DE STEM 4 Ger shwin-s ongs zijn zonder meer geniaal' 1 Katja Schuurman blij met MTV r uit Freek de Jonge luidt oudjaar uit Architect Aldo Rossi na ongeluk overleden Robert Long tevreden over 'nieuw pareltje aan de kroon' 'Een van de grootste geesten van deze tijd' Vakantieliefdes duren zelden lang IRLOA 'Er komt een moment dat ik keuzes moet maken' Van onze verslaggever Maastricht - „Met de dood van Aldo Rossi heeft de wereld een van de grootste geesten van deze tijd verloren en ik een vriend in de kunst. Wat Picasso was voor de schilderkunst, was Rossi voor de architectuur". Zo reageerde donderdagmiddag Alexander van Grevenstein, di recteur van het door de Italiaanse architect ontworpen Bonnefan- tenmuseum in Maastricht, op het bericht dat Rossi (66) eerder die dag in een Milaans ziekenhuis bezweken was aan de verwondin gen die hij bij een auto-ongeluk had opgelopen. Rossi gold als een van de gere- nommeerdste architecten ter we reld. In Nederland ontwierp hij behalve het Bonnefantenmuseum ook een woningcomplex op het voormalige Slachthuisterrein in Den Haag. In Duitsland is hij verantwoordelijk voor het ont werp van het Duits Historisch museum in Berlijn. Zijn be roemdste produkten zijn het flat gebouw Gallaratese bij Milaan (1970) en de lagere school in Fag- nano Olona (1978). Een van zijn laatste ontwerpen is een nieuw TGV-station in Luik. De architectuur van Aldo Rossi is herkenbaar aan het steeds terug kerende gebruik van een klein aantal elementen als torens, trap pen, zuilen en boogjes. Hij was een groot voorstander van het ge bruik van traditionele materia len, op een ambachtelijke manier verwerkt. Naast musea, scholen, woningcomplexen, regeringsge bouwen en theaters ontwierp Rossi ook meubels en gebruiks voorwerpen als koffiepotten. In het Bonnefantenmuseum zijn alle vitrines, stoelen, leren banken, de bar, bureaukasten en tafels door hem ontworpen. Rossi's internationale doorbraak als architect kwam pas in de ja ren tachtig, nadat hij al faam had verworven met zijn boek De Ar chitectuur van de staddat in middels in zeven talen is ver taald. Rossi noemde zijn vak, de architectuur ooit 'het onveran derlijke decor van het menselijk leven'. Bonnefanten-directeur Alexan der van Grevenstein werkte acht jaar met Rossi samen bij de tot standkoming van het museum in Maastricht. „Aldo Rossi was een zeldzaam persoon met een enor me culturele bagage. Daaruit kon hij eindeloos putten als architect en er steeds weer nieuwe dingen mee doen. Als mens was hij zeer eenvoudig. Hij hield niet van for meel, niet van grote gezelschap pen, niet van alles wat dik doet. Ik ben er trots op dat hier in Maastricht een van zijn allerbe langrijkste bouwwerken staat." (In de krant van gisteren verwe zen wij op de voorpagina naar bo venstaand bericht. Door een tech nische storing haalde het bericht echter de krant niet, waarvoor onze excuses, redactie) ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1997 In de Bredase singel bij het Valkenberg staat van Aldo Rossi 'het vuurtorentje'. foto archief de stem WMf s\ife Prinasnbos |>s>« Q- gjgfè&ggL stegen# 8 Uit handen van 'postbo de' André van Duin ('Goh, hebt u een nieu we cd gemaakt. Was de oude niet goed meer?') ontving Robert Long af gelopen week in de Am sterdamse Kleine Ko medie het eerste exem plaar van zijn nieuwe cd Uit liefde en respect voor Gershwin. Robert Long vertaalde een aan tal Gershwin-klassie- kers en vertolkte die sa men met Greet je Kauf- feld en Margriet Her mans onder begeleiding van de Koos Mark Big Band. Door Tom Smeets Zelfs het ANP zette een aankon diging van de nieuwe cd van Ro bert Long op het net. Heel apart, want met dat soort zaken houdt het ANP zich zelden bezig. Uit liefde en respect voor Gershwin moet dus wel iets bijzonders zijn. Robert Long is echter niet onder de indruk. „Het is duidelijk zo mer, dat kun je wel merken," reageert hij laconiek. Als ik hem uitleg dat hij het als een hele eer mag beschouwen, geeft hij toe: „Het is ook leuk. Ik voel me zeer vereerd." Op Uit liefde en respect voor Gershwin staan dertien Neder landse vertalingen van de hand van Robert Long van beroemde songs van George en Ira Gers hwin, plus twee instrumentale vertolkingen door de big band van Koos Mark. De liedjes wor den niet alleen door Robert Long vertolkt, maar ook door de Vlaamse Margriet Hermans en Greetje Kauffeld. Zij heeft altijd Gershwin op haar repertoire Het is voor het eerst dat Gers hwin in het Nederlands wordt vertolkt. „Dat was niet mijn idee, zoals zoveel dingen," be kent Robert Long. „Het was het idee van Koos Marks, hem van de dig band, zal ik maar zeggen. Die speelt dat repertoire al duizend jaar. Het is ook typisch big band materiaal. Het Gershwin-jaar zit er aan te komen. Ze zijn zoveel jaar geleden geboren en zoveel jaar geleden gestorven, dat soort gedoe. Daarom wilde ook Koos Marks iets met dat repertoire doen en hij vroeg mij of ik daar aan wilde meewerken." Kobert Long liep niet over van enthousiasme bij die gedachte. «Nee, ik vond het idee vertalin gen te moeten maken nogal las tig. Toen mijn repertoire inder tijd in het Duits werd vertaald, dacht ik in eerste instantie 'dat zijn mijn liedjes niet'. Die angst nad ik bij Gershwin ook. Tekst en muziek horen zo bij elkaar! Strenge zeur Koos Marks was slim genoeg om Robert Long uit te nodigen voor een speciaal optreden van zijn mg band in Montreux. De vonk sloeg over, Roberts aarzeling veranderde in enthousiasme. Hij herinnert zich: „Ik zat daar en dacht bij mezelf: wat ben ik toch eigenlijk een oetlul. Ik ben zo'n strenge zeur. Dan wil ik iets niet omdat ik het niet wil, weet je wel. Wat ben ik toch een ijzeren Hein eigenlijk, want het is hart stikke leuk." Zuchtend: „Echt, in het begin heb ik het met grote weerstand gedaan." Maar al snel steeg z'n bewondering voor de Gershwin- songs met de dag. „Die waren echt geniaal. De muziek is zon der meer geniaal. Het lijkt alle maal niks, maar als je het moet ontleden in akkoorden, dan ont dek je dat ze razend moeilijk in elkaar zitten. Ook de teksten, hoe simpel ze ook zijn. Het zijn in wezen allemaal liefdesliedjes. Het gaat over bijna niks anders. Alleen zegt zelden iemand 'ik houd van jou'. Het is altijd een formulering er om heen. En dat allemaal in hele korte zinnetjes. Elk zinnetje is bijna een state ment. Het loopt nooit door." Vrije zomer Het project kwam vorig jaar zo mer tot stand. „Dat was mijn vrije zomer. Mijn programma loopt twee seizoenen, dus eens in de twee jaar heb ik een vrije zo mer. Dan neem ik me wel een aantal dingen voor die moeten gebeuren, maar om liedjes te gaan zitten vertalen, daar had ik geen zin in." Hij laat een geluid horen waar onmiskenbaar de misprijzing vanaf druipt. Heeft het z'n hele vakantie ver pest? „Het viel erg mee toen ik eenmaal bezig was. Die liedjes zijn zo sterk in hun simpelheid en hun ogenschijnlijke eenvoud, het leidt je gewoon. Neem een stuk als The man I love, een we reldberoemd stuk. Als je daar eenmaal een goed equivalent voor hebt, in mijn geval was dat Een man van mijn hart, dan schrijft het zichzelf. Dat is echt waar." Hoe streng zijn zijn vertalingen? Is hij op de huid van de auteur blijven zitten? Robert Long: „Dat heb ik inderdaad gepro beerd. Als er in een tekst een grap zit, heb ik die er ook in ge schreven. Een hele enkele keer was dat 'moeilijk. Bijvoorbeeld met I got rhythm. Daar zag ik echt tegen op. Ik heb ritme, nee. Uiteindelijk komt het dan. Het is Lekker tempo geworden." Al met al was het een heel leuk project om te doen, geeft hij schoorvoetend toe. Ook om te zingen, ook al omdat hij nog nooit met een big band had ge zongen. Dat zingen was overi gens iets aparts. Hij legt uit: „Ik heb gezongen met m'n beste kun nen. Ik heb respect voor de au teurs. Als je dan een Greetje Kauffeld hoort... Dat is echt een geroutineerde zangeres. Die durft te timen. Je merkt dat dat haar discipline is, daar woont ze in. Ik vond dat heel spannend. Ik ben echt tevreden over deze cd. Het is gewoon een lekker toefje op wat je doet, toch weer een klein pareltje aan m'n kroon." Leuke meid Toen hij Greetje Kauffeld bena derde zei die in eerste instantie 'nee'. Dat was een tegenslag, want hij was al geruime tijd te vergeefs op zoek naar een ge schikte kandidaat. „Weet je dat tegenwoordig bijna niemand correct Nederlands zingt? Nou schijnt dat niet meer te hoeven, maar ik kan het niet horen. Ik ben een keurige zanger, dus dat wil ik niet combineren met zo maar een zangeresje, hoe goed ze ook kan zingen. Daarom heb ik Greetje Kauffeld benaderd. Ik wist dat ze ooit in het Neder lands heeft gezongen. Maar ze zei nee, want dat was al dertig jaar geleden." Robert Long bleef echter zeuren. „Het toeval wil dat haar man net had gezegd dat het best goed zou zijn als ze weer eens in het Ne derlands zong. Ik mocht uitein delijk bij haar thuis komen. Ik liet twee nummers horen en ze was voor de bijl. Meteen naar de piano en uitproberen. Echt met een. Het is een leuke meid. Ze zit dit jaar veertig jaar in het vak en ze heeft toch altijd nog iets meis jesachtigs. Dat is niet gespeeld, een schuchter enthousiasme zal ik maar zeggen." Kick Hij bekent dat hij het prachtig vond om met haar een duet op te Robert Long krijgt zijn nieuwe cd aangeboden door 'postbode' André van Duin. nemen. „Ik ben dan zelf wel ar tiest, maar ik blijf natuurlijk ook het kind dat ik ben. Ik vind het eervol om met Greetje Kauffeld op een plaat te staan. Dat zal wel heel kinderachtig zijn, maar ik dacht echt: nou, Greetje Kauf feld, dat is niet de eerste de bes te. Ik vind dat wel een kick." De keus voor Margriet Hermans heeft ook een diepere betekenis. „Ik vroeg haar voor het beroem de duet Let's call the whole thing off. Dat gaat over de tegenstel ling Engels/Amerikaans. Wat moest ik daar mee? Ik dacht eerst aan de tegenstelling tussen Gro nings en Limburgs, maar dat vond ik te flets. Toen dacht ik aan Vlaams. We spreken dezelf de taal, maar we hebben andere woorden voor dingen. Toen ik dat eenmaal had bedacht, was de keus voor Margriet gauw ge maakt. Zij vond het heel leuk om te doen." In feite ligt het project al ver achter hem. Z'n aandacht gaat veel meer uit naar z'n nieuwe show die in oktober in première gaat. „In dit programma zit heel veel nieuw materiaal, achttien nieuwe stukken. Ik heb een vrij duidelijke lijn. Het gaat over de dingen waar het bij mij altijd over gaat. Zaken als macht en willekeur tegenover zaken als onschuld en argeloosheid. Dat is een belangrijke draad. Daarvan afgeleid heb ik het ook over het geouwehoer van tegenwoordig over alles wat seksualiteit is. Verder zitten er ook gewoon lek kere liedjes in en kan er worden gelachen. Daar ga ik tenminste van uit." Zwembad Robert Long woont sinds elf jaar in Italië. Z'n oogjes beginnen te stralen als hij zegt: „Het is er heerlijk, ik kan het niet anders zeggen. Sinds twee jaar hebben we een zwembad bij ons huis. Robert Long: 'Dat ik op m'n vijftigste een eigen zwembad heb, vind ik echt een kick.' foto's gerunde de geus Het is te ordinair voor woorden als je het zegt, maar ik vind het zo ver-schrik-ke-lijk lekker. Ik ben een kind uit een heel gemid deld milieu. Nog niet eens arbei der, zal ik maar zeggen. Dat ik op m'n vijftigste een eigen zwembad heb, vind ik echt een kick." Hij vindt het ook een beetje gê nant, geeft hij toe. Maar z'n en thousiasme wint het. „Als ik op mijn terras sta en ik zie dat zwembad liggen.Het is net Hollywood! Het is zo lekker. We wonen tegen een berg aan. Ik ben een half jaar lang die berg bijna niet af geweest, hooguit om een boodschap te doen of een hapje te eten. Ik weet niet waar aan ik het heb verdiend, maar het is absoluut verrukkelijk." Van onze verslaggever „Ik ben een enorme muziekfan en heb MTV altijd een fantastische zender gevonden. Het wekelijkse programma So 90's beschouw ik als het begin van een lange carrière bij MTV." De 22-jarige Nederlandse actrice, zan geres én sekssymbool Katja Schuur man blijft Goede Tijden, Slechte Tij den (GTST) trouw. Ook de zangmicro foon (Linda, Roos en Jessica) hangt ze voorlopig niet aan de wilgen. „Er zal Katja Schuurman. foto anp een moment komen waarop ik keuzes moet maken, maar nu nog niet. Ik ga eens per maand een lang weekend naar Londen om de afleveringen van So 90's op te nemen. Van GTST krijg ik dan vrij." Katja's programma bestaat uit hits uit de jaren negentig en volgt MTV's Grea test Hits op. Die muziek was vaak te oud, oordeelde de MTV-leiding. In En geland zal Katja niet te zien zijn, wel in de zogenoemde Northern Region van MTV Europe. Die bereikt gebieden als de Benelux, Scandinavië, Frankrijk, Spanje en ook Israël en Egypte. De Nederlandse ster is een paar maan den geleden gevraagd door MTV, om dat ze een aansprekend gezicht nodig hadden. Katja geeft toe dat het afkal vende kabelbereik in Nederland mee speelde, maar ze moet ook in 23 andere landen goed overkomen. Niet uitgeslo ten is dat Katja later voor MTV-Euro- pe of zelfs MTV-America gaat werken. De eerste opnames vond de verse Video Jockey (VJ) een beetje eng. „Het is toch wat anders dan ik gewend ben en bo vendien moet alles in het Engels. Maar ik heb vier dagen mijn Engels bijge spijkerd bij de nonnen in het klooster in Vught, dus het gaat redelijk." (MTV, 20.00 uur) S, ontwerp pagina Veromque f Van onze kunstredactie Breda - Cabaretier Freek de Jonge luidt op 31 december weer het oude jaar uit. Hij doet de oudejaarsconference voor de VPRO. De show is als try out te zien in onder meer Breda, Ber gen op Zoom en Terneuzen. Freek de Jonge heeft dit jaar voor het eerst in zijn loopbaan veel moeite moeten doen om de zalen vol te krijgen. Zijn voorstelling Gemeen Goed, met onder ande ren Robert Jan Stips, trok onder meer in Breda en Amsterdam minder publiek dan was ver wacht. Gisteravond is De Jonge begon nen aan een korte tournee in Bel gië. Samen met een band onder leiding van Stips brengt hij acht tien voorstellingen, waarvan de laatste twee, op 3 en 4 oktober in de Arenbergschouwburg in Ant werpen worden gespeeld. Op maandag 6 oktober geeft De Jonge onder de titel De Toegift een eenmalig concert in Paradiso in Amsterdam. Hij doet dit ter gelegenheid van zijn eerste note ring in de Top 40 met het lied Er is leven na de dood. De try outs voor zijn oudejaars conference zijn onder meer in Freek de Jonge. foto de stem johan van gurp Middelburg (18 november), Ter- neuzen (19 november), Bergen op Zoom (27 november) en Breda (12 december).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 35