Vriendinnen en vervreemding Weemoedige mannenfilm met Japanse randfiguren Loeren naar je ex in romantische komedie 'Career Girls' van Mike Leigh uit het leven gegrepen Succesmus Trollen en met Frank en Brabant T heaterdanspi DE STEM U I G I D D2 Vechten Flashbacks 'Kids Return' van Gouden Leeuw-winnaar Kitano Esthetiek Boksschool 'Addicted to love' debuutfilm van Griffin Dunne Camera obscura DB STEM Broadway DONDERDAG 11 SEPTEMBER Door Max Steenberghe Hét leuke van films is, zo wil het cliché, dat het maar films zijn. Vaak blijkt succes even- rjë&ig met de afstand die een film neemt van het normale le ven. Laat dino's ronddende- ren, raketten razen of de we reldbevolking redden door een bokser met een IQ van 20 of door twee puistige tieners en het is kassa. Niet voor niets heet Hollywood de droomfa- briek. Krtep, veel knapper, maar moei lijk, veel moeilijker is het om het leven zelf te verfilmen. Clint Eastwood is een van de weinigen die altijd mens blijft, vooral als regisseur. Maar ook de Engelse regisseur Mike Leigh is er kam pioen in, zoals hij liet zien met zijn veelgeprezen Secrets Lies en nu opnieuw bewijst in Career Girls. De 'meisjes' uit de titel zijn Annie en?Hannah, twee vrouwen die el kaar vier jaar op de lip zaten toen ze een studentenfiat je deelden en die elkaar nu na zes jaar radio stilte voor het eerst weer opzoe ken. Het waren geen makkelijke meis jes, het zijn geen open vrouwen. Annie was gemankeerd door een onaantrekkelijke huidinfectie in haar gezicht, terwijl Hannah zich van kinds af aan door het leven heeft moeten vechten en haar moeder in een whiskeyvat zag veranderen. Annie trok zich terug in zenuw tics en allergieën, Hannah ver school zich achter een dik pant ser en vocht haar onzekerheid van zich af. Bij de eerste ontmoe ting, als Annie de kamer bij Han nah komt bekijken, bezorgt Han- *Katrin Cartlidge en Lynda Steadman in 'Career Girls'. nah het meisje meteen een astma- aanval door te informeren of zij bij het douchen een kaasschaaf als washandje gebruikt. Annie ziet de kleur van de flat als 'geel als goudsbloemen', Hannah vindt het verlopen pis. Samenwonend komen ze niet on der een band uit, die ontstaat bij de ontdekking dat beider vaders wegliepen toen ze acht jaar wa ren. En kijk: na een tijd verdedigt Annie Hannah's hardheid, be hoedt Hannah haar vriendin voor aanvallen van anderen en maken de twee zelfs plaats voor elkaar in een gedeelde liefde, die uitein delijk toch ondergeschikt blijkt aan de vriendinnenband. Met het einde van de studie komt ook een einde aan de gedeelde FOTO RCV FILM flat, en verdwijnen ze plots uit el- kaars leven. Pas zes jaar later zoekt Annie (inmiddels genezen) Hannah (getemd) een weekeindje op. Vervreemdende dagen: „Alles ziet er hetzelfde uit, maar het voelt zo anders". Dat surrealistische gevoel neemt alleen maar toe als een voor een drie hoofdpersonen uit het verle den uitgerekend dat weekeinde weer opduiken. Geen van allen is geworden wat hij/zij verwachtte. Geen van allen is ver buiten de verwachting van anderen geko men. Mike Leigh (behalve regisseur ook scriptschrijver) werkt via de ontmoetingen in flashbacks het verleden uit. Het hele verhaal komt op papier ongeloofwaardi ger over dan in de film, waar het meer iets krijgt van: 'zoiets verzin je niet'. Datzelfde gevoel gaf Leigh al eer der bij de adoptieperikelen van Secrets Lies en de overeen komst is het geweldige spel van de opnieuw niet of nauwelijks bekende spelers. Voor drie van de zes belangrijkste acteurs is het hun tweede filmrol, Lynda Steadman (Annie) debuteert en alleen Katrin Cartlidge (Hannah) heeft iets meer ervaring, ze speel de ook in Leighs' Naked. Is het juist die onervarenheid die hun spel zo levensecht maakt? Ze doen het geweldig. De types zijn morsig als het leven zelf, met hun zenuwtics, gehannes, gestotter en gestuntel. Al gauw is het mooiste bereikt wat een filmer kan na streven: je vergeet dat het een film is. Career Girls is geen makkelijke film, geen echt onderhoudende. Maar wel een die nog wekenlang meelift in je achterhoofd en op onverwachte momenten voor je opduikt: meestal in herkenning op straat. En wat is er nu boeiender, span nender, moeilijker of mooier dan het leven van alledag? I 'Career Girls' van Mike Leigh draait in Chassé Cinema in Breda. Door Marjan Mes Vorige week won de Japanse filmregisseur Takeshi Kitano de Gouden Leeuw in Venetië met Hana-bi (Vuurwerk), die op"het komende Filmfestival Rotterdam vertoond zal wor den. Met zijn gestileerde gangsterfilm Sonatine wist hij al "eerder de aandacht van Rotterdam te trekken en ook zijn Kids returndie nu in Breda te zien is, was een favo riet van het Nederlandse fes tival. tnor In Japan is de 50-jarige Kitano, die beroemd werd door zijn rol in Merry X mas, mr. Lawrence, bui tengewoon populair als presenta tor van zeven tv-shows per week, maar ook als acteur en komiek. Begonnen als de helft van een ko misch duo, The Two Beats, is hij langzaam uitgegroeid tot een Ja panse cult-figuur, omdat hij ook nog een verwoed bokser en mo torrijder is. Na een bijna fataal motorongeluk is Beat Kitano, zoals hij zich als acteur noemde, ook nog gaan schilderen. In navolging van de 19e eeuwse houtsneekunst schil dert hij bloemen en erotische scè nes. Zijn speelfilms zijn echter onver valste mannenfilms, waarin nau welijks een vrouw voorkomt, maar wel marginale randfiguren als gangsters en boksers en hun duistere omgeving. Het verhaal is maar bijzaak, het draait om de sfeer, de gestileerde esthetiek, de kleine details, vooral bij de bijfi guren. In Sonatine werd het ge weld van de Yakuza, de Japanse georganiseerde misdaad, bijna achteloos in beeld gebracht. Zelf enigzins ogend als een gang ster groeide Kitano op in een ar beidersbuurt waar zijn vader ook een yakuza schijnt te zijn ge weest. En ook hijzelf, heeft net als de twee schooljongens in Kids return, nog kortstondig gangster ambities gehad. Die persoonlijke achtergronden zijn terug te vinden in Kids Re turn, waarin Kitano's fascinatie voor randfiguren terugkeert zon der dat het overigens een gang sterfilm is geworden. Centraal staan twee verveelde scholieren, Shinji en Masaru, die hun mede scholieren pesten en beroven en ook nog de splinternieuwe auto van een leraar in brand steken. Verder houden zij zich graag op in een bar waar gangsterfiguren komen. Masaru brengt het tot lokale boef-potentaat, Shinji begint aan een bokstraining wanneer zijn vriend in elkaar is geslagen. In het verbrokkelde verhaal krijgen de scènes in de boksschool one venredig veel aandacht, hoewel ze er prachtig uitzien. Shinji is talentvol als bokser, maar kan de verleidingen van drank en lekker eten niet weerstaan en liegt over zijn gewicht. Door gebrek aan discipline en te veel bravoure komt er van de car rières van de twee jongens niets terecht. Ze worden op zichzelf te ruggeworpen en keren gelouterd terug naar het schoolplein. De film, vooral weemoedig en ironisch en zeker niet geweldda dig, is voor Japanners ongetwij feld een aanval op de gangbare moraal en taboes. Voor wester lingen spreekt vooral de 'poëzie' van de details waarmee vooral al lerlei nevenfiguren, waaronder twee komedianten, worden neer gezet. Als spelregisseur is Kitano mees terlijk, wat met name blijkt uit het natuurlijke spel van de hoofdrolspelers Masanobu Ando (die debuteert) en Ken Kaneko. De streng gestileerde beelden en de muziek, die de scènes prachtig met elkaar verbindt, zijn bijzon der. Maar ongetwijfeld is Kitano's Gouden Palm-winnaar Hana-bi toch interessanter dan deze be paald niet doorsnee maar wel wat inhoudsloze film, al lijkt het alsof de regisseur de Japanse jeugd een riem onder het hart heeft willen steken. Volgens hem heeft hij de film gemaakt om te laten zien dat de maatschappij niet naar je om kijkt als je faalt en dat je als jon gere meestal geen tweede kans krijgt in de keiharde Japanse competitiemaatschappij 'Kids return' van Takeshi Kitano is te zien in Chassé Cinema in Breda. Masanobu Ando in de Japanse film 'Kids return' van Takeshi Ki tano, die zojuist de Gouden Leeuw in Venetië won met zijn nieuw ste speelfilm. foto nfm Meg Ryan en Matthew Broderick in Addicted to love. FOTO WARNER BROS Door Wil Kester Stalkers worden ze genoemd. Lieden die na het verbreken van een relatie hun ex-part ner op hinderlijke wijze gaan achtervolgen. Vaak blijft dat beperkt tot bijvoorbeeld 'toevallig' opduiken in de buurt van de ex. Maar soms gaat het ongewenste contact ver der. En leidt het zelfs tot pure terreur. Met alle ellende vandien. Zo ver komt het in Addicted to love niet. Lo gisch natuurlijk, want het regiedebuut van Griffin Dunne staat geafficheerd als een ro mantische komedie. Wat overigens weer niet per se garant hoeft te staan voor een zoetsappig niemendalletje, zoals Dunne be wijst. De man, die onder meer als acteur naam maakte in Scorseses After Hours, laat zien dat ook een romantische komedie scherpe kantjes kan hebben. Het draait in Addicted to love allemaal om Sam (Matthew Brode rick). Hij is sterrenkundige, woont in een klein dorpje en is verliefd op de kleuterleid ster Linda. Sam is een naïeve romanticus, die nauwe lijks verder durft te gaan dan elke dag tij dens het speelkwartier zijn telescoop op zijn vriendin te richten. Eigenlijk is hij gewoon een lulletje rozenwater. Het is dan ook niet zo vreemd, dat Linda (Kelly Preston) de benen neemt naar New York. Voor tijdelijk, belooft ze Sam bij haar vertrek. Maar dat tijdelijke neemt perma nente vormen aan, wanneer Linda Anton (Tcheky Karyo) tegen het lijf loopt. Zowel in de keuken als tussen de lakens laat deze Franse restaurant-eigenaar haar meer ster ren zien dan Sam ooit via zijn telescoop on der ogen heeft gekregen. In een wanhopige poging zijn (ex) vriendin voor zich te behouden reist Sam ook af naar New York. Hij vestigt zich in een bouwval tegenover het appartement van beide gelie ven en begint het stel met behulp van hoog waardige technische apparatuur te bespio neren. Waarbij hij het aloude principe van de camera obscura als uitgangspunt neemt. Bij zijn gluuractiviteiten krijgt Sam al snel gezelschap van ene Maggie (Meg Ryan). De ze cynische, wereldwijze fotografe is in alles zijn tegenpool. Maar één ding hebben ze ge meen: beiden zijn gedumpt door hun gelief de. Waarbij het natuurlijk geen toeval is, dat Anton in beide gevallen de sleutelrol speelt. Met grote verbittering en erg vasthoudend achtervolgt het duo de beide nieuwbakken tortelduifjes. Waarbij het niet bij loeren al leen blijft. Dat levert enkele vermakelijke scènes op, die aantonen dat een inventieve stalker op subtiele wijze maar daarom niet minder grimmig wraak kan nemen. Wat dat betreft gaat Addicted to love een stuk verder dan de doorsnee klassieke ro mantische komedie. Het maakt Dunne's film heel verteerbaar. Net zoals de aanwe zigheid van Meg Ryan dat doet. Maar naar haar is het altijd aangenaam kijken. 'Addicted to love' van Griffin Dunne draait in Ciné- sol 3 in Breda. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batman 6 Robin - Bean - Face Off - Conspiracy Theory Cinema Paradiso - The pilow book - What's eating Gilbert Grape Roxy 1 - Absolute Power - Bean Roxy 2 - - Anaconda - Fly away home BREDA Grand - Nothing to lose Mignon - Men in black Cinesol 1 - Conspiracy theory Cinesol 2 - Speed II Cruise control Cinesol 3 - Addicted to love Casino 1 - Face Off - Lady en de Vagebond - Hufters en hofdames Casino 2 - Mimic Casino 3 - Bean Casino 4 - Absolute Power Chassé Cinema - Kids return - Career girls - Marion GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Bean - Men in Black GOES Grand Theater - Face/off - Lady en de vagebond - Batman Robin HULST Koning van Engeland - Men in Black - Lady en de vagebond - Bean- Face Off - Anaconda - Conspiracy Theory - Mimic - Nothing to loose- Absolute power ROOSENDAAL City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman 8 Ro bin - Face Off - Conspiracy Theory TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Mimic - Fly away home - Bean - Men in blad - Lady en de Vagebond - Conspiracy Theory - Nothing to loose Cinecitta 1 - Absolute power Cinecitta 2 - The English Patient - The Fan Cinecitta 3 - Addicted to love Midi - Face Off VLISSINGEN Alhambra Theater - Bean - Lady en de vagebond - Mimic - Face Off Men in black - Absolute Power - Conspiracy theory - Nothing to lose ANTWERPEN Metropole - Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Saint Zaal 2-14.30 en 17.00, uur - Napoleon 20.00 en 22.30 uur Kama Sutra Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twin town Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Murder at 1600 Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in Black Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Conspiracy Theory Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Liar Liar Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Volcano Zaal 10-14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Speed 2 Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Chamber Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers 17.00 uur The English Patient 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Con Air Zaal 14 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Fifth element Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Marvin's Room Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Night falls on Manhattan Zaal 17- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur High school high Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers 14.30 en 22.30 uur The English patient 20.00 Metro Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Free Willy III 20.00 uur The English patient 22.30 uur City of Industry Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Addicted to love Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Batman Robin 22.30 uur The devil's own 20.00 uur In love and war Zaal 24 - 14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp 20.00 en 22.30 uur Shadow Conspiracy Donderdag 11 sep avant-premiere van Bean, met bezoek van Rowan Atkinson om 22.00 uur. Mooi en soms aandoenlijk zijn vooral de stille scènes in de Franse speelfilm Marion van Manuel Poirier. Een 10-jarig meisje uit een arbeidersgezin in een Normandisch dorp wordt de lieveling van een chique Parisienne, die met haar echtge noot een vakantiehuis in het dorp bewoont. Deze kinderloze, rijke vrouw zou Marion graag meenemen naar Parijs om haar een goede schoolopleiding te kunnen geven. De ouders van het kind, arm maar gelukkig, voelen zich opgelaten in hun gezel schap, maar laten Marion toch veel optrekken met de Parijze- naars. Het echte drama blijft onderhuids, want de film schil dert onopvallend en terloops maar wel overtuigend de sociale tegenstellingen tussen de twee families evenals het dagelijks leven op het Franse platteland. (Chassé Cinema in Breda) Tijdens de Open Dag in het Chassé Theater Breda vertoont Chassé Cinema zondagmiddag Wallace Gromit are back, kostelijke animatiefilms uit de Britse Aardmanstudio's. De fi guurtjes zijn gemaakt uit klei en zijn enorm beweeglijk. Hoog tepunt van het programma is opnieuw een filmpje rond de kaasetende uitvinder Wallace en zijn lezende en breiende speurhond Gromit. In A Close Shave, een misdaadfilm van bijna dertig minuten, ontdekt het duo de oorzaak van een gro te wolschaarste. Om 16.00 uur draait de imposante dansfilm Rosas danst Rosas van regisseur/componist Thierry de Mey met de dansgroep van de internationaal vermaarde Anne Teresa de Keersmae- ker in de hoofdrol. De opnamen zijn gemaakt in een vervallen gebouw in Leuven van architect Henry Van De Velde uit 1M dat een belangrijke rol speelt in de gefilmde choreografie Daarin nemen op mysterieuze wijze steeds meer 'schoolmap jes' bezit van de ruimte door middel van grillige maar stras uitgevoerde bewegingen, die hartstocht verraden. Cinema Paradiso presenteert What's eating Gilbert Graff- een wrange plattelandskomedie van de Deense regisseur Las- se Hallstrom, met Johnny Depp als een wonderlijk gefrus treerde jongeman (dinsdagavond in Cinemactueel in Berg® op Zoom, woensdag in City Roosendaal). Peter Greenaway The Pillow Book draait maandagavond in Cinemactueel i Bergen op Zoom. De Japanse kalligrafie wordt verbonden me machtsverhoudingen in seksuele relaties, in een technische' visueel virtuoze vorm, maar inhoudelijk hol. Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond de zwaa®l'Ie dige Britse film Jude van Michael Winterbottom naar de eeuwse roman van Thomas Hardy. De mislukking van e veelbelovende boerenjongen als Intellectueel en in de he gespeeld door Christopher Eccleston. Kate Winslet s vrijgevochten nicht van wie hij echt houdt. :lt de Ad Het roodharig weesmeis je Annie kent iedereen wel van de film. Maar zij werd eerder als stripheldin geboren. Om vervolgens op Broadway groot te worden. Al twintig jaar loopt daar de musical Annie van Martin Charnin. Henk van der Meijden (jawel, van Privé) droomde al negen jaar van een Hollandse Annie. Zijn Stardust Theatre B.V. heeft dat nu voor elkaar gekregen. Vanaf 18 september maakt Annie, een meisje van rond de 11 jaar, haar glorietocht langs de vaderlandse theaters. Door Koos Tuitjer Aan één Annie heeft Nederland niet genoeg. Er gaan er maar liefst acht op reis. Acht grappige, ontroerende én talentrijke Ne derlandse meisjes. Maar even eens: acht verschillende ploegen mede-weesmeisjes. Want Neder land houdt streng de hand aan de Wet op de Kinderarbeid. Als Annie of andere wees mag je maar 12 keer per jaar op het to neel staan. In dit land zijn we in elk geval goed voor onze pseudo- wezen. Zélfs als ze op komen dra ven voor een foto of interview, wordt er een speeldag in rekening gebracht. Het zijn zo van die ongemakken. Dan is het toch stukken eenvou diger een kwispelende vierpotige acteur op te trommelen. Sandy, namelijk. De hond waaraan An nie haar hart verpand heeft, Dqar zijn er twee,voor,komen opdra ven dankzij een aardige shagro- kende hondenafrichter uit Noot dorp. Deze komt maar liefst acht maal in de week in actie. Om ach ter de coulissen de twee viervoe ters - èèn is er stand-by - hun kunstjes te laten vertonen. De musical is een belofte. On langs toonde Van der Meijden te gen inlevering van één speelbeurt per optredend meisje hoogtepun ten uit Annie. De voorproef was ronduit ontroerend. Annie en de andere wezen belagen de emoties van het publiek. En om met Wil van Seist, Annie's Nederlandse suikeroom te spreken: „Wie in de zaal zit, heeft twee zakdoeken nodig. Een witte voor het lachen en een grote rooie voor het hui len." Hij zal er met deze inschat ting niet veel naast zitten. Annie's geestelijke musical-va der Martin Charnin heeft zelf de Nederlandse regie voor Annie ge daan. Hij kent het musicalbedrijf als geen ander. Zijn eerste schre den op Broadway zette hij in de re jai in SU W( en hij ujA (30 do Tr lijl sei po Mi bli hij sar str tel tel Tie lo rn; jai in Fr ke ke va Di Cl du mi ter Di aa Ne vo Kinderen vanaf 7 jaar kunnen aanstaande dinsdag in het Chassé theater in Breda genieten van de muziek van Edvard Grieg. Frank Groothof brengt dan met et Brabants Orkest een speciale veisie van Peer Gynt voor het he te gezin. ^rteg schreef de populaire mu- Tek m v°rige eeuw bij Henrik sens drama over de boerenjon- Gynt'het meisie Solvejg en de geschaakte bruid Ingrid. drollen rank Gro0thof sPeelt al" Kij betrekt de speciale Noorse eer van trollen en van de berg- ko ho he pri Hi be M< de: Oo ho pri we kei Tii Of GJ gn ter hni.V!ren'®ing van Schouwburg- bouwdirecties (VSCD) heeft de G ne ■'aar toegekend aan Ve van het Nationale Ballet. Deze Z'lv'ri," Theaterdansprijs er Goui Val (voor vanh r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24