Hevige gevechten om de kijkcijfers in Vlaanderen
'Jullie worden straks soldaat"
Komische variaties op beroemde kunstwerken
Ac ademy-nominatiej
voor Joost Seelen
Dreigend tekort bij
Groninger Museum
Auditie lokt met gemak voldoende figuranten naar spektakelopera Aïda
Het gaat steeds beter
met de kinderboeken
DE STEM
IDS
Cartoonexpositie en humorfestival in Eindhovense Stadsschouwburg
Hans Dorrestijn
en Kamagurka
openen expositie I
Yan Straaten
i i i i i
DINSDAG 9 SEPTEMBER 1997 M jjijgXEM
Door onze correspondent
Brussel - De televisiekijkers in
Vlaanderen wordt het niet gemakke
lijk gemaakt. Sinds de start van het
nieuwe seizoen voeren publieke om
roep en de twee commerciële zenders
een verbeten strijd om de kijkcijfers.
Het is vooral de BRTN die probeert
het verloren marktaandeel terug te
winnen.
De commerciële tv-zender VTM begon
als eerste met ontbijttelevisie. Het ant
woord van de publieke omroep is een
middagjournaal om 13 uur. Maar dat
had VTM al.
De BRTN brengt voortaan vijf journaals
per dag. Opmerkelijk is dat het journaal
van 19.30 uur een half uur is vervroegd.
De Vlamingen worden zo gedwongen een
keuze te maken tussen VTM - dat al een
journaal uitzond om 19 uur - en de pu
blieke omroep.
De BRTN wordt in de toekomst omge
doopt in VRT, Vlaamse Radio en Telev
isie. Maar voor het zover is moet de kij
ker door een aantrekkelijke aanpak en
goede programma's zijn toestel weer af
stemmen op TV1. De afgelopen seizoe
nen stonden vooral de programma's van
VTM hooggenoteerd in de kijkers-top 20,
Alle omroepen hebben hun zendtijd uit
gebreid. Met name de beide commerciële
zenders VTM en VT4 waren actief op de
transfermarkt en kochten talenten weg
bij de BRTN.
VTM, waar de Nederlandse uitgevers
concern VNU bijna de helft van de aan
delen bezit, begint o.m. met een eigen
Vijf uur show. Daarin maakt ook Kabou
ter Plop zijn opwachting. Dit kleuter
programma is bedacht door de makers
van Samson, de hond die sinds jaar en
dag bij de BRTN te zien is.
In de concurrentieslag gaat het niet al
leen om de journaals en sportprogram
ma's, die elkaar overlappen bij VTM en
BRTN. Op zondagavond bijvoorbeeld
loopt op de BRTN de televisiereeks
Windkracht 10, een Vlaams-Nederlandse
co-productie, terwijl VTM gelijktijdig de
reeks Diamant uitzendt, naar een scena
rio van Jef Geeraerts.
De BRTN heeft het meest geïnvesteerd in
haar eerste tv-net. Een nieuw beeldmerk
- een zonnetje - nieuwe decors voor de
journaals en nieuwe omroepsters met al
lemaal hetzelfde kapsel en mantelpakjes
als verplichte kleding.
Het kleinere VT4, het Vlaamse zusje van
SBS6, profileert zich als de familiezen
der. Maar uit onderzoeken blijkt dat de
kijkers het nog laten afweten. De zender
hoopt desondanks eind dit jaar uit de ro
de cijfers te komen.
Twee voormalige coryfeeën van de
BRTN, Rany De Conick en Chris Van den
Durpel, zijn aangetrokken om dat te hel
pen verwezelijken.
Liefst 650 mensen dongen
zaterdag in Amsterdam
ArenA mee naar
figurantenrol in de
opera Aïda.
De uitverkorenen krijgen
slechts een toegangskaart
en een oorkonde.
En natuurlijk de eer van
te hebben meegedaan aan
het spektakel, dat zo'n
veertigduizend bezoekers
moet trekken.
Door Rinus van der Heijden
Het lijkt op de intocht der gladia
toren, de opmars van zo'n vier
honderd vrouwen in de noordelij
ke gracht van Amsterdam ArenA.
Vrouwen in allerlei soorten: lang
en kort, dik en dun, jong en oud,
blank, bruin en zwart, schette
rende en schuwe vogeltjes, me
vrouwen en sloddervossen.
'Ze zijn afgekomen op de oproep van
Joop van den Ende Theaterproducties
zich te melden als figurant voor de spek-
takelopera Aïda, die op 27 september on
der het vlechtwerk van staal en beton in
diezelfde Amsterdam ArenA wordt op
gevoerd. Productiemaatschappij Opera-
ma had vijfhonderd figuranten nodig,
die straks in spetterende kostuums de rol
van soldaat, priester, hofdame, minister
j en slaaf moeten vervullen. Dat dat voor
velen spekkie naar het bekkie is bewijst
de opkomst deze middag: zo'n 250 man
nen en een dikke vierhonderd vrouwen.
Twee productieleiders van Operama
stellen de vrouwen op in negen lange rij
en. Zonder iets te zeggen gaan zij die rij
en af en gebruiken slechts een priemende
wijsvinger. De 'gelukkige' treedt voor
■het front van de troepen. De eersten, jon
ge meisjes, zijn nog nerveus, giebelen en
feliciteren elkaar met hun uitverkiezing.
Niet eens wetend voor welke rol zij zijn
geselecteerd.
In totaal worden er zo'n tachtig vrouwen
uit de rijen geplukt. Vijfenveertig van
hen verdwijnen met begeleiders de hoek
om, waar achter twee tafels medewer
kers van Operama contracten uitdelen.
Of de uitverkorenen die maar in twee
voud willen invullen en meteen weer in
leveren. Daarmee is voor hen de auditie
achter de rug. Tot de volgende keer dan
maar, de vier repetitieavonden die aan
de eigenlijke uitvoering voorafgaan.
Het volk
Wat ze straks moeten gaan doen? Figure
ren als 'mooie meid' voor de ministers in
Aïda, zoals een van de aanwezigen mom
pelt. Mwah, toch niet gek, had slechter
gekund. Voor hetzelfde geld waren ze
immers gekozen voor 'het volk'. Want
daar zijn nogal wat mensen voor nodig.
Zóveel, dat er mannen tekort zijn en uit
'cle grote groep vrouwen eerst wordt ge
ronseld voor het 'mannelijk volk'. Daar
na volgt de selectie voor het 'vrouwelijk
volk' en plukken de productieleiders nog
wat groepen bij elkaar.
Tot slot blijven er zo'n 25 vrouwen over.
„Voor jullie hebben we op dit moment
geen rol", roept een van de productielei
ders door de microfoon. „Maar we kun
nen jullie wel goed gebruiken. Onder de
zelfde condities als degenen die zijn ge
selecteerd, kunnen jullie op de reserve
lijst worden geplaatst. Want het is onze
ervaring dat wij vlak voor de voorstel
ling altijd nog mensen nodig hebben."
Een minderheid geeft gehoor aan de op
roep, de rest blijft mokkend staan.
„Graag of niet", zegt Truus Bellemakers
uit Amsterdam. „Ik vertik het om op de
reservebank te gaan zitten."
Lachend
Anderen zijn dolgelukkig. Moeder en
dochter Ans en Marion de Jong, die later
met een dikke Mercedes de parkeergara
ge van Amsterdam ArenA uitscheuren
richting stadscentrum, vallen elkaar
breed lachend in de armen. Dochter str
aks hofdame, moeder volksvrouw, mooi
toch?
Het is opvallend dat niet alleen indivi
duen, maar zeker diverse leden uit één
gezin, een kansje wagen. De auditie voor
de mannelijke figuranten, die eerder in
de middag plaatsvond, houdt vele uit
verkorenen in het stadion. Afwachten
hoe echtgenote, dochter of nichtje het er
af brengt.
Bij de mannen is meer variatie in rollen.
Allereerst worden oudere mannen uit de
groep gehaald, mannen met baarden en
grijs haar, met gezichten waar het
knaagdier van de tijd zijn hart aan heeft
opgehaald. Dan verdwijnen wat beter
geconserveerden van dezelfde leeftijd
richting contracttafels, daarna dertigers,
een groep lange mannen. Wat overblijft
wordt met graagte ingelijfd: „Jullie wor
den straks allemaal soldaat."
Operaliefhebber
Waar ze het allemaal voor doen? De ant
woorden zijn verschillend. „Ik vind geen
zak aan opera, maar wil dit toch wel eens
meemaken", zegt Cees Verheijen, die
speciaal vanuit Den Bosch is afgereisd.
„Ik ben een enorme operaliefhebber en
val telkens weer voor Aïda"beweert een
vrouw uit Haarlem. „Ik doe het uitslui
tend voor de eer", weet een goedlachse
Amsterdammer.
De eer, daar komt het uiteindelijk voor
al deze mensen op neer. Want tegenover
hun bereidheid tot figureren staat
slechts een toegangskaart voor Aïda plus
een oorkonde van deelname. Maar om
straks op een vier verdiepingen hoog po
dium te staan van 42 bij negen meter, on
der een projectiescherm van 1400 vier
kante meter te mogen bewegen en zich te
mogen presenteren aan de - gehoopte -
veertigduizend bezoekers, daar wijkt al
les voor. Zelfs de aspiraties om na Aïda
hogerop te komen. „Misschien vinden ze
me wel zo goed dat ik nog daarna nog
eens word gevraagd", mijmert de 18-ja-
rige Amsterdammer Frank Janssen
doodserieus. „Maar het is al helemaal te
gek hier te kunnen optreden."
Het matje in zijn nek wipt begrijpend
mee.
Mensen in alle denkbare soorten deden mee aan de audities voor figurant in de spektakelopera 'Aïda'.
Door Peter van Vlerken
De organisatoren van de jaarlijkse
cartoonexpositie in Eindhoven had
den het lumineuze idee om een in
ternationaal gezelschap van teke
naars van spotprenten te vragen
werk in te sturen dat de kunst tot
onderwerp had. Het heeft een zeer
aantrekkelijke en bovenal vermake
lijke tentoonstelling opgeleverd die
sinds afgelopen weekeinde te zien is
in de Stadsschouwburg, waar op het
podium het Humorfestival wordt
gehouden met o.a. Jnago Edwards
en Hans Liberg.
Er ontbreken echter tekeningen waarop
cartoonisten - ondanks hun bescheiden
aandeel toch deel uitmakend van het
kunstenaarsgilde - het aandurven zich
zelf te parodiëren. Een uitzondering
vormt het zelfportret van de met de Ton
Smits Penning onderscheiden Gerard
Alsteens, die zich als 'Lachende Koe'
afbeeldt.
Maar voor het overige is er kennelijk bij
het maken van een goede cartoon af
stand tot het onderwerp vereist. Door er
afstand van te nemen, ontstaat ruimte
in het hoofd van de cartoonist om aan
het onderwerp een relativerende draai
te geven, er de draak mee te steken, het
van een nieuwe betekenis te voorzien of
er een dubbele bodem onder te leggen.
De exposerende cartoonisten beperken
zich voornamelijk tot de meesterwerken
uit de klassieke en - in een enkel ge
val - moderne kunst die bij iedereen
bekend zijn, zodat ook hun varianten
erop een breed publiek zullen aanspre
ken.
Schreeuw
Veel tekenaars op de tentoonstelling
hebben 'De Schreeuw' van de Noorse
schilder Edvard Munch als uitgangs
punt voor hun cartoon genomen. De
Joegoslaaf Miro Stefanovic laat het
schilderij in tact, maar zet er een pot-
loodventer voor die de vrouw op het
schilderij de stuipen op het lijf jaagt. De
Noor Arvid Andreassen laat haar een
sigaret roken, zodat Munchs angstwek
kende meesterwerk gaat lijken op een
anti-rookreclame met een kankerpa
tiënt. Het wordt er trouwens niet min
der angstwekkend door. De suppoost
die op de tekening van de Belg Ludo
Goderis bij het schilderij waakt, heeft
zich met oordopjes gewapend tegen 'De
Schreeuw'.
Het (missende) oor van Van Gogh blijkt
op de tentoonstelling een dankbaar
ding. Een viertal tekenaars gaat ermee
aan de haal. Zoran Zlaticanin uit Joe
goslavië doet dat nog het meest ge
slaagd door de gekwelde meester van
een Philips-koptelefoon te voorzien.
Hier en bij vele andere tentoongestelde
cartoonisten blijkt hoe groot hun capa
citeiten zijn als tekenaar, schilder of
graficus. Wie een Vermeer kan maken
zoals Mark Baars is een vakman.
Oordeel
Behalve van de schilderkunst hebben de
cartoonisten ook dankbaar gebruik ge
maakt van de beeldhouwkunst. 'De
denker' van Rodin wordt door Mat
Rijnders, cartoonist van deze krant, op
de pot geplaatst, onverlaten gaan er op
een tekening van Arend van Dam met
de armen van de Venus van Milo van
door.
Cartoonisten vellen dikwijls, zoals com
mentaarschrijvers in de krant, een oor
deel over toestanden in de wereld. De
Kroaat Mojamir Mihatov en de Joego
slaaf Ljubomir Sopka stellen de milieu
vervuiling aan de kaak door middel van
het schilderij 'Le dejeuner sur l'herbe'
van Manet. De eerste voorziet de perso
nages op het doek van gasmaskers, de
tweede laat ze nogal slordig omspringen
met het afval van hun picknick. Rhida
H. Rhida uit Duitsland stelt het milieu
aan de orde via het beroemde doek 'De
geboorte van Venus' van Botticelli.
Er worden overigens ook vrije spot
prenten tentoongesteld die niet uitgaan
van een bestaand kunstwerk. Vrij veel
cartoons hebben een pikant tintje. Het
naaktmodel in het schildersatelier moet
er nogal eens aan geloven. Een enkele
tekening is een beetje plat: de Mona Li
sa die het mysterie van haar glimlach
onthult door een vibrator te tonen, nou
ja....
Het aantal geëxposeerde cartoons be
draagt ruim honderd, een selectie van
meer dan 2200 ingezonden prenten. Ze
zijn te beschrijven, maar de schrijfpen
haalt het bij lange na niet bij de teken
pen. U moet ze vooral gaan zien!
Cartoonexpositie, tot en met 28 september in
de Grote Foyer van de Stadsschouwburg Eind
hoven. Dagelijks geopend van 11-17 uur en tij
dens voorstellingen t/m 14 september van o.a.
Wurre Wure, Hetty Blok, Jango Edwards en
Hans Liberg.
Amsterdam (anp) - Het kinderboek is een steeds gewild I
artikel. Gingen er in 1995 nog 5,1 miljoen kinderboe^l
over de toonbank, vorig jaar waren het er al 5,8 miljoen
Dat zei Henk Kraima, direc
teur van de Stichting Collectie
ve Propaganda van het Neder
landse Boek (CPNB), gisteren
in Amsterdam als introductie
op de komende Kinderboeken
week (1 tot en met 11 oktober).
De ontwikkeling is natuurlijk
deels te verklaren uit de econo
mische voorspoed. Toch is zij
opmerkelijk. De ouders van de
nu jonge kinderen, de kopers
van de boeken dus, hebben vol
gens Kraima zelf vaak niet zo'n
geweldige kinderboekentradi
tie gekend. Rond 1960 was de
kinderboekenkeus immers vrij
beperkt. Toch bezoeken de ou
ders kennelijk genoeg boek
handels en bibliotheken en
constateren daar het brede
aanbod voor de kinderen van
nu. De CPNB publiceert 'boe
kenmolens' en 'voorleesgidsen'
waarin het aanbod nog eens uit
de doeken wordt gedaan. En de
kinderen geven natuurlijk zelf
dingen aan die ze in het onder
wijs hebben opgepikt.
Het thema van de nieuwe Kin
derboekenweek is: De Tijdma
chine - terug naar toen. Vol
gens woordvoerster Barbel
Dorweiler van de CPNB is dat
niet alleen bedoeld als educatie
op speelse wijze, maar 'zijn de
reizen naar het verleden bo
venal een bron van spanning en
avontuur.'
De Kinderboekenweek wordt
opgeluisterd met een boeken
weekgeschenk bij de aankoop
van 19,50 aan boeken. Het is
het door de inmiddels meerma
len gelauwerde Paul van Loon
geschreven boekje Lyc-drop,
een spannend verhaal over het
lokale station TV12 en een
nieuwe dropsoort met betove
rende werking.
NEDERLAND 1
B7.00
107 05
B7.29
1.00 en
,15 en
(h)
en-
Max Velthuys maakte
speciaal prentenboekje t
peuters en kleuters, fotoanp i
Er zijn 281.000 exemplaren van
gedrukt.
Van Loon wilde gisteren tij. I
dens de presentatie niet op i>
inhoud ingaan, maar pakte zin
elektrische gitaar om 'jJ
soundtrack van het boek' tt
spelen, gebaseerd op Stairway
tot heaven van Led Zeppelin.'
Voor peuters en kleuters stelde
Max Velthuys een speciaal
prentenboekje samen: Oiifmi]
en tijdmachine. Velthuys: „del
olifant had geen benul van tijd,
totdat de krokodil hem een I
tijdmachine in de vorm van eet
koekkoeksklok gaf. Ik lijk e
beetje op die olifant, ik heb ook I
nooit een horloge. Dan denkyt
niet: o jee, alweer een half uur f
voorbij en nog niks ged<
Het speciale boekje is verkrijg- j
baar voor een prijs die volgens
de CPNB ook uit de tijdmachi
ne komt, namelijk 3,95. Er II
zijn 119.000 exemplaren van
Olifant en tijdmachine ge-1
drukt.
journaal
Get the Picture (h)
Ontbijt tv met om 7.30,
8,30 uur Journaal; 7.43,
8.45 uur Sportjournaal
journaal
Volgende patient! (h)
Bloemencorso (h)
Villa Felderhof (h)
Dokument: Steunpunt 1997
CDA (h, tot 11.40)
Daddy's Girls, comedy
Alles kitsmetDeTransilvaanse
ge dierenwinkel: 17.34 Ship to Sho-
Growing Pains, comedy
jjg 33 Get the Picture, quiz
|ig.04 AsoShow
119.50 GPV
*20.00 Journaal
20.25 Netwerk
|2o.59 Weeroverzicht
21.08 Coverstory (h)
22 04 Rondom tien, praatprogramma
22 46 Vier presidenten en een koning,
5-delige documentaire over de toe
stand in Afrika. Deel 1: Alpha Ou-
mar Konaré, president van Mali
I23 22 The Untouchables (h, tot 00.06)
Van onze filmredactie
De documentaire De stad was van ons van de Bredase filmm-l
ker Joost Seelen en zijn Zuidenwind Filmproducties is gei
neerd voor een Gouden Beeld van de stichting Nederlani!s|
Academy Awards.
and Sciences, die in de Verenigil
Staten verantwoordelijk is vottl
de uitreiking van de beroemi]
Emmy Awards.
De stad was van ons, een a
vullende film over de Ai
damse kraakbeweging, werdttl
thousiast ontvangen op het laat-l
ste International Documental
Festival in Amsterdam, vertos!
in de Nederlandse filmtheater:!
en vervolgens op televisie. Hetl
enthousiasme werd overigeul
niet gedeeld door enkele ledal
van de harde kern van oud-taf
kers, die Seelen 'geschiedveraj
sing' verweten.
NEDERLAND 2
09.00 Rekenverhalen. Afl, 1 (tot 09.15)
09 30 Zig Zag: Monumenten om ji
heen. Afl. 1 (tot 09.50)
10.30 De rommelkast. Afl. 1 (tot 10.40)
Jll.15 ledereen kan schaken. Afl. 1
[11.30 Quinze minutes plus. Afl. 1+2:
Salutl; En ville (tot 12.00)
[13.OO Journaal
[13.05 NL-tv. Afl. 1 (h)
113.20 AC-tv(h)
13.50 Clips (h)
13.59 Het vragenuurtje
i 15.00 Spreekuur. Thema: Consument
16.00 Journaal
16.11 Coco Jappe, animatie
16.35 Little Lord Fauntleroy, serie
[17.00 Profiles of Nature: De witstaart-
herten
17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour
naal en 18.51 Hoofdpunten uit het
nieuws gevolgd door het weer
[19.OO 4 x 4, jongerenprogramma
19.30 Skeleton Coast safari (Coast
Loneliness)
120.20 Het ziekenhuis, serie
20.50 Man/Vrouw, gespreksprogramma
21.30 Tijdsein
21.55 De verandering, interviews
22.30 Boeren, documentaire over Neder
landse boeren
23.00 Studio NOS, sportmagazine
23.30 Journaal
23.35 Nederlands fabrikaat (tot 00.05
NEDERLAND 3
of
Op 9 oktober worden achttien
Gouden Beelden in evenveel ca
tegorieën uitgereikt tijdens het
Nationale Omroep Gala in de
Grote Kerk in Naarden. Het is
voor de tweede maal dat de Ne
derlandse Academy Awards wor
den uitgereikt aan makers van
Nederlandse televisieproducties
'die zich op Academy waardig ni
veau hebben gemanifesteerd op
de Nederlandse televisie in het
seizoen 1 juni 1996 tot en met 31
mei 1997.' De nog tamelijk nieu
we stichting werkt nauw samen
met The International Council of
the Nationale Academy of Arts
[13.00 Journaal
113,09 Urbania, een stadstriptiek (h)
13.45 Bijna dertig (h)
14.10 Lingo (h)
14.32 De plantage (h)
15.27 De orde der dingen (h)
16.00 Journaal
16.08 Loladamusica (h)
16.58 Hall of Fame
17.05 Kuifje, tekenfilm
17.28 The Five Mrs. Buchanans, come
dy
18.00 Villa Achterwerk met Meeste
Warhoofd; 18.11 Gnoes en Gerard
BELGIË FRANS 1
Groningen (anp) - Het drukbezochte Groninger Museum moei
bezuinigen. Om te voorkomen dat over dit jaar een tekort varl
300.000 gulden ontstaat, heeft de directie alle afdelingshoofd
opgedragen met spoed bezuinigingsvoorstellen in te dieneij
Dat heeft een woordvoerster van het museum gisteren beves-
FOTO MARIO NAP
tigd.
Het Groninger Museum verwacht
volgende maand de miljoenste
bezoekers sinds de opening in ok
tober 1994. Doordat meer dan de
helft van het publiek binnenkomt
op een Museumjaarkaart (MJK),
Cultureel Jongerenpaspoort of
een ander abonnement, leidt de
enorme publieke belangstelling
nauwelijks tot meer inkomsten.
Tot dit jaar kregen musea zeven
gulden per MJK-bezoeker, dit
jaar werd die vergoeding terug
geschroefd tot vijf gulden. Dat
scheelt het Groninger Museum
enkele tonnen.
Voorts is het museuminterieur
door de grote drukte aan ernstige
slijtage onderhevig. „We kunnen
het vervangen van tapijt, het
overschilderen van muren en de
vernieuwing van de inventaris
van het café niet langer uitstel
len. Anders is het Groninger Mu
seum geen visitekaartje meer",
aldus de woordvoerster.
Als derde oorzaak van de finan
ciële problemen noemt ze het
sterk gestegen aantal producties.
Museumdirecteur Reyn van der
Lugt wil hoe dan ook niet snijden
in dit tentoonstellingenaanbod.
Volgens de woordvoerster moet
vooral een „strenger budgetbe-
heer" het Groninger Museum uit
de rode cijfers houden. De direc
tie zal strenger de hand houden
aan productiebudgetten en het
aantal overuren beperken.
Volgende maand wil het Gronin
ger Museum een uitgewerkt ta|
zuinigingsprogramma klaar heo-(
ben. De totale begrotir
Groninger Museum bedraagt ffl'l
9,5 miljoen gulden. In het ta l
seum werken 165 mensen. #1
aanhalen van de broekriem h» I
geen personele consequent®!
verzekert het museum.
Van onze verslaggever .1
Bergen op Zoom - Op zaterdag
oktober wordt in het gemeen
lijk museum Het Markiezenhot
Bergen op Zoom de overzie
stentoonstelling van Peter
Straaten geopend. De openMs
plechtigheid zal worden veta
door de dichter-zanger
Dorrestijn, de tekenaar Ka
gurka en de bioloog Midas b
Het gehele repertoire van de
kenaar Peter van Straaten za
de tentoonstelling te zien
Ook minder bekend werk
getoond, zoals de natuurteke
gen die Van Straaten m z«
jeugd maakte. -
De opening, 00 4 oktober
'11.35 Vacaturebank 11.55 Télétourism
12.30 Gourmandises. Aansl.: Nieuw
overzicht 12.50 Nieuws 13.25 Freunde fü
Leben, serie 14.15 L'écran témoin: Débi
(h) 15.35 lei bla bla 16.40 Chips, polities
rie 17.30 The Streets of San Francisco, mi
daadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cart'
surtable, magazine 19.10 Le quotidien d
sports 19.30 Nieuws 20.10 Congo, tv-fil
van Vincent Rouffaer met Lucas Van de
Eynde, Guy Van Sande en Karen Vanpary
[Afl. 1 en 2 21.55 Défis, economisch mag.'
zine 23.00 TéLéCiNéMa 23.50 Coura
d art (h) 00.30 Nieuws 01.00 Ecolo, po
tiek magazine (tot 01.10)
BELGIË FRANS 2
"■55 lei bla bla 18.55 Régions soir 19.'
Gourmandises 19.30 Nieuws 20.05 Hit
incident II, serie 21.00 Chroniques
'Amazonie sauvage, documentaire 21.'
Cheval magazine 22.10 Nieuws 22.35 Hl
incident II (h) 23.20 Cartes sur table, mat
zine (tot 23.35)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin 09.00 Heuté 09.
Dallas (h) 09.45 Bodyfeeling, ochtendr
nastiek 10.00 Heute 10.03 Ratgeber
0 Garten (h) 10.35 Tips und Trends, rr
Z|ne 11.00 heute. Met beursberi
"■04 A.D.A.M., Duitse komedie ui)
van Herbert Ballmann met Désiré Nos.
cn-Becker 12.40 Lander-Report 12.55 Pr
seschau 13.00 Mittagsmagazin 13.45 P
rmnus-News, economisch magazine 14
'agesschau 14.03 WunschBox, amusern
■00 Tagesschau urn drei 15.15 Ab
'euer Wildnis: grindgroeves 16.00 Flie
talkshow 17.00 Tagesschau urn fünf
Br'sant, magazine 17.43 Regionale
Natie 17.55 Verbotëne Liebe,- serie
Manenhof, serie 18.55 Einsatz Hamb
ser'b 20.00 Tagesschau 20.15 Die
richtsreporterin (h) 21.05 Familie H
eÜj J1é35 Plusminus 22.05 Hara
0 Extra W 22-30 Tageflhemen 2!
oulevard Bio, talkshow 24.00 Nurses
i ""'^Nachtmagazin 00.45 (ZW)
idolii
op
15.00 uur, is vrij toegai
nkelijk-
iU.UU ULU, IQ Vlij U'-'V-Ö"n ;<j.
tentoonstelling duurt tot
nuari 1998.
mauumagazin UU.45
«samen Abenteuer des Herrn Fhuu.
sPeelfilm 02.10 Nachtmagazin (tot 02
DUITSLAND 2
°S.30 Zie Duitsland 113.45
j B (h) 14.10 Die Rechte dei
ie Biene
Kinder, je