£S? Iviko bakt zich de wereldtop in Verhuizen is vaak beter dan verbouwen Londen centrum vermogensbeheer bank ABN Amro ibitieus BelCompany slaat vleugels uit in Baronie van Breda ECONOMIE A7 >r een danscursus! •lieren van 13 jr. icht)paren Prijsoffer Uitstraling Verhuizen Boemerang-financiering Nullen aan de macht ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1997 11997 X 97 kiesbureau ts een onafhankelijke organisatie h projectmatige detachering van bouwkundig bouwkundigen. Technkl op mts%hts- en tu. Ingezet ten behoeve van omwerp, constructie I calculatie, werkvoorbereiding, uitvoering, lezicbt en advies, e opdrachtgevers zoeken wij: ERKEN tbel- en leidingwerken voor nutsbedrijven tie uitvoering, kwaliteitsbewaking, werk- Ivast dienstverband voor uitvoerder op jdegen inwerkperiode in de uitvoering en I en kademuren bepaalt u in samenspraak t richting vast dienstverband voor jonge IKVOORBEREIDER breidingsplannen, rioleringen, reconstruc- Jation, besteks- en werkvoorbereiding, ■collegiaal team voor enthousiaste MTs-er, tOJECTBEGELEIDER t.b.v. woning- en utiliteitsbouw. Werkz: ■uiteenlopende projecten m.b.v. arkey/aso Irantwoordelijkheid en vrijheid wordt Iwoning- en utiliteitsbouw. U bent verant- Jtart op nieuwbouw groot utiliteitswerk in I opdrachtgever, planningen, inkoop, kos- lessant project richting vast dienstverband 1 jr. erv. «n utiliteitsbouw. U start op woningbouw- Jbn met werkvoorbereiding verantwoordelijk jjject. Inhoudelijk en financieel interessante Mark Hassink Ody van den Broek 013 544 41 44 m redactie economie pe groei van de telefonie- irkt gaat sne^er dan die van de markt in de jaren tachtig. Rap 't worden en de hielen lichten, is pchter niet bij, waarschuwt Henk steeg, directeur van BelCom- Daarvoor zijn de winstmarges ,erjng. Toch groeide de telefoon neten in twee jaar van nul ar veertig vestigingen. r dagen slaat de dochter van het blonds Macintosh de vleugels uit in van Breda. Afgelopen week aal van 19.00-21.WI uur. Kids vanaf 7 Jr. Scholieren vanaf 13 jr. Twens Alleenstaanden (echt)paren Senioren 55+ Bij VGZ is een zorg- aantrekkelijke premie, ^n van uw rust? een vrijblijvende offerte rzekering _M V BD0609 ging in Oosterhout het 35e filiaal open, terwijl volgende week in Breda de 36e vestiging van start gaat. Eind dit jaar zal BelCompany veertig zaken runnen. Van een hype kun je niet eens meer spreken, weet Kamsteeg. Hij tekent de toekomst uit zijn hoofd. „In Nederland hebben acht mensen op de honderd een mobiele telefoon, een verdubbeling ten opzichte van anderhalf jaar geleden. Nog vóór het jaar 2000 gaat dat aandeel naar 25 procent. We hebben dus nog een behoorlijke groei voor de boeg." Alle in rood-blauw uitgevoerde Bel- Company-winkels (Kamsteeg: „Nee, daar zit geen filosofie achter. We von den het gewoon mooie kleuren") zijn exact hetzelfde ingericht. Tot en met de nietmachine, de perforator en de klap pers op de administratie. Voor Kam steeg is de zo ver doorgevoerde unifor miteit een teken van kwaliteit. „Onze winkels zijn direct herkenbaar. Dat schept vertrouwen. Daarmee weet de consument dat we er over een jaar ook nog zijn." Voor die continuïteit is hij niet be vreesd. Niet alleen de groei van het 'park' mobiele bellers biedt nog volop ruimte, ook in de toepassingstechniek zit nog volop perspectief. Mobiele tele foons bieden ook al de mogelijkheid voor bijvoorbeeld e-mail en data-com municatie. Voor consumenten is de telecom-markt opgesplitst in drie segmenten. Niet-ge- specialiseerde ketens als Halfords en Dixons, de traditionele lokale vakhan dels en de gespecialiseerde winkels. In deze laatste categorie zitten vier ketens: Primafoon, BelCompany, Phones 4U en de franchiseketen Comshop. Een vrij kleine groep. Vandaar dat BelCompany in een hoog tempo doorgaat met het op vullen van de witte vlekken in Neder land. Kamsteeg zou nog wel sneller wil len groeien, maar de speurtocht naar geschikte lokaties in binnensteden en winkelcentra valt niet altijd mee. In Breda en Oosterhout deden zich goede mogelijkheden in de (ver)nieuw(d)e winkelcentra Arendshof en De Barones. Nederland zal al snel te klein worden voor het ambitieuze BelCompany. Met een schuin oog kijkt Kamsteeg al naar het buitenland. „De achterstand op de Duitse markt hebben we in korte tijd ingelopen. Daar is zeker nog ruimte voor een keten als BelCompany." INEEN kleinschalig, (nood geboren, fa- iekje voor de produc- ivan verse frites is ïiko in 35 jaar doorge- 0Omd naar een multi- tional in aardappel- oducten. Met tien pro- ïctiebedrijven in Euro- en de Verenigde Sta- i behoort Aviko in de treld tot de top-vier in jnbranche. „En we ijvengroeien," zegt di- {tievoorzitter Jan Zik- n (57). «rCliris van Alem (enderen - Ze spatten er bijna de frietjes. Tegen de don- rtlauwe zijwanden van de i-vrachtwagens dansen inderden goudgele patatjes als nels gerecht. Op het fa- rieksterrein in Steenderen ichten de trucks op een nieuwe diepgevroren aardappel- oducten. «r, tussen de hoog opgescho- nmaïs en groene weiden, zetelt vierde grootste aardappelver- erker ter wereld in een kantoor inder opsmuk met zicht op de taaarden van de IJssel. meen miljard kilo aardappe- ai verwerken de tien Aviko- mductiebedrijven in Europa tederland, Polen, Duitsland, Igië en Verenigd Koninkrijk) de Verenigde Staten dit jubi- umjaar Als voorgebakken epvriesfrites, aardappelkro- rtten, pommes rissolées, pom- en versproducten als ge lokte aardappelschijfjes en okjes zijn ze terug te vinden in koelvitrines van menig super- •arkt in de wereld. !n allemaal onder de merk- lam Aviko. Iedereen kan het tspreken, het betekent in geen le taal iets raars en het is ids achterstevoren te gebrui- zegt directievoorzitter ir. Zikken. Aviko regeert de ropese markt met een aandeel ruim twintig procent en Bat achter het Canadese Mc- dn en de Amerikaanse ConA- a Group en Simplot de vierde aats op de wereldranglijst van 'dappelverwerkers in. Zikken: in we blijven groeien. slijke hap at de Aardappel-Verwerkende jtetrie Keppel en Omstreken Het productieproces bij Aviko in Steenderen. ooit tot zulke hoogten zou rei ken, kon het groepje aardappel telers dat de naamloze vennoot schap in 1962 stichtte niet be vroeden. Hun doel was nieuwe afzetmogelijkheden te vinden voor aardappelen op het moment dat de pieper nauwelijks iets op bracht. Zo wierpen ze zich op de verse voorgebakken frites. De 360 ton die Aviko in 1962 produ ceerde wordt anno 1997 in lutte le uren weggedraaid. De boeren zijn nog louter aard appelleveranciers voor Aviko en bezitten sinds 1970 geen aande len meer. Die zitten bij Cebeco Handelsraad (70 procent) en Cosun (30 procent). Zij vangen weliswaar hun deel van de winst, maar laten Aviko verder vrij. Zikken: „Wij moeten onze eigen broek ophouden. Veel van het geld dat we verdienen heb ben we zelf kunnen investeren. Ik schat dat we in Europa vanaf de start zo'n half miljard geïn vesteerd hebben." De 1200 wereldwijd actieve Avi- ko-ers waren vorig jaar goed voor een omzet van 688 mil joen. „Omzet in geld zegt niet zo veel," meent Zikken, „als de aardappelprijs laag is merk je dat meteen in je omzet." Over de winst wordt geen mededeling gedaan. „Misschien zijn wij in derdaad wel een smakelijke hap voor de concurrentie, maar de aandeelhouders beslissen. Onge twijfeld zal Cebeco Handelsraad wel eens met overnamekandida ten hebben gepraat, maar ze peinzen er niet over ons te ver kopen. We hebben power genoeg om zelfstandig Voor te kunnen bestaan." De onstuitbare opmars van fast- food heeft Aviko in de kaart ge speeld. In 1970 werd naast 'Kep pel', 'Steenderen' opgestart. De aardappelberg van 40.000 ton die toen werd verwerkt was vier jaar later al ruimschoots ver dubbeld en overschreed in 1990 de miljoen ton. Inmiddels waren de Limburgse Fritesspecialist en het Apeldoornse Castel Frites al overgenomen, evenals producen ten in Duitsland en België. De Berlijnse Muur was nog niet verpulverd of Aviko zette zijn voeten in het Oostblok. In 1994 werd in Polen, samen met con current Farm Frites uit Ouds hoorn, een eigen fabriek gestart. „Ze voerden importheffingen tot vijftig procent in. Dan sta je voor de keuze: of zelf beginnen of wegblijven. Farm Frites had ook plannen om daar iets te be ginnen er was geen plaats voor twee fabrieken. Vandaar," ver klaart Zikken. Polen is de enige plek waar Aviko op 4000 hectare zijn eigen aardappels teelt. Dikke frieten Twee jaar geleden stak Aviko de Atlantische Oceaan over en bouwde een productiefabriek voor 200.000 ton in Jamestown in North Dakota, op het moment dat de Noordamerikaanse con currentie zijn greep op de Euro pese markt aan het verstevigen was. „We hadden daar voor geen meter marktpositie," zegt Zik ken, „maar als het je doelstelling is tot de top-vier van de wereld te behoren dan kun j^ niet weg blijven van de grootste markt ter wereld. Voordat we aan het bou wen sloegen, hadden we al een deel van de productie verkocht aan fast-foodmannen." FOTO KARIN SPITHOVEN Aviko wil minimaal de groei van de markt bijhouden. Uit het ei gen lab moeten minstens twee nieuwe producten per jaar ko men. Vlaamse Frieten en - 'Oma, wat heb je dikke frieten' - Oma's Smulfrieten zijn de laatste hits. „We zullen ons blijven ontwik kelen en we zullen blijven bou wen. Ideeën hebben we wel, maar daar laten we niks over los," zegt Zikken. Aan avontu ren buiten de pieper zal Aviko zich niet zo gauw wagen. „We zijn aardappelmannen." Na bijna twintig jaar Aviko ver toont Zikken nog geen aardap pelmoeheid. „De business die wij bedrijven is zo uitdagend, zo dynamisch. Wij zijn ontzettend scheppend, vernieuwend en we reldwijd bezig. Dat is een uitda ging waar ik al mijn energie in kwijt kan." Verbouwen uit onvrede met de 'en de huidige woning blijkt vaak weg- »id geld en verspilde moeite. Het 'oldane gevoel na de verbouwing ebt in e Praktijk vaak snel weg, waarna dat oude gevoel van ontevredenheid weer t knagen. Was verhuizen eigenlijk Sren betere oplossing geweest? Verbouwen aan ons huisje lijkt wel een weede natuur, zo nijver zijn veel men sen steeds maar bezig om iets aan hun ®s te veranderen of te verbeteren. ü°k de kundigste doe-het-zelvers zijn ar alleen al voor de materialen veel Seld mee kwijt. Wie voor de lol altijd ®aar aan het (ver)timmeren is kan dat Schouwen als een hobby die geld °st, net als de meeste hobby's. "•ders ligt het voor degenen die onte rfden zijn met hun woning en die ho- Pen hun woning met een verbouwing "an te kunnen passen aan hun huidige oonwensen. In de praktijk is dat vaak e8gegooid geld (en verspilde moeite), mdat kort daarop alsnog verhuisd naar een grotere en/of luxerë wo- 'ng. het idee van veel eigen huisbe- oners dat een verbouwing bijdraagt an de waarde van hun woning is in ^rreweg de meeste gevallen een illu- ®rimet dat laatste te beginnen: bouw- ndige gebreken of achterstallig on- r °nd kunnen wél de waarde druk- di>n V?°r zover ^et wo°nc°mfort daar- k °r "Uiderlijk wordt beperkt. Het is o mbeeld geen pretje om bij regen ten nnenshuis de paraplu op te moe- fflarw ^aar in een willige huizen- zelf u oals we *üe al jaren kennen, kan s het waardedrukkende effect daar van beperkt zijn. Als zo'n huis met een lekkend dak op een schitterende plek staat, weegt dat laatste zo zwaar dat adspirant-kopers al gauw dat gebrek bagatelliseren, vooral als vele kopers dringen om dat huis. Omgekeerd is het echter een feit dat, als de huizenmarkt er slecht voorstaat - zoals in het begin van de jaren tachtig - en kopers kunnen kiezen uit vele mooie huizen, dan is een huis met hinderlijke gebreken nagenoeg onverkoopbaar. Of er moet een prijsoffer gebracht worden dat (meestal) ver uitgaat boven de kos ten van herstel. Herstel is onder derge lijke omstandigheden dus wel degelijk lonend. In het algemeen is het uiteraard ook voor de bewoners zelf prettig als het huis in behoorlijke staat van onderhoud verkeert. Onderhoud is dan ook een normale kostenpost, zowel voor ver huurders als voor eigenaar-bewoners. Er zijn verbouwingen die merkbaar bij dragen aan verbetering van het woon comfort, zoals het aanbrengen van iso lerende voorzieningen, het aanbouwen van een serre, bewoonbaar maken van een kale zolder en dergelijke. De kosten daarvan kunnen, afhankelijk van de lo kale marktomstandigheden, soms een beetje doorwegen in de waarde. Drie financiële deskundigen schrijven afwisselend over geldzaken in de privésfeer B. Bakker C. Groenewegen Maar stel dat de kosten ƒ30.000 bedra gen en het huis zelf voor de verbouwing 200.000 waard is. Misschien staan er in de regio wel huizen te koop voor 220.000 die alles al hebben wat er nu Vandaag: W. van der Kleijn verbouwd wordt. Dan is de maximale bijdrage aan de waarde dus 20.000. Maar misschien staan er ook huizen die behalve die extra voorzieningen ook nog eens in een wijk liggen met een be tere uitstraling, en die bijvoorbeeld 240.000 tot 250.000 moeten kosten. Dan wordt het verschil met 220.000 of 230.000 te klein, want dan zeggen veel kopers: ik neem liever meteen de stap naar dat wat duurdere huis. We hebben het hier over puur functio nele verbouwingen. De meeste verbou wingen gaan echter om verfraaiing of meer luxe. Daarbij zijn badkamers en keukens favoriet. Verbouwing daarvan kan eveneens behoorlijk in de papieren lopen en wie beide natte cellen stevig aanpakt, kan al gauw richting 50.000 aan verbouwingskosten gaan. Het is een illusie dat dit geld er bij ver koop ooit uitkomt. Keukens en badka mers zijn onderhevig aan persoonlijke smaak. Alleen als het comfort echt ge brekkig is, kunnen de kosten van een voudige aanpassingen en verbeteringen rendabel zijn: het eventuele waarde- drukkend effect wordt dan gecompen seerd. Maar al het meerdere is luxe, en als zodanig ook voelbaar in de eigen portemonnee. Het komt regelmatig voor dat kopers de kostbare 'droom- keuken' van de vorige bewoners er di rect uitgooien en iets naar hun eigen smaak laten neerzetten... Wie dus serieus wil weten of een ver bouwing bijdraagt aan waardever meerdering zou er eigenlijk een plaat selijk goed bekende makelaar bij moe ten halen. Die zal er wellicht al direct op wijzen dat het veel voordeliger is om voor de huidige opbrengst van het huis (dus nog voordat de verbouwing is uit gevoerd) plus de geplande verbou wingskosten beter een ander huis kan worden gekocht! Dat geldt met name voor de groep die aan het verbouwen slaat vanwege on vrede met hun huidige woning omdat die te klein, te eenvoudig of te slecht geïsoleerd is in het licht van nieuwe woonwensen en grotere financiële mo gelijkheden. Het voldane gevoel na de verbouwing ebt in de praktijk vaak snel weg, waarna dat oude gevoel van onte vredenheid weer komt knagen. Met als resultaat dat een paar jaar na de ver bouwing alsnog gekozen wordt voor een ander huis. Dan is het in de verbou wing gestoken geld dus grotendeels verspilling geweest. Soms ook is de keuze voor een verbou wing welbewust een noodoplossing: de krapte op de huizenmarkt brengt som mige mensen ertoe om ervan uit te gaan dat ze toch geen betaalbaar alternatief kunnen vinden en in afwachting van toenemend aanbod toch hun huidige woning verbouwen. Ook dan is het ech ter nuttig om eerst de huizenmarkt te verkennen, hetzij direct bij makelaars, hetzij via advertenties in dagbladen' en woonbladen of op Internet (waar het overgrote deel van het NVM-aanbod te vinden is onder www.nvm.nl). De hausse in verbouwen van de laatste jaren is mede gevoed door de waarde stijging van koopwoningen en de daar door ontstane ruimte om extra geld op te nemen. Omdat tegelijk de rente daalde (ten op zichte van de hypotheekrente die de meeste mensen eerder hadden afgeslo ten) leek dat extra geld 'gratis'. Een voorbeeld: 150.000 lenen tegen 8 pro cent kost 12.000. Als de rente daalt naar 6 procent kun je voor die rentelast van 12.000 twee ton lenen! Dus door de oude hypotheek over te sluiten, krijg je in dit voorbeeld dankzij de gedaalde rente voor dezelfde rentelasten ƒ50.000 contant in handen. Vooral voor mensen die een spaarhypo theek hebben is die kostenvergelijking onvolledig en vaak een schijnredene ring. Maar in het kader van de afweging 'verbouwen of toch maar verhuizen?' is ook nog belangrijk dat de hypotheek verhoging later de verhuismogelijkhe- den beperkt. Immers, de vrije waarde is afgenomen, zodat ook minder geld kan worden meegenomen ter aanbetaling van een volgend, duurder huis. De 'gra tis' financiering van de verbouwing werkt dan als een boemerang, vooral voor de spijtoptanten, degenen dus die later alsnog willen verhuizen. Sommige cijfers bieden dezelfde ademloze verge zichten als de meest ge slaagde vakantiekiekjes. In de afgelopen zomer becijferde de Organisatie voor Economi sche Samenwerking en Ont wikkeling in Parijs voor het eerst het vermogen van de ge zamenlijke pensioenfondsen en verzekeraars in de wereld. Met zijn allen bezaten deze zo genaamde institutionele be leggers in 1995 maar liefst 23.000 miljard dollar ofwel te gen de toenmalige dollarkoers ruim 37.000 miljard gulden. In 1990 was dat nog 22.000 miljard gulden. In vijf jaar tijd wisten de pensioenfondsen en levensverzekeraars van deze wereld hun vermogen met 15.000 miljard gulden op te voeren, evenveel als we in Ne derland op dit moment met zijn allen in 30 jaar verdienen. Het meest succesvol waren de Amerikaanse institutionele beleggers. Die verdubbelden in vijf jaar hun vermogen tot 19.000 miljard gulden. De tweede plaats werd ingeno men door Japan met 6.400 mil jard gulden. Nederland kwam na Engeland, Frankrijk en Duitsland uit op de zesde plaats van de wereldranglijst met een pensioenvermogen van bijna 1000 miljard gulden. Waarlijk niet slecht voor een vouw in de wereldkaart met slechts 15 miljoen inwoners. Per hoofd van de bevolking behoren we daarmee zonder meer tot de koplopers als het om opgepot collectief vermo gen gaat. De 37.000 miljard gulden in 1995 verklaart ook goeddeels de euforie op de effectenbeur zen sindsdien, want al dit geld perst zich als een mammoet tanker door de sloten van de wereldeconomie op zoek naar rendement. En aandelen zijn daarbij een gewild object. Geld moet nu eenmaal jongen. En dat is meteen het meest be angstigende aan deze zak met geld. Immers, geld is niets anders dan de wachtkamer tussen koop en verkoop. Iemand heeft zijn product of prestatie al verkocht en kiest tijdelijk voor de geldvorm alvorens zelf een dienst of een product te kopen. Duurt die tussenperio de langer en wordt er een ver goeding betaald voor het af zien van consumptie, dan spre ken we van vermogen. In we zen is geld louter een aan spraak om nu of in de toe komst iets te kunnen kopen. Er ligt dus 37.000 miljard gul den te wachten om in de toe komst uitgegeven te worden. Van besteding is op dit mo ment afgezien in ruil voor al lerlei toekomstige rechten en aanspraken als pensioenen, le vensverzekeringen en andere zekerheden. Dat betekent dat al dat geld in de tussenliggen de periode wel moet renderen om tezijnertijd alle toegezegde verplichtingen te kunnen ho noreren. En hoe groter de pot met geld, des te zwaarder deze opgave. Stel dat op de 37.000 miljard een rendement nagestreefd wordt van slechts 6 procent. Dan moet er jaarlijks aan ren te, dividend of koerswinst al evenveel worden verdiend als het hele bruto nationaal pro- dukt van een land als Frank rijk of Engeland. En dat elk jaar opnieuw en steeds iets meer, want het rendement van dit jaar eist zelf volgend jaar ook tol. Er moet dus steeds meer ver diend worden, terwijl de meest voorkomende vergoeding, de rente, door de overvloed aan geld afneemt. Afgelopen jaren hebben de aandelenmarkten de gevolgen van deze daling opgevangen. Maar dat kan niet onbeperkt doorgaan. Met hun geld waren de institutio nele beleggers al in 1995 in staat maar liefst anderhalf keer alle aandelen in de we reld op te kopen. Onverzadigbaar zwermt het institutioneel vermogen over de aarde op zoek naar nieuwe bestedingsmogelijkheden. Dat betekent dat op de thuismark ten de zweep over de produk- tie gaat. Uit een ander onder zoek van de OESO, dat deze vakantie op de deurmat plofte, blijkt dat Nederland en de VS op het punt van arbeidspro ductiviteit eenzaam aan de top staan. Van de onderzochte sectoren scoort Nederland in 11 gevallen het hoogst en de VS in 13 gevallen. We hebben het meest geld en beulen ons tegegelijk het meeste af. Maar ook naar het buitenland worden de tentakels uitge strekt. De landen met het grootste institutionele vermo gen zijn ook de landen met de hoogste kapitaalexport. Dat is geen toeval. Kan het niet thuis verdiend worden, dan maar el ders. Steeds meer raken we fi nancieel verstrikt in het finan cieren van onze eigen toe komst. De nullen zijn aan de macht gekomen. Amsterdam (anp) - ABN Amro wil Londen uitbouwen tot haar centrum voor het internationaal vermogensbeheer in Europa. In Amsterdam blijft het Nederlandse deel van het vermogens beheer. ABN Amro gaat bij haar vermogensbeheer voortaan uit van een 'hoofdkantoor op twee locaties'. De Londense activitei ten zullen sterk groeien. Ook heeft ABN Amro besloten haar vermogensactiviteiten al leen nog maar op eigen kracht uit te bouwen, zonder overna mes. De bank is meermalen in de voorste gelederen aangetroffen als het ging om overname van een Britse of Amerikaanse ver mogensbeheerder. Maar ABN Amro-topman P. Kalff heeft herhaaldelijk laten weten dergelijke banken te duur te vinden. ING maakte vorige week nog bekend de Amerikaan se investmentbank Furman Selz over te nemen voor 600 miljoen dollar. Goudhaantjes Er is geen sprake van grootscha lige overplaatsingen van Am sterdam naar Londen, aldus de ABN Amro. In Nederland telt vermogensbeheer bij de bank ongeveer 250 specialisten, in Londen zitten er nu veertig. Over de hele wereld werken bij ABN Amro Vermogensbeheer 850 mensen in 24 landen. ABN Amro houdt haar afdeling in Amsterdam op niveau, maar wil in Londen het aantal deskundi gen met een twintigtal per jaar uitbreiden. „Het gaat om schaarse goud haantjes die je van de markt moet wegkapen," zei de woord voerder. De bank heeft voor de uitbouw van de internationale activitei ten een big shot in vermogensbe heer, Tom Cross Brown, aange trokken. Cross Brown is afkom stig van Lazard Asset Manage ment, onderdeel van Lazard Bank. In haar interne mededelingen blad Goeiemorgen noemt ABN Amro als argument voor de nieu we strategie de behoefte om het beheerde vermogen te vergroten en de winstgevendheid van ABN Amro Asset Management op te voeren. In Londen treft de bank de grote institutionele beleggers, zowel de Britse en die uit de rest van wereld. „Daar vind je je klan ten," zei een woordvoerder van ABN Amro gisteren. De vermo- gensbeheeractiviteiten in Lon den en Amsterdam worden on dergebracht in één nieuw direc toraat, Global Asset Manage ment. De bank beheert ongeveer 144 miljard aan vermogen van der den, waarvan iets meer dan de helft afkomstig is van buiten Ne derland. Aandelenhandel ABN Amro heeft in het recente verleden al meer internationale activiteiten in het buitenland geconcentreerd. Na de overname van het Britse effectenhuis Hoare Govett is be sloten de internationale aande lenhandel in Londen verder uit te bouwen en die in Amsterdam te beperken. Corporate finance (advisering bij fusies en overna mes) is daaraan toegevoegd. Evenzo heeft de Nederlandse bank haar internationale priva- te-banking-activiteiten in Zu rich geconcentreerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9