De vrije schoonheid van Meret Oppenheim 'Mijn wereld is nu groter' De oppervlakte van Ad van Haandel D2 pESTEM Robert Zandvliet sluit werkperiode in De Pont af met expositie Tentoonstellingen in Rotterdam en Arnhem belichten Zwitserse kunstenares Vrijheid Willekeurig Ongeremd DE STEM BEE L. D E INI P E KUIMST Cinemascherm Spons DINSDAG 9 SEPTEMBER 1997 AMSTERDAM Stedelijk Museum -15e World Wide Video Festival - overdag in delijk, 's avonds in Melkweg (12 en 17 sept) Van Gogh Museum - tekeningen Van Gogh uit Nuenense dagelijks - 10.00-17.00 uur (t/m 20 okt) ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten - Trance Dance: 25 eeuwen U» thema: stilte - di. tot zo. van 10.00 tot 17.00 uur (tot 30 nov.) BAARLE NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Sjaak Korsten, René R» ders, Tonny Lansdaal: schilderijen - Michelle van Kemenade: beelder Ellen Mookhoek: potsculpturen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m Sq^ BREDA Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en Pauk Don- ker Duyvis: tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m); sept) Beyerd Boschstraat 22 - fotografie in de zomer - Roberto Otero metPj. casso-foto's; Die andere seite der Schönheit; Ossip. - di t/m vr ta 17.00 uur en za/zo 13.00-17.00 uur (t/m 21 sept) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Flora en Fauna op doek-wn t/m vr 13.00-17.30 uur en za/11.00-17.00 uur (t/m 26 sep) CLINGE Galerie Esprit - K-Euregio - werken van Zeeuwse en Belgische kunste- naars - schilderijen en beelden - do tot ma van 13.30 tot 17.30 uuren do van 19.00 tot 21.00 uur (tot 6 okt.) DEN HAAG Museum Het Paleis Lange Voorhout 74 - Venetiaans Glas/ Het jj. heim van Murano - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec) EINDHOVEN Van Abbemuseum - Mike Kelley: selectie van werken, Peeters: object - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 14 sept) GENT Museum voor Schone Kunsten - Brussel-Parijs: artistieke tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma van 18.00 uur (tot 15 dec.) HULST Galerie Esprit Gravenstraat 99 - Belgische en Zeeuwse kunstenaars: schilderijen en beelden - do t/m zo tot 17.30 uur, do avond 19.00-21.00 uur (t/m 5 okt) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Brabant in het punt - de introductie van de fotografie in Noord-Brabant - La Gare, de oudeen nieuwespoorzone van Den Bosch - di t/m vrij 10-17uur,zaen zo 12-17 uur (van 13 sept t/m 30 nov) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Margriet Oomen: olie, Arjen I mans: Keramiek - di-zo 14.00-17.00 uur (t/m 29 sept) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Bruce Nauman - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beekman (t/m 8 mrt 98) - Atelier van Lieshout: 15 jaar Joep van Lieshout (t/m 16 not) - Herbergscènes uit de 17de eeuw - gebruiksvoorwerpen en prenten (t/m 27 okt) - Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec) TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 18 jan) De PontWilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen-di t/m zo 11-17 uur (t/m 4 jan.) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - Johanna Pieterman en Francot: magische schilderijen en tekeningen - Peter van der Linden Beeldhouwwerken - do t/m za 11.00-18.00 uur en zo/13.00-17.00 uu (t/m 21 sep) UTRECHT Centraal Museum Agnietenstraat 1 - Charley Toorop, Gerrit Rietveld en Pyke Koch - di t/m za 10.00-17.00 uur, zo 12.00-17.00 uur, vr 19.00- 22.00 uur (t/m 28 sept) Door Johan Diepstraten Verwonderlijk is het niet dat Tom Green in De hemel van Hollywood rechtstreeks op de goot afstevent. Het is een vast literair procédé van Leon de Winter: altijd komen zijn ro manpersonages uit een be schermde, luxueuze omgeving, vallen vervolgens heel diep, wroeten lang in de modder om uiteindelijk moeizaam de weg terug te vinden. Neem Tom Green: op het moment dat de roman inzet, heeft hij een aantal maanden in de gevangenis gezeten. Hij heeft niks: 189 dol lar, de klassieke loopbaan van een mislukt acteur, en een straf blad zodat er absoluut geen uit zicht is op een baan. Dan ontmoet hij een vroegere producer van films die hem de kans geeft een paar duizend dollar per maand te verdienen als beoordelaar van scripts. Op de eerste werkdag, als Green het kantoor van zijn wel doener betreedt, blijkt de produ cer te zijn overleden. Op zulke momenten is Leon de Winter op zijn best, Tom Green zal in een duizelingwekkende vaart suizen naar de goot: 'In drie etmalen dronk hij zeven flessen leeg. Met bonkende kop, rooddoorlopen ogen en gekloofde lippen, mond en keel verwond alsof hij op gemalen glas had ge kauwd, haalde hij bij een schim mige slijter zijn brandstof. Vooi een paar dollar per fles zoop Gr een gouden scotch die een raket kon doen opstijgen.' Tom Green in De hemel naar Hol lywood maakt hetzelf de door ali Leo Kaplan in de gelijknamig! roman, als de diplomaat Felb Hoffman in Hoffman's honger Lev Sokolov in De ruimte van So kolov, Max Breslauer in Superte: en Sol Mayer in Zionoco. Alle maal komen ze op een uitzichts loos punt. In de besehrijvinj daarvan schuwt Leon de Winte: geen enkel cliché. Natuurlijk za ook De hemel van Hollywood be oordeeld worden als kitscherig e: op het sentimentele af. Maar al het kitsch is, is het wel van eei Door Angelique Spaninks 'Wie overgiet de soeplepel met een kost bare pels? Meretje. En wie is ons boven het hoofd gegroeid? Meretje.' Er zit een zeker badinerend toontje in de brief die Max Ernst in 1936 schrijft. Toch kan hij niet om het talent van de jonge Zwitser se kunstenares Meret Oppenheim (1913- 1985) heen. Stormenderhand verovert deze dochter van een Duitse arts de kunstkringen van Parijs, waar ze op negentienjarige leef tijd samen met een vriendin opduikt met maar één doel voor ogen: kunstenaar worden. Ze zoeken contact met de Zwit serse kunstenaars Alberto Giacometti en Hans Arp, die hen vervolgens introduce ren bij Picasso, Breton, Ernst, Duchamp en Man Ray. Zonder directe aanleiding wordt dit jaar dubbel aandacht aan Op penheim en haar werk besteed: tot en met 14 september ontmoet zij Man Ray in de Rotterdamse Kunsthal en van 13 september tot en met 16 november is een greep uit haar werk te zien in het Mu seum voor Moderne Kunst in Arnhem. De soeplepel waar Ernst het over heeft, is overigens geen soeplepel, maar een kop en schotel met theelepeltje. Volgens de overlevering is dit object ontstaan uit een ontmoeting in een café met Dora Maar en Picasso. Oppenheim die bij die gelegenheid een door haar zelf met bont beklede armband droeg, trok de aan dacht van Picasso. Hoe anders zou de wereld eruitzien als alles een bonten huid had, filosofeerden zij vrolijk. Wan neer Oppenheim enige tijd later ge vraagd wordt een bijdrage te leveren aan een surrealistische tentoonstelling in een Parijse galerie, herinnert ze zich deze kronkel. Ze koopt een kop en schotel en wat gazellenbont en voorziet ze van een vachtje. Surrealistenhoofdman André Breton vond het harig kleinood prachtig en r doopte het Déjeuner en Fourrure als pa rafrase op Manets bekende schilderij De jeuner sur l'Herbe. Vervolgens reisde het object de wereld rond, werd door de di recteur van het New Yorkse Museum of Modern Art aangekocht en veroverde zich een plaats als icoon van de nieuwe kunst naast het urinoir van Marcel Duchamp. Je zou denken dat Déjeuner en Fourrure de doorbraak betekende voor de toen pas drieëntwintigjarige Oppenheim. Maar daarvoor bleek Oppenheim te jong, te mooi en te eigenzinnig. Ze liet zich niet inlijven door de surrealisten, al deed Ernst met wie zij een klein jaar een hartstochtelijke affaire onderhield nog zo zijn best. Nee, Meret Oppenheim ver koos de artistieke vrijheid en het experi ment boven de kleine, steeds dogmati scher kring der Franse surrealisten. 'Vrijheid krijg je niet, die moet je nemen' was haar motto. Gewapend met een flin ke dosis humor, een scherpe blik en het vermogen de meest bizarre prullen iets ongrijpbaar mysterieus te geven werkte zij - met een lange tussenpose waarin zij depressief was en niet aan kunst toe kwam - aan een uitgebreid oeuvre dat niet alleen objecten omvat maar ook te keningen, aquarellen, schilderijen, re liëfs, sieraden, kledingontwerpen en ge dichten. Een bescheiden greep uit Oppenheims omvangrijke oeuvre is nog deze week in de Rotterdamse Kunsthal te zien. Daar staan temidden van vele ogenschijnlijk willekeurig samengeraapte krabbels, hersenspinsels en experimentjes een fraai in hout en brons uitgevoerd tafeltje met vogelpoot, een tot Termietenkonin gin omgebouwde knalpot, een futuris tisch ogend reliëf in aluminium dat ene Garibaldina verbeeldt en een Eichhörn- chen aan een glas bier. Wat helaas ont breekt is Déjeuner en fourrure - dat is te kwetsbaar om te worden uitgeleend. Om dat gemis enigszins te verzachten zijn wel de collage Espèce de Eblouissant uit 1977 en het Andenken an das Pel- zfrühstück uit 1970/72 in de presentatie opgenomen, twee werken waarmee Op penheim zelf de cultus rondom haar be kendste object relativeerde. De Kunsthal biedt ondanks de in totaal bijna 140 tentoongestelde werken verre van een breed overzicht van het werk van Meret Oppenheim. Wel is gepro beerd haar rol en betekenis in de kunst een extra dimensie te geven door haar werk te confronteren met dat van kun stenaar/fotograaf Man Ray. Oppenheim ontmoette hem in 1933 in Parijs waarna zij diverse malen voor hem poseerde. In zijn autobiografie noemt Man Ray haar 'een van de meest ongeremde vrouwen' die hij ooit heeft ontmoet. De serie naaktfoto's die Man Ray van haar maak te in het atelier met drukpers van de kunstenaar Marcoussis onderstreept die typering. Dubbelzinnig tot de verbeelding spre kend is Erotique Voilée uit 1934 waarbij Meret achter het wiel van de drukpers staat, haar linkerhand besmeurd met inkt tegen het voorhoofd gedrukt. Door haar glad achterovergekamde haren, de wat dromerige uitdrukking, het feit dat haar borsten schuilgaan achter het wiel en het handvat van de pers een soort erectie suggereert krijgt de foto een gela den androgyne sfeer. De reacties op de gekuiste publicatie in het surrealisten tijdschrift Minotaure logen er dan ook niet om. De expositie in het Museum voor Moder- .".^'j««TbSfr,vTi7ï I 'I 11III" INFORMATIE Van alle in De Stem gepubliceerde werken van beeldende kunstenaars aangeslo ten bij een CISAC-organisatie zijn de publicatierechten geregeld met Beeldrecht te Amstelveen. Deze kunstenaars wordt verzocht in verband met reproductie van hun werk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen. Door Frits de Coninck De tekeningen van Ad van Haan del (Helmond, 1949) zijn naar vorm, net zo goed als naar bete kenis van een helder soort een voud. Ze zijn precies wat ze te zien geven. Dat zijn vooral bo men in een kunstmatig heldere, lichte wereld. De wereld van het witte tekenblad. De bomen staan daarin als scherp gemarkeerde monumenten, alsof ze alles zijn wat de wereld te bieden heeft. Af en toe duikt er een konijn op, er gens loopt haastig een mannetje het beeld uit, de bomen krijgen soms een oog en op een andere te kening lijken ze in verband ge wikkeld, maar dat is het zo onge veer wel wat er aan bijzonders de bomenstilte komt verstoren. Van Haandel tekent met de scherpte en met de eenduidigheid van de cartoontekenaar. Zijn lijn is glashelder. De lijnen vangen het groene gebladerte in een vorm en houden die daar keurig op zijn plaats, ook al buigen de bomen onder een wind die van links naar rechts over het blad waait. De wind is zo wat het eni ge teken van de natuurlijke om standigheden. Een landschap van Van Haandel geeft geen geur en geen temperatuur prijs en het licht is alleen het licht van het witte tekenpapier. Daarom is die weinige wind ook de gevangene van de tekening, iets anders gebeurt er niet. Van Haandel tekent geen afbeeldin gen van het bomenlandschap. Hij zet heldere, scherpe lijnen nes die doen denken aan een schap maar er in wezen verre van blijven. Hij tekent louter gra fisch: de lijn staat er in volkomen zelfstandigheid. Om de lijn zen- zou je kunnen zeggen. En niet om wilde, vitale kleuren van elkaar gescheiden te houden. Dat levert een elegante tekening op: helder en eenvoudig en niets meer gererend dan wat er met het oog te zien is. De wereld is hier to een archetypische vorm terugge bracht en bestaat alleen aan de oppervlakte, de oppervlakte van de lijntekening. H Ad van Haandel woont en wer in Breda, waar hij opgeleid is aa Sint Joost in vrije grafiek. NaaS' tekeningen en etsen waarvan s enkele in Galerie Segeren ge® poseerd worden, is hij vooral kend om zijn maatschappij^1 sche cartoons. Hij publiceert in diverse bladen: het blad van Katholieke Universiteit Bra"3, in Tilburg, een reclassering1»'! schrift en in het weekblad Groene Amsterdammer. Galerie Segeren, Raadhuisstraat8.'0, Breda: etsen en tekeningen van Haandel tot 12 oktober. Alleen OP maandag gesloten. boor Hans Rooseboom Geschikt en bewogenzo luidt van het eerste compartiment va zamelbundel Afglans, die is ve bij poëzie-uitgeverij Wel in B Zoom. Afglans is een ruime blo uit 25 jaar poëzie van de Bergs Bert Bevers. Geschikt en bewogen... dat is een woordspeling. 'Gewikt en j_ gewogen en geschikt bevondei maar door. Het is duidelijk dat dichter aan het woord is, een w stenaar. Bert Bevers' poëzie heeft twee genschappen: de taal en de s z'jn gedichten van meer dari,lol| gionale betekenis zijn, hebbe liefhebbers reeds nationwide k varen via publicaties in litei schriften als Hollands Maandl letin, Dietse Warande Belfc dium en andere. Overigens is hier wèl een man ™est-Nederland aan het wooi up Zoom, Vlissingen, Bath, komen in de titels voor (ook B geland). Bevers is een geborei gen Bergenaar, nog altijd we: Markiezenstad. Hij kent c stad: BERGEN OP ZOOM OCHTEND HALF 3 schuchter gefluisterd trilt ajscheid door de straten. ®en Ked dat door "e nachtval sluipt, elke splinter geluid meet ik van deze stad. lk ken haar elke stilte toe ZA 'Pair of Gloves' (1985) van Meret Oppenheim FOTO ANGELIKA KRINZINGER ne Kunst in Arnhem is met een totaal van ruim 180 werken breder van opzet dan die in de Kunsthal. Ook hier zullen multiples, schilderijen, tekeningen, sculpturen en objecten van Oppenheim te zien zijn, bijeengebracht in samen werking met Oppenheims Weense gale rie Krinzinger. Volgens het Musuem voor Moderne Kunst is deze tentoonstelling de eerste grote solo-presentatie van het werk van Oppenheim in Nederland. Het Arnhems museum sluit zich hiermee aan bij de oplevende belangstelling voor het surrealisme in het algemeen en Oppen heim als ongrijpbaar, veelzijdig en vrij kunstenares in het bijzonder. 'Meret Oppenheim ontmoet Man Ray', t/m 14 september. Kunsthal, Westzeedijk 314 Rotter dam. Catalogus: f 29,50. 'Meret Oppenheim', 13 september t/m 16 no vember, Museum voor Moderne Kunst, Utrecht- seweg 87, Arnhem. Ook bij deze tentoonstel ling verschijnt een catalogus. Door Gerrit van den Hoven Robert Zandvliet is een van de veelbelovende jonge Neder landse schilders. Op uitnodi ging van De Pont mocht hij ruim een jaar lang zijn gang gaan in het atelier van deze Tilburgse kunststichting. Ter afsluiting exposeert hij er zijn recente schilderijen. Hij kwam ruim een jaar geleden naar het atelier van De Pont in Tilburg. Vooral om groot te kun nen werken. Maar het meest op vallend aan de expositie van Ro bert Zandvliet zijn de vele land schappen die hij schilderde. Op klein formaat. „Een jaar geleden ben ik met die landschappen begonnen. Het is ook mijn wereld", zegt hij. „Mijn grote schilderijen zijn vaak ob jecten, soms voorzien van een ka der zoals een bioscoopscherm en een venster. Maar ik begon wat wantrouwen te krijgen ten aan zien van dat beeld, bang dat het productie zou gaan worden." Die landschappen zijn toch typi sche Zandvliets. Samen vormen de pakweg twintig schilderijtjes een indrukwekkende serie. Land schappen geschilderd in vreem de, onaardse kleuren. Krachtige composities met simpele lijnen die een enorme weidsheid sugge reren. „Er zit van alles in. Japan se prentkunst, landschapschil ders uit de Gouden Eeuw, Barbi zon, Maar ook die hedendaagse reclames waarin auto's door on wezenlijke landschappen rijden tegen paarse luchten. Land schappen die we nooit zien, maar toch lijken te herkennen." Robert Zandvliet (Terband, 1970) toont in De Pont ook een zaal met nieuw, groot werk. Fraai is het schilderij waarin hij een groot blauw vlak een soort cinema- scherm suggereert en waarbij wat verfstrepen aan de onder- en bovenkant diepte aangeven. Ook maakte hij een horizontaal schil- Robert Zandvliet bij een van zijn landschappen: „Ik was zeventien en had totaal geen voorstelling wat het zou inhouden. Ik wilde met mijn handen werken. FOTO TON TOEMEN derij van wat een dubbele haar speld, geplaatst in een lege ruim te. Het is het werk waarmee Zandvliet ondanks zijn nog jeug dige leeftijd al een grote naam heeft opgebouwd. Hij werd geno mineerd voor de Prix de Rome, exposeerde in het Dordrechts Museum en in Witte de With in Rotterdam, Rudi Fuchs van het Stedelijk en Hendrik Driessen van De Pont kochten werk van hem. Schilderijen met alledaagse voorwerpen die zonder veel de taillering op het doek zijn gezet. De eerder door de Pont aange kochte werken hangen ook op de tentoonstelling. Zo wordt voor de toeschouwer zichtbaar dat Zand vliet aan het loskomen is van het plaatsen van geïsoleerde voor werpen in zijn schilderijen. Al blijft zijn werk draaien om kleur en vlakverdeling. „De landschap pen zijn eigenlijk schilderijen waarin het voorwerp verdwenen is. Ik schilder de ruimte erom heen. Het landschap is een genre waar ik me echt aan het verdie pen ben", omschrijft hij zelf de ontwikkeling die in De Pont lijkt te zijn ingezet. Hij werkt nu ook aan zijn land schappen op een groter formaat, maar is daar eigenlijk nog niet helemaal uit. „Op groot formaat werken is heel anders. Wat op Idein doek wel werkt, kan op een groot schilderij nergens op slaan. Daar ben ik nog volop mee be zig." Zijn ster rijst snel, maar Zand vliet probeert zelf niet om snel door te stoten naar de ereloge van Nederlands meest succesvolle schilders. Twee exposities per jaar, meer wil hij niet doen. Bang dat het allemaal te snel zal gaan. „Je moet wel gewoon een periode hebben om wat aan te kunnen klooien." Hij groeide op in het Friese Tjal- leberd en besloot, zonder eigen lijk ooit met schilderkunst bezig te zijn geweest, naar de kunsta cademie in Kampen te gaan. „Het was een vaag idee. Ik was zeven tien en had totaal geen voorstel ling wat het zou inhouden. Ik wilde met mijn handen werken. Eenmaal op de kunstacademie ging het snel. Ik was als een spons, zoog alles op. Leerde op nieuw te kijken, alles ontrafelen. Dat vond ik veel interessanter dan kunsttheorieën." Hij zegt dat die betrekkelijke on gevormdheid hem nu nog van pas komt. Zijn interesse en waarde ring is breed. „Neem een land schapschilder als Caspar David Friedrich. Niet dat ik het zo mooi vind hoor, maar ik kan wel mijn vinger voor een figuurtje houden en dan zien dat hij een ander ge deelte heel mooi heeft geschil derd." Zijn periode in De Pont is hem prima bevallen. „Het was goed om een groot atelier te hebben. Alles lag door elkaar op de grond, ik kon aan veel dingen werken. Mijn wereld is hier groter gewor den. Ik was bang dat het moeilijk zou zijn om alleen te werken. Ik weet nu dat ik dat kan." Zijn Til burgse atelier gaat hij nu leegma ken. In zijn woonplaats Rotter dam heeft hij een nieuw gevon den. Robert Zandvliet: recente schilderijen, t/m 4 januari in De Pont, Wilhelmina- park 1, Tilburg, di t/m zo 11-17 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20