Een Daihatsu voor de fun Mooi nummer van Alfa ience tot ibeurs uders nderen jnd start monen Nieuwe VW Passat Variant eindelijk compleet en niet saai Kleine Terios volgt Feroza op iL»KrentZodat; het- ook bii na- 27 ZP RT Fraaie 156 volgt 155 op AUTO VERKEER D3 I want het is a) I een Volkswa- r zit 6) Breed Rust Vormgeving Charade-motor ER 1997 D2 IpgSTEM VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1997 |idt dan ook 'hofstad ndere wonen'. 3rinkman, Jan des Nederlands Interi- f, Ravage en Marcel Ihet is slechts een |oppers op decoratie hun kunnen in het |uw laten zien. lor kunst is er in het Is, waar een collectie jlden te zien is. In het rdin ligt de nadruk |elen en -accessoires. van Residence de beurs grootscha- j aandacht van de be- |racht met de lance- i Residence Stijlboek Jence Bureau-agenda. |d verschijnt het ex- ubileumnummer van t Woonbeurs, Nederlands Jouw in Den Haag. Van ;ot en met zondag 21 sep- i dinsdag tot en met vrij- bezoekers er terecht van .00 uur. Op zaterdag en i beurs geopend van 10.00 In guacamole en chi- [lit Zuid-Amerika, ze allemaal kenmerken ge, vaak pittige sma- ptchup niet per defini- uit een fles is, wordt t-d met twaalf varian- lip met banaan en gem- Jramen, met kersen of i paprika... scherpslijpers zullen [schien aan ergeren dat ieel van de recepten is I aan de fantasie van de zonder dat dat uit de Haar 'Turkse kruidi- jpelsalsa' zul je in Tur- pfs zoeken, net zoals de osterdsalsa.' (met sper en amandelen) in En dat de verrukkelij- ran geroosterde auber- let sesampasta een fas, wisten ze in het ge- terkomst, het Midden lok vast niet. Het valt rit te maken wanneer origineel is of wanneer [et heeft uitgebroed in keuken. Positief daar- f het gebrek aan culinai- reringen. Fruit wordt rte gecombineerd, gra- fet zwarte peper, Itali- tosaus met chilipepers, ft Silvano het ook: 'Ex- ;er daarom volop met Specerijen en andere in- totdat het recept vol- uw eigen smaak en Onthoud: er zijn geen Cortom, een boek om de rische gezapigheid te de herfstige mistban- j lossen en met de blaren door de wereldgastro- ranco - Salsa's en andere pitti- kmakers, uitgeverij Culinaire prijs 29,90. Een, zoals restanten land de menselijke hormoon- arom die chemische mid- ring is aangetoond of die verbieden. middelenfabrikanten het iducten expliciet vermel- Consumentenbond in een nond vol hormonen', itenschappelijk bewijs is ffen met hormoonachtige ;elen te wachten totdat er heidsraad adviseert", al- erklaring. r met name naar bestnj- hulpstoffen in plastics nen en pcb's. (anp) adpers, vertelt redactrice Minjon. Iedere medewer- n hoogste baas tot loop- mocht opschrijven wai dschrift hij of zij zou een. Margot Minjon stuur- deein. mders van kleine kinder Ouders van Nu", zegt auders van kinderen op hooi was er niets. Terw J t heel veel vragen zitte staan artikelen over. jjn gezondheid, onderwij len in huis. De makers n ook wetenswaardig" /er zaken waar kinder :zig zijn. Dan ku"ne0ver gezellig meepraten ce Girls bijvoorbeeld, o het eerste nummer va ezen valt. Familievriend krijgt Schwung I pe Volkswagen Passat sta tioncar was lange tijd een saaie en kale wagen. Maar dan de nieuwe Passat. Die heeft Schpung en biedt veel waar tooi veel geld. Doorloop van der Po! De Volkswagen Passat stationcar is de laatste jaren vooral door ge zinnen ontdekt. Een degelijke, I ndue auto waarin je met gemak de kinderen, de bagage, de surf plank en de bobtail mee krijgt. En het fijne is lange laadvloer. En weer langer (8 cm), breder (2,5 cm) en hoger (5 cm). Tussen de achterlichten is een luik van ruim een meter breed beschikbaar. En neem van ons aan, dat is breed. Met de ach terbank plat kun je 1,6 kubieke meter bagage kwijt. In deze Passat kan wéér niet veel kapot, alleen: het zit er nu wel in. In de doodgewone standaarduit voering voel je je al rijk. Je krijgt abs op de schijfremmen rondom, een in hoogte en lengte verstel baar stuur, twee airbags voorin dat erniet veel kan, I niet veel in dat kapotkan. Omdat laatste lieten veel mensen de Va riant, zo heet een slationcar bij W, juist weer links liggen. Want hij was dan wel groot en stoer, maar I voord van binnen een beetje saai De auto miste Schwung I om hit met de Duitsers te zeggen. Tot itmand van de Audi-collega's vergeten moet zijn de deur naar i det&enkamer af te sluiten. Toen I VW vorig jaar met de nieuwe Passat sedan kwam riepen vriend en vijand in koor dat hier eigen lijk sen Audi stond. De gespierde lijn, de grote wielen, de opbollen de spatborden, 'de puike afwer- Kortom: het was sprekend I een Audi. i nu is er dm de nieuwe Va- riant. Van hetzelfde laken een maar danmet een laadruim- te van 495 liter en een 1,12 meter en elektrische ramen vóór. Maar ook nog verwennerij als dik tapijt tot in het laadruim, hoofdsteunen achterin, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, veel vertraagd dovende interieur- lampjes en - hoe verzin je het - si- liconengedempte handgrepen aan het plafond. Alles voelt even stevig en luxe aan. Rijden in de Variant met de een voudigste 1.6 liter benzinemotor is plezierig. De 100 pk's weten beslist raad met 1300 kilo VW. De motor roffelt tevreden en soepel voort en hij blijft dat doen tot op zeer hoge snelheden. In ruil daar voor eist hij ongeveer een liter loodvrije benzine per 12 kilome ter. Alleen onder de 3000 toeren is de fut er een beetje uit, zeker bij volle bak of zware belading. Wie veel meesjouwt en bovendien niet graag schakelt is beter af met een wat zwaarder aggregaat. Wat opvalt is de aangename rust, ook als het hard gaat. Hinderlijke rijgeluiden, piepjes en kreuntjes zijn praktisch afwezig. De auto geeft, ook in heel snelle bochten, een veilig gevoel. Het veercom- fort is goed. Het abs zouden we misschien zijn vergeten, als niet plotseling tus sen hoge muren van opgeschoten maïs het beruch te tractortje.. ons pad had gekruist. Nog vóór de pa niek de hartspier bereikt, staat de auto, vanaf pak weg 90 km per uur stil. Geen gil lende banden, geen schreeu wend asfalt. Zo gek nog niet, dat abs. Mankeert er dan niets aan deze auto? Misschien de prijs: 46.650 gulden (onlangs is de prijs met 1200 gulden verhoogd) is veel geld. De instappers van concur renten als de Ford Mondeo en Opel Vectra zijn goedkoper. Toch kun je met stelligheid volhouden dat deze auto niet duur is. Omdat het een vermomde Audi zou zijn? Welnee. Gewoon omdat het een heel fijne, heel complete auto is. Het enige nadeel dat we kunnen bedenken, is de levertijd: 22 we ken op dit moment. Maar nog even sparen kan ook een voordeel zijn. 1.6 liter benzine, 74 kW/100 pk; koppel 140 Nm; gewicht 1345 kg; brandstofver bruik 1:12; prijs 46.650; afleveringskos- ten 735 gulden excl. verwijderingsbijdra ge van 250 gulden. iüSS «8 -V- De Passat Variant: een complete auto die fijn rijdt. Een nadeel is de lange levertijd. FOTO VAN ASSENDELFT tsbsti'ji soon •De opvolger van Alfa's 155 heeft een hijzonder opvallende styling. Met veel retro-elementen. De opvallendste stijl grapjes vormen de schijnbaar ontbrekende achter-portiergrepen en de nadrukkelijk opgebouwde handgrepen op de voorste portieren. Door Rien van der Steen Een stoere vierwielaangedreven auto, hoog op de poten. Met air bags. En dat voor een goeie 32,5 mille. Wie wil dat nou niet? Ga bij Daihatsu winkelen. Dat merk heeft er de laatste tijd pret in grappige automobielen op de weg te helpen. Zoals die dekselse Move. De Terios heeft er trou wens veel van weg. Zonder enige twijfel een opval lende auto, die Terios. Combi neert fun en functionaliteit. Zegt Daihatsu. Uniek in z'n klasse. Vindt Daihatsu. Volgend jaar kopen 1250 Nederlanders er een tje. Wil Daihatsu. Het gaat best met het Japanse merk. Dankzij de Move en de Gran Move schieten de verkopen omhoog. Er zijn wel leverings problemen, want de kleine fa briek is de grote aantallen alles behalve gewend. De Terios is het derde nieuwe model dit jaar en in 1998 wil Daihatsu weer twee nieuwe modellen onthullen. Evert-Jan Jurgens van Daihatsu Holland is er zeker van dat de nieuwe Terios jonge mensen aan zal spre ken. ioyu iUVV"l Vanwege de aparte vormgeving. En de prijs, de auto heeft full-ti me vierwielaandrijving en zelfs een differentieel-slot voor moei lijke situaties. „Kortom, een pri ma wagen," aldus Jurgens. Eerst en vooral: de vormgeving blijft opvallend, maar doet aan de buitenkant al vermoeden dat het binnenin wel erg knus is. Er is zelfs geen plek voor een op- bergvak in de portieren. Voor- en achterin zitten twee mensen met de schouders tegen elkaar. De auto is maar 3,85 m. lang, 1,56 smal en 1,70 hoog. Een echt kleine 4x4 dus. Met een plezierig kleine draaicirkel, dat wel. En gelukkig stuurbekrachtiging, maar wat rijgedrag betreft van het type hotsebotser. De importeur voor ziet zelf ook dat de Terios voornamelijk op de ver harde weg te vinden zal zijn. Mits van goed plaveisel voorzien is dat ook geen straf. Wanneer de weg minder van kwaliteit is, doet de inzittende er goed aan niergordels en zwevende rib- vasthouders aan te schaffen. Want de auto hupst vrolijk van kuiltje naar volgende oneffen heid. Alleen daarom al zullen slechts jongeren de auto aan wil len schaffen. De bagageruimte van de vijf- deurs Terios meet 549 liter, maar de twee zitplaatsen van de ach terbank kunnen neergeklapt worden, zodat er een vlakke vloer van in totaal 1168 liter ontstaat. Motorisch is er weinig indruk wekkends te melden. De 1,3 liter zestienkleps benzinemotor (uit de Charade) heeft 83 pk en ■Door Rien van der Steen lim Porkergrepen van deze auto Inm, if1 ™sschién wel de meest lont e'ementen van het ppn*!1^1'ze voor en achter ■AAt 2enSestelde behandeling. Inn* Z1'n ze verzonken in de Lu "eschouwing, lijkt of de auto fejf g6en deüren heeft- Een Itaat ^.oupé-uitérhjk is het resul- Iswin j Portieren vóór worden ■2 J13 retro-ogende deur- ■ODrio^' nadrukkelijk boven löeld ,6n Bemonteerd zijn. schi1rfSSIe en vooral dominante l£ ®e grille van de op- lio oilvan de Alfa Romeo 155, de ICn w7®schiinende 156, is ponken 1 van de auto ver" «hom,,66" herinnering aan het I ntwerp dat met dit uiterlijk startte. Bij de 156 is het zo sterk, dat de voorste kentekenplaat uit het midden geplaatst dient te worden. Jammer vinden velen, dat er geen heuse naam maar weer zo'n ab stract cijfer voor gekozen is. Alfa zegt dat het nummer een link legt tussen de roemrijke Grand Prix- auto's van het merk die de num mers 158 en 159 droegen. De nieuwe 156 weegt 1240 kg, is 4.43 meter lang (net als bijvoor beeld een Citroen Xantia) en heeft een wielbasis van 2.59 me ter. Dat is vijf centimeter meer dan de 155. In de aanbieding zijn drie Twin Spark-motoren (1.6/1.8/2.0), waarvan de 2.0 twee balansassen heeft tegen trillin gen. Verder een 2.5 V6 24V en twee diesels: een 1.9 JTD/105 pk en een 2.4 JTD met 137 pk. De J staat voor UniJet, de tech niek met de common rail die door Fiat met Magneti Marelli ontwik keld is, vervolgens verkocht aan Bosch en nu aangewend wordt door Fiat, Mercedes-Benz en PSA. De techniek met common rail resulteert in een stillere die sel, die meer vermogen levert te gen een lager brandstofverbruik. De audio-installatie in de 156 kan desgewenst geïntegreerd worden met de gsm-telefoon. De auto heeft een nieuw systeem van ven tilatie en een uiterst stijve carros serie, waaraan de gelijmde ruiten sterk bijdragen. Ook de wishbo- ne-voorwielophanging is van een bijzondere constructie. Door gebruik van aluminium en magnesium is het totaal gewicht van de auto met 50 kilo afgeno men. Ook stuurkolom en stuur- frame zijn van aluminium. De remmen zijn van een speciaal ge halte en er is standaard een abs- systeem aan boord. Er zitten geen stootstrips op de flanken, dat maakt hem dus kwetsbaar voor kleine parkeer- schades. Volgens Alfa zijn de strips weggelaten om de styling geen geweld aan te doen. Volgens een betrouwbare bron, die op het Fiat-circuit van Baloc- co nabij Milaan al de nodige rondjes met de auto reed, stuurt de versie met 2.0-motor het meest neutraal. De wegligging van de 156 kenschetste hij als perfect, net als de bediening. De remmen kregen meer dan een ruime vol doende. uiyjc die kan de duizend kilo zware auto best aan, al maakt hij ver1JK;n draaid veel toeren en doet daar geestdriftig kond van in de vorm,rtl, van mechanische decibellen. De- krachtbron heeft verdelerlozeuli ontsteking en da's nieuw voor een Daihatsu. Het chassis heef, geïntegreerd en dat betekent dat er van voor naar achter twee ko-^rev kerbalken lopen. En er is ook nog een heus flexibel vliegwiel,?. dat de nare bijgeluiden van een bij hoge toeren doorbuigende?-,, krukas voorkomt. Maar goed. De Terios is voor de jeugd een aardige 4x4. In luxe uitvoering (met centrale verg rendeling en elektrisch bedien- bare voorste ramen) komt hij op zo goed als 35 mille. Daihatsu denkt hem ook te kunnen slijten aan mensen die Golf of Astra rij den, maar wel eens wat anders willen. De Terios is onmiddellijk lever baar en vervangt rond het eind van dit jaar de aanzienlijk vol- wassener Feroza. Bij de impor teur in Vianen vinden ze dat jammer. Begrijpelijk. Die auto blijft in Japan nog gewoon in productie. De goedkoopste kost dertig mille en zal in het Neder landse gamma node gemist wor den. Op het oog een aardige auto, die Daihatsu Terios. Maar wel erg benepen en springerig van weg gedrag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21