DE STEM Sigiswald Kuijken met orkest op Festival Zeeuwsch-Vlaanderen en Milieu ELASTISCHE KOUSEN v.d. WALLE- BLOMMAERT Haydn NDE KUN KEN Vrijgevochten Eigenwijs Hectisch Reiswieg Lully I/OORDEEL 10. zich in de spieren opho- de toevoer van voe- en zuurstofrijk bloed afgestoten. Door de oeding van het spier- l te verbeteren, heft lie het probleem onmid- op. -n het zijn, dat na on- e krachtsinspanningen er tjes ontstaan. De pijn dan veroorzaakt door de ne vochtophoping, die itoefent op de zenuwuit- in de spier. Spierolie voor een snelle afvoer van ocht, waardoor de druk t en de pijn verdwijnt. t en spit maast heeft de aromare- lex-therapeut ook uitste- resultaten bereikt bij ijn, veroorzaakt door n als spierreuma, jicht, e en spit. "De pijn zal ver en, maar de oorzaak van vaal wordt natuurlijk niet enomen. aat hier tenslotte om een Maar spierolie zal wel enorme verlichting bren- merktVan der Pluym op. Grote Gids Sigiswald Kuijken richtte in 1972 het barokorkest La Petite Bande op, dat gebruik maakt van authentieke instrumenten en de oorspronkelijke uitvoering zo dicht mogelijk probeert te benaderen. Het was helemaal niet de bedoeling dat La Petite Bande een permanent orkest zou worden, maar het succes was en bleef groot. Dit jaar bestaat La Petite Bande 25 jaar. Het orkest speelt tijdens het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, dat op 11 september van start gaat. Drogisterij Parfumerie Stationsweg 9 HULST I ,jj Tel. 0114-313093^ iG ïK_ Kei I I I I I DINSDAG 9 SEPTEMBER 1997 D1 Het echtpaar Marleen en Sigiswald Kuij ken met hun dochters Marie (links) en Eva (rechts): „We proberen bewust te leven, we hebben geen televisie en een video is voor kleine kinderen. 'Ik zie meer dan ik hoor' Ach, hoe spannend was het in 1958 toen ik met Wieland in Antwerpen zocht naar een goedkope gamba! Tij dens mijn conservatoriumtij d heb ik alles gestudeerd van Renaissance tot en met hedendaagse muziek. In 1971 ben ik les gaan geven, niet teveel, want ik wilde tijd hebben om te musiceren en een jaar later heb ik La Petite Ban de opgericht." Aanleiding voor de oprichting was de opname van Le Bourgeois Gentilhom- me van Lully. De orkestbezetting en de naam werden ontleend aan het orkest van Lully zelf, toen deze aan het hof van Lodewijk XIV werkte. In de beginperiode speelde men vooral Franse barokmuziek, daarna het Itali aanse repertoire en Bach en de laatste jaren trekt het orkest vooral de aan dacht met interpretaties van de klas sieke meesters Haydn en Mozart. De componisten die ook tijdens het Festi val van Zeeuwsch-Vlaanderen in Koe wacht op het programma staan. Het 25-jarig jubileum wordt gevierd met concerttournees met pianoconcer ten van Mozart, Parijse symfonieën en de celloconcerti van Haydn, oratoria van Bach en hernemingen van de ope ra's La Serva Padrona van Pergolesi en Le Nozze di Figaro van Mozart. „Ik heb jarenlang het verwijt gekregen dat ik als niet-gelovige Bach niet zou kunnen uitvoeren. Ik blijf een geus, maar ik heb wel een geloof en ik denk dat ik bewezen heb dat ik Bach kan spelen en dirigeren," glimlacht Sigis wald Kuijken. Hij zegt dat hij een bijzondere band heeft met Haydn. „De muziek van hem heeft me geleerd hoe ik iets levendig moet houden." Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen van 11 september tot en met 4 oktober, met o.a. The Academy of Ancient Music, Nationaal Orkest van België, Banatul Filharmonisch Or kest en het Breda's Mannenkoor. Op ver schillende locaties in Zeeuws-Vlaanderen. Barokorkest La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken treedt woensdag 24 september op in de rk-kerk in Koewacht, aanvang 20.00 uur Krachtige landschappen van Robert Zandvliet Leon de Winter gefascineerd door glamour van Hollywood pagina d2 pagina d3 pagina d4 Door Jeanette Vergouwen De deur zwaait wijd open. Sigis wald Kuijken op kousevoeten no digt met een brede glimlach uit om er gezellig bij te komen en aan tafel aan te schuiven. In de kamer zijn de sporen van het de vorige avond ge geven huisconcert nog aanwezig. De imposante vleugelpiano trekt de aandacht en maakt meteen duide lijk dat in huize Kuijken veel, zo niet alles, om muziek draait. Ongeveer aan het eind van het gesprek doet hij een bekentenis: „Ik heb niet zulke goede oren. Ik zie meer dan ik hoor. Daarom heb ik altijd de parti tuur voor mij. Vals is natuurlijk vals en de tertstonen zorgen absoluut voor een mooie inkleuring. Ik ben enorm streng tijdens het instuderen, maar een uitvoering is meestal een feest. Denk alleen niet dat het allemaal vanzelf sprekend gaat." De Kuijkens laten zich niet opjagen. «Dat vind ik onnozel", lacht Sigis wald. „We proberen bewust te leven, we hebben geen televisie en een video is voor kleine kinderen. Die tijd beste den we liever aan lezen. Ach, laat men naar denken wat men wil. Ik ben ge woon van een ander ras." Er is sprake van een echte Kuijken-dynastie. De eerste Kuijken kwam als Nederlander naar Dilbeek bij Brussel en kreeg zes zonen. Hij hield van echt Germaanse namen: Wieland, Sigiswald en Bar- fflold. Het gezin kende geen muziek cultuur, er was niet eens een radio. Toch zouden drie van zijn kinderen op muzikaal gebied internationale roem verwerven. Sigiswald (de vijfde in het JjW) stichtte samen met Marleen lhiers zijn gezinnetje in Asse bij Brus sel en hij is weer de vader van drie mu zikale dochters. «Wij^waren thuis vrijgevochten jon- fuu" ze!? SigiswaW- ..Van vader ebben wij de technische kant geërfd en van moeder de muzikale kant. In aar inmilie zaten veel amhteurmusici. Bij ons thuis waren we niet con ventioneel en nogal inventief. Dat heb ik behouden. Dat er zoveel kinderen Kuijken iets met muziek doen, zal wel in de genen zitten." Met plezier vertelt Sigiswald over zijn eerste kennismaking met de muziek. „Toen ik nog geen zes jaar was, kreeg ik natte pleuris en ik heb maanden thuis gezeten. Mijn broers Arnout en Wieland hebben toen een soort krijshout, een 6-sna- rige gamba, gebouwd. Wieland zat op pianoles en om de tijd door te komen, speelde hij en krasten wij op onze gamba's Josquin Desprez en Lassus. In 1952 verhuisden we naar Brugge en mochten we naar het stadscon- servatorium. Wieland studeerde piano en ik viool. Toen Wieland 15 jaar was, koos hij voor cello. Mijn ouders waren het daar niet mee eens en dus pakte Wieland de fiets en vertrok. Na twee weken kwam hij terug en begon aan zijn cello studie. Op zijn 17e had hij een eer ste prijs in Brugge en op zijn 19e een eerste prijs conservatorium in Brussel." Marleen Thiers kokkerelt inmid dels in de met fraaie tegels bezette keuken en maakt in een mum van tijd een vegetarische maaltijd klaar. Haar zegje wil ze ook kwijt en zij vertelt over haar eerste ontmoe ting met Sigiswald Kuijken. „Ik was 15 jaar en volgde een cursus van de Halewijn Stichting. Hij was daar ook, een jaartje ouder en ik vond het een ei genwijze jongen." „Dat is toch geen slechte eigenschap," onderbreekt haar echtgenoot haar. Marleen: „Ja, ik vond je interessant, maar niet echt leuk en toch wel een ra- j:e. Je vroeg me om te verkeren en toen ik zei dat ik al een jongen had, zei je gewoon: dat geef niet, dat komt alle maal goed. Wel, je hebt een idylle ver stoord, maar het is goed gekomen. We zijn in 1966 getrouwd en we hebben Sigiswald Kuijken, violist, gambist, dirigent en vader van drie muzikale dochters: „Avantgarde muziek, dat be tekende hard werken en veel plezier hebben.foto's camile schelstraete een mooi gezinnetje." Zij studeerde een jaar bij Arthur Gru- miaux en Sigiswald bij Maurice Ras kin. In het begin van hun huwelijk was het geen vetpot. Sigiswald: „Het was meteen aanpakken geblazen. Na mijn studie speelde ik in verschillende en sembles. Avantgarde muziek, dat bete kende hard werken en veel plezier hebben. Cage spelen met 35 man op het podium en 15 mensen in de zaal. Niets was gek genoeg. Maar je leert er veel van. Onze dochter Sara is lid van een barokensemble en een ensemble dat 20e eeuwse muziek speelt. Dat is heel goed." Sigiswald Kuijken liet in 1969 rigou reus de gebruikelijke wijze van viool spelen, met kinstuk en schoudersteun, los. Hij is net als Frans Bruggen en Gustav Leonhardt een baanbreker voor de authentieke uitvoeringsprak tijk. Niet alleen Sara (viool en altviool) maar ook de dochters Marie (piano en zang) en Veronica (piano en viool) heb ben nu reeds een plaatsje veroverd in de muziekwereld. Dat geldt ook in meerdere of mindere mate voor de kin deren van Wieland en Bart. De broers bezaten twee nationaliteiten en kozen later voor de Belgische, om dat de militaire diensttijd daar minder lang was. De band tussen de broers noemt Sigiswald niet echt sterk. „Wel beroepshalve, we zijn hele goede colle ga's en we zitten óp dezelfde golfleng te. We leiden allen een hectisch leven." Dochter Sara laat blijken dat het niet gemakkelijk is om, als dochter van een beroemde vader, een weg te vinden in het muzikale landschap. „Je wordt al tijd met hem vergeleken en dat is niet prettig. Als kinderen hebben we steeds zelf mogen kiezen, er was nooit dwang. Bovendien zijn mijn ouders niet alleen goede musici, het zijn ook toffe mensen. En... dat eigenwijze dat heb ik ook. Ik heb gitaar, viool en piano gestudeerd, voor ik op mijn 16e definitief voor de altviool koos. Mijn ouders hebben een heel uitge sproken mening. Bij ons thuis wordt vegetarisch gegeten en pro beert men milieubewust te leven. Zij hebben ook twee kinderen aan genomen, Eva en Simon. Zij von den dat zij hun welvaart moesten delen met kinderen uit de derde wereld." Dochter Marie eet een hapje mee. „Ik heb mijn diploma's voor piano, maar ik ga verder in zang. Samen met mijn zusje Veronica vorm ik het duo I Pulcini (de Kuijkentjes). Ik zie mezelf niet als operadiva. ik heb gekozen voor het lied, het ora torium en de barokopera. Ik werk ook mee aan de producties van La Petite Bande. Wij zijn we opge groeid met en tussen muziek." Moeder Marleen kijkt meewarig. „Dat was een mooie tijd. Soms nam ik de baby gewoon mee en stond de reiswieg in de orkestbak. Toen kon ik nog veel tijd aan de kinderen besteden. Gelukkig zijn ze nu groot, want de agenda staat al vol tot 2000. We moeten onze va kanties bewust plannen. Dit jaar zit er geen vakantie in. Te druk, het jubileum hé." In 1995 hebben Sigiswald en Marleen Kuijken 7 weken vrij-af genomen en hebben honderden kilometers te voet afgelegd. „Een pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Een geweldi ge ervaring. Die rust, dat dicht bij de natuur staan. Onvergetelijk en verrij kend." Tijdens de studieperiode moest Sigis wald Kuijken, volgens eigen zeggen, schipperen. „Je moest doen wat de leraar eiste, hem niet tegenspreken, maar onder tussen ging ik wel mijn eigen weg. Figuranten verdringen zich voor opera Aïda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19