5 5 rEMBER D2 I oeSTEM "'*6o"d I Succesmusical van start in Nederland: 'twee zakdoeken paraat' Trollen en grollen met Frank Groothof en Brabants Orkest Oud-Dj azzex-danser Randall Scott met programma in Goes K I h I/) 0 h D 2 h I ÏJf* Groothof brengt dan met I gt Brabants Orkest een speciale I jttsie van Peer Gynt voor het he- I 'e gezin. I Strekt de speciale Noorse 'er van trollen en van de berg Theaterdansprijs naar Valerie Valentine 0 3 U I G I D D3 Broadway Loyaler Concentratie Van den Ende begint roddelcafé lil h lil lil N 3 i i 11 i DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1997 Jting Gilbert Grape I Acht Annies het land in jfters en hofdames prion nd - Batman Robin )n de vagebond - Bean nic - Nothing to loose - id - Bean - Batman R0- Ine - Bean - Men in black [lothing to loose bond-Mimic-Face Off- heory - Nothing to lose i>.30 uur The Saint I town lerat 1600 (in Black piracy Theory Liar loff pno Ed 2 Chamber p Air i Fifth element vin's Room |ht falls on Manhattan l school high Ice/off ream fdicted to love amp In, met bezoek van Rowan al de stille scènes in de fel Poirier. Een 10-jarig Kormandisch dorp wordt pe, die met haar echtge- voont. Deze kinderloze, ,nen naar Parijs om haar geven. De ouders van het t opgelaten in hun gezel- btrekken met de Parijze- Juids, want de film schil- |el overtuigend de sociale lies evenals het dagelijks |sé Cinema in Breda) Theater Breda vertoont ace Gromit are back, Aardmanstudio's. De fi- £norm beweeglijk. Hoog- juw een filmpje rond de ijn lezende en breiende >e, een misdaadfilm van de oorzaak van een gro- nsfilm Rosas danst Rosas Mey met de dansgroep me Teresa de Keersmae- gemaakt in een vervallen try Van De Velde uit 193» e gefilmde choreografie, steeds meer 'schoolmeis- il van grillige maar strak cht verraden. 's eating Gilbert Grape. de Deense regisseur Las- s een wonderlijk gefrus- Cinemactueel in Bergen ïdaal). Peter Greenaways vond in Cinemactueel in afie wordt verbonden mei aties, in een technisch e elijk hol. t vanavond de zwaarmoe iVinterbottom naar de De mislukking van een ;ellectueel en in de lie m. Kate Winslet speelt ae l houdt. Het roodharig weesmeis je Annie kent iedereen wel van de film. Maar zij werd eerder als stripheldin geboren. Om vervolgens op Broadway groot te worden. Al twintig jaar loopt daar j de musical Annie van Martin Charnin. Henk van der Meij den (jawel, van Privé) droomde al negen jaar van een Hollandse Annie. Zijn Stardust Theatre B.V. heeft dat nu voor elkaar gekregen. I Vanaf 18 september maakt Annie, een meisje van rond de 11 jaar, haar glorietocht langs de vaderlandse theaters. Door Koos Tuitjer Aan één Annie heeft Nederland niet genoeg. Er gaan er maar liefst acht op reis. Acht grappige, ontroerende én talentrijke Ne derlandse meisjes. Maar even eens: acht verschillende ploegen mede-weesmeisjes. Want Neder land houdt streng de hand aan de Wet op de Kinderarbeid. Als Annie of andere wees mag je I maar 12 keer per jaar op het to neel staan. In dit land zijn we in I elk geval goed voor onze pseudo- wezen. Zélfs als ze op komen dra ven voor een foto of interview, wordt er een speeldag in rekening gebracht. Het zijn zo van die ongemakken. Dan is het toch stukken eenvou- I diger een kwispelende vierpotige acteur op te trommelen. Sandy, namelijk. De hond waaraan An nie haar hart verpandheeft, Paar zijn er twee, voor .komen opdra ven dankzij een aardige shagro- kende hondenafrichter uit Noot dorp. Deze komt maar liefst acht maal in de week in actie. Om ach ter de coulissen de twee viervoe ters - èèn is er stand-by - hun kunstjes te laten vertonen. De musical is een belofte. On langs toonde Van der Meijden te gen inlevering van één speelbeurt per optredend meisje hoogtepun ten uit Annie. De voorproef was ronduit ontroerend. Annie en de andere wezen belagen de emoties j van het publiek. En om met Wil van Seist, Annie's Nederlandse suikeroom te spreken: „Wie in de zaal zit, heeft twee zakdoeken nodig. Een witte voor het lachen en een grote rooie voor het hui len." Hij zal er met deze inschat- ting niet veel naast zitten. Annie's geestelijke musical-va- I der Martin Charnin heeft zelf de Nederlandse regie voor Annie ge daan. Hij kent het musicalbedrijf I als geen ander. Zijn eerste schre- '~n op Broadway zette hij in de Suikeroom Wil van Seist met een van de mesijes die Annie spelen: „Er was een Annie, die zich mijn barsheid erg aantrok. Ze werd bang. Dat heb ik op het toneel wel recht moeten breien. jaren vijftig. Hij begon als acteur in de eerste versie van West Side Story. Maar Charnin ondekte weldra zijn talenten als schrijver en regiseur. En daarin ontplooide hij zich yerder. „Appip," .vertelt .Charnin, „is van oorsprong een stripheldin. Zij dook in 1920 al op in de Chicago Tribune. Haar werkelijke geeste lijke vader was Harold Gray, een serieus schrijver over, sociale en politieke onderwerpen. Maar Gray wilde een breed pu bliek bereiken. En daarom goot hij zijn visie op wat er zich in de samenleving afspeelde, in een strip. Een doorlopende strip: drie tekeningetjes per dag en op za terdag een hele full-color pagina. Tientallen jaren bleef Annie op krantenpapier in de weer. Zij maakte de neergang in de crisis jaren mee en werd ook mascotte in de New Deal-politiek van Franklin Roosevelt. Zo ontwik kelde Harold Gray zich tegelij kertijd tot de Charles Dickens van Amerika." Dat stripverleden heeft Martin Charnin in zijn Nederlandse pro ductie geaccentueerd. Van de museical zijn inmiddels negen in ternationale versies uitgebracht. Die zijn nogal realistisch in hun aankleding. Maar deze tiende, Nederlandse productie, is in de vormgeving sterk geïnspireerd door de tekenhand van Harold Gray. Deze zette in zijn tekenin gen krachtige lijnen neer. Deze karakteriseren zowel het decor als de ontworpen attributen. In Nederland werden 190 kinde ren opgetrommeld om auditie voor Annie te doen. Er werden zestig gekozen. In Japan meldden zich onlangs 3500 meisjes aan. Charnin is er van overtuigd, dat een nieuwe Aroiie-auditie in Ne derland ook overlopen zal wor den. Dat is nu eenmaal het bijko mend effect van een toernee, weet Charnin. Zelf regisseerde hij een viertal Annies. „Ik heb sindsdien een he leboel vriendinnen," zegt de re gisseur. „En ik moet zeggen, dat deze heel wat loyaler en gemak kelijker om mee om te gaan zijn, dan andere actrices." Hij werkte onderhand met kinderen uit vier landen. Zijn er verschillen? Charnin: „Nee. Ze spreken welis waar verschillende talen, zij eten dingen die van elkaar verschillen. Ze dragen verschillende kleren en hebben verschillende opvat tingen. Maar: ze zijn allemaal even aardig." Will van Seist is de suikeroom van de Hollandse Annies. Hij had het toneel eigenlijk al vaarwel gezegd. Maar nadat 50 suiker ooms te zuinig waren bevonden, werd een dramatisch beroep op Van Seist (60 jaar) gedaan. Hij moest er over nadenken. Zijn vrouw huurde eerst in een vide otheek de Annie-film. Bij het zien daarvan, gaf de acteur in ruste zich direct gewonnen. Nu moest hij nog worden voorgesteld aan Charnin, die in Amerika zat. Een videopresentatie volstond. De regisseur telegrafeerde on middellijk terug: „Hij is het. Deze man wil ik hebben". Wül van Seist: „Dat is de taal van de we reld. Met die helderheid kan ik wat." Will van Seist met zijn impone rende kale kop en rijzige gestalte is ontegenzeggelijk de ideale ac teursverschijning in deze rol. Hoe bevalt het aardig te zijn voor een uitgebreid koor van meisjes? „Er was een Annie, die zich mijn barsheid erg aantrok. Die sloeg bij haar naar binnen. Ze werd bang. Dat heb ik op het toneel wel recht moeten breien." De acteur trekt een wat bedenke lijk gezicht: „Ik ben helemaal niet zo aardig," zegt hij. „Zeker in het begin niet. Ik heb dan wel een weeskind voor de kerst in huis gehaald. Maar dat was meer op aandrang van mijn secretares se. Ik moet ook oppassen dat ik zo'n meisje in eerste confrontatie niet te hard val. Er was een Annie, die zich mijn barsheid erg aantrok. Die sloeg bij haar naar binnen. Ze werd bang. Dat heb ik op het toneel wel recht moeten breien." De boze heks uit het verhaal, weeshuis-directrice ,Miss Hana- gan, wordt in Nederlai^d.gespeeld door Nelly Frijda. Ook gevraagd door Stardust. Ze vond het wel leuk om een musical te doen. Zat ze er op te wachten? NeHy Frijda: „Nee, echt hunke ren was het niet." Maar Nelly Frijda (in ruime kring met name beroemd als Ma Flod der) voelt zich inmiddels thuis in Annie. Zij speelt een prachtig kreng van een directrice. „Maar," bestrijdt ze elk misverstand, „Ik ben van mezelf absoluut geen Miss Hannagan. Net zomin als ik Ma Flodder ben. Ik heb daar niets mee." Will van Seist vertelt hoe hij zich op het toneel gedwongen weet om bij de les te blijven. Telkens een andere groep kinderen vereist een doorlopende concentratie op wat je doet. „Die wisselingen houden je alert," zegt hij. „Maar het is niet aUeen de professional die bij de les moet blijven. „Als zo'n meisje iets doet wat niet kan, zeg ik later gewoon: wat deed je nou voor raars?" De wat strenge leermeester stroomt verder over van bewon- dering over de meisjes in Annie. Wül van Seist: „Hoe wijs die kin deren wel niet zijn! Het is bela chelijk, pjaar ik ben daar soms jaloers op." Nelly Frijda kijkt wat bedenke lijk bij de rol van corrigerende collega, die Will van Seist zich toedicht. „Als zo'n meisje even niet bij de les is, dan denk ik op dat moment: 'Je redt jezelf maar, Nelly Frijda'. Nou ja, dan red je het misschien een keer ook wel niet. Daar ga ik tegen zo'n kind geen drukte over staan maken. Die meisjes? Ze zijn zo vrij. Soms denk ik: ik wou dat ik zo vrij was. Maar ze zijn van de andere kant best onzeker. Alleen liggen hun onzekerheden op een andere ter rein. Hoe dan ook: ze zijn enig, allemaal. Elke groep heeft haar eigen kracht en haar eigen sfeer. Daar heeft één vrouw geweldig de hand in gehad. De Engelse cho reografe, Lisa Henson. Die heeft zóveel gedaan. Zowel voor de kinderen als voor de volwasse nen. Zonder haar zou ik geen stapje in deze voorsteHing ge daan hebben." De musical 'Annie' is van 18 sept. tot 5 oktober in Luxor in Rotterdam en van 10 december tot 4 januari in het Chas- sé Theater in Breda. Kinderen vanaf 7 jaar kunnen I aanstaande dinsdag in het Chassé I neater in Breda genieten van de I niuziek van Edvard Grieg. I ^ieg schreef de populaire mu- I ,!ek ln de vorige eeuw bij Henrik I Se!f drama over de boerenjon- f jPeer Gynt, het meisje Solvejg I «degeschaakte bruid Ingrid. Ie roïenFrank Groothof sPeelt al" koning bij de voorstelling. Groot hof, bekend van Sesam Straat, heeft inmiddels al zes van deze producties op zijn naam staan. Hij oogste eerder succes met zijn bewerkingen van opera's van Mozart, Bizet, Monteverdi en an deren. Ook dit jaar komt Frank Groot hof weer langs met een aantal producties. Allemaal in samen werking met Het Brabants Or kest onder leiding van Ernst van Tiel. Op dinsdag 16 september is Peer Gynt dus eerst aan de beurt, in de grote zaal van het Chassé Thea ter. Aanvang 19.30 uur. Frank Groothof bni J!reni??ng van Schouwburg- en Concertge- rdlrec!.les (VSCD) heeft de Gouden Theater tip ,.u 'aar toegekend aan Valerie Valenti- Ballori Nationale Ballet. Deze Amerikaanse haar hele ^jgt de onderscheiding voor gaeatZnaarFVThQelterdanspriis (voor jong talent) danstheater Schepers (1965>van het Nationaal Zij krijgt de prijs voor haar rol in A sort of, een choreografie van Mats Ek die dit jaar tijdens het Holland Festival is uitgevoerd. De Lucas Hoving Prijs voor jonge talentvolle cho reografen is toegekend aan Andrea Böll, Andreas Denk en Klaus Jürgens voor hun choreografie Der Lauf der Dinge. De prijzen worden op 4 okto ber uitgereikt in het Theater aan het Spui in Den Haag. Joop van den Ende begint een roddelcafé. In zijn nieuwe Showbizcity, een uitgaangscentrum dat in december in Aalsmeer geo pend wordt, sticht hij zijn gossip bar. „Alle roddels van de laatste tijd worden daar aan de muur geplakt, met daar overheen een sticker met de tekst waar of niet waar," aldus Van den Ende. Van den Ende verwacht minstens een half miljoen bezoekers per jaar in zijn Showbizcity, die op het ogenblik wordt gebouwd. Kern wordt een theaterzaal waar drie keer per avond 900 mensen de Black Dance Music Show kunnen zien. Van onze kunstredactie Na de Uitmarkten in Amsterdam, Alkmaar en Den Haag presen teert de voormalige Djazzex-dan- ser en choreograaf Randall Scott op zaterdag 13 september in 't Beest in Goes zijn eerste profes sionele dansproductie, Creation '97. Het is een voorstelling in het kader van het Festival Zeeland uit de Kast. De in Alkmaar levende Brit kreeg zijn opleiding aan de Ballet Ram- bert School in Londen en danste o.a. bij de Italiaanse Compagnia BaHetto Classico en de English National Opera. Vanaf 1990 trad Randall Scott vier seizoenen op met het Haagse Djazzex dat in de problemen is gekomen nadat de overheid niet langer wilde subsi diëren. Als choreograaf debuteer de Scott in 1995 met No Compro mise in Korzo Den Haag en be haalde hiermee de finale van het Internationale Choreografen Concours in Groningen en het Choreografischer Wettbewerb in Hannover. Sindsdien werkte hij veel in Berlijn en maakte eind 1996 Voices within voor het laat ste programma van Djazzex. Scotts programma Creation '97 bestaat uit Two faces en Virus. Two Faces is een dynamische solo met lang aanhoudende spannings momenten uitgevoerd door Janine Dijkmeijer, die hem schitterend uitvoerde tijdens het laatste Ca- Dance Festival. Deze solo laat de innerlijke tweestrijd van een mens zien; kracht en zwakte wisselen elkaar af. In Virus, dat wordt ge danst door drie mannelijke en twee vrouwelijke dansers, gaat het om de vraag of het virus het li chaam manipuleert of het lichaam het virus. De Duitse gastchoreo- grafe Alex B (Alexandra Bruts- mann) maakte het openingsnum mer, Flesh and Blood. Een stuk voor zes dansers, waarin het o.a. gaat om de angst om samen maar toch eenzaam te zijn, dat werd ge maakt voor het festival Tanzlabor und Gaste in Berlijn. Alex B. studeerde aan het Lon- dense Laban Center for Move- ment and Dance. Na een jaar te hebben gewerkt voor de Hong kong Academy of Performing Arts keerde zij in 1993 terug naar Berlijn. Haar laatste stuk Private Thouths-Public Places werd be halve in Berlijn ook in Amster dam uitgevoerd. i l AMSTERDAM Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov) Trojaanse Vrouwen - van Euripides - Zuidelijk toneel o.a. Chris Niet- velt, Peter Paul Muller - Stadsschouwburg (t/m 13 sep) Hati Hati - Les Enfants terribles - Stadsschouwburg - 20.15 (t/m 14 sep) De minnaar uit Noord China - toneel - Courage - Stadsschouwburg - 18.00 uur (t/m 12 sep) Schakels - toeenl met John Kraaykamp - Stadsschouwburg - 20.15 uur (15 en 16 sep) ANTWERPEN Bernadetje - van Alain Platei en Anne Sierens - toneelgroep Victoria - Rode zaal Singel - 20.00 uur (12,13 en 14 sep, op 14/9 om 15.00 uur) Cyrano - door Jo Roets van Blauwe Vier - Zwarte zaal Singel - 20.00 uur (t/m 13,17 t/m 20 en 24 t/m 27 sep) Boter bij de Vis - van Michael Cooney - door Eigentijds Werk Theater - EWT theater, Deurne - do, vr en za/20.30 en zo/15.00 uur (12 sep-20 okt) EINDHOVEN Humor Cartoonfestival - diverse tijden en locaties - Stadsschouw burg (t/m 14 sep) GOES Theaterfestival - Zeeland uit de kast - optredens in Borsele, Goes, Ka- pelle en Reimerswaal (t/m 15 sep) POEDEROIJEN Storm - theaterspektakel - o.l.v. Bert Barten - theatergezelschap Het Monsterverbond - Slot Loevestein - 21.00 uur (t/m 14 sep) DONDERDAG te,-SI yiij TILBURG Bagno blu (casa del sogno) - dans - RAZ, o.l.v. Hans Tuerlings Schouwburg Tilburg - 20.15 uur y-i VRIJDAG li|L\ ihió r,r\ BREDA Kees Torn - Cabaretvoorstelling "Als ik het niet dacht" - Chasse Theater Claudius Prinsenlaan 8 - 20.45 uur >9 9X DINSDAG BREDA Frank Groothof - met Het Brabants Orkest - Peer Gynt Suite (Grieg). Familietheater. - Chassé Theater -19.30 uur Nederlands Dans Theater lil - Van Manen, Inger, Naharin - Chassé Theater - 20.30 uur TCT A >mio •fr^Rrj llóV haart UTRECHT Frans Bauer Vredenburg - Grote zaal - 20.15 uur (15 en 16 sep) ütsy virvrt DONDERDAG BREDA Unit Moebius - techno - Para - 21.00 uur TILBURG Napalm Death - grindcore - Noorderligt - 20.30 uur VRIJDAG AMSTERDAM Salsa Dance Night - Marcanti Plaza BREDA Drum'n'bass in yo face - dance - PARA - 22.30 uur DEN HAAG Lou Reed- rock - Congresgebouw EINDHOVEN Björn Again (Abba-covers)- Effenaar - 20.30 uur OOSTERHOUT fa m Bluesfestival met o.a. Double Brown, Kaz Lux en Drippin' Honey - Gratis - diverse locaties - 20.30 uur J djj TILBURG -i, Sam Brown The Spasm Band en Junkster - pop - Noorderligt - 20.30 uur ,-t0y uii'j UDEN Van Dik Hout - Nieuwe Pul UTRECHT KV I Mendelssohn - Orchestre des Champs-Elysées, Collegium Vocale Gent en Choeur de la Chapelle Royalle - Vredenburg - 20.15 uur 'i orb ZATERDAG 3IW.T DEN BOSCH Boschkilde Festival - met Prötebröd, Suffix, Bone Ability, Moonstorm en Dean - Willem 2 -19.30 uur EINDHOVEN Hoffnung Concert - Muziekcentrum Frits Philips -19.30 uur OOSTERHOUT Bluesfestival met o.a. Eelco Gelling en Bobby Mack - diverse lo caties-vanaf 13.30 uur TILBURG Batmobile (10e cd presentatie). Two Pets en Laika The Cos monauts - rockabilly - Noorderligt - 21.00 uur ZONDAG ROTTERDAM Cesaria Evora - Voices of the world - De Doelen, Schouwburgplein 50 -21.00 uur TILBURG The Dutch R&B/Hip Hop Tour met Corey, Jennifer, Sat'r'day, Empress, Rollarocka Precise, Rowdy, The Lunatix en Tod Navigators - Noorder ligt-17.00 uur OOSTERHOUT Bluesfestival met o.a. Michael de Jong, Samuel Eddy en Dave MacKenzie - Gratis - diverse locaties - vanaf 13.30 uur. DINSDAG BREDA Curfew - gitaarrock - PARA - café open 21.00, aanvang 22.00 uur TILBURG Fish - symfo - Noorderligt - 20.00 uur WOENSDAG BREDA Marcel de Groot Groep - Manen Kweken - lichte muziek - Chassé Theater - 20.30 uur EINDHOVEN Katie Marieile Labèque - piano - Debussy, Brahms, Bernstein - Mu ziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25