de stem Aan het nu gestileerde beeld valt de eerste decennia niet meer te tornen De persoonlijkheid van prinses Diana was tijdens haar leven al opgeblazen tot bovenmenselijke proporties. Vrijwel onmiddellijk na haar dood is de mythe- en legendevorming begonnen. De Britse natie heeft Diana als een heilige op een voetstuk geplaatst en vereert haar als The People's Princess. En de koninklijke familie krijgt de rol toebedeeld van de schuldige, die van Diana een slachtoffer en een martelares heeft gemaakt. Tweede plan 2) Mo money - Notorious B.I.G f»„t Puff Daddy Mase 1) I'll be missing you -Puff Dadd» Faith Evans 4) Leven na de dood - Freek de Jong 3) Men in black - Will Smith 5) Sex on the beach - T Spoon 6) Wereld zonder jou - M. BorsatofT. Oosterhuis 7) Everybody (Backstreet's backt - Backstreet Boys (21) Another day - Buckshot Lefonque 9) Gotham City R. Kelly (19) In nije del- De Kast Barbie girl - Aqua 8) I wanna be the only one Eternal (12) I need you - Flamman pres. MC Lynx (13) On the run-De Bos (60) Honey - Mariah Carey (10) C'u when u get there - Coolio feat. 40 Thevz (15) Bitch - Meredith Brooks (16) Bitter sweet symphony - The Verve (18) When doves cry - Ginuwine -) Wedding bells - BZN (11) Meisje (zo lelijk als de nacht)- I DJ Madman (17) Maria - Ricky Martin (14) You might need somebody - Shola ama (20) I'm thinkin' of u - 2 Brothers on I the fourth floor (31) Fix - Blackstreet (29) Burning Stuntman - Golden Earring j (28) Killin' time - Tina Cousins (22) HistoryJGhosts - Michael Jackson (23) Jongens - O die 3 I (45) Kiss you all over/Bonita - No Mercy (27) Picture of you - Boyzone (37) Tic, tic, tac - Chilli feat. Carrapicho Free - Ultra Nate 47) My way - Party animals Parada de tettas - Vengaboys Always on my mind - Elvis Presley Oh la la la - 2 Eivissa The age of love - Age of love Mmm bop - Hanson Queen of New Orleans - Jon Bon Jovi Tell me is it true - UB40 Where's the love - Hanson Samb de Janeiro - Bellini 33) How come, how long - Babyfaci feat. Stevie Wonder I Beachball - Nalin Kane Toen ik jou zag - Hero Sonic Empire - Members of Mayday 51) Nightmare - Brain Bug Weekend ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1997 Hoe Diana binnen een week Heilig werd Door Hetty van Rooij All about us - Peter Andre Fiesta de los tamborileros - Sundub 40) I want you - Savage garden 54) Mijn club - Jiskefet 39) Last night on earth - U2 70) Laura non c'è - NEK 8) The boss - The Braxtons -) Not tonight -Lil' Kim 1) Zomer! - WOW 44) I'll be there for you-The Rembrandts 42) Ik tel tot drie - Guus meewis 8 Vagant 55) Rockjes - Normaal 13) You're not alone - Olive 50) Hypnotize - The Notorious B.I.G.) -) Alane-WES Wat nou! - Yukkie B. 80) Black eyed boy - Texas 56) Karma police - Radiohead 52) My side of time - Lutricia McNeaf -) Trouw met mij - DJ Madman 73) Nobody - Keith Sweet (69) Call the man - Celine Dion (59) Warum - Tic Tac Toe (94) Amour (c'mon) - Porn King! (63) Altijd dichterbij - Ruth Jacot (95) Yesterday - Wet wet wet (62) In my bed - Dru Hill (72) I believe I can fly - R- Ke,1> (88) The Freshman - The Verve pipe (53) Café del mar-Energy 52 (75) Je weet wel - Ross Iba --) Indestructible - Spargo (89) Als de dag van toen - Ma™1'1 (77)JLaat de zon maar schijnen - Andre Hazes .„„„i. (87) Do you now (what it taxra Robyn cin (90) Pirn pam pet - 5. Vos E/D Waterlanders (58) Equador- Sash! -) Everything - Mary J Blige -) V.V.T. - Is ook schitterend (65) D'you know what I mea" Oasis „Inii (74) Love shine a light -KaW -) Sundayfshining - Finley O"1'1 HStompp- God's Property Don't speak - without a do* (91) Laat me - Bart Bosch (-) Walk on water - Katnna waves Babe - Caught in the an -) Silver springs - Fleetwood^ I (86) Ik volg m'n gevoel - Kroon M (-) Ring my bell- The Cour» --) Susan's House - Eels --) The crowd is movin - Groovemasters n de algehele euforie rond het huwelijk van Charles en Diana in 1981 deed Bar bara Cartland, schrijfster van suiker zoete damesromans en stief-grootmoeder van de prinses, een profetische uitspraak. „Ze zal voor eeuwig regeren als de koningin van de liefde," zei Dtme Barbara. Op dat mo ment voorspelde ze dl legende die zestien jaar later zou ontstaan. Dpor haar dood is Diana de eeuwig jonge en jeuwig mooie koningin den, de eerste 'i lueen of Hearts' in dui- j zend jaar Britse monarchie die voor altijd van de mensen zal houde: en voor altijd door de mensen bemind zal w rden. Binnen een week is prinses Diana van t ;n sterfelijk wezen uit- id tot een heil: ;e en is haar beeltenis een icoon geworden, g :vat in goud. Op de dag van haar bi grafenis is het wellicht een al te profane vraatj maar wat zou de toe komst Diana gebractt hebben wanneer ze ivas blijven leven? Misjchien was ze met haar Egyptische playboy Dedi getrouwd, en had ze zich met hem ergens 1(1 een aangenaam bui tenland gevestigd. Misschien zou ze zichpver vier, vijf jaar te leurgesteld van hem h&ben afgewend en was ze naar Engeland teruggekeerd - grote zonne bril op, blond hoofd Voorovergebogen, op nieuw achtervolgd dogr fotografen, een ge- desillusioneerde vrouw van ergens in de veer- Ze zou haar jeugd en haar schoonheid I hebben verloren. Ongetwijfeld hadden ande- |re, jongere vrouwen dd aandacht van de we- I reldpers naar zich toegetrokken - misschien jwel haar eigen schoondochters. IHoe het ook zij, en hoeveel goede werken ze in |de loop van haar verdere leven nog had kun- |Mn doen, Diana zou in de loop van de tijd on- jherroepelijk op het tweede plan zijn geraakt, j Jooral wanneer ze zelf voor de anonimiteit Ihad gekozen, wat ze kennelijk van plan was. |Het was het lot van Jaqueline Kennedy, de I vrouw die na de dood van haar man een status ■verwierf die vergelijkbaar was met de status Ivan Diana. |Maar prinses Diana zal nooit oud worden. Ze Raakt geen fouten meer, ze trouwt niet met le verkeerde man en ze kan niet van haar voetstuk vallen, zoals Jaqueline Kennedy overkwam toen ze Onassis huwde. Diana's aatste weken droegen de belofte met zich Ree van nieuw geluk. Dat geluk is door haar °°d gestold en vereeuwigd, zodat het nooit meer verloren kan gaan. Dat feit draagt bij aan de mythevorming rond de prinses: er was oop op een betere toekomst, er leefde een Rog onvervulde belofte. iana s vroege dood maakt het de wereld mo- r '1 °m a'kijd te blijven fantaseren over hoe ooi het nog had kunnen worden, hoeveel s ze noS had kunnen doen, en om heim- ee te koesteren naar de tijd toen zij er nog as. Die fantasie is mooier dan de werkelijk heid ooit had kunnen zijn. Die fantasie zal prinses Diana uit de vergetelheid houden. Daardoor wordt ze een legende, net als te vroeg gestorven vrouwen als koningin Astrid, om wie in België nog steeds wordt gerouwd, en prinses Grace van Monaco. Beiden kwa men in een auto-ongeluk om het leven. En beiden zijn, zij het op een heel verschillende manier, uitgegroeid tot cultfiguren naar wie een eeuwig heimwee bestaat. De basis voor de vroegtijdige canonisatie van prinses Diana is tijdens haar leven gelegd, en ze heeft de omstandigheden bepaald niet te gengewerkt. In de afgelopen weken kwam sterk de nadruk te liggen op het treurige ver loop van haar korte bestaan: de scheiding van haar ouders, het liefdeloze huwelijk, de eet stoornissen en zelfmoordpogingen, het over spel, het gebroken hart, de liefdeloze schoon familie, de eenzaamheid. In een natie waar de stiff upper lip en het on derdrukken van gevoelens tot een kunst is verheven die met name door de koninklijke familie tot grote hoogte is gebracht, gaf Dia na openlijk blijk van haar emoties. Ze schrok er ook niet voor terug om ze op gezette aan te dikken en te exploiteren. Ten tijde van het in middels roemruchte BBC-interview in 1995, waarin ze uitlegde hoezeer ze het slachtoffer was geworden van een leeg huwelijk en een kille omgeving, verscheen ze met zwarte ran den om haar ogen en hoge blossen op ingeval len wangen. Het was geraffineerde toneel- make-up, bedoeld om de rol van de martela res te benadrukken. En het werkte. Transformaties Diana heeft zichzelf in haar leven een aantal keren opnieuw 'uitgevonden', en ze was zich altijd bewust van datgene wat ze over het voetlicht wilde brengen. Ze paste haar uiter lijk tot in de perfectie aan haar veranderende rollen aan. De jonge sprookjesbruid in on schuldig pastel vol strikjes en kantjes werd de jonge moeder in verstandige kleren, zonder make-up en met halflang haar. De perfecte Prinses van Wales droeg grote elegante hoe den en platte schoenen om niet boven haar echtgenoot uit te torenen. De bedrogen echt genote had ogen vol tranen, de pas gescheiden vrouw liep in spijkerbroek, de alleenstaande carrièrevrouw droeg hoge hakken, korte rok ken en avondkleding met steeds dieper wor dende decolletés. Als ze een rol eenmaal ach ter zich had gelaten, keerden de bijbehorende kleren en kapsels nooit meer terug. Ze ging zelfs zo ver om symbolisch afscheid te nemen van een voorbije periode door tachtig power- dresses uit haar koninklijke periode publie kelijk te laten veilen. Die transformaties van Diana waren fascine rend, omdat ze geen enkele ruimte lieten voor twijfel. Haar hele publieke leven lang wist het publiek precies wie Diana was, waar ze mee bezig was en vooral: wat ze voelde. Vooral dat laatste maakte haar toegankelijk. Tegen de achtergrond van de plooirokken, het tweed en de afstandelijkheid van de koninklijke fami lie werd Diana de eerste prinses met wie 'het volk' zich kon identificeren, en dat was pre cies wat ze wilde. Crowds are healing - men senmassa's genezen, heeft ze ooit gezegd. Invoelbaar Diana's emoties waren voor de hele wereld herkenbaar en invoelbaar, vanaf het moment waarop ze als piepjonge bruid haar zenuwen met moeite in bedwang hield. En omdat ze een steeds tragischer figuur werd, die geen geheim maakte van haar eenzaamheid en haar liefdesverdriet, zagen steeds meer men sen hun eigen kwetsbaarheid, hun angsten, hun zorgen, hun woede en hun miskenning in haar zwartomrande ogen weerspiegeld. Diana identificeerde zich op haar beurt ook met anderen, en vooral met de zwakken in de samenleving. Ze trok sympathie naar zich toe en wist sympathie te geven. Ze bezat, naast een aangeboren instinct voor publiciteit, het vermogen om ieder individu het gevoel te ge ven dat ze er speciaal voor hèm was. Die eigenschappen vormen het stramien waarop legendes worden geweven, vooral wanneer zij zijn samengebracht in de persoon van een onbereikbare prinses. En in de twin tigste eeuw vindt de legendevorming plaats via de televisie. Vrijwel iedereen die Diana ooit heeft ontmoet, kon de afgelopen week Tien jaar na de meedogeloze moord op Gerrit Jan Heijn Roken op de j werkvloer j lijkt geen j probleem te zijn VAKANTIE REIZEN INTERNET PAGINA zijn verhaal kwijt. Het zijn eindeloze refrei nen over haar aandacht, haar liefde, haar zorg, haar sympathie, haar warmte, haar be langstelling, haar humor, haar moed, haar schoonheid en haar verdriet, die niet vaak ge noeg verteld en gehoord kunnen worden. In de middeleeuwen werden dergelijke balladen op muziek gezet en rondgezongen door min strelen. Aan het einde van de twintigste eeuw zal er ongetwijfeld een musical van komen. Maar de minstreel en de musicalschrijver doen hetzelfde: zij geven hun onderwerp eeu wigheidswaarde en tillen het uit boven zijn eigen sterfelijkheid. Er is geen wezenlijk ver schil tussen de gezangen over koning Arthur en de musical over Evita Perón - zij het dat de musical nog wat ruimte laat voor relativering. Evita Sterven, liefst sterven op jonge leeftijd als de beloften van het leven nog niet allemaal zijn ingelost, lijkt een voorwaarde voor een men selijk wezen om onsterfelijk te worden. De heiligverklaring van prinses Diana vertoont overeenkomst met de canonisatie van Evita Perón, de vrouw van de Argentijnse dictator, die in 1952 stierf aan kanker, 33 jaar oud. Het leven van Evita bevatte dezelfde elemen ten als dat van Diana: ze 'transformeerde' zichzelf van illegale boerendochter tot gla- moureuze presidentsvrouw, ze identificeerde zich mqt het Argentijnse volk en ze was tege lijkertijd een onbereikbare schoonheid. Op de legende van Evita valt heel wat af te dingen. Het vele geld dat zij bijeenbracht voor charitatieve doelen verdween voor een belangrijk deel op een Zwitserse rekening en haar politieke ambities waren die van een Zuid-Amerikaanse despoot. De Brise kranten hebben deze week voortdu rend de vergelijking tussen Evita en Diana gemaakt. 'Diana was een veel aardiger en eer voller dame', schrijft de Daily Mail terecht. Maar echte kritiek op Evita valt nauwelijks te horen, nu haar naam aan die van Diana is ge koppeld. Dus laat de krant er omiddellijk op volgen: 'Evita liet bij haar dood een betere wereld achter. In de komende jaren zal zij worden herinnerd als een komeet die een hel der spoor langs de hemel trok en veel te snel ter aarde stortte'. Bijna een halve eeuw na Evita's dood heeft de legendevorming haar werk voltooid. Van menselijke trekjes is geen sprake meer. Eretitel De Britse premier Tony Blair heeft een be langrijke bijdrage geleverd aan de toekomsti ge legendevorming rond Diana door haar de People's Princess te dopen, de 'prinses van het volk'. Het is een briljant bedachte eretitel die precies aangeeft waar het om gaat: zij was één van ons. De manier waarop de begrafenis is georganiseerd, de afstandelijkheid van de schoonfamilie, de lange rijen voor de condo leanceregisters en de woede over het werk van de fotografen benadrukken slechts de eenheid tussen de prinses en the People. Naarmate die symbiose groeit, wordt de af stand tussen het volk en het koningshuis au tomatisch groter. 'Zij ontstak in ons het ver langen naar een nieuw soort monarchie', schreef een Britse commentator. De koningin en haar familie, maar vooral prins Charles, moeten vandaag in het open baar spitsroeden lopen. De Windsors hebben gefaald, ten opzichte van prinses Diana en dus ten opzichte van de hele natie. Hebben zij immers Diana niet als een baksteen laten val len, en daardoor een slachtoffer en een marte lares van haar gemaakt? En zou ze niet nog geleefd hebben, wanneer prins Charles maar van haar gehouden had? Aan de hekken van Kensington Palace en Buckingham Palace hangen de briefjes waar in de prinses wordt omschreven als een engel, een godin, een koningin en een heilige. In de afgelopen week heeft de hele Britse natie kei hard gewerkt om haar uit te tillen boven de status van sterfelijk wezen en een plaats te geven in de rij van twintigste-eeuwse iconen. Nu ze dood is, heeft ze haar ultieme rol ge vonden; voor wie heilig is verklaard, is geen transformatie meer mogelijk. Er is een gesti leerd beeld van Diana geschapen waaraan de eerste decennia niet meer valt te tornen. En de familie Windsor vormt de donkere achter grond, waartegen haar icoon alleen maar hel derder oplicht. Internet vormt bedreiging voor China PAGINA ILLUSTRATIE MAT RIJNDERS De wondere waterwereld van Eilat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 45