DE STEM
'Elke keer
opnieuw
kippenvel'
Metropolis verwacht
tien miljoenste gast
Prix de Rome voor
Schaap en Fr amis
de Stem
Wouter Loeve: oneindige bewondering voor operadiva Maria Callas
Jimmie Rodgers
Brad
Charing Cross
Gids
NEDERLAND 1
Een Maria Callaslaan of een Callasplein? Twintig
jaar nadat de Amerikaans/Griekse operadiva op 16
september 1977 in Parijs aan een hartstilstand over
leed, zou dat heel goed kunnen, meent de Bredase
Callas-bewonderaar Wouter Loeve.
Hij gaat op de twintigste sterfdag van het 'grootste
vrouwelijke zangfenomeen van deze eeuw' naar het
Belgische Sint Pietersrode om een speciale Callas-
herdenkingsmis bij te wonen.
Door Carlo Nijveen
Slechts één keer stond de 51-jari-
ge Bredanaar Wouter Loeve oog
in oog met zijn idool, de Ameri
kaans-Griekse opera-diva Maria
Callas. Voor een recital in het
Amsterdamse Concertgebouw,
tijdens de afscheidstoernee die
Callas in 1973 langs Europa, de
Verenigde Staten en Japan voer
de, had Loeve al lang van te vo
ren een kaartje weten te bemach
tigen.
Vooral de toegift na afloop van
dat concert staat Loeve voor al
tijd in het geheugen gegrifd.
„Aan het begin van de pauze van
dat concert stormde ik met een
bos rozen in de hand naar voren,"
herinnert de Bredanaar zich.
„Via één van haar collega's op het
podium kreeg Callas de bloemen
uiteindelijk aangereikt. Tijdens
de toegift, het lied O mio babino
caro uit Pucchini's opera Gianni
Schicchi, bevond ik me nog
steeds vlak voor het podium. Ter
wijl ze zong, kwam Callas precies
voor mij staan. Dat moment ver
geet ik nooit meer. Het concert
bezoek was eigenlijk bedoeld als
laatste eerbetoon, want Callas
was toen duidelijk over haar
hoogtepunt heen. Maar tijdens
die toegift klonk ze opeens weer
als, vanouds, de nervositeit van
eerder op de avond was plotse
ling helemaal uit haar stem ver
dwenen."
Met het - altijd met veel drama
tiek vermengde - sopraangeluid
van Callas kwam Loeve voor het
eerst in 1959, op twaalfjarige
leeftijd, in aanraking. Ook dat
jaar trad ze in Nederland op, tij
dens het Holland Festival.
„Ongeveer op dat moment raakte
ik .voor het eerst in haar stem
geïnteresseerd," vervolgt Loeve.
„Hoewel ik toen eigenlijk nog
niet eens precies wist waarom ik
de zang zo mooi vond. Niet alleen
haar stem, ook haar persoonlijk
heid fascineerde me daarna
steeds meer. Callas zelf heeft eens
gezegd: 'Als je van de stem houdt,
hou je ook van de ziel van de zan
ger'. Zo was het bij mij ook. Wel
ke operarol ze ook vertolkte, ze
bracht de metamorfose die voor
de rollen nodig was altijd tot in
de perfectie tot stand. Ze had bo
vendien een enorm charisma. Als
zij op het podium stond, vulde ze
het hele theater. Maria Callas op
haar best is ook nu, twintig jaar
na haar dood, nog altijd on
geëvenaard."
Diana Ross
Met een Callas-collectie van ruim
driehonderd platen en cd's, meer
dan honderd boeken, ontelbare
kranten- en tijdschriftenknipsels
en zevenduizend foto's waarop de
zangeres is vereeuwigd, lijkt Ma
ria Callas niet meer uit Loeve's
dagelijkse leven weg te denken.
„Maar ik ben geen hysterische
fan. De bewondering die ik voor
Callas koester, bezorgt me geen
waas voor de ogen. Ik luister niet
uitsluitend naar Callas, maar ik
was of ben ook geïnteresseerd an
dere zangers en muzieksoorten.
Zo hield ik bijvoorbeeld van Dia
na Ross. Vooral haar filmvertol
king van Billie Holliday in Lady
sings the Blues vond ik prachtig.
Maar nadat ze een megaster
werd, was ze voor mij persoonlijk
niet meer interessant."
Loeve onderbouwde zijn in eerste
instantie puur emotionele inte
resse voor Maria Callas met een
theorie-cursus zangtechniek aan
de Bredase muziekschool. „Zo
doende kon ik haar stem ook
technisch met die van andere
zangers en zangeressen vergelij
ken. Zo heb ik me tegelijkertijd
steeds meer verdiept in de mu
ziek in het algemeen."
Heruitgave
Met regelmaat deelt Loeve, voor
malig mode-ontwerper, de Cal-
las-passie tijdens lezingen met
andere (plaatselijke) opera-lief-
hebbers. Als kenner wordt de
Bredanaar vaak om informatie
gevraagd door Callas-'fanclubs'
in binnen- en buitenland. „Er is
Wouter Loeve: Terwijl ze zong, kwam Callas precies voor mij staan. Dat moment vergeet ik nooit
meer.foto de stem/ben steffen
een Nederlands/Vlaamse, een
Engelse, een Duitse, een Franse
en een Italiaanse Callas-vereni-
ging. Ook in Griekenland, Japan
en Zuid-Amerika is de zangeres
nog altijd geliefd. Zo besteden
veel landen, bijvoorbeeld met
tentoonstellingen, herdenkings
diensten en de heruitgave van
boeken en platen, aandacht aan
deze sterfdag."
Als Callas' vertolking van Doni
zetti's Anna Bolena (Anna Bo-
leyn, één van de echtgenotes van
Hendrik de Achtste) vanuit de
luidsprekers door Loeves huiska
mer rolt, zwijgt de Bredanaar een
paar seconden. „Daarvan krijg ik
elke keer opnieuw kippenvel,"
zucht Loeve even later.
„Eén van de grootste verdiensten
van Callas was ook dat zij de
emotie, het drama weer in de
opera heeft teruggebracht. Want
vanaf het einde van de achttiende
eeuw was de opera geleidelijk
aan een 'tentoonstelling van
mooie stemmen' geworden. Cal
las heeft de balans tussen de zang
en het drama, waarvoor de opera
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1997 Dl
Van onze verslaggever
Antwerpen - De Antwerpse mega-bioscoop Metropolis hoopt
vrijdag de tien miljoenste bezoeker te mogen begroeten.
Sinds de opening in oktober 1993
van het het nu 24 zalen tellende
complex trok Metropolis per
maand gemiddeld 212.766 gas
ten. Het afgelopen weekend nog
werden 31.402 toeschouwers ge
registreerd.
Velen daarvan zijn ook afkomstig
uit deze regio. De leiding van de
bioscoop gaat er grofweg vanuit
dat zij tot een straal van veertig
kilometer bezoekers lokt. „Men
sen uit Breda, Tilburg, maar ook
Zeeland en zelfs Rotterdam mo
gen wij tot onze regelmatige gas-
tenkring rekenen," aldus een
woordvoerster.
'Het grootste bioscoopcomplex
ter wereld' aan de Antwerpse
Groenendaallaan, deel uitma.
kend van de Kinepolis groep, re-
kent als voornaamste publiekst
rekkers in de afgelopen jaren 'Ju-
rassic Park' en 'Independance
Day'.
Als de tien miljoenste vrijdag in-
derdaag wordt geteld, wordt hij
of zij winnaar van een reis naar
de Verenigde Staten, een jaar
lang gratis bioscoopbezoek en
een gravering in de 'Walk of Fa-
me'.
Ter verhoging van de feestvreug
de heeft de bioscoop Rowan Atk
inson gestrikt morgen aanwezig
te zijn bij de zogeheten avant-
première van zijn 'Bean, The Ui-
timate Disaster Movie'.
oorspronkelijk ook was bedoeld,
in ere hersteld. Dat is met name
in deze uitvoering van Anna Bo
lena, maar bijvoorbeeld ook in de
Medea van Cherubini te horen.
De hedendaagse operasterren,
zoals Montserrat Caballe, hebben
wat dat betreft nog steeds profijt
van haar werk. Want Callas, dat
was Una Prima Donna Assoluta.
Philip Freriks diende als onderdeel van het kunstwerk van Sjaak
Langenberg. foto kippa
Van onze verslaggever
Amsterdam - Femke Schaap en
Alicia Framis, beiden uit Amster
dam, krijgen de Prix de Rome in
de categorie beeldhouwen en
beeldende kunst en publieke
ruimte. Sjaak Langenberg uit
Den Bosch krijgt in die laatste
categorie de basisprijs.
Dat Rijksacademie van Beelden
de Kunsten maakte de prijzen
gisteren bekend. Acht kunste
naars maakten de laatste drie
maanden werk aan de Rijksaca
demie en presenteerde dat giste
ren aan een jury.
De twee winnaars krijgen een be
drag van 40.000 gulden elk. Voor
de twee tweede prijswinnaars,
Erzsebet Baerveldt (beeldhou
wen) en Erik Weeda (beeldende
kunst) ligt 20.000 gulden klaar.
De basisprijzen van elk 10.000
gaan naar Una Henry uit Amster
dam, Theo van Meerendonk uit
Veenwouden, Langenberg en
Birthe Leemeijer uit Middelburg.
Sjaak Langenberg liet eergiste
ren als onderdeel van zijn presen
tatie NOS-nieuwslezer Philip
Freriks het nieuws lezen bij en
kele mensen thuis in de Bijlmer
in Amsterdam. De juryleden
maakten daarbij onderdeel uit
van het gebeuren. Een
van het nieuwslezen is onderdeel I
van het boek dat Langenberg tij
dens de presentatie van het werk
van de Prix de Rome genomineer
den wil tonen. Dat boek, Gepal-
meerd Geluk, bevat de ervarin
gen van zijn werkperiode in de
Rijksacademie.
Langenberg liet gisteren weten I
dat de jury veel tijd nodig had om
de volgorde van kunstenaars te
bepalen. „Ze hebben me nadruk
kelijk laten weten dat ik net bui
ten de boot van de eerste twee
prijzen ben gevallen. Daarom heb
ik ook een niet bestaande derde
prijs gekregen."
Eerste prijs winnaar Alicia Fra
mis, afkomstig uit Spanje, had
een groep landgenoten uitgeno-1
digd die eergisteren op het ontta-1
kelde monument op De Dam e
menselijke pyramide vormden.
Weeda had een dartpijl gegooid I
op een weridkaart en derhalve I
een project in Syrië uitgevoerd. I
Birthe Leemeijer ontwikkelde al-1
ternatieve wandelroutes bi
Hoorn.
Het werk van alle deelnemers I
wordt op 14 november tot 23 no-1
vember gepresenteerd in de Ba-1
gagehal in Amsterdam.
Djax
HET EINDHOVENSE Djax-la-
bel wordt almaar productiever
en blijkt een prima platform
voor Nederlandse underground-
bands, zeker nu EMI in veel ge
vallen voor de distributie zorgt.
Djax is vooral bekend van Ne-
derhop-acts als Osdorp Posse en
Spookrijders, maar ook ander
soortige groepen vinden er
steeds vaker een goed heenko
men.
Een van die groepen is Vobe uit
Zevenbergen, waarvan recente
lijk de cd Tense verscheen, De
muziek van Vobe is een combi
natie van industrial rock, metal,
techno en new wave. Het geluid,
dat voorkomt uit synthesizers
en gitaren, doet denken aan de
post-punktijd begin jaren tach
tig. Invloeden van Killing Joke,
Fad Gadget, Joy Division, Front
242 zijn duidelijk te horen, al is
Vobe iets ruiger. De groep is op
zijn best als het donkere jaren-
tachtiggeluid gemengd wordt
met moderne, dansbare techno,
zoals in het dwingende Take It.
Sommige nummers komen wat
gedateerd over, maar als geheel
is Tense een krachtige cd.
(Djax/Emi)
In hetzelfde muzikale straatje
als Vobe bevindt zich de groep
S.I.T.P., die debuteert met de cd
Phoinz. Ook hier maken techno
en (overstuurde) gitaren de
dienst uit. Wel houdt S.I.T.P. er
een hogere tempo in en gaat de
muziek meer de hardcore-kant
op, met uitschieters richting
gabber-house. Phoinz is een vrij
eenzijdig plaatje met weinig op
zienbarende nummers, maar de
liefhebbers van het betere beuk-
werk kunnen er ongetwijfeld
mee uit de voeten. (Djax/Emi)
Terug naar de Nederhop. Deze
week kwam de cd Onkruid van
duo Mach Jesse uit. Beiden
waren solo al afzonderlijk te ho
ren op de verzamelaar De Posse,
Deel Twee. Het resultaat van
hun samenwerking is bijzonder
aardig. Het geluid is under
ground maar relaxed en de pro
ductie (van Mach) is inventief.
De raps vallen lekker in de mu
ziek en zijn afwisselend geënga
geerd, oppervlakkig en onzin
nig. Waar het Mach Jesse wel
aan ontbreekt is zelfkritiek.
Hadden ze die wel, dan hadden
ze de cd (78 minuten) met pak
weg eenderde ingekort.
(Djax/Emi)
Op de cd van Mach Jesse is
Casto enkele keren als gastrap-
per te horen. Zelf kwam Casto
vorige maand met de prima de-
buut-cd Hersenschimmen uit,
nadat hij eerder dit jaar al goed
was voor drie nummers op De
Posse, Deel Drie. Casto is een
opvallende rapper. Hij kraamt
een hoop flauwekul uit maar
doet dat wel op een grappige en
meeslepende manier. Het gaat
bij hem meer om de stijl en
klank dan om de inhoud. Omdat
de muziek door verschillende
'beatcreators' gemaakt is, onder
wie Zebulion en Der Pfenning-
meester, is de plaat ook muzi
kaal behoorlijk gevarieerd.
(Djax/Emi)
PAUL VERLINDEN
DEZE WEEK precies 100 jaar
geleden, op 8 september 1897,
werd de Amerikaanse bard Jim
mie Rodgers geboren. Nashville
claimt de singer/songwriter
avant-la-lettre als de 'Vader
van de Countrymuziek', en daar
is wel wat voor te zeggen. Maar
gezien Rodgers' invloed op de
hedendaagse populaire muziek
- én de creatieve onmacht in de
hedendaagse C&W - is die ereti
tel toch veel te beperkt.
Dat is in ieder geval de overtui
ging van Bob Dylan, erkend au
toriteit op het gebied van de
20e-eeuwse Amerikaanse mu
ziek. Dylan ziet Rodgers' pio
nierswerk in tal van muzikale
ontwikkelingen terug. Sterker
nog: met The Blue Yodeler, zo
als een van Rodgers' artiesten
namen luidde, is de hele moder
ne muziekindustrie feitelijk op
gang gekomen, is Dylans opvat
ting.
Hij ondersteunt zijn opinie
overtuigend met The Songs of
Jimmie Rogers, een door hem
samengestelde tribute-cd, uit
gebracht op zijn eigen nieuwe
label Egyptian Records. De 14
opnamen heeft Dylan de afgelo
pen twee jaar in zijn muzikale
vriendenkring verzameld. Bono,
John Mellencamp, Mary Chapin
Carpenter, Willie Nelson, Aaron
Neville, Dwight Yoakam, Alison
Krauss - allemaal hebben ze ei
gen interpretaties bijgedragen,
die even zovele malen de artis
tieke actualiteitswaarde van
Rodgers' oeuvre aantonen.
De opmerkelijkste vertolkingen
komen wat mij betreft van 'All-
man Brother' Dickey Betts, die
zijn gierende gitaarlijnen vloei
end uit Jerry Jerome's klarinet
riedels tevoorschijn trekt, en
Van Morrisons 'Texaanse'
bluesbehandeling van Mule
Skinner Blues, een van Rodgers'
meest gecoverde songs. Met de
nodige zelfspot zet 'ervarings
deskundige' Steve Earle een
overtuigend In the Jailhouse
Now neer. Vermeldenswaard -
ofschoon Dylan dat zelf in zijn
linernotes ongenoemd laat - is
bovendien dat Jerry Garcia's
vertolking van Blue Yodel no.9
de laatste studio-opname is van
de twee jaar terug overleden
Greateful Dead-voorman. Zelf
neemt Dylan My Blue-Eyed Ja
ne voor zijn rekening. (Colum
bia/Sony).
De op 35-jarige leeftijd overle
den Rodgers creëerde in zijn
eentje een volstrekt nieuwe mu
ziekstijl. De Ierse volkszanger
uit Mississippi smeedde zijn
sound uit genres die inmiddels
geëtiketteerd zijn als worksong,
downhome blues, variety, dance
hall, old time en mountain bal
lads. Waar Jimmie Rodgers (niet
te verwarren met de gelijknami
ge folksinger uit de jaren'50 of
met bluesgitarist Jimmy Rod
gers) het jodelen vandaan haal
de, is onbekend. Maar in de
C&W - en ook daarbuiten -
worden zijn blue yodels nog al
tijd uitgevoerd. Evenals onver
woestbare classics als T for
Texas, In the Jailhouse Now,
Frankie and Johnnie en Miss the
Mississippi.
In de zes jaren vóór zijn ontijdi
ge dood in mei '33 vertrouwde
hij ze als The Singing Brakeman
(De zingende wisselwachter) toe
aan de schellak van de juist van
de grond gekomen grammo
foonplatenindustrie. Zo bleef
een baanbrekend oeuvre van
enkele honderden, goeddeels
zelfgeschreven songs bewaard.
Aantrekkelijk (én betaalbaar)
cd-werk bleef tot voor kort
evenwel achterwege. In die
leemte is nu voorzien: platen
maatschappij RCA/BMG nam
deze zomer een even geslaagde
als voordelig geprijsde Jimmie
Rodgers-compilatie op in haar
nieuwe cd-reeks The Essential
Series.
LEO NIERSE
HOBBYBANDJES, BESTAAN
DE uit gevestigde namen uit
verschillende Grote Groepen,
zijn vaak erg leuk. Zo maakte
Phil Collins in de tijd dat Gene
sis nog loodzware symfonische
rock maakte in de jaren zeven
tig met Brand X fris klinkende
jazz-rock. De eveneens lood
zware Seattle-scene heeft in de
jaren negentig ook zo'n bandje:
Brad. De leden: Stone Gossard
van Pearl Jam, solo-artiest Je
remy Toback en Regan Hagar en
Shawn Smith van Satchel.
Brad maakt easy-listening-
grunge'Opgeruimd klinkende
nummers, waarin de piano en de
gevoelige stem van Smith de
hoofdrol spelen, maar bijvoor
beeld ook een mooie cello-solo
te horen is. Verder zijn er funky
gitaren, jaren '70 synthesizers
en zelf dance-ritmes (in Those
three Words). Interiors is in
slechts drie weken opgenomen,
en dat is de spontaniteit hoor
baar ten goede gekomen.
Blijkbaar is de druk om weer
een miljoenen malen te verko
pen plaat te maken in een hob
bybandje weg, en kunnen muzi
kanten die ooit gewoon voor de
lol in een garage zijn begonnen
weer als vanouds de muziek ma
ken die ze lekker vinden. Het
beste advies aan het publiek is
dan ook eigenlijk: niet kopen
die cd!
Maar dat zou jammer zijn, want
Interiors is een hele leuke plaat.
(Epic)
JOEP TROMMELEN
DREIGENDE TWIN Peaks-gi-
taarakkoorden, erotische dans
ritmes en vooral veel jaren '80
synthesizers nemen je mee in de
hallucinerende, muzikale reis
verhalen van het Bredase Cha
ring Cross. De nieuwe elektro
nische groep druipt van het ta
lent en de twee eigen beheer cd's
zijn dan ook een meer dan aan
gename verrassing. De band
maakt elektronische dans- en
luistermuziek ideaal voor de
chill-out room of om thuis bij
weg te zwijmelen.
De muzikanten halen hun inspi
ratie uit stromingen als triphop,
new-age, jungle en dance, maar
klinken bij vlagen als illustere
jaren tachtig acts als Fad Gad
get en Laurie Anderson.
Zowel op de eerste naamloze li-
track cd als op de tweede schijf
Docudance valt op hoe knap de
composities van de groep in el
kaar zitten. Op een basis van
jungle- en danceritmes rijdt de
luisteraar als in een trein door
steeds wisselende klank-land
schappen. Nummers raken
steeds verder weg van hun oor
spronkelijke vertrekpunt zon
der in veel herhalingen te val
len.
Als een bepaald synthesizer
loopje toch wordt herhaald,
krijgt het melodietje een nieuwe
wending of klinkt plotseling
veraf, zodat de luisteraar het
thema letterlijk achter zich laat
terwijl aan de horizon alweei
nieuwe melodieën opdoemen.
De gesproken poëtische teksten
die het geheel ondersteunen,
wekken de indruk alsof ze e
gedachten van de wegdromen®
reiziger verwoorden.
Dankzij de goede geluidskwali
teit van de eigen beheersen')"
ven, die opvallend helder klin
ken, komen de songs goed
hun recht en doen niet on e
voor de producten van heel wa
gevestigde artiesten in de da
cescène.
BOB MUSϮ8
07 oo Journaal
07.05 Get the Picture (h)
07.29 Ontbijt tv met 7.30,8.00 en 8.30
uur Journaal; 7.43,8.15 en 8.45 uur
Sportjournaal
09.00 Journaal
09.05 Volgende patiënt! (h)
09.33 Baby it's You (h)
09.58 Rondom tien (h)
10.36 Beeldenstorm (h)
10.45 Zoë (h, tot 11.16)
16.34 Daddy's Girls, comedy
17.02 Alles kits met om 17.04 De Transil-
vaanse enge dierenwinkel; 17.26
Emil
17.58 Growing Pains, comedy
18.28 Get the Picture, quiz
18.59 Studio RKK. Actualiteiten uit kerk
en samenleving
19.27 Langs heilige huisjes (h)
20.00 Journaal
20.26 Netwerk, actualiteiten
21.01 Weeroverzicht
21.08 Fragile Heart, miniserie. Deel 2
22.04 Yoy: Bronwen 8i Yaffa, reporta
ge over twee meisjes die de strijd
aangaan tegen racisme in hun di
recte omgeving
22.38 Close-up: Thor Heyerdahl, 50
jaar na Kon-Tiki
23.38 Lovely Liza, speelfilm
NEDERLAND 2
09.30 Ik Mik Loreland. Afl. 1 (tot 09.50)
10.00 Fysica-bits bovenbouw (Blok 1
en 2). Afl. 1 (tot 10.20)
10.45 Zep. Afl. 1(h)
11.00 Verhalen uit de bijbel. Afl. 1 t/m
4 (tot 12.00)
13.00 Journaal
13.05 Pique-nique (Frans voor begin
ners)
13.30 The Making of De rooie draad
(h)
13.55 Man/Vrouw (h)
14.40 Coco Jappe, animatie
15.00 Spreekuur. Thema: Medisch
15.55 CD (h)
16.00 Journaal
16.09 Widget (h)
16.33 Mr. Bogus (h)
16.58 Olympica (h)
17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30
en 18.00 Journaal, 18.43 (NOS)
Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun
ten uit het nieuws gevolgd door
het weer
18.59 Vogels dichterbij
19.25 Rail Away: Portugal
20.00 De leukste thuis (h)
20.30 Studio Sport
21.56 Derrick (h)
23.00 Studio NOS, sportmagazine
23.30 Journaal (tot 23.35)
NEDERLAND 3
13.00 Journaal
13.07 Van gewest tot gewest (h)
13.32 Lang leve de vereniging (h)
13.58 Villa Achterwerk (h)
16.00 Journaal
16.08 Bloed, zweet en tranen (h)
16.53 Een dag om nooit te vergeten
(h)
17.05 Kuifje, tekenfilm
17.30 The Five Mrs. Buchanans, come
dy
18.00 Villa Achterwerk met Jeroen in
Venezuela; 18.09 Kat van touw
18.14 Sesamstraat
18.29 Jeugdjournaal
18.42 Het klokhuis
BELGIË FRANS 1
11.45 Vacaturebank 12.00 Avoir 20 ans en
Jamaique 12.30 Gourmandises. Aansl.:
Nieuwsoverzicht 12.50 Nieuws 13.25
Freunde fürs Leben, serie 14.15 Le jardin
extraordinaire (h) 14.45 Génies en herbe
(n) 15.35 lei bla bla 16.40 The Waltons, se
rie 17.30 The Streets of San Francisco, mis
daadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes
sur table, magazine 19.05 Le quotidien
des sports 19.30 Nieuws 20.10 Faits divers
21.15 No One Could Protect Her, Ameri
kaanse misdaadfilm uit 1995 van Larry
awrr,e' Joanna Kerns, Anthony Denison
en Dan Lauria 22.50 Coup de film 23.15
Nieuws (tot 23.40)
BELGIË FRANS 2
12.25 ija passé quand? Katholiek magazi
jn 17.55 lei bla bla 18.55 Régions soir
19.15 Gourmandises 19.30 Nieuws 20.05
éléCiNéMa 20.55 La roue du temps, cul
tuur-historisch magazine 22.05 Nieuws
22.30 Cartes sur table (tot 22.45)
DUITSLAND 1
'5.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.03
alias (h) 09.45 Bodyfeel/ng 10.00 Heute
n i V7° rePorta9e: Fern und doch so
ari(h) 10.35 Info Gesundheit 11.00 Heu-
iL u-?4 11,6 Band Wagon, Amerikaanse
Peelfilm uit 1953 van Vincente Minnelli
i A ^esseschau ".OO Mittagsmagazin
"Usminus-News 14.00 Tagesschau
14.03 WunschBox 15.00 Tagesschau urn
is n Abanteuer Wildnis: Glacier Bay
um' f- I'6.96, ta'bsbow 17-00 Tagesschau
m fun 17.15 Brisant, magazine 17.43
LiI' 'nforrnatie 17.55 Verbotene
Snorf' S,ene|18i2s Marienhof, serie 18.55
tie nut ?U T met voetbal WK-kwalifica-
qa tsland-Armeniê 21.45 Globus, ma-
He "n 22,3° Tagesthemen 23.00 Wilde
Nachl Mountain, tv-film 00.40
You nag,tf 0100 0n an lsland With
voetb?l u/i-02-45 sP°rtschau extra met
nië(tot04 45)Walif'Catie Duitsland-A™e"
DUITSLAND 2§|§Bi
ia (h)° 113,45 Die Biene Ma"
serie 14 22 i '6 6 der Kinder' jeugd-
chel am iln u Jeu9djoumaal 14.30 Mi-
burts <b> 14.55 TheosGe-
r- 9 ke 15-00 H«ute 15.05 Gesund-