Een Daihatsu voor de fun
Mooi nummer van Alfa
ience
tot
ibeurs
uders
nderen
jnd start
monen
Nieuwe VW Passat
Variant eindelijk
compleet en niet saai
Kleine Terios
volgt Feroza op
iL»KrentZodat; het- ook bii na-
27
ZP
RT
Fraaie 156 volgt 155 op
AUTO VERKEER
D3
I want het is a)
I een Volkswa-
r zit 6)
Breed
Rust
Vormgeving
Charade-motor
ER 1997 D2 IpgSTEM
VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1997
|idt dan ook 'hofstad
ndere wonen'.
3rinkman, Jan des
Nederlands Interi-
f, Ravage en Marcel
Ihet is slechts een
|oppers op decoratie
hun kunnen in het
|uw laten zien.
lor kunst is er in het
Is, waar een collectie
jlden te zien is. In het
rdin ligt de nadruk
|elen en -accessoires.
van Residence
de beurs grootscha-
j aandacht van de be-
|racht met de lance-
i Residence Stijlboek
Jence Bureau-agenda.
|d verschijnt het ex-
ubileumnummer van
t Woonbeurs, Nederlands
Jouw in Den Haag. Van
;ot en met zondag 21 sep-
i dinsdag tot en met vrij-
bezoekers er terecht van
.00 uur. Op zaterdag en
i beurs geopend van 10.00
In
guacamole en chi-
[lit Zuid-Amerika, ze
allemaal kenmerken
ge, vaak pittige sma-
ptchup niet per defini-
uit een fles is, wordt
t-d met twaalf varian-
lip met banaan en gem-
Jramen, met kersen of
i paprika...
scherpslijpers zullen
[schien aan ergeren dat
ieel van de recepten is
I aan de fantasie van de
zonder dat dat uit de
Haar 'Turkse kruidi-
jpelsalsa' zul je in Tur-
pfs zoeken, net zoals de
osterdsalsa.' (met sper
en amandelen) in
En dat de verrukkelij-
ran geroosterde auber-
let sesampasta een
fas, wisten ze in het ge-
terkomst, het Midden
lok vast niet. Het valt
rit te maken wanneer
origineel is of wanneer
[et heeft uitgebroed in
keuken. Positief daar-
f het gebrek aan culinai-
reringen. Fruit wordt
rte gecombineerd, gra-
fet zwarte peper, Itali-
tosaus met chilipepers,
ft Silvano het ook: 'Ex-
;er daarom volop met
Specerijen en andere in-
totdat het recept vol-
uw eigen smaak en
Onthoud: er zijn geen
Cortom, een boek om de
rische gezapigheid te
de herfstige mistban-
j lossen en met de blaren
door de wereldgastro-
ranco - Salsa's en andere pitti-
kmakers, uitgeverij Culinaire
prijs 29,90.
Een, zoals restanten land
de menselijke hormoon-
arom die chemische mid-
ring is aangetoond of die
verbieden.
middelenfabrikanten het
iducten expliciet vermel-
Consumentenbond in een
nond vol hormonen',
itenschappelijk bewijs is
ffen met hormoonachtige
;elen te wachten totdat er
heidsraad adviseert", al-
erklaring.
r met name naar bestnj-
hulpstoffen in plastics
nen en pcb's. (anp)
adpers, vertelt redactrice
Minjon. Iedere medewer-
n hoogste baas tot loop-
mocht opschrijven wai
dschrift hij of zij zou
een. Margot Minjon stuur-
deein.
mders van kleine kinder
Ouders van Nu", zegt
auders van kinderen op
hooi was er niets. Terw J
t heel veel vragen zitte
staan artikelen over. jjn
gezondheid, onderwij
len in huis. De makers
n ook wetenswaardig"
/er zaken waar kinder
:zig zijn. Dan ku"ne0ver
gezellig meepraten
ce Girls bijvoorbeeld, o
het eerste nummer va
ezen valt.
Familievriend krijgt Schwung
I pe Volkswagen Passat sta
tioncar was lange tijd een
saaie en kale wagen. Maar dan
de nieuwe Passat. Die heeft
Schpung en biedt veel waar
tooi veel geld.
Doorloop van der Po!
De Volkswagen Passat stationcar
is de laatste jaren vooral door ge
zinnen ontdekt. Een degelijke,
I ndue auto waarin je met gemak
de kinderen, de bagage, de surf
plank en de bobtail mee krijgt.
En het fijne is
lange laadvloer. En weer langer
(8 cm), breder (2,5 cm) en hoger (5
cm). Tussen de achterlichten is
een luik van ruim een meter
breed beschikbaar. En neem van
ons aan, dat is breed. Met de ach
terbank plat kun je 1,6 kubieke
meter bagage kwijt.
In deze Passat kan wéér niet veel
kapot, alleen: het zit er nu wel in.
In de doodgewone standaarduit
voering voel je je al rijk. Je krijgt
abs op de schijfremmen rondom,
een in hoogte en lengte verstel
baar stuur, twee airbags voorin
dat erniet veel
kan,
I niet veel in dat
kapotkan.
Omdat laatste
lieten veel
mensen de Va
riant, zo heet
een slationcar
bij W, juist
weer links liggen. Want hij was
dan wel groot en stoer, maar
I voord van binnen een beetje saai
De auto miste Schwung
I om hit met de Duitsers te zeggen.
Tot itmand van de Audi-collega's
vergeten moet zijn de deur naar
i det&enkamer af te sluiten. Toen
I VW vorig jaar met de nieuwe
Passat sedan kwam riepen vriend
en vijand in koor dat hier eigen
lijk sen Audi stond. De gespierde
lijn, de grote wielen, de opbollen
de spatborden, 'de puike afwer-
Kortom: het was sprekend
I een Audi.
i nu is er dm de nieuwe Va-
riant. Van hetzelfde laken een
maar danmet een laadruim-
te van 495 liter en een 1,12 meter
en elektrische ramen vóór. Maar
ook nog verwennerij als dik tapijt
tot in het laadruim, hoofdsteunen
achterin, elektrisch verstel- en
verwarmbare buitenspiegels, veel
vertraagd dovende interieur-
lampjes en - hoe verzin je het - si-
liconengedempte handgrepen
aan het plafond. Alles voelt even
stevig en luxe aan.
Rijden in de Variant met de een
voudigste 1.6 liter benzinemotor
is plezierig. De 100 pk's weten
beslist raad met 1300 kilo VW. De
motor roffelt tevreden en soepel
voort en hij blijft dat doen tot op
zeer hoge snelheden. In ruil daar
voor eist hij ongeveer een liter
loodvrije benzine per 12 kilome
ter. Alleen onder de 3000 toeren
is de fut er een beetje uit, zeker
bij volle bak of zware belading.
Wie veel meesjouwt en bovendien
niet graag schakelt is beter af met
een wat zwaarder aggregaat.
Wat opvalt is de aangename rust,
ook als het hard gaat. Hinderlijke
rijgeluiden, piepjes en kreuntjes
zijn praktisch afwezig. De auto
geeft, ook in heel snelle bochten,
een veilig gevoel. Het veercom-
fort is goed.
Het abs zouden we misschien zijn
vergeten, als niet plotseling tus
sen hoge muren van opgeschoten
maïs het beruch
te tractortje.. ons
pad had gekruist.
Nog vóór de pa
niek de hartspier
bereikt, staat de
auto, vanaf pak
weg 90 km per
uur stil. Geen gil
lende banden,
geen schreeu
wend asfalt. Zo
gek nog niet, dat
abs.
Mankeert er dan niets aan deze
auto? Misschien de prijs: 46.650
gulden (onlangs is de prijs met
1200 gulden verhoogd) is veel
geld. De instappers van concur
renten als de Ford Mondeo en
Opel Vectra zijn goedkoper. Toch
kun je met stelligheid volhouden
dat deze auto niet duur is. Omdat
het een vermomde Audi zou zijn?
Welnee. Gewoon omdat het een
heel fijne, heel complete auto is.
Het enige nadeel dat we kunnen
bedenken, is de levertijd: 22 we
ken op dit moment. Maar nog
even sparen kan ook een voordeel
zijn.
1.6 liter benzine, 74 kW/100 pk; koppel
140 Nm; gewicht 1345 kg; brandstofver
bruik 1:12; prijs 46.650; afleveringskos-
ten 735 gulden excl. verwijderingsbijdra
ge van 250 gulden.
iüSS
«8
-V-
De Passat Variant: een complete auto die fijn rijdt. Een nadeel is de lange levertijd.
FOTO VAN ASSENDELFT
tsbsti'ji soon
•De opvolger van Alfa's 155 heeft een hijzonder opvallende styling. Met veel retro-elementen. De opvallendste stijl
grapjes vormen de schijnbaar ontbrekende achter-portiergrepen en de nadrukkelijk opgebouwde handgrepen op de
voorste portieren.
Door Rien van der Steen
Een stoere vierwielaangedreven
auto, hoog op de poten. Met air
bags. En dat voor een goeie 32,5
mille. Wie wil dat nou niet? Ga
bij Daihatsu winkelen. Dat merk
heeft er de laatste tijd pret in
grappige automobielen op de
weg te helpen. Zoals die dekselse
Move. De Terios heeft er trou
wens veel van weg.
Zonder enige twijfel een opval
lende auto, die Terios. Combi
neert fun en functionaliteit. Zegt
Daihatsu. Uniek in z'n klasse.
Vindt Daihatsu. Volgend jaar
kopen 1250 Nederlanders er een
tje. Wil Daihatsu.
Het gaat best met het Japanse
merk. Dankzij de Move en de
Gran Move schieten de verkopen
omhoog. Er zijn wel leverings
problemen, want de kleine fa
briek is de grote aantallen alles
behalve gewend. De Terios is het
derde nieuwe model dit jaar en
in 1998 wil Daihatsu weer twee
nieuwe modellen onthullen.
Evert-Jan Jurgens van Daihatsu
Holland is er zeker van dat de
nieuwe Terios jonge
mensen aan
zal spre
ken.
ioyu
iUVV"l
Vanwege de aparte vormgeving.
En de prijs, de auto heeft full-ti
me vierwielaandrijving en zelfs
een differentieel-slot voor moei
lijke situaties. „Kortom, een pri
ma wagen," aldus Jurgens.
Eerst en vooral: de vormgeving
blijft opvallend, maar doet aan
de buitenkant al vermoeden dat
het binnenin wel erg knus is. Er
is zelfs geen plek voor een op-
bergvak in de portieren. Voor-
en achterin zitten twee mensen
met de schouders tegen elkaar.
De auto is maar 3,85 m. lang,
1,56 smal en 1,70 hoog. Een echt
kleine 4x4 dus. Met een plezierig
kleine draaicirkel, dat wel. En
gelukkig stuurbekrachtiging,
maar wat rijgedrag betreft van
het type hotsebotser.
De importeur voor
ziet zelf ook dat de
Terios voornamelijk op de ver
harde weg te vinden zal zijn.
Mits van goed plaveisel voorzien
is dat ook geen straf. Wanneer de
weg minder van kwaliteit is,
doet de inzittende er goed aan
niergordels en zwevende rib-
vasthouders aan te schaffen.
Want de auto hupst vrolijk van
kuiltje naar volgende oneffen
heid. Alleen daarom al zullen
slechts jongeren de auto aan wil
len schaffen.
De bagageruimte van de vijf-
deurs Terios meet 549 liter, maar
de twee zitplaatsen van de ach
terbank kunnen neergeklapt
worden, zodat er een vlakke
vloer van in totaal 1168 liter
ontstaat.
Motorisch is er weinig indruk
wekkends te melden. De
1,3 liter zestienkleps
benzinemotor (uit de
Charade)
heeft 83
pk en
■Door Rien van der Steen
lim Porkergrepen van deze auto
Inm, if1 ™sschién wel de meest
lont e'ementen van het
ppn*!1^1'ze voor en achter
■AAt 2enSestelde behandeling.
Inn* Z1'n ze verzonken in de
Lu "eschouwing, lijkt of de auto
fejf g6en deüren heeft- Een
Itaat ^.oupé-uitérhjk is het resul-
Iswin j Portieren vóór worden
■2 J13 retro-ogende deur-
■ODrio^' nadrukkelijk boven
löeld ,6n Bemonteerd zijn.
schi1rfSSIe en vooral dominante
l£ ®e grille van de op-
lio oilvan de Alfa Romeo 155, de
ICn w7®schiinende 156, is
ponken 1 van de auto ver"
«hom,,66" herinnering aan het
I ntwerp dat met dit uiterlijk
startte. Bij de 156 is het zo sterk,
dat de voorste kentekenplaat uit
het midden geplaatst dient te
worden.
Jammer vinden velen, dat er geen
heuse naam maar weer zo'n ab
stract cijfer voor gekozen is. Alfa
zegt dat het nummer een link legt
tussen de roemrijke Grand Prix-
auto's van het merk die de num
mers 158 en 159 droegen.
De nieuwe 156 weegt 1240 kg, is
4.43 meter lang (net als bijvoor
beeld een Citroen Xantia) en
heeft een wielbasis van 2.59 me
ter. Dat is vijf centimeter meer
dan de 155. In de aanbieding zijn
drie Twin Spark-motoren
(1.6/1.8/2.0), waarvan de 2.0 twee
balansassen heeft tegen trillin
gen. Verder een 2.5 V6 24V en
twee diesels: een 1.9 JTD/105 pk
en een 2.4 JTD met 137 pk.
De J staat voor UniJet, de tech
niek met de common rail die door
Fiat met Magneti Marelli ontwik
keld is, vervolgens verkocht aan
Bosch en nu aangewend wordt
door Fiat, Mercedes-Benz en
PSA. De techniek met common
rail resulteert in een stillere die
sel, die meer vermogen levert te
gen een lager brandstofverbruik.
De audio-installatie in de 156 kan
desgewenst geïntegreerd worden
met de gsm-telefoon. De auto
heeft een nieuw systeem van ven
tilatie en een uiterst stijve carros
serie, waaraan de gelijmde ruiten
sterk bijdragen. Ook de wishbo-
ne-voorwielophanging is van een
bijzondere constructie.
Door gebruik van aluminium en
magnesium is het totaal gewicht
van de auto met 50 kilo afgeno
men. Ook stuurkolom en stuur-
frame zijn van aluminium. De
remmen zijn van een speciaal ge
halte en er is standaard een abs-
systeem aan boord.
Er zitten geen stootstrips op de
flanken, dat maakt hem dus
kwetsbaar voor kleine parkeer-
schades. Volgens Alfa zijn de
strips weggelaten om de styling
geen geweld aan te doen.
Volgens een betrouwbare bron,
die op het Fiat-circuit van Baloc-
co nabij Milaan al de nodige
rondjes met de auto reed, stuurt
de versie met 2.0-motor het meest
neutraal. De wegligging van de
156 kenschetste hij als perfect,
net als de bediening. De remmen
kregen meer dan een ruime vol
doende.
uiyjc
die kan de duizend kilo zware
auto best aan, al maakt hij ver1JK;n
draaid veel toeren en doet daar
geestdriftig kond van in de vorm,rtl,
van mechanische decibellen. De-
krachtbron heeft verdelerlozeuli
ontsteking en da's nieuw voor
een Daihatsu. Het chassis heef,
geïntegreerd en dat betekent dat
er van voor naar achter twee ko-^rev
kerbalken lopen. En er is ook
nog een heus flexibel vliegwiel,?.
dat de nare bijgeluiden van een
bij hoge toeren doorbuigende?-,,
krukas voorkomt.
Maar goed. De Terios is voor de
jeugd een aardige 4x4. In luxe
uitvoering (met centrale verg
rendeling en elektrisch bedien-
bare voorste ramen) komt hij op
zo goed als 35 mille. Daihatsu
denkt hem ook te kunnen slijten
aan mensen die Golf of Astra rij
den, maar wel eens wat anders
willen.
De Terios is onmiddellijk lever
baar en vervangt rond het eind
van dit jaar de aanzienlijk vol-
wassener Feroza. Bij de impor
teur in Vianen vinden ze dat
jammer. Begrijpelijk. Die auto
blijft in Japan nog gewoon in
productie. De goedkoopste kost
dertig mille en zal in het Neder
landse gamma node gemist wor
den.
Op het oog een aardige auto,
die Daihatsu Terios. Maar
wel erg benepen en
springerig van weg
gedrag.