.40
14.05
14.27
15.03
15.48
16.00
16.08
16.37
17.05
17.30
18.00
Journaal
SP(h)
Noorderlicht (h)
Wonderen der natuur (h)
Lingo (h)
Zembla (h)
Bloed, zweet en tranen (h)
Een dag om nooit te vergeten
Journaal
Alle kinderen zingen (h)
Bijna dertig (h)
Kuifje
The Five Mrs. Buchanans, comedy
Villa Achterwerk met Safari; 18.06
19.
19.
19.
20.
20.
20.
22.
22.
23.
23.
07.1
den herschreven. Hij
2500 brieven en komt tót de®]
clusie dat Goethe bang was van
vrouwen en dat hij warm|eni»|
we relaties onderhield
nen.
Volgens Pruys is de legqide dal|
Goethe een echte adonis ijas, i
groot verzinsel. „De enige vrou:<|
in zijn leven was ChristiateVij
pius. Ze hadden samen kitdei®|
maar ze sliepen in
Goethes vrouw dronk zich uitdij
delijk dood." Pruys suggereert ij
Goethes eerste ervaring indelfej
de een verhouding met dt DM
filosoof Friedrich Heinrich Jacoitj
was. „Jij voelde dat het v»r®l|
een genot was het object te zipj
van jouw liefde," schreef 3oe#J
aan Jacobi. De brief eindigt p|
de zin: „Laat niemand deze i
lezen", wat voor Pruys het be®!j
is van het geheime karakter va
de relatie.
11.50 Vacaturebank 12.10 Millésimes, ma-
gazine 12.30 Gourmandises. Aansl.:
Nieuwsoverzicht 12.50 Nieuws 13.25
Freunde fürs Leb en, serie 14.15 Autant sa-
voir (h) 14.35 Schooltelevisie 15.35 lei bla
bla 16.35 Chips, politieserie 17.30 The
Streets of San Francisco, misdaadserie
18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table,
magazine 19.10 Le quotidien des sports
19.30 Nieuws. Aansl.: A bout portant
20.20 Bon week-end 21.20 Le grand batre,
9-delige serie. Deel 1 22.55 Portrait de
Igroupe, Paris-Bruxelles: De dichter Emile
jverhaeren en zijn tijd 23.50 Nieuws (tot
Los Angeles (ap) - De acteur Burgess Meredith, die in zij11
jaar lange filmcarrière naam heeft gemaakt met rollen in»
meer Winterset, Of Mice and Men en Rocky is dinsdagocM®
in zijn huis in Malibu, Californie, overleden aan de ziekte t
Alzheimer en andere ouderdomskwalen. Hij werd 89 jast
De op 16 november 1907 in Cle
veland geboren Meredith, won al
prijzen als sopraan toen hij een
klein jongetje was. Hij begon in
1933 bij het toneel bij het gezel
schap van Eva Le Gallienne in
New York.
Zijn meest opmerkelijke rol
speelde hij in 1940 als George in
Of Mice and Men van Lewis Mi
lestone naar het boek van John
Steinbeck. In de Tweede Wereld
oorlog diende hij bij de Ameri
kaanse luchtmacht en ei
daar als kapitein. ja
In 1993 speelde hij nog®
van Jack Lemmon in de
Grumpy Old Man en ook
vervolg van deze film yfl
Old man uit 1995 was blJ
Tijdens zijn lange carrière
hij tweemaal genomineer
een Oscar. m
Eenmaal voor zijn bijro1
of the Locust uit 1975 en
voor zijn rol in Rocky-
17.55 lei bla bla 18.55 Régions soir 19.10
Gourmandises 19.25 Paardenkoersen
9.30 Nieuws 20.15 A la campagne, Franse
omedie uit 1995 van Manuel Poirier met
enoït Regent, Judith Henry en Sergi Lopez
Ayats 22.00 Millésimes, magazine 22.15
Nieuws 22.40 A bout portant 22.50 Défis
economisch magazine 23.50 Cartes sur ta-
uie, magazine (tot 00.05)
05.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.03
inns ?9'45 Bot,yfeelin9 10.00 Heute
lunHR f'andsioumal 10.35 Info Arbeit
■Himmel t HeUte 11'04 Ein Stern am
Ischfin n°Ch frei' muziek 12'10 Kein
IPreJ^k mu2ikale rondreis 12.55
[Plusmin L,13'00 Mittagsmagazin 13.45
Hó h, n 75 14,00 Tagesschau 14'03
ilauW-htj 1 aCteur lvan DesnV 14-30
,„"bumhtderEnzian. tomedie 15.55Car-
Rolle Rn\ 16,00 Ta9«schau 16.03
mannlfi soAu5' SpeC'a' rond Heinz Rüh"
|ne iy mi t dissim°! Culinair magazi-
Int maJa9eSïhaU um fÜnf 17'15 Bri"
[tie 17 wZTe 17,43 Re9'°nale informa-
rienhófl'erb°tene Liebe. serie 18.25 Ma-
W20ooV8-55^heitereniHi™el'
Sonntaoah T?gesschau 20" Wenn am
"*21 «V'? DorfmiJsik spielt, hei-
i met Bericht'a *c 22,15 Tagesthemen
Ternsehen m$ enSp0rt22,50Privat"
show 00 20 .|9ak'ne 23,35 Wat is?Talk"
iville soJf0, Nacdtmagazin 00.40 Blue de
Duitsland 2
Pa (h)°i4eioUnSla:d l 13,45 Die Biene Ma"
r '10 Die Rechte der Kinder, jeugd-
seri
ber
The
Ges
spe
sch
Sch
Mill
mai
Der
ge:
Het
ma<
sho
boy
spei
17.:
18.1
nen
19.:
Frei
ALT
21.1
nun
On;
23/
Port
kün
Lok;
15.1
the
16.!
Ban,
17.3
(h)1
Blue
Niet
Top
tice,
pear
fielc
(h)
01.$
07.0
Brea
(h)
am's
(h)
the
don
Star
bies
spee