5
5
rEMBER D2 I oeSTEM
"'*6o"d I Succesmusical van start in Nederland: 'twee zakdoeken paraat'
Trollen en grollen
met Frank Groothof
en Brabants Orkest
Oud-Dj azzex-danser
Randall Scott met
programma in Goes
K
I
h
I/)
0
h
D
2
h
I ÏJf* Groothof brengt dan met
I gt Brabants Orkest een speciale
I jttsie van Peer Gynt voor het he-
I 'e gezin.
I Strekt de speciale Noorse
'er van trollen en van de berg
Theaterdansprijs naar Valerie Valentine
0
3
U I
G I D
D3
Broadway
Loyaler
Concentratie
Van den Ende
begint
roddelcafé
lil
h
lil
lil
N
3
i i 11 i
DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1997
Jting Gilbert Grape I
Acht Annies het land in
jfters en hofdames
prion
nd - Batman Robin
)n de vagebond - Bean
nic - Nothing to loose -
id - Bean - Batman R0-
Ine - Bean - Men in black
[lothing to loose
bond-Mimic-Face Off-
heory - Nothing to lose
i>.30 uur The Saint
I town
lerat 1600
(in Black
piracy Theory
Liar
loff
pno
Ed 2
Chamber
p Air
i Fifth element
vin's Room
|ht falls on Manhattan
l school high
Ice/off
ream
fdicted to love
amp
In, met bezoek van Rowan
al de stille scènes in de
fel Poirier. Een 10-jarig
Kormandisch dorp wordt
pe, die met haar echtge-
voont. Deze kinderloze,
,nen naar Parijs om haar
geven. De ouders van het
t opgelaten in hun gezel-
btrekken met de Parijze-
Juids, want de film schil-
|el overtuigend de sociale
lies evenals het dagelijks
|sé Cinema in Breda)
Theater Breda vertoont
ace Gromit are back,
Aardmanstudio's. De fi-
£norm beweeglijk. Hoog-
juw een filmpje rond de
ijn lezende en breiende
>e, een misdaadfilm van
de oorzaak van een gro-
nsfilm Rosas danst Rosas
Mey met de dansgroep
me Teresa de Keersmae-
gemaakt in een vervallen
try Van De Velde uit 193»
e gefilmde choreografie,
steeds meer 'schoolmeis-
il van grillige maar strak
cht verraden.
's eating Gilbert Grape.
de Deense regisseur Las-
s een wonderlijk gefrus-
Cinemactueel in Bergen
ïdaal). Peter Greenaways
vond in Cinemactueel in
afie wordt verbonden mei
aties, in een technisch e
elijk hol.
t vanavond de zwaarmoe
iVinterbottom naar de
De mislukking van een
;ellectueel en in de lie
m. Kate Winslet speelt ae
l houdt.
Het roodharig weesmeis
je Annie kent iedereen
wel van de film. Maar zij
werd eerder als
stripheldin geboren. Om
vervolgens op Broadway
groot te worden. Al
twintig jaar loopt daar
j de musical Annie van
Martin Charnin.
Henk van der Meij den
(jawel, van Privé)
droomde al negen jaar
van een Hollandse
Annie. Zijn Stardust
Theatre B.V. heeft dat nu
voor elkaar gekregen.
I Vanaf 18 september
maakt Annie, een meisje
van rond de 11 jaar, haar
glorietocht langs de
vaderlandse theaters.
Door Koos Tuitjer
Aan één Annie heeft Nederland
niet genoeg. Er gaan er maar
liefst acht op reis. Acht grappige,
ontroerende én talentrijke Ne
derlandse meisjes. Maar even
eens: acht verschillende ploegen
mede-weesmeisjes. Want Neder
land houdt streng de hand aan de
Wet op de Kinderarbeid.
Als Annie of andere wees mag je
I maar 12 keer per jaar op het to
neel staan. In dit land zijn we in
I elk geval goed voor onze pseudo-
wezen. Zélfs als ze op komen dra
ven voor een foto of interview,
wordt er een speeldag in rekening
gebracht.
Het zijn zo van die ongemakken.
Dan is het toch stukken eenvou-
I diger een kwispelende vierpotige
acteur op te trommelen. Sandy,
namelijk. De hond waaraan An
nie haar hart verpandheeft, Paar
zijn er twee, voor .komen opdra
ven dankzij een aardige shagro-
kende hondenafrichter uit Noot
dorp. Deze komt maar liefst acht
maal in de week in actie. Om ach
ter de coulissen de twee viervoe
ters - èèn is er stand-by - hun
kunstjes te laten vertonen.
De musical is een belofte. On
langs toonde Van der Meijden te
gen inlevering van één speelbeurt
per optredend meisje hoogtepun
ten uit Annie. De voorproef was
ronduit ontroerend. Annie en de
andere wezen belagen de emoties
j van het publiek. En om met Wil
van Seist, Annie's Nederlandse
suikeroom te spreken: „Wie in de
zaal zit, heeft twee zakdoeken
nodig. Een witte voor het lachen
en een grote rooie voor het hui
len." Hij zal er met deze inschat-
ting niet veel naast zitten.
Annie's geestelijke musical-va-
I der Martin Charnin heeft zelf de
Nederlandse regie voor Annie ge
daan. Hij kent het musicalbedrijf
I als geen ander. Zijn eerste schre-
'~n op Broadway zette hij in de
Suikeroom Wil van Seist met een van de mesijes die Annie spelen: „Er was een Annie, die zich mijn barsheid erg aantrok. Ze werd bang. Dat heb ik op het toneel wel
recht moeten breien.
jaren vijftig. Hij begon als acteur
in de eerste versie van West Side
Story. Maar Charnin ondekte
weldra zijn talenten als schrijver
en regiseur. En daarin ontplooide
hij zich yerder.
„Appip," .vertelt .Charnin, „is van
oorsprong een stripheldin. Zij
dook in 1920 al op in de Chicago
Tribune. Haar werkelijke geeste
lijke vader was Harold Gray, een
serieus schrijver over, sociale en
politieke onderwerpen.
Maar Gray wilde een breed pu
bliek bereiken. En daarom goot
hij zijn visie op wat er zich in de
samenleving afspeelde, in een
strip. Een doorlopende strip: drie
tekeningetjes per dag en op za
terdag een hele full-color pagina.
Tientallen jaren bleef Annie op
krantenpapier in de weer. Zij
maakte de neergang in de crisis
jaren mee en werd ook mascotte
in de New Deal-politiek van
Franklin Roosevelt. Zo ontwik
kelde Harold Gray zich tegelij
kertijd tot de Charles Dickens
van Amerika."
Dat stripverleden heeft Martin
Charnin in zijn Nederlandse pro
ductie geaccentueerd. Van de
museical zijn inmiddels negen in
ternationale versies uitgebracht.
Die zijn nogal realistisch in hun
aankleding. Maar deze tiende,
Nederlandse productie, is in de
vormgeving sterk geïnspireerd
door de tekenhand van Harold
Gray. Deze zette in zijn tekenin
gen krachtige lijnen neer. Deze
karakteriseren zowel het decor
als de ontworpen attributen.
In Nederland werden 190 kinde
ren opgetrommeld om auditie
voor Annie te doen. Er werden
zestig gekozen. In Japan meldden
zich onlangs 3500 meisjes aan.
Charnin is er van overtuigd, dat
een nieuwe Aroiie-auditie in Ne
derland ook overlopen zal wor
den. Dat is nu eenmaal het bijko
mend effect van een toernee, weet
Charnin.
Zelf regisseerde hij een viertal
Annies. „Ik heb sindsdien een he
leboel vriendinnen," zegt de re
gisseur. „En ik moet zeggen, dat
deze heel wat loyaler en gemak
kelijker om mee om te gaan zijn,
dan andere actrices." Hij werkte
onderhand met kinderen uit vier
landen. Zijn er verschillen?
Charnin: „Nee. Ze spreken welis
waar verschillende talen, zij eten
dingen die van elkaar verschillen.
Ze dragen verschillende kleren
en hebben verschillende opvat
tingen. Maar: ze zijn allemaal
even aardig."
Will van Seist is de suikeroom
van de Hollandse Annies. Hij had
het toneel eigenlijk al vaarwel
gezegd. Maar nadat 50 suiker
ooms te zuinig waren bevonden,
werd een dramatisch beroep op
Van Seist (60 jaar) gedaan.
Hij moest er over nadenken. Zijn
vrouw huurde eerst in een vide
otheek de Annie-film. Bij het zien
daarvan, gaf de acteur in ruste
zich direct gewonnen. Nu moest
hij nog worden voorgesteld aan
Charnin, die in Amerika zat.
Een videopresentatie volstond.
De regisseur telegrafeerde on
middellijk terug: „Hij is het. Deze
man wil ik hebben". Wül van
Seist: „Dat is de taal van de we
reld. Met die helderheid kan ik
wat."
Will van Seist met zijn impone
rende kale kop en rijzige gestalte
is ontegenzeggelijk de ideale ac
teursverschijning in deze rol. Hoe
bevalt het aardig te zijn voor een
uitgebreid koor van meisjes? „Er
was een Annie, die zich mijn
barsheid erg aantrok. Die sloeg
bij haar naar binnen. Ze werd
bang. Dat heb ik op het toneel
wel recht moeten breien."
De acteur trekt een wat bedenke
lijk gezicht: „Ik ben helemaal
niet zo aardig," zegt hij. „Zeker
in het begin niet. Ik heb dan wel
een weeskind voor de kerst in
huis gehaald. Maar dat was meer
op aandrang van mijn secretares
se.
Ik moet ook oppassen dat ik zo'n
meisje in eerste confrontatie niet
te hard val. Er was een Annie, die
zich mijn barsheid erg aantrok.
Die sloeg bij haar naar binnen.
Ze werd bang. Dat heb ik op het
toneel wel recht moeten breien."
De boze heks uit het verhaal,
weeshuis-directrice ,Miss Hana-
gan, wordt in Nederlai^d.gespeeld
door Nelly Frijda. Ook gevraagd
door Stardust. Ze vond het wel
leuk om een musical te doen. Zat
ze er op te wachten?
NeHy Frijda: „Nee, echt hunke
ren was het niet."
Maar Nelly Frijda (in ruime kring
met name beroemd als Ma Flod
der) voelt zich inmiddels thuis in
Annie. Zij speelt een prachtig
kreng van een directrice. „Maar,"
bestrijdt ze elk misverstand, „Ik
ben van mezelf absoluut geen
Miss Hannagan. Net zomin als ik
Ma Flodder ben. Ik heb daar niets
mee."
Will van Seist vertelt hoe hij zich
op het toneel gedwongen weet om
bij de les te blijven. Telkens een
andere groep kinderen vereist
een doorlopende concentratie op
wat je doet. „Die wisselingen
houden je alert," zegt hij. „Maar
het is niet aUeen de professional
die bij de les moet blijven. „Als
zo'n meisje iets doet wat niet kan,
zeg ik later gewoon: wat deed je
nou voor raars?"
De wat strenge leermeester
stroomt verder over van bewon-
dering over de meisjes in Annie.
Wül van Seist: „Hoe wijs die kin
deren wel niet zijn! Het is bela
chelijk, pjaar ik ben daar soms
jaloers op."
Nelly Frijda kijkt wat bedenke
lijk bij de rol van corrigerende
collega, die Will van Seist zich
toedicht. „Als zo'n meisje even
niet bij de les is, dan denk ik op
dat moment: 'Je redt jezelf maar,
Nelly Frijda'. Nou ja, dan red je
het misschien een keer ook wel
niet. Daar ga ik tegen zo'n kind
geen drukte over staan maken.
Die meisjes? Ze zijn zo vrij. Soms
denk ik: ik wou dat ik zo vrij was.
Maar ze zijn van de andere kant
best onzeker. Alleen liggen hun
onzekerheden op een andere ter
rein. Hoe dan ook: ze zijn enig,
allemaal.
Elke groep heeft haar eigen
kracht en haar eigen sfeer. Daar
heeft één vrouw geweldig de
hand in gehad. De Engelse cho
reografe, Lisa Henson. Die heeft
zóveel gedaan. Zowel voor de
kinderen als voor de volwasse
nen. Zonder haar zou ik geen
stapje in deze voorsteHing ge
daan hebben."
De musical 'Annie' is van 18 sept. tot 5
oktober in Luxor in Rotterdam en van
10 december tot 4 januari in het Chas-
sé Theater in Breda.
Kinderen vanaf 7 jaar kunnen
I aanstaande dinsdag in het Chassé
I neater in Breda genieten van de
I niuziek van Edvard Grieg.
I ^ieg schreef de populaire mu-
I ,!ek ln de vorige eeuw bij Henrik
I Se!f drama over de boerenjon-
f jPeer Gynt, het meisje Solvejg
I «degeschaakte bruid Ingrid.
Ie roïenFrank Groothof sPeelt al"
koning bij de voorstelling. Groot
hof, bekend van Sesam Straat,
heeft inmiddels al zes van deze
producties op zijn naam staan.
Hij oogste eerder succes met zijn
bewerkingen van opera's van
Mozart, Bizet, Monteverdi en an
deren.
Ook dit jaar komt Frank Groot
hof weer langs met een aantal
producties. Allemaal in samen
werking met Het Brabants Or
kest onder leiding van Ernst van
Tiel.
Op dinsdag 16 september is Peer
Gynt dus eerst aan de beurt, in de
grote zaal van het Chassé Thea
ter. Aanvang 19.30 uur.
Frank Groothof
bni J!reni??ng van Schouwburg- en Concertge-
rdlrec!.les (VSCD) heeft de Gouden Theater
tip ,.u 'aar toegekend aan Valerie Valenti-
Ballori Nationale Ballet. Deze Amerikaanse
haar hele ^jgt de onderscheiding voor
gaeatZnaarFVThQelterdanspriis (voor jong talent)
danstheater Schepers (1965>van het Nationaal
Zij krijgt de prijs voor haar rol in A sort of, een
choreografie van Mats Ek die dit jaar tijdens het
Holland Festival is uitgevoerd.
De Lucas Hoving Prijs voor jonge talentvolle cho
reografen is toegekend aan Andrea Böll, Andreas
Denk en Klaus Jürgens voor hun choreografie
Der Lauf der Dinge. De prijzen worden op 4 okto
ber uitgereikt in het Theater aan het Spui in Den
Haag.
Joop van den Ende begint
een roddelcafé. In zijn
nieuwe Showbizcity, een
uitgaangscentrum dat in
december in Aalsmeer geo
pend wordt, sticht hij zijn
gossip bar.
„Alle roddels van de laatste
tijd worden daar aan de
muur geplakt, met daar
overheen een sticker met de
tekst waar of niet waar,"
aldus Van den Ende.
Van den Ende verwacht
minstens een half miljoen
bezoekers per jaar in zijn
Showbizcity, die op het
ogenblik wordt gebouwd.
Kern wordt een theaterzaal
waar drie keer per avond
900 mensen de Black Dance
Music Show kunnen zien.
Van onze kunstredactie
Na de Uitmarkten in Amsterdam,
Alkmaar en Den Haag presen
teert de voormalige Djazzex-dan-
ser en choreograaf Randall Scott
op zaterdag 13 september in 't
Beest in Goes zijn eerste profes
sionele dansproductie, Creation
'97. Het is een voorstelling in het
kader van het Festival Zeeland
uit de Kast.
De in Alkmaar levende Brit kreeg
zijn opleiding aan de Ballet Ram-
bert School in Londen en danste
o.a. bij de Italiaanse Compagnia
BaHetto Classico en de English
National Opera. Vanaf 1990 trad
Randall Scott vier seizoenen op
met het Haagse Djazzex dat in de
problemen is gekomen nadat de
overheid niet langer wilde subsi
diëren. Als choreograaf debuteer
de Scott in 1995 met No Compro
mise in Korzo Den Haag en be
haalde hiermee de finale van het
Internationale Choreografen
Concours in Groningen en het
Choreografischer Wettbewerb in
Hannover. Sindsdien werkte hij
veel in Berlijn en maakte eind
1996 Voices within voor het laat
ste programma van Djazzex.
Scotts programma Creation '97
bestaat uit Two faces en Virus.
Two Faces is een dynamische solo
met lang aanhoudende spannings
momenten uitgevoerd door Janine
Dijkmeijer, die hem schitterend
uitvoerde tijdens het laatste Ca-
Dance Festival. Deze solo laat de
innerlijke tweestrijd van een mens
zien; kracht en zwakte wisselen
elkaar af. In Virus, dat wordt ge
danst door drie mannelijke en
twee vrouwelijke dansers, gaat
het om de vraag of het virus het li
chaam manipuleert of het lichaam
het virus. De Duitse gastchoreo-
grafe Alex B (Alexandra Bruts-
mann) maakte het openingsnum
mer, Flesh and Blood. Een stuk
voor zes dansers, waarin het o.a.
gaat om de angst om samen maar
toch eenzaam te zijn, dat werd ge
maakt voor het festival Tanzlabor
und Gaste in Berlijn.
Alex B. studeerde aan het Lon-
dense Laban Center for Move-
ment and Dance. Na een jaar te
hebben gewerkt voor de Hong
kong Academy of Performing
Arts keerde zij in 1993 terug naar
Berlijn. Haar laatste stuk Private
Thouths-Public Places werd be
halve in Berlijn ook in Amster
dam uitgevoerd.
i
l
AMSTERDAM
Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov)
Trojaanse Vrouwen - van Euripides - Zuidelijk toneel o.a. Chris Niet-
velt, Peter Paul Muller - Stadsschouwburg (t/m 13 sep)
Hati Hati - Les Enfants terribles - Stadsschouwburg - 20.15 (t/m 14 sep)
De minnaar uit Noord China - toneel - Courage - Stadsschouwburg -
18.00 uur (t/m 12 sep)
Schakels - toeenl met John Kraaykamp - Stadsschouwburg - 20.15 uur
(15 en 16 sep)
ANTWERPEN
Bernadetje - van Alain Platei en Anne Sierens - toneelgroep Victoria -
Rode zaal Singel - 20.00 uur (12,13 en 14 sep, op 14/9 om 15.00 uur)
Cyrano - door Jo Roets van Blauwe Vier - Zwarte zaal Singel - 20.00 uur
(t/m 13,17 t/m 20 en 24 t/m 27 sep)
Boter bij de Vis - van Michael Cooney - door Eigentijds Werk Theater
- EWT theater, Deurne - do, vr en za/20.30 en zo/15.00 uur (12 sep-20
okt)
EINDHOVEN
Humor Cartoonfestival - diverse tijden en locaties - Stadsschouw
burg (t/m 14 sep)
GOES
Theaterfestival - Zeeland uit de kast - optredens in Borsele, Goes, Ka-
pelle en Reimerswaal (t/m 15 sep)
POEDEROIJEN
Storm - theaterspektakel - o.l.v. Bert Barten - theatergezelschap Het
Monsterverbond - Slot Loevestein - 21.00 uur (t/m 14 sep)
DONDERDAG
te,-SI
yiij
TILBURG
Bagno blu (casa del sogno) - dans - RAZ, o.l.v. Hans Tuerlings
Schouwburg Tilburg - 20.15 uur
y-i
VRIJDAG
li|L\
ihió
r,r\
BREDA
Kees Torn - Cabaretvoorstelling "Als ik het niet dacht" - Chasse
Theater Claudius Prinsenlaan 8 - 20.45 uur
>9 9X
DINSDAG
BREDA
Frank Groothof - met Het Brabants Orkest - Peer Gynt Suite (Grieg).
Familietheater. - Chassé Theater -19.30 uur
Nederlands Dans Theater lil - Van Manen, Inger, Naharin - Chassé
Theater - 20.30 uur
TCT A
>mio
•fr^Rrj
llóV
haart
UTRECHT
Frans Bauer Vredenburg - Grote zaal - 20.15 uur (15 en 16 sep)
ütsy
virvrt
DONDERDAG
BREDA
Unit Moebius - techno - Para - 21.00 uur
TILBURG
Napalm Death - grindcore - Noorderligt - 20.30 uur
VRIJDAG
AMSTERDAM
Salsa Dance Night - Marcanti Plaza
BREDA
Drum'n'bass in yo face - dance - PARA - 22.30 uur
DEN HAAG
Lou Reed- rock - Congresgebouw
EINDHOVEN
Björn Again (Abba-covers)- Effenaar - 20.30 uur
OOSTERHOUT
fa m
Bluesfestival met o.a. Double Brown, Kaz Lux en Drippin' Honey
- Gratis - diverse locaties - 20.30 uur
J djj
TILBURG -i,
Sam Brown The Spasm Band en Junkster - pop - Noorderligt -
20.30 uur
,-t0y
uii'j
UDEN
Van Dik Hout - Nieuwe Pul
UTRECHT
KV I
Mendelssohn - Orchestre des Champs-Elysées, Collegium Vocale Gent
en Choeur de la Chapelle Royalle - Vredenburg - 20.15 uur
'i orb
ZATERDAG
3IW.T
DEN BOSCH
Boschkilde Festival - met Prötebröd, Suffix, Bone Ability, Moonstorm
en Dean - Willem 2 -19.30 uur
EINDHOVEN
Hoffnung Concert - Muziekcentrum Frits Philips -19.30 uur
OOSTERHOUT
Bluesfestival met o.a. Eelco Gelling en Bobby Mack - diverse lo
caties-vanaf 13.30 uur
TILBURG
Batmobile (10e cd presentatie). Two Pets en Laika The Cos
monauts - rockabilly - Noorderligt - 21.00 uur
ZONDAG
ROTTERDAM
Cesaria Evora - Voices of the world - De Doelen, Schouwburgplein 50
-21.00 uur
TILBURG
The Dutch R&B/Hip Hop Tour met Corey, Jennifer, Sat'r'day, Empress,
Rollarocka Precise, Rowdy, The Lunatix en Tod Navigators - Noorder
ligt-17.00 uur
OOSTERHOUT
Bluesfestival met o.a. Michael de Jong, Samuel Eddy en Dave
MacKenzie - Gratis - diverse locaties - vanaf 13.30 uur.
DINSDAG
BREDA
Curfew - gitaarrock - PARA - café open 21.00, aanvang 22.00 uur
TILBURG
Fish - symfo - Noorderligt - 20.00 uur
WOENSDAG
BREDA
Marcel de Groot Groep - Manen Kweken - lichte muziek - Chassé
Theater - 20.30 uur
EINDHOVEN
Katie Marieile Labèque - piano - Debussy, Brahms, Bernstein - Mu
ziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur