Vriendinnen en vervreemding
Weemoedige mannenfilm
met Japanse randfiguren
Loeren naar je ex
in romantische komedie
'Career Girls' van Mike Leigh uit het leven gegrepen
Succesmus
Trollen en
met Frank
en Brabant
T heaterdanspi
DE STEM
U I
G I D
D2
Vechten
Flashbacks
'Kids Return' van Gouden Leeuw-winnaar Kitano
Esthetiek
Boksschool
'Addicted to love' debuutfilm van Griffin Dunne
Camera obscura
DB STEM
Broadway
DONDERDAG 11 SEPTEMBER
Door Max Steenberghe
Hét leuke van films is, zo wil
het cliché, dat het maar films
zijn. Vaak blijkt succes even-
rjë&ig met de afstand die een
film neemt van het normale le
ven. Laat dino's ronddende-
ren, raketten razen of de we
reldbevolking redden door een
bokser met een IQ van 20 of
door twee puistige tieners en
het is kassa. Niet voor niets
heet Hollywood de droomfa-
briek.
Krtep, veel knapper, maar moei
lijk, veel moeilijker is het om het
leven zelf te verfilmen. Clint
Eastwood is een van de weinigen
die altijd mens blijft, vooral als
regisseur. Maar ook de Engelse
regisseur Mike Leigh is er kam
pioen in, zoals hij liet zien met
zijn veelgeprezen Secrets Lies
en nu opnieuw bewijst in Career
Girls.
De 'meisjes' uit de titel zijn Annie
en?Hannah, twee vrouwen die el
kaar vier jaar op de lip zaten toen
ze een studentenfiat je deelden en
die elkaar nu na zes jaar radio
stilte voor het eerst weer opzoe
ken.
Het waren geen makkelijke meis
jes, het zijn geen open vrouwen.
Annie was gemankeerd door een
onaantrekkelijke huidinfectie in
haar gezicht, terwijl Hannah zich
van kinds af aan door het leven
heeft moeten vechten en haar
moeder in een whiskeyvat zag
veranderen.
Annie trok zich terug in zenuw
tics en allergieën, Hannah ver
school zich achter een dik pant
ser en vocht haar onzekerheid
van zich af. Bij de eerste ontmoe
ting, als Annie de kamer bij Han
nah komt bekijken, bezorgt Han-
*Katrin Cartlidge en Lynda Steadman in 'Career Girls'.
nah het meisje meteen een astma-
aanval door te informeren of zij
bij het douchen een kaasschaaf
als washandje gebruikt. Annie
ziet de kleur van de flat als 'geel
als goudsbloemen', Hannah vindt
het verlopen pis.
Samenwonend komen ze niet on
der een band uit, die ontstaat bij
de ontdekking dat beider vaders
wegliepen toen ze acht jaar wa
ren. En kijk: na een tijd verdedigt
Annie Hannah's hardheid, be
hoedt Hannah haar vriendin voor
aanvallen van anderen en maken
de twee zelfs plaats voor elkaar
in een gedeelde liefde, die uitein
delijk toch ondergeschikt blijkt
aan de vriendinnenband.
Met het einde van de studie komt
ook een einde aan de gedeelde
FOTO RCV FILM
flat, en verdwijnen ze plots uit el-
kaars leven. Pas zes jaar later
zoekt Annie (inmiddels genezen)
Hannah (getemd) een weekeindje
op. Vervreemdende dagen: „Alles
ziet er hetzelfde uit, maar het
voelt zo anders".
Dat surrealistische gevoel neemt
alleen maar toe als een voor een
drie hoofdpersonen uit het verle
den uitgerekend dat weekeinde
weer opduiken. Geen van allen is
geworden wat hij/zij verwachtte.
Geen van allen is ver buiten de
verwachting van anderen geko
men.
Mike Leigh (behalve regisseur
ook scriptschrijver) werkt via de
ontmoetingen in flashbacks het
verleden uit. Het hele verhaal
komt op papier ongeloofwaardi
ger over dan in de film, waar het
meer iets krijgt van: 'zoiets verzin
je niet'.
Datzelfde gevoel gaf Leigh al eer
der bij de adoptieperikelen van
Secrets Lies en de overeen
komst is het geweldige spel van
de opnieuw niet of nauwelijks
bekende spelers. Voor drie van de
zes belangrijkste acteurs is het
hun tweede filmrol, Lynda
Steadman (Annie) debuteert en
alleen Katrin Cartlidge (Hannah)
heeft iets meer ervaring, ze speel
de ook in Leighs' Naked.
Is het juist die onervarenheid die
hun spel zo levensecht maakt? Ze
doen het geweldig. De types zijn
morsig als het leven zelf, met hun
zenuwtics, gehannes, gestotter en
gestuntel. Al gauw is het mooiste
bereikt wat een filmer kan na
streven: je vergeet dat het een
film is.
Career Girls is geen makkelijke
film, geen echt onderhoudende.
Maar wel een die nog wekenlang
meelift in je achterhoofd en op
onverwachte momenten voor je
opduikt: meestal in herkenning
op straat.
En wat is er nu boeiender, span
nender, moeilijker of mooier dan
het leven van alledag?
I 'Career Girls' van Mike Leigh draait in
Chassé Cinema in Breda.
Door Marjan Mes
Vorige week won de Japanse
filmregisseur Takeshi Kitano
de Gouden Leeuw in Venetië
met Hana-bi (Vuurwerk), die
op"het komende Filmfestival
Rotterdam vertoond zal wor
den. Met zijn gestileerde
gangsterfilm Sonatine wist hij
al "eerder de aandacht van
Rotterdam te trekken en ook
zijn Kids returndie nu in
Breda te zien is, was een favo
riet van het Nederlandse fes
tival.
tnor
In Japan is de 50-jarige Kitano,
die beroemd werd door zijn rol in
Merry X mas, mr. Lawrence, bui
tengewoon populair als presenta
tor van zeven tv-shows per week,
maar ook als acteur en komiek.
Begonnen als de helft van een ko
misch duo, The Two Beats, is hij
langzaam uitgegroeid tot een Ja
panse cult-figuur, omdat hij ook
nog een verwoed bokser en mo
torrijder is.
Na een bijna fataal motorongeluk
is Beat Kitano, zoals hij zich als
acteur noemde, ook nog gaan
schilderen. In navolging van de
19e eeuwse houtsneekunst schil
dert hij bloemen en erotische scè
nes.
Zijn speelfilms zijn echter onver
valste mannenfilms, waarin nau
welijks een vrouw voorkomt,
maar wel marginale randfiguren
als gangsters en boksers en hun
duistere omgeving. Het verhaal is
maar bijzaak, het draait om de
sfeer, de gestileerde esthetiek, de
kleine details, vooral bij de bijfi
guren. In Sonatine werd het ge
weld van de Yakuza, de Japanse
georganiseerde misdaad, bijna
achteloos in beeld gebracht.
Zelf enigzins ogend als een gang
ster groeide Kitano op in een ar
beidersbuurt waar zijn vader ook
een yakuza schijnt te zijn ge
weest. En ook hijzelf, heeft net
als de twee schooljongens in Kids
return, nog kortstondig gangster
ambities gehad.
Die persoonlijke achtergronden
zijn terug te vinden in Kids Re
turn, waarin Kitano's fascinatie
voor randfiguren terugkeert zon
der dat het overigens een gang
sterfilm is geworden. Centraal
staan twee verveelde scholieren,
Shinji en Masaru, die hun mede
scholieren pesten en beroven en
ook nog de splinternieuwe auto
van een leraar in brand steken.
Verder houden zij zich graag op
in een bar waar gangsterfiguren
komen.
Masaru brengt het tot lokale
boef-potentaat, Shinji begint aan
een bokstraining wanneer zijn
vriend in elkaar is geslagen. In
het verbrokkelde verhaal krijgen
de scènes in de boksschool one
venredig veel aandacht, hoewel
ze er prachtig uitzien. Shinji is
talentvol als bokser, maar kan de
verleidingen van drank en lekker
eten niet weerstaan en liegt over
zijn gewicht.
Door gebrek aan discipline en te
veel bravoure komt er van de car
rières van de twee jongens niets
terecht. Ze worden op zichzelf te
ruggeworpen en keren gelouterd
terug naar het schoolplein.
De film, vooral weemoedig en
ironisch en zeker niet geweldda
dig, is voor Japanners ongetwij
feld een aanval op de gangbare
moraal en taboes. Voor wester
lingen spreekt vooral de 'poëzie'
van de details waarmee vooral al
lerlei nevenfiguren, waaronder
twee komedianten, worden neer
gezet.
Als spelregisseur is Kitano mees
terlijk, wat met name blijkt uit
het natuurlijke spel van de
hoofdrolspelers Masanobu Ando
(die debuteert) en Ken Kaneko.
De streng gestileerde beelden en
de muziek, die de scènes prachtig
met elkaar verbindt, zijn bijzon
der.
Maar ongetwijfeld is Kitano's
Gouden Palm-winnaar Hana-bi
toch interessanter dan deze be
paald niet doorsnee maar wel wat
inhoudsloze film, al lijkt het alsof
de regisseur de Japanse jeugd een
riem onder het hart heeft willen
steken. Volgens hem heeft hij de
film gemaakt om te laten zien dat
de maatschappij niet naar je om
kijkt als je faalt en dat je als jon
gere meestal geen tweede kans
krijgt in de keiharde Japanse
competitiemaatschappij
'Kids return' van Takeshi Kitano is te
zien in Chassé Cinema in Breda.
Masanobu Ando in de Japanse film 'Kids return' van Takeshi Ki
tano, die zojuist de Gouden Leeuw in Venetië won met zijn nieuw
ste speelfilm. foto nfm
Meg Ryan en Matthew Broderick in Addicted to love.
FOTO WARNER BROS
Door Wil Kester
Stalkers worden ze genoemd. Lieden die na
het verbreken van een relatie hun ex-part
ner op hinderlijke wijze gaan achtervolgen.
Vaak blijft dat beperkt tot bijvoorbeeld
'toevallig' opduiken in de buurt van de ex.
Maar soms gaat het ongewenste contact ver
der. En leidt het zelfs tot pure terreur. Met
alle ellende vandien.
Zo ver komt het in Addicted to love niet. Lo
gisch natuurlijk, want het regiedebuut van
Griffin Dunne staat geafficheerd als een ro
mantische komedie. Wat overigens weer
niet per se garant hoeft te staan voor een
zoetsappig niemendalletje, zoals Dunne be
wijst.
De man, die onder meer als acteur naam
maakte in Scorseses After Hours, laat zien
dat ook een romantische komedie scherpe
kantjes kan hebben. Het draait in Addicted
to love allemaal om Sam (Matthew Brode
rick). Hij is sterrenkundige, woont in een
klein dorpje en is verliefd op de kleuterleid
ster Linda.
Sam is een naïeve romanticus, die nauwe
lijks verder durft te gaan dan elke dag tij
dens het speelkwartier zijn telescoop op zijn
vriendin te richten. Eigenlijk is hij gewoon
een lulletje rozenwater.
Het is dan ook niet zo vreemd, dat Linda
(Kelly Preston) de benen neemt naar New
York. Voor tijdelijk, belooft ze Sam bij haar
vertrek. Maar dat tijdelijke neemt perma
nente vormen aan, wanneer Linda Anton
(Tcheky Karyo) tegen het lijf loopt. Zowel in
de keuken als tussen de lakens laat deze
Franse restaurant-eigenaar haar meer ster
ren zien dan Sam ooit via zijn telescoop on
der ogen heeft gekregen.
In een wanhopige poging zijn (ex) vriendin
voor zich te behouden reist Sam ook af naar
New York. Hij vestigt zich in een bouwval
tegenover het appartement van beide gelie
ven en begint het stel met behulp van hoog
waardige technische apparatuur te bespio
neren. Waarbij hij het aloude principe van
de camera obscura als uitgangspunt neemt.
Bij zijn gluuractiviteiten krijgt Sam al snel
gezelschap van ene Maggie (Meg Ryan). De
ze cynische, wereldwijze fotografe is in alles
zijn tegenpool. Maar één ding hebben ze ge
meen: beiden zijn gedumpt door hun gelief
de. Waarbij het natuurlijk geen toeval is,
dat Anton in beide gevallen de sleutelrol
speelt.
Met grote verbittering en erg vasthoudend
achtervolgt het duo de beide nieuwbakken
tortelduifjes. Waarbij het niet bij loeren al
leen blijft. Dat levert enkele vermakelijke
scènes op, die aantonen dat een inventieve
stalker op subtiele wijze maar daarom niet
minder grimmig wraak kan nemen.
Wat dat betreft gaat Addicted to love een
stuk verder dan de doorsnee klassieke ro
mantische komedie. Het maakt Dunne's
film heel verteerbaar. Net zoals de aanwe
zigheid van Meg Ryan dat doet. Maar naar
haar is het altijd aangenaam kijken.
'Addicted to love' van Griffin Dunne draait in Ciné-
sol 3 in Breda.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batman 6
Robin - Bean - Face Off - Conspiracy Theory
Cinema Paradiso - The pilow book - What's eating Gilbert Grape
Roxy 1 - Absolute Power - Bean
Roxy 2 - - Anaconda - Fly away home
BREDA
Grand - Nothing to lose
Mignon - Men in black
Cinesol 1 - Conspiracy theory
Cinesol 2 - Speed II Cruise control
Cinesol 3 - Addicted to love
Casino 1 - Face Off - Lady en de Vagebond - Hufters en hofdames
Casino 2 - Mimic
Casino 3 - Bean
Casino 4 - Absolute Power
Chassé Cinema - Kids return - Career girls - Marion
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Bean - Men in Black
GOES
Grand Theater - Face/off - Lady en de vagebond - Batman Robin
HULST
Koning van Engeland - Men in Black - Lady en de vagebond - Bean-
Face Off - Anaconda - Conspiracy Theory - Mimic - Nothing to loose-
Absolute power
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman 8 Ro
bin - Face Off - Conspiracy Theory
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Mimic - Fly away home - Bean - Men in blad
- Lady en de Vagebond - Conspiracy Theory - Nothing to loose
Cinecitta 1 - Absolute power
Cinecitta 2 - The English Patient - The Fan
Cinecitta 3 - Addicted to love
Midi - Face Off
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Bean - Lady en de vagebond - Mimic - Face Off
Men in black - Absolute Power - Conspiracy theory - Nothing to lose
ANTWERPEN
Metropole - Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Saint
Zaal 2-14.30 en 17.00, uur - Napoleon
20.00 en 22.30 uur Kama Sutra
Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twin town
Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Murder at 1600
Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in Black
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Conspiracy Theory
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Liar Liar
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Face/off
Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Volcano
Zaal 10-14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Speed 2
Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Chamber
Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers
17.00 uur The English Patient
20.00 en 22.30 uur Face/off
Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Con Air
Zaal 14 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Fifth element
Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Marvin's Room
Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Night falls on Manhattan
Zaal 17- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur High school high
Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers
14.30 en 22.30 uur The English patient
20.00 Metro
Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Free Willy III
20.00 uur The English patient
22.30 uur City of Industry
Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Face/off
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Addicted to love
Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Batman Robin
22.30 uur The devil's own
20.00 uur In love and war
Zaal 24 - 14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp
20.00 en 22.30 uur Shadow Conspiracy
Donderdag 11 sep avant-premiere van Bean, met bezoek van Rowan
Atkinson om 22.00 uur.
Mooi en soms aandoenlijk zijn vooral de stille scènes in de
Franse speelfilm Marion van Manuel Poirier. Een 10-jarig
meisje uit een arbeidersgezin in een Normandisch dorp wordt
de lieveling van een chique Parisienne, die met haar echtge
noot een vakantiehuis in het dorp bewoont. Deze kinderloze,
rijke vrouw zou Marion graag meenemen naar Parijs om haar
een goede schoolopleiding te kunnen geven. De ouders van het
kind, arm maar gelukkig, voelen zich opgelaten in hun gezel
schap, maar laten Marion toch veel optrekken met de Parijze-
naars. Het echte drama blijft onderhuids, want de film schil
dert onopvallend en terloops maar wel overtuigend de sociale
tegenstellingen tussen de twee families evenals het dagelijks
leven op het Franse platteland. (Chassé Cinema in Breda)
Tijdens de Open Dag in het Chassé Theater Breda vertoont
Chassé Cinema zondagmiddag Wallace Gromit are back,
kostelijke animatiefilms uit de Britse Aardmanstudio's. De fi
guurtjes zijn gemaakt uit klei en zijn enorm beweeglijk. Hoog
tepunt van het programma is opnieuw een filmpje rond de
kaasetende uitvinder Wallace en zijn lezende en breiende
speurhond Gromit. In A Close Shave, een misdaadfilm van
bijna dertig minuten, ontdekt het duo de oorzaak van een gro
te wolschaarste.
Om 16.00 uur draait de imposante dansfilm Rosas danst Rosas
van regisseur/componist Thierry de Mey met de dansgroep
van de internationaal vermaarde Anne Teresa de Keersmae-
ker in de hoofdrol. De opnamen zijn gemaakt in een vervallen
gebouw in Leuven van architect Henry Van De Velde uit 1M
dat een belangrijke rol speelt in de gefilmde choreografie
Daarin nemen op mysterieuze wijze steeds meer 'schoolmap
jes' bezit van de ruimte door middel van grillige maar stras
uitgevoerde bewegingen, die hartstocht verraden.
Cinema Paradiso presenteert What's eating Gilbert Graff-
een wrange plattelandskomedie van de Deense regisseur Las-
se Hallstrom, met Johnny Depp als een wonderlijk gefrus
treerde jongeman (dinsdagavond in Cinemactueel in Berg®
op Zoom, woensdag in City Roosendaal). Peter Greenaway
The Pillow Book draait maandagavond in Cinemactueel i
Bergen op Zoom. De Japanse kalligrafie wordt verbonden me
machtsverhoudingen in seksuele relaties, in een technische'
visueel virtuoze vorm, maar inhoudelijk hol.
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond de zwaa®l'Ie
dige Britse film Jude van Michael Winterbottom naar de
eeuwse roman van Thomas Hardy. De mislukking van e
veelbelovende boerenjongen als Intellectueel en in de he
gespeeld door Christopher Eccleston. Kate Winslet s
vrijgevochten nicht van wie hij echt houdt.
:lt de
Ad
Het roodharig weesmeis
je Annie kent iedereen
wel van de film. Maar zij
werd eerder als
stripheldin geboren. Om
vervolgens op Broadway
groot te worden. Al
twintig jaar loopt daar
de musical Annie van
Martin Charnin.
Henk van der Meijden
(jawel, van Privé)
droomde al negen jaar
van een Hollandse
Annie. Zijn Stardust
Theatre B.V. heeft dat nu
voor elkaar gekregen.
Vanaf 18 september
maakt Annie, een meisje
van rond de 11 jaar, haar
glorietocht langs de
vaderlandse theaters.
Door Koos Tuitjer
Aan één Annie heeft Nederland
niet genoeg. Er gaan er maar
liefst acht op reis. Acht grappige,
ontroerende én talentrijke Ne
derlandse meisjes. Maar even
eens: acht verschillende ploegen
mede-weesmeisjes. Want Neder
land houdt streng de hand aan de
Wet op de Kinderarbeid.
Als Annie of andere wees mag je
maar 12 keer per jaar op het to
neel staan. In dit land zijn we in
elk geval goed voor onze pseudo-
wezen. Zélfs als ze op komen dra
ven voor een foto of interview,
wordt er een speeldag in rekening
gebracht.
Het zijn zo van die ongemakken.
Dan is het toch stukken eenvou
diger een kwispelende vierpotige
acteur op te trommelen. Sandy,
namelijk. De hond waaraan An
nie haar hart verpand heeft, Dqar
zijn er twee,voor,komen opdra
ven dankzij een aardige shagro-
kende hondenafrichter uit Noot
dorp. Deze komt maar liefst acht
maal in de week in actie. Om ach
ter de coulissen de twee viervoe
ters - èèn is er stand-by - hun
kunstjes te laten vertonen.
De musical is een belofte. On
langs toonde Van der Meijden te
gen inlevering van één speelbeurt
per optredend meisje hoogtepun
ten uit Annie. De voorproef was
ronduit ontroerend. Annie en de
andere wezen belagen de emoties
van het publiek. En om met Wil
van Seist, Annie's Nederlandse
suikeroom te spreken: „Wie in de
zaal zit, heeft twee zakdoeken
nodig. Een witte voor het lachen
en een grote rooie voor het hui
len." Hij zal er met deze inschat
ting niet veel naast zitten.
Annie's geestelijke musical-va
der Martin Charnin heeft zelf de
Nederlandse regie voor Annie ge
daan. Hij kent het musicalbedrijf
als geen ander. Zijn eerste schre
den op Broadway zette hij in de
re
jai
in
SU
W(
en
hij
ujA
(30
do
Tr
lijl
sei
po
Mi
bli
hij
sar
str
tel
tel
Tie
lo
rn;
jai
in
Fr
ke
ke
va
Di
Cl
du
mi
ter
Di
aa
Ne
vo
Kinderen vanaf 7 jaar kunnen
aanstaande dinsdag in het Chassé
theater in Breda genieten van de
muziek van Edvard Grieg.
Frank Groothof brengt dan met
et Brabants Orkest een speciale
veisie van Peer Gynt voor het he
te gezin.
^rteg schreef de populaire mu-
Tek m v°rige eeuw bij Henrik
sens drama over de boerenjon-
Gynt'het meisie Solvejg
en de geschaakte bruid Ingrid.
drollen rank Gro0thof sPeelt al"
Kij betrekt de speciale Noorse
eer van trollen en van de berg-
ko
ho
he
pri
Hi
be
M<
de:
Oo
ho
pri
we
kei
Tii
Of
GJ
gn
ter
hni.V!ren'®ing van Schouwburg-
bouwdirecties (VSCD) heeft de G
ne ■'aar toegekend aan Ve
van het Nationale Ballet. Deze
Z'lv'ri," Theaterdansprijs
er
Goui
Val
(voor
vanh
r