rbouwt hij talleert bilair de apuw op. der om! de Stem Grootste bloementaart van de lage landen Kerk met bijzondere doopvont zaterdag open voor bezoekers am Barok, improvisatie en Muzikaal Kerkepad DKAMERS Emmer Wijs besluit Concertje Festival Zeeuwsch-Vlaanderen: week 1 Brug Duivel Architectuur Fringe Borsele, estelijke leveren, ber. ptember k afval in mensen Heeft u loopafval m op de chemisch den in ge- vers, Nikkelstraat 26, 1 22 32. eg 3, tel. 0416 31 32 14. Fonds is 35 jaar jong- lijk. En het WNF gaat ictivtteiten, want voor de af. nateur? De natuur ;unt ons werk als u Hjf 50, WNF-Zeist. wwf' Kleine glorie van Stoppeldijk Door Jeanette Vergouwen Waarom de kerk een monument is, is niet iedereen duidelijk. Er zijn veel grotere, oudere en mooiere gebouwen. Maar het gebouw is meer dan een eeuw oud en wordt nog trouw bezocht door de parochianen. De rooms-katholieke kerk van de heilige Gerulp- hus in Stoppeldijk staat ingeschreven in het register van de Mo numentenwet in Zeeland als nummer 22231. Ben de Schepper, penningmeester van het parochiebestuur speelt met plezier de gids. Met engelengeduld legt hij uit dat vanaf 1936 de dorpen Hengstdijk, Ossenisse, Boschkapelle en Stop peldijk allemaal tot de gemeente Vogelwaarde horen. „Het ge bouw waar we nu voor staan in deze straat (Rapenburg) is de pa rochiekerk van Stoppeldijk, een neogotische kerk gebouwd in 1860, en na de brand van 1869 naar een ontwerp van architect P. Soffers een jaar later herbouwd. Driebeukig, opgetrokken in bak steen en een met leien bedekt za deldak." Hij duwt de houten deuren open en loopt over de zwarte plavuizen vloer naar de doopvont voor in de kerk. Hij wijst de verschillende traveeën (gewelfvak tussen gor- delbogen), de spitsboogvensters, de steunberen, de pilasters en versieringen aan. Bij de doopvont gekomen tikt hij met zijn vingers tegen het eikenhouten deksel dat de natuurstenen doopvont uit 1881 siert. „Dit is een van de waardevolle interieurstukken, naast de twee eikenhouten biechtstoelen en de mooi gebeeldhouwde preek stoel." In de biechtstoelen hangt niet meer de gecombineerde geur van hout en sigarenrook. Er wordt niet meer geschoven met de luik jes. Ook de preekstoel oogt leeg. De tijden van de donderpreken zijn voorbij en tegenwoordig spreken de pastors vanaf het al taar. Koster Cesar Mannaert komt er bij staan. „De preekstoel is ver vaardigd door Ch. Bruggeman uit Gent. Het beeld tussen de twee trappen is een afbeelding van Christus die spreekt met de Sa- maritaanse vrouw. Die ketting zou dienen om een emmer water in de put te laten zakken." Ben de Schepper kijkt even ver baasd. „Ik dacht dat het Paulus was die geboeid was met een ket ting." Het boekje dat G. Bongen- aar schreef in 1959 over de kerk wordt er op nageslagen en dan blijkt dat beide heren gelijk heb ben. Er is een Jezus- en een Pau- lusversie. „De kerk is in 1860 gebouwd door J. Bleijenbergh. Hij was de laagste inschrijver en kreeg de opdracht voor de bouw die 6145 gulden kostte. De kerk is eigen dom van de parochie, de toren is eigendom van de burgelijke ge meente. Die toren is in 1960 aan geboden aan deken J. Staal voor de symbolische prijs van één gul den. Maar hij heeft hem gewei gerd. Een wijs besluit blijkt nu. Tijdens de laatste vergadering van de monumenten-commissie van de gemeente is opgemerkt dat de toren licht overhelt. Het parochiebestuur wist hier niets van en we wachten nu maar af wat er gaat gebeuren, de kosten zijn toch voor rekening van de gemeente," vertelt De Schepper. De brand in 1869 legde het ge bouw in as. De kruiswegstaties zijn verbrand samen met de waardevolle houten biechtstoe len, preekstoel (met het beeld van Gerulphus) en wat schilderijen en beelden. „Een onvoorzichtigheid met gro te gevolgen. Maar een half jaar later begon men aan de herbouw en dat is werkelijk met man en macht gebeurd. Iedereen hielp mee en tien jaar later kon de kerk geconsacreerd worden. De paro chianen hebben toen bijgedragen voor het altaar, het meubilair, het Penningmeester Ben de Schepper en koster Cesar Mannaert onder de preekstoel van de kerk in Stoppeldijk. fotowim kooyman schilderwerk en het orgel. Wij kunnen niet concurreren met de basiliek van Hulst en vele andere kerken in Zeeuws-Vlaanderen, maar het is toch een schoon ge bouw en we ontvangen zaterdag graag vele bezoekers. We zijn van 12.30 tot 16.00 uur open en er is steeds iemand aanwezig die de bezoekers alles over de kerk ver telt." In West-Zeeuws-Vlaanderen opent men niet alleen de deuren van kerken, molens, raadhuizen en musea tijdens Open Monu mentendag. Hier presenteert men onder het motto: Neem eens een mo(nu)ment een aantal optredens in de gebouwen die gratis bezich tigd kunnen worden. Wel eens gehoord van een saxofoonkwar tet in een museum, een klassiek concert in een molen, een dwars fluitrecital in een oude herberg, een koorconcert in een Visserij museum en het voordragen van gedichten of vertellen van spook- of griezelverhalen in kerken? Nee, dan is er zaterdag een kans. Organisten, pianisten, kleine klassieke ensembles, een operet tekoor en dichters staan in de ge bouwen klaar om het publiek naast het architectonische schoon ook te verblijden met poë zie en muziek. „Vorig jaar zijn we met deze combinatie gestart: open monu mentendag en een minifestival. En het werkt goed. De dalende lijn van het bezoek is omgebogen. Dit jaar verwachten we dat er weer duizenden bezoeken wor den gebracht. In elk gebouw wordt de spanning opgevoerd door deze extra attractie en het publiek kan aan de hand van het programma een route samenstel len en zo van al het gebodene toch heel wat horen en zien," ver telt Arco Willeboordse, beheer der van het archeologisch mu seum in Aardenburg en mede or ganisator van Open Monumen tendag in de gemeente Sluis-Aar- denburg. Houdt u van de verhalen van Ro- ald Dahl, dan is de hervormde kerk in Hoofdplaat de aangewe zen locatie. Liever spookverhalen uit Zeeuws-Vlaanderen, dan op naar Nieuwvliet. Poëziefreaks moeten naar het Burgerweeshuis of de doopsgezinde kerk in Aar denburg en de liefhebbers van klassieke muziek kunnen niet verkeerd kiezen: bijna in elk mo nument lopen ze tegen een recital of concertje aan. Vanavond is er in de raadzaal van het Belfort in Sluis een toelich ting op het programma. De voor zitters van de comités Open Mo numentendag geven een toelich ting, dichter Peer van Meer leest uit eigen werk de Rodanburgh Troubadours laten hun gitaren en dulcimer (hakkebord) klinken. De avond begint om 19.30 uur. Bijna alle monumenten in Zeeuws-Vlaanderen kunnen za terdag gratis bezocht worden tussen 10.00 en 17.00 uur. Door Ronald Verstraten Geen doos groot genoeg om er de taart van Lijsbert de Koeijer in te stoppen. Drie meter in doorsne de, in vier 'etages', ruim twee me ter hoog. Vanmorgen om 05.00 uur is ze eraan begonnen. Van avond om een uur of tien hoopt ze ermee klaar te zijn. De smaak zal vreselijk zijn. Dit is geen taart om op te eten. Het is er een om naar te kijken. Er komt dan ook geen kook- of bakkunst aan te pas, maar schik- en plak- oinst. Zaden, gedroogde blade ren, strobloemen. „Zelf zeg ik lie ver Heliochrysum, dat vind ik mooier klinken", zegt Lijsbert. En ze gooit er nog wat Latijn te genaan: cathamus. Maar ook ge wone tarwe en lavendel. De Droogbloemzolder van Lijs- oert, gelegen aan de provinciale weg nabij Retranchement, is de aatste jaren uitgegroeid tot een toeristische attractie. Het Bureau voor Toerisme Zeeuws-Vlaande ren stuurt er busladingen met agjesmensen langs, verblijfstoe- en gaan er bij slecht weer op ™rsus. „Droogschikken, work shops 'Amerikaans stempelen', sjablonen. Alles wat te maken eelt met interieurdecoraties", vertelt Lijsbert. Die cursussen gaan het hele jaar 00r, met name voor mensen uit eigen streek en uit Bel gië. Daarmee is het tien jaar geleden ook begon nen. Op de zolder van haar huis. Omgedoopt tot droogbloemzolder, de naam die nu de loods siert, waarin werkplaats, winkel en droogbloem ruimtes zijn onderge bracht. Het is het mid delpunt van jaarlijkse droogbloemshows die er tegen de paasdagen, in september en rond Kerst worden gehouden. Dit jaar moest het eens wat anders worden. De mijlpaal van tien jaar moest gevierd en maan denlang zat Lijsbert te tobben. „Een recordpo ging", dacht ze, maar met wat? „Eerst dacht ik aan een drieluik, maar keurden ze bij het Guin- nes Book of Records niet goed. Hun standpunt was, dat het voor anderen niet na te maken was. Guirlandes, De grootste Bie- dermeyer, die waren al eens ge daan. Maar ja, dat doen ze dan bijvoorbeeld met een school. Vijf honderd mensen, die allemaal een stukje doen. Ik vroeg me af: is dat dan nog wel een record? Ik wilde iets dat ik helemaal alleen Hij gaat de taart zater dagmorgen om 10.00 uur onthullen, samen met de drie dochters van Lijsbert en haar man Bram. Tegelijk is er een droogbloemshow, met een parcours door de hele Droogbloemzol der. En voor wie er meer van wil weten, zijn er diverse demonstraties van hobbytech- Lijsbert de Koeijer op haar Droogbloemzolder bij foto wim kooyman Retranchement. kon doen." Het werd dus een bloementaart. „Een rage in de bloemschikwereld. Er zijn al een heleboel boeken over. Maar die kennen ze bij het Guinnes Book blijkbaar niet. Dus is het nog niet helemaal zeker of mijn taart er ook inderdaad in komt." Het gaat hierbij om de editie Neder land/België van het recordboek, zodat de taart straks de grootste van de Lage Landen mag worden ge noemd. Aan Lijsbert zal het niet liggen. De vereiste getui gen - er moeten er twee de hele dag bij zijn - zijn er ook. En wel licht komt burgemeester C. van Liere haar vandaag nog even mo reel ondersteunen. als droogbloem- schikken, Amerikaans stempelen en patchwuzle, zeg maar patchwork, maar dan met papier. „Altijd al een voorkeur voor droogbloemen gehad", zegt Lijsbert. Oorspronkelijk afkom stig uit het Friese Wommels, heeft ze een driejarige opleiding bloemschikken, bloementeelt en middenstand gevolgd in Aals meer. De bloemen die ze droogt, kweekt ze zelf. „Bram helpt wel heel veel mee, maar heeft natuur lijk zijn eigen werk, een land bouwbedrijf. Als je mekaar niet steunt, kun je niets doen, zeg ik altijd. En ik betrek ook de kinde ren altijd zoveel mogelijk bij de shows." De show en demonstraties vinden ook op zondag plaats, maar wie de taart in onvoltooide staat en Lijsbert aan het werk wil zien, mag ook vandaag al een kijkje komen nemen, tussen 10.00 en 17.00 uur. Die tijden gelden ook op zondag 14 september. Zater dag is het publiek welkom tot 21.00 uur. Er hoeft geen entree te worden betaald. Het bloemenfeestje gaat verge zeld van een actie voor een goed doel. „We hebben de mensen ge vraagd niets mee te nemen, maar als ze toch wat willen doen, kunnen ze geld geven voor de Cli- niclowns." Deze organisatie, die ernstig zieke kinderen in zieken huizen afleiding bezorgt, door clowns op te laten treden, heeft een aparte hoek gekregen in de Droogbloemzolder. Het is de be doeling dat de opbrengst van de actie over enige tijd aan een ver tegenwoordiger van Cliniclowns wordt overhandigd. I I I I I DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1997 D1 »Het Prometheus Ensemble combineert theater en muziek Door Jeanette Vergouwen Muziek, spiegel der kun sten.... Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen 1997 kan met dit thema alle kan ten uit. Toneel, literatuur, mime, film en beeldende kunst worden geïntegreerd in de muziek. Het ensemble waarbij het pu bliek vorig jaar vanaf de eerste minuut op het puntje van de stoel ging zitten, The Academy of Ancient Music o.l.v. Andrew Manze, brengt op authentieke instrumenten werken van Re bel, Telemann Völker Ouver ture), Couperin en Rameau en van J.M. Leclair wordt het Fluitconcert nr. 3 in C opus 7 gespeeld met Rachel Brown als soliste. Het openingsconcert bestaat louter uit werken waarbij de barokcomponisten zich hebben laten inspireren door mime, dans, literatuur en vertellingen (Axel, rk-kerk, donderdag 11 september) Een dag later maakt het optre dende ensemble er zelfs een muzikale theateravond van. Het Prometheus Ensemble, dat in 1992 door dirigent Etienne Siebens werd opgericht heeft als doelstelling een brug te bouwen tussen klassieke en he dendaagse muziektaal. Het Prometheus Ensemble zorgt voor multidisciplinaire optre dens. Dat blijkt nog niet direct uit het openingswerk: Kwintet in g van Prokofjev, gebaseerd op beelden uit het circusleven. Waarschijnlijk schreef Prokof jev het voor Boris Romanov die in 1921 choreograaf was van de vermaarde Ballets Russes van Diaghilev. Heel duidelijk is het huwelijk tussen theater en mu ziek in Het Verhaal van de Sol daat van Stravinski. Deze schreef samen met de Zwitser se auteur C. Ramuz dit werk. De tekst werd ontleend aan po pulaire Russische verhalen die door Afanasjev gepubliceerd waren onder de titel De Deser teur en de Duivel. Het werk, de tragische geschie denis van een soldaat die on vermijdelijk ten prooi valt aan de duivel, van Stravinsky wordt in een beeldende, sceni sche versie vertolkt door musi ci en de acteurs Hubert Da men (duivel), Govert Deploigne (soldaat) en Brecht Callewaert (verteller). De muzikanten ver vullen een concertante rol en de verteller en de acteurs vi sualiseren het muzikale ver haal in Sluis in de rk-kerk op vrijdag 12 september. De muziekliefhebbers die hou den van speciale recitals en wat uitleg over de streek en de ar chitectuur en een kop koffie en een etentje ter afwisseling kun nen zaterdag 13 september een dag vol verrassingen meema ken. Het Muzikaal Kerkepad biedt de festivalbezoeker dé gelegenheid om op drie ver schillende historische locaties aparte concerten bij te wonen. Het accent ligt op de strijkin strumenten. Violiste Theodora Geraerts vertolkt samen met Regina Albrink (piano) en Pie- ter Gouderjaan (hoorn) het Trio in Es van Brahms. Daar naast wordt in de basiliek in Hulst vanaf 13.30 uur de sona te voor hoorn en piano van Hindemith en een werk voor viool en piano van Szyma- nowski gespeeld. Het tweede recital is bijzonder omdat het Henneman Strijk kwartet: Mary Oliver, Ig Hen neman, Tristan Honsinger en Wilbert de Joode een uur lang werken speelt die Ig Henneman speciaal voor de rk-kerk van Heikant heeft gecomponeerd met de bijzondere architectuur van deze kerk als inspiratie bron. De musici maken veel vuldig gebruik van de improvi satie. Henneman noemde haar compositie Westveld en bestu deerde hiervoor zowel de ar chitectuur als de muziek uit Middeleeuwen en Renaissance. Het derde concert in de rk-kerk in Terhole wordt verzorgt door Het Utrecht String Quartet (Eeva Koskinen, Katherine Routley, Daniel Raiskin en Se bastian Koloski). Het ensemble gaat flexibel met stijl om en brengt de folklore van diverse nationaliteiten tot klinken in romantische en' 20e eeuwse muziek. Vertolkt worden wer ken van Vaughan Williams, Sallinen, Sculthorpe en Tsjai- kovski (aanvangsuren: Hulst 13.30 uur, Koewacht 16.00 urn en Terhole 20.00 uur). Het eerste Fringe-concert wordt zondagmiddag verzorgd door het Lovanium Chamber Brass Koperkwintet: Mieke de Meyer (trompet), Kris Stroobants (trompet), Peter van Montfort (hoorn), Jeroen D'Helft (trombone) en Dieter Verschuren (tuba). Deze leer lingen van het Lemmensinsti- tuut te Leuven presenteren zich aan het publiek met een dynamisch programma. Vooral arrangementen van bekende klassieke werken en typische composities voor brassband van Grieg tot en met L. Hen derson op zondag 14 september in de hervormde kerk in IJzen- dijke om 15.00 uur. I Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Alle concerten beginnen, tenzij an ders vermeld, om 20.00 uur. Moeilijke meisjes in nieuwe film Mike Leigh PAGINA Musical Annie met acht meisjes in de hoofdrol The Hamsters openen het popseizoen PAGINA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23